15 sentyabr Bilik
günüdür
İnsan kapitalının
formalaşmasına xidmət edən mükəmməl
strategiya
Sentyabrın 15-də Azərbaycanda hər
il "Bilik günü" bayram ovqatında qeyd olunur, orta
ümumtəhsil müəssisələrində, ali məktəblərdə
yeni dərs ilinin başlanması mühüm ictimai hadisə
kimi qarşılanır, ümumən təhsil sistemi ilə
bu və ya digər dərəcədə bağlı
insanlarda xoş təəssüratlar yaradır. Son illər
formalaşmış gözəl ənənə əsasında
möhtərəm Prezident İlham Əliyevin həmin əlamətdar
gündə yeni inşa olunmuş orta məktəblərdə
və digər təhsil obyektlərində olması təhsil
ictimaiyyətində dərin minnətdarlıq hissi
doğurmaqla yanaşı, onların məsuliyyətini daha da
artırır. Ən azı o baxımdan ki, dövlət
başçısının son illərdə müasir
dünya reallıqlarına əsasən müəyyənləşdirdiyi
vəzifələrin yeni dərs ilində gerçəkləşdirilməsi
elm, təhsil işçilərindən ciddi səylər tələb
edir.
Xüsusi vurğulamaq istərdik ki,
müstəqil Azərbaycanın dinamik tərəqqi yolu
keçərək iqtisadi sahədə keçid
dövrünü uğurla başa vurması, ictimai həyatın
bütün sahələri üzrə inamlı islahatların
reallaşdırılması praktik nəticələrini həm
də elm-təhsil sisteminin modernləşdirilməsində
göstərir. Yeni inkişaf mərhələsinin tələblərinə
cavab verən, sistemli şəkildə aparılan bu islahatlar,
eyni zamanda, ölkədə müasir biliklərin,
"nau-hau" texnologiyalarının tətbiqi əsasında
güclü insan kapitalının
formalaşdırılması məqsədinə hesablanan siyasətin
səmərəliliyini göstərir. Dövlət müstəqilliyinin
bərpasının 20-ci ildönümü ərəfəsində
olan Azərbaycan məhz bu çevik, məqsədyönlü
siyasətin nəticəsi kimi son illərdə elm və təhsilin,
o cümlədən ali təhsil sisteminin həlli vacib problemlərini
əsaslı surətdə aradan qaldırmaq imkanı
qazanmışdır.
Azərbaycan dövlətinin memarı və
qurucusu, ümummilli lider Heydər Əliyevin müəyyənləşdirdiyi
strateji siyasi kursu son 8 ildə inamla davam etdirərək yeni
dövrün tələblərinə uyğun müasirləşdirən
cənab İlham Əliyev ötən müddətdə
respublikada milli intellektual potensialın gücləndirilməsi,
elmin, təhsilin problemlərinin həlli istiqamətində
kompleks tədbirlər həyata keçirmişdir. Dövlət
başçısı hələ 2008-ci il oktyabrın 24-də
keçirilmiş təntənəli andiçmə mərasimində
cəmiyyətin bir çox həyati əhəmiyyətli sahələri
kimi, təhsil və elmdə qazanılan uğurlara da
toxunmuş, ölkənin gələcəyi naminə
güclü insan kapitalının
formalaşdırılması zəruriliyini növbəti dəfə
vurğulamışdır.
İnkişaf etmiş ölkələrin
təcrübəsi göstərir ki, elmin, təhsilin
müasir tələblər səviyyəsində
inkişafı böyük məbləğdə investisiya tələb
edir. Bu da təsadüfi deyildir ki, son illərdə respublikanın
maliyyə imkanlarının artması ilə paralel şəkildə
həmin sahələrə dövlət büdcəsindən
ayrılan vəsaitlər də çoxalır. Müqayisə
üçün xatırlatmaq yerinə düşər ki,
2003-cü ildə 130 milyon manat təşkil edən təhsil
xərcləri 2011-ci ildə 1,4 milyard manata, analoji olaraq 16,6
milyon manat təşkil edən elm xərcləri 108,6 milyon
manata yüksəlmişdir. 2011-ci ildə büdcədən təhsilə
ayrılan xərclər 10, elmə ayrılan xərclər
ümumi büdcənin 0,9 faizini təşkil etmişdir.
2011-ci ilin elm xərclərində elmin maliyyələşməsinin
yeni mexanizminin tətbiqi ilə əlaqədar elmi-tədqiqat
layihələrinin Elmin İnkişafına Yardım Fondu vasitəsilə
həyata keçirilməsi üçün əlavə 7
milyon manat vəsait ayrılmışdır. Paralel olaraq Azərbaycanda
ali təhsilin müasirləşdirilməsi və problemlərin
mərhələli həlli, inkişaf etmiş dövlətlərin
bu sahədəki zəngin təcrübəsinin dərindən
mənimsənilməsi, universitetlərdə tədris
prosesinin maddi-texniki bazasının
yaxşılaşdırılması, kompyuter və informasiya
texnologiyalarının geniş tətbiqi, yeni korpusların
inşası kimi fundamental problemlərin həllinə diqqət
artırılmışdır.
Müasir dövrdə cəmiyyətin
inkişafı bilavasitə insanın fəaliyyəti, onun əməyinin
məhsuldarlıgı ilə əlaqəli oldugundan, insana
qoyulan investisiya - insan kapitalı xüsusi əhəmiyyətə
malikdir. İnsan kapitalı təhsil, elm, səhiyyə, mədəniyyət,
incəsənət, informasiya xidmətinə əsaslanmaqla
formalaşır. Bu baxımdan son zamanlar beynəlxalq qurumlar
bir çox ölkələrdə insan kapitalını həmin
parametrlərə görə ölçərək, milli sərvətin
tərkibində istehsal və təbii resurslarla yanaşı,
insan kapitalını da hesablayırlar. Ümumiyyətlə,
BMT XXI əsri elm, bilik, təhsil əsri elan etmişdir.
Başqa sözlə, təhsil, elm sahəsində qazanılan
uğurlar bu gün həm də hər bir ölkənin
demokratik dəyərlərə, sivil inkişaf yoluna
sadiqliyinin ümdə meyarlarından birinə
çevrilmişdir.
Bu reallıqları nəzərə alan
möhtərəm Prezident İlham Əliyevin xüsusi fərman
və sərəncamları əsasında son 8 ildə təkcə
təhsil sahəsində 20-yədək
inkişafyönümlü xüsusi proqramın icrası təmin
edilmişdir. Strateji əhəmiyyətli bu sənədlər
bütövlükdə təhsil infrastrukturunun yeniləşdirilməsindən
tutmuş məktəblərin informasiya-kommunikasiya
texnologiyaları ilə təminatına qədər olan
mühüm məsələləri əhatə etmişdir. Təhsilin
səviyyəsini müasir standartlara uyğunlaşdırmaq,
ali və orta məktəblərdə tədrisin keyfiyyətinin
monitorinqini həyata keçirmək, təhsil sahəsində
mövcud problemləri vaxtaşırı təhlil edərək,
müvafiq tədbirlərin görülməsinə nail olmaq məqsədi
ilə dövlət başçısı hələ 30 may
2005-ci il tarixdə "Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Təhsil üzrə Komissiyanın
yaradılması haqqında" sərəncam
imzalamışdır. Komissiya təhsilin strateji inkişaf
istiqamətləri ilə bağlı təkliflər verir,
fundamental islahatların həyata keçirilməsi mexanizmlərini
irəli sürür. Dövlət başçısının
digər bir fərmanı ilə Azərbaycanda "Bilik
günü" təsis edilmiş, təhsil müəssisələrində
iş rejimi tənzimlənmişdir. Eyni zamanda, fərmanda
respublikanın təhsil müəssisələrində təlimin
keyfiyyətinin yüksəldilməsinə xidmət edən səmərəli
fəaliyyət sisteminin qurulması ilə əlaqədar bir
sıra tədbirlərin
görülməsi də nəzərdə
tutulmuşdur.
Sovet dövründən
formalaşdırılan və müasir tələblərə
cavab verməyən məktəblərin təmiri və bərpası,
yenidənqurulması isə ilk növbədə təhsilin
forma və məzmunca təkmilləşdirilməsi zərurətindən
irəli gəlmişdir. Bu problemin həlli - məktəblərdə
əsaslı təmir-tikinti işlərinin aparılması,
müasir tipli yeni təhsil ocaqlarının inşası,
istifadəyə verilməsi hələ 11 fevral 2004-cü il
tarixli Azərbaycan Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi
inkişafı (2004-2008-ci illər) Dövlət Proqramında əksini
tapmışdır. Eyni zamanda "Azərbaycan
Respublikasında ümumtəhsil məktəblərinin
avadanlıqlarla təmin olunmasına dair İnkişaf
Proqramı (2005-2009-cu illər)" bu sahədə təxirəsalınmaz
tədbirlərin həyata keçirilməsini təmin
etmişdir. Bölgələrin sosial-iqtisadi inkişafı sahəsində
tədbirlərin davam etdirilməsini nəzərdə tutan
"Azərbaycan Respublikası regionlarının
2009-2013-cü illərdə inkişafı Dövlət
Proqramı"nda da bir sıra sahələrlə
yanaşı, təhsil infrastrukturunun müasirləşdirilməsi
məsələsinə də xüsusi yer
ayrılmışdır. Mübaliğəsiz demək olar ki,
qısa müddətdə 2000-dək yeni məktəb
binasının tikilməsi çağdaş təhsil
sisteminin ən parlaq uğurlarından birinə
çevrilmişdir.
Yeni dərs ili qarşısında bir
faktı da xüsusi xatırlatmaq istərdik ki, respublikada qəza
vəziyyətində olan, yararsız binalarda yerləşən
məktəblərin yeniləri ilə əvəzlənməsi
də cənab İlham Əliyevin xüsusi diqqət mərkəzindədir.
Dövlət başçısının "Qəza vəziyyətində
olan ümumtəhsil məktəbləri üçün yeni
binaların tikilməsi və bir sıra məktəblərdə
əsaslı təmir işlərinin aparılması
haqqında" 16 avqust 2007-ci il tarixli sərəncamı ilə
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Ehtiyat Fondundan 14 milyon,
"Qəza vəziyyətində olan ümumtəhsil məktəb
binalarının tikintisi, təmiri və ali təhsil müəssisələrinin
maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi
haqqında" 23 iyun 2008-ci il tarixli sərəncamı ilə
25 milyon, "Qəza vəziyyətində olan ümumtəhsil
məktəb binalarının yenidən qurulması işinin
davam etdirilməsi barədə" 23 iyun 2009-cu il tarixli sərəncamı
ilə 13 milyon, "Qəza vəziyyətində olan ümumtəhsil
məktəblərinin yenidən qurulması ilə
bağlı əlavə tədbirlər haqqında" 4
dekabr 2009-cu il tarixli sərəncamı ilə 3 milyon manat vəsait
ayrılmışdır. Eyni zamanda, Azərbaycan Prezidentinin
2003-2011-ci illərdə təməli qoyulmuş, yeni
tikilmiş, əsaslı təmir olunmuş bir çox məktəblərin
açılış mərasimində iştirakı, hər
yeni dərs ilinin ilk günündə müəllimlərlə,
şagirdlərlə, valideynlərlə görüşü
təhsilə yüksək diqqət və qayğının
bariz təcəssümüdür.
"Azərbaycan Respublikasında məktəbəqədər
təhsilin yeniləşdirilməsi Proqramı (2007-2010-cu illər)"
və "Azərbaycan Respublikasında texniki peşə təhsilinin
inkişafı üzrə Dövlət Proqramı (2007-2012-ci
illər)"nda nəzərdə tutulmuş tədbirlərin
icrasının sürətləndirilməsi məqsədilə
dövlət başçısı 2010-cu il 15 sentyabr tarixdə
"Məktəbəqədər təhsil və ilk peşə-ixtisas
təhsili müəssisələrinin əsaslı təmirinin
təmin edilməsi ilə əlaqədar əlavə tədbirlər
barədə" sərəncam imzalanmışdır. Sərəncamla
2010-cu ilin dövlət büdcəsində nəzərdə
tutulmuş Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Ehtiyat Fondundan
Təhsil Nazirliyinə məktəbəqədər təhsil
müəssisələrinin əsaslı təmiri
üçün 2 milyon manat, habelə peşə-ixtisas təhsili
müəssisələrinin əsaslı təmiri üçün
2 milyon manat (cəmi 4 milyon manat) məbləğində vəsait
ayrılmışdır.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 15
sentyabr 2008-ci il tarixli sərəncamı ilə təsdiq
edilmiş "2008-2012-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında yoxsulluğun azaldılması və
davamlı inkişaf Dövlət Proqramı"na əsasən,
2009-2012-ci illərdə 390 məktəb üçün yeni
binanın inşası, 540 məktəb üçün əlavə
korpusların tikintisi, 900 məktəbin əsaslı təmiri
nəzərdə tutulmuşdur. Perspektiv üçün əsas
hədəf çoxnövbəliliyin ləğvi və
beşgünlük tədris həftəsinə keçilməklə
bütün şagirdlər üçün əlverişli təlim
şəraitinin yaradılmasıdır.
Təhsil infrastrukturunun yeniləşdirilməsi
sahəsində Heydər Əliyev Fondunun müstəsna xidmətləri
də xüsusi qeyd olunmalıdır. Fondun "Yeniləşən
Azərbaycana yeni məktəb", "Uşaq evləri və
internat məktəbləri" proqramları çərçivəsində
son 7 ildə 300-dən artıq yeni məktəb, uşaq
bağçası, uşaq evi, internat məktəbi binası
tikilib istifadəyə verilmiş, əsaslı təmir və
bərpa olunmuş, müasir avadanlıqlarla təchiz
edilmişdir.
Azərbaycan Prezidentinin 4 sentyabr 2007-ci il
tarixli "Ən yaxşı ümumtəhsil məktəbi və
ən yaxşı müəllim mükafatlarının təsis
edilməsi haqqında" sərəncamı da təhsil
işçilərinin əməyinə verilən yüksək
qiymətin təzahürü sayıla bilər. Belə bir sərəncamın
imzalanması yeniyetmələrə fundamental biliklərin əsaslarını
yeni üsullarla aşılayan, Azərbaycan dili, ədəbiyyatı
və tarixinin, xarici dillərin tədrisində nailiyyətlər
qazanan, informasiya texnologiyalarının mənimsədilməsi,
şagirdlərin vətənpərvərlik ruhunda tərbiyəsi
işində yüksək nəticələr əldə edən
ümumtəhsil məktəblərinin və müəllimlərin
fəaliyyətini qiymətləndirmək məqsədi
daşıyır. Dövlət başçısının
bunun əsasında hər il imzaladığı sərəncamlarla
müasir təlim texnologiyaları və üsulları üzrə
kompleks tədbirlər (innovativ təhsil proqramlarını) həyata
keçirən, keyfiyyət göstəriciləri ilə fərqlənən
50 məktəbə 10 min manat, 100 ən yaxşı müəllimin
hər birinə isə 5 min manat məbləğində birdəfəlik
mükafat verilir.
Təcrübə göstərir ki, insan
inkişafı sahəsində əsas ağırlıq məhz
elm-təhsil sisteminin üzərinə düşür. Bu sahələr
əhalinin həyat səviyyəsinin yüksəldilməsinin,
insan inkişafı indeksinin ən mühüm amillərindən
biri olmaqla, hər bir ölkənin sosial-iqtisadi
inkişafının sürətlənməsinə də hərtərəfli
təsir göstərir. Elm, təhsil insanın
istedadının, intellektinin üzə çıxmasına
kömək göstərən mühüm vasitə olaraq cəmiyyətin
inkişafının özülünü təşkil edir.
Dünya təcrübəsinə diqqət yetirdikdə, bu sahələrin
nəinki sosial-iqtisadi, sosial-mədəni inkişafa nail
olunmasında, həmçinin, cəmiyyətin gələcək
inkişaf perspektivlərinin müəyyənləşdirilməsi
və proqnozlaşdırılmasında mühüm əhəmiyyəti
bir daha təsdiqlənir. Bu baxımdan Azərbaycan dövlətinin
iqtisadi imkanları artdıqca, sivil dəyərləri,
qabaqcıl ölkələrin elmi-texniki yeniliklərini,
"nau-hau" texnologiyalarını dərindən mənimsəyən
gənc, kreativ düşüncəli, vətənpərvər
kadrların hazırlanması məsələsinə
xüsusi diqqət yetirirlər. Bu xüsusda kadr
hazırlığına, ali təhsil sisteminin təkmilləşdirilməsinə
göstərilən qayğının artması da respublikada
demokratik ölkələrin zəngin təcrübəsinə
əsaslanan mükəmməl, çevik və mütərəqqi
dövlət idarəetmə sistemi formalaşdırmaq niyyətindən
irəli gəlir. Başqa sözlə, gələcəkdə
dövlət idarəetməsində bu və digər formada
iştirak edən peşəkar kadrlar, mütəxəssislər
bu gün məhz universitet auditoriyalarında yetişir.
Prezident İlham Əliyevin 31 yanvar
2008-ci il tarixli "Azərbaycan Respublikasının ali təhsil
müəssisələrinin Avropa ali təhsil məkanına
inteqrasiyası ilə bağlı bəzi tədbirlər
haqqında" sərəncamı da bu baxımdan
mühüm əhəmiyyətə malikdir. Sərəncama əsasən
bir sıra mühüm tədbirlər həyata
keçirilmiş, Azərbaycan Respublikasının Təhsil
Nazirliyi, tabeçiliyində ali təhsil müəssisələri
olan digər qurumlarla birlikdə "2009-2013-cü illərdə
Azərbaycan Respublikasının ali təhsil sistemində
islahatlar üzrə Dövlət Proqramı"
hazırlanmış və həmin proqram təsdiqlənmişdir.
2010-cu ildə ali təhsil müəssisələrində
çalışan müəllimlər tərəfindən
436 monoqrafiya, 338 dərslik, 620 dərs vəsaiti, 1421 adda proqam
və metodik ədəbiyyat nəşr edilmişdir.
Dövlət
başçısının 10 fevral 2010-cu il tarixli "Ali təhsil
müəssisələrində yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiq edilməsi barədə" fərmanında
isə haqlı olaraq göstərilir ki, yeni dövrün
reallıqları respublikada ali təhsil sahəsində islahatların
istiqamətlərinin dünyada ali təhsilin inkişaf
tendensiyalarına uyğun müəyyənləşdirilməsi
zərurətini qarşıya qoyur. Fərmanda həmçinin
göstərilmişdir ki, 2010-2011-ci tədris ilindən
başlayaraq Azərbaycan Respublikasında fəaliyyət
göstərən ali təhsil müəssisələrində
dövlət büdcəsinin vəsaiti hesabına maliyyələşdirmə
dövlət sifarişi əsasında həyata keçirilməli;
dövlət sifarişinin formalaşdırılması
ölkənin milli, mədəni, humanitar, tarixi dəyərləri,
mövcud əmək bazarının xüsusiyyətləri,
dövlətin perspektiv inkişaf amilləri nəzərə
alınmaqla təmin olunmalıdır.
Mülkiyyət formasından
asılı olmayaraq qanunvericiliyə uyğun fəaliyyət
göstərən bütün ali təhsil müəssisələrinin
dövlət sifarişinin yerinə yetirilməsində
iştirakı mümkünlüyü də fərmanda əksini
tapmışdır. Ən başlıcası isə fərman
əsasında ötən ildən ali təhsil müəssisələrində
kadr hazırlığının adambaşına maliyyələşdirmə
prinsipi əsasında həyata keçirilməsi təmin
olunmuşdur. Fərmanda, həmçinin, qeyd olunur ki, hər
il üçün ayrı-ayrı ixtisaslar üzrə ali təhsil
müəssisələrinin bakalavriat və magistratura səviyyələrinə
dövlət sifarişi Azərbaycan Respublikası İqtisadi
İnkişaf Nazirliyinin aidiyyəti sahə nazirlikləri ilə
razılaşdırılmış təklifləri əsasında
müəyyənləşdirilir.
Fərman əsasında, ali təhsildə
yeni maliyyələşmə mexanizminin tətbiqi
üçün Təhsil, Maliyyə, İqtisadi
İnkişaf nazirliklərinin müvafiq əməkdaşları
ilə birlikdə müzakirələr aparılmış,
normativ sənədlər hazırlanmışdır. Nazirlər
Kabinetinin "Ali təhsil müəssisələrində yeni
maliyyələşmə mexanizminin tətbiq edilməsi
haqqında" 25 iyun 2010-cu il tarixli qərarına əsasən,
ayrı-ayrı ixtisaslar üzrə dövlət sifarişi ilə
ali təhsil müəssisələrinin bakalavriat və
magistratura səviyyələrində hər bir təhsilalana
düşən təhsil xərclərinin miqdarı müəyyənləşdirilmişdir.
Həmin qərarla dövlət sifarişi ilə ali təhsil
müəssisələrinin bakalavriat və magistratura səviyyələrində
kadr hazırlığının maliyyələşdirilməsi
qaydaları da təsdiqlənmişdir. Fikrimizcə, bu prosesin
uğurla reallaşması ölkədə ali təhsil
sisteminin daha da təkmilləşdirilməsinə və
mövcud problemlərin həllinə imkan vermişdir.
Müasir dünyanın yeni təhsil ənənələrinin
mənimsənilməsi, habelə yüksək ixtisaslı kadr
hazırlığı baxımından Azərbaycan
Prezidentinin 19 oktyabr 2006-cı il tarixli "Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsil almasına dair Dövlət
Proqramı haqqında" sərəncamı da az əhəmiyyət
daşımır. Sərəncam əsasında
"2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramı" hazırlanaraq Azərbaycan Prezidentinin 16 aprel 2007-ci
il tarixli sərəncamı ilə təsdiq olunmuşdur.
Dövlət başçısının müvafiq sərəncamları
ilə son illərdə Azərbaycan gənclərinin Amerika
Birləşmiş Ştatları, Almaniya, Cənubi Koreya,
Fransa, İngiltərə, İspaniya, Rusiya, Türkiyə və
digər ölkələrdə təhsil almaları təmin
edilmişdir. Proqram çərçivəsində indiyədək
800-dək azərbaycanlı gənc Türkiyə, Almaniya,
ABŞ, Fransa, Böyük Britaniya və digər ölkələrin
nüfuzlu universitetlərində təhsil almağa göndərilmişdir.
Azərbaycan Prezidentinin 2010-cu il 9 fevral
tarixli "Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının gənc
alimlərinin Avropanın elmi mərkəzlərində
doktorantura təhsilinin maliyyələşdirilməsi
haqqında" sərəncamı isə bu ənənənin
elm sahəsində tətbiqinə əlverişli imkan
yaratmışdır. Sərəncam respublikada elmi tədqiqatların
müasir standartlar səviyyəsində
aparılmasını, ölkənin elmi kadr
potensialının artırılmasını, Azərbaycan
elminin elm məkanına inteqrasiyasının təmin
olunmasını sürətləndirmək məqsədi
daşıyır.
Şübhəsiz, hər hansı
islahatı uğurla həyata keçirmək, səmərəli
nəticələr əldə etmək üçün, ilk
növbədə, onun qanunvericilik bazasını
formalaşdırmaq lazımdır. Xatırlatmaq
lazımdır ki, dövlət başçısı
İlham Əliyevin hələ 10 aprel 2008-ci il tarixli "Azərbaycan
elmində islahatların aparılması ilə bağlı
Dövlət Komissiyasının yaradılması
haqqında" sərəncamında elmin qarşısında
duran vəzifələr əksini tapmışdır. Sərəncamda
xüsusi vurğulanmışdır ki, Azərbaycanda ümumən
elmin maliyyələşmə mexanizmləri və elmi
işçilərin sosial təminatı məsələləri
hələlik günün tələbləri səviyyəsində
deyildir. Ölkədə aparıcı alimlər nəslinin
yaşlaşması və gənc nəslin elmə
axınının zəifləməsi elmdə kadr
potensialının aşağı düşməsi təhlükəsini
yaratmışdır. Mövcud vəziyyət ölkənin
inkişafının üstün istiqamətlərindən
olan elm sahəsində ən qısa zamanda islahatların
aparılması və bununla əlaqədar bir çox vəzifələrin
təxirə salınmadan sürətlə öz həllini
tapması zərurətini meydana
çıxarmışdır. Bütün bunlarla
yanaşı, sərəncamda Azərbaycan Respublikasında
elmi qurumların strukturunun müəyyənləşdirilməsi,
tədqiqatların müasir standartlar səviyyəsində
aparılması və maliyyələşdirilməsi, ölkənin
elmi kadr potensialının artırılması və onun
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi,
bütövlükdə elmin inkişafı üzrə milli
strategiyanın həyata keçirilməsi, Azərbaycan elminin
beynəlxalq elm məkanına inteqrasiyasının təmin
olunması məsələləri əksini
tapmışdır.
Həmin sənəd əsasında
hazırlanaraq imzalanmış 4 may 2009-cu il tarixli "Azərbaycan
Respublikasında 2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı
üzrə Milli Strategiyanın həyata keçirilməsi ilə
bağlı Dövlət Proqramı"nın təsdiq edilməsi
haqqında", habelə 22 may 2009-cu il tarixli
"2009-2013-cü illərdə Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil sistemində islahatlar üzrə
Dövlət Proqramı"nın təsdiq edilməsi
haqqında", 11 iyul 2011-ci il tarixli "2011-2021-ci illərdə
Azərbaycan təhsilinin inkişafı üzrə Milli
Strategiya"nın hazırlanması haqqında" sərəncamlar
qarşıdakı illərdə ali məktəblərin, o
cümlədən AMEA-nın elmi-tədqiqat
institutlarının qarşısında duran vəzifələri
dəqiq şəkildə müəyyənləşdirmişdir.
Son illərdə dövlət büdcəsindən
elmi tədqiqatların aparılmasına ayrılan vəsaitlərin
dinamikasında artım müşahidə olunur. Belə ki,
2011-ci ildə elmi tədqiqatlara ayrılan vəsaitin 2007-ci ilə
nisbətən 2,4 dəfə artılırması nəzərdə
tutulumuşdur. 2010-cu ildən başlayaraq elmin maliyyələşməsinin
yeni mexanizminin tətbiqi ilə əlaqədar elmi tədqiqat
layihələrinin Elmin İnkişafı Fondu vasitəsi ilə
həyata keçirilməsi üçün son iki ildə hər
il dövlət büdcəsindən 6 milyon manatdan artıq vəsait
ayrılmışdır. 2010-cu və 2011-ci illərdə bu
fond tərəfindən elan olunmuş müsabiqələrdə
ali məktəb alimləri 22
qrant layihəsinin qalibləri olmuşlar.
"Azərbaycan Respublikasında
2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı üzrə Milli
Strategiyanın həyata keçirilməsi ilə bağlı
Dövlət Proqramı" isə elm sahəsində həyata
keçiriləcək islahatların konseptual əsaslarını
özündə əks etdirir. Elmin inkişafını nəzərdə
tutan Milli Strategiyanın əsas məqsədi ölkənin
mövcud tələbləri nöqteyi-nəzərindən Azərbaycan
elminin strukturunun müəyyənləşdirilməsi; Azərbaycan
elminin dünya elmi, texnika və texnologiyasının prioritet
istiqamətlərinə müvafiq şəkildə təşkili;
respublikanın iqtisadi inkişafında elmin rolunun
artırılması; yüksək ixtisaslı kadrların
hazırlanmasının təmin edilməsi; mühüm
sosial-iqtisadi və ictimai-siyasi vəzifələrin həlli məqsədi
ilə Azərbaycan Respublikasında fundamental və tətbiqi
tədqiqatların prioritetlərinin müəyyənləşdirilməsi
və sairdən ibarətdir.
Xüsusi vurğulamaq istərdik ki, Azərbaycanın
hərtərəfli inkişafını elm və təhsildə,
güclü insan kapitalının
formalaşdırılmasında görən dövlət
başçısı İlham Əliyev Bakı Dövlət
Universitetinin cəmiyyətdəki yerini və rolunu, ictimai əhəmiyyətini
də daim yüksək dəyərləndirmiş, onun
davamlı yüksəlişi, tərəqqisi naminə
bütün zəruri tədbirləri həyata
keçirmişdir. Cənab İlham Əliyevin xüsusi
qayğısı ilə universitet son illərdə
inkişafının daha dinamik mərhələsinə qədəm
qoymuş, görkəmini, maddi-texniki bazasını
inanılmaz dərəcədə müasirləşdirmiş,
Avropa təhsil məkanına inteqrasiya prosesində böyük
nailiyyətlərə imza atmışdır. Universitetin
tikintisi uzun illər yarımçıq qalmış III
korpusunun ən müasir tələblərə cavab verən səviyyədə
inşa edilərək 2008-2009-cu dərs ili
qarşısında istifadəyə verilməsi də dövlət
başçısının elmə, təhsilə
qayğı siyasətinin bariz təcəssümü
olmuşdur. Möhtərəm Prezidentin 24 aprel 2009-cu il tarixli
"Bakı Dövlət Universitetinin 90 illik yubileyinin
keçirilməsi haqqında" sərəncamı ilə həmin
il noyabrın 2-də universitetin təntənəli yubileyi
keçirilmiş, müxtəlif səviyyələrdə universitetin
keçdiyi tarixi yola bir daha nəzər salınmış,
onun dövlət, xalq qarşısındakı xidmətləri
yüksək dəyərləndirilmişdir.
Son illər ölkə elm və təhsilində
həyata keçirilən islahatların konseptual istiqamətləri
BDU-nun fəaliyyətində də ciddilliklə nəzərə
alınır. Cəmiyyət inkişaf etdikcə, elmin
qarşısındakı prioritet vəzifələr də dəyişir.
Yeni dövrün gerçəklikləri elmi tədqiqatların
bütövlükdə iqtisadi-siyasi, mədəni-humanitar həyatla
əlaqələndirilməsini zəruri edir. Eyni zamanda elmi tədqiqatların
bütövlüklə insan amilinin rifah və tərəqqisinə
xidmət etməsi qloballaşma əsrinin diktə etdiyi
qaçılmaz reallıqdır. Ölkənin hazırkı
və gələcək sosial-iqtisadi inkişaf modelləri ilə
bağlı sanballı elmi proqnozların irəli
sürülməsi, elmi-istehsalat təcrübələrinin
dövrün tələbləri səviyyəsində həyata
keçirilməsi, ali təhsilin müasirləşdirilməsi,
dünya elminə çevik inteqrasiyanın təmin edilməsi
alimlərimiz qarşısına ciddi vəzifələr qoyur.
Əminliklə deyə bilərik ki,
Bakı Dövlət Universiteti bu gün çağdaş
dünyanın tələb və standartlarına uyğun
intellektual, yüksək ixtisaslı kadrların
hazırlanması işini uğurla həyata keçirməklə
yanaşı, tədrisin keyfiyyətinə, müasir tələblərə
cavab verən yüksək maddi-texniki bazasına, beynəlxalq əlaqələrinə,
ölkə hüdudlarından kənardakı mövqeyinə
görə bütün Qafqaz regionunda liderliyini qoruyur.
Hazırda BDU-nun 17 fakültəsinin 130-dək kafedrasında,
Tətbiqi Riyaziyyat və Fizika Problemləri elmi-tədqiqat
institutlarında, 4 elmi-tədqiqat mərkəzində və 20
elmi-tədqiqat laboratoriyasında elmin müxtəlif istiqamətləri
üzrə fundamental və tətbiqi xarakterli tədqiqatlar
aparılır.
Dövlət başçısı
İlham Əliyev 2011-ci il aprelin 21-də AMEA-da ölkənin
nüfuzlu alimləri ilə keçirdiyi görüşdə
bildirmişdir ki, müasir dövrdə elmin prioritet istiqamətləri
üzrə elmi-tədqiqat işləri aparılmalı, beynəlxalq
elmi-praktiki əməkdaşlıq inkişaf etdirilməli,
qısa və uzunmüddətli kompleks məqsədli elmi
proqramlar işlənib həyata keçirilməli, elmlə təhsilin,
praktikanın vəhdəti yaradılmalıdır. Bu məqsədlərin
həyata keçirilməsi və dünya elminə
inteqrasiyanın sürətləndirilməsi üçün
BDU-da hələ 2008-ci ilin noyabrında Beynəlxalq elm və
təhsilə inteqrasiya şöbəsi
yaradılmışdır. Şöbə mütəmadi
olaraq universitet əməkdaşlarını bütün elm
sahələri üzrə yeni dövlət və xarici proqramlar,
layihələr barədə məlumatlandırır,
universitet əməkdaşlarının onlarda
iştirakını təmin etmək üçün maarifləndirici
seminarlar keçirir. Eyni zamanda xarici təşkilat nümayəndələrinin
universitet əməkdaşları qarşısında məruzə
və çıxışlarını təşkil edir.
Bütün
bunların nəticəsi olaraq həm də BDU-nun beynəlxalq
əlaqələri ildən-ilə genişlənir. Hazırda
BDU postsovet məkanının 100-dən artıq universitetini
bir araya gətirən Avrasiya Universitetləri, Xəzəryanı
ölkələrin Universitetləri, Qara Dəniz Universitetləri
(QDU) Assosiasiyalarının üzvüdür. BDU
2002-2004-cü illərdə QDU Assosiasiyasına çox
uğurla rəhbərlik etmişdir. BDU hazırda M.V.Lomonosov
adına Moskva Dövlət Universiteti, Ortadoğu Tekniki
Universiteti, Nitsa Sofiya - Antipolis Universiteti, İndiana Universiteti,
Kiyev Dövlət Universiteti, Vyana Universiteti və digər
qabaqcıl universitetlərlə
ikitərəfli müqavilələr əsasında hərtərəfli
elmi-texniki, müəllim-tələbə mübadiləsi sahəsində
səmərəli əməkdaşlıq edir. Hazırda
dünyada elmi tədqiqat işlərinin maliyyələşməsi
bir sıra beynəlxalq fondların proqramları çərçivəsində
həyata keçirilir. 2010-cu ildə təhsil sistemində
çalışan alimlər 37 beynəlxalq layihədə
iştirak etmişlər. BDU-da
Avropa Birliyinin, Amerika Departamentinin, Avropa Milli Elm
Fondlarının, Səudiyyə Ərəbistanı
Krallığının və digər fondların maliyyə
dəstəyi ilə 5 milyon manat dəyərində 35 beynəlxalq
layihə həyata keçirilmişdir. Bu layihələr
çərçivəsində BDU-nun maddi-texniki
bazasının gücləndirilməsi məqsədilə dəyəri
2 milyon manatdan artıq olan cihazlar alınmışdır.
Universitetdə əldə olunmuş elmi
yeniliklərin praktikada tətbiqi məsələsi də
xüsusi diqqət mərkəzindədir. Hər il Bakı
Dövlət Universiteti ilə müxtəlif istehsalat birlikləri,
zavod və şirkətlər arasında təsərrüfat
hesablı müqavilələr bağlanılır və
aparılan elmi-tədqiqat işləri bir qayda olaraq
sifarişçi şirkətlər tərəfindən maliyyələşdirilir.
Bu işlərin yerinə yetirilməsinin əsas
üstünlüyü ondan ibarətdir ki, sifarişçi təşkilatlar
əldə edilmiş elmi nəticələrin istehsalatda tətbiqində
daha çox maraqlı olurlar. Adətən, belə elmi işlər
istehsalat ehtiyacları nəzərə alınmaqla həyata
keçirilir və böyük iqtisadi səmərə verir.
Son illərdə BDU ilə Azərbaycan Respublikası Dövlət
Neft Şirkəti, habelə "Azərneftyağ"
İstehsalat Birliyi, "Azərneftyanacaq" neft emalı
zavodu, Heydər Əliyev adına Bakı Neft Emalı Zavodu,
"Azərneftyağ" neft emalı zavodu arasında
müqavilələr imzalanmışdır.
Universitet elminin və təhsilinin
qloballaşan cəmiyyətə inteqrasiyasını sürətləndirmək,
eyni zamanda BDU-nun reytinqini beynəlxalq səviyyəyə
qaldırmaq, əməkdaşlarının təsir əmsalı
(impakt faktoru) olan jurnallarda çap olunmuş elmi məqalələrinin
sayını artırmaq, bu işdə onlara lazımi kömək
göstərmək məqsədilə həyata keçirilən
həvəsləndirici tədbirlər də öz bəhrəsini
verir. Bunun üçün 2008-ci ildən BDU əməkdaşlarının,
aspirant və magistrantların elmi məqalələrə
görə mükafatlandırılması nəzərdə
tutulmuşdur. Dünyanın A, B və C kateqoriyalı
jurnallarında çap olunmuş hər bir məqalə
üçün onlara pul mükafatlarının verilməsi
stimullaşdırıcı addım kimi bəhrəsini verir.
Eyni zamanda, xaricdə ingilis dilində çapa təqdim
olunacaq məqalələrin redaktəsində problem
yarandığı halda, onların xarici tərcümə mərkəzlərinə
göndərilərək müvafiq xərclərin universitet tərəfindən
ödənilməsi nəzərdə tutulmuşdur.
2010-2011-ci tədris ili müddətində
nüfuzlu Tomson Röyter agentliyinin Elmi İnformasiya
İnstitutunun bazasına daxil olan jurnallarda azərbaycanlı
alimlərin 260 elmi məqaləsi dərc olunmuşdur ki,
onların da yarıdan çoxu - 136-sı BDU-nun alimlərinin
payına düşür.
Bakı Dövlət Universitetinin
respublikada olan yüksək imicini təsdiqləyən amillərdən
biri də budur ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti tərəfindən
təhsildə yüksək göstəricilər əldə
edən tələbələr üçün təsis
edilmiş "Prezident təqaüdçüsü"
adına layiq görülən 100 nəfər I kurs tələbəsindən
təxminən 20-25 nəfəri hər il BDU-ya daxil
olanlardır. Hazırda universitetlərdə dərslər 3
dildə (Azərbaycan, rus, ingilis) dilində aparılır və
14 dil tədris edilir.
"QS World University Rankings-2011"
reytinqinə görə Bakı Dövlət Universiteti
dünyanın 700 top universitetinin siyahısına daxil olub və
643-cü yerdə qərarlaşıb. Bu məqsədlə
müxtəlif ölkələrin 2919 universiteti haqqında məlumat
təhlil edilib və nəticədə 712 ali məktəb
reytinqə daxil olub.
Bu yaxınlarda Parisdə keçirilən
YUNESKO-nun son konfransında hazırda dünyada 20.000 ali məktəbin
mövcud olduğu qeyd olunub. 700 top universitetlər
siyahısına düşmək dünyada 4 faiz təşkil
edən elitar universitetlərin siyahısına daxil olmaq deməkdir.
Qeyd etmək lazımdır ki, "QS
World University Rankings" universitetlərin reytinqlərini
müəyyənləşdirən dünyanın ən
nüfuzlu beynəlxalq qurumlarıdır.
Hər bir təhsil, elm müəssisəsi
kimi, Bakı Dövlət Universiteti də yeni dərs ilinin
başlanmasını yüksək əhval-ruhiyyə ilə,
xoş ovqatla qarşılayır. Çünki BDU-nun
professor-müəllim və tələbə heyəti son illərdə
möhtərəm Prezident İlham Əliyevin strateji sahələr
olan elm və təhsilə qayğısını yaxından
hiss edir və yüksək minnətdarlıqla
qarşılayır. Hamıda daxili əminlik vardır ki, həyata
keçirilən tədbirlər ümumən
respublikamızın bu sahələrdə öncül
mövqelərini təmin edəcək, ölkədə
güclü insan kapitalının formalaşmasına
etibarlı zəmin rolunu oynayacaqdır.
Abel MƏHƏRRƏMOV,
Bakı Dövlət
Universitetinin
rektoru, akademik,
Milli Məclisin
deputatı
Azərbaycan.-2011.-15
sentyabr.-S.7.