Keçmişi qaytarmağın
uğursuz cəhdləri
Hicab
mövzusu tarixən mübahisəli, müəyyən
dövrlərdə isə hətta qalmaqallı
məsələ olmuşdur. Hazırda islam
ölkələrində ruhanilər, ilahiyyatçılar
və fikir adamları arasında bu məsələyə
radikal baxışlarla yanaşı, liberal yanaşmalar da
mövcuddur. Ən əvvəl onu demək lazımdır ki,
qadınların örtünməsi faktına islamdan
çox-çox öncə müxtəlif dinlərdə
və ölkələrdə rast gəlinir, yəni bu,
islamın gətirdiyi və onun inhisarında olan bir
məsələ deyildir. Məşhur
tarixçi və filosof Uilyam Dürant "Sivilizasiya
tarixi" adlı çoxcildlik kitabında yəhudilikdə
hicabın tətbiq olunduğunu və "Talmud"da bunun
qanun şəklinə salındığını
göstərərək yazır: "Əgər hər
hansı bir yəhudi qadın bu qanunu pozmaq fikrinə
düşsəydi, məsələn, başına bir
şey örtmədən camaatın arasına
çıxsaydıE kişilərlə söhbət edib
ucadan danışsaydı və onun səsini qonşular
eşitsəydi, onda o qadını başlıq
vermədən boşayardılar".
"Tövratda,
daha konkret desək, "Yaradılış kitabı"nda
İbrahim peyğəmbərin zamanında hicaba riayət
olunduğuna dair aydın işarələr var: "Rivqa
başını qaldırıb İshaqı
görəndə dəvədən düşdü. O,
nökərdən soruşdu: "Bizi qarşılamaq
üçün çöllüyə gələn bu adam
kimdir?" Nökər: "Ağamdır" - dedi. Rivqa
rübəndini üzünə çəkib
örtündü".
Ü.Dürant həmçinin qədim İranda
Dariyuşun zamanından etibarən (e.ə. VI-V
əsrlər) xüsusən varlı təbəqədən
olan qadınlar arasında ciddi hicab qaydalarının hökm
sürdüyünü göstərir: "Cəmiyyətin
yüksək təbəqələrinə mənsub olan
qadınlar məxsusi kəcavə və örtülü
arabalardan başqa bir şeylə evdən çıxmağa
cürət edə bilməzdilər. Onlara heç vaxt
icazə verilmirdi ki, aşkar surətdə kişilərlə
qaynayıb-qarışsınlar. Ərli qadınların
heç bir kişini, hətta ata və qardaşını
belə görməyə haqqı yox idi. Qədim
İranın daş kitabələrində həkk olunmuş
şəkillərdə bir nəfər də olsun
üzüaçıq qadın görünmür və onların
adı çəkilmir".
Qeyd etmək
lazımdır ki, İran ərazisində qadının
geyiminə və münasibətlərinə qoyulan
məhdudiyyətlər Sasanilər dönəmində daha da
sərtləşmiş və daha geniş sosial
təbəqələri əhatə etmişdi. Tarixi qaynaqlar
islamdan öncə Hindistanda və Bizansda da hicabın
müxtəlif formalarının mövcud olduğunu
göstərməkdədir.
Beləliklə, qadınların bədənini,
başını və üzünü örtməsi
bəşər cəmiyyətinin inkişafının
müəyyən mərhələsində meydana gələn
mədəni-ictimai hadisədir və onun tətbiqi din amili
ilə bağlı olmaya da bilər.
Tədqiqatçılar bu problemi çeşidli
yönlərdən açıqlayaraq, hicabın tətbiqini
müxtəlif səbəblərlə izah etmişlər.
Həmin səbəblər aşağıdakı
şəkildə qruplaşdırılır:
1.
Guşənişinlik və tərkidünyalığa meyil
(fəlsəfi səbəb);
2.
Təhlükəsizlik və sosial ədalətin olmaması
(ictimai səbəb);
3. Kişinin
ailədə hökmranlığı və qadını
öz mənafeləri üçün istismar etməsi
(iqtisadi səbəb);
4. Kişinin
qısqanclıq hissi və eqoizmi (əxlaqi səbəb);
5. Qadın
orqanizmində hər ay təkrarlanan fizioloji prosesin onun
yaradıcılışca kişi ilə müqayisədə
nöqsanlı olması barədə təsəvvürlər
və həmin proses dövründə onunla
ünsiyyətdən çəkinilməsi (psixoloji
səbəb).
Müsəlman müəllifləri islami hicabın
qeyd olunan səbəblərin heç biri ilə
əlaqədar olmadığını, tam fərqli və
əlahiddə xarakter daşıdığını, ilahi
hikmətin təzahürü kimi meydana
çıxdığını sübut etməyə
çalışsalar da, onun əvvəlki
mədəniyyətlərin (xüsusən İran və
Bizansın) təsirinə məruz qaldığını
etiraf edirlər. Məsələn, müsəlman
dünyasının, xüsusən şiələrin ən
nüfuzlu din alimi və filosoflarından sayılan ayətullah
Mürtəza Mütəhhəri "Hicab
məsələsi" adlı kitabında yazır: "Qəbul etməliyik ki, sonralar
ərəblərin təzə müsəlman olan
qeyri-ərəb xalqları ilə
qaynayıb-qarışması nəticəsində hicab və
örpək məsələsi
peyğəmbəri-Əkrəmin (s.) dövrü ilə
müqayisədə daha da şiddətləndi". Təsadüfi deyil ki, bir çox
müəlliflər hicri tarixin birinci əsrində hicaba o
qədər də önəm verilmədiyini, qadın və
kişilərin bir-birilə görüşdüyünü,
küçədə birgə getdiyini, məsciddə
birlikdə namaz qıldığını yazmış,
yalnız xəlifə II Vəlidin dövründə (hicri
126-127-ci illərdə) hicabın qanun
şəklində tətbiq olunduğunu
vurğulamışlar.
Ümumiyyətlə,
islamın yayıldığı geniş regionda hicaba
baxış müxtəlif olmuş, yerli
adət-ənənələrin təsiri ilə onun
çeşidli formaları meydana gəlmişdir. Başqa
tipli faktlar da olmuşdur: islamı X əsrdə qəbul
etmiş Volqaboyu tatarlarında hicaba bütövlükdə
riayət olunmamışdır. Hicabın tətbiqi Yaxın
və Orta Şərqdə, Mərkəzi Asiyada daha sərt
şəkildə həyata keçirilmişdir və burada
təzyiq, məcburiyyət və zorakılıq faktoru az rol
oynamamışdır. Təsadüfi deyil ki, dahi Nizami
Gəncəvi "İskəndərnamə"
əsərində hicabın "inzibati" yolla tətbiqinə
münasibətini bildirmiş və çox maraqlı bir
alternativ irəli sürmüşdür. Qıpçaq
çölünə çatan İskəndər
"ağappaq gözəllərin" örtüksüz
və yaşmaqsız gəzdiyini və bu üzdən subay
əsgərlərin idarəolunmaz hala gəldiyini görüb
tayfa başçılarını yanına çağırır,
onlara qadınlarını çarşaba bürüməyi
əmr edir. Qıpçaq böyükləri hər bir
məsələdə İskəndərə itaət
göstərəcəklərini, lakin bu əmri yerinə
yetirməyin mümkünsüzlüyünü bəyan
edərək deyirlər:
Üz
örtmək doğru yol deyildir, ancaq
İtaət
etməz bu ayinə qıpçaq.
Üz
örtmək ayini qoy olsun sənin,
Bizə
də göz örtmək olmuşdur ayin.
Baxmamaq
gərəkdir naməhrəm üzə,
Nə
suçu var üzün?! Cəza ver gözə!...
Örtü
salmaqdansa xalqın üzünə
Özün
bir örtü çək baxan gözünə.
Vəziyyəti
belə görən İskəndər müdrik
məsləhətçilərindən kömək
istəyir.
Bəlinas
problemi həll edəcəyinə hökmdarı əmin edir.
O, qara daşdan bir qadın heykəli düzəldir,
üstünə ağ mərmərdən çarşab
salır. Heykəl Qıpçaq çölünün
ən görünən yerinə qoyulur. Heykəldən
nümunə götürən qıpçaq qadınları
bir-birinin ardınca çarşab örtür və
beləcə həmin ərazidə hicaba riayət olunmağa
başlayır...
Bu epizodla
dahi mütəfəkkir iki fikri çatdırmaq istəyir. Qıpçaq böyüklərinin dilindən
söylənən sözlərlə Nizami hicabın ictimai
əxlaqın qorunmasında yeganə vəsilə
olmadığını vurğulayır, "açıq
üzlə" yanaşı "baxan göz"ün də
məsuliyyəti məsələsini qoyur, yəni faktiki olaraq
yalnız qadına günahkar qismində baxılmasının
düzgün olmadığını vurğulayır.
İkinci bir tərəfdən, hicabın tətbiqində
əmr və göstərişin səmərəli
olmadığını, qadının buna daxili inam və
könüllülük əsasında gəlməsinin
vacibliyini göstərməyə çalışır.
Bu ideyaların günümüzdə də aktual olduğunu
geniş şərh etməyə, fikrimizcə, lüzum yoxdur.
Nizaminin
müasiri, bəşər, özəlliklə qadın
azadlığının yorulmaz
tərənnümçüsü Məhsəti
Gəncəvi isə qadının zorla evin bir küncündə
saxlanmasına daha kəskin formada etirazını bildirir:
Olsan qoca, bir yerdə bizi kim saxlar?
Qəmlər dolu
evlərdə bizi kim saxlar?
Zəncir kimidir
zülfüm, özün bax, ey şeyx,
Burda daha zəncirdə bizi kim saxlar?!
Yüzilliklər
sonra əslən Azərbaycan türkü olan qəzvinli
şairə Tahirə Qürrətüleyn (1818-1852) sanki Məhsətinin
arzusunu gerçəkləşdirdi və müsəlman
Şərqində çadrasını atmış ilk
qadın oldu.
Əlbəttə, odlu-alovlu şeirlər
müəllifinin bu hərəkətini onun babilik
əqidəsi ilə izah edənlər də var. Amma
babiliyə qarşı amansız mübarizə aparan Qacar
hökmdarı Nəsrəddin şahın da hicabın
götürülməsi fikrinə düşməsi və
öz sarayında həyata keçirməsi artıq bunun
zamanın tələbi olduğunu söyləməyə
əsas verir. Həmin tələb
tədricən Azərbaycan və İran
maarifçilərinin əsərlərində
təzahürünü tapdı və Məşrutə
inqilabı dövründə (1905-1911) var qüvvəsi
ilə səslənməyə başladı. İranın mütərəqqi və yenilikçi
ədibləri hicabdan qurtulmanı qadın
azadlığının mühüm şərti kimi
dəyərləndirirdilər. Mirzadə Eşqi, Arif
Qəzvini, İrəc Mirza, Məliküşşüəra
Bahar kimi şairlər açıq şəkildə
hicabın götürülməsinin vacibliyini ifadə
edən şeirlər yazırdılar. Çiçəklənmə
dövrünə qədəm qoymuş mətbuatda bu
məsələ başlıca mövzulardan birinə
çevrildi, ilk qadın fəalları və cəmiyyətləri
meydana gəldi.
Ötən
əsrin 20-ci illəri Orta Şərqdə qadın
azadlığı və bu kontekstdə hicabsızlıq
uğrunda mübarizənin ən qızğın
çağları olmuşdur. Türkiyədə Mustafa Kamal
Atatürk, Əfqanıstanda Əmanulla xan, İranda Rza
şah bu mübarizənin önündə gedirdilər. Maraqlıdır ki, həm Əmanulla xan, həm
də Rza şah bu işə öz ailə
üzvlərindən başlamaqla cəmiyyətə, bir
növ, nümunə göstərmişlər. Digər
düşündürücü məqam ondan ibarətdir ki,
həmin dövrdə Sovet Azərbaycanında da
qadınların çadradan xilas olması uğrunda analoji
mübarizə gedirdi - bu onu göstərir ki, həmin
mübarizə siyasi sistemlərdən və dövlət
quruluşlarından asılı deyildi, obyektiv tarixi
inkişafın özünün məntiqi ilə diktə
olunurdu.
1928-ci ildə
İran parlamenti hicabın qadağan edilməsi barədə
qanun qəbul etdi. Bu, İran qadınlarının ictimai həyata
sürətli inteqrasiyasına təkan verdi.
Sonralar, ötən əsrin 40-cı
illərində Məhəmmədrza Pəhləvi din
xadimlərinin təzyiqi ilə həmin qanunu ləğv etdi.
Bir neçə onillik ərzində
ölkədə hicabı qadağan, yaxud məcburi edən
hüquqi baza olmadı. Məsələ bir də 1979-cu il inqilabından sonra gündəmə
gəldi. Radikal dini dairələr hicabın
məcburi şəkildə tətbiq olunmasına dair
çağırışlar səsləndirməyə
başladılar. Həmin dövrdə -
1979-cu ilin martında rəsmi "Ettelaat" qəzetində
ayətullah Mahmud Taleqani ilə hicabla bağlı geniş
müsahibə dərc olundu. "Hicab
məsələsində məcburiyyət yoxdur"
başlığı ilə manşetə
çıxarılan həmin müsahibə dövlət
idarələrində hicabın məcburi tətbiqinə dair
hökmə etiraz idi. Ayətullah Taleqani
müsahibənin bir yerində deyirdi: "Hətta
müsəlman qadınlara da hicabda məcburiyyət yoxdur, o da
qalsın dini azlıqların
nümayəndələrinə... Qadınlar bizim
cəmiyyətin fəal üzvləridir... İslam,
Quran və din xadimləri istəyirlər ki, qadının
şəxsiyyəti qorunsun. Burada heç bir
məcburiyyət ola bilməz. İslamın əvvəlindən indiyə
qədər kəndlərimizdə qadınlarımız
necə yaşayıblar? Məgər onlar çadra
örtüblər?.. Kim bizim
qadınları hicablı, ya hicabsız
nümayişlərə gəlməyə məcbur edib?
Onlar özləri məsuliyyət hiss ediblər. İndi də onların başını
örtüb-örtməməsinə kimsə
məcburiyyət qoymamışdır".
Lakin
mütərəqqi düşüncəli ruhanilərin
səsi tezliklə boğuldu və radikal dairələrin
mövqeyi üstün gəldi. Ölkədə total
hicablaşdırma prosesi başladıldı. Cəza
qanununa "bədhicab" (hicaba riayət etməyən)
qadınlara şallaq zərbəsi vurulması barədə
bənd salındı, daha sonra bu, həbs və ya
cərimə ilə əvəzləndi. Beləcə,
bir vaxtlar hicabın inzibati üsullarla qadağasını
pisləyənlər onu zorla tətbiq etməyə
başladılar. Əlbəttə,
müasir demokratik düşüncə hər iki yöndə
zorakılığı qəbul etmir. Amma
ictimai orqanizmin inkişafına mane olan xəstəliyə
cərrahi müdaxilə ilə onu geriyə
sürükləmək cəhdinin fərqini, hər halda,
nəzərdən qaçırmamalıyıq.
Bu gün
məhz həmin radikal dairələr Azərbaycan
Respublikasında hicab probleminin mövcudluğu barədə
hay-küy qoparmışlar. Qəribə burasıdır ki, hicab
az qala islami kimliyin təməli,
müsəlmanlığın ən mühüm
göstəricisi kimi qələmə verilir, onun
"əldən getməsi" imanın, namus və
qeyrətin süqutu kimi təqdim olunur. Doğrudanmı
belədir? Bəs müqəddəs
kitabımız bu barədə nə deyir?
Qeyd etmək
lazımdır ki, "hicab" sözü Quranda
bugünkü mənasında deyil, müxtəlif
kontekstlərdə əsasən "pərdə"
mənasında işlənir. Yalnız, bir yerdə
- "Əhzab" surəsinin 53-cü ayəsində bu
söz qadınlarla, daha dəqiq desək,
peyğəmbərin zövcələri ilə əlaqədar
işlənmişdir ("Peyğəmbərin
zövcələrindən bir şey istədiyiniz zaman
pərdə arxasından istəyin"). İslami
ədəbiyyatda "hicab ayəsi" dedikdə məhz bu
ayə nəzərdə tutulur, onun nazilolma
səbəbləri və şəraiti barədə
təfsirlərdə geniş izahat verilmişdir.
"Hicab"
sözünün indiki, yəni qadın örtüyü
mənası ilə bağlı isə Quranda iki ayə
vardır. Bunlar "Nur" surəsinin 31-ci və
"Əhzab" surəsinin 59-cu ayələridir. Daha
öncə nazil olmuş birinci ayədə deyilir:
"Mömin qadınlara de: Gözlərini
naməhrəmə baxmaqdan çevirsinlər, eyib yerlərini
örtülü saxlasınlar, öz-özlüyündə
görünənlər istisna olmaqla, zinətlərini
göstərməsinlər, baş örtüklərini
yaxalarına çəksinlər... Öz ayaqlarını
yerə elə vurmasınlar ki, gizlətdikləri
zinətlər bəlli olsun..." Burada baş
örtüyü mənasında "xumar" (daha doğrusu,
onun cəm şəkli "xumur") işlədilmişdir.
Həmin örpəyin konkret şəraitlə və
ərəb mühiti ilə bağlı olduğunu
"Kəşşaf"a istinadən
M.Mütəhhəri də qeyd edir: "Ərəb
qadınları adətən uzun köynək geyirdilər,
onların boğazları açıq qalırdı,
boyunları və sinələri örtülmürdü. Başlarına
atdıqları örpəklərin uclarını da
qulaqlarının arxasından keçirib dal
tərəfdə bir yerə yığır və
kürəklərinə atırdılar... Belə
olan halda onların qulaqları, qulaqlarının dibi,
sırğaları, sinələri və boyunları aşkar
şəkildə görünürdü. Bu
ayə göstəriş verir ki, örpəyin başın
dal tərəfində asılı vəziyyətdə
salınan hissələri boyuna və sinənin sağ və
sol tərəfdən üstünə atılmalıdır
ki, bu hissələr tam örtülsün".
"Əhzab"
surəsinin 59-cu ayəsi daha konkret sosial şəraitlə
və ictimai amillərlə bağlıdır. Həmin ayədə deyilir:
"Ey peyğəmbər! Zövcələrinə,
qızlarına və möminlərin arvadlarına de ki,
örpəklərini gözlərinə
yaxınlaşdırsınlar. Bu onların
tanınmaları və əziyyətə məruz
qalmamaları üçün daha münasibdir".
Burada
örpək mənasında "cilbab" (daha doğrusu, onun
cəm şəkli "cəlabib") işlənmişdir. M.Mütəhhəri
etiraf edir ki, təfsirçilərin yazdıqlarından bu
sözün mənası o qədər də aydın olmur.
Amma onun fikrincə, "qadınlar
üçün iki növ örpək var imiş. Onlardan biri kiçikdir, ona ximar və
məqnəə də deyilir. Adətən
qadınlar evin daxilində ondan istifadə edirlər. Digəri isə evdən kənarda istifadə
etdikləri böyük örpəkdir. "Bu
məna "cilbab" sözünün qeyd olunduğu
rəvayətlərə də uyğun gəlir".
M.Mütəhhəri
və tərəfdarları belə hesab edirlər ki, bu
ayələrdə həm hicabın prinsipi, həm də
forması müəyyən olunmuşdur. "Cilbab"
sözü isə çadra (yaxud çarşab) anlamına
gəlməkdədir. Lakin
məsələyə fərqli baxış da vardır.
Məsələn, Türkiyənin keçmiş
dəyanət işləri başqanı, görkəmli
ilahiyyatçı alim, prof. Əli Bardakoğlu bir
müddət öncə verdiyi telemüsahibədə
demişdir: "Quran və hədislər qadınların
örtünməsini istəmişdir. Örtünmənin
hansı parça ilə, nə şəkildə
olacağını, haradan bağlanacağını
bildirməmişdir. Bu, artıq
insanların zövqünə, bölgəsinə,
mədəniyyətinə görə verəcəyi
qərardır". Bardakoğlu
həmçinin çarşab və niqabın dinin əmri
olmadığını vurğulamışdır.
"Əhzab"
surəsinin 59-cu ayəsinin ikinci hissəsi ilə bağlı
M.Mütəhhəri təfsirçilərə istinadla
yazır: "Münafiqlərdən bir qrupu axşam hava qaralarkən
camaatın keçdiyi küçələrdə dayanaraq
kənizlərə sataşırdı (kənizlər
üçün başı örtmək vacib deyildir). Bəzi hallarda bu əxlaqsızlar hətta azad
qadınlara da sataşır, sonra bəhanə edib
deyirdilər ki, biz onun azad qadın deyil, kəniz olduğunu
zənn etmişdik. Buna görə də
azad qadınlara göstəriş verildi ki, cilbab olmadan -
yəni bədəni tam örtmədən evdən
çıxmasınlar ki, kənizlərdən tamamilə
seçilsinlər və əxlaqsızlar tərəfindən
əziyyətə məruz qalmasınlar".
Bütün
bunlar məsələnin konkret tarixi şərait və sosial
strukturla sıx bağlı olduğunu aydın
göstərməkdədir. Əlbəttə, biz
heç də hicabın islamda vacib olmadığı
təsəvvürü yaratmaq fikrində deyilik. Bura qədər dediklərimizlə sadəcə iki
məsələni qabartmaq istəyirik.
Birincisi, hicab
məsələsi nə qədər vacib sayılsa da,
islamın təməl prinsipləri və ilkin
şərtləri sırasında yer almır. Bunu, misal üçün,
İranda nəşr olunmuş "İffət və
hicab" adlı kitabçanın müəllifləri də
etiraf edirlər: "Hicab islamın mühüm qaydalarından
biri olsa da, şübhə yoxdur ki, o, dinin əsaslarından
sayılmır, dindarlıq və küfrün
hüquqlarını müəyyənləşdirən amil
hesab edilmir. İslam rəvayətlərində
də ondan dinin əsası və islamın təməl
daşı kimi bəhs olunmamış, onun üzərində
namaz, oruc, zəkat, həcc qədər təkid
edilməmişdir". Əli Bardakoğlu yuxarıda
xatırlanan müsahibəsində daha konkret
şəkildə: "Din yalnız hicabdan və namazdan
ibarət deyildir. Başını bağlayan
hər kəsə dindar demək böyük
yanlışlıqdır. İnsanın
yaxşı bir müsəlman olması üçün
yerinə yetirməli olduğu çoxsaylı
şərtlər vardır", - söyləmişdir.
Bu halda hicabla
bağlı hər hansı problemi dini düşüncə
və etiqadın əsaslarına təcavüz kimi təqdim
edənlərin başqa niyyətlər
daşıdığını anlamaq o qədər də
çətin deyil. Yaxud hicabı islamın simvolu və
atributlarından biri kimi səciyyələndirən
üzdəniraq ekspertlərin dini biliklərinin
səviyyəsinə acımamaq mümkünsüzdür.
İkincisi, Quran və hədislərdə
azyaşlı qızların hicaba riayət etməsi,
örtünməsi kimi göstəriş yoxdur. Əksinə,
bir çox hədislərdə, əski osmanlıcada
işlənən ifadə ilə desək, qızların
"çarşaba girməsi" üçün yetkinlik
yaşına çatmasının vacibliyi vurğulanır.
Örnək olaraq Ayişə bint Əbubəkrdən
nəql olunan iki hədisi göstərmək
mümkündür. Belə olan halda bəlli qrupların
hicabın orta məktəblərə girməsi üzərində
təkid etməsi nə dərəcədə
düzgündür? Həddi-buluğa çatmamış bir
qızın ailə üzvlərinin, qohumlarının
tapşırığı, təzyiqi əsasında
örtünməsi dinin tələblərinə uyğundurmu?
Axı o uşaq dinin mahiyyətini, Quranın hikmətini
nə zaman anlayıb dərk etdi ki, indi də hicaba riayət
etsin? Görəsən onun yaxınları
örtünmənin onun hələ tam formalaşmamış
şüurunda hansı təsirlər qoyduğu, onda hansı
psixoloji komplekslər doğurduğu barədə
düşünürlərmi?!
Bura
qədər dediklərimiz bir məsələni - mövzunun
praktik aspektini də unutmamağı zəruri edir.
İstənilən halda hicab məsələsinə
tarixi-ictimai şərait nəzərə alınmaqla
yanaşılmalıdır. Köhnə
çağlarda - qadınların əsasən evdə
oturduğu, uzağı həyətyanı sahəsində
çalışdığı vaxtlarda bu məsələ
nisbətən rahat həllini tapır, sosial-psixoloji
konfliktlərə meydan açmırdı. İndi isə
qadınlar total şəkildə ictimai həyata cəlb
olunmuşlar. Azərbaycan Respublikasında ictimai həyat
dünyəvi prinsiplərlə tənzimlənir. Kimin xoşuna gəlib-gəlməməsindən
asılı olmayaraq, hicabla haqqında söz
açdığımız mübarizə qadın
azadlığının, bütövlükdə modernləşmənin
tərkib hissəsi kimi, çağdaş
şərtlərlə ayaqlaşmaq istəyinin
təzahürü kimi baş tutub. Bu, tarixdir, tarixin
gedişatıdır. Tarixin təkərini isə geri
döndərmək mümkün deyil! Bunu tələb
edənlər, bu cəhddə bulunanlar onun sonrakı sosial,
mədəni və nəhayət, siyasi nəticələrini
də göz önünə almalıdırlar, almağa
borcludurlar!
Gövhər BAXŞƏLİYEVA,
Milli Məclisin deputatı,
AMEA-nın akademik
Z.Bünyadov adına
Şərqşünaslıq İnstitutunun direktoru,
filologiya elmləri doktoru, professor
Azərbaycan.- 2011.-28 yanvar.- S. 5.