Multikulturalizmin Azərbaycan
modeli
İslam Qərb
multikulturalizminə təhlükədirmi?
Avropaya fərqli mədəniyyət
daşıyıcılarının işçi miqrasiyası
Qərb multikulturalizmini yeni bir çağırışla
qarşı-qarşıya qoydu. Türkiyədən,
Şimali Afrika, Yaxın və Orta Şərqin keçmiş
müstəmləkə ölkələrindən gələn
miqrantlar müsəlman olduqları üçün Qərb
İslamla yenidən qarşılaşmalı oldu. Tarix indiyədək İslam dini
daşıyıcılarının Avropaya birbaşa təsiri
ilə iki dəfə qarşılaşmışdır.
Birinci dəfə İspaniyada Kordoba Xilafətinin
yaradılması zamanı, ikinci dəfə isə Vyanayadək
Avropa torpaqlarının Osmanlı imperiyasının nüfuz
dairəsinə daxil olması ilə. Lakin
hər iki halda imperiyaların zəifləməsi və ya
dağılmasından sonra Avropa müsəlmanlara
qarşı dini dözümsüzlük göstərmişdir.
İspaniyada, Balkanlarda müsəlmanların dini səbəblərdən
təqib olunması, islam mədəniyyətinin
dağıdılması Qərbin İslama münasibətdə
tarixi ənənəsini göstərir. İndi
isə vəziyyət fərqlidir. İşçi
miqrantlar Avropaya işğal yolu ilə deyil, cəmiyyətin
içərisinə nüfuz etməklə daxil olurlar. Belə olan halda isə Avropanın bu yeni İslam
dalğası ilə əvvəlki metodla mübarizə apara
bilməsi real görünmür.
Avropada müsəlmanların öz dinlərinə sadiq
qalmaları, bununla yanaşı, İslamın bir din olaraq
populyarlaşması, müsəlman əhalinin demoqrafik
artım göstəriciləri Qərb cəmiyyətinin gələcəyi
üçün əsas narahatedici məqam kimi qəbul olunur. Bunun nəticəsidir
ki, Qərbdə islamı bir fobiya olaraq görürlər.
Azlıqların çoxluqlara çevrilməsi
qorxusu Qərbsayağı multikulturalizmin qarşısında
duran əsas çağırışdır. Bir müddət əvvəl Vatikan Ədalət və
Sülh İcmasının sədri kardinal Pyotr Turksonun
"Sinodo" ruhani məclisində İslam dinini Avropanın
gələcəyinə təhdid kimi qiymətləndirməsi
də bunu göstərir. O bildirmişdir ki, 2026-cı
ildə Avropa müsəlmanlar qarşısında azlıqda
qalacaq, Fransa isə 39 ildən sonra İslam dövləti
olacaq.
Avropada belə hesab edirlər ki, miqrantlar Avropanın
insan hüquqları Konvensiyasının verdiyi imkanlardan, burada
mövcud olan insan hüquqları və azadlıqlarından
sui-istifadə edirlər. İndi Avropada demokratiya, yaxud şəriət
qaydaları, islam, yoxsa azadlıq kimi əslində
qətiyyən müqayisə oluna bilməyəcək məfhumlar
cəmiyyətin qarşısında əks dilemmalar kimi ortaya
qoyulur.
Bundan başqa, iqtisadi faktor da mühüm rol oynayır. Miqrantların
sayının artması fonunda Avropada dominant millət
arasında artan işsizlik və zəif sosial təminat Qərbin
multikultural dəyərlərinə və
tolerantlığına zərbə vurmuş oldu. Belə
bir fikir formalaşdırılır ki, multikulturalizmin Avropa
modelinin məğlubiyyətə uğramasının səbəbi
miqrantların universal Qərb həyat normasına daxil ola bilməmələri, demokratik prinsipləri
və insan hüquqlarının aliliyini rəhbər tutan
Avropa qanunlarının isə olduqca mülayim olması ilə
əlaqədardır. Hadisələrin belə
axarı isə Avropada ifrat millətçilik
ideologiyasının və ultrasağçı siyasi
partiyalarının tərəfdarlarının artmasına,
irqçi və şovinist çıxışlara səbəb
olmuşdur. Görünən odur ki, vaxtilə Avropa
dövlətlərinin özlərinin dəvət etdiyi,
stimullaşdırdığı miqrantların iqtisadi vəziyyət
pisləşdikdə ədalət, demokratiya, tolerantlıq,
insan haqları kimi bəşəri dəyərlərdən kənar
hər cür münasibətlə üzləşməsi
normal qarşılanmalı və bu Qərb identikliyinin
özünü qoruması kimi qəbul olunmalıdır. Hətta miqrantlara qarşı hazırkı siyasi
kursu demokratik prinsiplərdən geriyə addım olsa belə,
Avropanın siyasi liderləri bu addımları atmaqdan çəkinmirlər.
Qərb cəmiyyətinin bu tədbirləri dəstəkləməsi
isə ümumilikdə "tolerant" yanaşmanın bariz
nümunəsidir.
Maraqlıdır ki, multikulturalizmin böhranı ilə
bağlı səslənən bəyanatlar qlobal iqtisadi
böhranla zaman etibarilə üst-üstə
düşür. Qərbdə bir çox dairələr
qlobal iqtisadi böhranın yaranma səbəbi olaraq real
iqtisadiyyata söykənməyən mexanizmin çökməsini
deyil, miqrantların yaratdığı problemləri
qabardırlar. Lakin Avropa cəmiyyətində miqrantlara
sosial və iqtisadi problemlər yaradan təbəqə kimi
baxanlar mühacirlərin elitası və orta təbəqəsi
tərəfindən Qərbə gətirilən
"intellekt" və "sərmayə" haqqında
danışmaq istəmirlər. Halbuki
Avropanın gələcəyi və davamlı inkişafı
naminə bu nüanslar miqrantların yaratdığı
problemləri dəfələrlə üstələyir.
Ümumiyyətlə qlobal iqtisadi böhran Qərbdə
multikulturalizmlə yanaşı, mənəviyyatın da, hətta
beynəlxalq hüququn da böhran yaşadığını
göstərdi. Beynəlxalq siyasi arenada
dövlətlərə qarşı ikili standartlar
prizmasından yanaşmanın da bununla əlaqəli olduğu
açıq-aydın görünür.
Hazırda belə fikirlər səslənir ki, Qərb və
İslam mədəniyyətləri yanaşı yaşaya bilməz. İslam əleyhinə
kəskin çıxışları ilə tanınan
hollandiyalı siyasətçi Qert Vilders "Multikulturalizmin
yenilməsi, yaxud islam hücumunun qarşısını necə
almalı" adlı məqaləsində İslamı təhlükəli
ideologiya adlandırır və bildirir ki, İslam bizim Qərb
həyat tərzimizlə uyğun deyil.
İslam Avropada cəmiyyətə
düzgün təqdim edilmir. Bəzi radikal qüvvələr
və onların siyasətdə, mətbuatda havadarları tərəfindən
islam və terror anlayışları
yanaşı çəkilir. İslam dini abidələrinə,
müsəlman geyim və davranış normalarına Fransa,
İsveçrə, Belçika və digər Avropa ölkələrində
dözümsüzlük nümayiş etdirilir. Tarixə nəzər saldıqda Avropada indi islama
qarşı sərgilənən münasibətin zamanında
digər dinlərin daşıyıcılarına da tətbiq
olunduğunu görürük. Tarix boyunca
yəhudilər fərqli dini əqidə
daşıyıcıları olduğu üçün bir
neçə dəfə Avropadan qovulmuşlar. XV əsrdə İspaniyadan yəhudilərin
qovulmasını, II Dünya müharibəsi zamanı isə
bütünlükdə Avropada yəhudilərin təqib
olunmasını misal göstərmək olar.
Orta əsrlərdə baş qaldıran rekonkista hərəkatı
Qərbin dini müxtəlifliyə
dözümsüzlüyünün əyani göstəricisidir. Məlum
olduğu kimi, Ərəb passionarlığının
intibahı dövründə İslam dini bütün Cənubi
Avropada geniş yayılmışdı. Xüsusilə,
İspaniyada Kordova Xilafətinin təsiri altında əhali
arasında İslam dini geniş yayılmışdı.
Lakin xristianlıq ideyaları üzərində
yüksələn və digər dinlərə qarşı
dözümsüzlük göstərən rekonkista hərəkatı
nəticəsində müsəlmanlarla bərabər yəhudilər
də qitədən sıxışdırılıb
çıxarıldılar. 1492-ci ildə
İspaniyada ərəblərin hakimiyyətinə son
qoyulmasından sonra, 1610-cu ilə qədər müsəlmanlar
və yəhudilərin hamısı İspaniyadan qovuldu.
İspaniyada güclü katolik dövləti
yaradıldı. Xristianlığı qəbul
edən müsəlmanlar vəzifələrə təyin
olunur və onlara torpaq sahələri verilirdi. Təkcə XVI əsrdə üç milyon müsəlman
sürgün və ölümlə üzləşmişdir.
Xristianlar tərəfindən aparılan təbliğatın
əsas istiqamətlərindən biri də, müsəlmanlar
tərəfindən tikilmiş tikililərin
dağıdılması və ya fəaliyyət sahələrinin
dəyişdirilməsindən ibarət idi. Bu yolla onlarla məscid və kitabxana
dağıdılaraq yandırılmışdır. Maraqlıdır ki, İspaniyadan qovulan yəhudiləri
heç bir Avropa dövləti deyil, məhz Osmanlı imperiyası
qəbul etmişdir.
Beləliklə, tarixi hadisələr göstərir ki, Qərbin
dini tolerantlıq və multikultural dəyərləri
yalnız öz dini dəyərlərinin digərlərinə
qəbul etdirilməsi üzərində qurulmuşdur. Belə olan
halda immiqrant ölkələr olaraq xarakterizə edilən
Avropa dövlətləri fərqli mədəniyyət və
dini daşıyıcılar olan mühacirləri Qərb cəmiyyətinə
yalnız assimilyasiya etməyə çalışırlar.
Yəni çoxmədəniyyətlik yalnız
Qərb dəyərlərinin dominantlığı və vahid
mozaik quruluşun heç nə ilə seçilməyən tərkib
hissəsi kimi qəbul oluna bilər. Bu isə
müasir dövrdə əhalisi müxtəlif mədəniyyətləri
və millətləri təmsil edən Avropa üçün
multikulturalizmin gələcək taleyini təhdid edir. Bugünkü reallıq ondan ibarətdir ki,
Avropanın əksər dövlətləri artıq immiqrant
ölkələrdir. Yəni əhalinin ən az 10 faizini əcnəbilər təşkil
edir. Buna görə də multikulturalizm Qərb
cəmiyyəti üçün bir seçim deyil, məhz zərurətdir.
Əhalisi gənc olan ölkələr üçün
bu problem yaranmır. Lakin Avropanın əksər
aparıcı ölkələrində əhalinin
yaşlanması və əməkqabiliyyətli əhalinin
xüsusi çəkisinin azalmasının inkişaf
üçün əsas problemlərdən olduğunu nəzərə
aldıqda Avropanın multikulturalizm ideologiyasından imtina etmək
şansının da olmadığını
görürük. Məsələn, aparılan tədqiqatlar
göstərir ki, Avropanın əhalisinin sayına görə
lider ölkəsi olan Almaniyada əhalinin sayı 50 ildən
sonra 10 milyon nəfər azalaraq 72 milyon nəfər olacaq. Paralel olaraq əhalinin yaşlanması prosesi də nəzərəçarpacaq
dərəcədə artacaq. Belə ki, 2012-ci ildə 65
yaşdan yuxarı əhalinin xüsusi çəkisi 20,5 faiz
olduğu halda, 2062-ci ildə bu nisbətin 30,1 faiz olması
proqnozlaşdırılır. Yəni kənardan
işçi qüvvəsinin miqrasiyası
qaçılmazdır. "Böyük
yeddiliyin" digər Avropa ölkələrində də
oxşar vəziyyətdir. Bu ölkələrə
gələn miqrantların əksəriyyətinin isə
müsəlmanlardan ibarət olduğunu nəzərə almaq
lazımdır. Beləliklə də
bütün bunlar onu göstərir ki, Qərbsayağı
multikulturalizmin gələcək taleyi Avropada xristianlıq və
islamın dialoqundan, dini və dünyəvi dəyərlərin
birgəyaşayışından asılıdır.
Qərbin multikulturalizmin
böhranından sonrakı strategiyası
Qərbsayağı multikulturalizmin bu mərhələsini
bir vaxtlar keçmiş Sovet İttifaqında
formalaşdırılmağa çalışılan beynəlmiləlçilik
ideologiyası ilə müqayisə edirlər. Məlumdur ki,
Sovet İttifaqında dövlət siyasəti milli mədəniyyət
və ideologiyanın məhv edilməsinə yönəlmişdi.
Süni yaradılmış xalqların
qardaşlığı meyarına xidmət, dini, tarixi, mədəni
ənənələrdən imtina və əvəzində
vahid sovet cəmiyyəti və vətəndaşı
yaradılması siyasəti özünü doğrultmadı.
Çünki bu ideologiyada fərqli milli, mədəni,
dini dəyərlərin birgəyaşayışına
hörmət prinsipi gözlənilmirdi. Universal
dəyərlər sistemi milli-mədəni mentaliteti nəzərə
almadan formalaşdırılmağa
çalışılırdı. Vahid mədəni
məkanın yaradılması üçün isə ilk
növbədə, tolerant münasibət zəruridir. Bu mənada, beynəlmiləlçilik və Qərbsayağı
multikulturalizmin arasında müəyyən
oxşarlıqların olduğu görünür. Beynəlmiləlçilik ideologiyası
özünü doğrultmadı, fərqli mədəniyyətləri
öz mədəni dəyərlərinə təhlükə
hesab edən multikulturalizmin "Avropa modeli" isə
böhran yaşayır.
Qərbin multikultural dəyərlərinin
formalaşmasında böhrandan sonrakı dövr
üçün yeni meyil müşahidə olunur. Qərb
böhranla qarşılaşdıqdan sonra
çıxış yolu kimi Qərb dəyərlərinin bəşəri
ideya olaraq qlobal miqyasda qəbul etdirilməsinə
çalışır. Bu mərhələni
Qərb modelinin universal bəşəri dəyərə
çevrilməsi istiqamətində cəhd kimi qiymətləndirmək
olar. Yəni Avropaya yeni gələn
miqrantlara Qərb dəyərlərinin qəbul etdirilməsi
onlar hələ miqrasiya etməmişdən əvvəl
öz ölkələrində ikən başlanır. Bununla da Qərb Avropa cəmiyyəti daxilində
miqrantlara münasibətdə həll edə bilmədiyi
problemləri qlobal miqyasda milli-mədəni mentalitetdən kənar
kosmopolit dəyərlər hesabına həll etməyi
düşünür. Bu gün
qloballaşma prosesi multikulturalizm müstəvisində mədəni
dəyərlərin universal modelini yaratmağa yönəlmişdir.
Bu yeni tendensiyada əsas xarakterik xüsusiyyət
ondan ibarətdir ki, Qərb mədəniyyəti təkcə
öz mədəni dəyərlərini diktə etməklə
kifayətlənmir, həm də başqa mədəniyyətlərin
dəyər meyarlarının formalaşmasına nəzarət
edir.
Qərb həyat tərzinin qlobal miqyasda dominant təsir
mexanizminin yaradılması taktikası Qərbin mədəniyyətlərin
qarşıdurmasından çıxış strategiyası
kimi nəzərdən keçirilir. Bu gün siyasi,
iqtisadi, mədəni həyatda qloballaşma prosesləri,
tolerantlıq, çoxmədəniyyətlik kimi gündəlik
həyatımızı zəbt edən proseslər bu istiqamətə
yönəldilir. Beynəlxalq hüquq və
universal normalar, mətbuat, internet, kino, musiqi, kulinariya, brend məhsullar
və daha ağla gəlməyən hər bir şey bu məqsədlə
istifadə olunur. Məsələn,
günümüzdə sırf Qərbə məxsus ənənə
olaraq "Cadılar bayramı" (Halloween) adlı bir mərasimi
kütləviləşdirmək və qlobal miqyasda, xüsusən
də İslam dünyasına təqdim etmək
üçün "Macdonalds" restoranlar şəbəkəsindən
istifadə olunur. Müsəlman ölkələrdə
"Macdonalds" restoranlarında bu bayramın təmtəraqla
keçirilməsi yeni nəslin hafizəsində qalmaqdır.
Çünki məlum olduğu kimi, bu restoranlar
ən çox uşaqların sevimli məkanıdır.
Hollivud kino industriyası da Qərb dəyərlərinin
bəşərilik qazanması üçün xüsusi rola
malikdir. Bu kinolarda təqdim olunan Qərb həyat tərzinin
cazibədarlığı heç də reallığı əks
etdirmir. Bir tərəfdən güclü
texnologiyaya əsaslanan hərbi qüdrət, ədalət
uğrunda mübarizə, gündəlik həyatda lüks
avtomobillər, restoranlar, zərif cinsin ehtiraslı libidosunun təqdimatı
izləyicilərdə fərqli təsəvvürlər
yaradır. Uşaqlar üçün
multfilm qəhrəmanlarının da yaradıcıları
onlardır. Mickey Mouse, Tom və Ceri, Superman, Betman kimi
personajlar Qərb dəyərlərinin təqdimatına öz
töhfələrini verirlər. Bu gün kino
mütəxəssisləri də həyəcan təbili
çalırlar ki, artıq multfilmlər uşaqların
vaxtından əvvəl böyüməsinə səbəb
olur və ümumilikdə yaş kateqoriyasına uyğun
deyil. Beləliklə, hələ
uşaqlıqdan insanların hafizəsinə sevimli əyləncə
kimi daxil olan media imperiyalar bütün sonrakı həyatı
boyu insanlara təqdim etdiyi informasiyaya inandırmaq
üçün bünövrə hazırlayırlar.
Musiqi də
bəşəri dəyər ola bilmək
üçün güclü təsirə malikdir. İslam ölkələrində Qərb musiqisi
mühüm təsir vasitəsi hesab olunur. Belə ki, bəzi İslam ölkələri var ki,
yerləşdiyi çətin coğrafi şəraitə
görə Qərb üçün əlçatmazdır.
Bu mənada, Əfqanıstanı xüsusi fərqləndirmək
lazımdır. Lakin maraqlıdır ki, bir
neçə yüz ildir Qərbə silahla təslim olmayan
Əfqanıstana da Qərb dəyərləri musiqi vasitəsilə
nüfuz etmək iqtidarındadır. 2011-ci
ildə Kabildə keçirilən rok festivalının öz
ətrafında əfqan gənclərini, hətta
qadınları da toplaya bilməsi maraq doğurur.
Bu gün insan hüquqlarının müdafiəsi
altında atılan addımlarda belə Qərbin sinxron
münasibət tələb etməsi müəyyən
maraqlara xidmət edir. Belə ki, Avropanın xüsusən
İslam ölkələrində ən həssas
yanaşdığı məsələlər gender bərabərliyi,
cinsi azlıqların müdafiəsi, kənd yerlərində
maarifləndirmə kimi demoqrafik struktura təsir edə biləcək
məsələlərdir. Avropa
İttifaqının İslam ölkələrinə
yardım proqramlarında da qeyd edilən istiqamətlər
prioritet təşkil edir. Göstərilən
sahələrdə İslam ölkələrinin minillərdir
formalaşmış ənənələri, əxlaq
normaları heç bir halda nəzərə alınmır və
Qərbdə tətbiq olan normalar İslam ölkələrinin
qarşısında insan hüquqları standartı olaraq
qaldırılır. Məsələnin
görünməyən tərəfi isə bundan ibarətdir
ki, bu yanaşma Qərbin demoqrafik siyasətinə xidmət
edir. Belə ki, məlum olduğu kimi,
Avropada əhalinin təbii azalması və eyni zamanda
yaşlaşması prosesi gedir. Əsas səbəb
kimi isə ailə dəyərlərinin tənəzzülə
uğraması, müxtəlif cinsi azlıqların
sayının artması, boşanmalar, qadınların
karyeranı ailədən üstün tutması, urbanizasiya səviyyəsi
və digər amilləri sadalamaq olar.
Bütün bunların fonunda Qərb inkişafı təmin
edə biləcək insan resursları
çatışmazlığını işçi miqrantlar
hesabına doldurur. Bu miqrantların yeni gəldikləri ölkələrdə
öz ənənəvi əxlaq və ailə normaları
çərçivəsində həyatlarını davam
etdirməsi isə onların say olaraq xüsusi çəkisinin
artmasına səbəb olar. Belə olan halda, Qərb
əvvəlcədən müsəlman ölkələrində
cinsi azlıqları müdafiə etməklə, ailədə
və işdə sərbəst qadın tipajı yaratmaqla, kənd
yerlərində şüurlara təsir etməklə İslam
ölkələri ilə demoqrafik balansı tənzimləmək
istəyir.
Beləliklə, Qərbin multikulturalizm böhranından
çıxa bilmək üçün bəşəri
ideyalar adı altında qlobal müstəvidə universal dəyərlər
yaratmaq niyyəti əvvəlcədən uğursuzluğa məhkumdur. Doğrudur,
atılan addımlar təsirsiz də deyil. Çünki
hazırda İslam ölkələrində cəmi 40-50 il əvvəl tabu kimi görünən bir
çox xarakterik xüsusiyyətlər transformasiya olunmuş
və ya adiləşmişdir. Ailə dəyərləri
sürətli şəkildə deqradasiyaya uğrayır.
Mətbuatda, televiziyada ənənəvi olmayan
cinsi münasibətlər həyat tərzi olaraq təqdim
olunur. Əhalinin müəyyən təbəqəsi
üçün bütün bunlar adiləşmişdir və
maraqlıdır ki, Avropa bu qismi mühacir olaraq heç bir
şərtsiz qəbul edir. Bütün bunların islam ənənələrinə uyğun gəlməməsinə
isə dözümsüzlük kimi baxılır. Belə olan halda Qərbsayağı multikulturalizmin gələcəyi
dumanlı görünür və hansı trendlərə səbəb
olacağını proqnozlaşdırmaq çətinlik
yaradır.
Multikulturalizm - həyat tərzi
Beləliklə, mədəniyyətlərarası
münasibətlərdə bir modelin hökmranlığı
özünü doğrultmur. Qərbsayağı
multikulturalizmin qarşılaşdığı böhran da
bunu bir daha təsdiq edir. Yalnız Qərb
dəyərləri üzərində qurulan universal dəyərlərin
heç bir milli-mədəni xüsusiyyətləri nəzərə
almadan qlobal arenada qəbul olunması
mümkünsüzdür.
Lakin bu heç də o demək deyil ki, multikulturalizm
iflasa uğrayıbdır, onun gələcəyi yoxdur. Qənaətimizə
görə, multikulturalizmin bu günü də, gələcəyi
də vardır. Hər bir regionun və hətta
bəzən ayrılıqda götürülmüş hər
bir ölkənin özünəməxsus multikultural dəyərləri
mövcuddur. Min illərdir yanaşı
yaşayaraq sərbəst qarşılıqlı təsir
hesabına zəngin mədəni mühit
formalaşdırılması bəşəriyyətin təbii
inkişaf yolunu əks etdirir.
Belə məkanlardan biri də Azərbaycandır. Şərqlə
Qərbin, Şimalla Cənubun, xristianlıqla islamın,
müxtəlif sivilizasiya və mədəniyyətlərin
qovşağında yerləşən Azərbaycan
multikulturalizmin əbədiyaşar olduğunu təsdiqləyir.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyevin İkinci Bakı Beynəlxalq Humanitar Forumunda
çıxışında bildirdiyi kimi, "Multikulturalizm
bizim həyat tərzimizdir. Nisbətən yeni
anlayış olmasına baxmayaraq, multikulturalizm əsrlər
boyu xalqımıza xas olan bir anlayışdır. Əsrlər boyu müxtəlif dinlərin, millətlərin
nümayəndələri Azərbaycanda bir ailə kimi
yaşamışlar." Multikulturalizmin
uğurunun başlıca şərti bəşəri və
milli ideyaların birgə mövcudluğu, eləcə də
multikultural dəyərlər sisteminin əhatə dairəsində
olan xalqların milli identikliklərinin qorunmasıdır.
Başqa mədəniyyətə, dinə, tarixə
olan hörmət öz dəyərlərinə olan hörmətdən
başlamalıdır.
Beləliklə, maraqlı mənzərə yaranır. Necə olur ki, dünyanın ən inkişaf etmiş regionu hesab olunan Qərbdə multikulturalizm böhran yaşayır, digər əksər yerlərdə isə multikulturalizm inkişaf üçün əsas prinsip hesab olunur. Fikrimizcə, əsas fərq bu anlayışa ideologiya, yaxud həyat tərzi olaraq baxılmasından yaranır. Qərbsayağı multikulturalizm dünyada universal model kimi təqdim olunmağa çalışılır, eyni zamanda, digər mədəniyyət daşıyıcılarının fərqli dəyərlərini qəbul etmir. Buna görə özünü doğrultmur. Halbuki qloballaşan dünya fərqli mədəniyyətlərin birgəyaşayışı olmadan mümkün deyil. Bu gün dünyada monoetnik dövlətlər çox az qalıb. Eyni zamanda, beynəlxalq münasibətlərdə də istər siyasi, istərsə iqtisadi və ya mədəni sahə olsun hər hansı dövlət özünütəcrid şəraitində inkişaf edə bilməz. Bəşəriyyət yalnız fərqliliklərin dəyərlərinə hörmət etməklə inkişaf edə bilər.
Lakin Qərb təcrübəsinin uğursuzluğu multikulturalizmin tənəzzülü və ya süqutu demək deyil. Fərqli sivilizasiya və mədəniyyət daşıyıcılarının eyni məkanda yanaşı yaşaması və qarşılıqlı zənginləşməsini həyat tərzi kimi qəbul etmək bəşəriyyətin nicat yoludur. Multikulturalizmin Azərbaycan modeli də sübut edir ki, müxtəlif millətlərin və dinlərin təmsilçiləri öz identikliklərini qorumaqla və digərinə hörmətlə yanaşmaqla inkişaf etmək iqtidarındadırlar.
Sadəcə olaraq, bunu fərqlilikləri assimilyasiya etməyə çalışan ideologiya deyil, əsrlər boyu davam edən gündəlik həyat tərzi kimi qəbul etmək lazımdır. Əslində bəşəriyyətin gələcək inkişafı üçün başqa yol da yoxdur! Ona görə də bəşəriyyət var olduqca multikulturalizm da mövcud olacaqdır. Bu dəyərlərdən standart meyar yaratmağa yönəlmiş ideologiya isə nəinki böhrandadır, hətta yaşamaq hüququnu itirmişdir!
Ərəstü
HƏBİBBƏYLİ,
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin
Administrasiyasının Xarici əlaqələr
şöbəsinin Analitik informasiya
sektorunun müdiri,
iqtisad elmləri üzrə fəlsəfə
doktoru
Azərbaycan.-2012.- 6 dekabr.- S.6.