Azərbaycan jurnalistikasının
peşəkarlıq problemi
Azərbaycan mətbuatının 136
yaşı tamam oldu. Həsən bəy Zərdabinin vətəndaş
qeyrəti və insan kimi fədakarlığı sayəsində
mətbuatımızın tarixi XIX əsrdə başladı.
Tarix özünə gərək olanda müxtəlif sahələrin
dahilərini və qəhrəmanlarını yetişdirə
bilir. Həsən bəy isə mətbuat dahisi, qəzet fədaisi
idi! Görün hansı dövrdə, necə şəraitdə
qəzet yaratmaq niyyətinə düşmüşdü. Bu
barədə "Rusiyada əvvəlinci türk qəzetəsi"
adlı məqaləsində yazırdı: "Bəs qəzetləri
necə çıxarım? Pul yox, yazıçı
yoldaşı yox, çapxana yox, əmələ yox. 1-2 yüzdən artıq oxuyan da
olmayacaq. Dövlət tərəfindən izin almaq da ki, bir
böyük bəladır".
Sualı başqa şəkildə də
qoymaq olar: qəzet nəşrinə başlamaq istəyən
bu fədakar insanın nəyi var idi? Əslində, xalqına xidmət etmək eşqiylə
döyünən ürəyi, əql və zəkasından
başqa heç nəyi! Amma Həsən bəy heç nədən
"Əkinçi" yaratdı, mətbuat tariximizin 1875-ci
ilin 22 iyulundan başlamasının səbəbkarı oldu. Əqidədaşlarından
birinin söylədiyi kimi, "dünyaya ac gəlib, ac getsə"
də adı tarixə düşdü və dünya durduqca
da yaşayacaqdır.
Heç zaman köhnəlməyən
problemlər
Hər gün oxucularının
görüşünə təzə söz və təzə
nömrəsi ilə gələn qəzetin daim köhnəlməyən
problemləri olur. Bunların içində maliyyə, senzura,
oxucu, yazar problemini xüsusi vurğulamaq olar (Hərçənd
ki, Həsən bəy Zərdabi qəzet nəşrinə
icazə məsələsini başlıca problem kimi göstərmişdi).
Dəyişən dünya qəzetçilərin problemlərinin
bir qismini aradan qaldırıb. Azərbaycanın timsalında
bu, daha aydın görünür. Ulu öndər Heydər Əliyevin
cəsarət və qətiyyəti sayəsində düz 123
ildən sonra 6 avqust 1998-ci ildə Azərbaycanda mətbuata senzura nəzarəti ləğv
edildi. Bu gün dünyada qəzet açmağın ən
asan proseduru məhz Azərbaycandadır! Ədliyyə
Nazirliyinə bir ərizə yazıb 7 gün gözləmək,
sonra işə başlamaq olar! Azərbaycan vətəndaşına
bu imkanı ulu öndər Heydər Əliyevin
imzaladığı "KİV haqqında" qanun
vermişdir. Artıq ölkəmizdə senzura və qəzet
təsisi məsələsi birdəfəlik
həll olunub. Digər problemlər isə...
Maliyyə, reklam, oxucu problemi daimidir. Bunlara müxtəlif amillər təsir
göstərir və həm də bir-birilə üzvi şəkildə
bağlıdır. Qəzetin maliyyə durumunun
yaxşılaşması üçün çoxsaylı
oxucusu olmalıdır. Yəni hər nömrəsindən
külli miqdarda satılmalıdır ki, gəliri artsın. Adətən
tirajı yüksək qəzetlərə daha çox reklam
verilir. Əslində, hər qəzet gəlirini əsasən
reklamdan götürməlidir. Reklamla satış
arasındakı mənfəət nisbətinin 70-in 30 faizə
nisbətində olması yaxşı (yəni gəlirin 70
faizinin reklamdan, 30 faizinin isə satışdan
götürülməsi) hal sayılır. Bu gün Azərbaycanda
qəzetin 10 min tirajla çıxması uğurlu hesab olunur
(Xatırladırıq: "Kommunist" qəzetinin 1990-cı
ildəki tirajı 620 min nüsxə olmuşdur).
Dünyanın bir sıra dövlətlərində isə
gündəlik tirajı 1 milyonu adlayan qəzetlər
çoxdur. Onlar faktiki olaraq maliyyə, reklam və oxucu problemlərini həll etmişlər.
Peşəkarlıq nədir?
Qəzetdə əsas sima, təbii ki, redaktordur. Redaktor hər şeyə cavabdehdir.
Qəzetin ümumi istiqamətindən tutmuş
mövzuların müəyyənləşdirilməsinə,
tapşırıqların icra edilməsinə, materialların
redaktəsinə, nömrənin
planlaşdırılmasına və s. İndiki vəziyyətdə
baş redaktorlar yaradıcılıq məsələlərindən
daha çox maliyyə-təsərrüfat problemlərinə
vaxt ayırmalı olurlar. Amma bunun oxuculara qətiyyən dəxli
yoxdur! Onlar ödədikləri 40 qəpiyin əvəzində
informasiyaya və özlərinə gərək olan digər
mövzulara maraqlarını təmin edəcək qəzet
almaq istəyirlər. Yoxsa sabah
həmin 40 qəpiyi
başqa nəşrə yönəldəcəklər.
Bu isə qəzet üçün itki deməkdir.
Baş redaktorlar
arasında daimi, ara-sıra yazanları və heç
yazmayanları da var. Redaktor nə
qədər istedadlı, məhsuldar, hətta təsadüfən
dahi olsa belə, təkbaşına qəzet buraxa bilməz!
Çünki qəzet kollektiv əməyin məhsuludur.
Redaktor özünü öldürsə, gündə bir səhifə
yazı yazar. Qəzet isə bir səhifədən ibarət deyil! Odur ki, güman
qalır yaradıcı heyətə və onun tərkibində
nə qədər peşəkar jurnalistin olmasına.
Bəs peşəkarlıq
nədir? Hələ Xll əsrdə Nizami Gəncəvi
dolayısı ilə bu suala cavab verib:
Kamil bir palançı olsa da insan,
Yaxşıdır yarımçıq papaqçılıqdan!
Peşəkarlıq öz peşəsinin kamil bilicisi olmaq, hamının
xoşuna gələn və zövqünü oxşayan,
başqa sözlə desək, mövcud standartlara cavab verən
keyfiyyətli məhsul hazırlamaq qabiliyyətidir.
Jurnalistikada peşəkarlıq daha böyük rol oynayır.
Çünki ictimai əhəmiyyət daşıyan
sözün məsuliyyət yükü və əhatə dairəsi xeyli genişdir! Üstəlik,
qəzetlərin səviyyəsi və deməli, bazarda
tutduğu yer redaksiyada çalışan peşəkar əməkdaşların
sayından da asılıdır. Azərbaycan iqtidarı
jurnalistlərin peşəkarlığının yüksəldilməsinə
xüsusi diqqət yetirir. Dövlət başçısı
cənab İlham Əliyevin mətbuatla bağlı 10 iyun
2010-cu ildə imzaladığı sonuncu sərəncamda -
"Azərbaycan milli mətbuatının 135 illik yubileyinin
keçirilməsi haqqında" sənəddə
jurnalistikada peşəkarlıq ilk yerdə göstərilmişdir: "Azərbaycan jurnalistikası peşəkarlıq,
qərəzsizlik, yüksək milli şüur və vətənpərvərlik
prinsiplərinə dönmədən
əməl etməli, söz və məlumat azadlığından
sui-istifadənin qarşısı qətiyyətlə
alınmalıdır". Diqqətlə nəzər
saldıqda görərik ki, peşəkarlıq hətta
obyektivlik və qərəzsizlik prinsipindən də önə
keçirilib. Məlumdur ki, peşəkar jurnalist heç
zaman qeyri-obyektiv və qərəzli olmur, çünki
peşəyə sədaqəti buna yol vermir!
Jurnalist peşəkarlığı daha
geniş anlayışdır və özündə bir
sıra məqamları əhatə edir. Adətən hamı
hər şey haqqında bir qədər, bir şey haqqında
(söhbət onun ixtisasından və
çalışdığı sahədən gedir) hər
şeyi bilməlidir. Məsələn, teatr aktyoru öz sənətini
dərindən bilsə (bu sənətin də müxtəlif
komponentləri vardır), kifayətdir. Jurnalist isə həm
teatrdan və kinodan, həm siyasətdən və
iqtisadiyyatdan, həm də tikintidən, səhiyyədən,
İKT-dən belə yazmalıdır. Üstəlik,
unutmamalıdır ki, onun yazdıqlarını hər sahənin
biliciləri də oxuyaraq qiymətləndirir.
Tarixi təcrübə və "nümunələr"
göstərir ki, hər bir istedadlı və bilikli jurnalistin
peşəkarlıq səviyyəsinə çatmasından
ötrü azı 15 il vaxt lazımdır. Bu halda onun zəhmətsevərliyi
və düşdüyü mühit də böyük rol
oynayır. Həm də jurnalist müxtəlif inkişaf mərhələlərini
keçir. Bütünlükdə 3 inkişaf mərhələsi
qəbul edilib. Bunlardan birincisi savadlı yazmaqdır. Yəni
jurnalist gördüyünü qələmə alır. Burada
əsas məharət başqalarının görə bilmədiklərini,
yaxud başqasından daha
çox görməkdir. İkinci mərhələ obrazlı
düşünməkdir. Artıq söhbət təkcə
"görmək"dən getmir. Gördüklərini
beyninin süzgəcindən keçirərək daha
yaxşı formada ifadə etməyi də bacarmalısan! Məsələn,
"çatma qaşlı, qara gözlü" əvəzinə
"qaranquş qaşlı, qartal baxışlı", yaxud
"alma yanaq, büllur buxaq" (Aşıq Ələsgərin
təbirincə) formalı bənzətmələr.
Özü də obrazlı düşüncə təkcə
insanların zahiri görkəminə yox, hadisələrin
mahiyyətinin də müqayisəli şəkildə
açılmasına xidmət edir. Sonuncu etap isə
"öz üslubu olmaq" adlanır. Jurnalistlərin böyük
əksəriyyəti fərdi üsluba yiyələnmək mərhələsinə
yüksələ bilmir. Bu mərhələyə çatmaq
üçün qələm sahibi jurnalistikadan adlayaraq publisistikaya çatmalıdır.
Publisistikada isə fərdi üslubda, hadisəyə
yanaşmada, deyim tərzində öz yolunu tapmalıdır.
Qeyd edək ki, öz üslubu olan jurnalist başqalarından
elə bir səviyyədə seçilir ki, hətta oxucusu
onun imzasını görmədikdə
belə yazıya baxan kimi müəllifini səhvsiz müəyyənləşdirə
bilir.
Qeyri-adi əmək
Jurnalist
peşəsinin incəliyini və çətinliyini ulu
öndər Heydər Əliyev daha yaxından və dərindən
bilirdi. Hazırda "Azərbaycan" qəzetinin fəaliyyətinin
əsasını təşkil edən prinsiplərin
böyük əksəriyyəti vaxtilə ümummilli
lider tərəfindən müəyyənləşdirilmiş
pozulmaz qaydalardan ibarətdir. Jurnalist əməyinə də ən
yüksək qiyməti məhz Heydər Əliyev verib:
"Jurnalist əməyi qeyri-adi əməkdir, olduqca
böyük, zəhmətli əməkdir, çox səylər
göstərilməsini, hətta cəsurluq, hünər, fədakarlıq
tələb edən əməkdir, öz peşəsinə
vurgunluq tələb edən əməkdir".
Ulu öndər Heydər Əliyev jurnalistlərlə
ən çox təmasa girən dövlət
başçısı olmaqla, eyni zamanda onları öyrədirdi,
yetişdirirdi. Müstəqilliyin ilk illərində - Azərbaycanın
dünyaya yenicə inteqrasiya etdiyi vaxtlarda ölkəmizə gəlib-gedənlər
çox idi. Xarici siyasət məsələləri təzə
olduğundan ondan yazmaqda böyük çətinliklər
çəkirdik. Haradan başlamaq, nələri qabartmaq,
hansı ifadələri işlətmək və s. Bizim
üçün yeni idi. Ulu öndər böyük fəhmlə
bunları duyurdu. Görüş başlayanda ölkələrin
əlaqələri tarixi, məsələnin mahiyyəti,
vurğunu haraya salmaq barədə yığcam, eyni zamanda zəngin
informasiya yüklü giriş verirdi. Bloknotumuzda lazımi
informasiyalar yer alanda bizi hörmətlə yola salar,
görüşün qalan hissəsi jurnalistlərsiz davam edərdi.
Ulu öndər Heydər Əliyev jurnalistlərə ən
çox "sual verməyi öyrənməyi" tövsiyə
edərdi. Ağıllı sual verməkdən ötrü isə
məsələnin mahiyyətini, incəliklərini bilmək
tələb olunur. Beləliklə, bizi daim oxumağa, öyrənməyə,
çalışmağa yönləndirərdi. Təbii ki,
özü daim öyrənməyənin öyrətməyə
də mənəvi haqqı çatmaz!
Qələm də kotan kimidir
Adətən
jurnalist qələmini kotana bənzədirlər. "Kotan
işlədikcə parıldadığı kimi, qələm də yazdıqca
cilalanır" - deyirlər. Mərhum müəllimimiz Nəriman
Zeynalovun (o, həm də "Sovet kəndi" qəzetinin
redaktoru idi) mühazirələrindən birində
apardığı müqayisə hələ də yadımdan
çıxmayıb. O deyirdi: "İdmançılar müxtəlif təmrinlər vasitəsilə
uzun müddət məşq etməklə bədənlərinin
ayrı-ayrı hissəsində
əzələlərini inkişaf etdirməklə istədikləri
formaya salırlar. İnsan beyni də belədir. Elm və zəhmət
sayəsində onu "istədiyiniz formaya" sala bilərsiniz".
Doğrudan da peşəkarlığın yeganə yolu zəhmət
və öyrənmək, yorulmadan
qələm çalmaqdır.
Jurnalist peşəkarlığına
aparan yol isə püxtələşmək adlanır. Qələm
əhli hər gün eyni obyektdən,
eyni mövzuda yazı yazmır. Hətta elə mövzular var
ki, illərlə ona müraciət etmirlər. Amma bu o demək
deyil ki, həmin mövzuda zəif
yazmalıdırlar! Xeyr! Jurnalist ən əvvəl
yazdığı mövzunu öyrənməli,
yazacağı sahənin problemlərindən, incə məqamlardan
məlumatlı olmalıdır. Yoxsa müsahibinə verdiyi
sualı ilə özünü gülünc vəziyyətə
salar. Sual verməyi öyrənmək həm də oxucunu nə
maraqlandırdığını bilməklə yazıda ona
aydınlıq gətirməkdir.
Jurnalistin əsas materialı sözdür.
Söz fikrin gerçəkliyidir. İnsanlar bildiklərini bir-birlərinə söz vasitəsilə
çatdırırlar. Jurnalist peşəkarlığının
(gəlin bu yerdə ona məharət deyək) əsas elementlərindən
biri dildən istifadə ilə bağlıdır. Fikrin
aydın və lakonik şəkildə
çatdırılması, yeri gələndə yazıda
hiss-həyəcan və emosiyanın duyulması, bəzən
kəskinliyin, sərtliyin görünməsi - bütün
bunlar jurnalistin dilimizin incəliklərinə
hansı səviyyədə yiyələnməsindən
asılıdır. Azərbaycan dilində ən dərin mənaları,
ən səmimi duyğuları,
habelə mürəkkəb fəlsəfi, elmi fikirləri ifadə etmək
mümkündür. Lakin bunu öyrənmək, qrammatik
qaydaları mənimsəmək,
daim fərdi söz lüğətini zənginləşdirmək vacibdir.
Azərbaycan
dilində "təmiz danışmaq" hələ
onu mükəmməl bilmək sayılmır! Fikrini səlis
və aydın, həm də mümkün qədər sadə
cümlələrlə ifadə etməyi öyrənmək
bambaşqadır. Bir sıra müstəqil qəzetlərdə
bəzən nə yazıldığını anlamaq üçün hətta
cümləni bir neçə dəfə oxumalı olursan. Yenə
də müəllifin nə demək istədiyini tam
aydınlığı ilə başa düşmürsən.
Uzun və dolaşıq cümlələrdəki fikir
çaşqınlığı, cümlə üzvlərinin
yerli-yerində işlədilməməsi adi hala çevrilib.
Bəzən yazının girişi bir mövzudan, özü
isə başqa məsələdən bəhs edir. Sərlövhənin
mətnlə uyuşmaması isə az qala adi hala
çevrilib. Oxucunu cəlb etmək üçün
yazısına "dəxli olmayan", "sensasiyalı"
sərlövhə qoyanlar bunun
jurnalistika baxımından "naşılıq"
sayıldığından, yəqin ki, xəbərsizdilər.
Belə yazılara bir neçə dəfə aldanmaq
mümkündür. Sonradan oxucular bu halın bəsit üsul
olduğunu anlayaraq həmin müəlliflərdən də, qəzetlərdən
də imtina edirlər. Oxucunun etibarını itirən qəzet
isə bazarda duruş gətirə bilməz!
Əslində, jurnalistin püxtələşməsi
mövzuya daha dərindən və genişliyi ilə
müdaxiləsi, fikrini daha dolğun və mənalı ifadə
etməsidir. Bunu öyrənməyin isə bircə yolu var:
daim yazmaq, yorulmadan çalışmaq, dayanmadan öyrənmək! Məsələləri və hadisələri
öyrənmək, daha təcrübəli jurnalist həmkarlarından
öyrənmək, üstəlik öz səhvlərindən
də öyrənmək!
Jurnalistin püxtələşməsi və
peşəkarlıq səviyyəsinə yüksəlməsi
qəzetə necə adamın rəhbərlik etməsindən
də çox asılıdır. Əgər redaktor
özü lazımi biliyə və
qələm təcrübəsinə malik deyilsə,
yaradıcılıqdan uzaqdırsa, o, müxbirinə nə
öyrədəcək, müxbir ondan nə öyrənəcək?!
"Reket" redaktor ancaq "reket" müxbir yetişdirər!
"Reket" müxbirlərin püxtələşməsi
isə təhqir və şantaj
elementlərinə yiyələnməsi, ağlına və
ağzına gələni yazmasıdır. Bundan ötrü nə
əziyyətə qatlaşmaq, nə də oxumaq vacibdir! Bir qədər
diribaş olmaq və utanmamaq kifayətdir!
Əslində, bu gün qəzet
redaksiyaları "məktəb" funksiyasını itiriblər.
Jurnalistika elm deyil, peşədir! Peşəni isə kitab
oxumaqla öyrənmək mümkün deyil! Universitetlərin
jurnalistika fakültə və şöbələrində (hələ
onlarda kimlərin dərs dediyini bir kənara qoyaq),
yığcam desək, jurnalistikanın tarixi, təcrübə
və nəzəriyyəsi tədris edilir. Təhsil müddətində
qəzet redaksiyalarına göndərilən tələbələr ya öyrənmək
istəmir, ya da öyrənə bilmirlər. Əslində,
"praktika" (tələbələrin müxtəlif kurslarda təcrübə keçmək
üçün redaksiyalara göndərilməsi) formal
xarakter daşıyır. Odur ki, hətta jurnalist təhsili ilə
redaksiyalara işə gələnlər heç nə bilmirlər.
Gör onda qeyri-ixtisas sahibləri nə kökdədirlər! Redaksiyalarda
isə daima "təzələnmə" və
"cavanlaşma" prosesi getməlidir. Redaktor "öyrətmə"
prosesini düzgün qursa, savadlı və istedadlı "həvəskar"
tapsa, ondan 4-5 ilə babat müxbir yetişdirə bilər.
Bunun üçün redaksiyalarda "usta-şəyird"
münasibətləri yaradılmalıdır. Redaktor təkcə
qəzetin ümumi istiqamətini, hər sahəni (şöbəni)
haraya yönəltməyi, bütövlükdə yaradıcı mühit formalaşdırmağı
bacarmalı deyil! Hər bir müxbirin fərdi keyfiyyətlərini bilmək, onlara
mövzu tapmaqda yardımçı olmaq, yazılacaq
mövzuda hansı məqamlara toxunmağı, hansı məsələni
(yaxud məsələləri)
qabartmağı izah etmək, xüsusən nədən
başlayıb necə qurtaracağını söyləmək vacibdir. Başqa yol yoxdur! Əslində,
"yetisdirmə prosesi"nin əsas
ağırlığı şöbə müdirinin üzərinə
düşməlidir. Hər müdir öz müxbirini
planlı qaydada işlətməli, fakt toplamaqdan tutmuş
materialın redaktəsinədək bütün prosesin peşə vərdişinə çevrilməsinə
nail olmalıdır. Hətta müxbiri nə vaxt
danlamağı və tərifləməyi də düzgün
müəyyənləşdirməlidir. Jurnalistika
yaradıcılıq prosesidir. Burada insanın psixi durumundan, əhval-ruhiyyəsindən
də çox şey asılıdır. Jurnalisti çox
sıxıb ruhdan salmaq, bədbinləşməyə qoymaq
olmaz! Amma səhvlərini vaxtında göstərib
düzgün yola yönəltməmək də sonradan müəyyən fəsadlar törədər.
Redaktorun əsas funksiyasından biri də əməkdaşların
fərdi üslubunu qəzetin ümumi üslubuna
uyğunlaşdırmaqdır. Bu isə vahid komanda formalaşdırmaq bacarığıdır. Təkcə
məqalələr toplusu yox, hər bir qəzet nömrəsi
nədənsə başlayıb nədəsə qurtaran
süjetli tam olmalıdır (Belə olmasa, qarşıya
qoyulan hədəfi dəqiq vurmaq çətindir). Qəzetin
bir ildəki bütün
nömrələri isə bir kitab təsiri bağışlamalıdır.
Mövzular, rubrikalar, daimi guşələr, müştərək
səhifələr, hətta tənqidi yazılar belə eyni məqsədə
xidmət etməlidir.
Kəsəsi, redaktoru peşəkar olmayan
qəzetdə peşəkar müxbirlər yetişə bilməz! Ya "reketlər", ya da
"qaragüruhçular" bir yerə toplaşar, müvəqqəti
olaraq qəzet adlı nəsə buraxarlar.
Bir neçə ziyanlı məqam
Kasıb
itinin adını qızıl qoyar, - demişlər. Bu, əvvəla, kasıbın evini və
mal-qarasını qoruyan itini çox istəməsindən irəli
gəlir. Digər tərəfdən isə,
görünür, gündə bir neçə dəfə
"qızıl" çağırmaqla bu qiymətli metala
olan həsrətinin təşnəsini söndürür. Həmişə
"Azərbaycanda çoxlu peşəkar jurnalist var" -
söyləməyə adət etmişik. Bir dəfə
maraqlı eksperiment keçirdik. 5-6 nəfər
tanınmış və təcrübəli qəzetçi ilə
50 peşəkar jurnalistin adını siyahı şəklində
yazmağı qərarlaşdırdıq. Əsas şərt
bu oldu ki, heç kəs
özünün işlədiyi qəzetdən kimsəni siyahıya salmasın. Təxminimiz
belə idi ki, yəqin respublika üzrə 80-100 nəfərin
adı düşən siyahı olacaq. Amma heç birimiz
hazırda fəaliyyətdə
olan 20 nəfər belə peşəkar jurnalist müəyyənləşdirə
bilmədik (Onu da qeyd edim ki, siyahıya sonda baxıb
birlikdə "təmizləmə" əməliyyatı
aparıldıqdan sonra belə vəziyyət yarandı).
Bəzi müstəqil qəzetlərin
redaktorları onlarda çoxlu "köşə
yazarı"nın olması ilə qürrələnirlər
(kasıbın qızıl həsrəti yada
düşür). Hətta bir
nömrədə bir neçə "köşə
yazısı" verdiklərini söyləyirlər. Hər qəzetin
səhifəsinin küncündə gedən yazıya
"köşə yazısı" deməzlər. O,
olsa-olsa "künc yazısı"dir. Müəllifin şəklinin
dərci, onun internet saytının göstərilməsi, hətta
hər gün eyni səhifənin eyni küncündə
çıxış etməsi belə onu "köşə
yazarı" səviyyəsinə qaldırmır. Öz
redaktorlarından başqa heç kəs onları nəinki
"köşə", heç peşəkar da hesab etmir
(Adətən insan kiməsə qiymət verəndə həmin
şəxsin özü haqda hansı fikirdə olmasına
heç bir əhəmiyyət vermir). Onların bir çoxu hələ
püxtələşmə (yaşından asılı
olmayaraq) mərhələsindədir və bu pilləni nə
vaxt adlayacaqları bilinmir (Bu
cür davam etsə, heç peşəkarlıq mərhələsinə
çatmayacaqlar da!). Bir neçə qəzet nömrəsində
getmiş "künc yazıları"nı ötəri nəzərdən
keçirmək kifayət edər ki, onların bir-birinin eyni
olduğunu görəsən.
Hamısı müəllifinin kimliyindən asılı
olmayaraq bir qəlibdən çıxmış kimidir. Eyni
mövzu, eyni hədəf, eyni üslub, eyni yanaşma, eyni ifadələr,
eyni məqsəd, eyni... Beyinlərinə yerləşib ki,
köşə yazısı ancaq tənqidi olmalıdır.
Bunu kim deyir?! Məgər cəmiyyətdəki qeyri-adi,
maraqlı hadisə köşə yazısında təqdir
oluna bilməzmi? Doğrudanmı bütün köşə
yazılarında hədəf mövcud iqtidar seçilməlidir
və haqq-nahaq tənqid olunmalıdır? Niyə özlərini
"köşə yazarı"
hesab edənlərin yazıları cəmi 2 rəngdən
- ağ və qaradan ibarət olur (Ağ rənglə
müxalifət, qara rənglə iqtidar təsvir olunur). Axı spektrdə, deməli, real həyatda 7 rəng var! (Hələ onun çalarlarını demirik).
Yalnız 2 rəng tanıyan jurnalistə peşəkar demək olarmı?
(Onun "köşə yazıları" iddiasını
qoyaq bir kənara). Qətiyyən
yox! Adətən köşə yazarları peşəkarlığın
yüksək səviyyəsinə çatmış, cəmiyyət
tərəfindən tanınan və birmənalı şəkildə
qəbul olunan qələm sahibi olurlar. İnsanlar onların
özlərinə də, yazdıqlarına da inanırlar.
Bizim "künc yazarları"nın qələmlərindən
çıxanların hansının doğru, hansının
yalan oldugunu müəyyənləşdirmək mümkün
deyil! Tanınmış ziyalıları, dövlət məmurlarını daim hədəf seçən bu
"köşəçiləri" heç kəs obyektiv
və qərəzsiz saymır!
Obyektiv və qərəzsiz olmayan jurnalist isə
heç peşəkar adına da layiq deyil! Bu gün bizdə
özlərini "köşə yazarı"
adlandıranlara (əslində "künc yazarı"
olanlara) nə hörmət var, nə də yazdıqlarına
inanan! Nə redaktorları, nə də özləri özlərini aldatsınlar. Əvvəlcə qoy
bütün mövzularda, həm
də kobud söz və ifadə
işlətmədən, hər dəfə
özünü çeynəyib təkrarlamadan, yalana və
böhtana əl atmadan yazmağı öyrənsinlər! Ən
əsası, oxucu etibarını qazansınlar! İkinci məqam
redaktorlarla bağlıdır. Hazırda 40-dək gündəlik,
200-dən artıq həftəlik və aylıq qəzet
çıxır. Onların böyük əksəriyyəti
bir-birinin təkrarıdır, ən azı texniki və məzmun baxımından! Belə ki, gündə
bir qəzet oxumaq 20 qəzet oxumağa bərabər olur. Eyni informasiya agentliklərindən,
eyni internet saytlarından götürülən
yazılarla səhifələr
doldurulur. Bütün qəzetlərin mövzular üzrə
verdikləri materiallar da eyniyyət
təşkil edir: siyasi xəbərlər, kriminal, şou əhlinin
əhvalatları, maraqlı xəbərlər və s. Hətta
çox zaman mövzuları müşayiət edən şəkillərin
də eynisi verilir. Bu cür qəzetlərdə
"götürmə" materiallarla redaksiyada hazırlanan
yazıların nisbəti 10-un 90-a, 20-nin 80 faizə, ən
yaxşı halda isə 30-un 70 faizə nisbətində olur. Hələ
bu, dərdin yarısıdır. Bu tip qəzetlər bir yerdə
səhifələnir. Eyni şrift və xüsusi hissələrdən
istifadə etməklə bir adam
tərəfindən həyata keçirilən səhifələnmə
qəzetlərin zahiri oxşarlığını da şərtləndirir.
Yəqin ki, çox az sayda əməkdaşın
çalışdığı redaksiyada başqa
çıxış yolu yoxdur. Amma bu da qəzetçilik
deyil! Həm də "götür-qoy", ordan-burdan
köçürmə yolu ilə heç vaxt peşəkar
jurnalist yetişməz! Peşəkar plagiatın yetişməsi
isə daha real görünür.
Ziyanlı məqamın
üçüncüsü mükafatlardır. İndi yerindən
qalxan mükafat paylayır. Hansısa adla möhür düzəltdirmək
problem deyil, kompyuterdə isə istənilən formada və rəngdə
kağız çıxarmaq mümkündür. Həvəskarlar
da həmişə var! İş o yerə çatıb ki,
"peşəkar jurnalist" adı da "təsis"
edilib. Təbii ki, bu cür ada - mükafata yalnız
qeyri-peşəkarlar susayarlar. Amma çəkdiyiniz xərcə
heyfiniz gəlmirsə, heç olmasa bu adı sizə kimlərin
verdiyinin fərqində olun!
Həllini gözləyən
problemlər
Reallıq
belədir ki, bu gün ali təhsil ocaqları redaksiyalara
"hazır kadr"lar verə bilmirlər. Bakı Dövlət
Universitetinin jurnalistika fakültəsinin dekanı professor Yalçın Əlizadə ilə
bu barədəki söhbətimizdə tutarlı arqument gətirdi:
"Biz ancaq jurnalist
olmaq istəyənlərdən
jurnalist hazırlaya bilərik. Hüquqşünas istəyi ilə imtahan verərək
balı çatmadığına görə bizim fakültəyə
düşənlərlə, qurtardıqdan sonra başqa sahədə
çalışmağı planlaşdıranlarla nə edək?!"
Mübahisəsiz məsələdir və inanırıq ki,
dövlət başçısının müdaxiləsindən
sonra jurnalistika ixtisasında da qabiliyyət imtahanı tezliklə
yerini tutacaq.
Dünyanın hər yerində müxtəlif
formalarda da olsa, jurnalist təhsili verilir. Jurnalistikaya gələn
qeyri-ixtisas sahibləri təhsilə əhəmiyyət verməyərək
"əsas istedaddır" söyləməklə özlərini
aldadırlar. Əgər bu peşəni ömürlük
"çörək agacı" seçiblərsə,
ixtisasla baglı müəyyən bilgilərə hökmən yiyələnməlidirlər.
Qəzet və reklam bazarının indiki
durumunda jurnalistlər artıq heç də yaxşı
yaşayan peşə sahibləri hesab olunmurlar (Bəlkə də
yumşaq dedik). Bazar
iqtisadiyyatı şəraitində isə təkcə
"ideya adamı" olmaq kifayət deyil. İnsanlar özlərini və ailələrini
daha yaxşı yaşatmaq istəyirlər. Bu gün isə
jurnalistikada orta səviyyəli yaşayış belə
hamı üçün əlçatan sayılmır. Odur
ki, istedad və qabiliyyəti olanlar başqa sahələrə,
daha təminatlı yerlərə üz tuturlar. Yaxşı
jurnalist ovuna çıxıb özləri üçün
işləməyə cəlb edən biznesmen və məmurlar
da az deyil. Həm də onların təklifləri daha cəlbedicidir. Son illərdə
jurnalist qələmini məmur
imtiyazlarına dəyişənlərin sayının
artması deyilənlərə sübutdur. Halbuki vaxt vardı
ki, hamı redaksiyada işləmək üçün sinov
gedirdi. Artıq müstəqil qəzetlər yaxşı
jurnalistləri hər ay gizli şəkildə verdikləri
"zərflər" hesabına saxlayırlar (Belə "zərflər"
isə qocalıqda pensiya təminatı yaratmır). Bu gün xoşagəlməz
durum yaranıb! Jurnalistikanı istedadlılardan və qabliyyətlilərdən məhrum
etmək olmaz! Ciddi düşünmək vaxtıdır!
Doğrudur, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında KİV-in İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondu qrantlı
müsabiqələr vastəsilə müstəqil qəzetlərə
il ərzində 50-80 min manat həcmində yardım göstərir.
Amma bu da kifayət etmir. Çap mediası üçün
gecikmədən güclü reklam bazarı
formalaşmalıdır.
Peşəkarlıq baxımından
aşağı səviyyədə olan xeyli qəzetin
sıradan çıxacağı gözlənilir və bu, təbiidir.
İctimai fikrə təsir edən, aparıcı qəzetlərin
maliyyə durumu isə tezliklə
yaxşılaşdırılmalıdır.
Jurnalistikamızı tənqid əvəzinə təhqir edənlərin,
hər informasiyadan sensasiya yaratmağa çalışanların,
düzgün cümlə qura bilməyənlərin, ən nəhayət,
"reket müxbir"lərin öhdəsinə qoya bilmərik! Qələm vicdanlı,
vətənpərvər, savadlı və istedadlı, dövlətini
və xalqını sevən,
aydın təfəkkürlü və saf əqidəli
insanların əlində olmalıdır!
Jurnalistin öz üzərində daim
işləməsi də son dərəcə vacibdir. Daim özü öyrənməyən
başqasını necə öyrədər? Bu gün
informasiya bolluğu və onun əldə olunması yolları və
imkanları o qədər çox və rəngarəngdir ki,
artıq oxucu gecikən və bəsit
yazılan yazıları qəbul etmir. İnternetin
üstünlükləri ilə yanaşı, ondan istifadənin
müəyyən qüsurları da görünməkdədir.
Klaviaturanın dillərini
basıb Google axtarış proqramına girməklə hər
hansı mövzu ilə bağlı
istənilən qədər fakt, material əldə etmək
mümkündür. İndi çoxları belə edir və abzasları ard-arda düzməklə
"məqalə" yazır. Bu, yaradıcılıq yox, əslində, plagiatlığın yeni
növüdür! Faktları saf-çürük etmək,
mütəxəssislərlə görüşmək, öz
qənaət və fikirlərini oxucu ilə bölüşmək
- yaradıcılıq budur. Oxucu çox ayıqdır. O,
orijinal yazı ilə ordan-burdan toplanan materialı dərhal fərqləndirə bilir. Kompyuter jurnalisti tənbəlləşdirməli
deyil, onun fikrinin kəsərini
artıran faktlarla zənginləşdirməyə
xidmət etməlidir!
Azərbaycan mətbuatının Həsən
bəy Zərdabidən, "Əkinçi"dən qalan zəngin ənənələri vardır. Bu ənənələr "Əkinçi"
ətrafına toplaşanlar, habelə sonrakı nəsil qələm
sahibləri tərəfindən
daha da zənginləşdirilmişdir.
Yetmiş illik sovet
dövründə mətbuatımız kommunist ideologiyasına xidmət göstərsə də,
yenə inkişafdan qalmamış, əksinə,
böyük peşəkar jurnalistlər dəstəsi
yetişmişdir. Müstəqillik
dövründə, mətbuat və söz
azadlığının tam bərqərar olduğu bir zamanda peşəkarlığın itməsinə, qəzetlərimizin
səviyyəsinin aşağı düşməsinə yol vermək olmaz! Bunun
qarşısını almaqdan ötrü görüləsi işlər çoxdur! Amma jurnalistikanın xatirinə əziyyət çəkməyə,
islahatlar aparmaga dəyər. Üstəlik, dövlət tərəfindən
müəyyən zəruri
addımlar da atılıb. Daha qətiyyətli olmaq, sürəti
artırmaq vacibdir! Mövcud ənənəni qoruyub saxlamaq qırılan ənənəni
sonradan bərpa etməkdən (hələ o da müyəssər
olsa) daha asandır! Sonra gec ola bilər! Ənənəni
qorumaq və yeni dövrün reallıqlarına uyğun şəkildə daha
da zənginləşdirmək,
qəzetlərin səviyyəsini yüksəltmək həm mənəvi,
həm də vətəndaşlıq borcumuzdur.
Bəxtiyar SADIQOV
Azərbaycan.-2011.-27
sentyabr.-S.4.