Makroiqtisadi tənzimləmə
mexanizmləri: problemlər, təkliflər
İqtisadi inkişafda vergilərin
stimullaşdırıcı funksiyasından istifadənin
genişləndirilməsi
Mahiyyət etibarilə hökumətin
vergi siyasəti bir tərəfdən fiskal təyinatlı
olur, digər tərəfdən, iqtisadi inkişafın
stimullaşdırılması vəzifəsini həyata
keçirir. Vergi siyasətinin bu iki istiqamətinin məqsədəuyğun
nisbəti zaman-zaman dəyişir. Diqqəti ikinci istiqamətə
cəlb etmək istərdik. Araşdırmalarımız
göstərir ki, Azərbaycanın qanunlarında təsərrüfat
subyektləri üçün çoxsaylı vergi güzəştləri tətbiq olunur. Vergilər
Nazirliyinin idarə rəisi, AMEA-nın müxbir üzvü
Akif Musayev hələ 2002-ci ildə yazmışdır ki, Azərbaycanın
vergi qanunvericiliyində ümumi vergi potensialının təxminən
30 faizi qədər güzəşt və imtiyazlar nəzərdə
tutulmuşdur.
Amma bu güzəştlərin
xoş məramdan irəli gəldiyini etiraf etməklə onun
mənfi cəhətlərini də yaddan çıxarmaq
lazım deyil. Məsələn, aqrar sektorun
torpaq vergisi istisna olmaqla bütün vergilərdən
qeyd-şərtsiz azad edilməsi bir tərəfdən kənd
təsərrüfatının investisiya təminatına mənfi
təsir edir, digər tərəfdən də dövlət
büdcəsinin gəlirlərini azaldır. Məsələn, 2010-cu ildə aqrar sektorda 2,2
milyard manatdan çox ümumi mənfəət
yaranmışdır. Əgər onun heç olmasa 10 faizi vergi
şəklində büdcəyə ödənilsə idi, bu,
200 milyon manat edərdi və dövlət də onun
böyük bir hissəsini investisiya şəklində kənd
təsərrüfatının maddi-texniki
bazasının möhkəmlənməsinə yönəldərdi.
Odur ki, kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçılarına müəyyən müddətə
vergi dərəcələrinin aşağı səviyyədə
müəyyən edilməsi daha məqsədəuyğun
olardı. Özü də o şərtlə ki, onlar güzəştdən
əldə etdikləri maliyyə vəsaitlərini investisiya
kimi təsərrüfatlarda istifadə etsinlər. Ümumiyyətlə,
beynəlxalq təcrübə və apardığımız
tədqiqatlar göstərir ki, güzəştlərə
yenidən baxılmalıdır. Burada diqqət yetirməli
mühüm məqam ondan ibarətdir ki, bütün hallarda
vergi güzəştləri investisiya qoyuluşu ilə şərtləndirilsin,
özü də müəyyən müddətə verilməklə,
ancaq prioritet sahələrə və prioritet regionlara şamil
edilsin.
Regionların və
iqtisadi sektorların investisiya baxımından cəlbediciliyini
yüksəltmək məqsədilə vergi dərəcələrinin
differensiallaşdırılmasının böyük əhəmiyyəti
var. Beynəlxalq təcrübədə geniş
istifadə olunan bu yanaşma təəssüf ki, bizim ölkəmizdə
tətbiq edilmir. Ümumiyyətlə, Azərbaycanda cəmi 9
növ vergi tətbiq edilir. İnkişaf etmiş ölkələrdə
isə çoxsaylı vergi növləri, məsələn,
Yaponiyada 25 dövlət və 30 yerli vergi növü
mövcuddur.
Vergi növlərinin
diversifikasiyası istiqamətində nəzəri-metodoloji
baxımdan elmi-tədqiqat işlərinin aparılmasına da
ehtiyac var. Emal sənayesində və kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalının prioritet sahələrində
əlverişli investisiya mühiti yaratmaq məqsədilə
2001-ci ildən qüvvəyə minmiş Azərbaycan
Respublikasının Vergi Məcəlləsində müəssisələrin
dirçəlməsinə əhəmiyyətli dərəcədə
müsbət təsir göstərən normativ müddəalar
nəzərdə tutulmuşdur. Belə ki, balans mənfəətinin
istehsal təyinatlı kapital qoyuluşunun maliyyələşdirilməsinə,
bu məqsədlər üçün alınmış və
istifadə edilmiş bank kreditlərinin ödənilməsinə
yönəldilən hissəsi vergidən azad edilirdi. Amma
bütün iqtisadi sektorlara şamil edilmiş bu güzəşt
dövlət büdcəsinin gəlirlərinə əhəmiyyətli
dərəcədə mənfi təsir edirdi. Ona
görə də bu müddəa sonradan Vergi Məcəlləsindən
tamamilə çıxarıldı. Ancaq, bizim fikrimizcə,
prioritetlik prinsipini əsas tutaraq qeyri-neft sənaye müəssisələri
və kənd təsərrüfatında istehsal kooperativləri
üçün bu vergi güzəştinin müəyyən
müddətə bərpa edilməsi düzgün
olardı.
Amortizasiya ayırmaları investisiya
mənbəyi kimi
Bazar iqtisadiyyatı sistemində
amortizasiya siyasəti investisiya fəaliyyətinin dövlət
tərəfindən tənzimlənməsinin iqtisadi mexanizmlərindən
biridir. Bəs, bu məsələyə yanaşma Azərbaycanda
necədir?
"İnvestisiya
fəaliyyəti haqqında" qanunda amortizasiya
ayırmaları investisiya fəaliyyətinin maliyyə mənbələrindən
biri kimi nəzərdə tutulmuşdur (maddə 9). Bundan əlavə,
qanunun 11-ci maddəsində göstərilir ki, amortizasiya siyasəti
investisiya fəaliyyətinin dövlət tənzimləmə
vasitələrindən biridir. Qanuna görə, amortizasiya
üzrə ayrı-ayrı iqtisadi sahələr, əsas
fondların və avadanlığın müxtəlif növləri və elementləri
üçün dəyişkən və fərqli güzəştlər
də müəyyən edilə bilər. Eləcə
də "Büdcə sistemi haqqında" qanuna və
"Azərbaycan Respublikasının Milli Hesablarına"
uyğun olaraq, İqtisadi İnkişaf və Maliyyə
nazirlikləri hər il ölkənin "Toplu maliyyə
balansı"nı hazırlayırlar və büdcə zərfinin
tərkibində Milli Məclisə təqdim edir. Hər
iki sənəddə amortizasiya ayırmaları təsərrüfat
subyektlərinin ümumi mənfəətinə daxil olunur.
Burada iki sualı cavablandırmaq tələb edilir. Birinci, niyə
amortizasiya ayırmaları bütünlükdə əsas
kapitala investisiya mənbəyi kimi istifadə olunmur? İkinci,
amortizasiya ayırmaları niyə vergitutma bazasına daxil
edilmir?
Ölkənin
yuxarıda göstərilən normativ aktlarının tələblərinin
əksinə olaraq islahatlar dövründə amortizasiya
ayırmalarından təyinatı üzrə istifadəyə
dövlət nəzarəti ləğv olundu. İndi
amortizasiya fondu yaradılmır və amortizasiya ayırmaları
mülkiyyət formasından asılı olmayaraq müəssisələr tərəfindən həm
cari, həm də kapital xərcləri üçün istifadə
edilir. Eyni zamanda mənfəətdən verginin bazasını
azaltmaq üçün amortizasiya təsərrüfat subyektlərinin
əlində sanballı vasitəyə çevrilmişdir.
Azərbaycan
Respublikasının Vergi Məcəlləsində əsas vəsaitlər
üzrə amortizasiya ayırmalarının qeyd-şərtsiz
gəlirdən çıxarılması və vergitutma
bazasına aid edilməməsi nəzərdə tutulmuşdur.
Məlumat üçün bildirək ki,
amortizasiya ayırmaları anlayışı maddi aktivlərin
ilk alınma xərclərini retrospektiv (tarixi) bərpa etmək
mənasında başa düşülür. İnkişaf
etmiş ölkələrdə müəssisənin mənfəətindən
vergi və amortizasiya ayırmalarının
hesablanmasının norma və metodları vahid sistem
halında fəaliyyət göstərir. Həmin
ölkələrdə amortizasiya ayırmaları yalnız
kapital qoyuluşunun maliyyələşmə mənbəyi, əsas
fondların sürətli tənzimlənməsini təmin edən
güclü vasitə kimi istifadə olunur. Şirkətlərə
yüksək normalar əsasında sürətli amortizasiya həyata
keçirməyə yalnız dövlət icazə
verir. Məsələn, ABŞ-da amortizasiya normalarının
dəyişdirilməsi, maşın və avadanlıqların
silinməsi, mənfəətdən və vergilərdən
investisiya kreditlərinin güzəştlərı xüsusi
amortizasiya qanunvericiliyi ilə tənzimlənir. XX əsrin
90-cı illərinin əvvəllərində Yaponiyada əsas
kapitala investisiyanın 50, Almaniyada 64, ABŞ-da 70 faizi
amortizasiyanın payına düşürdü.
Bazar
iqtisadiyyatlı ölkələrdə şirkətin
qanunvericilik əsasında amortizasiya fondları
yaradılır və amortizasiya ayırmaları həmin
fondlara daxil edilir. Amortizasiya fonduna daxil edilən amortizasiya
ayırmaları investisiya kimi istifadə edildiyi
üçün vergidən azad olunur. Və bu da investisiyaya
vergi güzəşti hesab edilir. Təyinatı üzrə
istifadə olunmayan hissə isə vergitutma obyekti olur. Qanunvericilikdə
nəzərdə tutulur ki, amortizasiya fondu ancaq təyinatı
üzrə, yəni əsas fondların sadə və təkrar
istehsalı üçün istifadə edilməlidir.
Qanunvericilikdə şirkətlərə uzunmüddətli
amortizasiya planları tərtib etmək də həvalə
olunur. Amortizasiya planlarına dəyişikliyə
dövlət tərəfindən, özü də müstəsna
hallarda icazə verilir. Şirkət bu dəyişikliyin zəruriliyini
vergi və planlaşdırma orqanlarında əsaslandırmalı
və sübut etməlidir. Çünki dəyişiklik
şirkətin bütün hesab sisteminə və mühasibat
uçotuna, istismar xərclərinin, mənfəətin
və vergi bazasının yenidən hesablanmasına təsir
göstərir.
Təsərrüfat
hüququnda amortizasiya silinməsinin müxtəlif metodları
nəzərdə tutulur. Uzunmüddətli amortizasiya
planlarında bu metodların hansının istifadə
olunmasının seçimi şirkətin ixtiyarına verilir.
Bazar iqtisadiyyatlı ölkələrdə iqtisadi səmərə
ön plana keçdiyi üçün qanunvericilik
aktlarında nəzərdə tutulur ki, müəssisə əsas
vəsait elementini ona gəlir gətirdiyi vaxta qədər
istifadə edə bilər. Məsələn, Rusiya
Federasiyasında illik amortizasiya normaları əsas vəsaitlərin
sərfəli müddətinə görə təyin edilir. Sərfəli
istifadə müddəti o dövr hesab edilir ki, həmin
müddət ərzində əsas vəsait obyektinin istifadəsi
təşkilata gəlir gətirir.
Bütün
bu və digər müddəaları əsas tutaraq belə qənaətə
gəlmək mümkündür ki, digər ölkələrdə
olduğu kimi, Azərbaycanda da bazar iqtisadiyyatının tələblərinə
cavab verən amortizasiya siyasəti
formalaşdırılmalıdır. Amortizasiya siyasətinin mahiyyəti
isə bir tərəfdən amortizasiya ayırmalarının
hesablanma norma və metodlarını, digər tərəfdən
amortizasiya fondundan istifadənin dəqiq qaydasının müəyyən
edilməsindən ibarət olmalıdır. Beləliklə,
amortizasiya ayırmalarından ancaq investisiya üçün
istifadə etmək, yəni onların təyinatı üzrə
istifadəsini bərpa etmək tələb olunur. Ona görə
də elmi cəhətdən əsaslandırılmış
amortizasiya siyasəti və amortizasiya fondunun yaradılması
və səmərəli istifadəsi barədə
normativ-hüquqi aktın hazırlanması və qəbulu
böyük əhəmiyyət kəsb edir. Həmin
qanunvericilik aktı ilə təsərrüfat subyektlərinə
amortizasiya fondu yaratmaq həvalə olunmalıdır.
Amortizasiya fondu yalnız əsas fondların bərpası və
təkrar istehsalı üçün xərclənməlidir.
Fondun vəsaitlərinin digər məqsədlər
üçün istifadə edilməsi qadağan
olunmalıdır. Amortizasiya fondu inflyasiyadan asılı olaraq
indeksasiya edilməlidir ki, silinən əsas fondları bərpa
etmək mümkün olsun. Sürətli amortizasiya metodundan
istifadənin hələlik ancaq maşın və
avadanlıqlara tətbiq edilməsi məqsədəuyğun
olardı ki, istehsalın texniki səviyyəsi yüksəldilsin.
Hazırda
ölkəmizdə amortizasiya ayırmalarının
normaları Azərbaycan Respublikasının Vergi Məcəlləsi
ilə (maddə 114) əsas vəsaitlərin növləri
üzrə onların normativ istismar müddətindən
asılı olmayaraq müəyyən edilmişdir. Əsas
fondların növləri üzrə Vergi Məcəlləsi
ilə təsdiq
edilmiş normaların seçimində müəssisələr
sərbəstdirlər. Həmin normaların tətbiqi isə
hamı üçün məcburidir. Lakin burada "sərfəli
istismar müddəti" konsepsiyası tətbiq edilsə,
düzgün olar. Müəssisələrdə amortizasiya
ayırmalarının hesablanması sxeminin
optimallaşdırılması böyük əhəmiyyət
kəsb edir. Dünya ölkələrinin çoxunda
ayrıca xidmət növü kimi bu işləri əmlak qiymətləndiriciləri
həyata keçirirlər. Amortizasiyanın
optimallaşdırılması vergi islahatlarının tərkib
hissəsi kimi qəbul edilməlidir.
Amortizasiya
ayırmalarından hökumətin icazəsi ilə kapital
qoyuluşu kimi məqsədli istifadə olunması və
yalnız investisiya kimi istifadə olunan amortizasiya
ayırmalarının mənfəət vergisindən azad edilməsi
zəruridir. İllik məbləği 3 milyard manata yaxın
olan, 2015-ci ildə 5,8 milyard manata çatması
proqnozlaşdırılmış amortizasiya ayırmalarının mənfəətdən
vergi bazasına daxil edilməsi, onlardan təyinatı üzrə
istifadənin qanunvericiliklə təmin olunması bir tərəfdən
dövlət gəlirlərini artıra, digər tərəfdən
əsas fondların modernləşdirilməsini sürətləndirə
bilər.
Yalnız dövlət
investisiyaları Azərbaycanı yaxın gələcəkdə
inkişaf etmiş ölkəyə çevirə bilər
Təxminən
2006-cı ilə qədər Azərbaycan hökumətinin
investisiya siyasətində qeyri-neft sənaye sahələrinin
və aqrar sektorun maddi-texniki bazasının yenidən
qurulmasının özəl investisiyaların hesabına həyata
keçirilməsi konsepsiyası əsas təşkil
etmişdir. 2004-2008-ci illərdə dövlət
investisiyalarının
85-87 faizi yeni infrastruktur obyektlərinn tikintisinə və
mövcud obyektlərin modernləşdirilməsinə istiqamətləndirilmişdir.
Hökumətdə hesab edirdilər ki, dövlət
investisiyaları hesabına qeyri-neft sənaye sahələrinə
və aqrar sektora mənsub olan müəssisələrin
inşasına dövlət investisiyası qoyulması bazar iqtisadiyyatının
prinsipləri ilə üst-üstə düşmür.
Bu məsələ
ilə bağlı bazar iqtisadiyyatlı ölkələrin təcrübəsinə
istinad etmək istərdik. Beynəlxalq təcrübə
göstərir ki, bazar sistemində dövlətin öz vəsaiti
ilə investisiya fəaliyyətində iştirakı ölkənin
iqtisadiyyatında yaranmış vəziyyətdən
asılı olaraq müxtəlif dövrlərdə müxtəlif
formada həyata keçirilir. Bazar
iqtisadiyyatlı ölkələrdə dövlət büdcəsindən
və büdcədənkənar fondlardan vəsait ayırmaqla
sahə mənsubiyyətindən asılı olmayaraq
(infrastruktur, emal sənayesi, aqrar sektor) dövlətin
özü investisiya fəaliyyəti göstərir, əsas
kapitala xeyli vəsait sərf edir. J.M.Keynsin dövlət
xərclərinin stimullaşdırılması barədə nəzəri
müddəası ABŞ-da 3 dəfə (XX əsrin 30-cu,
60-cı və 80-ci illərində) müvəffəqiyyətlə
tətbiq olunmuşdur. Nəticədə 1983-1997-ci illərdə
ABŞ-da iqtisadi artım 65 faiz təşkil etmişdir.
İngiltərədəki mövcud qaydaya əsasən
dövlət korporasiyasına dövlət tərəfindən
əsas kapitala investisiya yönəldilir. Bunun əvəzində
korporasiyalar dövlətə öz gəlirindən dividend
verirlər. Korporasiyanın gəlirinin
olmayacağı müəyyən edilərkən isə
dövlət investisiyası faizsiz borca çevrilir. Əksinə
də ola bilir, yəni, istehsal sahəsində canlanma olduğu
dövrlərdə borc əvvəlcədən faizi bilinən
dividend gətirən dövlət investisiyasına
çevrilir. Bu ölkədə hökumət
dövlət sektorunun borcları və dividend arasındakı
nisbətin dəyişdirilməsindən idarəetmə vasitəsi
kimi istifadə edir. 1950-1960-cı illərdə Türkiyədə
Adnan Menderes hökuməti dövlət kapital qoyuluşu
sistemində dəyişiklik edərək dövlətin pul vəsaitləri
hesabına geridə qalmış kənd təsərrüfatını
güclü inkişaf etdirdi və onu sənayenin xammal
bazasına çevirdi, inkişaf etmiş emal sənayesi
yaradıldı. Yeni zavod və fabriklər, avtomobil yolları,
hidroelektrik stansiyaları, dəniz və hava limanları
dövlət tərəfindən tikilib istifadəyə
verildi. Beləliklə, özəl sektorun
dinamik inkişafına nail olundu və emal sənayesində iri
holdinqlər yaradıldı. XX əsrin 60-70-ci illərində
Cənubi Koreyada iqtisadiyyata investisiya qoyuluşunun ümumi həcmində
dövlət bölməsinin payı 90 faizə
çatırdı. Dövlət əsasən dövlət banklarının vasitəsilə
investisiyaları həyata keçirirdi.
Azərbaycanda həyatın
özü hökumətin investisiya siyasətinə dəyişiklik olunmasını zəruri etdi. Belə ki, Prezidentin "İnvestisiya fəaliyyətinin
təşviqi üzrə əlavə tədbirlər
haqqında" 30 mart 2006-cı il tarixli sərəncamı
dövlət investisiyalarının iqtisadiyyatın qeyri-neft, o
cümlədən emal-sənaye sahələrində istifadəsinin
hüquqi bazasını yaratdı. Sərəncama əsasən
yaradılan "Azərbaycan İnvestisiya Şirkəti" (AİŞ) Açıq Səhmdar Cəmiyyətinin
nizamnamə kapitalı Dövlət Neft Fondunun hesabına
formalaşdırıldı. Dövlət
investisiyalarının idarə olunmasında ilk dəfə tətbiq
olunan bu mexanizm həm də qeyri-neft sektorunda dövlət-özəl
partnyorluğunun əsasını qoydu. Dövlət
statuslu AİŞ süd emalı, quş əti istehsalı,
yodlaşdırılmış duz istehsalı, tikinti
materialları istehsalı müəssisələrinin
yaradılmasında özəl şirkətlərlə birlikdə
öz vəsaitləri ilə iştirak edir. 2011-ci ilin dövlət
büdcəsindən birbaşa ayrılan vəsait hesabına
isə hazırda Sumqayıtda gübrə zavodu inşa
olunur.
Bununla belə,
müasir dövrdə ölkədə formalaşmış
sahəvi və regional inkişafın vəziyyəti dövlət
investisiyalarından qeyri-neft emal sənayesinin və aqrar
sektorun prioritet sahələrində daha böyük həcmdə
istifadə olunmasını tələb edir. Bizim bu qənaətimizi
hesabat informasiyaları da təsdiqləyir. Belə
ki, yaxın 10 ildə inkişaf etmiş ölkəyə
çevrilmək məqsədini qarşıya qoymuş Azərbaycanın
sənaye istehsalında emal sənayesinin xüsusi çəkisi
16 faiz təşkil edirsə, inkişaf etmiş ölkələrdə
bu göstərici 65-70 faizə
bərabərdir. ÜDM-in xidmət sektorunda yaranan hissəsi təxminən 70
faiz əvəzinə Azərbaycanda 27 faizdir. İqtisadiyyatda məşğul əhalinin 40 faizi aqrar sektorda cəmlənmişdir.
İnkişaf etmiş ölkələrdə isə bu göstərici 1-3 faiz
civarındadır.
Ölkənin
yüngül sənaye sahəsinə də diqqət
artırılmalıdır. Aqrar sektorun inkişafında, əhalinin,
xüsusilə qadınların işlə təmin
olunmasında həlledici rol oynaya bilən bu sahənin
inkişafına 5 ildə daxili investisiya hesabına cəmi 46
milyon manat vəsait qoyulmuşdur. Xarici investorlar da bu sahəyə
maraq göstərməmiş və bir manat da olsun vəsait
qoymamışlar. Əczaçılıq sənayesində də
analoji vəziyyət hökm sürür. Digər fakt: son 3
ildə (2009-2011-ci illər) daxili özəl investorlar aqrar
sektorun əsas kapitalına cəmisi 90 milyon manat və ya həmin
sahəyə yönəldilən investisiyaların 8 faizi həcmində
sərmayə yönəltmişlər.
Regionlarda
emal sənayesinin və aqrar sektorun inkişafına dövlət
investisiyalarının daha da artırılması zəruriyyətini
meydana çıxaran amillərdən biri də yerlərdə
fəaliyyət göstərən yerli sahibkarların maliyyə
imkanlarının hələ zəif olmasıdır. Təkcə onu demək kifayətdir
ki, Bakı şəhəri istisna olmaqla, bütün iqtisadi
rayonlar büdcədən dotasiya alırlar. Yerli
sahibkarların investisiya üçün maliyyə vəsaitlərinin
məhdudluğu həmçinin baha bank kreditlərinin
mövcudluğu ilə şərtlənir.
Araşdırmalarımız
göstərir ki, təkcə özəl investisiyaların
hesabına ölkənin iqtisadi strukturunun modernləşdirilməsinə və
səmərəli məşğulluq probleminin həllinə
arzu etdiyimiz müddətdə və keyfiyyətdə nail olmaq
mümkün deyil. İqtisadiyyatın şaxələndirilməsi
probleminin həlli özəl sektorun boynuna qoyulsa, uzun illər gözləməli
olacağıq. Bizim fikrimizcə, ancaq emal sənayesinin
qeyri-neft və aqrar sektorların prioritet sahələrində
dövlət investisiyalarını genişləndirmək
hesabına iqtisadiyyatın şaxələndirilməsini, əhalinin
səmərəli məşğulluğunu və ölkənin
sənayeləşdirilməsi ilə bağlı problemləri
həll etmək mümkündür. Yalnız bununla
hökumətin investisiya siyasəti Prezidentin qarşıya
qoyduğu yeni vəzifələrə cavab verə bilər.
Dövlət
vəsaiti hesabına emal sənayesinə və kənd təsərrüfatına
müxtəlif formalarda
(birbaşa, partnyorluq vasitəsi ilə və s.)
investisiyaların qoyulması
iqtisadi nəzəriyyəyə, bazar iqtisadi sistemin tələblərinə
və digər ölkələrin təcrübəsinə
zidd deyil. Özəl müəssisələrin
inkişafına dövlət tərəfindən investisiya
qoyulması formasının seçilməsi ölkənin
iqtisadi durumundan asılı olaraq müəyyən edilir. Yeni dövlət müəssisələrinin
yaradılmasına, mövcud müəssisələrin yenidən
qurulmasına və modernləşdirilməsinə dövlət
büdcəsindən investisiya yönəldilməsini köhnə
sistemə qayıtmaq kimi qiymətləndirmək Azərbaycanın
indiki iqtisadi maraqlarına və hədəfinə uyğun
deyil. Azərbaycanda iqtisadi strukturun təkmilləşdirilməsi
üçün dövlət tərəfindən emal sənayesinə
və aqrar sahəyə güclü kapital qoyuluşunun həyata
keçirilməsi məqsədəuyğundur. Ölkəyə
idxal edilən qeyri-neft məhsullarının onların
ixracından dəfələrlə çox olması (2010-cu
ildə bu fərq 2,3 milyard dollar
olmuşdur) o deməkdir ki, makroiqtisadi durumda fəsadlar törətmədən
həmin həcmdə məhsul istehsalını dövlət
investisiyaları hesabına təşkil etmək
mümkündür.
Beləliklə,
iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi barədə Prezidentin qarşıya qoyduğu vəzifəni
bütünlükdə yerinə yetirmək və Azərbaycanın sənayeləşdirmə mərhələsinə
daxil olmasını təmin etmək üçün qeyri-neft
emal sənayesinin və aqrar-sənaye kompleksinin inkişafı
proqramlarının investisiya təminatına yenidən baxılması və
bu sahələrdə dövlət investisiyalarından istifadənin
genişləndirilməsi zərurəti meydana
çıxmışdır. Bu məqsədlə tədbirlərin
həyata keçirilməsi üçün ilk mərhələdə
dövlətin investisiya resurslarından istifadənin istiqamətlərinə
dəyişiklik etmək vacibdir. Düşünürük
ki, büdcəsində kifayət qədər vəsaiti olan
hökumət üçün aqrar-sənaye kompleksini
inkişaf etdirmək heç də çətin iş deyil. Əsas
məsələ iqtisadi durumun tələblərinə
uyğun onların istiqamətini müəyyən etməkdir.
Bank
sektoru iqtisadiyyatın xidmətçisinə çevrilməlidir
İqtisadi nəzəriyyənin
monetarizm məktəbinin nümayəndələri hesab edirlər
ki, iqtisadi inkişafı müəyyən edən birinci vasitə
puldur. "Pul-kredit siyasəti iqtisadi yüksəlişə
nail olmağı təmin etməlidir" konsepsiyasını
rəhbər tutan monetaristlərin fikrincə, dövlət tənzimləməsi
təkcə pul kütləsi üzərində nəzarətlə
məhdudlaşdırılmamalı, nəyin bahasına
olursa-olsun pul qıtlığı yaradılmamalı,
dövriyyədə pul təklifi qiymətlərin və
ümumi daxili məhsulun dinamikasına müəyyən nisbətlərdə
proporsional səviyyədə çoxalmalıdır. Bank sektorunun iqtisadiyyatın xidmətçisinə
çevrilməsinin maddi bazası pul təminatının tələb
olunan səviyyədə təşkil edilməsidir. Əhalinin
alıcılıq qabiliyyəti, investisiya qoyuluşu və
kreditlərdən istifadənin mümkünlüyü və
sərfəliyi məhz pul təminatından asılıdır.
Ölkəmizdə
milli valyutanın denominasiyasından sonra iqtisadiyyatın
monetizasiya göstəricisi (pul kütləsinin ümumi daxili
məhsula nisbəti) xeyli yaxşılaşmış və
2007-ci ildəki 15,5 faizdən 2010-cu ildə 20 faizədək
yüksəlmişdir. Pul kütləsinin orta illik dövriyyəsi
6,4 dəfədən 5 dəfəyədək
azalmışdır. Buna baxmayaraq, Azərbaycan
iqtisadiyyatının pul təminatı nəinki inkişaf
etmiş ölkələrlə müqayisədə, hətta
bəzi MDB ölkələrinə nisbətən zəifdir.
Pul
qıtlığının mənfi təsirinin bariz göstəricisi
hüquqi və fiziki şəxslərin böyük əksəriyyətinin
bank kreditlərinə əlçatmazlığıdır.
Halbuki bazar iqtisadiyyatlı ölkələrdə
inkişafın əsas amili kimi bank kreditlərindən
geniş istifadə olunur. İnkişaf etmiş ölkələrdə
əsas kapitala investisiyaların tərkibində bank krediti 80
faizə yaxındır. Azərbaycanda isə bu
göstərici arzu olunan səviyyədə deyil. Ölkə
üzrə kreditin yalnız az bir hissəsi yeni istehsal güclərinin
yaradılmasında, mövcud obyektlərin yenidənqurulmasında
istifadə edilir. Özü də belə kreditlər özəl
sektor tərəfindən əsasən yaşayış
binaları, ticarət, restoran və məişət xidmətlərinə
aid infrastruktur təyinatlı obyektlərin inşası
üçün istifadə olunur. Bunun nəticəsidir ki,
2010-cu ildə kreditlərin 53 faizi ev təsərrüfatlarına,
ticarət və xidmət sahələrinə verilmişdir. Kənd
təsərrüfatı və emal sahələrinin payı cəmi
4,9, sənaye və istehsalın payı 7,6 faiz təşkil
etmişdir (Azərbaycan Respublikasının Mərkəzi
Bankı, illik hesabat, 2010, s.44).
İqtisadiyyatda
pul təklifinin azlığı ölkədə kredit
resurslarının azlığını şərtləndirən
əsas amildir. Nəticədə təklif tələbdən
dəfələrlə azdır, kredit faizləri yüksəkdir.
Bəs, pul qıtlığı nə ilə əlaqədardır
və bu siyasət nə dərəcədə əsaslı və
milli iqtisadiyyatın mənafeyi baxımından məqsədəuyğundur?
Bəzi bank
mütəxəssisləri hesab edirlər ki, ÜDM-də
böyük həcmə malik olan xam neftin və qazın əsas
hissəsinin xaricdə satılması bu mərhələdə
milli valyutaya faktiki tələbatı nisbətən
azaldır. Burada həqiqət var. Ancaq nəzərə almaq
lazımdır ki, sonrakı mərhələdə ixracdan
ölkəyə daxil olan xarici valyutanın müəyyən
hissəsi dövlət və özəl qurumlar tərəfindən
milli valyutaya dəyişdirilməklə ölkə daxilində
istifadə olunur. Bu da milli valyutaya tələbatı
artırır. Milli valyutaya tələbatı artıran
mühüm amillərdən biri də mal idxalının böyük
həcmdə olmasıdır. Belə ki, xarici valyutaya
alınan həmin mallar daxili bazarda milli valyutaya satılır.
Azərbaycanın
Mərkəzi Bankı özü də iqtisadiyyatın
monetizasiya göstəricisini hesablayarkən qeyri-neft ÜDM-ni əsas
götürür. İxracatında Azərbaycan kimi xammal və
yarımfabrikatlar (neft, qaz və s.) üstünlük təşkil
edən Rusiya və Qazaxıstanda pul kütləsinin ÜDM-ə
nisbəti Azərbaycanla müqayisədə 1,5-2 dəfə yüksəkdir.
Belə olan təqdirdə Azərbaycanda sərt pul siyasəti
aparılmasını əsaslandırılmış hesab etmək
düzgün deyil.
Bank
sektorunun kommersiyalaşdırılması ona gətirib çıxarıb ki,
banklar öz mənafelərinə uyğun olaraq kredit faizini və
kreditlərin verilmə istiqamətlərini müstəqil qəbul edirlər.
İqtisadi nəzəriyyə və tədqiqatçı
alimlər hesab edirlər ki, normal fəaliyyət göstərən
iqtisadiyyatda orta faiz
dərəcəsi orta mənfəət normasından iki dəfə
az olmalıdır. Təəssüf ki, bu həqiqətə
Azərbaycanın bank sektorunda
az əhəmiyyət verirlər. Bizdə orta faiz dərəcəsi
orta mənfəət normasından bir neçə dəfə
yüksəkdir. Məsələnin kökü
ondan ibarətdir ki, 2004-cü ildə qəbul edilmiş
"Banklar haqqında" qanunda deyilir ki, hər bir bank
müştərilərlə bağladığı
müqavilədə xidmət şərtlərini, o cümlədən
faiz dərəcələrini müəyyən etməkdə
sərbəstdir (maddə 36.6). Eyni zamanda
2004-cü ildə qəbul edilmiş "Azərbaycan
Respublikasının Mərkəzi Bankı haqqında"
qanunda nəzərdə tutulur ki, Mərkəzi Bank kredit təşkilatlarının
əməliyyatları üzrə faiz dərəcələrinin
aşağı və yuxarı hədlərini müəyyənləşdirə
bilər (maddə 35). Qanunda nəzərdə tutulan bu
müddəa mütərəqqi olsa da, hələlik tətbiq
edilmir. Ona görə də kredit təşkilatları mərkəzləşdirilmiş
resurslar da daxil olmaqla bütün kredit resurslarını təsərrüfat
subyektlərinə yüksək faiz dərəcəsi ilə
satırlar. Məhz bu səbəbdən qanunda
göstərilməlidir ki, mərkəzləşdirilmiş
kredit resurslarına kredit təşkilatları tərəfindən
təyin edilən yeni faiz dərəcəsinə Mərkəzi
Bank nəzarət edir və bu faiz dərəcəsi Mərkəzi
Bankın müəyyən etdiyi faiz dərəcəsindən
1,5-2 faizdən çox ola bilməz. Çünki bank-kredit təşkilatlarına
faiz dərəcələrini sərbəst müəyyən
etmək səlahiyyətlərinin verilməsi və faiz dərəcələrinə
Mərkəzi Bankın məhdudiyyət müəyyən etməməsi
pul qıtlığı və kreditlərə yüksək tələbat
şəraitində ölkədə bahalı kredit
bazarının formalaşmasını şərtləndirən
əsas səbəblərdəndir.
Ölkə
iqtisadiyyatının, milli sahibkarlığın davamlı və
səmərəli inkişafı üçün investisiya təminatının
yaradılması istiqamətində Mərkəzi Bank qanunla
ona verilmiş kommersiya kredit faizlərinə məhdudiyyət
qoymaq səlahiyyətindən istifadə etməlidir.
İnflyasiyanın səviyyəsi ilə yanaşı, mənfəət
normasını da
meyar götürməklə bankların kredit faizi barədə
hərəkətlərinə məhdudiyyət qoyulması
vacibdir. Maliyyə bazarında faiz dərəcəsi tələb
və təklifi tarazlaşdıran qiymət rolunu oynayır.
Dövlət öz siyasəti ilə faiz dərəcəsini
dəyişməklə iqtisadiyyatın maliyyə
resurslarını, yəni depozit və kredit resurslarını
investisiya məqsədləri üçün istifadə etməyə
stimul yarada bilir.
Kredit bazarında kommersiya bankları
həlledici mövqeyə malikdirlər. Onlar öz mənafelərinə uyğun ölkənin
kredit bazarını idarə edirlər. Bu səbəbdən
kredit bazarında dövlətin tənzimləyici rolunun
gücləndirilməsinə ehtiyac var. Müqayisə
üçün qeyd edək ki, inkişaf etmiş ölkələrdə
kommersiya banklarının mərkəzi bankın uçot dərəcəsindən
1-1,5 faiz bənd çox kredit faizi qoya bilməsinə
yalnız hökumət icazə verir. Azərbaycanda
isə bu nisbəti banklar özləri 7-8 dəfə yüksək
müəyyən edirlər. Halbuki
qanunvericilikdə dəyişiklik etməklə kommersiya
banklarının bu hüququnu məhdudlaşdırmaq
mümkündür. Kommersiya
banklarının faiz dərəcələri ilə Mərkəzi
Bankın faiz dərəcəsi arasındakı nisbət,
inkişaf etmiş ölkələrdə olduğu kimi,
dövlət tərəfindən normativ sənədlə
müəyyən edilməlidir. Kredit dərəcələri
onun təyinatından, mülkiyyət formasından və
regiondan asılı olaraq differensiyalı müəyyən
edilsə, regionların da sosial-iqtisadi inkişafının
investisiya təminatı yaxşılaşar.
Tofiq HÜSEYNOV,
AMEA
İqtisadiyyat İnstitutunun
şöbə müdiri, iqtisad elmləri doktoru,
əməkdar iqtisadçı
Azərbaycan.-
2012.- 5 avqust.- S. 4.