Sönməz günəşin hikmət
dəryası
Ədəbiyyatşünas alim Məmməd
Cəfər yazırdı: "Nizaminin yaşayıb
yaratdığı dövrdə Azərbaycanda elm, maarif-məktəb
işlərinin də inkişaf etdiyi illər idi. Astronomiya,
riyaziyyat, həndəsə, təbabət, əczaçılıq
və musiqişünaslıq çox geniş
yayılmışdı. Fəlsəfə, məntiq, tarix, əxlaq
kimi humanist elmlər də inkişaf edirdi". Belə bir
mühitdə yaşayıb-yaradan Nizami Gəncəvi
bütün poemalarında çox dərin mənalı fikirlər
irəli sürmüşdür. Bu gün onun
yaradıcılığını araşdıranda hikmət
və nəsihətlərinin aforizmlərinin, eləcə də
ağıl və idrakından süzülən sözlərini
qaranlıq içərisində parlayan günəşə bənzətmək
olar. 870 il öncə ulu Gəncədə doğulan bu günəşin
hikmət çeşməsi o qədər mənalı və
dürüst, əbədiyaşardır ki, onlara söykənərək
günümüzün neçə problemini, dərdini,
sevincini dilə gətirmək olar. Məlumat üçün
deyək ki, hələ sovet dövründə Nizaminin "Xəmsə"sini
ana dilimizə adıkeçən şairlər tərcümə
etmişlər: S.Rüstəm və A.Sarıoğlu ("Sirlər
xəzinəsi"), R.Rza ("Xosrov və Şirin"),
S.Vurğun ("Leyli və Məcnun"), M.Rahim ("Yeddi
gözəl"), A.Şaiq ("İsgəndərnamə"
- "Şərəfnamə"), M.Rzaquluzadə
("İsgəndərnamə" - "İqbalnamə").
Nizaminin yaradıcılığına xalq şairi Xəlil
Rza Ulutürk də dəfələrlə müraciət
etmişdir. Dövlət müstəqilliyimizi qazandıqdan
sonra dahi şairimizin poemaları Xəlil Rzanın tərcüməsində
yenidən işıq üzü gördü.
Nizaminin "Xəmsə"sindən
çəkdiyimiz ləçəkləri bir yerə
yığanda qəribə bir mənzərənin şahidi
olduq. Səadət, düzlük, həyat haqqında elə
bir resept verib ki, əsrlərdir dilimizin əzbərinə
çevrilib: "Eşqdir mehrabı uca göylərin,
eşqsiz, ey dünya, nədir dəyərin?" Bu suala cavab
tapmaq üçün Nizaminin məsləhətləri yenə
qolumuzdan tutur:
Sən çalış yaxşıca
öyrən dünyanı,
Bəşəri, bitkini, daşı,
heyvanı.
Qalacaq əbədi nə şey
dünyada -
Öyrən günlərini vermədən
bada.
Məhz bu
çalışqanlığın boşa getməməsi
üçün gərəkdir idrak və cəhalətin nə
olduğunu dərindən anlayasan. Vətən, xalq
qarşısında borcunu biləsən. Bunun
üçün də "Çalış kirpiyin olsun
almaztək, ayıq ol, ölkənin keşiyini çək".
Yurdunu düşməndən qorumaq üçün Nizami məsləhət
görürdü: "Çalış öz xalqının
işinə yara, geysin əməlindən dünya zərxara".
Bunun üçün də gərək insan hünər
ardınca hünər qoşa, ər ömrü yaşaya:
"Dərdə döz, incitmə heç də özgəni,
ellər qəm çəkincə, dərd alsın səni".
Xalqa hörmət etmək, ədəblə yaşamaq,
ömrü kamalla başa vurmaq görün sonda bəşər
övladına hansı mükafatı gətirər:
Bacarsan, hamının yükünü sən
çək,
İnsana ən böyük şərəfdir
əmək.
Sən də əldən
düşüb yorulsan əgər,
Sənin də yükünü
bütün el çəkər.
Sönməz günəşin - Nizami
babamızın dühasından libas geyib əsrlərin dizlərini
qatlayan fikirlərində bir yaxşılıq
çağırışı var. Çünki
yaxşılıq hər yanda insan üzünə qapı
açar. Hər kəs bir ömür yolunda, el uğrunda
günə, aya, ulduza dönməlidir:
El gücü sel gücüdür, hər
an çəkin bu seldən,
Yataqda can alır qisas oxu qəfildən.
Xalqa divan tutanı divan gözlər
hər yanda,
Məzlumların fəryadı qorxuludur cahanda.
Canında hünər
çeşməsi çağlayan
həmişə pislikdən
uzaq olar. Babamız da bunu elə gözəl
yozub ki: "Pisliyin əvəzi pislik olacaq", "Bəla görəcəksən
pislik etdinsə",
"Adına yaxşılıq
sikkəsini çal",
"Yaxşılıq etməsən
əgər insana, böyüklük şərəfi
verilməz sana". İllər də təsdiqlədi ki, min arşın quyunun dibinə salınan yaxşılıq, doğrudan
da, itib-batmaz. Bu səbəbdən Nizami Gəncəvi uzaqgörənliklə
məsləhət görürdü:
"Gecəni, gündüzü
çox vermə bada, yaxşı ad uğrunda çalış
dünyada". Haqdan inayət istəyənlər
həmişə kiminsə
dadına yetməli, yaxşılıqdan kam almalı, qolu güclü olsa da, qəlbi yumşaq gərəkdir, həmişə imdada yetməlidir. Nizami müdrikliyi 870 ildir ki, maneələri mətinliklə keçməkdədir:
Həmişə dünyada yaxşılıq
axtar,
Yaxşı ad almaqla əbədiyyət
var.
Yaxşı ad almışla yaxşı
ol müdam,
Yoxsa axır
özün olarsan bədnam.
Olumu ilə
ölümü qədim
Gəncədə olan
Nizami doğulduğu torpağı çox sevirdi. Bütün poemalarında zülmkara, rəzalətə öz nifrətini bildirərək
o fatehə haqq qazandırıb sevgilərlə
vəsf edirdi ki, əməli ədalətdir, haqdır,
insanlıqdır. Nizamiyə
görə: "Məmləkətin
dayağı ədalətdir
hər zaman, ədalətlə nəsibin
səadətdir hər
zaman". Çünki
qəsbkarlar heç zaman torpağa sülh gətirə bilməz, insan qəlbini sevindirməyə
səy göstərməzlər.
Dünyanı yalnız
ədalətin müjdəsi
şad eylər. Dünyanı yalnız ədalət abad və bərpa edər. Müharibə həmişə
qandır, qadadır. Yenə hikmət çeşməsindən çəkdiyimiz
ləçəklərdən müdriklik boylanır:
"Zülmün toxumundan
göyərməz nabat",
"Dünyada zülm
etmək qoçaqlıq
deyil", "Xəcalət
çəkəni etməzlər
zəlil, bu, zülmkarlıqdır, ədalət
deyil", "Qarşına
canavar çıxdığı
zaman ya öldür, ya da tut, heç vermə aman".
Nizami Gəncəvinin
hikmət və nəsihətləri əxlaqımızın,
mənəviyyatımızın göstəricisidir: "Dünyanı
namusla olur saxlamaq, onunla ucalır dövlət və bayraq". Yaxud da: "Hər uzanan ələ halva verilməz",
"Qayıtma palçığa
batdığın yola".
Həyatda hər sənətin öz rütbəsi var. Nizami Gəncəvi məsləhət
görürdü:
Bir elmi
öyrənmək istədikdə
sən,
Çalış ki, hər şeyi
kamil biləsən.
Kamil bir
palançı olsa da insan,
Yaxşıdır yarımçıq papaqçılıqdan.
Əlbəttə, yaxşı söz insanın ağlına tez batar. Elə
bu səbəbdən də Nizami Gəncəvinin dillər əzbəri olan bir beyti həmişə
bizə yardım edir: "Sözün də su kimi
lətafəti var, hər sözü az demək daha
xoş olar". Dahi şairin elə misraları var ki, bu
gün qələm əhlinin qolundan tutur, sanki ona
yazmaq öyrədir, etikadan, estetikadan dərs deyir. Sözlə işləməkdə
ehtiyatlı olmağa çağırır:
Eyibli sözlərin
yazılmasından
Yaxşıdır bir dəftər ağ qalsa, inan.
Sözə böyük
qiymət verən, onu gövhərdən də yuxarıda görən Nizami Gəncəvi sözün
şəninə elə
müdrik ifadələr
işlədir, elə
təsirli libaslar biçir ki, oxuduqca bəhrələnir, öyrənirsən,
ulu şairin söylədikləri qarşısında
heyrətini gizlədə
bilmirsən:
Az sözün
incitək mənası
solmaz,
Çox sözün
kərpictək qiyməti
olmaz.
Bəlkə də
elə bu səbəbdəndir ki, hər kəsə məsləhət görüb:
"Pis sözü ağzına alınca insan, qarnında öldürsə yaxşıdır,
inan". Çünki
"Qoy səndən yaxşı söz qalsın yadigar". Ürəkdən gələn
söz ürəyə
yatar. Nizami həmişə dəyərsiz
sözlərdən uzaq
olmağı məsləhət
görüb:
Qələmə gərəkdik öylə
söz almaq,
Şüurdan, ağıldan olmasın uzaq.
Parlaq inci
kimi düzülən
sözlər,
Ağıla sığmasa,
yalana bənzər.
Doğruya azacıq
bənzəyən yalan
Yaxşıdır yalana bənzər doğrudan.
Nizami Gəncəvinin
"Xəmsə"sini oxuyub
onun söylədiklərindən
agah olmaq, məsləhətinə əməl
etmək mənəvi
təmizlikdir. O, insan ruhunu sözlə cəzb edir.
Nizami yaradıcılığı
təsir baxımından
bir akademiyadan üstündür. Bəlkə
də elə bu gücünə, qüdrətinə, bənzərsizliyinə
görə də ona sahib çıxmaq istəyən çox olur. Valideynlərinin ruhunu incidərək hərə bir yana çəkmək istəyir. Biz buna təbii baxırıq. Həmişə varidatın,
gövhərin, günəşin
şəriki çox
olur. Kim gözəllikdən,
sərvətdən imtina
edər ki?! Amma həqiqət var. Nizami babamız adının yanına elə möhür vurub ki, özü
demişkən: "Köpəklər
həmişə ulduza
hürər". Bu gün
yurdumuzun dilbər guşəsində əzəmətlə
dayanaraq min bir olaydan, qovğadan, zəlzələdən, vəlvələdən,
quruluşların təhrifindən,
dağıntısından salamat
çıxıb günümüzə
çatan, cümlə
Azərbaycanın və
türk dünyasının
ziyarətinə çevrilən
məqbərəsi 870 ildir
"Mən gəncəli
Nizamiyəm" söyləyir.
Üstəlik də, üzünü bütün
bəşəriyyətə tutaraq deyir: "Məndən sənət alar hər bir
sənətkar, əlinə
dövlətdən verərəm
açar". Onu da söyləyib ki, hər sözün
xüsusi bir ölçüsü var. Ölçüsüz
söylənən söz
qulağı dağıdar,
yalan söz də tez üzə
çıxar. Babamız
onu da deyib:
"Dəlidən, sərxoşdan
ağıl ummazlar".
Ən qətiyyətli
məsələhəti isə
budur ki, qeyri-ciddi insandan ciddilik gözləmək arpasatandan gövhər istəməyə oxşayır.
Nizami irsinə də tamah salanların
əməli buna bənzəyir. Bir tövsiyəsi də var: "İlan düz getməsə yoluyla əgər, özünə sarılıb
dolaşıq düşər".
"Duzla ağarsa da xörəyin üzü, qaydasında gərək tökəsən
duzu". Doğrudan da, hər şeyin
bir qaydası var.
"Bulud ağlamasa, gülərmi çəmən?"
Bir də axı "Zəfərin açarı, baxın, nə deyir, xəzinələr açarı
düz düşüncədir".
Bəlkə də bir təskinlik üçün Nizami Gəncəvi əvvəlcədən
bunu da söyləyib:
"Dəlili, qüvvəti
olan bir sözü qanmaq istəməyən bədbəxtdir
özü". Ağıllı
insan gərək heç kəslə qaydasız danışmasın.
Çünki sonda utanıb üzr istəyəcək.
Nizami Gəncəvi "Xəmsə"də,
demək olar ki, poemalarının hamısında dəfələrlə
oğlu Məhəmmədə nəsihət verib. Hətta
oğlunun "Leyli və Məcnun"u yazmaq haqqındakı
xahişinə əməl etməsini də yeganə
övladı ilə təsəlli tapmağında göstərib.
Sevgilisinin vaxtsız ölümü şairi bərk
sarsıtmış, o, bütün təskinliyini oğlunda
tapmışdı. Bu səbəbdən də belə qələmə
almışdı:
Türkim çadrımdan
köçüb getdisə,
İlahi, türkzadımı sən
özün saxla...
Budur Nizaminin öz kimliyinə vurduğu
möhtəşəm və əbədi möhürdən
biri. 870 il əvvəl Azərbaycan şeirinə doğan bu
günəş öz işığını eləcə
saçmaqdadır. Vətənə, xalqa xidmət haqqında
düşünürüksə, müharibənin, ədalətin
nə olduğunu, hünər, cəsarət, mərdanəlik,
çalışqanlıq, məhəbbət, sevgi,
düzlük, sədaqət kimi məziyyətlərdən xəbər
tutmaq, gəncliyin, qocalığın fərqini anlamaq, səbrin,
qənaətin fəzilətinə dalmaq, bir sözlə,
İnsan olmaq istəyiriksə, Nizamini oxumaq, duymaq, onun hikmət
çeşməsindən dadmaq və əməl etmək bəs
edər. 870 ildir ki, bu günəşin şəfəqləri
mənəviyyatımızı zənginləşdirir, təmizləyir,
ruhumuzu göylərə ucaldır:
Uluların yolunun
gərək qulu olasan,
Ülviyyətə yüksəlib sən də ulu olasan!
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.-2011.-15
sentyabr.-S.10.