Knyaz Xasay xan Usmiyev kim idi?
İlk
baxışdan bu sualın cavabı aydındır. Rus ordusunun
general-mayoru knyaz Xasay xan Xurşudbanu Natəvanın birinci həyat
yoldaşı olub. Burada söhbət onun milliyyətcə kim
olmasından gedir. Sovet dövründə qələmə
alınan bədii əsələrdə, dramlarda, hətta bir
çox tədqiqatlarda belə Xasay bəyin milliyyəti
haqqında müxtəlif fikirlər yürüdülüb.
Bir sıra tədqiqatçı və səyyahların
yazılarında, eləcə də arxiv materiallarında isə
Xasay xanın milliyyətcə daha çox türk olması
barədə faktlara rast gəlinir.
Məlumdur
ki, Xurşudbanu Natəvan Qarabağın sonuncu hakimi Mehdiqulu
xanın yeganə qızı və vərəsəsi olub. Bu
səbəbdən də əzəl başdan onu sarayda "Tək
inci", el arasında isə Xan qızı
çağırıblar. Mehdiqulu xanın qəflətən
vəfatı xanlıqda bir sıra problemlər yaradıb. Həyatın
qəfil "bəxşiş"lərindən hələ xəbərsiz
15 yaşlı Xurşudbanu çətin vəziyyətdə
qalıb. Elə bir insanla ailə qurmalı idi ki,
xanlığı idarə etməkdə ona sözün əsl
mənasında dayaq olsun. O zaman Qarabağ bəyləri,
xüsusilə də Mehdiqulu xanın yaxın qohumları
xanlığı ələ keçirmək üçün
Xurşudbanuya elçi düşüblər. Onlar çox
yaşlı olduğundan Xurşudbanunun anası Bədircahan bəyim
(o da Gəncə hakimi Cavad xanın nəslindən idi)
heç bir vəchlə qızını qoca kişiyə ərə
vermək istəməyib.
Tədqiqatçı
Bəylər Məmmədov yazırdı: "Xurşudbanunun
xan nəslindən birinə ərə getməsi çar
Rusiyasının Qafqazda yeritdiyi siyasətə uyğun gəlmirdi.
Beləliklə də Xurşudbanunun ərə getmək məsələsi
şəxsi çərçivədən çıxaraq
ictimai şəkil alırdı. Mütləqiyyətin xan ailəsinin
işinə müdaxilə etməsi, aydındır ki,
Xurşudbanunun xeyrinə deyildi". Qafqaz canişini
M.S.Vorontsov özlüyündə Xurşudbanunu hökmən
çarlığın etibar etdiyi adamlarından birinə ərə
getməsini daha məqbul sayırdı. Bu səbəbdən də
ailəyə təzyiq göstərmək məqsədilə
xanlığa məxsus bir sıra torpaqları çar
Rusiyasının xeyrinə müsadirə etdirib. O, bu yolla Xan
qızını naçar vəziyyətdə qoymaq istəyib.
Çünki var-dövlət əldən
çıxdıqca maddi təminat zəifləyəcək,
ailənin firavan yaşaması sona çatacaqdı. 1848-ci
ilin yazında Bədircahan bəyim şikayət
üçün Tiflisə getməli olub. Qızı
Xurşudbanunu da özü ilə aparıb. Onun Vorontsovla
etdiyi söhbətin məzmunu haqqında əldə
tutarlı sənəd yoxdur. Sadəcə, tarixçilərin
ehtimalına görə, belə bir fakt söylənilir ki,
Xurşudbanunun Xasay xana ərə getməsi elə bu üzdən
baş tutub. O zaman Tiflisdə çalışan Mirzə Fətəli
Axundzadə əslində ailəyə çox kömək
edib. Torpaqların sahiblərinə qaytarılmasında Mirzə
Fətəlinin cəhdləri sayəsində Mehdiqulu xanın
mülkləri yenə də ömürlük olaraq
Xurşudbanunun ixtiyarına verilib. Hətta Bədircahan bəyimə
ildə 1000 çevron təqaüd
də təyin edilib. Amma bununla bərabər Vorontsovun
dediyi də olub.
1850-ci
ilin payızında Xasay bəy Şuşaya gəlib və
Xurşudbanu ilə onun toy mərasimi keçirilib. O, Xan
qızını əvvəlcə Dağıstana - öz doğma
kəndinə, sonra da Tiflisə aparıb.
Xasay bəy
haqqında mətbuatda da müxtəlif məlumatlar var.
1900-cü ildə "Tərcüman" qəzeti Xasay
xanı belə təqdim edib: "Knyaz Xasay xan Usmiyev
Dağıstanın ən məlumatlı adamlarından biri
olmuşdur". "Kaspi" qəzeti də Xasay xana öz rəğbətini
belə bildirirdi: "Knyaz Xasay xan öz dövrünə
görə bizim ölkə müsəlmanlarının ən
elmli və görkəmli ictimai xadimlərindəndir". Mir
Möhsün Nəvvabın təzkirəsinə görə,
Xasay xan monqol hökmdarı Çingiz xanın nəslindəndir.
Mikayıl Rəfiliyə görə, Xasay xan qaraqaytaq, tədqiqatçı
Bəylər Məmmədova görə isə milliyyətcə qumuq idi.
Böyük fransız yazıçısı Aleksandr Düma
"Qafqaz səfəri" əsərində onu belə təqdim
etmişdir: "Azərbaycanlı Xasay xan Usmiyev... 35
yaşında çox yaraşıqlı, üzünün
cizgiləri gözəl, qaynar və ağıllı gözlərinin
dərinliyində nəsə bir narahatlıq hiss olunan... bir
adam idi. Azərbaycanlıların və farsların saqqala həna
qoymaq adətinə o da əməl etmişdir". Bu əsəri
ilk dəfə Azərbaycan dilinə tərcümə edən
filologiya elmləri doktoru, professor Qəzənfər Paşayev
isə öz əlavəsində bildirib: "A.Dümanın
Xasay xanı milliyyətcə azərbaycanlı göstərməsi
maraq doğurur. Bəzi tədqiqatçılar onun ləzgi,
avar və ya osetin olduğunu göstərirlər.
Başqaları isə onun milliyyətcə qumuq olduğunu
qeyd edirlər. Sonuncu fikir həqiqətə daha uyğun gəlir.
Məlumdur ki, Xasavyurd, Buynaksk və s. yerlərdə indinin
özündə də türkdilli xalq olan qumuqlar
yaşayır. Onların üç əsas dialektləri var.
Xasay xan da məhz burada anadan olmuşdur... Bakıda iki gün
dalbadal Xasay xanla görüşən Aleksandr Düma isə
onun milliyyətcə tatar (yəni azərbaycanlı)
olduğunu və Andreyevo kəndində doğulduğunu
göstərir".
...Xasay
xan yüksək cəmiyyətdə hörmətli mövqe
tuturdu. Elə Aleksandr Dümanın da yazdıqlarından
başa düşülür ki, bu yazıçı da Xasay xana
xüsusi ehtiram bəsləmiş, onunla
dostlaşmışdı. Buna görə də onun
haqqında həmişə məhəbbət və ehtiram
dolu fikirlər qələmə alıb. Yenə həmin əsərdə
oxuyuruq: "...Xasay xan 35 yaşlı yaraşıqlı, məğrur
bir kişi idi. Fransızca əsl parisli kimi
danışırdı. O, əyninə qara kostyum geymiş,
başına zərlə işlənmiş sivri uclu şapka
qoymuşdu. Belindən fil sümüyündən dəstəsi
və qızıla tutulmuş qını olan xəncər
asılmışdı. Etiraf edirəm ki, fransız dilində
təmiz, maneəsiz heca vurğularını eşidərkən
diksindim". Fransız yazıçısı Xasay xanın həm
daxili aləmini, həm də zahiri gözəlliyini birləşdirərək
onun əsl portretini yaratmışdır.
Xasay xan
1808-ci ildə Dərbəndin Andreyaul kəndində qumuq ailəsində
anadan olub. Atası Musa Usmiyev rus ordusunun zabiti idi. Hünər
və şücaəti sayəsində dövrünün
hörmətli və nüfuzlu adamlarından olub. Təqaüdə
çıxdıqdan sonra pristav işləyib. Elmə, maarifə
böyük marağı olub. Bu səbəbdən də
oğlunun təhsili ilə yaxından məşğul olaraq
onun cəmiyyətdə yaxşı yer tutması
üçün əlindən gələni edib. Xasay xan
Usmiyev çar ordusunda qulluq etdiyi vaxt Peterburqa hərbi məktəbdə
oxumağa göndərilib. Mükəmməl savada, dərin
biliyə yiyələnən Xasay xan rus və fransız dillərini
öyrənib. Hərbi xidmətdə olanda rütbə alan
Xasay Usmiyev 1836-cı ildə əlahiddə Qafqaz korpusunda xidmət
edib. 1844-cü ildən başlayaraq ona müxtəlif hərbi
rütbələr verilib. Ən nəhayət, general-mayor
çininə layiq görülən Xasay Usmiyev Qafqaz
canişini M.S.Vorontsovun şəxsi yavəri olub. Xan
qızı Xurşudbanu ilə ailə həyatı qurduqdan
sonra başqa şəhərlərdə yaşasalar da, həmişəlik
Şuşada qalmaq istəyiblər. Bir məsələni də
qeyd edək ki, Xan qızı Natəvanın yerli bəylərə
yox, kənar bir şəxsə ərə getməsi nəslindən
olan bəzi şəxslər tərəfindən yaxşı
qarşılanmayıb. Mehdiqulu xanın qardaşı oğlu
Cəfərqulu bəy bu izdivacı heç cür qəbul edə
bilmirdi. Hərçəndi özünün yaşı 65-dən
yuxarı idi. Hətta Qasım bəy Zakir, Abdulla Asi və
başqaları öz şeirlərində gəlmə kürəkənin
ünvanına atmacalar atardılar. Xasay xanın sağ
gözünün giləsini ağ pərdə
örtdüyündən şairlər buna işarə edərək
onu kinayə ilə "kor Xasay" adlandırıblar.
1866-cı ildə Xasay xan Usmiyev 860 manat təqaüdlə hərbi
xidmətdən azad edilib. Belə bir ehtimal da var ki, Türkiyəyə
getmək arzusunda olub, lakin şeyx Şamillə əlaqə
saxlamaqda şübhəli olduğuna görə çar
hökuməti buna icazə verməyib.
Əslində
Xasay xanın simasında istəyinə nail ola bilməyən
çar məmurları onu aradan götürmək
üçün müxtəlif planlar
hazırlayırdılar. Xəstələndiyi
üçün həkimlər Xurşudbanuya məsləhət
görüblər ki, doğulduğu yerə qayıtsın.
Ona görə də onlar ailəliklə Şuşaya
dönüblər. Keçmiş vəzifəsini icra etmək
üçün Xasay xan 1864-cü ildə Şuşanı tərk
edib. Bu il həm də onların əbədi
ayrılığının tarixinə çevrilib. Atası
Musa kişi də oğlunun bir qarabağlı qıza aşiq
olmasını, onunla ailə qurmasını heç vaxt qəbul
edə bilmədi. Yazıçı İlyas Əfəndiyev
"Natəvan" adlı dram əsərində bu məsələni
də çox həssaslıqla qələmə alıb. Həm
atasının çağırışı, həm də
özünün hərbə marağı onun Şuşadan
biryolluq getməsilə nəticələnib. Xasayı
Vladiqafqazın hərbi komandanlığının sərəncamına
göndəriblər. Xidmətdə olduğu müddətdə
Dərbənd hakimi Loris Melikovla aralarında münaqişə
yaranıb. Bir müsəlman gəncin möhkəm xarakteri, əyilməzliyi,
mərdliyi, dəyanəti, eləcə də zahiri cəhətdən
boy-buxunlu, yaraşıqlı olması, savadı,
dünyagörüşü ilə diqqət çəkə
bilməsi Lorisin xoşuna gəlməyib. Xasayın şəxsində
rəqib gördüyündən tez-tez onunla sözləşib.
Xasay xan da həmişə onu susdura bilib. Loris Melikov isə
çox kinli və qisasçı xasiyyətə malik idi.
Çalışırdı ki, Xasayı aradan
götürsün. Ona görə də planı elə
qurmuşdu ki, Xasay Voronejə getsin. Beləliklə, Qafqazdan
uzaqlaşdırılsın və sürgünə göndərilsin.
Xasay aldanaraq Loris Melikovun qurduğu planla hərəkət
edib. Lakin Voronejə çatan kimi mehmanxanada hər şeyin
ona qarşı qurulmuş tələ olduğunu anlayanda
çox sarsılıb. Elə oradaca intihar edib. Xəbər
Qarabağa çatıb. Bəylər Məmmədovun
yazdığına görə, çar hökuməti Qafqazda
üsyan qopacağından ehtiyat edərək Xasay xanın
övladlarına 15 kənd bağışlayıb.
Məlumdur
ki, XIX əsrdə və XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan dili Dağıstan xalqları arasında əsas
ünsiyyət vasitəsi olub və professor Qəzənfər
Paşayev də haqlı olaraq bu fakta söykənərək
Aleksandr Dümanın fikirlərində qeyri-adilik
axtarmağı lüzumsuz sayır. Qumuq dili türk dillərinin
qıpçaq qrupuna daxildir. Məlumdur ki, Dərbənd vaxtilə
Quba xanlığının tabeliyində olan Azərbaycan
şəhəri idi. Burada 30-dək xalq və etnik qrup
yaşayırdı. Əhalinin xeyli hissəsini qumuqlar təşkil
edirdi. 1921-ci ildə Dərbənd Azərbaycandan alınaraq
RSFSR-in tərkibində yaradılan Dağıstan Muxtar
Respublikasına qatıldı. Paytaxtı da Mahaçqala oldu.
Hazırda adları çəkilən kəndlərdə yenə
də qumuqlar yaşayır.
...İstər
Xurşudbanu, istərsə də Xasay bəy siyasətin
üz-üzə gətirdiyi və bir ailədə birləşdirdiyi
talesizlər idi. Dövrün ziddiyyətləri, məkrli
planları onları bir ocaqda qovuşdurdu. Şuşaya, yeni
mühitə alışmaq, kinayəli baxışlara, iradlara
dözüm gətirmək çətin olsa da, Xasay xan dəyanətli
adam idi. Bacarırdı. Həm də Xurşudbanuya aşiq
olmuşdu. Nə qədər tündməzac, sərt, inadkar
olsa da, müsbət cəhətləri də çox idi.
Övladları onun "can şüşəsi" idi. Amma
bu ailənin dağılması yenə də siyasətin bir
oyunu oldu. Xasayın vasitəsilə niyyətlərinə nail
olmayan namərdlər müsəlman zabitin xoşbəxt
yaşamasını istəmədilər. Bu səbəbdən
də Xasay xan elə çar Rusiyasının da məkrli
planının qurbanına çevrildi. Əlbəttə, məqsədimiz
Xasay xanın məziyyətlərindən bəhs etmək yox,
onun məhz türk oğlu olduğunu bir daha
xatırlatmaqdır.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2012.- 11 avqust.- S. 4.