«Tərəzi haqqı»
Mənəvi dəyərlər
Gəncədə məşhur bir ziyarətgah var - "Göy İmamzada".
Görənlər bilir, ziyarətgaha gedən
yolun üstündə çiy
kərpicdən tikilmiş bir
məqbərə də var. Camaat bu məqbərəni
düzlük, halallıq rəmzi kimi ziyarət edir. Deyilənə görə, vaxtilə burada
Comərd adlı haqqı nahaqqa verməyən
bir qəssab yaşayırmış. Heç vaxt tərəzisi
olmayıb Comərd kişinin. Əti əli,
gözü ilə tarazlayarmış. Ət
alanlara deyərmiş ki,
Əli haqqı, nə almaram, nə də
vermərəm.
Bir dəfə də olsun
"tərəzi"sində ağır-yüngül basması
olmayıb. Əli də, dili də düz olub cənnətliyin.
Ona görə də neçə əsrdir
insanlar adi bir qəssabın məzarını düzlük, halallıq rəmzi kimi ziyarətgaha çevirib.
Tərəzisinə şübhə ilə yanaşan alıcını inandırmaq üçün əli, dili
düz olan
satıcı "Bu daş-tərəzi
haqqı, düzü əyməmişəm",
- deyər, bununla da
artıq sorğu-suala ehtiyac
qalmazmış. Çünki o zamanlar bazarda
düzlüyü tarazlayan
daş-tərəzi var idi.
Qurani-Kərimdə
də Allah-taala insanlara
haqq-ədalət ölçülərini keçməməyi
buyurub. Tərəzidə düzlük
isə ədalət meyarı kimi insanlara əmanət edilib.
Allah haqqı, çörək haqqı, Quran haqqı kimi, tərəzi
haqqı da var. Bu haqqı tapdamağın cəzası daha ağırdır. "Göyü
O ucaltdı, tərəzini (ədalət tərəzisini) O qoydu! Ona görə ki, çəkidə həddi
aşmayasınız (insafı əldən verməyəsiniz).
Tərəzini düz tutun, çəkini əskiltməyin (çəkidə
insanflı olun, tərəzini
korlamayın". ("Ər-Rəhman", 7, 9). "Vay halına çəkidə və
ölçüdə aldadanların. O kəslərin ki, özləri xalqdan bir şey aldıqları zaman tam ölçüb
alar, xalq üçün çəkib və ya ölçdükləri zaman
onu əskildərlər". ("Mutəfifun",
"Ənam" surələri).
Dinimizdə ticarət
halal buyurulub və bəyənilir,
ancaq onun da şərtləri var. Gərək
əlin və nəfsin təmiz olsun, kisənə
haram qatmayasan. Tərəzidə,
ölçüdə ədalətli olmaq,
çox qazanc məqsədilə
insanları aldatmamaq. Tərəziyə xəyanətin
hər iki dünyada cəzası
ağırdır, deyirlər. Bunun mənasını
anlamayan və anlayıb da
qulaqardına vuran satıcılar dərk
etmirlər ki, tərəzini ağır basmaqla qazanmır, bərəkətlərinə
haram qatırlar.
Bakı
bazarlarında tərəzidə insanları aldatmaq
adi hala çevrilib. Aldanan insanlar buna etiraz
etsələr də, satıcılar
çığır-bağırla "Biz
buna cavabdeh deyilik, elektron tərəzidir,
necə qoyublarsa, elə işləyir"
deyirlər. Beləcə, alverçilər birbaşa
girirlər insanların cibinə. Oğurluq
təkcə birinin evinə girib əşyalarını götürmək
və ya çantasından pul çıxarmaq deyil.
Çəkidə, ölçüdə aldatmaq
da oğurluğun bir növüdür. Bilmək
olmur, tərəzinin yayını
boşaldır, əyir, hər arşında 2-3 sm kəsir, ya hansı əməli
edirlər ki, 2 kilo
almanı çəkəndə 3 kilo gəlir.
Oğurluq cəmiyyətimizdə və
dinimizdə qadağan əməl olsa da, təəssüflə
etiraf edək ki, bu gün
dükan-bazarlarımızda oğurluğun
bütün "növ"
və "janr"ları sürətlə inkişaf
edir, "çiçəklənir".
Bir neçə ildir
ki, həftənin şənbə-bazar
günləri paytaxın rayonlarında münasib
yerlərdə kənd təsərrüfatı
mallarının satış-yarmarkası təşkil edilib. Bu bazarlar
onun üçün
nəzərdə tutulub ki,
kəndli-fermerlərin əzab-əziyyətlə becərdiyi
məhsul şəhər əhalisinə dəllalların əli
ilə çatmasın, özləri satsın. Bu, alıcı üçün
də, satıcı üçün də
sərfəlidir. Di gəl ki,
axtarsan yarmarkalarda bir nəfər də olsun
öz bostanının məhsulunu satan kəndli tapmazsan.
Onları bazara yaxın qoyan
kimdir?! Satıcıların əksəriyyəti
alverçilərdir. Becərdiyi bostan məhsullarını,
mer-meyvəni rayonlardan gətirən zəhmətkeşlərdən
su qiymətinə alır, od
qiymətinə satırlar. Tərəziləri də yalan olmasın, yarım kilonu
bir kilo çəkir.
Vəziyyət o yerə çatıb ki,
bazarlığa gedənlər, xüsusilə də
qadınlar özləri ilə əl tərəzisi
aparırlar. Alış-verişə gələn ortayaşlı
Arifə xala deyir ki, bu yay
od qiymətinə 3 kiloqram
gilas aldım ki,
mürəbbə bişirim. Evə gətirib
çəkdik, 2 kilo 300 qram
idi. Ondan sonra bazara gedəndə
özümlə tərəzi aparıram. Satıcıların
çoxu, xüsusən də
alverçilər kimdə tərəzi görürlərsə,
ona mal satmırlar, mən
də onlardan almıram. Öz
tərəzimlə çəkməyə kim
razılaşırsa, ondan alıram,
xüsusən də mürəbbə bişirmək üçün meyvə alanda
özüm çəkirəm ki, şəkər tozu ilə
bərabər olsun.
Satıcılar
arasında razılaşdırılmış gizli
bir qayda da var ki,
heç bir satıcı
o biri həmkarının
çəkdiyi malı yoxlamaq üçün öz tərəzisinə
qoymur. Onsuz da elektron tərəzilərin
hamısı bir gündədir. Ona görə də bazarlarda
tez-tez satıcılarla alıcılar
arasında dava-dalaş düşür,
alınan mallar geri
qaytarılır.
Tərəzidə
aldatmaq Bakı bazarlarında, xüsusən
də yarmarkalarda baş
alıb gedir. İnsanlar
vəziyyətdən çıxış yolunu
özləri ilə cib tərəzisi gəzdirməkdə
görür. İnsanların çoxu deyir ki, ən halalı dədə-baba daş tərəzilərdir. Onlardan istifadə
olunsa, alıcılarla satıcılar
arasında baş alıb gedən
didişmələrə son qoyular, ya da
elektron tərəzilər elə
kodlaşdırılmalıdır ki,
alverçilər "əməl" edə bilməsinlər.
Müvafiq qurumlarla əlaqə
saxlamaq istədik, cəhdlərimiz baş tutmadı. Lakin bu işin ciddiyyəti nəzərə
alınmadıqca vəziyyət daha da gərginləşir, bazarlarda
tez-tez münaqişələr yaranır.
Yaxşı olardı ki, aidiyyəti qurumlar elektron tərəzilərə
nəzarəti gücləndirsin, ya da bazarlara əlavə nəzarət
tərəziləri qoyulsun.
Tərəzi ilə
taraz sözü
yaxınmənalı ifadələrdir. Tərəzimiz o vaxt tarazlaşacaq
ki, haqqını verib,
haqqını alasan. Əks təqdirdə,
həm vətəndaşların cibi boşalacaq, həm də tərəzi
haqqını pozanların sayı artacaq.
Rəsmiyyə RZALI
Azərbaycan.-2011.-27
sentyabr.-S.7.