Əbədi şöhrətin
işığı
XX əsrin 70-80-ci illərində maestro
Niyazinin təşəbbüsü ilə həmişə
sentyabrın 18-i böyük bəstəkar Üzeyir Hacıbəylinin
anadan olduğu gün kimi respublikamızda xüsusi təntənə
ilə qeyd edilirdi. Musiqi məktəblərində, mədəniyyət
ocaqlarında, xüsusilə, konservatoriyamızın - indiki
Musiqi Akademiyasının qarşısında Üzeyir
Hacıbəylinin şərəfinə onun ölməz əsərlərindən
fraqmentlər səsləndirilirdi. Ötən əsrin
90-cı illərində Azərbaycanda hər şeyin bir-birinə
dəydiyi vaxtda bu ənənə də unuduldu. Dahi bəstəkarın özfəaliyyət
səviyyəsində xatırlanması, həqiqətən,
narahatlıq doğururdu. Unudulmaz Niyazinin təşəbbüsü
1995-ci ildə dövlət statusu aldı. Ümummilli lider Heydər
Əliyevin sərəncamı ilə hər il 18 sentyabr
Üzeyir Musiqi Günü kimi qeyd olunmağa başlandı.
Bu nəcib qərar bütün insanların, musiqisevərlərin
ürəyincə oldu. Bəzi hallarda mətbuat səhifələrində,
ekran və efirdə bu tarixi milli musiqi günü kimi qeyd edirlər.
Amma sərəncama əsasən əsl adı belədir:
"Üzeyir Musiqi Günü".
Azərbaycan mədəniyyətinin
ilk xadimləri acınacaqlı və məşəqqətli
bir yol keçiblər. Amansız zülmün, cəhalətin
hökm sürdüyü bir şəraitdə Azərbaycanda
milli musiqili teatrın yaradılması nadanlığa, cəhalətə
meydan oxumaq demək idi. Məhz belə
ağır vəziyyətə, əzablara baxmayaraq hədsiz
çətinliklərə, təqib və təzyiqlərə
məhəl qoymadan bu şərəfli işin öhdəsindən
bacarıqla gələrək opera yazmaq işini cəsarətlə
başlayan və inamla davam etdirən Üzeyir Hacıbəyli
XX əsr Azərbaycan musiqisinin inkişafında
böyük xidmətlər göstərdi. Üzeyir Hacıbəylinin
kimliyi barəsində düşünərkən, ilk növbədə,
bu dahi insanın öz sözləri yada düşür:
"Bəşəriyyət tarixində elə şəxslər
var ki, onlar özləri üçün anadan olmayıblar, bəlkə
bütün xalqa və hətta ümuminsaniyyətə xeyir gətirmək
və tərəqqisinə səbəb olmaq üçün
yaranıblar. Bu cür adamlar nəinki
sağlığında, bəlkə öləndən sonra da
camaata mənfəət verirlər". Bu müdrik fikrin ahəngindəki
məna çox düşündürücüdür. Həqiqətən də, elə şəxsiyyətlər
var ki, sağlığında olduğu kimi, əbədiyyətə
qovuşduqdan sonra da ölümsüzlük qazanaraq müqəddəs
əməlləri, yaradıcılığı ilə nəinki
xalqına, bütün bəşəriyyətə xidmət
edirlər. Üzeyir Hacıbəyli yaradıcılığa
başladığı ilk gündən sübut etdi ki, o, nəinki
bir ailənin, bir mahalın, bir xalqın, eləcə də
bütün türk dünyasının böyük oğludur.
Qarabağdan pərvazlanan bu parlaq sima millətinə və
ölkəsinə elə bir əbədi şöhrət gətirdi
ki, ziyası Günəş kimi əbədi işıq
saçmaqdadır.
60 ildən
çoxdur ki, Üzeyir Hacıbəyli haqq dünyasına
qovuşub. Amma bu uzun illər ərzində onun unudulduğu,
yaddan çıxdığı an belə, olmayıb. Təkcə
Azərbaycanda deyil, dünyanın çox yerində Üzeyir
bəyin musiqisi səslənir, sevilir, insanlar tərəfindən
məhəbbətlə qarşılanır. Ümummilli lider
Heydər Əliyevin ən çox sevdiyi bəstəkar da məhz
Üzeyir bəy idi.
Üzeyir
Hacıbəyli bəstəkar, alim, yazıçı,
publisist, ictimai və siyasi xadim kimi çoxşaxəli fəaliyyəti
ilə yanaşı, Şərqdə ilk operanın banisi kimi
də məşhurdur. Məhz onun fədakar əməyi
sayəsində Azərbaycan milli opera sənətinin tarixi
Üzeyir Hacıbəylinin 103 il bundan öncə tamaşaya
qoyulan "Leyli və Məcnun" operası ilə
başlandı. Operanın ilk dirijoru Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev, rejissoru Hüseyn Ərəblinski olmuş, Məcnun
rolunda Hüseynqulu Sarabski, Leyli rolunda isə aşpaz
şagirdi Əbdürrəhim Fərəcov
çıxış etmişlər. İlk tamaşa 1908-ci il
yanvarın 12-də (25-də) Bakıda H.Z.Tağıyevin
teatrında olmuşdur.
Dahi Azərbaycan
şairi Məhəmməd Füzulinin eyni adlı poeması əsasında
yaranmış "Leyli və Məcnun" yalnız ilk Azərbaycan
operası deyil, həm də Şərqin ilk operasıdır.
Bu gün biz fəxr edirik ki, qoca Şərqin opera tarixi məhz
bu gündən başlanıb. Bu şərəfli salnamədə
ilk ad 22 yaşlı bəstəkar Üzeyir Hacıbəylinin
ölməz ismidir.
İlk
operanın uğurlarından ruhlanan Üzeyir bəy bir-birinin
ardınca "Şeyx Sənan" (1909), "Rüstəm və
Söhrab" (1910), "Şah Abbas və Xurşidbanu",
"Əsli və Kərəm" (1912), "Harun və
Leyla" (1915) kimi milli operalar yazdı.
Üzeyir
Hacıbəyli yaradıcılığının kulminasiya mərhələsi
"Koroğlu" operası ilə başladı.
"Koroğlu" təkcə Azərbaycan mədəniyyətində
deyil, dünya operalarının sırasında əzəmətlə
dayanan parlaq nümunələrdən birinə çevrildi. Beş pərdədən ibarət
olan bu operanın libretto müəllifləri H.İsmayılov
və Ordubadidir. Burada bir məsələni də qeyd edək
ki, Üzeyir Hacıbəyli yalnız bu operanın librettosunu
özü yazmamışdır.
"Koroğlu"nun ilk tamaşası
1937-ci il aprelin 30-da olmuşdur. Bu, elə bir dövr idi ki, Azərbaycanda repressiyalar
qara caynağını hər tərəfə uzadaraq millətin
ziyasını qapatmaqla məşğul idi. Məşhur şairlər, yazıçılar,
ictimai-siyasi xadimlər, bir sözlə, millətin xoş sabahları
üçün fəaliyyət göstərən insanlar həbs
edilərək ya uzaq Sibirə, ya da Xəzərin dibinə
göndərilirdi. Belə bir zamanda xalq qəhrəmanı
haqqında opera yazmağın nə demək olduğu
aydındır. Zülm və işgəncələr
içində boy göstərmək, cəsarətli addım
atmaq, millətə və torpağa, vətənə xidmət
etmək Üzeyir Hacıbəylinin qanında idi. O, ilk qələm
təcrübəsindən başlayaraq nadanlığın,
işgəncənin, ölümün içindən gələcəyə,
ümidli sabahlara boylanırdı. Onu bu yoldan
heç nə sapdıra bilmirdi. Bəzən
də bu cəsarəti onu, həqiqətən, qara
tufanların torundan xilas edirdi. "Koroğlu"
operası Moskva tamaşaçılarını da məftun
etmişdi. Taleyi uğurlu gətirmiş bu
nəhəng əsər keçmiş sovet
respublikalarının opera və balet teatrlarında dəfələrlə
göstərilmişdir. Bir təzada fikir verin: Üzeyir Hacıbəyli
Stalin rejiminin ən ağır zamanında - 1941-ci ildə onun
adını daşıyan mükafata layiq görülüb.
Üzeyir Hacıbəylinin
"Füruzə" adlı yarımçıq
qalmış bir operası da olub. Xalq rəvayətləri
əsasında hazırlanan bu operanın musiqi
parçaları arasında "Füruzə"nin ariyası xüsusilə diqqətəlayiqdir.
Bəlkə elə buna görədir ki, opera
yarımçıq qalsa da, ariya uzun illər müğənnilər
tərəfindən məharətlə ifa edilib.
Şərqdə ilk operetta
janrının yaranması da Üzeyir Hacıbəylinin
adı ilə bağlıdır. Dahi
bəstəkarın ilk musiqili komediyası üç pərdədən
ibarət "Ər və arvad"dır. Bu əsər Azərbaycanda musiqili komediyanın ilk
nümunəsidir. Əsərin ilk
tamaşası 1910-cu ildə olmuşdur. Rollarda
H.Sarabski (Mərcan bəy), Ə.Ağdamski (Minnət
xanım) və başqaları çıxış etmişlər.
Müəllifin ikinci musiqili
komediyası "O olmasın, bu olsun"dur. Əsərin ilk tamaşası 1911-ci ilin aprelində
Bakıda olmuşdur. Sonralar musiqili komediya
müxtəlif dillərə tərcümə olunaraq
Qafqazyanı ölkələrdə, eləcə də
Türkiyədə, Bolqarıstanda, Yəməndə və
digər məmləkətlərdə tamaşaya
qoyulmuşdur.
Dahi bəstəkarın
üçüncü və sonuncu musiqili komediyası
"Arşın mal alan"dır. Sankt-Peterburq Konservatoriyasında təhsil
aldığı ildə (1913) Üzeyir Hacıbəyovun
yazdığı bu operetta 70-ə yaxın xarici dilə tərcümə
edilmiş, 100-dən çox teatrın səhnəsində
oynanılmışdır. "Arşın mal alan" beş dəfə
ekranlaşdırılmış, dəfələrlə
qrammofon valına yazılmışdır. Bu musiqili komediya əsasında
ilk bədii film 1916-cı ildə çəkilmişdi. Bu, səssiz film olub.
İkinci dəfə 1917-ci ildə
Sankt-Peterburqdan gəlmiş Q.Beyyatov "Arşın mal alan"ı yenidən
ekranlaşdırmışdı. Lakin o bu
işi görərkən nə müəllifdən icazə
almış, nə də onunla məsləhətləşmişdi.
Bu səbəbdən də cəmi iki gün
nümayiş etdirilən film ekrana
buraxılmamışdır.
Üçüncü dəfə isə
1937-ci ildə ABŞ-da yaşayan rejissor R.Mamulyan adlı birisi
"Arşın mal alan"ı Üzeyir
Hacıbəylidən icazə almadan,
ekranlaşdırmış və hətta filmdə Azərbaycan
bəstəkarının adını belə, göstərməmişdir
(ermənilər görün nə vaxtdan milli və mədəni
sərvətlərimizə göz dikiblər - F.X.).
Dördüncü dəfə
"Arşın mal alan" 1945-ci ildə
Bakı kinostudiyasında ekranlaşdırılmış və
bu musiqili film də dünyada geniş şöhrət
qazanmışdır. Baş rolda Rəşid
Behbudov çəkilib.
1965-ci ildə isə "Arşın mal alan" musiqili komediyası Bakıda yenidən
ekranlaşdırıldı. Bu rəngli, musiqili
filmin rejissoru Tofiq Tağızadə, musiqi redaktoru Fikrət Əmirov
idi. Bu film uğurlu
alınmışdı. Baş rolun
ifaçısı Həsən Məmmədov olub.
"Arşın mal alan"ın
taleyi, həqiqətən, uğurlu olub, bu gün də həmin
musiqili komediyaya böyük maraq duyulmaqdadır. Bu səbəbdən
də teatrların repertuarından düşməyən
"Arşın mal alan" həmişəki
kimi tamaşaçıları valeh etməkdədir.
Üzeyir Hacıbəylinin ədəbi
irsi çox zəngin və qiymətlidir. Bütün ömrü boyu Azərbaycan mədəniyyətinə,
musiqisinə xidmət edən bu unudulmaz şəxsiyyət
300-dən çox xalq mahnısını nota salmış,
marş, kontata, fantaziya, mahnı və romanslar, kamera və xor
əsərlərini yazmışdır. Maraqlıdır
ki, həm Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin, həm də
sovet Azərbaycanının himnləri dahi sənətkara məxsus
olmuşdur. Sevinirik ki, müstəqilliyimizi
qazandıqdan sonra millətimizə azadlıq şərafəti
çatdıran o ilk himni biz bu gün yenə də məhəbbətlə
səsləndiririk.
XX əsr Azərbaycan musiqisinin
inkişafında böyük xidmətləri olan dahi
Üzeyir Hacıbəyli bəstəkar, alim,
yazıçı, publisist, ictimai və siyasi xadim kimi
çoxşaxəli fəaliyyətə malik idi. Tədqiqatçıların apardıqları
araşdırmalar nəticəsində Hacıbəylilərin
nəsil şəcərəsi ilə bağlı maraqlı
faktlar aşkar edilmişdir. Bu nəslin Azərbaycan
tarixində, mədəniyyətində xüsusi rolu olub.
Üzeyir Hacıbəylinin məzmun və ruh
etibarilə həm milli, həm də bəşəri əsərləri
geniş şöhrət qazanaraq Azərbaycan musiqisini
dünya musiqi mədəniyyətinin qızıl fonduna daxil
etmişdir. Onun opera və operettaları
müəllifinə dərin rəğbət və məhəbbət
qazandırdı. Azərbaycan mədəniyyətinin,
musiqisinin inkişafında Üzeyir bəydən başqa onun
yaxın qohumları, qardaşları da fədakarlıq
nümunəsi göstəriblər.
Görkəmli bəstəkarın həyat
yoldaşı Məleykə Hacıbəyli Tiflisdə
qızlar gimnaziyasında oxumuş, pedaqoji fəaliyyət göstərmişdir. 1910-cu ildə Üzeyir ilə ailə qurduqdan sonra
Bakıya köçmüşdür. O,
paytaxtımızda da pedaqoji fəaliyyətini davam etdirmiş,
Azərbaycanda konservatoriya təşkil olunandan sonra Üzeyirin
məsləhəti ilə həmin ali məktəbə
daxil olmuşdur. Dahi bəstəkarımızın
ölümündən sonra "Arşın mal alan"
musiqili komediyasının klavirinin Bakıda,
"Koroğlu" operasının klavirinin isə Moskvada nəşr
olunub işıq üzü görməsində böyük əməyi
və xidməti olmuşdur. Məleykə
Hacıbəyli 1966-cı ildə vəfat etmişdir.
Üzeyir bəyin böyük
qardaşı Zülfüqar Hacıbəyli Azərbaycanın
ilk operalarından olan "Aşıq Qərib"də xalq
musiqisi ilə Avropa musiqisinin vəhdətini yaratmağa
çalışmışdır. Onun bir sıra
librettolara - "50 yaşında cavan", "Varlı",
"Evli ikən subay" və başqalarına
yazdığı musiqi sadəliyi, aydınlığı və
dramaturgiya baxımından seçilirdi. Zülfüqar
Hacıbəyli "Almaz" filminə musiqi
yazmışdır. İki operası
"Nüşabə" və "Üç
aşıq" yarımçıq qalmışdır.
Ceyhun Hacıbəyli Üzeyir
Hacıbəylinin kiçik qardaşıdır. O,
qardaşına bir çox musiqi əsərlərini yaratmaqda
yaxından kömək etmiş, hətta "Leyli və Məcnun"
operasının ilk tamaşasında İbn Səlam və Nofəl
obrazlarını yaratmışdır. Onun ən
diqqətəlayiq xidmətlərindən biri də "Azərbaycan"
qəzetinin yaradılmasında göstərdiyi böyük
xidmətdir. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
parlament qəzeti olan "Azərbaycan"ın ilk redaktoru məhz
Ceyhun Hacıbəyli olmuşdur. Təəssüf
ki, 1920-ci ildə bolşeviklərin aprel çevrilişindən
sonra Fransada səfərdə olan Ceyhun Hacıbəyli vətənə
qayıda bilməmiş, ömrünü mühacirətdə
başa vurmuşdur.
Maestro Niyazi Üzeyir Hacıbəylinin
qardaşı Zülfüqarın oğludur. Görkəmli dirijor, ictimai xadim, xalq artisti, beynəlxalq
mükafatlar laureatı Niyazinin musiqiçi kimi
formalaşmasında Üzeyir Hacıbəylinin güclü təsiri
olmuşdur. Azərbaycan müsiqisinin inkişafında
Niyazinin xidmətləri böyükdür. Dövlət simfonik orkestrinin təşkilində fəal
iştirak etmiş, Azərbaycan bəstəkarlarının əsərlərində,
xüsusilə də, Üzeyir Hacıbəylinin
"Koroğlu" operasındakı qeyri-adi dirijorluq
istedadı ona şöhrət gətirmişdir. Niyazinin dirijorluq etdiyi əsərlər Azərbaycan
musiqisinin qızıl fonduna daxil edilmişdir.
Çingiz Hacıbəyli isə
Zülfüqar bəyin ikinci oğludur. Azərbaycanın əməkdar incəsənət
xadimi olub, dirijor idi. O, 1931-ci ildə Mirzə Fətəli
Axundov adına Azərbaycan Dövlət Opera
və Balet Teatrının orkestrində Üzeyir Hacıbəylinin
və Müslüm Maqomayevin rəhbərliyi ilə
skripkaçı kimi fəaliyyətə
başlamışdır. Onun yaradıcılıq fəaliyyəti
əsasən Azərbaycan Musiqili Komediya Teatrı, Dövlət
Radio və Televiziya Verilişləri Komitəsinin simfonik
orkestri, Üzeyir Hacıbəyli adına Dövlət Simfonik
Orkestri ilə bağlı olmuşdur. 1938-ci ildən
1953-cü illərə qədər baş dirijor kimi
çalışan Çingiz Hacıbəyli
ömrünün sonunadək əmisinin adını
daşıyan dövlət simfonik orkestrinə dirijorluq
etmişdir.
Soltan Hacıbəyli Üzeyir
Hacıbəylinin əmisi oğlu İsmayılın
övladıdır. Görkəmli Azərbaycan
bəstəkarlarından biridir. Onun
musiqiçi kimi formalaşmasında Üzeyir Hacıbəylinin
böyük rolu olmuşdur. Soltan müəllimin
bəstəkarlıq sənətini seçməsinə də
məhz Üzeyir bəyin böyük təsiri var idi. Çünki Soltan Hacıbəyli uzun illər məhz
Üzeyir bəyin evində yaşamışdır. O, məşhur
"Karvan" simfonik əsərini Üzeyir Hacıbəyliyə
həsr etmişdir. Soltan Hacıbəyli
"Gülşən" baletinin, "İsgəndər və
Çoban" operasının, eləcə də bir neçə
simfoniya, uvertüra, mahnı, romans və digər musiqi əsərlərinin
müəllifidir.
Osman İsmayıl oğlu Hacıbəyli
isə 1924-cü ildə Şuşa şəhərində
anadan olub. Soltan Hacıbəylinin
qardaşıdır. Milli teatrın
inkişafında özünəməxsus xidmətləri var.
Ömrünün 40 ilini Azərbaycan Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrına bağlayan Osman Hacıbəyli
burada 100-dən çox rol yaratmışdır. 1969-cu
ildə əməkdar artist fəxri adına
layiq görülmüş Osman Hacıbəyli komik rolları
ilə xüsusi diqqət çəkərdi. O, 1979-cu ildə
vəfat edib.
İsmayıl Hacıbəyli Soltan bəyin
oğludur. Əməkdar mədəniyyət
və incəsənət xadimidir. Bəstəkarlar
İttifaqının üzvüdür. Azərbaycan
musiqisinin inkişafında böyük xidmətləri var idi.
Uzun illər musiqi kadrlarının yetişməsində
böyük əmək sərf edib.
Şuşasız qalmış
şuşalı Hacıbəylilərin xoş sorağı
indi məmləkətlər dolaşır. Fransadan vətənə dönə bilməyən
Cehun Hacıbəylinin nəvə və nəticələri,
nəhayət, Bakıya gəlir, amma Şuşaya gedə
bilmirlər. Bir vaxt Şuşa
Hacıbəylilərsiz darıxardı, indi də Hacıbəylilər
Şuşasız qalıb. Türkün səbri
də böyük olur, savaşı da. Bütün
şuşalılar kimi Hacıbəylilərin də doğma
yurda qayıdacağı o müqəddəs gün mütləq
olacaq!
Üzeyir Hacıbəyli təkcə
musiqi bəstələmirdi, həm də xalq musiqisinin nəzəri
əsaslarını gələcək nəslə
çatdırmaq üçün müxtəlif vəsaitlər
hazırlayırdı. Onun 1945-ci ildə nəşr
edilmiş "Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları"
adlı elmi əsəri Üzeyir Hacıbəylinin
musiqişünas-alim kimi mükəmməl fəaliyyətinin
yadigarı kimi bu gün də musiqi dərsliyi kimi istifadə
edilir.
Üzeyir Hacıbəyli 1948-ci ilin noyabrında
63 yaşında dünyasını dəyişib. O
hüznlü günlərin şahidləri öz xatirələrində
yazırlar ki, Bakıda o vaxta qədər elə dəfn mərasimi
olmamışdı. Bütün Azərbaycan
böyükdən-uşağa kimi göz yaşları
içərisində millətin böyük oğlunu son mənzilə
yola salırdı. Sanki o gün millətin
hamısı paytaxta yığışmışdı.
Dahi sənətkarın vəfatından illər
keçsə də, o, həmişə qəlbimizdə
yaşamaqdadır.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.-2011.-18
sentyabr.-S.11.