ATƏT PA-nın
payız sessiyası Azərbaycanın ədalətli
mövqeyini Avropaya bəyan etdi
Bahar MURADOVA: "Ölkəmizin BMT Təhlükəsizlik Şurasına üzv seçilməsi müstəqil Azərbaycan dövlətinə və onun Prezidentinə dünyada böyük etimadın göstəricisidir"
Oktyabrın 6-dan 11-dək Xorvatiyanın Dubrovnik şəhərində ATƏT Parlament Assambleyasının payız sessiyası keçirilib. Milli Məclis Sədrinin müavini, ATƏT PA-dakı Azərbaycan nümayəndə heyətinin rəhbəri Bahar Muradovanın başçılığı ilə Azərbaycan parlamentinin bir qrup deputatı sessiyada iştirak edib. Tədbirdə Cənub-Şərqi Avropa regionunun inkişafı, burada yerləşən ölkələr arasında iqtisadi əməkdaşlıq, onların Avratlantik məkana inteqrasiyası, Aralıq dənizi bölgəsinin təhlükəsizliyinin möhkəmləndirilməsi kimi məsələlərə baxılıb. Həmçinin sessiyada "ATƏT-in münaqişələrin həllində rolu: Dağlıq Qarabağ" mövzusunda xüsusi dinləmələr keçirilib, ilk dəfə olaraq ATƏT PA-da Minsk qrupunun həmsədrlərinin və bu qurumun fəaliyyətdə olan sədrinin şəxsi nümayəndəsinin iştirakı ilə müzakirələr aparılıb.
Milli Məclis Sədrinin müavini, ATƏT PA-dakı Azərbaycan nümayəndə heyətinin rəhbəri Bahar Muradova ilə müsahibəmiz də bununla bağlı oldu.
- Bahar xanım, öncə istərdik ki, ATƏT PA-nın payız sessiyasının işi, müzakirə olunmuş məsələlər barədə məlumat verəsiniz.
- Bu sessiyada əsas müzakirə mövzusu "Cənub-Şərqi Avropa regionunun inkişafı: çağırışlar, imkanlar və perspektivlər" məsələsi idi. Sessiyanın birinci günü müzakirələr bu istiqamətdə aparıldı. Cənub-Şərqi Avropada son illər baş verən hadisələr, dəyişikliklər, keçmiş Yuqoslaviyaya daxil olan ölkələrin müstəqillik əldə etməsi, orada müxtəlif münaqişələrin, kataklizmlərin müşahidə olunması ilə əlaqədar bu, kifayət qədər maraqlı mövzu idi. Serbiya ilə Kosovo arasında toqquşmaların hələ müəyyən mənada davam etməsinə baxmayaraq, artıq Avropanın bu hissəsində sülh əldə olunmaqdadır. Serbiya ilə Kosovo hüquqi cəhətdən artıq problemlərin həllini sona çatdırıblar. Sessiyada həm ölkələrin özlərinin, həm də beynəlxalq təşkilatların, o cümlədən ATƏT-in bu prosesdə iştirakı ilə əlaqədar fikir mübadiləsi aparıldı, bu nümunələr ətrafında digər münaqişələrin də həllinə müəyyən yanaşmalar barədə fikirlər səsləndi.
Bizim üçün ən önəmlisi sessiya çərçivəsində oktyabrın 8-də keçirilən "ATƏT-in münaqişələrin həllində rolu: Dağlıq Qarabağ" mövzusunda dinləmələr idi. Öncə qeyd edim ki, Azərbaycan nümayəndə heyəti sessiyanın ilk günü müzakirələrdə yaxından iştirak etdi. Deputatlarımız müzakirə olunan məsələlər kontekstindən çıxış edərək Azərbaycanda və regiondakı proseslər, o cümlədən Dağlıq Qarabağ məsələsi, qaçqın-köçkünlərin vəziyyəti barədə fikirlərini sessiya iştirakçılarına çatdırdılar. Müzakirələr kifayət qədər səmərəli keçdi. Bu müzakirələri növbəti günü keçirilən dinləmələrə hazırlıq kimi də qəbul etmək olardı. Çünki artıq bütün ölkələrdən olan parlamentarilər bu ruha köklənmişdilər. Müzakirələrdə söhbət təkcə münaqişələrdən getmirdi. İqtisadi əməkdaşlıq, korrupsiyaya və insan alverinə qarşı mübarizə, inteqrasiya prosesləri və s. məsələlər ciddi müzakirə olundu. Ekspertlərin məruzələri dinlənildi və ATƏT PA rəsmilərinin bu məsələlərlə bağlı mövqeləri parlamentarilərə çatdırıldı.
- Qeyd etdiniz ki, bizim üçün ən önəmlisi sessiya çərçivəsində keçirilən "ATƏT-in münaqişələrin həllində rolu: Dağlıq Qarabağ" mövzusunda dinləmələr idi. ATƏT PA çərçivəsində ilk dəfə olaraq belə bir formatda dinləmələrin keçirilməsi necə mümkün oldu?
- Biz ATƏT PA-na üzv
olduğumuz vaxtdan Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin ayrıca məsələ
kimi müzakirəsinə çalışırdıq. Çox zaman da ciddi maneələrlə
üzləşirdik. İndiyədək Dağlıq
Qarabağ məsələsi heç vaxt ATƏT PA-nın bu
cür müzakirə mövzusuna çevrilməmişdi.
Cari ilin əvvəlindən ATƏT PA-nın yeni sədri
Petros Eftimiu və sonra onun təyin etdiyi ATƏT PA-nın Cənubi
Qafqaz üzrə xüsusi nümayəndəsi Joao Soareşlə
bu məsələni müzakirə etdik. Belə bir məsələni
təkidlə qoyduq ki, onlar bu vəzifələrini
tutduqları müddətdə ən azı Dağlıq
Qarabağ probleminin geniş müzakirəsini təşkil etməlidirlər.
Bu, təkcə münaqişənin həlli üçün
yetərli deyil, həm də ATƏT PA-nın özü
üçün çox xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Çünki ATƏT
PA ATƏT-in müstəqil və mötəbər bir
institutudur. Bu qurum da öz tərəfindən
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin yoluna qoyulması üçün Minsk
qrupunun həmsədrlərinin fəaliyyətinə və
bütövlükdə ATƏT-ə töhfə verməlidir.
Digər tərəfdən izah etdik ki, ən
azından ATƏT PA-da təmsil olunan parlamentarilərin məsələ
ilə bağlı ilkin mənbədən etibarlı məlumat
almaq hüquqları var və assambleya rəhbərliyi də
bu işi təşkil etməyə borcludur. Çox təəssüf ki, istər Dağlıq
Qarabağ məsələsində, istərsə də digər
münaqişələrlə bağlı ATƏT PA-nın
üzvlərində heç də yekdil rəy yoxdur. Əvvəla ona görə ki, assambleyanın tərkibi
tez-tez dəyişir, digər tərəfdən isə bu barədə
müfəssəl informasiya heç vaxt parlamentarilərə
verilməyib. Düzdür, Azərbaycan
nümayəndə heyəti bu istiqamətdə təbliğat
işləri aparır, beynəlxalq təşkilatların
Dağlıq Qarabağla bağlı qəbul etdikləri sənədlərlə
əlaqədar onları məlumatlandırır. Lakin bu istiqamətdə obyektiv məlumalandırma
üçün ATƏT PA səviyyəsində daha geniş
müzakirələrin keçirilməsinə ehtiyac vardı.
Son illər ATƏT PA-da təmsil olunan parlamentarilər
bir sıra tədbirlərdə iştirak etmək
üçün Azərbaycana səfərlər ediblər. Bu zaman onlar Azərbaycandakı
real vəziyyətlə tanış
olublar. Prezident İlham Əliyevlə
görüşdə onun mövqeyini eşidiblər,
qaçqın və köçkünlərin vəziyyətini
yerindəcə görüblər. Biz həm də buna istinad edərək
düşünürdük ki, artıq Dağlıq
Qarabağ məsələsinin ATƏT PA səviyyəsində
müzakirəsi üçün məqamlar yetişib və
bu fürsəti əldən verməməliyik. Həm P.Eftimiu, həm də
J.Soareş bu məsələnin üzərində ciddi
işlədilər, həmsədrlərin həmin dinləmələrə
dəvət olunması, onların məruzə etmələri
kifayət qədər müzakirələrdən keçdi. Nəhayət,
Azərbaycan tərəfinin təkidli tələblərindən
və təşəbbüslərindən sonra bu iş
alındı.
- Dinləmələr hansı
atmosferdə keçdi, həmişə ikili standartlardan
çıxış edən Avropa rəsmiləri bu dəfə
hansı mövqeni ortaya qoydular?
- Dinləmələrin
keçirilməsi barədə qərar qəbul olunandan sonra
üzərimizə düşən ilk vəzifə
bütün parlamentarilərin əlavə məlumatlandırılması
idi. Biz 56 üzv ölkəni təmsil edən
yüzlərlə parlamentariyə Dağlıq Qarabağla
bağlı əsl həqiqətləri özündə əks
etdirən sənədlərin, o cümlədən qətnamələrin,
qərarların mətnlərini çatdırdıq. Telefon danışıqlarımız oldu, ikitərəfli
görüşlər keçirdik. Elə
sessiyanın keçirildiyi ilk iki gün ərzində də
onlarla intensiv görüşlər keçirildi. Bizim əsas istəyimiz ondan ibarət idi ki,
parlamentarilər ən azından zalda əyləşsinlər,
həmsədrləri dinləsinlər, diqqətli olsunlar və
obyektiv mövqe səsləndirsinlər. Çünki
biz bilirdik ki, əgər müzakirə obyektiv keçiriləcəksə,
onda mütləq həqiqətin hansı tərəfdə
olduğu aydınlaşacaq və obyektiv mövqeli insanlar da
öz fikirlərini mütləq bildirəcəkdilər.
Müzakirələri J.Soareş aparırdı. İlk olaraq
Minsk qrupunun Fransadan olan həmsədri Bernar Fasye
çıxış etdi. O, münaqişənin
başlanması, tarixi, ATƏT-in vasitəçiliyi, həll
variantları və tərəflərin bunlara münasibəti,
eləcə də hər iki ölkənin problemin yoluna
qoyulması ilə bağlı mövqeyi barədə müfəssəl
məlumat verdi. Qeyd etdi ki, ötən əsrin
80-ci illərinin sonu 90-cı illərinin əvvəllərində
Avropa yalnız Yuqoslaviyadakı vəziyyəti izləyirdi və
diqqəti daha çox ora yönəltmişdi. Ona görə Cənubi Qafqaza o qədər də
diqqət yetirilmirdi, bu bölgə Avropa sərhədlərindən
çox uzaq görünürdü. B.Fasye
söylədi ki, Qarabağ Azərbaycanın tərkibində
olan bir ərazidir, lakin hazırda bura Ermənistan nəzarət
edir. Nəzarət etmək
üçün ərazi ətrafında yeddi rayonu
işğal etməklə təhlükəsizlik zonası
yaradıb. Bunlar çox vacib fikirlərdir.
Çünki hələ də bəziləri
elə bilir ki, Dağlıq Qarabağ erməni
torpağıdır.
Fransalı həmsədr bildirdi ki, bu müharibədə
20-25 min insan həlak olub, 1 milyon
qaçqın-köçkün var. 1994-cü ildən atəşkəslə
bağlı razılıq əldə olunub, amma bugünədək
vəziyyət qeyri-sabitdir və cavan insanların
ölümü ilə nəticələnən insidentlər
baş verməkdə davam edir. O daha sonra qeyd etdi ki, hərbi əməliyyatlar
dayandırıldıqdan sonra həmsədrlər
münaqişənin həlli yollarını axtarmaqla məşğul
olublar. Bu müddət ərzində
Dağlıq Qarabağ üzərinə nəzarətin Azərbaycana
qaytarılması tələbləri Ermənistanı qane etməyib.
Bu fikirlərdən sonra düşünürəm
ki, B.Fasyenin mövqeyini konstruktiv hesab etmək olar.
Onun ardınca isə ABŞ-dan olan həmsədr Robert
Bradke çıxış etdi. O, münaqişənin həllinin əsas
prinsiplərini sadaladı və yeniləşmiş Madrid
prinsiplərini diqqətə çatdırdı. R.Bradkenin çıxışında əsas pozitiv
hesab etdiyimiz məqam ondan ibarət idi ki, tərəflər
elementlərin həlli üçün yararlı variant
olduğunu qəbul ediblər, amma
razılaşdırılmayan məqamlar da var.
Rusiyalı
həmsədr İqor Popov isə ölkəsinin bu məsələdə
əlavə vasitəçiliyi, Prezident Dmitri Medvedevin təşəbbüsü
ilə keçirilən görüşlər barədə məlumat
verdi. Ümumilikdə həmsədrlər vahid mövqe sərgilədilər.
Onlardan sonra ATƏT-in fəaliyyətdə olan sədrinin
şəxsi nümayəndəsi Anji Kaspşik təmas xəttində
baş verən insidentlər barədə məlumat verdi. O, Dağlıq Qarabağ məsələsinin
dondurulmuş deyil, həll edilməmiş münaqişə
olduğunu söylədi. Eyni zamanda bu ilin 9 ayında təmas
xəttində hər iki tərəfdən 20 nəfərin həlak
olduğunu, 36 nəfərin yaralandığını,
insidentlərin 9-nun mülki şəxslərlə
bağlı olduğunu dedi. A.Kaspşik onu qeyd
etdi ki, onların ofisi 5 nəfərlə təmsil olunduğu
üçün insidentləri yalnız qeydə alırlar, səbəblərini
araşdıra bilmirlər.
Dinləmələrdə tərəflərin nümayəndəsi
kimi ilk olaraq mən çıxış etdim. Azərbaycanın
sülh siyasətinə sadiq olduğunu qeyd etdim. Bildirdim ki, Avropa məkanında inteqrasiya proseslərinin
davam etdiyi bir şəraitdə Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünün pozulması və Dağlıq
Qarabağın Azərbaycandan ayrılması istiqamətində
çağırışların edilməsi beynəlxalq
hüquq, qanunçuluq və demokratiya dəyərləri ilə
bir araya sığmır. Təkliflərimdən
biri Dağlıq Qarabağın azərbaycanlı və erməni
icmalarının görüşünün keçirilməsi
oldu.
Sonra Ermənistan nümayəndəsi A.Səfəryan
çıxış etdi. Onun
çıxışı hər zamankı kimi qeyri-konstruktiv
oldu. Həmsədrlərin məsələ
barədə açıq, konkret mövqe bildirdiyi bir zamanda
onun ermənilərin Dağlıq Qarabağa öz müqəddəratlarını
təyin etmək üçün mübarizəyə
qalxmalarını və Azərbaycanın bunu dayandırmaq
üçün müharibəyə başlamasını
söyləməsi həmsədrlərin özündə də
gülüş doğurdu. O, Ermənistanda bir milyon
qaçqının olduğunu söyləyəndə isə
zaldakı iştirakçıların çoxu artıq
gülüşünü saxlaya bilmədi. Bu
qeyri-səmimi çıxışdan Ermənistanın
tutduğu mövqedən geri çəkilmədiyi bir daha
açıq görünürdü.
Bundan sonra müzakirələr başladı. Həmsədrlərdən
və tərəflərin nümayəndələrindən əlavə
19 nəfər çıxış etdi. Bu
çıxışların hamısı konstruktiv ruhda oldu.
Ümumi və əsas prinsipial xətt ondan ibarət
idi ki, münaqişə həll olunmalı, status-kvo dəyişilməlidir.
Yəni vəziyyət bu şəkildə davam
edə bilməz. İşğalçı
öz adı ilə çağırılmalı,
işğal etdiyi ərazidən çıxmalıdır.
Öz müqəddəratını təyinetmə
adı altında insanları məhvə məhkum edən,
onları yurdundan didərgin salan hərbi cinayətkarlar
mütləq beynəlxalq məhkəmələrdə
mühakimə olunmalıdırlar. Belə
açıq, kəskin və qəti mövqelər ortaya
qoyuldu. Ukrayna nümayəndəsi, ATƏT-in
vitse-prezidenti Oleh Bilorus kifayət qədər kəskin və ədalətli
mövqe tutdu. Fransalı Roland Blüm, Belçika və
Çexiya nümayəndə heyətlərinin rəhbərləri,
digər ölkələrdən olan parlamentarilər də ədalətli
və haqlı mövqe nümayiş etdirdilər. Bu, onların kifayət qədər məlumatlı
olmasından irəli gəlirdi. Onların əksəriyyəti
dəfələrlə Azərbaycanda olublar. Məsələn, ATƏT-in vitse-prezidenti,
avstriyalı parlamentari Volfqanq Qrossruk Azərbaycanda seçki
prosesini izləyib. Bakıda keçirilən
müxtəlif konfranslarda iştirak edib. O, hər
şeyi gözü ilə görüb. Ona
görə çıxışında tələb edirdi ki,
münaqişə beynəlxalq hüququn normaları, BMT-nin qətnamələri
əsasında həllini tapmalıdır. Bu
onu göstərir ki, insanlar məlumat aldıqca həqiqətin
öz yerini tapmasına daha çox yardım göstərə
bilirlər.
Bütövlükdə çıxış edənlər
konstruktiv və obyektiv mövqe ortaya qoydular. Onların beş nəfəri ATƏT
PA-nın vitse-prezidenti idi və mövqeləri üst-üstə
düşürdü. Bu adamlar
inanmadıqları, dəqiq bilmədikləri və qanuni hesab
etmədikləri bir məsələ haqqında fikir səsləndirməzlər.
Ümumiyyətlə, elə bir
çıxış olmadı ki, burada Ermənistana haqq
qazandıra biləcək fikir səsləndirilsin. Hətta bizim əvvəldən müəyyən mənada
ermənipərəst mövqeli olduğunu
düşündüyümüz parlamentarilər belə ən
azından neytral mövqedən çıxış etdilər,
münaqişənin sülh yolu ilə həllinin vacibliyini
bildirdilər.
Dinləmələr başa çatanda bütün ATƏT
rəsmiləri yaxşı əhval-ruhiyyədə idilər. P. Eftimiu və J.Soareş
nikbin görünürdülər. Həmsədrlər
də müzakirələrdən razı qaldılar. Hamı Azərbaycan nümayəndə heyətini təbrik
edirdi. Şəxsi müzakirələrdə
də vurğulandı ki, Ermənistan tərəfi
qeyri-konstruktiv mövqe tutdu və Azərbaycanın pozitiv
mövqeyi daha məqsədəuyğundur, sülhə
yaxındır və ədalətlidir.
Bu cür dinləmələr
özü-özlüyündə problemin ədalətli həllinə
yol açır, bu məsələ barədə beynəlxalq
ictimaiyyətdə doğru-düzgün təsəvvürlərin
formalaşmasına şərait yaradır. Çünki
münaqişənin mahiyyətini bəziləri düzgün
bilmir. Bəzilərinin isə təsəvvürləri
yanlışdır. Məsələn,
fransalı deputat Erik Rault söylədi ki, indiyədək
Dağlıq Qarabağın Ermənistan ərazisi olduğunu
düşünürmüş. Amma indi
ona aydın oldu ki, bu münaqişənin haqlı tərəfi
Azərbaycandır.
Bir
sözlə,
müzakirələr bizim üçün
uğurlu, məhsuldar və səmərəli keçdi, istədiyimizə
nail olduq. Çünki həqiqət ortaya
qoyuldu. Parlamentarilər işğalçının və
işğala məruz qalanın kim
olduğunu, beynəlxalq hüququn kimin tərəfində,
kimin haqsız, kimin haqlı olduğunu bir daha bildilər. Bir çox suallara aydınlıq gətirildi.
Biz bu müzakirələrin qış sessiyasında, eləcə
də yay sessiyasında qəbul ediləcək sənədlərdə
adekvat əksini tapmasına çalışacağıq. Hesab edirəm
ki, bütün bunlar bizim üçün Dağlıq
Qarabağ problemini məlumatlandırmaq müstəvisindən
çıxararaq, artıq öz mövqeyimizi daha qətiyyətlə
ortaya qoymağa imkan verəcək.
- Dediniz ki, Dağlıq
Qarabağın azərbaycanlı və erməni
icmalarının görüşünün keçirilməsini
təklif etmisiniz. Belə bir
görüşün zəruriliyi barədə bir qədər
ətraflı məlumat verə bilərsinizmi?
- Azərbaycan nümayəndə heyətinin müzakirələrdə təklifi ondan ibarət idi ki, ATƏT PA işini bu dinləmələrin keçirilməsi ilə bitmiş hesab etməməlidir. Bu iş davam etməlidir və sonrakı dövrdə Dağlıq Qarabağın azərbaycanlı və erməni icmasının görüşünün keçirilməsi məqsədəuyğun olardı. Dağlıq Qarabağın azərbaycanlı və erməni icması bu regionun gələcək idarə olunması, təhlükəsizliyin təmin edilməsi, qarşılıqlı etimadın yaradılması ilə bağlı fikir mübadiləsi apararlarsa, bu, münaqişənin həllinə öz müsbət təsirini göstərər. Çünki bu regionda yaşayacaq icmalar bir-biri ilə ünsiyyətdə olmalıdırlar. Onlar kifayət qədər uzun müddət bir-birindən kənar düşüblər və hər kəs öz həqiqətini daha üstün tutmağa çalışır. Birgə yaşayacaq insanların bir-biri ilə ünsiyyətdə olması vacibdir.
Hesab edirəm ki, bu təşəbbüslərdə ardıcıl olmaq və qarşı tərəfin qeyri-konstruktiv mövqeyini məhz bu ardıcıllıqla sübut etmək lazımdır. Çünki belə olduqda onların bütün arqumentləri əllərindən alınır. Biz deyirik ki, bu regionda yaşayan insanlar görüşüb söhbət etsinlər. Buna niyə mane olmaq lazımdır? Hələ ki, Ermənistan tərəfindən bu məsələ ilə əlaqədar konkret münasibət yoxdur. Sadəcə Dağlıq Qarabağda bir-iki nəfər bu məsələnin qeyri-mümkünlüyünə işarə vurub.
- Fransalı həmsədr
çıxışında Azərbaycanın hərbi
büdcəsinin artımından söz açıb. Azərbaycan nümayəndə heyəti
onun "narahatlığını" necə cavablandırıb?
- Müzakirələrin sonunda hər iki tərəfin nümayəndəsinə çıxış üçün vaxt verildi. Mən B. Fasyenin çıxışındakı iki məqama açıqlama verdim. Bunlardan biri Azərbaycanın hərbi büdcəsinin Ermənistan dövlət büdcəsindən çox olması ilə bağlı idi. B.Fasye bundan ehtiyatlandığını bildirdi. Biz isə ona cavab verdik ki, Azərbaycan hərtərəfli inkişaf edir. Ona görə Azərbaycanın büdcəsi də proporsional şəkildə inkişaf edir. Azərbaycanın hərbi büdcəsi təhsil sahəsi ilə müqayisədə götürdükdə təxminən eynidir. Ölkəmizdə eyni dərəcədə başqa sahələrə də maliyyə vəsaiti ayrılır. Digər tərəfdən Azərbaycanın öz təhlükəsizliyi ilə bağlı atdığı addımlar yalnız ona görə deyil ki, münaqişə zonasından təhlükə var. Azərbaycan elə bölgədə yerləşir ki, ona çox yerdən təhlükə ola bilər. Ona görə biz ölkəmizin təhlükəsizliyi barədə həmişə düşünürük və iqtisadi imkanlarımızla təhlükəsizliyimizin etibarlı təminatını təşkil edirik. Digər tərəfdən ölkə hərtərəfli inkişaf edirsə, necə ola bilər ki, hərbi sahə geri qalsın.
Başqa bir məsələ snayperlərin geri çəkilməsi ilə bağlı idi. Fikir səsləndi ki, Ermənistan snayperlərin geri çəkilməsinə razıdır, amma Azərbaycan yox. Biz bununla bağlı mövqeyimizi belə ifadə etdik ki, Azərbaycan ümumiyyətlə bölgədən qoşunların çıxarılmasının tərəfdarıdır. Azərbaycan həmin bölgənin silahsızlaşdırılmasını təklif edir. Bizim açıqlama gətirdiyimiz digər məqam millətlərin öz müqəddəratını təyin etməsi, güc tətbiq etməmə və ərazi bütövlüyü prinsiplərinin Helsinki Yekun Aktında qoyulduğu kimi tətbiqinin tərəfdarı olmağımızla bağlı idi.
- ATƏT PA-da keçirilən dinləmələr
digər beynəlxalq təşkilatlarda da bu formatda müzakirələrin
keçirilməsi üçün nümunə ola bilərmi?
- Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ problemi ilə bağlı müxtəlif beynəlxalq təşkilatlarda müzakirələr keçirilib, sənədlər qəbul olunub. Amma bu formatda, yəni həmsədrlərin iştirakı ilə dinləmələr keçirilməyib. Əlbəttə, bu formatda dinləmələrin digər beynəlxalq təşkilatlarda da keçirilməsi çox əhəmiyyətli olardı. Əgər həmsədrləri həmin təşkilatlara dəvət edib Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə bağlı ilkin, etibarlı məlumat almaq istəsələr, bu, ümumi fəaliyyətin xeyrinə olar. Bütün beynəlxalq təşkilatlarda obyektiv rəyin formalaşmasına çox böyük şərait yarada bilər.
Mən bu təşəbbüslərin davamlı olmasının tərəfdarıyam. Baxmayaraq ki, həmsədrlərin mövqeyi belədir ki, onlar bu münaqişənin yalnız ATƏT-in çərçivəsində araşdırılmasının tərəfdarıdırlar. Onlar hesab edirlər ki, bu məsələ daha çox müstəvidə müzakirə olunduqda mövqelər haçalanır, ziddiyyətlər yaranır və bu da nəticə etibarilə əsas vasitəçilərin işinə mənfi təsir göstərir. Onlar belə düşünürlər. Amma mən belə hesab etmirəm. Azərbaycan tərəfinin də mövqeyi belədir ki, bu münaqişə bütün beynəlxalq təşkilatların gündəliyində olmalıdır. Təbii ki, vasitəçi ATƏT-dir. Amma digər təşkilatların da gündəliyində bu məsələ varsa, bunun ATƏT-in vasitəçilik fəaliyyətinə nə mənfi təsiri ola bilər? Əksinə, vasitəçilərin fəaliyyətinə dəstək verən sənədlər qəbul oluna bilər. Onların fəaliyyətini dəstəkləyən mövqelər ortada ola bilər. Çünki ATƏT PA-dakı dinləmələrdə hamı birmənalı olaraq Minsk qrupunun həmsədrlərinə bütün səviyyələrdə dəstək göstərməyin vacibliyini vurğuladı. Hətta İtaliya nümayəndə heyətinin rəhbəri, ATƏT PA-nın vitse-prezidenti Rikardo Milyori qeyd etdi ki, biz indiyədək vəzifəmizin nədən ibarət olduğunu bilmirik. Çünki biz nə məlumatlandırılırıq, nə bu prosesdə iştirak edirik, nə də Minsk konfransının nə zaman keçiriləcəyini bilirik. Ona görə o, belə bir fikir irəli sürdü ki, bir vaxt müəyyən edilsin və bu çərçivədə işlər elə aparılsın ki, Minsk konfransını keçirmək mümkün olsun. ATƏT-in üzvü olan bütün ölkələr də bu konfransda iştirak edərək mövqelərini ortaya qoysunlar. Bu, kifayət qədər ədalətli bir tələbdir. Çünki onlar doğrudan da Minsk konfransının üzvüdürlərsə, niyə münaqişənin həlli prosesinə cəlb olunmurlar?
Nə qədər ATƏT-in Minsk qrupu bu məsələnin öz səlahiyyəti çərçivəsində olduğunu əsas götürərək məhdud fəaliyyət göstərirsə, bir növ öz monopoliyasında saxlamağa çalışırsa bunun ətrafında spekulyasiyalar daha çox artır. Digər beynəlxalq təşkilatlar bu məsələni müzakirə edəndə ATƏT-in yerinə vasitəçiliyi öz üzərlərinə götürməyəcəklər, sadəcə münasibət bildirəcəklər. Əgər söhbət BMT-də müzakirələrdən gedirsə, elə ATƏT-in Minsk qrupunun yaranması BMT-nin qərarları ilə baş verib. Son nəticədə hansısa bir saziş əldə olunacaqsa, təhlükəsizliyin təmin olunması, əraziyə sülhməramlıların yerləşdirilməsi BMT qərarları ilə baş verəcək. Yəni BMT elə bir qurumdur ki, o, bütün məsələləri müzakirə edərək münasibət bildirə bilər. Onun müstəvisində bu məsələlərin müzakirəsi ATƏT-in həmsədrlərini niyə qıcıqlandırmalıdır? Ona görə də mən tərəfdarıyam ki, digər beynəlxalq təşkilatlarda da həmsədrlərin iştirakı ilə belə dinləmələrin keçirilməsi təklifi səslənsin. Qoy heç qərar qəbul olunmasın, amma dinləmələr keçirilsin. Bu yalnız ümumi işin xeyrinə ola bilər.
- Bahar xanım, Azərbaycan üçün bu günlərdə daha bir əlamətdar hadisə baş verdi, ölkəmiz BMT Təhlükəsizlik Şurasının qeyri-daimi üzvü seçildi. Həm bu hadisə, həm də ATƏT PA kimi nüfuzlu və mötəbər bir təşkilatda ədalətin ortaya qoyulmasını Azərbaycanın beynəlxalq nüfuzunun artması kimi xarakterizə etmək olarmı?
- Bəli, tamamilə doğrudur. Azərbaycan
BMT üzvü olan ölkələrin 155-nin səsini toplayaraq
iki illiyinə BMT Təhlükəsizlik Şurasının
qeyri-daimi üzvü seçilməsi böyük siyasi hadisə olmaqla yanaşı
respublikamızın beynəlxalq nüfuzunun göstəricisidir.
Nazirlər Kabinetinin 2011-ci ilin doqquz
ayının sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına həsr
olunmuş iclasında Prezident İlham Əliyevin qeyd etdiyi
kimi, ölkəmizin imkanlarını, beynəlxalq müstəvidə
artan nüfuzunu bu yaxınlarda BMT-də keçirilən səsvermə
də əyani şəkildə təsdiqləyir və Azərbaycana
verilən bu dəstək müstəqil dövlət
kimi mövcud olduğumuz 20 ilinin məntiqi nəticəsidir.
Bu, müstəqil Azərbaycan dövlətinə və onun
Prezidentinə dünyada olan böyük etimadın göstəricisidir.
BMT-nin Təhlükəsizlik Şurasının qeyri-daimi üzvü seçilmək Azərbaycana bir çox dividendlər verir. O cümlədən Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ problemi ilə bağlı ölkəmizin haqlı mövqeyinin beynəlxalq ictimaiyyətə daha yaxından çatdırılmasına yol açacaq.
Əlbəttə, Azərbaycanın BMT TŞ-nin qeyri-daimi üzvü seçilməsi, ATƏT PA üzvlərinin Dağlıq Qarabağa dair konstruktiv mövqe ortaya qoymaları qısa zaman kəsiyinin, yalnız bir müzakirənin nəticəsi deyildi. Son illər Azərbaycanın bütün beynəlxalq müstəvilərdə apardığı gərgin iş, iqtisadi inkişaf beynəlxalq aləmdə ölkəmizin nüfuzunun artmasına əhəmiyyətli dərəcədə təsir göstərib. Mən Prezident İlham Əliyevin bu istiqamətdə həyata keçirdiyi siyasətin, şəxsən özünün bu məsələ ilə bağlı mövqeyinin çox böyük rol oynadığını qeyd etmək istəyirəm.
ATƏT PA-da dinləmələrdə iştirak edən insanlar dəfələrlə Azərbaycanda olublar. Ölkə Prezidenti ilə görüşüblər, məsələnin mahiyyəti ilə yerindəcə tanış olublar. Onların hər birinin çıxışında Azərbaycanda olan inkişaf vurğulanırdı. Ölkəmizin iqtisadi dirçəlişi, bölgədəki yeri, rolu, Azərbaycanla qonşuluğun ermənilərə verə biləcəyi xeyir qeyd olunurdu. Hərtərəfli məlumata malik olmadan, Azərbaycanın düşdüyü durumun ona layiq olmadığını və beynəlxalq hüququn normalarına zidd olduğunu bilmədən və Azərbaycanın ədalətli mövqeyini görmədən bu fikirləri səsləndirmək olmazdı. Onlar söhbət əsnasında Prezident İlham Əliyevin çox xarizmatik lider, müdrik insan olduğunu qeyd edirlər. P.Eftimiu söyləyir ki, ərazisi işğala məruz qalmış ölkənin bu qədər müdrik Prezidentinin olması nəticəsində münaqişə ədalətli həllini tapacaq. B.Fasye çıxışında iki dəfə Azərbaycan Prezidentindən sitat gətirdi və cənab İlham Əliyevin bu məsələyə münasibətini ortaya qoydu. Bu, Azərbaycana və onun Prezidentinə olan münasibətin, dövlət başçısının nüfuzunun göstəricisidir. Eyni zamanda bizim ədalətli mövqeyimizin qəbul olunması deməkdir. Bütövlükdə Azərbaycanın beynəlxalq imicinin təcəssümüdür. Hər kəs, bütün beynəlxalq təşkilatlar artıq Azərbaycanın dünya üçün əhəmiyyətli ölkə olduğunu qəbul edirlər, Azərbaycanın düşdüyü ədalətsiz durumdan çıxması üçün ən azından öz mövqelərini ifadə edirlər. Ona görə bunu Azərbaycan üçün müsbət nəticələnən müzakirəsi hesab etmək olar.
Müsahibəni
apardı: R.CƏFƏRLİ
Azərbaycan.- 2011.-27 oktyabr.- S. 4.