Davamlı və
sabit inkişafa təminat yaradan uğurlu neft strategiyası
Aşkar olunan yeni neft və qaz
yataqları Azərbaycanı Avropanın enerji təminatında
əsas söz sahiblərindən birinə çevirmişdir
XX əsrdə
dünyanın qlobal enerji layihələrindən biri kimi Azərbaycanın
ən yeni tarixinin parlaq və əlamətdar səhifəsinə
çevrilən, xalqın taleyində həlledici rol oynayan,
respublikanın yeni dövr üçün sosial-iqtisadi
inkişaf prioritetlərinin dəqiq şəkildə müəyyənləşməsinə
həlledici təsir göstərən "Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanmasından 17 il keçir. 1994-cü ildən
başlayaraq ümummilli lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi
altında ardıcıl və sistemli şəkildə həyata
keçirilmiş yeni neft strategiyası ötən illərdə
Azərbaycanın bütün həyati əhəmiyyətli
sahələr üzrə dinamik inkişaf yolunda olan respublikaya
çevrilməsi, beynəlxalq arenada nüfuz və mövqelərini
möhkəmləndirməsi, habelə milli təhlükəsizlik
maraqlarını yüksək səviyyədə təmin etməsi
baxımından mustəsna rol oynamışdır. Xəzər
dənizində beynəlxalq əməkdaşlığın
təməlini qoymuş bu tarixi müqavilə Azərbaycanın
yeni gənc müstəqil dövlət olaraq təbii sərvətlərinə
sahib çıxmaq, milli mənafelərini, iqtisadi və
strateji maraqlarını sonadək müdafiə etmək əzmində
olduğunu təsdiqləmişdir.
Azərbaycanın gələcək müqəddəratı
baxımından son dərəcə vacib olan neft sektorunun
böhranlı vəziyyətdən
çıxarılması, milli maraqlara və praqmatizmə əsaslanan
neft diplomatiyasının həyata keçirilməsi yalnız
ümummilli lider Heydər Əliyevin xalqın təkidli tələbi
ilə hakimiyyətə qayıdışından sonra
mümkün olmuşdur. XX əsr dünya tarixinin parlaq şəxsiyyətlərindən
biri olaraq Azərbaycan xalqının müstəqillik arzusunu
konkret dövlət modelində gerçəkliyə
çevirən, milyonların qəlbində özünə əzəmətli
abidə ucaldan ümummilli lider Heydər Əliyev bu gün həm
də müstəqil respublikamızın yeni neft
strategiyasının müəllifi kimi böyük rəğbət
və ehtiramla yad edilir. Hələ ötən əsrin 70-80-ci illərində -
respublikamızın müəyyən təkamül yolu
keçmiş neft sənayesinin dirçəlişi və
müasir texnologiyalar əsasında inkişafı
üçün bir sıra zəruri tədbirlər həyata
keçirən, bu sahədə elmi tədqiqatları
stimullaşdırmaqla Bakını "neft
akademiyası"na çevirən Heydər Əliyev müstəqil
Azərbaycana rəhbərliyi illərində bu uğurlu
bünövrə üzərində yeni neft
strategiyasını reallaşdırmağa müvəffəq
olmuşdur.
Həmin dövrdə böyük öndər
Heydər Əliyevin bilavasitə nəzarəti ilə Xəzər
dənizində perspektivli neft yataqlarının kəşfiyyat
işləri də xeyli genişlənmişdir. Məhz həmin
dövrdə xarici texnologiyalar bazasında inşa edilmiş
"Xəzər", "Xəzərdənizneft" üzən
qazma qurğularının alınması, xarici şirkətlərlə
"Şelf" seriyalı dəniz qazma
qurğularının quraşdırılması mümkün
olmuşdur. Bunların tətbiqi isə bütün Xəzər
zonası üzrə neft-qaz ehtiyatlarının kəşfində
böyük rol oynamışdır. Məhz bu
qurğuların sayəsində "Çıraq", "Azəri",
"Günəşli", "Kəpəz" və s. kimi
iri yataqlar kəşf edilmişdir. Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə keçmiş SSRİ-də yalnız Azərbaycanda
olan dərin özüllər zavodunun tikintisinə
başlanılmışdır. Bu gün də həmin
kompleksdə Xəzər dənizində dərin neft və qaz
yataqlarının kəşfi üçün müasir dərin
özüllər bloku istehsal edilir.
Əsrlər boyu zəngin təbii sərvətləri
ilə bütün dünyada tanınan, ən müxtəlif
dövlətlərin iqtisadi maraq dairəsinə daxil olan Azərbaycan
müstəqillik illərində də məhz Heydər Əliyevin
müəyyənləşdirdiyi uğurlu strategiya əsasında
təbii sərvətlərinə sahiblik hüququnu təsdiqləmiş,
halal haqqını təmin etmişdir. Böyük öndərin
ciddi diplomatik səyləri nəticəsində daxildə
möhkəm təməllərə əsaslanan ictimai-siyasi
sabitliyin bərqərar olunması, qanunçuluğun gücləndirilməsi,
xarici sərmayələrə dövlət təminatının
verilməsi xarici investorların respublikamıza münasibətinin
əsaslı surətdə dəyişməsinə gətirib
çıxarmışdır.
Ümummilli lider Azərbaycanın
güclü və qüdrətli dövlətə
çevrilməsi üçün ölkənin malik
olduğu zəngin karbohidrogen ehtiyatlarından səmərəli
istifadəni son dərəcə vacib sayaraq ilk gündən
yeni neft strategiyasının işlənib hazırlanması və
uğurla həyata keçirilməsi üçün əzmlə
çalışmışdır. İqtisadi problemlər məngənəsində
sıxılan Azərbaycanın məhdud maliyyə
imkanları ilə zəngin neft-qaz yataqlarının mənimsənilməsinin,
bu əvəzsiz təbii sərvətin dünya bazarlarına
çıxarılmasının
qeyri-mümkünlüyünü düzgün qiymətləndirən
Heydər Əliyev çıxış yolunu Qərb şirkətləri
ilə milli maraqlara söykənən əməkdaşlığın
qurulmasında görmüşdür. AXC-Müsavat
iqtidarı dövründə
hazırlanmış müqavilə siyasi və iqtisadi
baxımdan Azərbaycanın deyil, Qərbin neft şirkətlərinin
maraqlarına daha çox cavab verdiyindən, ulu öndər
böyük diplomatik məharətlə bu istiqamətdə
aparılan danışıqların məcrasını dəyişməyə
müvəffəq olmuşdur. 1993-cü ilin iyun ayının
18-də ABŞ-ın nüfuzlu "Çikaqo tribun" qəzetinə
verdiyi müsahibəsində Heydər Əliyev Azərbaycan
dövlətinin prinsipial mövqeyini bir daha açıq bəyan
etmişdir. "Başa düşürəm ki, Azərbaycana
cəlb olunmuş neft şirkətlərinin öz iqtisadi
maraqları var. Bu isə tamamilə təbii məsələdir.
Ancaq eyni zamanda, biz də ölkəmizin maraqlarını neft
şirkətlərinin mənafelərindən yüksək
tutmalıyıq" - deyən ümummilli liderin qətiyyətli
addımları nəticəsində Qərbin aparıcı
neft şirkətləri ilə Azərbaycanın mənafeyinə
cavab verən müqavilənin imzalanması istiqamətində
danışıqlara başlanılmışdır.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan rəhbərliyi
həmin illərdə həqiqətən də, heç bir səhvə
yol vermədən aparıcı Qərb şirkətləri ilə
aparılan danışıqların məntiqi sonluqla
yekunlaşmasına nail olmuşdur. 1994-cü il sentyabrın
20-də Bakıda dünyanın 11 transmilli neft şirkətinin
iştirakı ilə çağdaş tariximizə "Əsrin
müqaviləsi" adı ilə düşmüş qlobal
neft müqaviləsinin təntənəli imzalanma mərasimi keçirilmiş,
bununla da, Azərbaycan MDB məkanında Qərbin iri neft
şirkətləri ilə irimiqyaslı saziş imzalayan ilk
dövlət olmaqla, Xəzər dənizində beynəlxalq əməkdaşlığın
bünövrəsini qoymuşdur. Xəzərin Azərbaycan
sektorunda yerləşən "Azəri",
"Çıraq", "Günəşli"
yataqlarının birgə mənimsənilməsini nəzərdə
tutan bu sazişin reallaşması təkcə respublikamız
üçün deyil, Qərbin bir sıra aparıcı
dövlətləri, habelə Cənubi Qafqaz və Orta Asiya
regionu üçün strateji əhəmiyyət
daşıyırdı. Bu qlobal enerji müqaviləsi Azərbaycanın
müstəqil dövlət olaraq öz təbii sərvətlərinə
sahib çıxmaq, milli mənafelərini, iqtisadi və
strateji maraqlarını sonadək müdafiə etmək əzmində
olduğunu təsdiqləmişdir.
"Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanmasından sonra dünyada əsas enerji mənbələrinə
nəzarət uğrunda mübarizənin kəskinləşməsi
sözügedən müqavilə çərçivəsində
hasil olunacaq milyonlarla ton xam neftin hansı əsas marşrutla Qərb
bazarlarına nəql ediləcəyi məsələsini də
başlıca mübahisə predmetinə çevirmişdi. Bu
məsələ ilə bağlı fərqli təklif və
ideyalar təkcə layihənin iştirakçısı olan
dövlətlərin iqtisadi deyil, həm də təhlükəsizlik
maraqlarından irəli gəlirdi. Eyni zamanda, region dövlətləri
əsas ixrac boru kəmərinin məhz ərazisindən
keçməsinə, beləliklə, külli miqdarda tranzit gəlirinə
sahib çıxmağa, eyni zamanda, alternativ enerji mənbələri
əldə etməyə çalışırdılar.
Mümkün marşrutlar içərisində hansının
siyasi, kommersiya, iqtisadi, ekoloji və təhlükəsizlik
baxımından daha əlverişli olması uzun müddət
dünya siyasətinin aparıcı mövzusuna
çevrilmişdi. Məsələnin aktuallığı həm
də Bakı-Novorossiysk və Bakı-Tbilisi-Supsa neft kəmərlərinin
Azərbaycanın getdikcə artan ehtiyaclarını ödəyə
bilməməsi, xüsusən də, birincinin geosiyasi
baxımdan əlverişli olmaması ilə şərtlənirdi.
Həmin vaxt layihənin əleyhdarları bu strateji kəmərin
Bakı-Tbilisi-Ceyhan marşrutu üzrə gerçəkləşməsini
əfsanə hesab edir, onun reallıqdan tamamilə uzaq
olduğunu bildirirdilər.
Fəqət, "Bizim Bakı-Ceyhandan
başqa yolumuz yoxdur. Bu, bizə həm iqtisadi baxımdan
faydalıdır, həm siyasi baxımdan, həm də ən
mühümü, müstəqilliyimizi möhkəmləndirmək
üçün ən əsas amildir" - deyən ulu öndər
Heydər Əliyev böyük diplomatik səylər
hesabına sözügedən layihənin siyasi baxımdan
alternativsiz olduğunu beynəlxalq miqyasda tam sübuta
yetirmiş və müvafiq sazişin imzalanmasına nail
olmuşdur. Bununla da, müstəqil respublikamızın
davamlı inkişafı və yüksəlişi
üçün daha bir möhkəm bünövrənin əsası
qoyulmuşdur.
2003-cü il oktyabrın 15-də ulu öndərin
varisi cənab İlham Əliyevin xalqın istəyi ilə Azərbaycan
Prezidenti seçilməsi Heydər Əliyevin yeni neft
strategiyasının məntiqi sonluğa yetişməsini
uğurla təmin etmişdir. Prezident İlham Əliyev yeni
neft strategiyasında varisliyi inamla təmin edərək BTC-nin
praktik şəkildə gerçəkləşməsinə
nail olmuşdur. 2005-ci il mayın 25-də kəmərin Azərbaycan,
oktyabrın 12-də isə Gürcüstan hissəsinin neftlə
doldurulması ilə bağlı təntənəli mərasimlər
keçirilmişdir. 2006-cı il mayın 28-də Azərbaycan
neftinin Türkiyənin Ceyhan terminalına çatması isə
respublikamız üçün rəmzi səciyyə daşıyan
mühüm hadisəyə çevrilmişdir. Nəhayət,
2006-cı il iyulun 13-də Türkiyənin Ceyhan terminalında
üç dövlətin prezidentlərinin iştirakı ilə
BTC-nin tam istismara verilməsi ilə bağlı təntənəli
tədbir təşkil olunmuşdur. Beləliklə, kimlərinsə
bir vaxtlar əfsanə hesab etdiyi bu strateji layihə "Əsrin
müqaviləsi"nin imzalanmasının 12-ci
ildönümü ərəfəsində gerçəkliyə
çevrildi. Dövlət başçısı İlham Əliyevin
həmin mərasimdə bəyan etdiyi kimi, bu kəmər məhz
ulu öndər Heydər Əliyevin iradəsi və qətiyyəti
sayəsində gerçəkləşmişdir:
"Hamımız xatırlayırıq ki, bu nəhəng
transmilli layihənin təməli 1994-cü ildə Bakıda -
"Əsrin müqaviləsi"nin imzalanması ilə
başlanmışdır. Məhz o ağır, çətin
dövrdə Azərbaycan rəhbərliyinin qətiyyəti və
uzaqgörənliyi nəticəsində "Əsrin müqaviləsi"
imzalandı və bundan sonra bütün məsələlər
öz həllini tapdı. Yeni kəmərlər tikildi, yeni
neft infrastrukturu yaradıldı. O illər Azərbaycanda
çox böyük təlatüm müşahidə olunurdu,
Azərbaycana ciddi təzyiqlər edilirdi. Bakı-Tbilisi-Ceyhan
neft kəmərinin yaranmasını istəməyən
qüvvələr müxtəlif təzyiqlər göstərirdi.
Ancaq bütün bunlara baxmayaraq, Azərbaycan rəhbərliyinin,
xalqımızın ümummilli lideri Heydər Əliyevin qətiyyəti,
cəsarəti, Azərbaycan xalqının dəstəyi bizə
imkan verdi ki, ölkəmiz öz zəngin neft, qaz
yataqlarını işə sala bilsin və bu gün bizim təbii
ehtiyatlarımız dünya bazarlarına
çıxarılır".
Azərbaycan son illərdə neft-qaz sahəsində
həyata keçirdiyi düşünülmüş
strategiya əsasında nəinki regionun aparıcı dövlətinə,
eyni zamanda, Avropanın enerji təhlükəsizliyinin
başlıca təminatçılarından birinə
çevrilmişdir. Respublikamızın bölgənin və
qitənin enerji təhlükəsizliyində mühüm rol
oynadığı hazırda istər fövqəlgüc
dövlətləri, istərsə də aparıcı beynəlxalq
təşkilatlar tərəfindən birmənalı etiraf olunur.
Azərbaycan regionda hansısa ölkədən enerji
asılılığı olmayan, tələbatını
daxili imkanlar hesabına ödəməyə qadir yeganə
dövlət kimi çıxış edir. 2006-cı ilin
iyulunda Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac boru kəmərinin,
2007-ci ilin əvvəlində isə Bakı-Tbilisi-Ərzurum
qaz kəmərinin işə düşməsi
respublikamızın dünya enerji bazarındakı rolunu əhəmiyyətli
dərəcədə möhkəmləndirmişdir. Strateji əhəmiyyətli
bu layihələr bir çox dövlətlərin iqtisadi maraq
və mənafelərinin təminatı, habelə aktual məsələ
kimi gündəmə gələn enerji təhlükəsizliyi
probleminin həlli baxımından da geniş imkanlar
açmışdır. Bu amil Azərbaycanın Cənubi
Qafqazdakı strateji mövqeyini və nüfuzunu daha da
artırmış, respublikamızın Avratlantik məkana
inteqrasiyası üçün geniş imkanlar
açmışdır.
Avropanın xam neft və təbii qazla təminatında
əsas söz sahiblərindən birinə çevrilməkdə
olan respublikamızın bu coğrafi arealda cərəyan edən
siyasi proseslərə də təsir imkanları getdikcə
artır. Azərbaycan bu gün qonşu Gürcüstana,
Rusiyaya, Türkiyəyə, İrana mavi yanacaq ixrac etməklə,
bu ölkələrin təbii qaza olan ehtiyacının müəyyən
qismini ödəyir.
Azərbaycanın bölgədə
müstəqil siyasət yeridən, enerji
asılılığı olmayan dövlət kimi
mövcudluğu həm də respublikamızın neft və
qaz kəmərləri şəbəkəsi ilə şərtlənir.
Dövlət başçısı İlham Əliyev Azərbaycanın
zəngin neft və qaz ehtiyatlarının Qərbə nəqlində
boru kəmərlərinin şaxələndirilməsini,
mümkün qədər çox alternativlərin
yaradılmasını vacib sayır. Bu baxımdan,
mümkün marşrutlar içərisində hansının
siyasi, kommersiya, iqtisadi, ekoloji və təhlükəsizlik
baxımından daha əlverişli olması
araşdırılır. Dünya bazarlarına birbaşa
çıxışı olmayan respublikamız
üçün bu, strateji əhəmiyyətli məsələdir.
Azərbaycan nefti bu gün Bakı-Tbilisi-Ceyhan, Bakı-Supsa,
Bakı-Novorossiysk kəmərləri, təbii qazı isə
Bakı-Tbilisi-Ərzurum, Bakı-Rusiya, Bakı-İran,
Bakı-Gürcüstan kəmərləri ilə ixrac olunur.
Azərbaycan neft kəmərlərinin
şaxələndirilməsi məsələsini təkcə
iqtisadi və kommersiya baxımından deyil, həm də siyasi
baxımdan vacib sayır və bəzi istehsalçı
dövlətlərin üstünlüyündən təzyiq
vasitəsi kimi istifadə cəhdlərinə qarşı
çıxır. Azərbaycan öhdəliklərinə sadiq
etibarlı iqtisadi tərəfdaş olaraq belə halların
baş verməməsinə, istehsalçı,
istehlakçı və tranzit dövlətlər arasında
sivil, işgüzar münasibətlərin qurulmasında
maraqlıdır. Reallıq göstərir ki, xaricdən enerji
asılılığının azaldılması
baxımından boru kəmərlərinin geosiyasi nöqteyi-nəzərdən
təhlükəsiz marşrutlarla çəkilişi təmin
olunmalı, habelə alternativ enerji mənbələrinin
işə salınması istiqamətində ciddi addımlar
atılmalıdır. Bu baxımdan Xəzər hövzəsinin
qaz ehtiyatlarının nəqlində əsas
ağırlığı üzərinə götürəcək
"Nabukko" layihəsinin əhəmiyyəti xüsusi
vurğulanmalıdır.
Xatırladaq ki, 2010-cu ildə
Macarıstanın təşəbbüsü ilə
keçirilən enerji sammitində bu qlobal layihənin
reallaşdırılması üzrə müzakirə və
qiymətləndirmələr aparılmışdır. Layihəyə
əsasən, "Nabukko" kəməri Türkiyə-Gürcüstan,
Türkiyə-İran sərhədindəki iki nöqtədən
başlayaraq Avstriyaya qədər uzanmaqla dünyanın bir
çox regionları arasında əlaqə yaradan ilk qaz kəməri
olacaqdır. Uzunluğu 3,3 min kilometr nəzərdə tutulan kəmərin
marşrutunda əsas tranzit ölkə Türkiyədir (2000
kilometr). Layihəyə görə kəmərin 400 kilometri
Bolqarıstan, 460 kilometri Rumınya, 390 kilometri Macarıstan, 50
kilometrə qədəri isə Avstriyanın ərazisinə
düşür. Razılaşmalara əsasən, layihə dəyəri
8 milyard avro olan və ildə təqribən 26-32 milyard kubmetr
qaz ötürəcək "Nabukko" kəmərinin
inşasına yaxın illərdə
başlanılmalıdır. Layihənin xərcinin 30 faizini bərabər
şəkildə konsorsiumun yaradıcıları ödəməli,
yerdə qalan 70 faizi isə kreditlə banklardan
alınmalıdır.
Azərbaycanın Avropa Birliyinə üzv
ölkələrin təbii qaz təchizatının
yaxşılaşdırılması, alternativ mənbənin
yaradılması məqsədi daşıyan "Nabukko" layihəsinin
reallaşması üçün əsas söz sahiblərindən
biri kimi çıxış etdiyini xüsusi
vurğulamağa ehtiyac yoxdur. "Nabukko" layihəsinin
gerçəkləşdirilməsi ilə bağlı
müzakirələrin bilavasitə Azərbaycanın
iştirakı ilə aparılması da respublikamızın
bütövlükdə regionun enerji təhlükəsizliyində
artan rolu və imkanları ilə bağlıdır. Hələ
2006-cı ilin noyabrında Brüsseldə imzalanmış
"Azərbaycan Respublikası ilə Avropa Birliyi arasında
enerji məsələləri üzrə strateji tərəfdaşlığa
dair anlaşma memorandumu" Azərbaycanın Avropa məkanının
enerji təhlükəsizliyindəki müstəsna rolunu
aşkara çıxarmışdır.
Bununla belə, "Nabukko" layihəsinin
gerçəkləşməsi ilə bağlı müəyyən
problemlərin də olduğunu açıq söyləmək
lazımdır. Əsas problemlərdən biri layihənin
maliyyələşdirilməsi ilə bağlıdırsa, digəri
Türkiyə və Azərbaycanın tranzitlə bağlı
hələ də razılığa gələ bilməmələridir.
Amma Türkiyənin energetika naziri Taner Yıldızın bu
günlərdə "Reuters" agentliyinə verdiyi
açıqlamalar bu problemin də yaxın zamanlarda həllinə
müəyyən ümidlər yaradır. O bildirmişdir ki,
Türkiyə Azərbaycanın "Şahdəniz"
yatağından hasil edilən qazın nəql edilməsi ilə
bağlı sazişin sentyabr ayının sonunadək
imzalanmasını istəyir. Söhbət "Şahdəniz"
yatağının ikinci fazasından 6 mlrd. kubmetr qazın il ərzində
Türkiyəyə tədarük edilməsindən, qardaş
ölkənin ərazisindən Avropaya il ərzində 10 mlrd.
kubmetr qazın nəql edilməsindən gedir. "Biz
müqaviləni daha da tez - sentyabrın sonunadək imzalamaq istəyirik.
Biz Türkiyə Respublikası adından əlimizdən gələni
etmişik. Bu layihənin gerçəkləşdirilməsini
tezləşdirmək üçün müqaviləni
imzalamaq lazımdır" - deyə T.Yıldız
bildirmişdir.
Xatırladaq ki, enerji əməkdaşlığı
ilə bağlı ilk sammit hələ 2007-ci ilin may ayında
Polşanın Krakov şəhərində keçirilmiş,
bu mühüm tədbir enerji təhlükəsizliyi məsələsinin
Avropa üçün getdikcə daha qlobal səciyyə
daşıdığını, mühüm geosiyasi
reallıqlarla şərtləndiyini növbəti dəfə
təsdiqləmişdir. Polşa, Azərbaycan,
Gürcüstan, Litva və Ukrayna prezidentlərinin, eləcə
də Qazaxıstanın yüksək səviyyəli dövlət
rəsmilərinin iştirak etdiyi sammitin yekunları regionda
Rusiyanın enerji asılılığından çıxmaq
istəyən dövlətlərin yeni subregional inteqrasiya
modeli formalaşdırmaq niyyətini qabarıq şəkildə
üzə çıxarmışdır. Sammit çərçivəsində
müzakirə olunmuş Odessa-Brodı-Qdansk marşrutu Qara dənizə
çıxarılan neftin Baltik dənizi sahilinə
çatdırılmasını, oradan Avropa və dünya
bazarlarına daşınmasını nəzərdə tutur.
2007-ci ilin oktyabrında Litvada keçirilən
"Vilnüs enerji təhlükəsizliyi konfransı 2007: Məsul
tərəfdaşlar üçün məsul energetika"
mövzusunda beynəlxalq konfrans isə mahiyyətcə Krakov
enerji sammitində qarşıya qoyulmuş strateji məqsədlərin
daha geniş müzakirəsi ilə yadda qalmışdır.
Vilnüs konfransının yekunu kimi Azərbaycan,
Gürcüstan, Litva, Polşa, Ukrayna və Qazaxıstanın
dövlət başçıları 10 oktyabr 2007-ci ildə
birgə kommunike imzalamış, Xəzər neftinin
karbohidrogen ehtiyatlarının Avropa bazarlarına
daşınması üçün milli şirkətlərin
iştirakı ilə yeni konsorsiumun - Sarmatiyanın
yaradılması barədə razılığa gəlmişlər.
Yeni konsorsiumun əsas məqsədi Azərbaycan,
Gürcüstan, Ukrayna, Polşa respublikalarının ərazisindən
keçməklə Xəzər dənizindən Avropa
bazarlarına və beynəlxalq bazarlara gedən daşınma
sistemlərinin reallaşdırılmasının
mümkünlüyünü təhlil etmək olmuşdur.
Belə bir konsorsiumun yaradılması həm
də Avropa Birliyinin maraq dairəsindədir. Azərbaycan və
Qazaxıstanın Xəzərin enerji ehtiyatlarını
Gürcüstan, Ukrayna, Moldova və Polşa ərazisindən
keçməklə şaxələndirmək niyyəti
bütövlükdə Avropanın enerji təhlükəsizliyinə
etibarlı təminat yaradır. Krakov və Vilnüs sammitlərinin
davamı olaraq 2008-ci ilin mayında keçirilmiş Kiyev
enerji sammiti isə Ukrayna, Azərbaycan, Gürcüstan,
Polşa, Litva, Latviya və Estoniyanın dövlət
başçıları arasında bir sıra geniş
müzakirələrin aparılması və mühüm
razılaşmaların əldə olunması ilə əlamətdardır.
Həmin tədbirdə Xəzər, Qara dəniz və Baltik dənizi
hövzələri arasında enerji dəhlizinin
yaradılması barədə razılaşma da deyilənləri
bir daha təsdiqləyir.
2008-ci ilin oktyabrında Bakıda təşkil
olunmuş IV enerji sammiti isə bir daha təsdiqləmişdir
ki, etibarlı enerji təhlükəsizliyinin təminatı məsələsi
düşünülmüş strategiya əsasında
genişmiqyaslı tədbirlərin həyata keçirilməsini
nəzərdə tutur. Bunun üçün, ilk növbədə,
qabaqcıl texnologiya əsasında geniş və alternativ
enerji daşıyıcıları şəbəkəsi
yaradılmalı, zəruri infrastruktur
formalaşdırılmalıdır. Respublikamız neft kəmərlərinin
şaxələndirilməsi siyasətini həyata keçirir
və bu da ölkənin enerji təhlükəsizliyinin daha səmərəli
təşkilinə xidmət edir. Hazırda Azərbaycan nefti
üç - Bakı-Tbilisi-Ceyhan, Bakı-Supsa və
Bakı-Novorossiysk kəmərləri vasitəsilə Avropa
bazarlarına çıxarılır. Növbəti layihə
kimi Odessa-Brodı-Plotsk-Qdansk marşrutunun
reallaşdırılması nəzərdə tutulur.
Azərbaycan, Gürcüstan, Rumınya
prezidentlərinin və Macarıstanın Baş nazirinin
iştirakı ilə 2010-cu ildə Bakıda keçirilən
növbəti enerji sammiti də konkret razılaşmalarla əlamətdar
olmuşdur. Razılaşmaya əsasən, Bakıda Azərbaycan,
Gürcüstan və Rumıniya arasında AGRI ("Azerbaijan-Georgia-Romania
Interconnector") layihəsi çərçivəsində
birgə müəssisənin yaradılması nəzərdə
tutulur. Azərbaycan qazının Qara dəniz sahillərinə
nəql olunması, burada xüsusi terminalda
sıxılması, Qara dəniz vasitəsilə tankerlə
Ruminyanın Konstansa limanındakı terminala
çatdırılması, daha sonra isə yenidən bu
ölkənin ərazisində mövcud qaz infrastrukturu şəbəkəsi
ilə Rumınya və digər Avropa ölkələrinin tələbatlarının
ödənilməsinə yönəldilməsi layihənin
önə çəkdiyi əsas məqsədlərdir. Layihədə,
eyni zamanda, Azərbaycan qazının Avropa Birliyinə üzv
ölkələrə nəqli məqsədilə Konstansadan
Bolqarıstan və Macarıstana iki ayrı boru kəməri
çəkilməsi də nəzərdə tutulur.
Dövlət başçısı
İlham Əliyev yeni layihənin reallaşdırılması
ilə bağlı demişdir: "Bu gün Azərbaycan neft
və qaz ehtiyatlarını müxtəlif beynəlxalq
bazarlara nəql edir. Uğurlu neft strategiyası və siyasətinin
nəticəsi olaraq Azərbaycan artıq qaz ixrac edən
ölkəyə çevrilib. Bu ixracatın istiqamətləri
genişlənir və həcmi də artır. Bu il qaz
hasilatının həcmi təxminən 28 milyard kubmetr
olacaqdır və bu bizə ənənəvi istiqamətlər
üzrə ixracatı artırmağa imkan verəcəkdir. Bu
gün biz qazımızı dörd qonşu ölkəyə
ixrac edirik və həmin ixracatın həcmi artmaqdadır.
Bizim təsdiq olunmuş böyük ehtiyatlarımız
vardır. Azərbaycanın beynəlxalq səviyyədə təsdiq
olunmuş qaz ehtiyatları təxminən 2 trilyon kubmetrdir,
lakin reallıqda minimal potensial ehtiyatlarımız 5 trilyon
kubmetrə yaxındır. Bu, şaxələndirilmiş
ixracat strategiyası üçün onilliklərə, bəlkə
də yüz ilə kifayətdir".
Azərbaycanın Avropanın əsas enerji
təchizatçılarından birinə çevrilməsini təmin
edən əsas amil respublikada son illərdə böyük qaz
yataqlarının aşkarlanmasıdır. Respublikanın
yalnız "Şahdəniz" yatağındakı qaz
ehtiyatları 1 trilyon 200 milyard kubmetrdən çox qiymətləndirilir.
2012-ci ilədək bu yataqdan ildə təxminən 8,4 milyard
kubmetr qaz və gündə 40 min barel kondensat (neftlə
qazın qarışığı) çıxarılması
gözlənilir. Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəmərinin
reallaşması da məhz bu yatağın işə
salınması nəticəsində mümkün olmuşdur.
2006-cı ilədək Rusiyadan qaz idxal edən Azərbaycan son
2 ildə məhz "Şahdəniz" yatağından hasil
olunan təbii qaz hesabına nəinki öz tələbatını
ödəmək, hətta mavi yanacağını Avropa
bazarlarına çıxarmaq imkanı qazanmışdır.
Böyük ehtiyatlara malik
"Ümid" yatağından sonra bu günlərdə
"Abşeron" qaz yatağının aşkarlanması
respublikamız üçün son dərəcə
böyük uğurdur. Bu münasibətlə Azərbaycan
xalqını təbrik edən Prezident İlham Əliyev
demişdir: "Yeni böyük qaz yatağının kəşfi
Azərbaycanın enerji təhlükəsizliyinə də
böyük töhfədir. Biz enerji təhlükəsizliyimizi
tam şəkildə təmin edə bilmişik. Bir müddət
bundan əvvəl Azərbaycan Dövlət Neft Şirkəti
tərəfindən aşkarlanmış "Ümid"
yatağı da böyük potensiala malikdir. Orada qazın həcmi
300 milyard kubmetrdən artıqdır. Bizim ən böyük və
dünya miqyasında böyüklərin sırasında yer
almış "Şahdəniz" yatağında işlər
uğurla gedir. "Şahdəniz" yatağının
ikinci fazasının işlənməsi ilə əlaqədar
bütün hazırlıq işləri aparılır. Xarici
tərəfdaşlarla bu məsələlərlə
bağlı ciddi müzakirələr aparılır. Bir
sözlə, Azərbaycanın qaz potensialı nəinki
ölkəmiz üçün, region üçün,
dünya üçün öz əhəmiyyətini göstərməkdədir.
Eyni zamanda, ölkəmizi qazlaşdırmaq üçün
konkret addımlar atılır, bütün bölgələrdə
yeni qaz xətləri çəkilir. Qarşıya vəzifə
qoyulub ki, növbəti iki il ərzində Azərbaycanda
bütün qazlaşma məsələləri öz həllini
tapsın və beləliklə, Azərbaycan tam şəkildə
qazlaşdırılsın".
İstehsal etdiyi xam nefti və qazı son
illərdə Qərb bazarlarına ixrac edən Azərbaycan
qısa müddətdə böyük iqtisadi dividendlərə
nail olmuşdur. Neft gəlirlərinin iqtisadiyyatın digər
vacib sahələrinə, xüsusən də, qeyri-neft
sektoruna, istehsal sahibkarlığına yönəldilməsi,
yeni müəssisələrin açılması yolu ilə
işsizlik probleminin aradan qaldırılması, bir sözlə,
əhalinin sosial müdafiə tədbirlərinin gücləndirilməsi
Prezident İlham Əliyevin son illərdə hökumət
qarşısında müəyyənləşdirdiyi
mühüm vəzifələrdəndir.
Dövlət başçısı hələ
24 noyabr 2003-cü il tarixdə imzaladığı "Azərbaycan
Respublikasında sosial-iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsi
tədbirləri haqqında" fərmanda neft gəlirlərindən
düzgün istifadəni nəzərdə tutan uzunmüddətli
strategiyanın hazırlanmasını mühüm vəzifələrdən
biri kimi müəyyənləşdirmişdir. Bu strategiyada
neftdən qazanılan vəsaitlərin qeyri-neft sektorunda,
regionların, kiçik və orta sahibkarlığın
inkişafında, infrastruktur sahələrin
genişmiqyaslı inkişafında, yoxsulluğun
azaldılması üzrə tədbirlərin həyata
keçirilməsində, "insan kapitalı"nın
formalaşmasında, ölkənin müdafiə qabiliyyətinin
gücləndirilməsində və digər bu kimi istiqamətlərdə
istifadə olunması nəzərdə tutulmuşdur.
Dövlət başçısının
işlək mexanizmlər üzərində gerçəkləşdirdiyi
uğurlu sosial-iqtisadi islahatların nəticəsi olaraq bu
gün Azərbaycan dünyanın ən sürətlə
inkişaf edən ölkələrindən birinə
çevrilmişdir. 2011-ci ildə dövlət büdcəsinin
2003-cü ildəki 1,3 milyard dollardan 15 milyard manata yüksəlməsi,
respublikamızın valyuta ehtiyatlarının Dövlət
Neft Fondunda toplanan vəsaitlərlə birgə 38 milyard dollara
çatması ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən
bünövrəsi qoyulmuş sosial-iqtisadi inkişaf
strategiyasının uğurlu nəticələri kimi dəyərləndirilməlidir.
Bu dinamik inkişafı təmin edən
başlıca amillərdən biri də məhz milli
iqtisadiyyatın şaxələləndirilməsi siyasətinin
uğurla həyata keçirilməsi, habelə prioritet istehsal
sahələrinin uzlaşdırılması, inkişaf
potensialının qarşılıqlı kömək
mexanizmi əsasında realizə edilməsidir. Bir sıra
dövlətlərin təcrübəsində uğurla
sınaqdan çıxmış, özünü
doğrultmuş bu iqtisadi strategiya neftdən əldə olunan
gəlirlərin qeyri-neft sektoruna, istehsal
sahibkarlığının inkişafına yönəldilməsini,
özəl sektorun ümumi daxili məhsulda xüsusi çəkisinin
artırılmasını nəzərdə tutur.
İqtisadiyyatın bütün sahələrinin
inkişafı həm də makroiqtisadi sabitliyin qorunub
saxlanılması və maliyyə təhlükəsizliyinin təmini
baxımından vacib əhəmiyyət kəsb edir.
Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyev iqtisadiyyatın birqütblü
inkişafını yolverilməz sayaraq respublikanın neft gəlirlərindən
asılılığının aradan qaldırılması
istiqamətində ardıcıl addımlar atır. Dövlət
başçısı iqtisadi inkişafa yalnız neft amili
hesabına nail olmağı məqbul saymır, tarazlı və
davamlı tərəqqi naminə qeyri-neft sektoruna xüsusi
diqqət yetirilməsi vacibliyini önə çəkir:
"Biz öz siyasətimizi elə aparmalıyıq ki, guya Azərbaycanda
neft yoxdur. İqtisadiyyatın bütün sahələrində
və ilk növbədə, qeyri-neft sektorunda mövcud
strukturlar inkişaf etdirilməlidir. Biz yalnız bu yolla Azərbaycanı
hərtərəfli inkişaf etmiş dövlətə
çevirə bilərik".
Prezident İlham Əliyev bu əvəzsiz təbii sərvətin
ixracından qazanılan böyük vəsaitlərin, ilk
növbədə, insan faktorunun inkişafına yönəldilməsini,
elmi-texniki tərəqqinin son nailiyyətlərinin tətbiqi
yolu ilə dayanıqlı milli inkişafın təmin edilməsini
zəruri sayır.
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
inamla gerçəkləşdirdiyi yeni neft
strategiyasının nəticəsi olaraq müstəqil
respublikamız nəinki enerji müstəqilliyini təmin
etmiş, eyni zamanda, Avropanın enerji təhlükəsizliyinin
başlıca təminatçılarından birinə
çevrilmişdir. Bunun nəticəsi kimi ölkəmizin
dünya miqyasında geosiyasi önəmi və beynəlxalq
nüfuzu yüksəlmişdir. Bu gün hər bir azərbaycanlı
ürəkdən inanır ki, ölkədə həyata
keçirilən neft strategiyası davamlı inkişaf və
tərəqqi prosesini sürətləndirməklə, Azərbaycanın
iqtisadi cəhətdən daha da güclü dövlətə
çevrilməsini təmin edəcəkdir.
Müşfiq
ATAKİŞİYEV,
iqtisad elmləri
doktoru,
professor
Azərbaycan.-2011.-21
sentyabr.-S.3.