Azərbaycan rabitə
sistemi yeni inkişaf mərhələsinə qədəm
qoyur
"Rabitə sisteminin təkmil və
qüsursuz fəaliyyət göstərməsi ölkənin
iqtisadi inkişafına da həlledici təsir göstərir".
Heydər ƏLİYEV
Qədim zamanlarda insanlar
məlumat ötürücüsü kimi yüksəkliklərdə
tonqal yandırmaqla bir-birinə hər hansı bir hadisə barədə
xəbər göndərirmişlər. Eyni zamanda hər
hansı bir vacib məlumatı əhaliyə çatdırmaq
üçün təbil və ya şeypur vasitəsilə
insanları bir yerə toplayırmışlar. Daha sonralar isə
qəbilə başçılarının biri tərəfindən
digərinə yazılı məlumatların (namə)
göndərilməsi bu məqsədlə təyin olunmuş
bir neçə şəxs vasitəsilə əldən-ələ
ötürməklə həyata keçirilmişdir.
Nəhayət,
zaman keçdikcə insanlar yeni metodlardan istifadə etməyə
başlamış və məlumatların (məktubların)
çatdırılması üçün xüsusi öyrədilmiş
göyərçinlərdən istifadə etmişlər.
Uzun müddət bu metoddan yararlandıqdan sonra artıq
yazışmaların sayının artması daha etibarlı
metodlardan istifadə zərurətini yaratmışdır. Belə
ki, əvvəlcə poçtun (məktubların)
daşınmasında dəvədən, yaxın məsafələrə
isə atdan istifadə etməyə başlamışlar. Təxminən
XVIII əsrin əvvəllərində artıq poçtun (məktubların)
daşınmasında karetadan istifadə edilmiş, eyni zamanda
həmin dövrlərdə teleqraf rabitəsi də
yaradılmağa başlanmışdır. Beləliklə, əksər
ölkələrdə poçt-teleqraf idarələri
yaradılmış və bu xidmətlər onların bölgələrdə
tabeliklərində olan poçt kontorları vasitəsilə
həyata keçirilmişdir.
XIX əsrin
əvvəllərində poçt-teleqraf kontorlarının fəaliyyəti
daha da genişləndirilmiş, ayrı-ayrı yerlərdə
poçt departamentləri yaradılmış və onların
fəaliyyətinə yeni xidmətlər (poçtla
pulların, bağlamaların və sığortalı məktubla
göndərişlər) də əlavə olunmuşdur.
Azərbaycan
milli rabitəsi özünəməxsus inkişaf tarixinə
malikdir. Hələ 1501-ci ildə Səfəvilər dövlətinin
başçısı böyük Şah İsmayıl Xətai
tərəfindən poçtun dövlət səviyyəsində
təşkil edilməsinin təməli qoyulmuşdur.
Azərbaycanda
ilk rabitə müəssisəsinin - poçtun yaranması XIX
əsrin əvvəlinə aid edilir. 1918-ci ildə Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti yarandıqdan bir neçə ay sonra -
oktyabrın 6-da Poçt və Teleqraf Nazirliyi təşkil
edilmiş, Ağa Aşurov nazir təyin olunmuş və
nazirlik cümhuriyyətin süqutuna qədər fəaliyyət
göstərmişdir. 1954-cü ildə Azərbaycan
Respublikasının Ali Sovetinin Rəyasət Heyəti Rabitə
Nazirliyini yenidən yaratmışdır.
İlk telefon xətti
Dünyada telefon rabitəsinin tarixi
1876-cı ildən başlayır. Bakıda isə telefon rabitəsi
1881-ci ildə yaradılmış, həmin il dekabrın 6-da
"Nobel qardaşları" cəmiyyəti tərəfindən
ilk telefon xətti çəkilmişdir.
1885-ci
ilə qədər Bakıda artıq 14 telefon xətti
mövcud olmuşdur.
Çar
hökuməti dövründə neft sənayesinin
inkişafı ilə əlaqədar Avropadan və digər
ölkələrdən o dövrün məşhur şirkətləri,
kapitalistləri axışıb Bakıya gəlirdilər. Get-gedə
inkişaf edərək iri sənaye şəhərinə
çevrilən Bakıda telefon şəbəkəsinin
yaradılmasına ciddi ehtiyac duyulurdu.
1924-cü
ildən başlayaraq əvvəlcə Bakıda, sonra isə
ölkənin digər mühüm şəhərlərində
telefon rabitəsi inkişaf etdirilməyə
başlamışdır. 1946-1947-ci illərdə Azərbaycanda
yeni iki ATS - Gəncə və Quba, 1948-ci ildə
Naxçıvan və Xankəndidə tutumu 200 nömrə
olan ATS-lər istifadəyə verildi. 1956-cı ildə
Bakıda ilk televiziya mərkəzi yaradılır və ilk dəfə
televiziya verilişləri yayımına başlanır.
Azərbaycan rabitəsinin
inkişafında Heydər Əliyev dövrü
Azərbaycanda rabitə sisteminin əsas
inkişaf dövrü 1970-1982-ci illərə
düşür. Həmin illərdə respublikaya rəhbərlik
etmiş ulu öndər Heydər Əliyevin bu sahənin
inkişaf etdirilməsinə göstərdiyi diqqət və qayğı
o dövrün rəsmi sənədlərində öz əksini
tapmışdır. 1970-ci il iyun ayının 24-də
ümummilli lider Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və rəhbərliyi ilə "Respublikada rabitə vasitələrinin
vəziyyəti və gələcək inkişafı üzrə
tədbirlər haqqında" məsələ Mərkəzi
Komitənin bürosuna çıxarılmış və
tarixi qərar qəbul edilmişdir. Qərarda Bakı,
Sumqayıt, Gəncə şəhərlərində telefon
rabitəsinin qeyri-qənaətbəxş olduğu, bir
çox rayon mərkəzlərində hələ də əllə
qoşulan köhnə telefon stansiyalarının fəaliyyət
göstərdiyi, sovxozların yalnız yarısının,
kolxozların isə 25 faizinin
telefonlaşdırıldığı və digər geriliklər
qeyd olunmuş, rabitə vasitələrinin inkişaf etdirilməsi
və təkmilləşdirilməsi Rabitə Nazirliyinin ən
vacib vəzifələrindən biri hesab edilmişdir. Qərarda
1971-75-ci illərdə 16 rabitə qovşağı
üçün binaların tikilməsi, şəhərlərin
icraiyyə komitələri tərəfindən ATS
binalarının inşa edilməsi, o cümlədən
Bakıda hər il 1 ATS binasının tikilməsi, Rabitə
Nazirliyi tərəfindən ATS avadanlıqlarının
alınması və texnoloji avadanlıqların inşası,
bütün bunlar üçün lazımi vəsaitin
ayrılması və digər mühüm tədbirlərin həyata
keçirilməsi öz əksini tapmışdır.
Azərbaycanda
rabitə sahəsi ümummilli lider Heydər Əliyevin hakimiyyəti
illərində sürətlə inkişaf etməyə
başlayıb. Ölkədə rabitə sisteminin əsas
inkişaf dövrü ötən əsrin 70-80-ci illərini əhatə
edir. Həmin illərdə respublikaya rəhbərlik etmiş
ulu öndər Heydər Əliyevin bu sahənin
inkişafına diqqəti rəsmi sənədlərdə əksini
tapıb. Qeyd edilir ki, ümummilli liderin
tapşırığı ilə Elmlər Akademiyasında,
universitetlərdə və sahə institutlarında elektronika,
avtomatika və hesablama texnikası üzrə istedadlı alimlər
və təcrübəli mütəxəssislər
yetişdirilmiş, elektron avadanlıqlar istehsal edən zavodlar
tikilmiş, Kibernetika İnstitutu, Kosmik Tədqiqatlar Mərkəzi,
İnformasiya-Kommunikasiya Elmi Mərkəzi,
"Neftqazavtomatika" və s. kimi elmi-tədqiqat müəssisələri
yaradılmışdır. Heydər Əliyevin birbaşa
köməyi ilə Azərbaycana ilk böyük elektron
hesablama maşını - BESM-6 gətirilmişdir. Respublika
avtomatlaşdırılmış idarəetmə sistemləri
- RASU - "Azərbaycan", respublika kompyuter şəbəkəsi,
bütün SSRİ-də tanınan və istifadə olunan
avtomatlaşdırılmış neftçıxarma idarəetmə
sistemləri və kompleksləri işlənib
hazırlanmışdır. "OZON", "NORD"
elm-istehsalat birlikləri, radiozavod, Elektron hesablama
maşınları zavodu, "Peyk", "Ulduz" kimi nəhəng
istehsalat kompleksləri tikilib istifadəyə verilmişdir.
1979-cu
ildə ulu öndərin şəxsi rəhbərliyi
altında yaradılmış komissiya tərəfindən
Bakıda - köhnə teleqüllənin
yaxınlığında tikilməsi nəzərdə tutulan
310 metr hündürlüyündə yeni teleqüllənin
layihəsi təsdiq edilmiş və 1981-ci ildə obyektin
tikintisinə başlanmışdır. Buna baxmayaraq, bir
sıra obyektiv və subyektiv səbəblər üzündən
yeni teleqüllənin istismara verilməsi ləngidilsə də,
ümummilli liderin respublikamıza ikinci dəfə rəhbərlik
etdiyi dövrdə onun diqqət və qayğısı sayəsində
işə salınmışdır.
1993-cü
ildə ümummilli lider yenidən hakimiyyətə
qayıtdıqdan sonra Azərbaycan milli rabitəsi yenidən
qurulmaqla inkişaf etməyə başlamışdır.
Ölkə rəhbərinin müdrik siyasəti nəticəsində
tədricən bərqərar olan sabitlik şəraitində
respublikaya xarici investorlar cəlb olunmuş, rabitə sahəsinin
inkişafında əsl dönüş də bundan sonra
başlanmışdır.
1993-cü
ildən etibarən xarici rabitə şirkətləri, ilk
növbədə Türkiyənin "Teletaş" və
"Netaş" şirkətləri tərəfindən
Bakıda, Sumqayıtda, Gəncədə və digər
bölgələrdə müasir elektron tipli ATS-lər
qurulmuş, "Aztelekom" İstehsalat Birliyində 2000
kanallı Beynəlxalq Telefon Stansiyası, 6150 kanallı
respublikadaxili Şəhərlərarası Telefon
Stansiyası, ABŞ-ın "Motorola" şirkətinin
investisiyası ilə sellülar rabitə xidməti göstərən
müəssisələr yaradılmış və bununla da
ölkəmizdə mobil rabitə sisteminin əsası
qoyulmuşdur. 1994-cü ildə "Bakcell", 1996-cı ildə
"Azərcell" birgə müəssisələri
yaradıldı. 2007-ci ildən Azərbaycanda GSM standartında
üçüncü mobil operator -
"Azərfon" MMC fəaliyyət göstərməkdədir.
2009-cu ildə isə mobil şəbəkədə "Azərfon"
MMC tərəfindən ilk dəfə olaraq "3G" xidmətlərinin
tətbiqinə başlanılmışdır. Ölkədə
"3G" xidmətinin tətbiqi təkcə
görüntülü danışığı yox,
radio-televiziya yayımları üçün yeni mühit,
online video, müşahidələr və s. yeni xidmətlərin
göstərilməsini təmin etmişdir. 15 dekabr 1996-cı
ildə Bakıda yeni sellülar rabitə sisteminin təntənəli
açılışı mərasimində iştirak edən
ulu öndər Heydər Əliyev demişdir: "Hər bir
ölkənin müasir tələblərə cavab verən
rabitə sisteminə malik olması müasir dünyada gedən
inteqrasiya, qloballaşma prosesləri kontekstində özünəməxsus
əhəmiyyətə malikdir. Rabitə sisteminin təkmil və
qüsursuz fəaliyyət göstərməsi ölkənin
iqtisadi inkişafına da həlledici təsir göstərir".
Ulu
öndərin 2003-cü ildə təsdiq etdiyi "Azərbaycan
Respublikasının inkişafı naminə
informasiya-kommunikasiya texnologiyaları üzrə Milli Strategiya
(2003-2012-ci illər)" bu istiqamətin ölkəmiz
üçün vacibliyini və əhəmiyyətini
vurğulayan ilk rəsmi sənəd olmuşdur. Bütün
bunlar ümummilli liderin diqqət və qayğısı sayəsində
Azərbaycan milli rabitəsinin parlaq inkişaf yolunun
başlanğıc mərhələsi idi.
İnformasiya
cəmiyyətinin inkişafını müəyyənləşdirən
Milli Strategiya
Rabitə sahəsində ümummilli
lider Heydər Əliyev tərəfindən həyata
keçirilmiş məqsədyönlü siyasət bu gün
də Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev
tərəfindən uğurla davam etdirilir. Prezident İlham Əliyevin
dövlət başçısı seçildikdən
sonra ilk beynəlxalq səfəri
2003-cü il dekabrın 12-də Cenevrədə keçirilən
İnformasiya Cəmiyyəti üzrə Dünya Sammitində
iştirakı ilə bağlı olmuşdur. Sammitdə
"Qara qızılı insan qızılına çevirək"
tezisini səsləndirməklə Prezident İlham Əliyev
ölkə iqtisadiyyatında yeni inkişaf mərhələsinin
əsasının qoyulduğunu bütün dünyaya bəyan
etmişdir. Bununla həm də respublikamızda informasiya cəmiyyətinin
qurulması istiqamətində dövlət səviyyəsində
məqsədyönlü işlərə start verilmişdir.
Beləliklə, regionda ilk olaraq Azərbaycanda informasiya cəmiyyəti
quruculuğu prosesinə başlanıldığı bəyan
edilmiş və yaxın on ilin Milli Strategiyasını müəyyənləşdirilmişdir.
Prezident İlham Əliyev rabitə və informasiya texnologiyaları
sahəsində vahid dövlət siyasətini həyata
keçirmək məqsədilə 20 fevral 2004-cü ildə
Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyinin
yaradılması barədə fərman imzalamaqla bu sahənin
inkişafının prioritet olduğunu bir daha bəyan
etmişdir.
Dövlət
siyasətinin tərkib hissəsi kimi informasiya-kommunikasiya
texnologiyaları (İKT) sahəsində genişmiqyaslı
beynəlxalq münasibətlər qurulmuşdur. Ölkəmizin
yüksək texnologiyalar sektorunun imkanları və perspektivləri
nəinki regionda, həmçinin dünyanın aparıcı
ölkələrində və beynəlxalq təşkilatlarda
geniş təbliğ edilir. Bunun nəticəsidir ki, qısa
müddət ərzində respublikamızda bir çox
tanınmış telekommunikasiya və informasiya
texnologiyaları şirkətlərinin nümayəndəlikləri
açılmış, milli şirkətlər region
bazarında özlərini tanıda bilmişlər və həmin
şirkətlərlə İKT sektorunda həyata keçirilən
irimiqyaslı layihələrdə uğurla iştirak edirlər.
Cənubi Qafqaz regionunun lider ölkəsi kimi Azərbaycan bu
gün İKT sahəsinin genişləndirilməsi
üçün böyük imkanlara malikdir. Cəmiyyətimiz
bu imkanlardan maksimum bəhrələnərək dünya
birliyinə inteqrasiyanı özünün başlıca vəzifəsi
kimi görür. Bunun nəticəsidir ki, bu gün ölkəmiz
İKT sektoru üzrə regionda lider mövqeyini qoruyub
saxlamışdır.
Azərbaycan
hökumətinin İKT xərcləri 2020-ci ildə 3,6 milyard
ABŞ dolları təşkil edəcəkdir
Bu
yüksək nəticələrin arxasında təkcə
İKT sektorunun və informasiya infrastrukturunun inkişafı
yox, həmçinin son illər İKT-nin ölkəmizin
sosial-iqtisadi inkişafının bütün istiqamətlərində
kütləvi tətbiqi və istifadəsi durur.
Azərbaycanın
İKT sektoru hazırda milli iqtisadiyyatın ən sürətlə
inkişaf edən ikinci sektorudur. İnkişaf
tendensiyasının yaxın illərdə də davam edəcəyi
gözlənilir, bu isə o deməkdir ki, bir neçə il ərzində
İKT sektorundan əldə olunan gəlirlər enerji
sektorundan əldə olunan gəlirlərə
yaxınlaşacaq, hətta 2018-2020-ci illərdə hər iki
sektor üzrə gəlirlər bərabərləşəcəkdir.
Qeyri-neft sektorunda İKT sektoru ikinci ən böyük vergi
ödəyicisidir. Məlumat üçün qeyd edək ki,
2012-ci ilin 6 ayı ərzində İKT, informasiya və
poçt sektorunda əldə olunan gəlirlərin həcmi
ötən ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə
19 faiz artaraq 673,74 milyon manat təşkil etmişdir. Ən son
məlumata görə, Azərbaycan hökumətinin İKT xərcləri
2020-ci ildə 3,6 milyard ABŞ dolları təşkil edəcəkdir.
Təxminən eyni məbləğdə vəsait özəl
sektor tərəfindən də sərf olunacaqdır ki, nəticədə
Azərbaycanda İKT sahəsinə yatırılacaq sərmayələrin
həcmi 2020-ci ildə 7 milyard ABŞ dollarını keçəcəkdir.
2020-ci ildə Azərbaycanda kosmik sənaye, yerüstü və
simsiz rabitə şəbəkəsinin inkişafı, elektron
hökumət və kibercinayətkarlıqla mübarizə
kimi sahələrin hər birinə bir milyard ABŞ dolları
məbləğində vəsait ayrılacaqdır. Bundan əlavə,
regional iqtisadi zonaların yaradılmasına 500 milyon, rəqəmsal
televiziyanın inkişafına 100 milyon ABŞ dolları məbləğində
vəsait sərf olunacaqdır.
Telekommunikasiya
sektorunda əldə olunan gəlirlərin 65,4 faizi mobil
operatorların payına düşməklə, ötən
ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə mobil
sektor üzrə real artım tempi 15,9 faiz olmuşdur.
Müasir
dövrdə informasiya-kommunikasiya texnologiyaları cəmiyyətin
inkişafına təsir göstərən əsas amillərdən
birinə çevrilmiş, onun əhatə dairəsı
dövlət strukturlarını və vətəndaş cəmiyyəti
institutlarını, sosial-iqtisadi sahələri, elm və təhsili,
mədəniyyəti, bütövlükdə insanların həyat
tərzini əhatə etmişdir. Bir çox inkişaf
etmiş və inkişaf etməkdə olan ölkələr
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının yaratdığı
üstünlüklərdən lazımi səviyyədə
faydalanır, iqtisadi sahədə böyük uğurlara imza
atırlar. İnformasiya cəmiyyətinə istiqamətlənmiş
yolun bəşəriyyətin gələcəyinə gedən
yol olduğu artıq heç kimdə şübhə
doğurmur.
İnformasiya
və kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqinin səviyyəsi
hər bir ölkənin intellektual və elmi
potensialının, dövlət idarəçiliyində
şəffaflığın, demokratiyanın
inkişafının əsas göstəricilərindəndir.
Bu gün Azərbaycan İKT-nin əsas infrastruktur göstəricilərinə
görə dünya üzrə orta səviyyəni
keçmişdir. Ölkədə ən müasir standartlara
uyğun milli telekommunikasiya, poçt və teleradio
infrastrukturu formalaşmış və inkişaf etmişdir.
MDB regionunda ilk dəfə olaraq Azərbaycanda bütün
yaşayış məntəqələri
telefonlaşdırılmış, sabit telefon şəbəkəsi
tam elektronlaşdırılmış, ölkə üzrə
vahid 7 rəqəmli nömrələmə sistemi və bir
kanal vasitəsilə telefon, internet və televiziya xidmətlərindən
istifadəyə imkan verən yeni nəsil şəbəkələri
(NGN) texnologiyası tətbiq olunmuşdur. Bu gün milli
informasiya məkanının formalaşması, dünya
informasiya məkanına inteqrasiyası, qlobal informasiya sistemlərinin
yaradılması proseslərində Azərbaycan fəal
iştirak edir. İKT-nin dinamik inkişafı digər sahələrlə
yanaşı televiziya və radio, KİV-in rəqəmsallaşması,
fəaliyyət sahəsinin genişlənməsi, KİV-in fəaliyyətində
peşəkarlığın artırılması
üçün böyük imkanlar yaratmışdır.
Müasir dövrdə ölkəmizin iqtisadi cəhətdən
güclənməsi və vətəndaşların maddi
rifahının təmin edilməsi vasitəsilə cəmiyyətin
mərhələli demokratikləşməsindən və
keçid demokratiyasından möhkəmlənmiş, yəni
konsolidasiya olunmuş məkana transformasiyası barədə
danışmaq olar. İKT-nin cəmiyyətə,
sosial-iqtisadi, siyasi, mədəni-mənəvi inkişafa təsiri
yeni XXI əsrin insanını, insanlar arasında münasibətləri
və yeni istehsal vasitələrini formalaşdırır.
Rəşad BAXŞƏLİYEV
Azərbaycan.- 2012.- 18 avqust.- S. 3.