Bu yol
uzanıb gedir... Yaşayan tarix-İpək yolu
Bəşər
sivilizasiyasının inkişafında bu yolun əhəmiyyəti olduqca
böyükdür. Böyük İpək yolu (bu termin
ilk dəfə 1877-ci ildə alman coğrafiyaşünası Ferdinand fon Rixthofen
tərəfindən işlədilib) - qədim dövrlərdə
və orta əsrlərdə Çindən
Orta və Ön Asiya ölkələrinə aparan
bu karvan yolu xalqların və mədəniyyətlərin
bir-birinə yaxınlaşması, qovuşması
baxımından da əvəzsiz rol oynadı.
Eramızdan əvvəl III əsrdən
fəaliyyətə başlayan bu yol
tarixi ticarət mərkəzləri olan Çin, Yaponiya,
Hindistan, Monqolustan, İran, Özbəkistan, Tacikistan, Azərbaycan
və digər ölkələrdən, eləcə də
Lançjoudan keçməklə Siandan Dunxuanacan
çatarmış. Burada İpək yolu iki yerə
ayrılır: şimal yolu Turfandan Pamirə, oradan isə Fərqanəyə
və Qazaxıstan çöllərinə, cənub yolu Lobnor
gölünün yanıyla, Təklə-Məkan səhrasının
cənub hissəsi ilə Yarkənd və Pamirdən keçməklə
Baktiriyaya, oradan isə Parfiyaya, Hindistana və Yaxın Şərqə
qədər uzanarmış.
Eramızın I minilliyindən
başlayaraq II minilliyin ortalarına qədər Avropa və
Asiyanı bir-birinə qovuşduran İpək yolu öz
başlanğıcını Çinin paytaxtı
Çanqandan (Xian) götürüb. Ticarət və
kommunikasiya üçün zəruri element olan dəniz
yollarına da həmişə ipək yolunun bir hissəsi kimi
baxılıb. Belə ki, uzun əsrlər Çin
imperiyasını idarə edən Xan sülaləsinin hakimiyyəti
dövründə onun gəmiləri Cənubi Asiya
krallıqları ilə ticarət aparırdı.
VII və VIII əsrlərdə
Çin, Koreya gəmiləri Şərqi Çin və Yapon
dənizlərini keçərək yükləri qitədən
Yaponiyaya daşıyırdılar. Çin gəmiləri həm
də Hindistan və İrana, XV əsrdə isə Afrikaya da
üzürdülər. Ancaq XVI əsrdən başlayaraq
portuqaliyalılar və digər Avropa xalqları Şərqi
Asiyaya üzməyə başladılar.
Məlumdur ki, bir çox elmi və
texnoloji kəşflərin ilk vətəni Şərq ölkələri
idi və onların Şərqdən Qərbə
çatdırılması da İpək yolu vasitəsilə mümkün olmuşdur. Barıt,
maqnit kompası, çap dəzgahı, musiqi alətləri,
ipək, keramik və boyalı məmulatlar kimi yeniliklərin
ötürülməsi, yayılması belə baş
vermişdi.
Su gələn arxa bir də gəlir,
yaxud bu yol həm də bizim yoldur
Bu yolun bir qolu
da Kopetdağın şimal
ətəyi ilə Xəzərin cənub hissəsindən keçib
Azərbaycana daxil olub.
İkinci qol isə Təklə-Məkan
səhrasının şimalından ötüb
Dərbənd, Şamaxı-Gəncə və Batumi-İstanbula
uzanaraq Balkan
yarımadası vasitəsilə Avropanın mərkəzinə
istiqamətlənib. Yüz illər boyu dəvə
karvanaları Çin, Monqolustan,
Mərkəzi Asiya və Azərbaycandan
keçərək Aralıq və Qara dəniz
sahili ilə Avropaya üz tutub. "İpək
Yolu" anlayışı bu istiqamətlərdə daşınan Çin ipəyinin adından götürülsə
də, X-XI əsrlərdə onun rəqibi
olaraq Azərbaycan ipəyi
də bu yolla
daşınmağa başlamışdı. Artıq Dərbənddə,
Şirvanda, Şəkidə, Beyləqanda,
Gəncədə, Qəbələdə, Təbrizdə və
Naxçıvanda ipəkçilk güclü
inkişaf dövrünə qədəm qoymuşdu. Şəhərlər genişlənir,
rahat karvansaralar tikilirdi.
1492-ci ildə
Amerika qitəsinin kəşfindən sonra bu yolun əhəmiyyəti
bir qədər azaldı. Bu da Çin və ona yaxın ərazilərdən
gətirilən malların Amerikada olması ilə əlaqədardır.
Hindistana dənız çıxışı
tapıldıqdan sonra isə Böyük İpək yoluna, demək
olar ki, ehtiyac qalmadı. XV əsrin sonunda Amerikaya və
Hindistana dəniz yolunun kəşfi ilə öz əhəmiyyətini
itirməyə başlayan Böyük İpək yolu XVI əsrdə
tamamilə süquta uğradı. Mövcud olduğu dövrdə
Böyük İpək yolu keçdiyi ölkələrin həyatında
mühüm rol oynayaraq onların əlaqələrinin
inkişafına böyük təkan verdi. 2000 il ərzində
Qərblə Şərqi birləşdirən Böyük
İpək yolu son illər öz tarixi əhəmiyyətini
yenidən bərpa etməklə əvvəllər olduğu
kimi, indi də müxtəlif mədəniyyətlər və
sivilizasiyalar arasında körpü yaratmaq imkanına malikdir.
Azərbaycan Böyük İpək
yolunda...
Azərbaycan hələ o vaxtlar da bu nəhəng
yolun əsas ticarət və nəqliyyat qovşaqlarından
biri idi. Ölkəmiz bu günə qədər öz nadir
coğrafi mövqeyini itirməyib və ona görə bu
gün də Böyük İpək yolunun bərpasının
təşəbbüsçülərindən biridir.
Böyük İpək yolunun əsasını
Avropa Birliyinin Yeni Müstəqil Dövlətlər
üçün 1991-ci ildə tərtib etdiyi TASIS proqramı
çərçivəsində TRASEKA lahiyəsi təşkil
edir. Bu layihəni 1993-cü ilin mayında Brüssel
konfrasında Cənubi Qafqaz və Mərkəzi Asiyanın
yeni müstəqil dövlətlərinin
razılığı ilə Avropa Şürası qəbul
edib. Lahiyənin həyata keçirilməsi sahəsində isə
1996-cı il mayın 13-də Sərəxsdə İran və
Mərkəzi Asiyanın dəmiryolu magistrallarının birləşdirilməsi
mühüm addım oldu. Lahiyə dövlətlər
arasında iqtisadi, ticari əlaqələri inkişaf etdirməyi
və Avropa-Qafqaz-Asiya TRASEKA, Transavropa istiqamətinə birləşdirməyi
nəzərdə tuturdu. Proqramın reallaşması Avropa
Şurasmın texniki-maliyyə yardımı, Dünya
Bankı, Avropa Yenidənqurma və İnkişaf
Bankının ayırdığı kreditlər hesabına
mümkünləşir.
1998-ci il
sentyabrın 8-də Bakıda Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti Heydər Əliyevin və Gürcüstan Prezidenti
E.Şevardnadzenin təşəbbüsü ilə Böyük İpək yolunun bərpası
üzrə TRASEKA proqramı çərçivəsində
Avropa və Asiya dövlət başçılarının
birinci zirvə görüşünə həsr olunmuş
beynəlxalq konfrans keçirilib. Konfransda Azərbaycan,
Avstriya, Belçika, Bolqarıstan, Böyük Britaniya,
Almaniya, Yunanıstan, Gürcüstan, İran, İspaniya,
İtaliya, Qazaxıstan, Çin, Qırğızıstan,
Moldova, Monqolustan, Niderland, Norveç, Polşa, Rusiya, ABŞ,
Tacikistan, Türkiyə, Rumıniya, Ukrayna, Özbəkistan,
Finlandiya, Fransa, İsveç, Yaponiyanın və 13 Beynəlxalq
Təşkilatın - Birləşmiş Millətlər Təşkilatının,
Avropa Yenidənqurma və İnkişaf Bankının, Qara Dəniz
Əməkdaşlıq Təşkiltatının, Beynəlxalq
Dəniz Təşkilatının, Dünya Bankının,
Avropa Birliyi Komissiyasının, Beynəlxalq Avtomobil Nəqliyatları
İttifaqlarının, Avropa Nəqliyyat Nazirləri
Konfransının, Avropada Təhlükəsizlik və Əməkdaşlıq
Təşkilatlarının və Dəmiryollarının
nümayəndə heyətləri iştirak edirdi. Ulu öndər
Heydər Əliyevin böyük səyləri nəticəsində
beynəlxalq konfransın mühüm yekunlarından biri də
ondan ibarət oldu ki, Avropa və Asiyanı bir-birinə daha
çox bağlayacaq "Böyük İpək Yolu"
proqramını həyata keçirən təşkilatın
katibliyi Bakıda yerləşdirildi. Bu özü də Azərbaycanın
həmin layihənin gerçəkləşməsində daha
çox bəhrələnməsi üçün əlavə
imkanlar açdı. Bu, eyni zamanda, Azərbaycanın mövcud
əlaqə vasitələrinin yenidən qurulması,
respublikadakı istehsal sahələrinin müasir tələblərə
uyğunlaşdırılması, eləcə də yeni
müəssisələrin yaradılması zərurətini
ortaya qoydu.
Faktlara nəzər salmaq kifayətdir:
hesablamalara görə, nəqliyyat sistemlərinin yenidən
qurulması üçün respublikaya 900 milyon ABŞ
dolları həcmində vəsait, o cümlədən dəmiryolu
nəqliyyatı üçün 243, dəniz nəqliyyatı
üçün 78, avtomobil nəqliyyatı üçün
109 milyon ABŞ dolları tələb olunur. Eyni zamanda, TRASEKA
programı Aralıq və Qara dəniz limanları ilə
yanaşı, Xəzər dənizi limanlarının da
dünya standartlarına uyğun şəkildə
inkişafını tələb edir. Çünki dəniz nəqliyyatı
tarixən yüklərin daşınmasında əsas və
iqtisadi cəhətdən sərfəli vasitə kimi
çıxış edib. Ona görə hər bir dövlət
milli donanmasını qurmağa və inkişaf etdirməyə
çalışır. Bu baxımdan Bakı Beynəlxalq Ticarət
Limanının fəaliyyəti əvəzedilməzdir.
Böyük İpək yolunun
keçdiyi ərazilərə bütün dünya diqqət yetirir, çünki həmin
marşrutların keçdiyi ölkələr, xüsusilə
Azərbaycan təbii coğrafi-siyasi əhəmiyyətə
malikdir.
Yeni nəqliyyat dəhlizi - İpək
yolu təkcə iqtisadi yox, həm də mədəni əlaqələrin
intensivləşməsində, dünyada, eləcə də
Qafqazda münaqişə ocaqlarının söndürülməsində
əvəzsiz rola malikdir. Bu yol, eyni zamanda, min il əvvəl olduğu kimi, indi də
Azərbaycanın dünya miqyasında nüfuzunun,
gücünün artması deməkdir.
Bəxtiyar QARACA
Azərbaycan.-2011.-8
sentyabr.-S.4.