Ana dilimizin
aşiqi
Azərbaycan
mədəniyyət, ədəbiyyat, xüsusilə də
dilçilik tarixinin görkəmli nümayəndəsi Fərhad
Ağazadə XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəllərində
yaşayıb-yaratmış maarif xadimi, pedaqoq və jurnalist
olmuşdur. O, ərəb, fars, fransız dillərinə
bələd olub, rus və türk dillərini mükəmməl
bilirdi. Bu səbəbdən də dünya elmi-pedaqoji fikrini əks
etdirən müxtəlif ədəbiyyatdan lazımınca
faydalanaraq bir sıra dərs vəsaitlərinin
yazılmasında, hazırlanmasında yaxından iştirak
edib. Pedaqoji elmlər doktoru Əjdər Ağayev mədəniyyət
tariximizin bu görkəmli simasının həyat və
yaradıcılığını ətraflı şərh
edərək onu Mirzə Fətəli Axundzadədən sonra
dilimizin saflığı və əlifbamızın islahı
uğrunda mübarizə aparan ikinci böyük şəxsiyyət
kimi səciyyələndirib.
Fərhad Məşədi Rəhim oğlu Ağazadə XIX əsrin sonlarında Şuşa şəhərində baqqal ailəsində anadan olub. O zaman Şuşada bir neçə məktəb fəaliyyət göstərirdi. Qori Müəllimlər Seminariyasını bitirən şuşalı gənclər savadsızlığı tamamilə ləğv etmək üçün yeni məktəblər də təşkil edirdilər. "Rus-müsəlman" məktəbləri tipində fəaliyyətə başlayan bu irfan ocaqları yaratmaqda məqsəd şagirdlərin gələcəkdə müxtəlif təhsil müəssisələrində oxumasını asanlaşdırmaq idi. Onlar yalnız ibtidai savad almırdılar, həm də müxtəlif sənət öyrənirdilər. Belə ziyalı, maarifpərvər gənclərdən biri də Camal bəy Fətəlibəyov idi. O 1893-cü ildə Şuşada öz məktəbini açdı. Bura qəbul olunan 25 nəfər uşağın arasında 13 yaşlı Fərhad Ağazadə də var idi. O, burada ana dilini, rus dilini, hesab, nəğmə, rəsmxətt fənlərini mənimsədi. 1895-ci ildə Camal bəy Fətəlibəyov məktəbi əla qiymətlərlə bitirən Fərhadı özü ilə Qoriyə apardı. O öz şagirdinin gələcəyinə inanırdı. Bu səbəbdən də istəyirdi ki, Fərhad mükəmməl təhsil alsın. Fərhad Ağazadə Qori Müəllimlər Seminariyasının hazırlıq sinfinə qəbul edilib. O vaxt seminariyaya qəbul edilmiş gənclər arasında 9 nəfər şuşalı olub.
Fərhad
Ağazadə 1900-cü ildə seminariyanı bitirdi. Burada
oxuduğu müddətdə həm əxlaqı, həm də
dərslərə hazırlaşması və ictimai işlərdə
fəallığına görə müəllimlərinin
böyük hörmətini qazanmışdı. Seminariya tərəfindən
onun şəxsi işinə tikilən anketdə
yazılıb: "Fərhad Ağayev ciddi, səyli,
bacarıqlı, nəzakətli şagirddir". Sonrakı illərdə
də ona verilən xasiyyətnamələrdə nəzakətli
və bacarıqlı olması tez-tez qabardılıb.
Bədii
qiraəti sevən, musiqi ilə maraqlanan, hətta seminariyada
skripka çalmağı da öyrənən Fərhad
Ağazadə hərtərəfli və geniş
dünyagörüşünə malik bir şəxsiyyət
idi. O, bir tərəfdən dünya klassik ədəbiyyatını
mütaliə edir, onu sevə-sevə öyrənir, Şərq
ədəbiyyatına maraq göstərir, digər tərəfdən
də bir musiqiçi kimi mərasim və tədbirlərdə
iştirak edirdi. Bu fakt da məlumdur ki, 1908-ci ildə Üzeyir
Hacıbəylinin "Leyli və Məcnun"
operasının ilk tamaşasında Fərhad Ağazadə
skripkaçı kimi iştirak etmişdir.
Seminariyanı
bitirdikdən sonra Xaçmaz məktəbində müəllimlik
edən Fərhad Ağazadə bir ildən sonra Şuşaya
qayıdaraq doğma şəhərin məktəblərində
dərs deməyə başladı. Sonra onu qonşu Gorusa
ikisinifli məktəbə müəllim kimi dəvət etdilər.
Fərhad Ağazadə yalnız müəllimliklə məşğul
olmurdu. Bakıda çıxan qəzetlərə məqalələr
də yazırdı. Onun bu fəaliyyəti Bakıda
yaşayan qabaqcıl ziyalıların diqqətini cəlb etdi.
Onu tezliklə Bakıya "Rus-müsəlman" məktəbinə
dəvət etdilər. Fərhad o zaman Yelizavetpol şəhər
məktəbində işləyirdi. "Rus-müsəlman"
məktəbinə müdir təyin olunan Fərhad Ağazadənin
bu təhsil ocağında fəaliyyəti pedaqoji işi
canlandırdı. O, müəllim işləməklə
yanaşı, mətbuatda ictimai-siyasi mahiyyət daşıyan
publisistik məqalələri, felyetonları ilə
çıxış edirdi.
Fərhad
Ağazadə proqram, dərslik tərtibi,
savadsızlığın ləğvi sahəsində misilsiz
xidmət göstərib. Azərbaycan dilinin orfoqrafiyası elmi
şəkildə ilk dəfə Fərhad Ağazadə tərəfindən
işlənib. O, məktəbəqədər pedaqogika ilə
də məşğul olub. Uşaq bağçaları
üçün dərs vəsaiti hazırlayıb. Tədqiqatçı
Əjdər Ağayev yazırdı: "Fərhad Ağazadənin
böyük və orijinal xidmətlərindən biri də
onun Azərbaycan maarif və mədəniyyət tarixini tədqiq
etməsidir. Həsən bəy Zərdabi və Firidun bəy
Köçərlinin həyatı, fəaliyyəti və xidmətləri
haqqında ilk müfəssəl məlumatı məhz Fərhad
Ağazadə vermişdi."
Fərhad
Ağazadənin pedaqoji fəaliyyəti qismən də olsa
araşdırılıb. Amma publisistikası hələ də
mükəmməl tədqiq olunmayıb. Dövlət Ədəbiyyat
və İncəsənət Arxivinin müdiri Maarif Teymur
bildirir ki, Fərhad Ağazadə cümhuriyyətin rəsmi
orqanı olan "Azərbaycan" qəzetinin ən fəal
yazarlarından olub. Qəzetin səhifələrində onun
imzasına çox nadir hallarda rast gəlinmir. 1919-1920-ci illərdə
isə demək olar ki, "Azərbaycan" qəzetinin hər
nömrəsində F.Ağazadənin müxtəlif
mövzularda yazıları dərc edilib. O, məqalələrində
xalqının, millətinin nicatını elmdə, təhsildə
gördüyünü yazır, yetişən gəncliyi təhsil
almağa çağırırdı. "Azərbaycan"ın
kanuni-əvvəl (dekabrın 18-i) 1918-ci il 66-cı nömrəsində
"Bakıda xalq məktəbi müdirlərinin
yığıncağı" adlı məqaləsində
deyilir: "İki gündür ki, Azərbaycanda camaat məktəb
müdirləri maarif nəzarəti dəvəti ilə
Bakıya yığılıb, katib məsələlərinin
müzakirəsi ilə məşğuldur. Bu, ağır vəzifədir.
Çünki məktəbimizin halı çox pərişan
olduğu üçün də müalicəyə möhtac
bir çox dərdləri var. Məhəlli müzakirəyə
qoyulacaq o qədər məsələlər var ki,
yığıncağın müddəti tamam bir il də
çəksə, bunların öhdəsindən gələ
bilməz".
19 kanuni-əvvəl
(dekabr) 1919-cu il 68-ci nömrəsində "Andronik nə istəyirmiş"
adlı məqaləsində terrorçu Andronikin vəhşiliklərindən,
Zəngəzura, Şuşaya və Qarabağa
hücumlarından danışır. "...Bu müsəlman
yerlərini qılınc zoru ilə boşaldıb Ararat
cümhuriyyətinə mülhəq etmək və gələcəkdə
barışıq konfransında bunu hökumətlərə təsdiq
elətdirmək niyyəti qarətçiliyin əmalından
məlum olur".
Bir məsələni
də qeyd edək ki, XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan
ictimai-siyasi vəziyyətini tədqiq etmək
üçün ən zəngin məxəz məhz Fərhad
Ağazadənin həmin vaxt mətbuatda dərc edilmiş
publisistik əsərləridir. 200-dən artıq pedaqoji və
publisistik məqalənin, onlarca kitabın müəllifi olan Fərhad
Ağazadə həm də vətənpərvər və cəsarətli
şəxsiyyət idi. Siyasi görüşlərinə
görə 1909-cu ildə Həştərxana sürgün
edilən Nəriman Nərimanovun arxasınca gedən ilk ziyalılardan
biri olmuşdur.
Azərbaycanda
sovet hakimiyyəti qurulduqdan cəmi bir il sonra Fərhad
Ağazadə əlifba məsələsini yenidən meydana
atdı. O dövrün mətbuatında onun bu mövzuda silsilə
məqalələri dərc edilərək müzakirə
olundu. O, ərəb hərflərinin Azərbaycan dilinə
yaramadığını sübuta çalışaraq
latın qrafikası əsasında yeni əlifba qəbul etmək
təklifini irəli sürürdü. Onun bu təşəbbüsünü
Nəriman Nərimanov da dəstəkləyirdi. Beləliklə,
1922-ci ilin yanvarında Nəriman Nərimanovun təklifi ilə
çağırılan yığıncaqda əlifba və
dil məsələsi bir daha geniş müzakirə edildi.
İki qrup yarandı: bir tərəfdə
"latın"çılar, digər tərəfdə
"ərəb"çilər.
"Latın"çılar dəstəsinin lideri Fərhad
Ağazadə idi. 1925-ci ilin martında
çağırılmış Azərbaycan IV sovetlər
qurultayına ünvanladığı məktubunda Fərhad
Ağazadə yazırdı: "Dəfələrlə
sübut edilmişdir ki... savadsızlığın ləğvi
üçün ən asan öyrənişli bir əlifbaya
ehtiyac var... Bu da türk əlifbasıdır. O, asan bir əlifbadır
ki, bir-iki ayda öyrənilir. Siz traktor əvəzinə
xışı, elektrik əvəzinə şamı, ya
çırağı... təklif etməyəcəksiniz. Əminəm
ki, asan əlifba əvəzinə çətin əlifbanı
təklif etməzsiniz..."
Həmin
qurultayda Ağazadənin "Türk dillərinin
orfoqrafiyası" mövzusundakı məruzəsi də dinlənildi.
O tələb edirdi ki, türk dilinin bütün kəlmələri,
o cümlədən bu dilə daxil olmuş sözlər vahid
yazı qaydalarına tabe olsun. Məhz onun cəhdləri sayəsində
1927-ci ildə Türk Əlifba Komitəsi yaradıldı. Bu
işə sidq-ürəklə girişən Fərhad
Ağazadə mətbuatda yeni əlifba ilə bağlı
oçerklərlə də çıxış edirdi. Onun bu
fəaliyyəti N.Nərimanov, S.Ağamalıoğlu tərəfindən
müdafiə edilirdi. Hətta Türkiyə mətbuatında
da bu məsələ özünün geniş əks-sədasını
tapmışdı. O zamanlar Mustafa Kamal Paşa Atatürkün
rəhbərlik etdiyi Türkiyə Respublikası sovet dövləti
ilə dostluq münasibətində idi.
Arxiv
materiallardan və xatirələrdən bəlli olur ki,
ziyalılar, qabaqcıl elm və mədəniyyət xadimləri
tez-tez bir yerə toplaşaraq əlifba ilə əlaqədar
müzakirələr aparardılar. F.Ağazadənin
Q.Qaraqaşlı ilə birlikdə yazıb Kazanda rus dilində
çap etdirdikləri "Yeni türk əlifba hərəkatının
inkişafı tarixi və onun nailiyyətlərinə aid
oçerk" kitabının müzakirəsini edərdilər.
Bəkir Çobanzadə, Cəlil Məmmədquluzadə,
Üzeyir Hacıbəyli, Hacı Kərim Sanılı bu
görüşlərdə iştirak edər, Fərhad
Ağazadənin xidmətlərini dəyərləndirərdilər.
Uzun müddət gərgin işləmək və Azərbaycanı
bürüməkdə olan repressiyalar onun səhhətində
problemlər yaratdı. Bir neçə dəfə
Rusiyanın müxtəlif şəhərlərinə
müalicəyə getsə də, bədənində
özünə yer etmiş mərəzin çarəsi
tapılmadı. 1931-ci ilin soyuq qış günündə
gözlərini əbədi yumdu. O vaxt "Kommunist" qəzetində
onun vəfatı ilə əlaqədar nekroloq da çap
edildi. Amma bir məsələ də var idi ki, Fərhad
Ağazadənin ünsiyyətdə olduğu, dostluq etdiyi
ziyalıların demək olar ki, əksəriyyəti repressiyanın
qurbanı oldu. Onun güdazına keçməyəndə
müxtəlif xəstəlikdən, əsəbdən...
dünyasını dəyişdi.
Ürəyi
arzularla dolu idi. Millətinin savadlanması üçün həyatını
şam kimi əritdi. Cəmi 50 il yaşadı. Amma 50 min illik
ömrə bəs edəcək işlər gördü Fərhad
Ağazadə! Mətbuat və maarif tariximizin
sütunlarından sayılan Fərhad Ağazadənin
yazdığı dərsliklər, lüğətlər,
kitablar bu gün də öz aktuallığını itirməyib.
Onun yeni əlifbanın həyata keçirilməsi
uğrundakı mübarizəsi M.F.Axundzadə
ideyalarının çiçək açmasına xidmət
edirdi. Fərhad Ağazadə deyirdi: "Vətənin gələcəyi
müəllimdən, məktəbdən asılıdır.
Odur ki, birinci növbədə müəllimlər yetkin,
savadlı, siyasi-iqtisadi işlərdən baş
çıxaran yaradıcı olmalıdırlar".
Bütün varlığı ilə elmə və maarifə
bağlı olan bu böyük şəxsiyyətin öz
ömrü isə yarımçıq sönmüş
şama bənzədi. Bir məsələyə təskinlik
tapırıq ki, onun uzun illər mübarizəsində
olduğu əlifba islahatı dövlət müstəqilliyimizi
qazandıqdan sonra mükəmməl surətdə həyata
keçdi. Fərhad Ağazadə istəyirdi ki, onun millətinin
nümayəndələri latın qrafikasında
yazıb-yaratsın. Ruhun şad olsun, böyük insan!
Yarımçıq qalmış arzuların, nəhayət,
çiçək açdı...
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2012.- 28 avqust.- S. 7.