Düşünülmüş,
sürətli və davamlı inkişaf
"Biz gündəlik
fəaliyyətdə özəl sektorun,
sahibkarlığın inkişafı üçün
əlimizdən gələni edirik. Mən
sahibkarlarla həm Bakıda, həm
bölgələrdə mütəmadi qaydada
görüşürəm. Dövlət tərəfindən
sahibkarlığın inkişafına çox
güclü dəstək vardır. Bütün dövlət qurumları - həm
mərkəzi dövlət orqanları, həm yerli
icra orqanları bu sahədə
sahibkarlara kömək göstərməlidirlər.
Sahibkarların normal biznes
mühitində fəaliyyəti ölkəmizin gələcək
inkişafını təmin edəcəkdir".
İlham ƏLİYEV
Sahibkarlıq iqtisadi inkişaf
strategiyasının əsas prioritetlərindən biri kimi
Bazar
iqtisadiyyatının ayrılmaz atributlarından olan, azad rəqabətin
yaradıldığı şəraitdə sürətlə
inkişaf edən sahibkarlıq təkcə cəmiyyətin
yox, konkret halda götürülmüş müəyyən
toplumun və ya fərdin inkişafında özünəməxsus
mühüm rol oynayır. İlk növbədə ona görə
ki, sahibkarlıq insan şəxsiyyətinin ifadə forması
və inkişafı, onun qabiliyyət və tələbatları,
əmək potensialının realizasiyası kimi mühüm
məqamları da özündə ehtiva edir. Eyni zamanda
sahibkarlıq ümumi inkişafda mühüm çəkiyə
malik olaraq iqtisadi tərəqqinin daha sürətli xarakter
almasına kifayət qədər önəmli sayılan, bəzi
hallarda isə bu tərəqqinin əsasına çevrilən
möhtəşəm töhfələr verir. Bu mənada
iqtisadi tərəqqi yolunu azad bazar münasibətləri
şəraitində həyata keçirən hər bir
dövlət üçün sahibkarlıq institutunun
inkişafı xüsusi əhəmiyyət kəsb edir,
iqtisadi siyasət strategiyasının ən önəmli hissələrindən
birinə çevrilir.
Təqdirəlayiq haldır ki, Azərbaycanın
yeni müstəqillik tarixində iqtisadi inkişafı
xarakterizə edən ən mühüm cəhətlərdən
biri ölkəmizdə məhz güclü sahibkarlar sinfinin
formalaşmasıdır. Bu gün Azərbaycanda ümumi daxil
məhsul istehsalında artıq özəl sektorun xüsusi
çəkisi aydın hiss olunur, iqtisadi artımın təminatında
sahibkarlar sinfinin rol və mövqeyi davamlı şəkildə
güclənir. Dövlət tərəfindən
sahibkarlığın inkişafına yaradılan şərait
və müxtəlif formalarda verilən dəstək, eyni
zamanda sözügedən institutun daha sürətli tərəqqisi
məqsədilə sistem halında həyata keçirilən
islahatlar bundan sonra da sahibkarlıq təsərrüfatlarının
ölkə iqtisadiyyatının yüksəlişində
mühüm rol oynayan subyektlərdən biri olaraq
çıxış etməsinə möhkəm bazis
yaradıb.
Bütün bunlar Azərbaycanın
iqtisadi inkişaf strategiyasında sahibkarlığın rol və
yerinin nə qədər uzaqgörənliklə və
düzgün bir şəkildə müəyyən
olunduğunu qabarıq şəkildə nümayiş etdirir.
Ölkənin yeni müstəqillik tarixinin təhlil və mənzərəsi
belə bir reallığı ortaya qoyur ki, digər
mühüm sahələrdə olduğu kimi, sahibkarlıq
institutunun formalaşıb inkişaf etməsinin müəllifi
də ümummilli lider Heydər Əliyevdir. Ölkəmiz yeni
dövlət müstəqilliyini əldə etdikdən sonra
ulu öndərin ikinci dəfə siyasi hakimiyyətə
qayıdışına qədər olan dövr ərzində
iqtisadi sferada həyata keçirilən yanlış siyasət və bunun nəticəsində
formalaşmış mühit sahibkarlığın, onun maddi əsasının
yaranmasına qətiyyən imkan vermirdi. Çünki yeni
iqtisadi şəraitin tələblərinə uyğun
islahatların həyata keçirilməsində gecikmələrə
yol verilir, həyata keçirilən tədbirlər isə
epizodik olurdu, sistemsiz bir xarakterə malik idi. Belə vəziyyət
inkişaf göstəricilərinin aşağı
düşməsinə, maliyyə və istehsal sahələrində
qeyri-sabitliyin hökm sürməsinə, ümumi daxili məhsulun
ötən illərlə müqayisədə azalmasına rəvac
verirdi. Özəlləşdirmənin aparılmaması, qiymətlərin
liberallaşdırılmaması sahibkarlığın
yaranıb inkişaf etməsinin qarşısında
başlıca maneə olaraq qalırdı. Beləliklə,
dövlət müstəqilliyinin qazanılmasından sonra
1993-cü ilə qədər
olan dövrdə sahibkarlıq institutunun
formalaşması mümkünsüz oldu.
Yalnız
Heydər Əliyevin hakimiyyətə qayıdışı ilə
aparılan məqsədyönlü siyasət, həyata
keçirilən sistemli tədbirlər nəticəsində
ölkədə siyasi və makroiqtisadi sabitliyə nail
olunması ilə sahibkarlar sinfinin formalaşması üçün
həm hüquqi baza
yaradıldı, həm digər mühüm
əməli tədbirlər
görüldü, həm də dövlət
tərəfindən özəl sektora hərtərəfli
dəstək nümayiş etdirildi. Ulu öndərin gördüyü
işlər sayəsində sahibkarlığın hüquqi bazası dünya
təcrübəsinə uyğun olaraq təkmilləşdirildi, ölkənin qəbul
edilmiş yeni
Konstitusiyasında bazar münasibətləri
əsasında iqtisadiyyatın inkişafına şəraitin
yaradılması, sahibkarlığa təminat verilməsi, rəqabət
mexanizminin formalaşması və inkişafı, həmçinin
rəqabətin qorunması ilə bağlı müddəalar
öz əksini tapdı.
Sahibkarlığın inkişafının zəruri hüquqi mühitinin
formalaşdırılması istiqamətində qəbul edilmiş Azərbaycan Respublikasının
qanunları və digər qanunvericilik
aktları sahibkarlığın bir sistem halında hüquqi
bazasını təşkil etdi.
Sahibkarlığın
təşəkkülü istiqamətində atılan ilkin addımlar qısa zaman
kəsiyində öz bəhrəsini verərək
ölkənin iqtisadi potensilanın daha dolğun şəkildə
reallaşması ilə xarakterizə olundu. Ümummilli liderin rəhbərliyi altında iqtisadi və dövlət idarəetmə sistemi sahəsində aparılan kompleks islahatlar Azərbaycan
iqtisadiyyatının bütün sahələrinin,
o cümlədən
sahibkarlığın inkişafına güclü
təkan verdi.
Sahibkarlar sinfinin
yaranmasına Heydər Əliyevin xüsusi
diqqət və qayğı göstərməsi isə səbəbsiz
deyildi. Belə ki, keçmiş SSRİ-nin dağılması ilə yeni yaranan müstəqil
dövlətlərin, o cümlədən
Azərbaycanın bazar iqtisadiyyatına
keçidlə bağlı ilkin təcrübəsi
göstərdi ki, sahibkarlığın,
özəl sektorun inkişafına normal şərait yaratmadan
iqtisadi yüksəlişi təmin
etmək, əhalinin məşğulluq səviyyəsini
artırmaq, infrastrukturu yeniləşdirmək,
sosial problemlərin uğurlu
həllinə nail olmaq
mümkün deyil. Bu reallığı aydın görən Heydər
Əliyevin iqtisadi sahədə həyata keçirdiyi siyasətin əsas qayələrindən
biri də məhz sahibkarlığın
inkişafının təmin edilməsi idi.
Ölkədə
sahibkarlığın inkişafına təkan verən mühüm məqamlardan biri
1994-cü ilin sentyabr
ayında Heydər Əliyevin təşəbbüsü və
bilavasitə iştirakı ilə Bakıda "Sahibkarlıq strategiyası və
iqtisadi yenidənqurma" mövzusunda
keçirilən beynəlxalq konfrans oldu.
Konfransın açılış mərasimində
dərin məzmunlu nitq söyləyən
ulu öndər ölkədə
sahibkarlığın inkişafı üçün
müvafiq şərait
yaradıldığını və bunun
artıq konkret əməli nəticələr
verdiyini bildirərək Azərbaycanda bu sahənin inkişafında xarici
investorları fəal iştiraka dəvət
etdi. Xarici investorların həm hüquqlarının, həm
də yatırdıqları sərmayələrin təhlükəsizliyinin
qanunvericiliklə qorunduğunu bəyan edən
ümummilli lider
sahibkarlığın inkişafında Qərb təcrübəsindən
istifadə olunacağını da diqqətə
çatdırdı: "İqtisadi
baxımdan inkişaf etmiş
Qərb ölkələrinin təcrübəsindən bəhrələnməklə,
sözün yaxşı mənasında,
sahibkarlıq bizim üçün
ən mühüm amildir,
buna görə də dövlət hər
şeyi edəcəkdir ki,
biz bu yolla
gedə bilək. Bununla əlaqədar olaraq mən xarici investisiyalar üçün
hüquqi imkanlar yaradan, onların müdafiə edilməsini nəzərdə
tutan qanunu da xatırlatmaq istərdim. Zənnimcə,
bu qanun əlverişli
şərait yaradır ki, bizdə
sahibkarlıq nəinki Azərbaycanın məhdud çərçivəsi
daxilində inkişaf etsin,
həm də bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinin
bərqərar edilməsi xarici firmalarla birlikdə, xarici investisiyalardan fəal istifadə olunmaqla həyata keçirilsin.
Xarici investisiyaların Azərbaycanda tətbiq
olunması üçün burada şərait var".
Ölkədə
sosial-iqtisadi inkişafın bilavasitə
sahibkarlıqla, onun tərəqqisi ilə
kifayət qədər böyük əlaqəsi
olduğunu aydın görən Heydər Əliyev
bu istiqamətdə dövlət
qayğısının artırılması və ən əsası
mövcud potensialın
reallaşdırılması üçün
vacib addımlar atdı. Bu
xüsusda 1993-1995-ci illəri və
1997-2000-ci illəri əhatə edən sahibkarlığın
inkişafı ilə bağlı iki
dövlət proqramı ayrıca qeyd
olunmalıdır. Çünki həmin proqramlar sahibkarlığın
inkişafının Azərbaycan dövlətinin iqtisadi siyasətinin prioritet
sahələrindən birinə çevrilməsində
müstəsna rol oynadı və onlar çərçivəsində
iqtisadiyyatın və sahibkarlığın tənzimlənməsi
sahəsində əhəmiyyətli tədbirlər həyata keçirildi, sahibkarlara
dövlət maliyyə köməyi sistemi
təşkil edildi.
Sahibkarlığın inkişafında
Heydər Əliyevin atdığı ən mühüm
addımlardan biri də sözügedən sahəyə
dövlət nəzarət sisteminin təkmilləşdirilməsi
və bununla əlaqədar qanunvericilik bazasında
mühüm dəyişikliklər edilməsi oldu. Həmin
vaxta qədər isə iqtisadiyyata nəzarət işlərini
həyata keçirən dövlət orqanlarının
çoxluğu və fəaliyyəti bir sıra hallarda
iqtisadi inkişafa subyektiv maneələr yaradır, iqtisadi
islahatların tələblərinə cavab vermir və
çox vaxt sahibkarlığın inkişafına süni əngəllər
törədirdi. Yaranmış vəziyyəti ən xırda
detallarına qədər düzgün qiymətləndirən
Heydər Əliyev qeyd olunan istiqamət üzrə problemlərin
aradan qaldırılması üçün qısa bir
müddətdə kompleks tədbirlərin həyata
keçirilməsinə nail oldu. Bu kontekstdə ən vacib
addımlardan biri kimi ölkə Prezidenti tərəfindən
1996-cı il iyunun 17-də "İstehsal, xidmət, maliyyə-kredit
fəaliyyətinə dövlət nəzarətinin qaydaya
salınması və əsassız yoxlamaların qadağan
edilməsi barədə" fərmanın imzalanması qeyd
edilməlidir. Həmin fərmanda əsas məqsəd iqtisadi
münasibətlərin səviyyəsinə uyğun
müvafiq dövlət nəzarəti mexanizmini tətbiq etmək,
bu nəzarətin daha məqbul vasitələrini seçmək,
bazar münasibətlərinin inkişafına mənfi təsir
göstərəcək halların qarşısını
almaq, vətəndaşların və hüquqi şəxslərin
qanuni mənafelərini qorumaq idi. Fərmanın təsdiqindən
bir müddət sonra dövlət nəzarətinin təkmilləşdirilməsi
sahəsində əhəmiyyətli işlər
görüldü. İqtisadi sahədə bir-birini təkrarlayan,
paralel və lüzumsuz yoxlamaların sayı azaldı, bazar
iqtisadiyyatının inkişafına mənfi təsir göstərən
halların qarşısı alındı, vətəndaşların
və hüquqi şəxslərin qanuni mənafelərinin
qorunması məqsədilə həm qanunvericilik, həm də
inzibatçılıq sahəsində müəyyən tədbirlər
həyata keçirildi.
Sahibkarlığın sürətli
tərəqqisinin əsasını yaradan dövlət
proqramları və qanunvericilik bazası
1997-ci ilin 24 iyun tarixində isə
"Azərbaycan Respublikasında kiçik və orta
sahibkarlığa Dövlət Köməyi Proqramı
(1997-2000-ci illər üçün)" qəbul olundu. Bu
proqramın hazırlanması mühüm bir zərurətdən
irəli gəlirdi. Çünki ölkədə sahibkarlığın
inkişafını nəzərdə tutan və 1993-1995-ci illəri əhatə edən
dövlət proqramında nəzərdə
tutulmuş tədbirlərin yalnız bir qismi həyata
keçirilmişdi. Düzdür, yeni
proqramın qəbuluna qədər sahibkarlığın hüquqi bazasının yaradılmasında zəruri
səviyyəyə nail olunmuş,
cəmiyyət üzvlərinin sahibkarlıq fəaliyyəti hüququ Azərbaycan Respublikasının yeni Konstitusiyasında təsbit edilmişdi. Sahibkarlıq mühitinin formalaşması üçün
vacib olan
"Sahibkarlıq fəaliyyəti haqqında", "Müəssisələr
haqqında", "Səhmdar cəmiyyəti
haqqında", "Haqsız rəqabət haqqında",
"Əmtəə birjası haqqında", "Lizinq xidməti haqqında" qanunlar
və bazar iqtisadiyyatının hüquqi mexanizminin
qurulmasını təmin edən digər qanunlar qəbul olunmuşdu.
Eyni zamanda sahibkarlıq fəaliyyətinin dövlət
tərəfindən tənzimlənməsi və həvəsləndirilməsi
üçün zəruri normativ
sənədlər hazırlanmış,
sahibkarlığın bazar infrastrukturunun formalaşdırılması, təhsil
sisteminin və informasiya
təminatlarının yaradılması istiqamətində
müəyyən nəticələr əldə edilmişdi. Azərbaycan
Respublikasının Sahibkarlığa Kömək Milli Fondu, Kiçik
və Orta Sahibkarlığın
İnkişafı Agentliyi, bir sıra şəhər və rayonlarda sahibkarlığın inkişafı
mərkəzləri yaradılmışdı. Amma
yeni proqramın qəbuluna kimi
əhalinin sahibkarlıq potensialının gerçəkləşməsi
məhdud, sahibkarların ölkə
iqtisadiyyatının inkişafında təsiri zəif xarakter daşıyırdı. Formalaşan
sahibkarlıq strukturları isə on illər
boyu yaradılmış intellektual
potensialı əks etdirmir, həmin potensialdan səmərəli istifadəyə və
sağlam rəqabət tələblərinə
uyğun fəaliyyətə istiqamətləndirilmirdi.
Halbuki
ölkədə etibarlı siyasi sabitliyə
nail olunması və dünyanın məşhur
neft şirkətləri ilə Azərbaycanda
neft hasilatı barəsində müqavilələrin
bağlanması sahibkarlığın inkişafına əlverişli
imkanlar açırdı. Belə bir şəraitdə sahibkarlığın
inkişafını nəzərdə tutan
yeni dövlət proqramının
hazırlanaraq icraya yönəldilməsi böyük zərurət kəsb edən məsələyə
çevrilmişdi.
"Azərbaycan
Respublikasında kiçik və orta sahibkarlığa Dövlət Köməyi
Proqramı (1997-2000-ci illər üçün)"
adlı sənəddə də vurğulanırdı ki, kiçik və orta sahibkarlığın sürətlə
formalaşması Azərbaycan cəmiyyətinin iqtisadi, sosial və siyasi problemlərinin həllinin vacib amillərindən biridir. Azərbaycan
Konstitusiyasına və "Sahibkarlıq fəaliyyəti
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanununa və digər qanunvericilik
aktlarına uyğun hazırlanan yeni proqramın məqsədi
sahibkarlığın ardıcıl inkişafı, Azərbaycan
iqtisadiyyatında onun rolunun
gücləndirilməsi və tədricən dünya
iqtisadiyyatına inteqrasiya olunması
üçün əlverişli mühitin formalaşdırılmasından ibarət
idi. Proqramın üstün
sayılan mühüm istiqamətləri
isə aşağıdakılar idi:
ölkənin insan amilinin,
təbii ehtiyatlarının və texniki
potensialının daxili bazarın
formalaşmasında iştirakının gücləndirilməsi;
sahibkarlığın iqtisadiyyatın səmərəli
strukturunu formalaşdırmaq amilinə
çevrilməsi; yaradıcılıq qabiliyyəti olan işsizlərin sahibkarlıq fəaliyyətinə
cəlb edilməsi imkanlarını genişləndirməklə
ölkədə əhalinin işlə təmin olunması prosesinin gücləndirilməsi; gənclərin
sahibkarlıq fəaliyyətinə ardıcıl cəlb
olunması imkanlarının genişləndirilməsi; sahibkarlığın etibarlı müdafiə sisteminin yaradılması.
Sahibkarlığın ardıcıl inkişafını təmin
etmək üçün proqrama
əsasən, bu
sahədə hüquqi bazanın möhkəmləndirilməsi,
təşkilati şərtlərin, bazar infrastrukturunun təkmilləşdirilməsi, səmərəli iqtisadi-maliyyə
mexanizminin yaradılması, işlək
müdafiə sisteminin
formalaşdırılması əsas vəzifələr kimi qarşıya qoyulurdu.
Beləliklə,
yeni proqramda vacib məqamlar milli iqtisadiyyatda kiçik və
orta sahibkarlığın yerinin
və rolunun müəyyən edilməsi,
bu sahədə qanunvericiliyin
möhkəmlənməsi, iş
adamları üçün maliyyə-kredit
sisteminin formalaşması, biznesin elmi-metodiki
bazasının yaradılması üçün
müvafiq zəmin
formalaşdırması idi. Proqramda müəyyən edilmiş vəzifələrin
uğurla yerinə yetirilməsi, kiçik sahibkarlığın idarəolunma
və maliyyə mexanizminin müəyyən
edilməsi, vergi sisteminin
xeyli təkmilləşdirilməsi və
digər köklü tədbirlər
sahibkarlığın inkişafını sürətləndirdi.
Bu
inkişafı daha da
gücləndirmək məqsədilə Heydər Əliyevin
bilavasitə tapşırığı əsasında 1997-ci
ildən başlayaraq vergi
münasibətlərinin tənzimlənməsi sahəsində
vahid və təkmil qanunvericilik
bazasının yaradılması məqsədilə Vergi Məcəlləsinin layihəsinin
hazırlanmasına başlanıldı.
Sözügedən layihənin hazırlanması prosesində onun ayrı-ayrı hissələri dövlət
başçısı yanında keçirilən
müşavirələrdə dəfələrlə
müzakirə edilərək, vergitutmanın sadələşdirilməsi,
onun bazasının genişləndirilməsi,
vergi yükünün
azaldılması, vergi
ödəyicilərinin hüquqlarının genişləndirilməsi
və s. barədə ulu
öndərin dəyərli tövsiyələri bu işin uğurla
başa çatdırılmasına zəmin
yaratdı. 1 yanvar 2001-ci il
tarixdə "Azərbaycan Respublikasının Vergi Məcəlləsi"nin qəbul edilməsi
ölkənin həyatında tarixi bir hadisə olaraq, vergi sisteminin təkmilləşdirilməsi
və onun beynəlxalq standartlara
uyğunlaşdırılması sahəsində
atılmış ən başlıca addım oldu.
Bundan öncə isə vergi münasibətlərini
tənzimləyən bir sıra
qanunların, məsələn, "Mədən vergisi haqqında" (1995-ci il),
"Əmlak vergisi haqqında" (1995-ci
il), "Müəssisələrin və
təşkilatların mənfəət vergisi
haqqında" (1996-cı il) qanunların
qəbul edilməsi, qüvvədə olan "Əlavə dəyər
vergisi haqqında", "Fiziki şəxslərin gəlirlərindən
vergi haqqında" və s.
qanunlarda əlavə və dəyişikliklər
edilməsi sahibkarlar sinfinin
formalaşıb inkişaf etməsində
mühüm əhəmiyyət kəsb etdi. Ulu öndərin sahibkarlara birbaşa qayğısı sayəsində vergi dərəcələrinin mütəmadi olaraq endirilməsi də özəl sektorun ümumi iqtisadiyyatda çəkisinin artmasında
özünəməxsus rol oynadı.
Xüsusən də müəssisə və təşkilatların
mənfəətindən vergi
tutulmasının proqressiv sistemindən proporsional sisteminə keçilməsi
və bu vergi növü üzrə vergi
dərəcələrinin tədricən 35 faizdən 24 faizə
endirilməsi, ƏDV-nin dərəcəsinin 28 faizdən 18
faizədək azaldılması, bir
sıra vergilərin ləğv edilməsi, sosial
sığorta ayırmalarının 40 faizdən 22 faizədək aşağı salınması, eləcə
də vergilərin ümumi sayının
15-dən 9-dək azaldılması, kənd təsərrüfatı
məhsullarının istehsalı ilə məşğul olan sahibkarların 2014-cü ilədək torpaq vergisi istisna olmaqla, digər
vergilərdən azad edilməsi
sahibkarların maddi gəlirlərinin
artmasını təmin etməklə yanaşı, onların
fəaliyyətinin stimullaşmasında da
əsas təkanverici amillərdən biri oldu.
Lakin qeyd edilənlərlə yanaşı,
hələ də bəzi sahələrdə mövcud
olan çatışmazlıqların tam aradan
qaldırılmaması və iqtisadiyyatın inkişafı
dövlət nəzarəti sahəsində həyata
keçirilən islahatların davamlı olmasını zəruri
edirdi. Ümumiyyətlə, dövlət
nəzarəti sisteminin təkmilləşdirilməsi,
sahibkarlığın inkişafı, yerli
və xarici iş
adamlarının fəaliyyətinə əsassız
müdaxilələrin qarşısının alınması,
korrupsiya, rüşvətxorluq və vəzifədən
digər sui-istifadə halları ilə mübarizənin
gücləndirilməsi kimi məsələlər
daim ulu öndər
Heydər Əliyevin diqqət mərkəzində olurdu. Bu məqsədlə ulu öndərin
1999-cu il yanvarın 7-də "Dövlət
nəzarəti sisteminin təkmilləşdirilməsi
və sahibkarlığın inkişafı sahəsində süni maneələrin aradan
qaldırılması haqqında", 2002-ci il
sentyabrın 28-də "Sahibkarlığın
inkişafına mane olan
müdaxilələrin qarşısının
alınması haqqında" fərmanları göstərilən
istiqamətdə vacib rol
oynadı.
Tarixi əhəmiyyət kəsb edən
bu fərmanlarda dövlət qurumları
ilə sahibkarlıq subyektləri arasında olan
problemlər tam təsvir olunur
və onların aradan qaldırılmasının
konkret istiqamətləri müəyyənləşdirilirdi.
Sonuncu fərmana
əsasən, Daxili İşlər Nazirliyinin İqtisadi Cinayətkarlıqla
Mübarizə İdarəsinin ləğv edilməsi və məhkəmənin
qərarı olmadan hüquq-mühafizə
orqanlarının sahibkarlıq fəaliyyətinə müdaxiləsinin
qadağan edilməsi isə
sahibkarların müdafiəsi istiqamətində vacib xarakter
daşıyırdı. Prezidentin
tapşırığına əsasən, şəhər və
rayon icra hakimiyyətləri
başçıları öz səlahiyyətləri
daxilində nəzarət və yoxlama
funksiyalarını həyata keçirən müxtəlif qurumları
10 gün müddətində ləğv
etdilər.
Ümummilli lider
sahibkarların problemləri ilə bilavasitə tanış olmaq üçün onlarla mütəmadi görüşlər
keçirilməsinə və iş
adamlarını hansı məsələlərin narahat etməsini birbaşa
öz dillərindən eşitməyə
də xüsusi diqqət yetirirdi.
Buna bariz nümunə kimi ulu öndərin 2002-ci il aprel ayının 25-də yerli
sahibkarlarla, 14 mayda isə
xarici sahibkarlarla görüşünü, onların hər
birinə şifahi və ya
yazılı surətdə öz problemlərini
söyləmək üçün əlverişli
şərait yaratmasını göstərmək olar. Bu, yeni iqtisadiyyatın inkişaf
etdirilməsinin, yeni dövlət idarəçilik
metodlarından istifadə olunmasının ən gözəl
və səmərəli forması idi.
Sahibkarlara dövlət
qayğısının ən yüksək səviyyədə
bir daha təsdiqi olan bu görüşlər
və onların nəticəsi kimi 2002-ci ilin avqust-sentyabr
aylarında imzalanmış çox mühüm fərman və sərəncamlar
ölkədə sahibkarlığın inkişafında yeni mərhələnin əsasını qoydu.
2002-ci il avqustun 17-də
isə ölkə Prezidentinin fərmanı
ilə "Azərbaycan Respublikasında kiçik
və orta sahibkarlığın
inkişafının Dövlət Proqramı (2002-2005-ci illər)"
təsdiq olundu. Bu sənəd
sahibkarlığın inkişafı ilə bağlı əvvəlki
proqramın bir növ
məntiqi davamı sayılırdı. "Azərbaycan
Respublikasında kiçik və orta sahibkarlığa Dövlət Köməyi
Proqramı (1997-2000-ci illər üçün)"
adlı sənədin uğurlu icrası nəticəsində sahibkarlığın hüquqi bazası
inkişaf etdirilmiş,
bu institutun tənzimlənməsi
sahəsində əhəmiyyətli irəliləyişlər
olmuşdu. Kiçik
və orta sahibkarlığa (KOS) təhsil,
informasiya və məsləhət xidmətləri
göstərən strukturlar genişlənərək
onların fəaliyyəti xeyli güclənmişdi.
Eyni zamanda KOS-lara maliyyə
köməyi mexanizmlərinin formalaşması, sahibkarlar üçün
vergi yükünün
azaldılması, vergi sisteminin
stimullaşdırıcı rolunun gücləndirilməsi
istiqamətində zəruri addımlar
atılmışdı. Bununla
yanaşı, sahibkarların hüquqlarının və qanuni mənafelərinin qorunması mexanizmlərinin
formalaşması sahəsində məqsədli
tədbirlər görülmüşdü.
Həmçinin sahibkarlıq fəaliyyətinə qanunsuz müdaxilələrin
qarşısını almaq və əsassız
yoxlamaları aradan qaldırmaq məqsədi
ilə "Nəzarət kitabçası"nın tətbiqinə
başlanılmışdı. KOS-ların regional
infrastrukturlarının fəaliyyəti genişlənmiş,
sahibkarların ictimai və peşə
birliklərinin formalaşması istiqamətində əhəmiyyətli
nəticələr qazanılmış, onların
inkişafı sahəsində beynəlxalq, regional
və xarici dövlətlərin milli təşkilatları ilə əməkdaşlıq
əlaqələri genişlənmişdi.
Bununla yanaşı, yeni proqramın qəbuluna
qədər artıq dövlət əmlakının özəlləşdirilməsi
və KOS-ların inkişafı sahəsində həyata keçirilən
dövlət köməyi tədbirləri nəticəsində
özəl sektor ölkə
iqtisadiyyatında payına görə hakim
mövqeyə yiyələnmişdi.
Artıq 2001-ci ilin yekunlarına görə
ümumi daxil məhsulda
qeyri-dövlət sektorunun payı 71 faiz təşkil edirdi.
Lakin ölkədə
formalaşmış siyasi və makroiqtisadi sabitliyin
yaratdığı imkanlardan KOS-ların
inkişafının bir qədər də
sürətləndirilməsi zəruri şərt kimi çıxış edirdi.
Digər tərəfdən özəl sektorun
ölkə iqtisadiyyatında xüsusi
çəkisi yüksəlsə də, bu
bölmədə strateji cəhətdən
mühüm olan, struktur formalaşdırıcı potensiala malik müəssisələr
zəif inkişaf etmişdi.
Eləcə də sahibkarlığın regional
inkişafının səviyyəsi ölkənin mövcud potensialına uyğun
gəlmirdi. Belə ki, həmin
vaxt KOS müəssisələrinin 70 faizi Bakı şəhəri və onun ətrafında cəmləşmişdi.
2002-2005-ci illər ərzində ölkədə kiçik və orta
sahibkarlığın inkişafına dair
Dövlət Proqramının məqsədi
də ölkədə sahibkarlıq fəaliyyətinin tənzimlənməsi
sisteminin
təkmilləşdirilməsi, KOS-un insan resursunun
inkişafı, texniki, maliyyə köməyi
mexanizmlərinin dərinləşdirilməsi,
sahibkarlığın hüquqi təminatının
gücləndirilməsi və regionlarda
sahibkarlığın inkişafına əlverişli şəraitin
yaradılması əsasında KOS-un
inkişafını təmin etmək idi.
Proqramın
məqsədlərinin həyata keçirilməsi üçün aşağıdakı vəzifələrin
həlli nəzərdə tutulurdu:
sahibkarlıq fəaliyyətinin dövlət
qeydiyyatının, lisenziyalaşdırılmasının və
KOS məhsullarının sertifikatlaşdırılması
qaydalarının təkmilləşdirilməsi; müasir informasiya texnologiyasının geniş
tətbiqi əsasında KOS-ların bilgi
(informasiya) təminatının
yaxşılaşdırılması; gənclərin
sahibkarlıq fəaliyyətinə hazırlanması sisteminin formalaşması; KOS-ların beynəlxalq
işgüzar əlaqələrinin
yaradılmasına və genişləndirilməsinə
kömək göstərilməsi; KOS-ların rəqabət
qabiliyyətli ixrac məhsullarının
istehsalı üçün texniki, maddi və maliyyə
köməyi mexanizmlərinin hazırlanması; KOS-ların istehsal yönümlü fəaliyyətinə
maliyyə-kredit və investisiya köməyi
mexanizmlərinin genişləndirilməsi;
sahibkarlığın regional
inkişafının təmin edilməsi; daxili
istehsalçılar arasında kooperasiya əlaqələrinin
inkişafının stimullaşdırılması; KOS
sferasında texnoloji inkişafın dəstəklənməsi;
sahibkarların hüquqlarının müdafiəsi sisteminin inkişaf etdirilməsi.
Bu proqramın icrası nəticəsində
ölkə əhalisinin sahibkarlıq fəaliyyətinə cəlb
edilməsi çərçivəsi genişləndirildi,
sahibkarlıq fəaliyyəti struktur, regional və texnoloji
baxımdan təkmilləşdirildi,
ölkə iqtisadiyyatının strukturunun yenidən
qurulmasında, rəqabət potensialının
artırılmasında və iqtisadi qloballaşma şəraitinə
uyğunlaşmasında KOS-ların rolu gücləndirildi. Bundan
başqa, Azərbaycan cəmiyyətinin sosial problemlərinin həllində
KOS-ların fəaliyyəti yüksəldildi, istehsal
sferasında yeni iş yerlərinin yaradılması, əhalinin
məşğulluq strukturu təkmilləşdirildi, ölkə
ixracında sahibkarların payı artdı, iqtisadi fəaliyyətin
regional strukturu daha da təkmilləşdirildi.
(ardı var)
Azərbaycan.-2011.-15
sentyabr.-S.6.