Qarmonun Paqaninisi
Azərbaycan
milli instrumental musiqisi Şərq xalqlarının mədəniyyət
aləmində ən qədim tarixə malik olan sənət
sahələrindəndir. Professional musiqi sənətimizin
banisi Üzeyir Hacıbəyli yazırdı: "Azərbaycan
xalqının zəngin və geniş musiqi incəsənəti
qədim bir tarixə malikdir... Azərbaycan şairlərinin
lirik şeirləri, müğənnilərinin füsunkar
mahnıları, ifaçılarının yüksək sənətkarlığı
Xəzərin qumlu sahillərindən Qara dənizin sahil
qayalarınadək, Türkistanın qızmar səhralarından
başı qarlı Elbrus və Ağrı dağlarınadək
geniş yayılmışdır".
İnstrumental sənət ifaçılığının inkişafında hər bir musiqi alətinin özünəməxsus yeri var. Azərbaycan instrumental musiqi yaradıcılığında solo musiqi aləti kimi qarmonun da səciyyəvi xüsusiyyətləri, təsir qüvvəsi danılmazdır. Azərbaycanda məşhur ustad və istedadlı qarmon ifaçıları olub. Əhəd Əliyev, Abutalıb Kərbəlayı Muxtar oğlu Yusifov, Teyyub Dəmirov kimi sənətkarların adları dillər əzbəridir. İndi də bu sahənin aparıcı qarmon ifaçıları var.
Əlli ildən artıqdır ki, şirmayi dilli qarmon Zakir Mirzəyevin sinəsində dilə gələrək nəğmələr və rənglər çələnginə yeni havalar bəxş etməkdədir. Maestro Niyazi deyərdi ki, Zakir Mirzəyev qarmonu elə dilləndirib oxudur ki, heç müğənniyə ehtiyac qalmır. Zakir xalq mahnılarımızı, muğamlarımızı, rəqslərimizi özünəməxsus tərzdə şirin ştrixlərlə, coşqun duyğularla, həzin sədalarla çox ustalıqla rövnəqləndirir. "Yadıma düşdü", "Sevgilim", "Sevən könül", "Qurban adına", "Yeri dam üstə, yeri", "Muğana ceyran" kimi nəğmələrimizi Zakir Mirzəyev qarmonda ifa edəndə qulaq asasan. İnsan təkcə musiqinin gözəlliyinə, əfsununa düşmür, hətta sözləri belə apaydın eşidir. Həqiqətən də Zakir Mirzəyeivn qarmonu bülbül kimi oxuyur.
Zakir Mirzəyev
Bakıda anadan olub. Amma onun nəsil
şəcərəsi ilə
maraqlananda babasının
Güney Azərbaycanın
Zəncan əyalətindən
Lənkərana gəldiyi
bəlli olur. Sonradan Bakıya köçüblər.
Atası
Qulam Hüseyn Bakıda müxtəlif sahələrdə çalışıb.
Nəfəs musiqi alətlərində
çalmaq qabiliyyətinə
malik olan Qulam Hüseyn "Şoferlər klubu"nun
özfəaliyyət ansamblında
balaban ifaçısı
kimi işə başlayıb. Sonralar el şənliklərinə
də gedərmiş.
Müharibə illərində isə
dəmiryol idarəsində
çalışıb. Elə o illərdə də Qulam Hüseynlə Mədinə xanımın
ilk övladları dünyaya
gəlib. Adını Zakir
qoyublar. Lakin sonra tale elə gətirib ki, Qulam Hüseyn kişi Xaçmazda
yaşamalı olub. Elə Zakir də birinci
sinfə bu şəhərdə gedib.
Hələ uşaqlıq illərində
atasının balabanı
həzin-həzin səsləndirməsindən
riqqətə gələn
Zakir əlinə qaval alaraq atasının
çalğısının ritmini tutmağa çalışarmış. Sonralar da radioda qarmon
səsi eşidən kimi elə bil
dünyanı ona bağışlayarmışlar. Saatlarla qulaq asmaqdan doymazmış. Ata oğlunun
bu həvəsini hiss etdiyindən zahirən çəlimsiz övladının
qarşısına belə
bir şərt qoyub: "Sən yeməyinə yaxşı
fikir versən, ananın sözünə
qulaq assan, arzu etdiyin bir
şeyi alacağam".
Bir gün atasını işdən
qayıdarkən qoltuğunda
bir bağlama gətirdiyini görən Zakir onun qarmon
olduğunu biləndə
özünü dünyanın
yeddinci qatında hiss edib. Heç kim də
ağlına gətirə
bilməzmiş ki, sadəcə ağzında
zümzümə etdiyi
"Heyvagül"u havasını
qarmonu ilk dəfə əlinə alan uşaq çalmağı
bacaracaq. Onda Zakirin səkkiz
yaşı vardı.
Sonralar valideynləri onu musiqi dərnəklərinə
aparıblar. Qarmon əlindən
düşməzdi. Onu həvəsləndirmək,
çaldığı havaların
təsirini artırmaq
üçün anası
Mədinə xanım
da qaval götürüb ritm tutar, oğlunu müşayiət edərmiş.
Orta məktəbdə oxuduğu
illərdə müxtəlif
tədbirlərdə, konsertlərdə,
müsabiqələrdə iştirak
edən Zakir Mirzəyev tərifnamələr,
fəxri fərmanlar aldıqca, xoş sözlər eşitdikcə
daha da ruhlanırdı.
Onu on yaşında səhnədə görən
bəstəkar Əfrasiyab
Bədəlbəyli konsertdən
sonra Zakiri yanına çağırtdıraraq
soruşub:
- Müəllimin kim olub?
- Özüm öyrənmişəm.
O vaxt böyük insan, əsl musiqi xiridarı Əfrasiyab Bədəlbəylinin
söylədiyi fikirlər
Zakir Mirzəyevin yaradıcılıq yoluna
əbədi bir işıq saldı: "Qoçaq, bilirsənmi ki, bu çalğınla
30 il qabağa getmisən. Belə qabiliyyət hər adama nəsib
olmur, bala. Səni biz öz nəzər-diqqətimizdə
saxlamalıyıq. Hər birimiz sənə kömək etməliyik,
sən böyük musiqiçi ola bilərsən".
Ötən əsrin 60-cı illərində Zakir Mirzəyev bir qarmon ifaçısı kimi artıq məşhurlaşmışdı. 1959-cu ildə Moskvada keçirilən Azərbaycan mədəniyyəti və incəsənəti ongünlüyündə qarmonu ilə insanları heyrətə salanda onun cəmi 15 yaşı vardı. Bu yaşda yeniyetmənin sanballı musiqiçilərdən ibarət olan bir nümayəndə heyətinin tərkibinə daxil edilməsi qeyri-adi bir hadisə idi.
Azərbaycan Dövlət Teatr İnstitutunda (indiki Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universiteti) ali təhsilini başa vurduqdan sonra Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasına solist-qarmonçu göndərilib. Onun belə bir mədəniyyət məbədində işləməsi gənc qarmon ifaçısının qarşısında yeni üfüqlər açdı. Zakirin hər ifası təkcə dinləyicilərin deyil, korifey musiqiçilərin də yaddaşına yazılırdı. Xüsusilə də bəstəkar Əfrasiyab Bədəlbəyli sevinirdi ki, onun zəhməti hədər getmədi, uzaqgörənliyi özünü doğrultdu. Zakiri çox yerə dəvət edirdilər. Ustad tarzən, muğam bilicisi Əhməd Bakıxanov, bəstəkarlardan Səid Rüstəmov, Cahangir Cahangirov, Adil Gəray, müğənni Şövkət Ələkbərova Zakirin çalğısını çox dəyərləndirərək onunla işləməkdən zövq alırdılar. Elə bu diqqətin də nəticəsi idi ki, Əhməd Bakıxanov gənc qarmon çalanı rəhbəri olduğu Xalq Çalğı Alətləri Ansamblına dəvət etdi. 1964-cü ilin axırlarında Zakirin ifasında beş rəqs melodiyası radionun fondu üçün götürüldü. Onun bəstələdiyi "Şənlik rəqsi", "Rəqs melodiyası", "Gülşən rəqsi", "Yeni rəqs" və "Xalq oyun havası "Qazaxı" lentə yazıldı.
Zakir Mirzəyev həm də fərqli qarmon ustadıdır. O, bir sıra simli alətlərdə (kaman, skripka, viola) ifa oluna biləcək xüsusi çalarlı musiqilər var ki, onu çox ustalıqla, bəlkə də xəbəri olmadan belə qarmon sənətinə gətirdi. Mütəxəssislər bunu "şedevr" adlandırdılar. Onun həyat verdiyi sənət nümunələri elə bir emosional gücə, qüdrətə malikdir ki, insanın hiss və duyğularını öz cazibəsinə alır. Zakirin sənəti həyatın öz rəngindən doğur. Gecə-gündüz olduğu kimi, qarmonun da ağ və qara dilləri bu ziddiyyəti tamamlayaraq səhərin ümidini, axşamın həzinliyini insanın ovqatına gətirir.
1978-ci ildə Bakıda
Dövlət Konsert-Qastrol
Birliyi yaradıldı. Bura üzv
olmaq istəyənlər
o vaxt təşkil olunmuş Bədii Şura qarşısında
çıxış etməli
idi. İfaçılar bəyənildikdən sonra işə qəbul edilirdi. Dünya şöhrətli, dirijor-bəstəkar,
maestro Niyazi Bədii Şuranın rəhbərl
idi. O günü
xatırlayan Zakir Mirzəyev danışır:
"Mən öz aləmimdə idim. Qəfildən qarmonu tərsinə
çevirib sol əllə
aşağıdan yuxarı
çalmağa başladım.
Sağ əlim tərəfə düşən
alətin sol gövdəsinin
düymələri ilə
unison və ya iki-üç səslə
müşayiət etməyə
başladım. Bu anda
maestronun heyrətli səsini eşitdim: bu, virtuozluğun zirvəsidir!"
Onun bütün
ifalarını həmişə
diqqətlə dinləyən
maestro Niyazi Zakir Mirzəyevi "qarmonun Paqaninisi" adlandırdı. O zamana qədər heç bir xarici ölkəyə
getməyən Zakir Mirzəyev məhz maestro Niyazinin dəstəyi və köməyi sayəsində müxtəlif
ölkələrə qastrol
səfərlərinə göndərildi.
Hollandiya, Nepal, Hindistan,
Vyetnam, Mali, Kamboca, Rumıniya, Konqo, Anqola, İran, TürkiyəEmusiqisevərləri Azərbaycan qarmon ustadının yaratdığı
qeyri-adi melodiyalarının
möcüzələrinə vurğun kəsildilər.
1979-cu ildə məhz
maestro Niyazinin təklifi
ilə Brüsseldə
keçirilən beynəlxalq
musiqi müsabiqəsindən
vətənə qızıl
medalla qayıtdı. Azərbaycan radiosunun
Qızıl Fonduna Zakir Mirzəyevin 130-a qədər musiqi nümunəsi daxil edilib. O, həm də yaradıcı ifaçıdır. 100-ə qədər rəqs musiqisi bəstələyib.
Bu səs incilərinin
yarıdan çoxu müntəzəm şəkildə
radio dalğalarında, televiziya
efirində səsləndirilir.
Maraqlısı budur ki, Azərbaycanda ilk dəfə Niyazi adına Dövlət
Simfonik Orkestri ilə bəstəkar Tofiq Bakıxanovun bir saylı üç hissəli simfonik konsertini qarmonda məhz Zakir Mirzəyev ifa edib. Mütəxəssislər tərəfindən yüksək
dəyərləndirilən bu simfonik konsert
də Qızıl Fondda saxlanılır.
Zakir Mirzəyev
həm də tədqiqatla məşğul
olan yaradıcıdır. Uzun illər
böyük fədakarlıqla
və zəhmətlə
üzərində işlədiyi
"Azərbaycan xalq musiqisində qarmonun rolu və əhəmiyyəti"
mövzusundakı dissertasiya
işini tamamlayaraq
2005-ci ildə müdafiə
etdi. O, bu sahənin ilk sənətşünas
alimidir. 2007-ci ildə
isə 30 il
üzərində çalışdığı
sol tərəfli yeni Azərbaycan qarmonunun ixtirasını tamamlayaraq
2008-ci ildə respublika
Standartlaşdırma, Metrologiya
və Patent üzrə
Dövlət Agentliyinin
"Patent ixtira" vəsiqəsini
alıb. Sənətşünas Zakir Mirzəyev
bir sıra dərslik və monoqrafiyaların müəllifidir.
"Azərbaycan qarmonu" monoqrafiyası iki dəfə çap edilib. Ali məktəb tələbələri
üçün çox
gərəkli vəsait
olan bu elmi
topluda qarmonun mənşəyi və onun Azərbaycan musiqisində istifadəsi tarixindən, xalq musiqimizin inkişafındakı
əhəmiyyətindən söz açılır.
Zakir Mirzəyevin müəllifi
olduğu "Qarmon məktəbi" dərsliyi
isə Təhsil Nazirliyinin tövsiyəsi ilə hazırlanıb.
2010-cu ildə çap edilmiş "Rast Muğamı" metodik dərs vəsaiti isə müəllifin bu sahədə apardığı
növbəti bir axtarışının mükəmməl
məhsuludur. Bir sıra
tezis və məqalələrin müəllifi
olan Zakir Mirzəyev təkcə Azərbaycanda deyil, Yaxın Şərqdə yeganə musiqiçidir ki, öz ifa
etdiyi alət üzrə dissertasiya işini müdafiə edib.
Zakir Mirzəyev
qarmonla ünsiyyət
bağladıqdan sonra
dünyanın çox
möhtəşəm konsert
salonlarında heyranedici
məqamlar yaradıb. Amma özünün
ən çox yadında qalan 2006-cı ildə Avstriyanın paytaxtı Vyanada dahi Üzeyir Hacıbəylinin büstünün
açılış mərasimində
iştirak etdiyi günlər olub. Söyləyir ki, həm Üzeyir Hacıbəylinin,
həm də Motsartın əsərlərini
qarmonda ifa edərkən zal ayaqüstə ona qulaq asıb və alqışlayıb.
60 ilə yaxındır ki, Azərbaycan musiqisinin təbliğinə
və inkişafına
xidmət göstərən
əməkdar artist, Heydər
Əliyev Fondunun təqaüdçüsü, sənətşünaslıq
namizədi, Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetinin dosenti Zakir Mirzəyevin sənəti yüksək
zirvədədir. Sənətdə zirvə isə silsilə dağlara bənzəyir. Birinə
çatan kimi digərinin zirvəsi görünür...
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2012.- 8 avqust.- S. 5.