Veteran yenə öz yerindədir
Azərbaycan
teleməkanında onu tanımayan yoxdur. Televiziyadan, idman
jurnalistikasından söz düşəndə Oqtay Atayev, Mark
Peyzel, Şamil Şahməmmədov, Aqşin Kazımzadə,
Sabutay Quliyev, Adil Seyidbəyli, Altay Zahidov, Valid Sənani,
Çingiz İsmayılov kimi tanınmışlarla bir
sırada onun da adı çəkilir. Söhbət əməkdar
mədəniyyət işçisi, müxtəlif media
mükafatlarının sahibi, idman jurnalistikasının
böyük fədakarlarından olan Aydın Əliyevdən
gedir.
O, 1937-ci
ildə Bakıda anadan olub. Dörd yaşında ikən
atasını müharibədə itirib. Çətinliklərlə
yaşamağa və ona qalib gəlməyə lap
uşaqlıq illərindən öyrəşib. Elə bu
çətinliklər onu jurnalistikaya gətirib. Azərbaycan
Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsinin jurnalistika
şöbəsini bitirib. Tələbəlik illərində
"Azərbaycan dəmiryolçusu" və
"Abşeron" qəzetlərində
çalışıb. 1961-ci ildən Azərbaycan
televiziyasında işə başlayıb. 1965-ci ildən
dövlət televiziyasının idman proqramları şöbəsində
redaktor kimi çalışıb. Beləliklə,
ömrünün 50 ilindən çoxunu Azərbaycan
teleradiosuna bağlayıb. Kiməsə eyni sahədə
yarım əsr çalışmaq qəribə görünə
bilər, ona isə yox! Radionun "Xəbərlər"
redaksiyası ilə əməkdaşlığı isə
daha əvvəllərə - 1959-cu ilə təsadüf edir.
Buna səbəb isə müasir jurnalistikamızın
patriarxı kimi hörmətlə andığı
"Bakı" qəzetinin baş redaktoru Nəsir
İmanquliyev oldu: "O, bizə ADU-nun jurnalistika şöbəsində
dərs deyirdi. 3-cü kursda oxuyarkən müəllimim məni
"Bakı"da işləməyə dəvət etdi. O
redaksiyada Oqtay Atayev, Mark Peyzel, Şamil Şahməmmədov
kimi təcrübəli jurnalistlər
çalışırdılar".
Həmin
vaxt "Azərbaycan dəmiryolçusu" qəzetində
çalışdığından bu təklifi qəbul edə
bilməyib. Ancaq Nəsir müəllimin təklifi ilə Azərbaycan
teleradiosunda təcrübə keçməyə
başlayıb: "Ən yaxın dostum, BDU-nun professoru Yalçın
Əlizadə ilə birlikdə teleradio komitəsinə gəldik.
Hacı Hacıyev, Valid Sənani və Altay Zahidov bizi çox
mehribanlıqla qarşıladı. İdman
yarışlarına tez-tez getdiyimdən teleradioda da idman
jurnalistikasını seçdim".
İllər
və xatirələr
Söhbətimizdə Aydın müəllim
xatırlayır ki, o vaxt ana dilimizdə reportajları əsasən
Valid Sənani ilə Qərib Əhmədli, rus dilində isə
Nicat Rəhimovla Ceyhun Şərifov aparardı: "Bizdə
radio ilə ilk futbol reportajını Aleksandr Qnezdov aparıb.
1956-cı ildə azarkeşlər ilk dəfə öz dilimizdə
respublika stadionundan futbol matçının birbaşa
translyasiyasından reportajı dinləyiblər. Onu da gözəl
diktorlarımızdan Sabutay Quliyevə həvalə ediblər.
1957-ci ildə isə Azərbaycan televiziyası ilə ilk dəfə
futbol reportajı verilib. Bu qismət də gözəl
telejurnalistlərimizdən biri Valid Sənaninin payına
düşüb".
Özü
də o illərdə "Neftçi"-"Kayrat"
oyununun şərhi ilə teleşərhçilikdə ilk
addımını atıb. Bu minvalla idmana, televiziyaya
ömürlük bağlanıb və düz 25 il - 1972-ci ildən
1997-ci ilə kimi Azərbaycan televiziyasında İdman
proqramları redaksiyasına rəhbərlik edib. Hazırda
idman jurnalistikamızda öz dəst-xətti olan əməkdar
jurnalistlərdən Abbas Əzimov, Fikrət Adıgözəlov,
Salar Aslanov, Azad Müzəffərli və Yaqub Nuriyev vaxtilə
həmin redaksiyada püxtələşiblər və
onları birbaşa Aydın müəllimin yetirmələri də
adlandırmaq olar. Bu illər ərzində o, işi ilə əlaqədar
dünyanın 53 ölkəsinə səfər etsə də,
öz ilk iş yerindən heç vaxt ayrılmayıb. Cəmi
bircə dəfə müəyyən səbəblərdən
doğma kollektivindən uzun müddətə ayrılmalı
olub - xeyli vaxt "Space" kanalında İdman departamentinə
rəhbərlik etməli olub. Sonra yenidən AzTV-yə
qayıdıb. Bunu isə özü belə xatırlayır:
"AzTV-yə iki layihə təqdim etmək üçün
gəlmişdim. Söhbət zamanı sədr Arif
Alışanov "İdman Azərbaycanın" mənim təcrübəmə
ehtiyacı olduğunu söylədi və baş redaktor vəzifəsini
təklif etdi. Yenidən illərlə
çalışdığım iş otağına
qayıtdım. İdarə rəhbərinin belə diqqətli
olmasını və həssaslığını sözlə
ifadə etmək çətindir".
Onun
yaradıçılığına və həyat yoluna idman
jurnalistikamızın dünəni, bugünü və
sabahı kimi də baxmaq olar. Bu sahədəki problemləri
onun qədər bilən, uğurlara da onun qədər sevinən
çox az olar. Özü də vətəndaşlıq
mövqeyini heç vaxt gizlətmir - istər idmanda olsun, idman
jurnalistikasında olsun, istər başqa bir sahədə. Buna əmin
olmaq üçün ayrı-ayrı illərdə müxtəlif
mətbuat səhifələrində işıq üzü
görən müsahibələrinə baxmaq kifayətdir:
"Bu yaxşıdır ki, son vaxtlar jurnalistikamız barədə
işgüzar diskussiyalar aparılır, istər elektron
KİV-də, istərsə də mətbu orqanlarda müxtəlif
səpkidə müzakirələrin keçirilməsi hər
halda işin xeyrinədir. Biri "tok şou" deyir, digəri
başqa şey deyir, ancaq əsas ad deyil! Bir halda ki söhbət
müasir jurnalistikamızın problemlərindən gedir, deməli,
məsələ diqqət mərkəzindədir... Bilirsiniz
ki, bu gün jurnalistikamızda qeyri-peşəkarlar daha
çoxdur. Mən peşəkar deyəndə nəzərdə
tutmuram ki, o, mütləq jurnalist ixtisaslı olsun. Xeyr,
neftçidən də, iqtisadçıdan da yaxşı
jurnalist ola bilər! Ancaq yəqin siz də
razılaşarsınız ki, son dövrlərdə istər
Azərbaycanda, istərsə də keçmiş sovet
respublikalarında jurnalistika bir qədər
cılızlaşıb. Mən bunu təkcə idman
jurnalistikasına aid etmirəm. Qəzetlərin
başlığına baxın, manşetləri oxuyun:
"Ata qızını zorladı", "Oğul
anasını qətlə yetirdi", "Qardaş
bacını öldürdü" və s. Mən belə
şeylərin tərəfdarı deyiləm. İndi
telekanallarımızı dünyanın başqa ölkələrində
də izləyirlər, qəzetlərimizi
internetdə oxuyurlar. Ucuz, populist yollarla bazara çıxmaq
olar, ancaq bu, jurnalistika deyil. Çox təəssüf ki, bu
gün oxucu və ya tamaşaçı kontingenti də
sensasiyaya meyillidir, nəinki ciddi mövzulara".
"Qardaş, otur tərcümeyi-halını
yaz"
Jurnalist
istər televiziyada, istərsə də qəzetdə olsun,
işıqlandırdığı mövzunu yaxşı bilməlidir.
Bunu illərin sınağı və təcrübəsi də
sübut edir: "O vaxt biz "Neftçi"nin oyunundan bir
saat qabaq mütləq məşqçi ilə
görüşərdik. Komandada olan vəziyyətlə
yaxından tanış olardıq. Məsələn, o vaxt
çox adam bilməzdi ki, unudulmaz Banişevski 10 oyundan 6-7-nə
iynə altında çıxardı. Zədələr onu
çox incidərdi. Təbii ki, şərhçi bunu biləndə
hücumçu haqqında sərt ittihamlar irəli sürməzdi.
Yadımdadır, reportaj zamanı mən oyunçulardan biri
haqqında çox tündməcaz bir ifadə işlətdim.
Belə çıxırdı ki, həmin epizodda qolu vura bilməyən
oyunçu heç futbolçu deyil! Həmin futbolçu
sonra mənə zəng vurub dedi ki, "Aydın müəllim,
eşitdim məni tənqid eləmisiniz. Siz heç bilirsinizmi
mən iki gün idi ki, gecə-gündüz yatmırdım.
Anam can üstündəydi... Mən məcbur olub oyuna
çıxmışdım". Ondan üzr istədim və
növbəti reportajımda məsələyə
aydınlıq gətirdim. Ona görə jurnalist bir az hadisələrin
dərinliyinə getməlidir".
Bunun
üçünsə artıq jurnalistikada ixtisaslaşma getməlidir:
"Rusiyanın "NTV" kanalında hətta futbol sahəsinin
özündə də ixtisaslaşma gedib. Vladimir
Maslaçenko əksər hallarda İspaniya
çempionatının oyunlarını şərh edir. Eləcə
də Vasili Utkin, Viktor Qusev, Aleksey Andronov müxtəlif
ölkələrdəki çempionatları aparırlar. Biz də
tədricən buna nail olmağa
çalışacağıq, ixtisaslaşma gedəcək. Bu
gün şahmatdan danışan sabah əlbəyaxa
döyüş növlərindən reportaj aparsa,
açığı, bu, mənə birtəhər
görünər.
Bilirsiz,
qüsurlar əslində, həddən artıq çoxdur.
Biri elə diktofon jurnalistikası. Nə qədər
intervyü olar? İşə götürülən
adamın qabağına bir ağ kağız qoyub deyərlər:
"Qardaş, otur tərcümeyi-halını yaz".
İnandırım sizi ki, hər gün efirdə olan, hər
gün qəzet səhifələrində yazıları
çıxan jurnalistlərin bir çoxu tərcümeyi-halını
yazsa, ən aşağısı, 5-6 səhvi
çıxacaq".
"Bu, rep deyil ki..."
Aydın Əliyev
idmansevərlərin hamısını narahat edən bir məsələyə
- reportyorların nitqində
dinamikliyə də münasibət bildirir: "Axı, verdiyin
informasiyanı qulaq eşidib, beyin qavramalıdır. Bu, rep
deyil ki, sözləri bir-birinin ardınca qoşasan!
İnformasiyanın, şərhin də öz sürəti,
öz tempi var. Valid Sənani dönə-dönə bir dəqiqədə
neçə söz işlətməli olduğunu
vurğulardı. Bu qanunu nə mən, nə Valid Sənani, nə
də Yalçın müəllim qoyub. Bunlar qəbul
edilmiş qaydalardır. Rusiya telekanallarında da belədir. Elə
bilirsiz tez-tez danışmaq şərhçinin səviyyəsini
göstərir? Tez danışmaq predmeti bilmək deyil".
Bu gün
ictimaiyyəti narahat edən bir məsələ - Azərbaycan
dilinin saflığının qorunub saxlanması, onun KİV-də,
mətbuatda işlənməsinə toxunan A.Əliyev nəinki
televiziyada, bir çox qəzetdə dilimizə yad olan sözlərdən,
ibarələrdən də danışır:
"Böyük türk şairi Nazim Hikmət deyərdi ki,
türkdilli ölkələr arasında ən saf, ən təmiz
dil Azərbaycan xalqına məxsusdur. Əgər türk
xalqının böyük oğlu bu sözləri deyibsə,
niyə biz öz dilimizdə lazım gəldi-gəlmədi əcnəbi
sözləri işlədək... Bir vaxtlar Türkiyədə
televiziya kanalı yarananda onların şərhçiləri
AzTV-yə gələrək şərhçiliyin
yollarını öyrənirdilər. İndi isə təkcə
"İdman Azərbaycan" kanalında yox, bütün
özəl telekanallarda işlədilən "şans",
"adını tabloya yazdırdı", "ehtiyat
oyunçular skamyasında yer alıb" kimi qəribə
ifadələr həddindən artıq çoxdur. Belə getsə,
gərək biz yaxın vaxtlarda hücuma "atak", əks-hücuma
"kontr-atak" deyək. "İmkan", "fürsət",
"şərait" sözləri dilimizdə olduğu halda
niyə "şans" sözünü işlətməliyik?"
"İdman
şərhçiliyinin "peşələrin möcüzəsi"
və ya "idman jurnalistikasının akademiyası"
adlandırıldığını deyən A.Əliyev
televiziyanın bir xüsusiyyətini qeyd etməyi unutmur:
"Saatlarla birbaşa evlərə daxil olub
tamaşaçı ilə ünsiyyətdə olursan. Onlarla qəzet
cümlələrilə danışmaq, onları internet
saytlarındakı həddən artıq informasiyalarla yükləmək
olmaz. Bir sözlə, şərhçi ekranın o biri tərəfində
oturub onu dinləyən hər hansı vətəndaşımızla
və ya dünya azərbaycanlıları ilə həmsöhbət
olmağı bacarmalıdır. Şərhçi
çalışmalıdır ki, tamaşaçının
görüb duya bilmədiyi nüansları izah etsin. Bəzən
şərhçilər nəfəslərini dərmədən
danışır, eyni sözləri, eyni ifadələri təkrar-təkrar
söyləyirlər. Ona görə reportajlara televizorun səsini
alıb baxmaq istəyirsən. Şərhçi haqqında
danışdığı predmetə dərindən bələd
olmaqla yanaşı, ədəbi dilimizi də mükəmməl
bilməli, yüksək nitq mədəniyyətinə malik
olmalıdır".
Müqəddəs yalan
50 illik
jurnalistlik fəaliyyəti dövründə çoxlu
maraqlı hadisələrlə rastlaşan həmkarımız
onun birini ayrıca yada saldı: "Heydər Əliyev o zaman
SSRİ Nazirlər Soveti sədrinin birinci müavini idi.
"Neftçi" Alma-Atada "Kayrat"la oynayacaqdı. Biz
də radioreportaj verməli idik. Təsəvvür edin, 15 dəqiqədən
sonra ikinci hissə başlayacaq, Azərbaycan üçünsə
hələ xətt açılmayıb. Araşdırmalar
aparmaq yeri deyildi. Mənim yalanla heç aram yoxdur. Ancaq onda
işin xatirinə yalan danışmalı oldum. Dedim, məni
Moskva ilə birləşdirin. Dəstəyi götürən
rabitə işçisinə başa saldım ki, Heydər Əliyev
"Neftçi"nin ən sadiq pərəstişkarlarındandır.
Bizim futbol reportajı alınmasa, kim cavab verəcək buna?
İnanın, Əliyevin adını eşitcək, necə əl-ayağa
düşdülərsə, heç 5 dəqiqə çəkmədi
ki, Alma-Ata ilə Bakı arasında rabitə
yaradıldı".
"Kimdir
qapını döyən?"
Aydın Əliyevin
bu illər ərzindəki fəaliyyəti təkcə
televiziya ilə, idmanla bağlı olmayıb. O, həm də
yuxusuz gecələrinin məhsulu olan müxtəlif
kitabların, filmlərin müəllifidir: "Qızlar", "Yelkənlərin
nəğməsi" kitabları, "8 nömrəli",
"Xəzər qasırğası", "Qızlar hücuma
keçir" və "Cəngavər" sənədli
filmləri, "Bizim olimpiyaçılar" üç
seriyalı televiziya filmini onun
yaradıcılığının bəhrəsidir. A.Əliyev
"Xarici iqtisadi əlaqələr terminlər lüğəti"
kitabının da müəlliflərindən biridir. O,
A.Kiknadzenin "Kimdir qapını döyən" və
"Yovşan ətri" romanlarını, P.Kubertenin
"İdman odası", "Küləklə
sovrulanlar", "İkinci ana", "Ölüm
üçün ən münasib gün" əsərlərini
və onlarla bədii filmi dilimizə tərcümə edib.
Bu gün
75 yaşını qeyd edən Aydın Əliyev həyat
yoluna nəzər salaraq bir faktı xüsusi vurğulayır:
"İdman jurnalistini populyarlaşdıran idmandırsa,
idmançını da tamaşaçılara tanıdan,
sevdirən jurnalistdir. Onun üçün ideal şərhçi
yoxdur! İdeal şərhçi odur ki, Valid Sənaninin səlis,
rəvan nitqini, Aqşin Kazımzadənin artistizmini, Çingiz
İsmayılovun idmana yanğısını özündə
birləşdirə bilsin".
Bu, onun
illər öncə gəldiyi və dəyişməyən qənaətlərindən
biridir. Bu qənaəti daha da artıran başqa amillər də
var - Aydın müəllim, əvvəllər olduğu kimi,
yenə sevdiyi televiziyadadır, "İdman Azərbaycan"
kanalının baş redaktorudur, gənc jurnalistlərin
hazırlanmasında kanal rəhbərliyinə əlindən gələn
köməyi göstərir. Gündəlik verilişlərinin
həcmi 18-20 saata çatan "İdman Azərbaycan"
kanalında qırx nəfərlik bir kollektivlə bu boyda
işin öhdəsindən gəlməyə
çalışırlar. Aydın müəllimin
xoşladığı işi, heç nəyə dəyişməyəcəyi
sənəti, gözəl ailəsi var. Amma üç
övladı olsa da, onların arasında Aydın müəllimin
jurnalistikadakı yolunu davam etdirən yoxdur. İndi ümidi
bircə nəvələrinədir. Nə yaxşı ki, onlar
var! Axtarsaq, həyatda ən axıra qalan da elə nəvələr,
ümidlər, bir də təbriklərdir - 75 yaşın gətirdiyi xoşbəxtlikdən,
azadlıqdan, yorğunluqdan doğan təbriklər. London Yay
Olimpiya Oyunlarında idmançılarımızın qələbəsini
də Aydın müəllim öz ad gününə bir təbrik
kimi də qəbul edir. Biz də A.Əliyevin
qapısını döyən o təbriklərə
qoşuluruq.
Bəxtiyar QARACA
Azərbaycan.- 2012.- 24 avqust.- S. 7.