Bir nəslin iki Zülfüqarı
Bir sıra mətbuat orqanlarında
"Üzeyirşünas alimlər"imiz hələ də
öz "tədqiqatlarında", məqalələrində,
hətta kitablarında Zülfüqar Hacıbəyovla əlaqədar
yanlışlığa yol verməkdə davam edirlər. Bu
günlərdə Füzuli adına Əlyazmalar
İnstitutunun elmi katibi Əli Məmmədbağır
oğlunun "Zülfüqar bəy Hacıbəyov arxivinin təsviri
arxivşünaslığa dəyərli töhfə kimi"
adlı məqaləsi diqqətimizi çəkdi ("525-ci qəzet",
28 iyul 2012-ci il sayı). Esmira Cavadovanın eyniadlı
kitabına həsr edilmiş həmin məqalədə
oxuyuruq: "Təsvir-material Zülfüqar və Üzeyir
Hacıbəyov qardaşlarının Xan qızı
Xurşidbanu Natəvanla görüşü adlanır…
Hacıbəyov qardaşlarının Qori Müəllimlər
Seminariyasına oxumağa gedərkən Xurşidanu Natəvanla
görüşüb, xeyir-dua almaları və Xan qızının
iki qardaşın qulağına özünün
köçürüb hazırladığı Qurandan bir ayə
oxuduqdan sonra həmin Quranın altından keçirib hərəsinin
əlinə bir tikə çörək verməsindən bəhs
edir".
Açığı, çox təəccübləndik. Birinci,
Üzeyir bəylə Qori Müəllimlər Seminariyasına
oxumağa gedən Zülfüqar Hacıbəyov onun
qardaşı deyil. İkincisi, bu iki
şuşalı gənc Qori Müəllimlər
Seminariyasına 1899-cu ildə gediblər. Xurşidbanu
Natəvan isə 1897-ci ildə vəfat etmişdi. O, bu
xeyir-duanı necə verib?
Təəssüf
ki, Zülfüqar Hacıbəyovları eyni şəxsiyyət
təsəvvür edənlər hələ də var. Vaxtilə
görkəmli tədqiqatçı Qulam Məmmədli və
üzeyirşünas alim Mirabbas Aslanov yazılarında dəfələrlə
qeyd ediblər ki, Qori Müəllimlər Seminariyasında təhsil
alan Zülfüqar Üzeyir Hacıbəylinin
qardaşı deyil. Ən azından gərəkdir
ki, tədqiqatçılar sadə bir məsələyə
diqqətlə yanaşsınlar. Üzeyir
bəyin atası Əbdülhüseyn kişidir, tələbə
yoldaşı Zülfüqar isə Məmmədbəy
oğludur.
Müəllim Zülfüqar
Bir sıra yazılarda
Üzeyir bəyin qardaşı kimi təqdim edilən
Zülfüqar Məmmədbəy oğlu Hacıbəyov, əslində,
kimdir? 1885-ci ildə Şuşada Məmmədbəyin
ailəsində doğulan Zülfüqar böyük pedaqoq və
ədəbiyyatşünas alim Firudin bəy Köçərlinin
bacısı oğludur. O, Üzeyir bəylə
Şuşada rus-tatar məktəbində birgə oxumuş,
1899-cu ildə də Qori Müəllimlər Seminariyasına
daxil olmuşdular.
Hələ uşaqlıq illərindən ədəbiyyata,
incəsənətə, musiqiyə maraq göstərən
Zülfüqar istedadı ilə diqqət çəkirdi. Şuşa ədəbi
mühiti onun formalaşmasına böyük təsir göstərirdi.
Şuşada oxuyarkən Zülfüqar
"Cavanlar ittifaqı" adlı bir ədəbi dərnək
yaradaraq öz yaşıdlarını, tay-tuşlarını
başına yığmışdı. Tez-tez
bir yerə toplaşaraq ədəbiyyat, poeziya və musiqi ilə
əlaqədar müxtəlif müzakirələr keçirərdilər.
O vaxt bu dərnəyin üzvləri arasında kim
yox idi: Yusif Vəzir Çəmənzəminli, Mirhəsən
Vəzirov, Zülfüqar Hacıbəyov (Üzeyir bəyin
böyük qardaşı), Ceyhun Hacıbəyov, Azad bəy Əmirov
və başqaları. Onlar bu dərnəkdə
keçirilən məşğələlərdə əl-ələ
verərək Azərbaycan ədəbiyyatı, folkloru, xalq
musiqisi, milli rəqslər haqqında fikir və rəyləri
öyrənirdilər.
1899-cu
ilin avqustunda Şuşadan beş gənc -
Zülfüqar Hacıbəyov, Üzeyir bəy Hacıbəyov,
Azadbəy Əmirov, Abbasbəy İsmayılov və Həsən
Sultanovla birlikdə Qoriyə gediblər. Beş
qarabağlı oğulun bu addımı tarixin şərəfli
bir səhifəsidir. Yay tətillərində
Şuşaya gələndə şəhərin mədəni
həyatında yaxından iştirak edən Zülfüqar
Hacıbəyov imkan tapan kimi ədəbi gecələr təşkil
edər, istedadlı gəncləri başına
yığardı.
Qori Müəllimlər Seminariyasında 15-dən
artıq fənn tədris edilirdi. Zülfüqar bəy
Hacıbəyov seminariyanın nümunəvi tələbələrindən
sayılırdı. Hətta şəxsi
işində olan arayışlarda onun gələcəkdə
gözəl bir müəllim olacağına böyük inam
ifadə edilib. Seminariyada əsas fənlərdən
biri də musiqi idi. Bu sahədə
böyük istedada malik olan Zülfüqar bəy bütün
musiqi məclislərində, konsertlərdə, müxtəlif
orkestrlərin çıxışlarında mütləq
iştirak edərdi. 1904-cü ildə simli
və nəfəsli orkestrdə fəal iştirak edən
Zülfüqar Hacıbəyov, Üzeyir Hacıbəyli, Azadbəy
Əmirov və Müslüm Maqomayev əla
ifaçılıq bacarıqlarına görə pulla
mükafatlandırılıblar. Tələbələrinin
müvəffəqiyyətlərindən sevinən Firudin bəy
Köçərli "Şərqi-rus" qəzetində
yazırdı: "Əziz və mehriban balalarım,
seminariyada aldığınız bilik və mərifəti cəhalət
və nadanlıqda qalan qardaşlarınıza sərf edin. Cəhd edin ki, sizi sevsinlər, sizə etibarları
olsun, burdan apardığınız elm və tərbiyəni
elə yüksək və hündür məqamda saxlayın
ki, nuru ətrafı da işıqlandıra bilsin. Müəllimlik ağırdır, ancaq pak və
müqəddəs xidmətdir. Zəhmət
çəkin, səy edin ki, vəzifənizi kamalınca,
layiqincə yerinə yetirəsiniz. Sizin tərifiniz
bizi xoşhal və başıüca edəcəkdir, eybiniz isə
məyus və məlul qılacaq. Əlbəttə, bizi
məyus etməyi özünüzə rəva görməzsiniz...
Əziz balalar, inanıram ki, siz xalqa sidqi-dil ilə
qulluq edəcəksiniz".
Həm dayısının, həm də müəlliminin
bu öyüdü Zülfüqar bəyin həyat meyarına
çevrildi.
Qəlbi arzularla dolub-daşırdı. Həm müəllim işləmək istəyirdi, həm
də musiqi ilə əlaqədar özünəməxsus
planları var idi. 1904-cü ildə
Üzeyir bəylə birlikdə Müəllimlər
Seminariyasını bitirən Zülfüqar bəy təyinatla
Gəncə Sənət Məktəbində müəllim
işlədi. O, bu təhsil ocağında
özünü nümunəvi bir pedaqoq kimi təsdiq etdi. Qori Seminariyasından aldığı bilikləri
böyük həvəslə öz şagirdlərinə
öyrətdi.
Cəmi
iki il pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olan Zülfüqar bəy amansız bir xəstəliyə
düçar olub. Müxtəlif həkimlərə
müraciət edilsə də, nəticəsi olmayıb.
Həyatla vidalaşanda heç 21 yaşı da
tamam deyildi Zülfüqar bəyin. Bu ağır xəbəri
eşidən Üzeyir Hacıbəyli uşaqlıq və gənclik
dostunun vaxtsız ölümünə kədərlənərək
göz yaşları ilə dolu bir nekroloq yazdı:
"Zülfüqar öldü... Bu, acı həqiqətdir.
Nakam öldü! Valideyni Zülfüqar adlı bir oğul
itirdisə, biz Zülfüqar adlı bir adam
itirdik ki, xalqımız üçün yıxılmaz,
qaralmaz bir sütun olacağı ab-aşkar idi".
1906-cı ilin aprelində Şuşada geniş bir dəfn
mərasimi təşkil olundu. Bu ağır xəbəri eşidən
Şuşa ziyalıları,
Zülfüqarın tələbə dostları, müəllimləri
onunla son görüşə toplaşdılar. Onu "Mirzə
Həsən" qəbiristanlığında torpağa
tapşırdılar...
Bəstəkar Zülfüqar
XX əsr Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
tarixində xüsusi yeri olan Üzeyir Hacıbəylinin
böyük qardaşı, unudulmaz maestro Niyazinin atası
Zülfüqar Əbdülhüseyn oğlu 1884-cü ildə Şuşa şəhərində anadan olub. Azərbaycanda musiqi teatrının təşkilində
fəal iştirak edib. Musiqi
teatrımızın tərəqqisində xidmətləri
unudulmazdır.
Zülfüqar Hacıbəyov ilk Azərbaycan
operettası - "50 yaşında cavan"ın (1910) müəllifidir. Bu, Azərbaycan
səhnəsində məzhəkə janrının ilk
nümunəsi sayılır. Mətni də,
musiqisi də Zülfüqar Hacıbəyova məxsusdur.
Sadə və əyləncəli məzmuna malik
üçpərdəli və dördşəkillidir. Əsərin ilk tamaşası 1911-ci ilin aprelində
Tiflisdə Gürcü Zadəganları Teatrında
olmuşdur. Sonralar Naxçıvanda, İrəvanda,
Bakıda, Şuşada göstərilmişdir. "Evli
ikən subay", "11 yaşlı arvad və varlı"
musiqili komediyaları və "Aşıq Qərib"
operası Zülfüqar Hacıbəyova böyük
şöhrət gətirdi. Onun əsərləri
Azərbaycanın musiqi sənətində müxtəlif
yaradıcılıq formalarının üzə
çıxmasını sürətləndirdi. Azərbaycan bəstəkarlarının
yaradıcılığına yeni bir cərəyan gətirən
"Aşıq Qərib" operasında xalq rəvayətinin
obrazlarına musiqi təcəssümünü ilk dəfə
Zülfüqar Hacıbəyov vermişdir.
O, 1917-ci
ildə "Üç aşiq və ya Məlikməmməd"
adlı fantastik süjetə malik bir opera da yazıb. Əsərin səhnəyə qoyulması
üçün ciddi hazırlıq da gedib, xüsusi geyimlər
də hazırlanıb. Naməlum səbəblərdən
nə o zaman, nə də sovet hakimiyyəti illərində bu əsər
tamaşaya qoyulub. Eləcə də
üçpərdəli təşviqat məzmunlu əsər
olan digər bir naməlum musiqili komediyasının librettosu mətbuatda
çap edilsə də, səhnələşdirilməyib.
Bu komediyaya ona görə naməlum deyirik ki,
müəllif pyesin adını da dəqiqləşdirməyib.
Çünki komediyanın bir neçə adı olub:
"İşıq və ya zülmət", "Ruhani həkim",
"Klub" və s.
Onun musiqi sənətinin bir çox janrlarına
müraciət etməsi bu sahədə yeni janrların
yaranmasına rəvac verirdi. O dövrün, yəni ötən əsrin
20-ci, 30-cu illərinin məşhur mahnıları olan "Kənd
qızı", "Çoban qız", "Əsgər
nəğməsi" məhz ilk bəstəkar
mahnıları sayılır. Klassik musiqinin
yaradılmasında da Zülfüqar Hacıbəyovun zəhməti
böyükdür.
O, 1932-ci
ildə "Kölə qadınların rəqsi" adlı
simfonik pyes bəstələmişdir. Bundan
başqa, Zülfüqar Hacıbəyov bir sıra kantatalar da
yaratmışdır. 1935-ci ildə
oğlu, məşhur dirijor Niyazi ilə birlikdə Cəfər
Cabbarlının eyniadlı pyesi əsasında çəkilən
ilk səsli Azərbaycan filminə - "Almaz"a musiqi
yazmışdır.
Tədqiqatçıların apardığı
araşdırmalar nəticəsində məlum olmuşdur ki,
bəstəkarın arxivində Nizaminin "İsgəndərnamə"
poemasının motivləri əsasında Abdulla Şaiqin
librettosuna yazılmış "Nüşabə"
operasının müəyyən materialları
qalmışdır. Eləcə də bir sıra operetta
librettolarına yazılmış musiqi eskizləri də var.
Zülfüqar Hacıbəyovun tamamlanmamış və
yarımçıq qalmış əsərləri bir daha təsdiqləyir
ki, o, geniş yaradıcılıq planları ilə yazıb-yaratmışdır.
Zülfüqar Hacıbəyovun son əsəri 1950-ci ildə
Zakir Bağırovla birlikdə yazdığı kantata olub. Elə həmin
ilin sentyabrında da dünyasını dəyişən
Zülfüqar Hacıbəyovun adı Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
tarixində xüsusi yer tutur. Zülfüqar
Hacıbəyovun əsərlərinin əhəmiyyəti
ondan ibarətdi ki, Azərbaycan musiqi sənətində yeni
yaradıcılıq formalarının meydana gəlməsi
prosesi sürətləndi. İlk bəstəkarlardandır
ki, musiqi sənətinin bir çox janrlarında əsərlər
yaradıb. Azərbaycanda ilk kütləvi
mahnıların müəllifləri Üzeyir Hacıbəyli
və Müslüm Maqomayev olub. Amma
Zülfüqar Hacıbəyov bu janra yeni məzmun gətirib.
Musiqi mədəniyyətimizin çiçəklənməsində,
yeni əsərlərlə zənginləşməsində
böyük xidmətləri olan bəstəkarın xatirəsi
həmişə ehtiramla yad edilir, yaradıcılığı
bir məktəb kimi gənc həmkarları tərəfindən
öyrənilir.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.-
2012.- 23 avqust.- S. 5.