Səsi ilə
seçilənlər
Azərbaycan radio və televiziyasının ilk diktorları sırasında şuşalıların da öz yeri var. Mətbuatda Aydın Qaradağlı haqqında dəfələrlə yazılıb. Onun səsinin vurğunu olanlar çoxdur. Amma heç zaman fərqinə varmamışıq ki, Aydın Qaradağlı haralıdır? Bu yaxınlarda aparılan araşdırmalar nəticəsində rastlaşdığımız faktlar bizi həm heyrətləndirdi, həm də sevindirdi. Bu da təsadüfi deyil. Şuşanın təbiəti səs vergisi, səs ötürücüsü deməkdir. Həqiqətən də Azərbaycan mədəniyyətinin elə sahələri var ki, orada ilkinlik məhz şuşalılara məxsusdur. İlk diktorların sırasında da şuşalıların öndə olması bu fikri yenidən təsdiqlədi. Ənvər Həsənov (Şirinbəyov - repressiya ilə əlaqədar bu soyad dəyişilib) Azərbaycan radiosunun ilk diktorlarından biridir. 1926-1927-ci illərdə işləyib. Aydın Qaradağlı, Nailə Mehdibəyova, Rafiq Hüseynov, Şərqiyyə Hüseynova kimi diktorların isə teleradio tarixində silinməz izləri var.
Qaradağlılar
Azərbaycanda
diktorluq məktəbinin yaradıcılarından, bu
ağır və şərəfli sənətin birincilərindən
olmuş Aydın Qaradağlı məhz səsi il sevilmiş,
bu səsə görə də əbədi yaşamaq
hüququ qazanmışdır. O səsin istiliyi çox
adamın ürəyində həkk olunaraq Aydının xatirəsini,
sevgisini elə möhkəm saxlayıb ki, ölümündən
keçən uzun illər də bu şəxsiyyəti unutdura
bilməyib.
Burada bir məsələni də xatırlatmağı vacib saydıq. Aydın Qaradağlı Şuşada ad-san qazanmış böyük bir nəslin övladıdır. Onun ulu babalarının hər biri haqqında saatlarla danışmaq və yazmaq olar. Bu nəsildə hansı sənət sahibləri olmayıb - şair, tərcüməçi, filoloq, hərbçi, maarif xadimləri. Atası Çingiz Qaradağlı 1903-cü ildə Şuşada anadan olub. Görkəmli maarif xadimi və aktyor idi. Əvvəlcə Şuşada təhsil alan Çingiz Qaradağlı Pedaqoji İnstitutu bitirdikdən sonra müəllimlik fəaliyyətinə başlayıb. Qarabağın bir çox məktəblərində dərs deyən, tədris işləri üzrə direktor müavini, direktor vəzifələrində çalışan Çingiz həm də professional səviyyəli həvəskar aktyor idi. O, Şuşa və Ağdam teatrlarında səhnəyə qoyulmuş bir neçə tamaşada müxtəlif səpkili obrazlar yaradıb. Əsas və epizodik rollarda çıxış edib. Xüsusilə də Cəfər Cabbarlının, Hüseyn Cavidin əsərlərində yaratdığı obrazlar dolğun və mükəmməl alınıb. İkinci dünya müharibəsi illərində Çingiz Qaradağlı Ağdam Dövlət Dram Teatrının direktoru vəzifəsində çalışıb. Onun oğlu Aydın Qaradağlı isə həm atasının, həm də bədii qiraət sənətinin korifeyi sayılan Kazım Ziyanın ləyaqətli davamçısı oldu.
Şuşalı Çingizin sevimli oğlu Aydın isti bir yay günündə Azərbaycanın dilbər guşəsi Qubada doğulub. Hələ səsinin hansı möcüzəyə sahib olduğundan xəbəri yox idi. Bu səbəbdən də orta təhsilini başa çatdıran kimi gəmiçilik məktəbində oxudu. Amma ara-sıra yoldaşları üçün oxuduğu şeirlər, danışıq qabiliyyəti onu çoxundan fərqləndirirdi. İkinci dünya savaşı təzə başa çatmışdı. Azərbaycan radiosuna natiqlik qabiliyyəti və gözəl diksiyası ilə seçilən diktorlar lazım idi. Elə bu tələbatın nəticəsi olaraq onu dövlət radiosuna diktor vəzifəsinə işə qəbul edəndə Aydının cəmi 17 yaşı vardı. Gəmiçi olmaq istəyirdi. Amma səsinin avarları onu qeyri-adi bir sənətin ümmanına çəkdi. Adi "avar" çəkməkdən kapitan rütbəsinə qədər yüksəldi. İşləyə-işləyə əvvəl teatr məktəbində aktyor təhsili aldı, sonra Azərbaycan Dövlət Teatr İnstitutunda oxudu. Səsi ona ağlagəlməz bir şöhrət və sevgi gətirdi. Azərbaycan diktorları arasında ilk dəfə olaraq əməkdar artist adına layiq görüldü. O, adi diktor da deyildi. Uzun müddət dövlət radiosunda baş rejissor, Proqram baş redaksiyasında baş redaktor vəzifəsində çalışan Aydın Qaradağlı çoxcəhətli yaradıcılığa malik istedadlı sənətkar idi. Hətta onu bəzi filmlərdə baş rolu yaratmaq üçün sınaq çəkilişlərinə dəvət etsələr də, filmin nümayişi zamanı o, özünü görməyib. Bu da taleyin bir qəribəliyidir. Nə qədər istedadlı, sevilən sənətkar olsan da, sanki mütləqdir ki, bir ədalətsizliklə də üzləşəsən.
Yazının əvvəlində söylədik ki, Aydın Qaradağlı Azərbaycan radiosunda işə başlayanda cəmi 17 yaşı vardı. Səslə başlayan mənalı və maraqlı həyatının canlı ömrü 33 il çəkib. Biz onu səsindən tanıyırdıq. İfasında səslənən şeir, hansısa bir mətn çevrilib bir həyat olardı. Bu səsin ahəngindən gözlərimiz qarşısında qəribə mənzərələr açılırdı, ürəyimiz titrəyirdi.
Aydının diksiyası bambaşqa idi. Elə bil Tanrı səs adlı möcüzəni varlığa döndərib canlı yaratmasını ancaq və ancaq Aydın Qaradağlının simasında əks etdirmişdi. Aydından öncə də, ondan sonra da Azərbaycan radiosunun ustad diktorları olub. Soltan Nəcəfov, Fatma Cabbarova, Ramiz Mustafayev, Züleyxa Hacıyeva, Sabutay Quliyev... Bu şəxslərin də Azərbaycan diktorluq sənətinin təşəkkülündə müəyyən xidmətləri var. Amma etiraf edək ki, bu sırada birincilərdən olan Aydın Qaradağlı ulduzları sayrışan əngin səmada ay kimi yeganə idi. Onun yeri həmişə görünməkdədir. Oxuduğu materialların, demək olar ki, əksəriyyəti Azərbaycan radiosunun "Qızıl fond"unda qiymətli inci kimi saxlanılır.
Aydın Qaradağlının səsinin
vurğunu olanlar çox idi. Ona el arasında "Azərbaycanın
Levitanı" deyirdilər. Xalq şairi Səməd
Vurğun isə Aydın Qaradağlını
"qızıl səsli sənətkar"
adlandırmışdı. Böyük
şair həmişə şeir və poemalarını ancaq
Aydın Qaradağlıya həvalə edirdi. Radioda işlədiyi illər ərzində müxtəlif
yazıçı və şairlərin əsərləri əsasında
tərtib olunmuş verilişlərin rejissoru məhz Aydın
Qaradağlı olub. Yazıçı və
şairlərimizin oxucular tərəfindən sevilməsində
onun böyük əməyi var. Aydının səsi
tamaşaçını, dinləyicini istər-istəməz
oxucuya çevirirdi. Özü ədəbiyyat
vurğunu idi. Poeziyanı çox sevirdi.
Ona qulaq asanlar da Aydının bu sevgisini təzələyirdilər.
Xalq şairi Məmməd Araz deyərdi ki, Aydının
səsində vətən havası, torpaq ətri var. Bizi ilk dəfə
sözə yox, səsə diqqət kəsdirən məhz
Aydın Qaradağlı olub. Onun səsində nə
sirr var idisə, eşidəndə adamın ruhu təzələnirdi,
dünya öz rəngini sanki dəyişirdi.
Aydın
Qaradağlı oxuduğu mətnə məsuliyyətlə
yanaşan, hətta tanış
olmadığı materialın ilk cümləsindən onun səsləndirmə
tonunu təyin etməyi, dinləyicilərə necə
çatdırmağı sövq-təbii duyan bir sənətkar
idi. O, adi diktor deyildi, əsl söz xiridarı, daha dəqiq
desək, bədii qiraət ustası idi. Bəlkə
də buna görədir ki, Aydın Qaradağlının
ifasında eşidilən şeirləri sonralar başqa nəfəsdə
də dinlədik. Amma o dadı, o effekti
duya bilmədik. Aydının səsində
nə cazibə var idisə, onu dinləməkdən, eşitməkdən
doymaq olmurdu. İndi də hərdən səsini yadigar
saxlamış lent yazılarına qulaq asanda adamın
ovqatı dəyişir. Mütləq ötənlərə
boylanır, gələcək haqqında
düşünürsən. C.Cabbarlının
məşhur "Ana" şeirini Aydın necə təsirli
söyləyərdi. O fəryadlar adamın iliyinə qədər
işləyərdi:
Ana! Ana!.. O
adın qarşısında bir qul tək,
Həmişə səcdədə olmaq mənə fəxarətdir.
Onun əli
ilə bəla bəhrinə yuvarlansam,
Yenə xəyal edərəm bəzmi istirahətdir.
Aydın
Qaradağlı Azərbaycan mədəniyyətində, əslində,
bir məktəb yaradıb. Onun səsini
dinləyib yolunu davam etdirənlər hələ də bu cazibədən
çıxmayıblar. Əməkdar artist, bədii qiraət
ustası Ağalar Bayramov bu unudulmaz insan barədə belə
söyləyir: "Azərbaycanda gözəl səsli diktor
çoxdur. Amma Aydın Qaradağlını həmkarlarından
fərqləndirən əsas xüsusiyyəti onun səsə
bədiilik verməsi idi. Məlahətli səs
çoxunda var, amma səsə ürəyin şirəsini
qatmaq təkcə Aydında mümkünləşmişdi".
Səslə dərs demək, səslə təsir
göstərmək, doğrudan da, böyük qüdrətdir. Şair Tofiq Bayramın belə
bir misrası var:
Eşidim
Aydının məğrur səsində:
- Sabah
ölüm yoxdur Yer kürəsində.
Məğrur
səs! Çox gözəl
tapıntıdır. Aydın
Qaradağlı həqiqətən Azərbaycan diktorluq məktəbinin
bir əfsanəsi idi. Maraqlıdır ki,
bu unudulmaz insanın ömür-gün dostu da Azərbaycan
radiosunun sayılıb-seçilən diktorlarından olub -
C.Cabbarlının qardaşı qızı Gültəkin
Cabbarlı. Radionun yaşlı dinləyiciləri, yəqin
ki, bu sözləri hələ də unutmayıblar: "Mətni
oxudu Aydın Qaradağlı", "Verilişi
aparırdı Gültəkin Cabbarlı". Hər iki diktor əməkdar
artist fəxri adına layiq
görülmüşdü. Onların qoşa ömründən
yadigar qalmış övladları - Xanım, Aygül, Vüqar
valideynlərinin arzularını yerinə yetirərək bu
gün Azərbaycan mədəniyyətinin inkişafında fəaliyyət
göstərirlər. Cəmi 50 il
ömür sürmüş Aydın Qaradağlı 1980-ci ildə
dünyasını dəyişib. Böyük müğənnimiz
Bülbülə məxsus qiymətli bir fikir var: "Öz
dilində elə oxumalı ki, o dili başa düşməyənlər
belə ləzzət alsınlar, sənin dilində
oxumağı arzulasınlar".
Bu da taleyin yazısıdır. Cəmi 50 il
yaşamış Aydın Qaradağlı əmək fəaliyyətinə
çox erkən başlayaraq adını mədəniyyət
tariximizə əbədi həkk etdi. O, əslində, Azərbaycan
ədəbiyyatının çox yorulmaz təbliğatçılarından,
təşviqatçılarından biri idi. Təkcə
şeirləri, hekayələri deyil, ən rəsmi
mövzuları belə dinləyicilərə böyük məharətlə
çatdırırdı. Onun səsinə
laqeyd qalmaq mümkün deyildi. Doğrudan
da haqlı deyirlər ki, Aydın Qaradağlının ürəyi
səsində döyünürdü. Bu səbəbdən
də qəlblərə yol tapırdı, könüllərə
təsir edirdi, unudulmurdu. Səsi ilə
insanları inandırırdı. Səsi
ilə təqdim etdiyi hər hansı bir əsəri sevdirirdi.
Səsi ilə yaşadırdı və
yaşayırdı. Klassiklərimizin şeirləri,
xüsusilə də Nizami, Füzuli, Natəvan, Cabbarlı,
Şəhriyar, Səməd Vurğun, Süleyman Rüstəm,
Rəsul Rza, Hüseyn Arif və digərlərinin şeirləri
bu unudulmaz bədii qiraət ustasının nəfəsində
yeni ömrünü yaşadı.
Aydın Qaradağlı Azərbaycan boyda məmləkətin
sakinlərinin ürəyində Səs adlı bir abidə
ucaltdı. O
abidəyə həmişə sevgi və məhəbbətlə
qəlbimizin bütün duyğularını ərməğan
edirik. Aydın Qaradağlı da Səs adlı
sərvətimizin ən qiymətli bir incisi idi.
Televiziyamızın ilk diktoru
Bəlkə də bu gün çox
tamaşaçıya bəlli deyil ki, Nailə Mehdibəyova Azərbaycan
televiziyasının pionerlərindəndir. Onun babası
Mehdi Mehdibəyov dövrünün tanınmış müəllimlərindən
sayılıb. Ötən əsrin əvvəllərində
Şuşada və Azərbaycanın bir çox başqa
bölgələrində ilk maarif çırağı
yandıranlardan biri olub. Atası
Baxış müəllim də ömrünü pedaqoji fəaliyyətə
həsr edib.
O, Azərbaycan
Dövlət Universitetinin Kimya fakültəsinin son kursunda
oxuyurdu. Kimyaçı olmaq arzusunda idi. Lakin bir təsadüf müvəqqəti olsa da, onun
peşə yolunun istiqamətini dəyişdirdi. 1956-cı ildə respublika televiziyası ilk fəaliyyətinə
başladı. Mətbuatda televiziya
üçün diktor müsabiqəsi elan olunmuşdu. Nailə hələ orta məktəbdə oxuduğu
illərdə gözəl diksiyası, səlis və rəvan
danışığı ilə diqqəti çəkirdi.
Xüsusilə də ədəbiyyat müəllimləri
onun bədii qiraətinə aşiq idilər. Tez-tez bu balaca qızcığaza şeir öyrədirdilər
ki, tədbirlərdə söyləsin. Elə ali məktəbdə də müəllimləri
onun səsindəki qeyri-adiliyi sezmişdilər. Bu səbəbdən də universitet müəllimlərindən
biri Nailəyə məsləhət görüb ki,
televiziyanın keçirdiyi müsabiqədə iştirak
etsin. O zaman bu müsabiqə sadəcə sorğu-sualdan
ibarət deyildi, əsl sənət imtahanı idi. O adamlar
müsabiqənin qalibi olurdular ki, həm ana dilində, həm
də rusca mükəmməl danışa bilsinlər,
diksiyaları aydın olsun. Müsabiqədə
200-ə qədər gənc oğlan və qız iştirak
edirdi. Müsabiqə zamanı hər iki
dildə müxtəlif məzmunda və intonasiyada mətnlər
oxuyan Nailə Mehdibəyovanın danışığı, səs
ahəngi yüksək qiymətləndirildi. Beş turdan ibarət müsabiqənin nəticəsi
elan olunanda Nailə Mehdibəyova qulaqlarına inanmayıb.
Sənət yarışında 200 rəqibin
arasında yalnız iki qız - Nailə Mehdibəyova və
Tamara Gözəlova qalib çıxmışdı. İki ilə yaxın televiziyada işləyən
Nailə xanım sonra Şamil Budaqov adlı bir gənclə
ailə qurub. Həyat yoldaşının
işi ilə əlaqədar Moskvaya köçüblər.
Beləliklə, cəmi iki il Azərbaycan
televiziyasında diktor işləyən Nailə Mehdibəyova
öz adını ilkinlər sırasına yazmağa nail
olub.
Onun Moskva həyatı da maraqlıdır. Bir müddət
Xalq Təsərrüfatı Nailiyyətləri Sərgisində
Azərbaycan pavilyonunun bələdçisi olub. Yəni,
Moskvaya gələn qonaqları, turistləri, eləcə də
yerli sakinləri doğma vətəni ilə tanış
edib. Sonra burada da çox tablaşa bilməyib.
Nəhayət, uzun illərdən sonra öz sənətinin
arxasınca gedib. Moskvadakı orta məktəblərdən
birində kimya fənnindən dərs deyib. Sonralar direktor kimi fəaliyyət göstərib.
Onun direktor olduğu beynəlmiləl məktəbdə
müxtəlif ölkələrdən gələn şagirdlər
təhsil alırdılar. Ömrü-günü
bu şəhərə bağlansa da, fikri həmişə Azərbaycanda,
Şuşada olan Nailə xanımın övladları da onun
yolunu seçdilər.
Sənətin
ucalığında
Azərbaycan
televiziyasında, demək olar ki, öz məktəbini
yaratmış bu görkəmli diktor səsinin ahəngi,
diksiyası, gözəl natiqlik qabiliyyəti ilə seçilən
bir sənət adamıdır. Ömrünün,
demək olar ki, çox hissəsini Azərbaycan
televiziyasına həsr edib. Şuşadan
Bakıya gələn Rafiq Hüseynov həyatın çox
ağrılı-acılı məqamlarını
yaşayıb. Televiziya həmişə
onu diqqət mərkəzində saxlayırdı. İlahi ona çox məziyyət
bağışlayıb - uca boy, yaraşıqlı qamət, əfsunlu
səs, cazibəli danışıq. Gözəl
nitq mədəniyyətinə, təsiredici və geniş
diapazonlu səsə, son dərəcə sərbəst, sadə,
məlahətli danışığa malik olan Rafiq Hüseynov
keçmiş SSRİ-nin ən məşhur diktorlarından
sayılırdı. Bu sənətin zirvəsində
dayanan Rafiq Hüseynov hər bir mətni məzmunundan
asılı olaraq inandırıcı şəkildə
çatdırmağı bacaran, danışıq
texnikasından ustalıqla bəhrələnən,
tamaşaçı yaddaşında qalan diktordur. Həyatın bir sıra sınaqları ilə də
üzləşən Rafiq Hüseynov, əslində, abidələşən
bir səsin şöhrətini də yaşayıb,
iztirablarını da. Çox erkən sinəsinə
övlad dağı çəkildi. Ailə
deyilən o müqəddəs ocağın tez-tez
yanıb-sönməsi həyatından izsiz keçmədi.
Gah haqsız olaraq öz doğma işindən
uzaqlaşdırıldı, bir ara
tamaşaçılar onun üzünə həsrət
qaldılar, sonda isə hər şey öz yoluna
düşdü. Rafiq Hüseynov hazırda Azərbaycan
televiziyasında çalışır. Bu
gün onun çoxsaylı yetirmələri var.
Diktorluq sənətinin görkəmli nümayəndələrindən
olan Rafiq Hüseynov bir sıra filmlərin də müəllifi
kimi öz adını mədəniyyət tariximizə
yazıb. 1991-ci ildə "Ölü zona" filminə
görə Azərbaycan Dövlət mükafatına layiq
görülüb. Azərbaycan efiri
üçün Rafiq Hüseynov çox dəyərli bir
şəxsiyyətdir. Göstərdiyi zəhmətə
görə xalq artisti fəxri adına
layiq görülən Rafiq Hüseynov bu gün Azərbaycan
diktorlarının müəllimi sayılır. Ondan dərs alanlar, öyrənənlər isə bu
sənətkarın ardıcılları olmaq
missiyasını şərəflə yerinə yetirirlər.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2012.- 10 avqust.- S. 5.