Naleyi-ney, nəğmeyi-tar
İlin
uğurlu mədəniyyət hadisəsi
Milli musiqi alətlərimizin tacı sayılan tarın adı çəkiləndə istər-isətəməz gözlərimiz önündə bir muğam dəsgahı açılır. Əsrlərin qatından üzü bəri yol gələn həzin musiqinin sehrinə düşürük. Seyid Əzim Şirvaninin məşhur misraları duyğularımıza iz salır:
Guş qıl, ey ki, bilirsən özünü vaqifi-kar,
Agah ol, gör ki
nədir: naleyi-ney, nəğmeyi-tar.
2012-ci ilin son ayında
eşitdiyimiz bir xəbər hamımızın
iftixarına çevrildi. Azərbaycan
tar ifaçılıq sənəti
UNESCO-nun Qeyri-maddi mədəni
irs siyahısına
düşdü. Xatırladaq
ki, ötən illərdə Azərbaycan
muğamı, Azərbaycan
aşıq sənəti
və beynəlmiləl
qeyri-maddi mədəni
irs nümunəsi
kimi Novruz bayramı, Azərbaycan xalçaçılıq sənəti
bu xəzinəyə daxil edilib. Əlbəttə, Azərbaycan muğamlarının
belə bir yüksək, bəşəri
qiymət alması təbiidir. Çünki Azərbaycan muğamlarını
tarsız, onun incə, həzin sədaları altında səslənməməsini təsəvvür
etmək çətindir.
Bu alətin adına
orta əsr klassiklərimizdən Qətran
Təbrizinin, Nizami Gəncəvinin, Məhəmməd
Füzulinin və başqalarının əsərlərində
rast gəlmək olur. Nizami Gəncəvinin
"İsgəndərnamə"sindən:
Müğənni, tək bircə
gecə də çal tar,
Məni
bu dar yolda
əzabdan qurtar!
Bəlkə genişlənsin, açılsın
yolum,
Köçüm bu daşlıqdan, asudə olum.
Hətta məşhur fırça
ustası Əbül Qasım Təbrizi 1816-cı
ildə "Tar çalan
qız" adlı əsər yaradıb. Bu da onu təsdiqləyir
ki, uzaq əsrlərdə təkcə
kişilər deyil, qadınlar da bu qədim alətdə
ifa edirmişlər.
Bəzi
tədqiqatçılar musiqi
irsi və milli musiqi alətləri
haqqında yazdıqları
fikirlərdə tarın
ərəb, fars,
əfqan və başqa millətlərə
aid musiqi aləti olduğunu söyləyiblər.
Təəssüf ki, bunların
heç biri elmi və arxiv
sənədlərinə əsaslanmayıb,
sadəcə söz-söhbətdən
ibarətdir. Görkəmli
musiqi tədqiqatçısı
Firidun Şuşinski
1985-ci ildə çap
edilmiş "Azərbaycan
xalq musiqiçiləri"
kitabında bu məsələyə əbədi
bir aydınlıq gətirdi: "Mötəbər
tarixi vəsiqələrə
əsaslanıb deyə
bilərik ki, tarı Miladın X əsrində Türküstan
türklərindən Tərxanın
oğlu Məhəmməd
Carco şəhərinin
Fərab adlı bir kəndində qayırmışdır". Bu
barədə əsas məlumat da 1929-cu ildə "Yeni yol" qəzetində verilib. Eləcə də məşhur
türk musiqişünasları
bu alətin məhz türk oğlu tərəfindən
yarandığını dəfələrlə
qeyd ediblər. Əlbəttə, Şərq
musiqi alətlərinin
şahı sayılan
tar indi təkcə türkdilli xalqların deyil, eyni zamanda
ərəb, fars,
əfqan, hind və başqa xalqların istifadə etdiyi bir musiqi aləti
kimi məşhur olmuşdur.
Lakin Yaxın
və Orta Şərq xalqlarının
böyük məmnunluqla
sinələrinə sıxdıqları
bu alətlər içərisində Azərbaycan
tarı özünün
istər forması, məziyyəti, istərsə
də kamilliyi ilə seçilir. Təsadüfi deyildir ki, musiqi
mədəniyyətimizin tarixində
müstəsna xidmətləri
olan böyük sənətkar Sadıqcanı
"Azərbaycan tarının
atası" adlandırıblar.
Çünki o, 1870-1875-ci illərdə bu aləti təkmilləşdirərək
onun üzərində
işləmiş, demək
olar ki, tarın quruluşunu dəyişmişdir. Onun qolunda
olan bir çox artıq pərdələri ataraq
17 pərdə saxlamışdır.
Firidun Şuşinski yazırdı: "Tarın
səsini gücləndirmək
üçün birinci
qoşa ağ simin və qoşa
sarı simin hərəsindən bir oktava yuxarı zil səslənən iki cüt cin
kənə simi əlavə etmişdir. Tarın rezonansını yüksəltmək,
həm də lazım gəldikdə səsləndirmək üçün
sarı simdən bir oktava aşağı,
yəni bəm səslənən bir qalın sarı boş sim də
artırdı. Bundan əlavə,
tarın qolunun yuxarısında, yəni kəlləyə yaxın
yerdə əlavə pərdə bağlamaq ilə "lal barmaq" üslubunu da icad etdi".
Bir məsələ
də maraqlıdır
ki, Sadıqcana qədər tarı adəti üzrə diz üstündə qoyaraq çalardılar. Sadıqcan bu
bəsit qaydanı da ləğv edərək tarixdə ilk
dəfə onu sinə üzərinə qaldırdı. Bir də Sadıqcana qədər tarın beş simi
var idi. O, tara 6 sim
də əlavə edərək sayını
11-ə çatdırdı. Azərbaycanlı ustadın
tar ifaçılığına gətirdikləri bu yeniliklər bütün tarzənlər tərəfindən
qəbul edildi. Qafqazda, Orta Asiyada, bir sözlə,
Şərq dünyasında
Sadıqcanın yaratdığı
tar məşhurlaşdı.
Dahi Azərbaycan bəstəkarı
Üzeyir Hacıbəyli
bu qədim musiqi alətini çox yüksək dəyərləndirərək yazırdı: "Tar Şərq
musiqi təhsilini artıra bilən alətlərdən ən
qiymətlisi və ən mühümüdür".
1931-ci ildə Üzeyir
Hacıbəyli və
Müslüm Maqomayevin
təşəbbüsü ilə yaradılmış
ilk notlu Xalq Çalğı Alətləri Orkestrində
tar aparıcı alət
kimi əsas yer tutmuşdur. Əsası Üzeyir Hacıbəyli tərəfindən qoyulmuş
notlu ifaçılıq
məktəbi tarın
texniki və bədii imkanlarını daha da artırmışdır.
Azərbaycan bəstəkarları
tar ilə orkestr üçün bir çox irihəcmli konsertlər yaratmışlar.
Maraqlıdır ki, xalqımız kimi, tarın da başı bəlalı olmuşdur. Hətta 1929-cu ilin yanvar ayında
Dövlət Türk Akademik Teatrında incəsənət və musiqi işçilərinin
ümumi yığıncağı
keçirilib. Həmin yığıncaqda
M.Q. Şərq musiqisi
və tarın tədrisdən çıxarılması
ilə bağlı məruzə edib. Bu məruzə "İnqilab
və mədəniyyət"
jurnalının 1929-cu il ikinci nömrəsində "Tar konservatoriyadan
çıxarıldı" sərlövhəsi ilə
dərc olunub. Həmin məqalədə
deyilirdi: "Moskva Konservatoriyası yanında
el musiqi alətlərini
öyrədən kurslar
təşkil edilmişdisə
də, balalayka, mandalina mütəxəssisləri
hazırlayan heç bir kurs yoxdur.
Biz də konservatoriyamızı
bu əsas üzərində quraraq oradan tar mütəxəssisləri
buraxmamalıyıq. Bundan
başqa, tarın heç bir gələcəyi yoxdur və ola
da bilməz. Tar öz-özünü həyat
səhnəsindən çıxaracaqdır".
Hətta bəzi şairlər də tara bəslənən
bu xoş olmayan münasibəti şeirləri ilə daha da tündləşdirdilər:
"Oxuma, tar, oxuma,
tar, sevmir səni proletar". Tara qarşı
olan bu hücumlar
o dövrün tanınmış
sənətkarlarını - Üzeyir Hacıbəylini,
Mikayıl Müşfiqi,
Əfrasiyab Bədəlbəylini
və başqalarını
möhkəm qəzəbləndirdi.
Onlar qadağalardan, repressiyalardan
çəkinməyərək tarın müdafiəsinə
qalxdılar. Əfrasiyab
Bədəlbəyli "Kommunist"
qəzetində (1929-cu il 11 yanvar tarixli nömrəsində)
dərc edilmiş
"Tar üzərində mühakimə
münasibəti ilə"
adlı məqaləsində
yazırdı: "Mükəmməl
bir instrument olan və ölkəmizdə çox intişar tapan tarı muzeyə göndərmək
- hər halda doğru bir xətt, hərəkət
deyildi. Tarın tərəqqi yolunu kəsməməli, konservatoriyada
tar dərslərini məhdud
bir hala salmamalı, yenə də əvvəldə olduğu kimi aparmalı, tarı çayçı, kababçı
dükanlarından xilas
edib Azərbaycan xalq instrumentləri nümayəndəsi sifəti
ilə beynəlxalq musiqi instrumentləri ailəsinin içərisinə
daxil etməyə çalışmalıyıq". Sonralar cavan ömrünə repressiya baltası çalınmış
gənc Mikayıl Müşfiq də yaşlı həmkarından
fərqli olaraq şeirlərində tarın
gözəlliyindən söz
açdı: "Oxu,
tar, oxu, tar, səni kim unudar?"
Ən lətif, ən əziz, ən şirin, ən coşqun nəğmələrin
tarın səsində
canlanmasından yazan Mikayıl Müşfiqlər
bu qədim musiqi alətinin gələcəyinə inanırdılar.
Hələ repressiyaların at oynatdığı illərdə
görkəmli Azərbaycan
tarzəni Mənsur Mənsurovun təkmilləşdirərək
yeni quruluşda hazırladığı iki
tardan biri Parisdə, digəri də İstanbulda musiqi alətləri sərgisində müvəffəqiyyətlə
nümayiş etdirildi.
Bu, 1935-ci il idi. Heç bir ölüm hökmü, repressiya, qadağa, təqib tarın təntənəsinin
qarşısını kəsə
bilmədi!
Tar ifaçılıq sənətindən
söhbət düşəndə
böyük tarzən
Sadıqcan, onun istedadlı şagirdləri - Malıbəyli
Həmid, Mirzə Mənsur, Salyanlı Şirin, Məşədi
Camal, Mirzə Fərəc, Qurban Pirimov, Bala Məlikov,
Məşədi Zeynal
yada düşürlər.
XX əsrin tarzənləri
arasında Bəhram Mansurov, Əhməd Bakıxanov, Əhsən Dadaşov, Həbib Bayramov, Hacı Məmmədov... tar ifaçılığına
yeni töhfələr
verdilər. Bu gün də Azərbaycanda tar ifaçılığı sahəsində
görkəmli sənətkarlar
fəaliyyət göstərir:
Ramiz Quliyev, Ceyran Haşımova, Vamiq Məmmədəliyev,
Fikrət Verdiyev, Möhlət Müslümov,
Mircavad Cəfərov,
Ağasəlim Abdullayev,
Zamiq Əliyev, Sahib Paşazadə, Əlağa
Sədiyev, Elçin
Həmidov... Bu sıra çox genişdir. Həmin tarzənlərin hər birinin də Azərbaycan mədəniyyətində öz
xidməti var.
Sarı simlərinin dili ilə insanı heyrətə salan tarın şöhrəti
bu gün dünyanı gəzir. Azərbaycandan
pərvazlanan, milli sərvətimiz sayılan
muğamlarımızın can yoldaşına, sədaqətli
dostuna, həmdərdinə,
həmsirdaşına çevrilən
tarın bu gün bəşəriyyətin
incilər xəzinəsinə
daxil edilməsi onu yaradanların, qoruyanların, gələcəyinə
inananların müdrikliyindən
xəbər verir. Bu həm də bir daha təsdiqləyir
ki, tar Azərbaycan xalqına məxsusdur və qədim milli musiqi alətlərinin
həqiqətən də
tacıdır!
Flora XƏLİLZADƏ,
Azərbaycan.-2012.- 19 dekabr.- S.7.