Dünyanı
dolaşan səslər
Şuşanın
işğalından 20 il ötür
Musiqi tədqiqatçısı Firudin Şuşinski yazırdı: "İtaliya vokal məktəbi Avropa musiqi tarixində hansı mövqeyi tutursa, Şuşa vokal məktəbi də Şərq musiqi tarixində eyni mövqeyi tutur". Şuşada doğulub, böyüyüb, buradakı musiqi mühitində öyrənənlərin xoş sorağı sonralar Azərbaycanın sərhədlərini də aşdı. Şuşadan gələn ifaçılar milli musiqi sənətinin yeni səhifəsinə məhz öz nəfəslərinin möhürünü vurdular. Füsunkar təbiətli Şuşanın sinəsindən su içənlər, hava alanlar, doğma yurddan pərvazlanaraq böyük vətənin şöhrətini ellərə yaydılar. Milli vokal sənətinin ustadı Bülbül oxuyanda bülbüllər də susarmış
Deyirlər ki, Şuşada gül-gülü çağıran vaxtlarda səkkiz yaşlı bir uşaq baharın gəlişindən ruhlanaraq bülbülün avazına səs verib, amma cavab almayıb. Bülbüllər susaraq bu təzə və gözəl səsə məftunluqla qulaq kəsiliblər. Oxuyan Murtuza Məmmədov olub. Demə, bülbüllər susarmış o oxuyanda. Bu səbəbdən də ata-ananın qoyduğu ad unuduldu. El onu Bülbül kimi tanıdı, sevdi və yaşatdı. Rəngarəng, çoxşaxəli yaradıcı fəaliyyəti ilə Azərbaycan mədəniyyətinin bütün sahələrini əhatə edən Bülbül spesifik Şərq oxuma məktəbindən Avropa vokal məktəbinə keçmiş ilk müğənnimizdir. Vokal sənətinin inkişafı ilə əlaqədar "ilk" sözü bir çox sahədə Bülbülə aiddir. Fikir verin: Bülbül ilk azərbaycanlı vokalçı, vokal sənəti üzrə ilk azərbaycanlı professor, vokalçıların 1933-cü ildə Moskvada keçirilən Ümumittifaq müsabiqəsinin ilk azərbaycanlı laureatıdır. Avropa ifa texnikasının Azərbaycan milli musiqisinə tətbiqi - bu, ancaq Bülbülün xidmətidir. Bülbül yeni operaların yaradılması uğrunda da böyük fədakarlıqla çalışıb. Vaxtilə xarici ölkə bəstəkarlarının Azərbaycan səhnəsində tamaşaya qoyulan operaları son dərəcə böyük ustalıqla və məharətlə italyan dilində ifa edən Bülbülün açdığı yeni cığırlar heç də o dövrdə birmənalı qarşılanmırdı. Bülbül bir tərəfdən heyrətamiz uğurlar qazanırdısa, digər tərəfdən də müqavimətlərlə rastlaşırdı. Amma Bülbül, bütün ziddiyyətli fikirlərin əksinə olaraq, musiqi mədəniyyəti tariximizə öz adını pozulmaz nailiyyətlərlə həkk etdirdi. O, opera səhnəmizdə Azərbaycan musiqisini ilk dəfə simfonizmə qovuşdurmağı bacardı. "Şahsənəm" operasında Bülbülün yaratdığı Aşıq Qərib obrazı dolğun və mükəmməl alındı.
Bülbül xalq mahnılarını da sevə-sevə oxuyurdu: "Yaxan düymələ", "Qara tellər", "Qalada yatmış idim", "Ay bəri bax", "Xumar oldum", "Almanı atdım xarala" kimi xalq mahnıları Bülbülün nəfəsində yeni və misilsiz ifaçısını tapmışdı. Milli operamızın tacı sayılan "Koroğlu"da Bülbül bu xalq qəhrəmanının qiyafəsində səhnəyə çıxdı. 1937-ci ilin ağır repressiyaları at oynatdığı bir məqamda Bülbül qılınca qurşanırdı, saz çalırdı, haqsızlığa üsyan edirdi. Onun səsi və mahnıları zamanın fövqündə addımlayırdı. Böyük məhəbbətlə ifa etdiyi "Ölkəm" romansı Azərbaycan təbiətinin gözəlliyini bütün incəliklərinə qədər insanlara çatdırırdı. Böyük Nizaminin sözlərinə dahi Üzeyir Hacıbəyli tərəfindən musiqi həyatı verilmiş "Sənsiz" romansı illərdir ki, vokal sənətimizin zirvəsində dayanıb. Respublikamızda vokal məktəbinin yaradıcısı kimi bir çox istedadlı ifaçıların yetişməsində gərgin əmək sərf edən Bülbül istedadlı müəllim, tədqiqatçı alim kimi də fəaliyyət göstərirdi. O, 1937-ci ildən ömrünün sonunadək Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının professoru olub. Bir fakt da maraqlıdır ki, Bülbül ötən əsrdə incəsənət xadimləri arasında parlament üzvü seçilən ilk şəxsiyyətlərdən biri idi. Dünyasını dəyişənə kimi də deputat olaraq qalıb.
Bülbül ata yurdu Şuşanı çox
sevirdi. İmkan tapan kimi
tez-tez bu dilbər guşəyə can atardı. Namərd ermənilər
isə Bülbülün ruhu dolaşan bu füsunkar şəhəri
20 ildir ki, işğal altında sızladırlar. Daşnaklar böyük sənətkarın
ev-muzeyini dağıtdılar. Bülbülün
və sənət dostlarının abidələrini atəşə
tutdular. İndi Bülbülün lent yazılarına
qulaq asanda qəribə bir xiffət keçiririk. İstər-istəməz fikirləşirsən ki,
Bülbül özü də elə Vətən deməkdir.
Onun səsinin sehrində Şuşa
dağlarının vüqarı görünür,
zümrüd meşələrin ətri gəlir. Bir məsələdən də təsəlli
tapırıq ki, bu böyük sənətkarın Azərbaycan
mədəniyyətində saldığı yol övladı,
musiqi ifaçısı, bəstəkar Polad
Bülbüloğlu tərəfindən ləyaqətlə
davam etdirilir.
Qalalıların xoş
sorağı
Qeyri-adi və zəngin
çalarlı səsə malik olan Rəşid Behbudov nəinki
Azərbaycana, eləcə də keçmiş sovet məkanına
məxsus ifaçılıq məktəbinin çox görkəmli
nümayəndələrindən biri olmuşdur. Bu,
faktdır: Rəşid Behbudovdan sonra ikinci elə bir sənətkarımız
yoxdur ki, 50-dən artıq xalqın mahnısını öz
dillərində ifa etsin. Böyük müğənninin
səsinin ahəngində, nəfəsində qəribə bir
həzinlik, məlahət vardı.
O, 1915-ci
ildə xanəndə Məcid kişinin ailəsində
dünyaya gəlmişdi. Atası Məcid
Behbudov 1873-cü ildə Şuşada doğulmuşdu. Hələ uşaq yaşlarından onun gözəl
səsi eşidənləri heyran qoyurdu. Gənc
yaşlarından xanəndəlik etməyə başlayan Məcid
Behbudov sonralar Tiflisə köçərək uzun müddət
bu şəhərdə yaşadı. Azərbaycan
milli vokal məktəbinin görkəmli nümayəndələrindən
sayılan Məcid Behbudovun xalq mahnılarının
yaşadılmasında, sevilməsində böyük rolu
olub. "Mirzə Hüseyn
segahı"nın, "Şüştər" və
"Çahargah" muğamlarının, eləcə də
bir çox xalq mahnılarının mahir ifaçısı
sayılan Məcid Behbudovun səsini 1914-cü ildə Riqada
"Qrammofon" şirkətində vala yazıblar. Bir çox musiqili tamaşalarda da
çıxış edən Məcid Behbudov Təbriz,
İstanbul və Sofiya şəhərlərində konsertlər
verərdi. Belə bir kişinin
ocağında böyüyən övladlar da atalarına layiq
oldular.
Rəşid Behbudovun səsi dünyanı heyran qoydu. Qardaşı Ənvər
Behbudov 1912-ci ildə Şuşa şəhərində
anadan olmuşdu. Uzun illər Rusiyanın müxtəlif
şəhərlərində fəaliyyət göstərən
teatrlarda rejissor və bədii rəhbər kimi
çalışdı. Məşhur filmlərin
quruluşunu verdi. Rusiyanın
xalq artisti kimi fəxri ada layiq görüldü. 1966-cı ildən Azərbaycan Opera və Balet
Teatrında baş rejissor vəzifəsində işlədi.
1969-cu ildə "Koroğlu"
operasının baş rejissoru oldu.
İki qardaşın yeganə bacısı olan Nəcibə
Behbudovanın həm teatr sənətinin, həm də
kinomuzun inkişafında böyük xidmətləri
olmuşdur. 15-ə kimi filmə çəkilən Nəcibə
Behbudovanın da özünəməxsus həzin səsi
vardı. Uzun illər Musiqili Komediya
Teatrında çalışan Nəcibə xanımın səsini
eşidənlər onun necə həzin və həvəslə
oxuduğunu etiraf edirdilər.
Bir məsələ də var ki, bu üçlük həmişə
qalalı - yəni şuşalı olduqlarını iftixarla
dilə gətirərdilər. Ötən əsrin sonlarında bədnam
qonşularımızın "Qarabağ kartı"nı ortaya ataraq başladıqları
münaqişələr Rəşid Behbudovun da əsəblərini
tarıma çəkdi. Xüsusilə də
soydaşlarımızın indiki Ermənistandan - əslində
dədə-baba torpaqlarından vəhşicəsinə
qovulması Rəşid Behbudovu bir vətəndaş olaraq qəzəbləndirmişdi.
Həmin vaxt SSRİ Ali Sovetinin deputatı olan Rəşid
Behbudov soydaşlarının tapdanmış
hüquqlarının müdafiəsi naminə xalqımıza
düşmənçilik etmiş Mixail Qorbaçovla
üz-üzə gəldi. 1989-cu ilin
yayında elə Moskvada ürəyi dayanan Rəşid Behbudovun
bu müəmmalı ölümü sirli qaldı.
Əslində, gözəl səs ölmür. Onu gəzdirən,
Yer üzünü dolaşdıran varlıq
dünyasını dəyişərək haqqa qovuşur.
Bu gün Rəşidin səsi yenə də
bizimlədir, cismi torpağa tapşırılıb. Allahın altında bütün varlığı ilə
ürəkdən sevdiyi, əcdadlarının vətəni
olan Şuşadan o böyük müqəddəs cismin
Bakıda uyuduğu qəbrinin üstünə bir qucaq dağ
çiçəkləri gətirə biləydik. Rəşid Behbudov nikbin ruhlu, həyat eşqli bir sənətkar
idi. Oxuduğu bütün nəğmələrdə
də bu coşqunluq var. Hətta ən kədərli, həzin
şərqilərində də yaşamaq həvəsi duyulur.
Bu səbəbdən də onu xatırlayanda xiffətlənməkdən
çəkinirsən. Çünki bu yurdun,
torpağın dağı, daşı kimi, Rəşidin səsi
əbədidir, həmişə bizimlədir!
Məcnunlardan
biri
Muğamları, xalq
mahnılarını şirin səslə ifa edən Əbülfət
Əliyev 1926-cı ilin dekabrında Şuşada anadan
olmuşdu. Onun həyata gəlişi ailəyə
böyük xoşbəxtlik gətirmişdi.
Şuşada elə bir mühit var idi ki, xüsusilə yayda
burada qeyri-adi bir canlanma olardı. Müxtəlif
yerlərə səpələnmiş şuşalı
musiqiçilər, xanəndələr mütləq yayda
buraya gələr, Cıdır düzündə,
Bazarbaşı deyilən yerdə musiqili məclislər təşkil
edər, çalıb oxuyardılar. Əbülfətin
uşaqlığı da məhz belə məclislərdə
keçərdi. Seyid Şuşinskini, Xan
Şuşinskini, Musa Şuşinskini ilk dəfə
Şuşada görən, onların bənzərsiz
ifalarına qulaq asan bala Əbülfətin də qəlbi
cuşa gələr, pünhani çağlarında
zümzümə edərmiş. Atasını
çox erkən itirən Əbülfət uzun müddət
Şuşada yaşaya bilməyib. Qaryaginə
(indiki Füzuli) babasıgilə köçmək məcburiyyətində
qalıblar. Onlar burada dörd il
yaşayıblar. Sonra isə Ağdama
köçüblər. Əbülfət
təhsilini bir nömrəli şəhər məktəbində
alıb. Məktəbdə oxuduğu illərdə
musiqi dərnəyinə yazılıb. Bir gün xor dərsində
müəlliməsi hiss edib ki, şirin bir avazla oxuyan var. Bunu uşaqlar da
duyublar. Qəfildən xor oxuyanlar səslərini
kəsib, yalnız Əbülfət Əliyev axıradək
davam edib. O gündən həm məktəbin, həm də
bütövlükdə Ağdam şəhərinin sevimlisinə
çevrilən Əbülfət Əliyevi tezliklə
müxtəlif tədbirlərə dəvət ediblər. Bakıda radioda ilk oxuduğu mahnı "Şuşanın
dağları" olub. Hətta ona
"Sağ ol, Əbili, lap Xan kimi oxuyursan", - deyiblər.
Taleyini Bakıya əbədi olaraq bağlayan Əbülfət
Əliyev Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının solisti
olanda 19 yaşı vardı. O, bu səhnəni
dövrün tanınmış məşhur müğənniləri
ilə birlikdə paylaşardı. Tanrı ona
son dərəcə melodik, qəlbə yatımlı səs
bağışlamışdı. Elə mahnı, təsnif,
bəstəkar nəğmələri var ki, onları ancaq Əbülfət
Əliyevin ifasında eşitmişik: "Pəri",
"Ey bimürvət", "Saçları burma",
"Gəl-gəl", "Xal yanağında", "Tel
nazik", "Qara gözlüm" və başqaları. Əbülfət Əliyevin avazındakı rəvanlıq,
liriklik, xüsusi zəngulələr başqa müğənnilərin
boğazında hiss edilmirdi. Buna görə
də xalq artisti Əbülfət Əliyev Azərbaycan xalq
mahnı və təsniflərinin mahir ifaçısı
olmaqla bərabər, həm də onların inkişaf etməsində
xüsusi rol oynamışdır. Müğənninin
repertuarında 400-dən artıq xalq və bəstəkar
mahnısı vardı. Elə mahnılar
da olub ki, Əbülfət Əliyev onu bir neçə
variantda lentə, vala yazdırıb. Çox
məsuliyyətli bir ifaçı idi Əbülfət Əliyev.
Mahnı seçimində xüsusi zövqü
vardı. O, yalnız səsinə uyğun gələn,
onun bəminə, zilinə yatan nəğmələri ifa edərdi.
Fikrət Əmirov, Səid Rüstəmov, Qənbər
Hüseynli, Süleyman Ələsgərov, Cahangir Cahangirov,
Şəfiqə Axundova, Adil Gəray, Oqtay Kazımov kimi bəstəkarların
mahnılarını oxumağı daha çox sevərdi.
Opera səhnəsinin unudulmayan, sevilən, bu gün də
arzulanan Məcnunlarından biri xalq artisti Əbülfət Əliyev
olub. Mütəxəssislər təsdiqləyirlər ki,
Məcnun obrazını yaradan hər bir ifaçının
özünəməxsusluğu, istedadı var idi. Amma Məcnun rolunun ilk yaradıcılarından
sayılan Hüseynqulu Sarabskidən sonra xanəndə və
solist kimi Əbülfət Əliyevin bənzəri yox idi.
Məcnunun iztirablarını məlahətli səslə,
yanıqlı avazla elə tərzdə
çatdırırmış ki, hər kəsin ürəyindən
bir fikir keçirmiş: kaş bu səsi Üzeyir Hacıbəyli
eşidəydi.
Əbülfət Əliyevin pərəstişkarları
dünyanın bir çox ölkəsində vardı. Onun məlahətli
səsi tez-tez İrandan, Suriyadan, Livandan, Misirdən,
Hindistandan, Almaniyadan və başqa ölkələrdən gələrdi.
1971-ci ildə Moskvada 150-dən artıq ölkədən
gələn sənətkarın iştirak etdiyi
Ümumdünya Musiqi Konqresində Əbülfət Əliyev
Azərbaycan musiqisini yüksək ifaçılıq və
bacarığına görə, YUNESKO-nun döş
nişanına və diplomuna layiq görülmüşdü.
O zaman azərbaycanlı xanəndənin məlahətli səsi
Ümumittifaq radiosu ilə bütün dünyaya
yayılmışdı.
Ömrünün ahıl çağlarında
Qarabağın ermənilər tərəfindən
işğal edilməsi onun zərif ürəyini çox
sarsıtmışdı. Eləcə "Zabul
segah" oxuyardı. Elə son ifası da
bu möhtəşəm muğam olub. Deyirlər
ki, həmin gün çox yanıqlı və təsirli
oxuyub. Əslində, "Zabul segah" Əbülfət
Əliyevin qu nəğməsinə çevrilib.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2012.- 25 aprel.- S. 7.