Tükənməyən incilər
Söz sərrafları
Xalqımızın hikmət
dünyasından xəbər verən atalar
sözləri və el məsəllərinin
hər biri bir incidir. Xalq bunları
yüzillər boyu yaratmış,
yaşatmış, bu gün
də yaşadır və yaradır. Mütəxəssislər
haqlı olaraq bildirirlər ki, atalar sözləri ipə-sapa
düzülməyən incilərdir. Eldən elə, dildən
dilə keçərək gələcəyə doğru inamla
addımlayır, həmişə də təzə-tərliyini
saxlamaqdadır. Atalar sözləri dərin
mənaya, böyük və yığcam
fikrə malik olmaqla elə
ifadə olunur ki,
çatdırdığı həqiqətin
qarşısında heyran qalırsan. Bəzən
də atalar sözü
tapıntı kimi dəyərləndirilir.
Həyatın müxtəlif sahələrinə
aid ibrətamiz məzmunlu qısa kəlam,
hikmətli sözlər həm də xalqımızın dərin
zəkasından, düşüncəsindən, təcrübəsindən
bəhrələnərək çox məqamlardan
xəbər verir. Hər bir atalar sözündə
tarixi dövrün,
zamanın, quruluşun öz
əks-sədası da yaşamaqdadır. Atalar sözlərinin
istər bədii sənət baxımından, istərsə də
elmi cəhətdən
araşdırılması həmişə faydalıdır. Çünki ictimai tarixi həqiqətlərin bədii ifadəsi olan bu hikmət dəryasında
bəzən də tarixi keçmişimizə
boylana bilirik. Məsələn,
"Paslı dəmirdən qılınc olmaz",
"Düyünlü ağacdan
oxlov çıxmaz", "Rəhmət
yazana, lənət pozana"
və s.
Azərbaycanda atalar sözü kitab halında ilk dəfə
1899-cu ildə İrəvan şəhərində müəllim
Məhəmməd Vəli Qəmərlinin
hazırladığı çərəkə boyda toplu hesab olunur. Burada 750 atalar sözü
toplanmışdı. 1881-1889-cu
illərdə Tiflisdə rus dilində
nəşr olunan
"Qafqazın məskən və məskunlarının təsvir
materialları" məcmuəsinin müxtəlif nömrələrində
ara-sıra ana dilimizdə atalar
sözləri dərc olunardı. Hətta Soltan
Məcid Qənizadənin, Firidun bəy
Köçərlinin, Rəşid bəy Əfəndiyevin XX əsrin
əvvəllərində çap edilmiş kitablarında da
atalar sözünə rast
gəlinir. Eləcə də "Məktəb"
və "Dəbistan" jurnallarında arabir
atalar sözləri dərc edilərmiş.
Bu hikmət çeşməsini ilk dəfə ciddi surətdə
araşdıran, onu illər boyu sevərək toplayıb bir
yerə yığan, tərtib edən, nəşrə
hazırlayan unudulmaz folklorşünas,
əməkdar mədəniyyət işçisi
Əbülqasım Hüseynzadə olub.
Əmək fəaliyyətinə
mühasib kimi başlayan Əbülqasım Hüseynzadə
98 il ömür sürüb. Ömrü boyu atalar sözü
axtarmaqla məşğul olub.
Onları bir-bir toplayaraq
müxtəlif kitablar halında nəşrinə
çalışıb. Hələ orta məktəbdə oxuduğu
illərdə baqqaldan aldığı
saçaqlı konfetlərin üstünə
yazılmış atalar sözü
və zərbməsəllər, tapmacalar onun diqqətini cəlb edirmiş.
Konfet fabrikinin sahibi alıcıları şirnikləndirmək
üçün öz
məhsullarına bu cür
yazılar həkk etdirməklə alverini
qızışdırmaq istəyirmiş. Məktəb
yoldaşı ilə birlikdə bu cür sözləri toplayan
Əbülqasım Hüseynzadə sonralar
o illəri xatırlayaraq deyərdi:
"İllər boyu səliqə-sahmanla bir yerə toplayıb, sistemə salıb ktab halında çap etdirdiyim atalar sözlərinin
əksəriyyətini bax həmin
illərdə əldə etmişəm. Bu
səbəbdən də konfet fabrikinin sahibinə həmişə rəhmət
oxuyuram".
Əbülqasım
Hüseynzadə 1910-cu ildə Bakıda "Səadət"
məktəbində hesabdar-katib vəzifəsində
işləyərkən tale elə gətirib
ki, Üzeyir Hacıbəyli
ilə görüşüb. Üzeyir Hacıbəyli onun
atalar sözü
topladığı dəftərini vərəqləyərək
əməyini təqdir edib. Nəcib işini
dəyərləndirərək "Sən
xalqımızın ləl-cavahiratını
toplayırsan" söyləyib. Məsləhət görüb ki, bu işi davam
etdirsin. Üzeyir bəyin
tövsiyəsindən sonra Əbülqasımın
həvəsi daha da
artıb. Bir məsəli tez-tez
işlədərdi: "Mənim incim, mirvarim atalar sözləridir".
O, bu işi
ustalıqla görürdü. 1925-ci ildə
Azərbaycan Dövlət Nəşriyyatında baş mühasib vəzifəsində
çalışdığı vaxt Azərbaycan
Ədəbiyyat Cəmiyyətinin sədri Böyükağa
Talıblı ilə görüşərək illər boyu topladığı atalar
sözünün kitab
halında çap olunmasını xahiş edib. Beləliklə,
1926-cı ildə iki minə yaxın atalar sözündən ibarət ilk kitab "Bakı işçisi" nəşriyyatının
mətbəəsində çapdan
çıxdı. Bunun ardınca Hənəfi
Zeynallının tərtib etdiyi "Atalar sözü"
kitabı çap edildi.
Həmin kitabın müqəddiməsində müəllif
yazırdı: "Mənə kömək edənlərdən
biri də Əbülqasım Hüseynzadədir.
Onun topladığı atalar
sözündən istifadə etmişəm". Buna görə
də Əbülqasım Hüseynzadə həmişə fəxrlə
deyərdi ki, Azərbaycanda ilk "Atalar sözü" kitabı mənimdir. 1938-ci ildə
Məmməd Arif Dadaşzadənin redaktorluğu, Həmid Araslının müqəddiməsi
ilə müəllifin ikinci kitabı çapdan çıxdı. Onun
cəfakeşliklə atalar sözlərini
toplaması dövrün ədəbiyyatşünas
alimləri tərəfindən dəyərləndirilirdi.
Hamı da məsləhət görürdü ki, Azərbaycanı
qarış-qarış gəzsin. Bu müdrik sözlərin toplanması yolunda bir an
da dayanmasın. Bu səbəbdən
də yurdumuzu qarış-qarış dolanan Əbülqasım Hüseynzadə şifahi ədəbiyyatın bir
çox sahələrinin də üzə
çıxmasında xeyli zəhmət
çəkmişdi. Kitablar çap edildikcə onun
şöhrəti də artırdı. Təkcə atalar sözləri deyil, tapmaca və nağılları toplayaraq kitabça şəklində
nəşr etdirirdi. Məsələn,
uşaqlar üçün
hazırladığı "Tülkü
və xoruz", "Tapmacalar"
işıq üzü gördü.
Hətta artıq o, atalar
sözlərini müxtəlif təsnifatlar, sahələr,
bölmələr üzrə də nəşrə
hazırlayırdı. Məsələn, qəhrəmanlıq
və dostluq haqqında atalar
sözləri, bayatılar və s.
1949-cu ildə Əbülqasımın
çap etdirdiyi
növbəti "Atalar sözü"
kitabı tərtib cəhətdən əvvəlkilərdən
çox fərqli idi.
Burada atalar sözləri
əlifba sırası ilə düzülmüş,
kitabın sonunda isə müfəssəl
mövzular göstəricisi verilmişdir. Bu kitabın
tərtibində onun redaktoru,
yazıçı Mikayıl Rzaquluzadənin də zəhməti
böyük idi. Əbülqasım
Hüseynzadənin bu sahədəki xidməti
əsl qəhrəmanlıq nümunəsi idi.
O öz işindən bir an olsa
belə ayrılmırdı. İldən-ilə, nəşrdən-nəşrə
oxucuya təqdim etdiyi toplunun yeniləşməsinə, zənginləşməsinə,
təkmilləşməsinə çalışırdı.
1956-cı ildə "Atalar sözü" kitabının dördüncü nəşri işıq üzü gördü.
Sonrakı illərdə artıq Azərbaycan atalar sözləri rus, Ukrayna dillərində çap
edilirdi.
1974-cü ildə
"Azərnəşr"də müəllifin
topladığı "Rəvayətlər" çap edildi. On il sonra "Maarif" nəşriyyatının təqdim etdiyi "Müxtəsər rusca-azərbaycanca
atalar sözü
lüğəti" Əbülqasım Hüseynzadə
yaradıcılığının yeni bir cəhətini üzə
çıxardı. Ömrünün sonuna kimi hikmət dəryasından
ayrılmayan Əbülqasım Hüseynzadənin sonuncu "Atalar sözü"
kitabı 40 min nüsxə ilə 1985-ci
ildə çap edilib.
Atalar sözünün hər
biri bir dastandır. Bu barədə də atalar sözümüz var: "Atalar sözü Qurana girə bilməz, amma onunla yanaşı
gedər". Bu sözün nə vaxt deyildiyi bəlli olmasa da, amma çox
dəyərli bir ifadədir. Türk folklorşünası Ömər
Asim Aksoy bu sözü belə şərh etmişdir: "Yəni Quranla birlikdə gedər, ondan geri qalmaz". Bəzən də elə atalar sözü olur ki, mənası
qaranlıq qalır.
Bu səbəbdən də Əbülqasım Hüseynzadə bəzi atalar sözlərinin izahını verməyə,
onun yaranma səbəbini və şəraitini araşdırmağa
çalışmışdır. Məsələn, "Ölüm haqdan, kəfən Məmməd Cəfərbəydən".
Dillər əzbəri
olan bu məsəlin
açıqlamasını Əbülqasım Hüseynzadə
belə izah edirdi: "Bakının Ramana kəndinin sakini Məmməd Cəfərbəy 1882-ci ildə
şəhərdə və
ətraf kəndlərdə
baş vermiş vəba xəstəliyindən
qırılan adamların
elə pal-paltarlı basdırıldığını görüb top-top ağ alıb ehsan edir. Əhali,
bir növ, bu nəcib işdən
xatircəm olaraq özünə təsəlli
verib: "Ölüm
haqdan, kəfən Məmməd Cəfərbəydən".
Atalar sözlərinin yaranmasında
şair və yazıçıların da
xidmətləri böyük
olub. Bu işləri də incəliyinə qədər araşdıran
Əbülqasım Hüseynzadə
yazırdı: "Dillər
əzbəri kimi məşhurlaşan elə
atalar sözü var ki, onların
müəllifi məlumdur.
Məsələn, "Azadlıq gözəl
yaşamaq üçündür",
"Təcrübə yüksəlişin
qanadıdır". Bu
kəlamın müəllifi
Cəfər Cabbarlıdır.
Yaxud da: "Çörək bol olarsa basılmaz vətən", "Soyuq
məzara da zinətdir insan", "Ağılsız köpəklər
ulduza hürər"
kimi atalar sözünə çevrilmiş
hikmətli poetik ifadənin müəllifi xalq şairimiz Səməd Vurğundur. Bu cür hikmətli
ifadələrin yaranması
bütün xalqların
ədəbiyyatında mövcuddur.
Eləcə də tapmaca
və lətifələrin
yaranması bu şəkildə davam edib. Xalq yaradıcılığının
qaynar bulağından
yetərincə bəhrələnən
Əbülqasım Hüseynzadə
80 ildən artıq bir zaman kəsiyində
həmin tükənməz
çeşmədən damcı-damcı
yığaraq 50 mindən
artıq atalar sözü toplayıb.
Doğrudur, kitablar nəşr
edildikcə bəzən
də cəmiyyətimiz
üçün məqbul
olmayan atalar sözləri nəşrlərə
salınmayıb. Bəzi atalar
sözündə də
ifadə tərzi xoş olmayıb. Açıq-saçıqlıq onun çapına
mane olub. İnsan zəkasının
yaratdığı elə
incə mətləblər
var ki, onlar
yazıya köçməsə
də, qələmə
alınmasa da, xalq arasında, şifahi nitqdə yaşamaqdadır. Külli halında
isə Azərbaycan atalar sözü öz zənginliyi, ifadə tərzi və məziyyətləri
ilə seçilir.
Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə atalar sözü barəsində belə deyirdi:
Atalar sözü öyüddür bizə,
Yüz illər, min illər
deyiləcəkdir.
Bu, bizim həm
də xalqımızın
mentalitetindən, təbiətindən
irəli gəlir.
Şirin,
bədii eyhamla, məzəli, bəzən
də üstüörtülü,
ikimənalı, ibarə
ilə danışmağı
xoşlayır. Ona, bir növ, adət etmişik. Bununla bərabər açıq
və şax danışmağı da sevmişik. Öyüd-nəsihət, ibrətamiz kəlam
dilimizdən əskik olmur və maraqlıdır
ki, onlar qulağımızı yorub
bizi bezdirmir. Hər bir atalar sözü
zəngin sərvətdir.
Yığcam və incə mətləbləri
o qədər dürüst
və səlis ifadə edir ki, hər eşitdikcə
heyrətlənirik: "Adamların
qorxusundan doğru demək olmur, vicdanın qorxusundan yalan", "Zəhmətlə
yeyilən acı soğan minnətlə yeyilən baldan şirindir", "Qartal
milçək ovlamaz"
və s. və i.a.
Əslində 120 yaşı tamamlanmış
mərhum Əbülqasım
Hüseynzadə elə
bir işin qulpundan yapışdı ki, həyat verdiyi, millətinə ərməğan etdiyi atalar sözü qədər əbədi bir ömür qazandı. Onun
zəhməti ilə işıq üzü görmüş kitabları
hər dəfə vərəqləyəndə bu
unudulmaz söz sərrafının əməyini
ehtiramla yad edir, ruhuna dualar
oxuyuruq! Özünün
sevdiyi bir atalar sözü var idi: "Diridən dirilik qalar". Həqiqətən
də o, ömür sürdüyü 98 il ərzində bizə elə diriliklər bəxş etdi ki, onların
ahənginə öz həməişəyaşarlığını
da ustalıqla qata bildi...
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.-2011.-23
sentyabr.-S.7.