Əli
Əlirzayev: Kiçik sahibkarlıq
iqtisadiyyatın motoru rolunu
oynamalıdır
Suallarımızı Milli Məclisin İqtisadi siyasət komissiyasının keçmiş sədr müavini, iqtisad elmləri doktoru, professor, əməkdar elm xadimi Əli Əlirzayev cavablandırır.
- Əli müəllim, Azərbaycanda kiçik sahibkarlığın vəziyyəti, onlara dövlət tərəfindən edilən diqqət sizi qane edirmi?
- İndi sahibkarlıq haqqında qanunlar, normativ hüquqi sənədlər olmasına baxmayaraq, sahibkarlığın
inkişafının problemləri var. Bu, təkcə dövlət tənzimlənməsinə
aid deyil. Sahibkarlığın problemləri əsasən ondan ibarətdir ki,
onların dövlətlə, bir-birinə olan
münasibətləri, istehsal istiqamətləri,
bazar münasibətləri, yəni istehsal olunmuş məhsulun,
xidmətin bazara
çıxarılması, onun üçün alıcı tapılması,
yerləşdirilməsi kimi problemləri var. Bazar
iqtisadiyyatının da problemləri var. Əlbəttə, bu gün makroiqtisadi səviyyədə
götürsək, bazar tipli
iqtisadiyyat modelinə uyğun
olaraq kiçik
sahibkarlığa diqqət qaneedici deyil. Başqa ölkələrdə
Ümumi Daxili Məhsulun
(ÜDM) 60-70 faizini kiçik
sahibkarlıq təmin edirsə, Azərbaycanda bu,
çox aşağıdır. Yəni bu gün kiçik
sahibkarlıq iqtisadiyyatın motoru rolunu, yəni aparıcı həlqə rolunu oynamır. Ona görə
də hesab etmirəm ki,
bu gün Azərbaycanda
sahibkarlıq tamamilə başqa ölkələrdə
olduğu kimidir. Bundan başqa,
sahibkarlığın inkişafında müəyyən əngəllər
var. Sahibkarların kredit
resursları ilə təmin olunması, sahibkarlıq məhsullarının
satılması, alınması, yerləşdirilməsi,
qablaşdırılmasında problemlər qalmaqdadır.
- Sadaladığınız bu
nöqsanların aradan qaldırılması üçün
nələri etmək lazımdır, sizin hansı təklifləriniz
var?
- Birinci
növbədə aşkarlıq olmalıdır. Maliyyə
sanksiyaları az olmalı, maliyyə
amnistiyaları olmalıdır. Dövlət
sahibkarlığından daha çox kiçik
sahibkarlıq inkişaf etdirilməlidir. Bu sahədə stimul
yaradılmalıdır. Kiçik
sahibkarlıq dövlət nəzarət mexanizmlərindən uzaq olmalıdır. Dövlətin tənzimləməsində
yumşaqlıq olmalıdır. Özələşmədə
bir sıra problemlər aradan
qaldırılmalıdır. Doğrudur,
müəssisələrin çoxu özəlləşdirilib,
amma özəlləşmədən
sonrakı mərhələlərdə hələ də
onların inkişaf etmək problemləri
var. Bundan başqa, kiçik
sahibkarlığın inkişafı üçün
kiçik kreditlər verilsə,
yaxşı olar. Ona görə də
sahibkarlığın inkişafı həm dövlət tənzimlənməsi
olaraq həyata keçirilməli, həm
də bayaq dediyim kimi, sahibkarların bir-birinə olan münasibəti tənzimlənməlidir ki, alqı-satqı, sifariş
məsələsi tamamilə tez, kəsilməz,
fasiləsiz olsun. Məsələn,
deyək ki, kəndli öz
kənd təsərrüfatı məhsulunun satışı
ilə məşğul olmamalıdır. Bunun
üçün firmalar
yaradılmalıdır və o firmalar gəlib onun evinin qabağından məhsulunu alıb
aparıb satmalıdır. Qiymətlər də əvvəlcədən
müqavilə ilə müəyyənləşməlidir.
Dövlət istənilən vaxt kənd təsərrüfatına,
yəni sahibkarlığın növlərinə uyğun olaraq müəyyən
dotasiyalar verə bilər. Dotasiya
da o olmamalıdır ki, əvəzsiz qaytarılsın. Vergi tətili deyilən prinsip
olmalıdır ki, sahibkar
3-4 il vergi verməsin,
canlansın və canlanandan sonra vergisini ödəsin.
Bu kimi məsələlər
həllini tapmalıdır.
- Sizcə, kiçik sahibkarların məhsul istehsalında payının artırılması üçün nə etmək lazımdır?
- Kiçik sahibkarlığın
rolu Azərbaycan iqtisadiyyatında, ÜDM-nin
formalaşmasında rolu azdır. İndi
Azərbayacana kənd təsərrüfatı məhsullarının
çoxu xaricdən gətirilir. Hansı ki, bunlar hamısı kiçik sahibkarlıq məhsuludur. Soğan, kartof, meyvə, ət
və süd məhsulları, konservlər
niyə əsasən xaricdən gətirilməlidir? Azərbaycanda
bunlar niyə bazar tələbatına
uyğun istehsal
olunmamalıdır? Bunların hamısını kiçik sahibkarlıqla həll edə bilərik.
Bunlar kənd təsərrüfatının
inkişafı, kiçik sahibkarlıqla həll
olunası məsələlərdi.
Kiçik sahibkarların məhsul
istehsalında payının artırılması
üçün onlara stimul yaratmaq lazımdır. Kiçik sahibkarlıq nədir? Kiçik sahibkarlıq
ondan ibarətdir ki, orda ailə üzvləri
çalışır, işçilərinin sayına,
istahsalın miqdarına görə bu kiçik sayılır. Əgər ondan çox məhsul istehsal edirsə və yaxud
50-dən yuxarı işçisi varsa, orta sahibkarlıq
sayılır. Yəni bu şərti
olaraq normativ sənədlərlə
aktlaşdırılan, qanunla tənzimlənən
sahibkarlıq növüdür. Kiçik
sahibkarlıq ona görədir ki, məşğulluq artsın, investisiya tələb etməsin. Əgər bu gün torpaqların
hamısı özəlləşdirilibsə, uzun
müddətli istifadəyə verilibsə, bu
torpaqlar kiçik
sahibkarlıq obyekti kimi
istifadə olunmalıdır. Əgər kəndli
torpağı əkirsə, onu suvarmağa su tapa bilmirsə,
məhsul istehsalı zamanı onu kübrə
ilə, kombaynla təmin edə bilmirsə,
kiçik sahibkar ikinci dəfə riskə getməyəcək.
Çünki onun qoyduğu vəsait bir ildə
qayıdıb gəlməyəcək və ona
görə də ikinci ili
vəsait tapmayacaq. Burda
kiçik sahibkar həm
vəsait qoyur, həm də onun ailəsi əmək sərf edir. Bu baxımdan kiçik sahibkarlıq üçün
bütün xərclər ödənməlidir.
Bunun üçün
xərclər, normativlər hesablanmalıdır ki, bir ailənin yaşaması,
yaxud bir tələbənin
oxuması üçün nə qədər
vəsait lazımdır. Bu vəsait həcmində
də sahibkarın illik gəliri
olmalıdır. Bu gəlirdən
aşağı olan sahibkardan
vergi tutulmamalıdır, onlar
vergi ödəməməlidir, onlara uzun müddətli kredit, vergi tətili verilməlidir
ki, o
sahibkarlığı inkişaf etdirsin. Qaldı ki,
dövlət tənzimlənməsinə, kiçik
sahibkarlıqda olan məhdudiyyətlər
aradan götürülməlidir. Kiçik
sahibkarlığı inkişaf etdirmək
üçün onunla
əlaqəli olan digər sahibkarlıq
növlərini də inkişaf etdirmək
lazımdır. Əgər bir sahə inkişaf edib, digər sahə
inkişaf etməyəcəksə, bu normal iqtisadiyyat
deyil, bununla ümumi sahibkarlıq inkişaf
etməyəcək. Yəni bu gün xidmət də, maşınqayırma da, kənd təsərrüfatı da inkişaf etməlidir. Bunun üçün də
müəyyən şərait yaradılmalı, hesablamalar aparılmalıdır.
- Azərbaycanda Sahibkarlığa
Kömək Milli Fondu kiçik və orta sahibkarlara kreditlər
verirlər. Ümumiyyətlə, bu sahibkarlıq növlərinin
kredit təminatının
yaxşılaşdırılması üçün
adıçəkilən fondun xəttilə ayrılan vəsaitin
artırılmasına, verilmə şərtlərində dəyişikliklərə
ehtiyac varmı?
- Bu fond hazırda 100 milyon
manatdan artıq kredit verir. Ümumi işlər
görlür, ayrı-ayrı
regionlarda, bəzi önəmli sahibkrlıq növlərinə, məhsulların
satış və qəbulu, onların saxlanılması, anbar təsərrüfatı, soyuducu
texnologiyaların alınmasına
və yaxud da emal sənayesinin
inkişafına vəsait
verirlər. Bu məsələlər nəzəri
cəhətdən əhəmiyyət
kəsb edir və özünün praktiki əhəmiyyətini
də göstərir.
Regionlardd ayrılan bu
vəsaitlərə nəzarət
edilir və onlar istifadə olunur. Əlbəttə
ki, verilən kreditlərin həcmi daha da çox
ola bilər.
Burada aşkarlıq prinsipi daha da yayılsa,
yaxşı olar.
Məsələn, həmin verilən
kreditlərin hansı
istiqamətdə istifadəsi
xüsusi bülletenlərdə,
sahibkarlığa aid olan
jurnallarda, yaxud da televiziyada əhaliyə aşkar olunmalıdır. Elə sahibkarlıq
sahələri var ki, onlara daha
çox kredit, üstünlük verilməlidir.
Bu məsələdə təkmilləşmə lazımdır.
İndiki Azərbaycan iqtisadiyyatının
inkişafı, maliyyə
potensialının yüksək
olduğu bir şəraitdə həmin
fond vasitəsilə kiçik
və orta sahibkarlara verilən kreditlərin həcmi artırıla bilər.
- Azərbaycanda
ÜDM istehsalında xidmət
sektorunun payı azdır. Sizcə, bu, həmin
sahədə çalışan
sahibkarlıq subyektlərinin
zəif olması ilə bağlıdır,
yoxsa?
- İndi
pullu və pulsuz xidmət növləri var. Elə xidmət sahələri var ki, dövlət
tərəfindən tənzimlənir.
Təhsil, səhiyyə,
mədəniyyət, elm və
s. xidmətlərin çoxu
dövlətin tənzimlənməsi
ilə həyata keçirilir. Sahibkarlıq obyekti kimi xidmət sferası indi bazarla əlaqədardır.
Bazar da ondan ibarətdir
ki, rəqabət mühiti şəraitində
dövlət xidmətinə
daha çox üstünlük verilir, nəinki sahibkarlıq xidmətinə. Pullu xidmətdən
istifadə etmək üçün ilk növbədə
əhalinin vəziyyəti
də yaxşı olmalıdır. Gəlirləri
olmadan pullu xidmətdən istifadə
az olacaq,
bu zaman əhalinin hər bir xidmətdən istifadə etməyə maddi imkanı olmur. Mən uzun müddət
bunu araşdırmışam.
İndi Azərbaycanda istehlak strukturunda xidmətin payı hardasa 10-11 faizdir. Amma ABŞ-da 30-40 faizə
qədərdir. Yəni bu
xidmət daha üstün sayılır.
Birinci maddi təminat ödənməlidir ki, özəl xidmət sektoru da inkişaf
etsin. Ona görə də
Azərbaycanda maddi təminat nə qədər aşağıdırsa,
xidmətə tələbat
da bir o qədər aşağı
olacaq. Bax, bunun obyektiv
səbəbi bundan ibarətdir. Yəni maddi
rifah, əhalinin həyat səviyyəsi, gəlirlərinin aşağı
olması xidmət sferasının inkişafına
mane olur. Xidmətin
də az
olması əhalinin həyat səviyyəsinin,
o cümlədən yoxsulluq
həddinin müəyyən
olunmasında mühüm
rol oynayır. Ona görə biz təkcə
elə adambaşına
düşən istehlak
səviyyəsinin artımı
ilə yox, həm də xidmətin payı ilə ölçürük.
Xidmət kriteriyası keyfiyyət
kriteriyasıdır. Yəni əhali
maddi təminatını
ödəyir, xidmətə
daha çox ehtiyac yaranır. Bu sahəyə uzunmüddətli
kredit ayırmaqla, bir-iki ilə tənzimləmək heç
cür mümkün deyil. Bu yalnız
əhalinin maddi rifahı ilə asılı məsələdir.
Maddi təminat ödənməyincə, xidmətə
təminat da az olacaq.
Həmçinin xidmətin
keyfiyyəti də yaxşılaşmayınca, ona
olan tələbat da az olacaq.
- Sizin vaxtilə üzvü olduğunuz Milli Məclisin İqtisadi siyasət komitəsi uzun müddətdir ki, Rəqabət Məcəlləsini qəbul
etdirə bilmir. Sizcə, bu, nəylə bağlıdır?
- Rəqabətlə
bağlı sahibkarlıq
qanununda da bir hissə var. Amma Rəqabət Məcəlləsi kimi bir qanunun olması
daha yaxşıdır
və mən bunu alqışlayıram.
Bu qanun layihəsi
daha geniş mənada bütün aspektləri, tərəfləri
əhatə edir.
Sənəddə müəyyən nüanslar - rəqabətin
təşkili məsələləri,
rəqabətdə vəzifə
bölgüləri - var. Yəqin
ki, işlənə-işlənə
axırda təsdiq olunacaq.
Aqil ASLAN
Ekspress.- 2012.- 30 avqust.- S. 9.