Kinolentlərin
yaddaşı, yaxud köhnə
tanışlar
Azərbaycan
mədəniyyətinin görkəmli nümayəndələrindən
biri olmuş, əvvəllər
milli opera
tamaşalarında, sonralar musiqili
komediya janrında, ən nəhayət, bədii
filmlərdə çıxış edən Münəvvər
Kələntərli haqqında düşünəndə onun müxtəlif libaslı, eləcə də maraqlı, məzəli,
duzlu, lirik və ciddi obrazları gözlərimiz önündə
canlanır. Bəlkə də öz həmkarları
arasında yeganə sənətkar idi ki, o, bu
qədər çoxcəhətli fəaliyyəti ilə diqqət
çəkir. Təəssüf ki, opera və komediya
teatrında çalışdığı vaxt
iştirak etdiyi tamaşalar lentə alınmayıb. Onun bu sahədəki
müqtədir fəaliyyəti barədə ancaq
xatirələrdən, bir də
teatrşünasların qələmə aldığı
yazılardan xəbər tutmaq mümkündür. Yaxşı ki, çəkildiyi filmlər bu
gün də maraqla seyr edilir və onun aktrisalıq qabiliyyəti haqqında dolğun təsəvvür yaranır. Bu yadigar lentlərin
yaddaşı çox möhkəmdir. Orada müxtəlif obrazların paltarında,
adlarında boylanan Münəvvər Kələntərlinin
özünün də təbiətini, daxili aləmini, düşüncə və
duyğularını anlamaq olur.
O, 1912-ci ilin fevralında Lənkəranda anadan olub. Qardaşı Haşım Kələntərli
ötən əsrin əvvəllərində muğam
və xalq mahnılarının ən
gözəl ifaçılarından
biri kimi məşhurlaşıb. İstər Haşımın,
istərsə də Münəvvər xanımın
Bakıya gəlməsində,
musiqi aləmində parlamasında bu nəslə gəlin gəlmiş şamaxılı
Yavər Zamanovanın
(sonralar Kələntərli)
böyük rolu var idi. Yanıqlı avazı, məlahətli
səsi ilə qəlblərə hakim kəsilən,
bu gün barəsində xiffət dolu xatirələr söylənən Yavər
Kələntərli, sözün
həqiqi mənasında,
bu qardaş-bacıya böyük hamilik göstərib. 1929-cu ildə Münəvvər
onun dəvəti ilə Bakıya gəlib. Konsert proqramlarında bacı-qardaş
bir yerdə müxtəlif muğamları,
xüsusilə də Lənkəranda dəbdə
olan el nəğmələrini
- "Aman, nənə",
"Kişmiri şal",
"Lolo" mahnılarını özlərinə məxsus
avazla ifa edərdilər. Hətta
ali məktəblərdə
təşkil olunan konsertlərə bu cavan ifaçıları da dəvət edərdilər. Tarzən Qurban Pirimovun, kamançaçı Qılman
Salahovun, qarmonçalan
Teymur Dəmirovun müşayiətilə Kələntərlilər
muğam oxuyardılar.
Bəzən də Yavər
Kələntərli özü
Haşımla birlikdə
duet ifa edərdi.
Münəvvər Kələntərlinin şirin
səsindən xəbər
tutan Müslüm Maqomayev onu 1933-cü ildə operaya dəvət edib. Opera səhnəsində Üzeyir
Hacıbəylinin "Leyli
və Məcnun" operasında Münəvvər
Kələntərli Leyli,
Leylinin anası rolunu oynayıb. "Əsli və
Kərəm"də Əsli,
"O olmasın, bu olsun" operettasında Sənəm surətlərini
yaradan Münəvvər
Kələntərlinin bu
sahədəki obrazlar
qalereyası getdikcə
zənginləşir. O dövrün görkəmli
sənətkarları ilə
tərəf-müqabili olmaq
gənc qızı sevindirsə də, onun ürəyindən başqa bir teatrda çalışmaq
keçirdi. Bakıya da elə bu niyyətlə gəlmişdi. Nəhayət, o, bu arzusuna da
qovuşur. Sonralar sorağı
Musiqili Komediya Teatrından gəlməyə
başlayır. Beləliklə,
o, bu teatrın səhnəsində Fikrət
Əmirovun "Gözün
aydın", Süleyman
Ələsgərovun "Ulduz",
Tofiq Quliyevin "Qızıl axtaranlar",
Səid Rüstəmovun
"Durna", Azər
Rzayevin "Aya səyahət" və başqa tamaşalarda müvəffəqiyyətlə çıxış edib.
Səhnə ömrünü yaşadığı Gövhər,
Tamam, Xədicə, Nisə, Kəblə Fatma və başqa
obrazlar tamaşaçılar
tərəfindən maraqla
qarşılanır. Aktrisa tamaşaçını
güldürməyi də,
düşündürməyi də ustalıqla bacarırdı. Münəvvər xanımın öz təbiətində də
ürəyə yatan bir ovqat var
idi. Bir tərəfdən o, son dərəcə ciddi qadın idi. Aktrisa kimi də işinə
məsuliyyətlə yanaşmağı
sevirdi. Yəni o buna çalışmırdı,
təbiətən belə
idi. Bir tərəfdən də deyib-gülməyi, yerində şənlənməyi,
duzlu-məzəli danışmağı
xoşlayırdı. Bu
səbəbdən də
yaratdığı hər
bir obraza özünün möhürünü
vururdu. Tamaşanın və təqdim
etdiyi surətin xarakterindən asılı
olaraq onun üçün rola girmək elə də çətin deyildi. Bunun bir səbəbi
aktrisanın istedadından
gəlirdisə, digəri
Münəvvərin yaratdığı
obrazı daxilən mənimsəmək qüdrətindən
asılı olurdu.
İstər rejissorlar, istərsə
də həmkarları
onun roldan-rola necə dəyişdiyindən,
başqalaşmaq qabiliyyətindən
həmişə heyrətə
gələrdilər. Lütfəli Abdullayevlə tərəf-müqabilliyi
çox maraqlı alınardı. İstər səhnədə,
istərsə də kinoda onların yaradıcılıq ünsiyyəti
çox tutardı.
Münəvvər Kələntərlini bugünkü
nəslin yaddaşında
yaşadan, heç şübhəsiz ki, onun bədii filmlərdə yaratdığı
rollardır. İkinci dünya müharibəsinin
getdiyi illərdə Bakıda Üzeyir Hacıbəylinin məşhur
"Arşın mal alan" operettasının
mətni əsasında
film çəkilirdi. Xala obrazını
da yaratmaq Münəvvər xanıma
tapşırılmışdı. Demək olar ki, o dövrdə
bu filmə çəkilən bütün
aktyorları Üzeyir
bəy özü məyyənləşdirmişdi. O dövrün tələbinə
görə, film ekranlara
buraxılmazdan əvvəl
Moskvada ictimai baxışdan keçməli
idi. Film uğur
qazandı. O zaman
yaratdığı Xala
obrazına görə,
Münəvvər Kələntərli
SSRİ Dövlət mükafatına
layiq görüldü.
Sonralar "Görüş",
"Qızmar günəş
altında" "O olmasın,
bu olsun", "Bəxtiyar" filmlərində
də unudulmaz obrazlar yaradan Münəvvər Kələntərli
istər tamaşaçıların,
istərsə də rejissorların sevimlisinə
çevrilmişdi. Bunun da bir səbəbi var idi. Münəvvər Kələntərli ilə işləmək çox rahat idi. Rejissor Adil İsgəndərov söhbətlərin birində
belə deyib:
"Mina, bu camaat (çəkildiyi filmlərin
rejissorlarını, rejissor
assistentlərini, operatorları,
tərəf-müqabilləri nəzərdə tuturdu -
F.X.) ən çox səninlə işləyəndə
istirahət edir".
Teatrşünaslar söyləyirlər ki, Münəvvər Kələntərlinin
obrazı yaratmaqda qəribə yanaşma metodları olardı. Mütləq təqdim etdiyi surətin xarakterində öz təbiətinə uyğunluq taparaq onu təbii yaratmağa səy göstərərdi. Rolun həyatına,
daxili aləminə elə bənd olarmış ki, özünü çəkiliş
meydanında deyil, həyatda hiss edərmiş.
Hətta
danışırlar ki,
"O olmasın, bu olsun" filminin çəkilişi zamanı
Sənəm - Münəvvər
Kələntərli qapının
arxasında dayanaraq açar yerindən içəri baxmağa çalışır. Qəflətən qapı açılır.
Aktrisa yıxılır. Sən demə,
həmin vaxt Münəvvər Kələntərlinin
həqiqətən də
çeçələ barmağı
sınır və onun qışqırtısı
da son dərəcə
təbii və təsirli alınır.
O, 25 yaşında ailə qurmuşdu. Bir qız anası
idi. Təəssüf ki, bu izdivacın ömrü çox uzun olmayıb. Həyat yoldaşı Bakıda
deyil, məhz Qusarda yaşamağa üstünlük verib, Münəvvər Kələntərli
isə "Mən sənətimi atıb heç hara gedə bilmərəm"
- bağlılığından qopa bilməyib. Bu səbəbdən də qızı Validə ilə paytaxtda qalmalı olub. Sənətdə bəxti gətirən,
böyük ehtiram və məhəbbətlə
qarşılanan, sevilən
Münəvvərin taleyi
o qədər də üzünə gülməyib.
Nə qədər şən, nikbin, xoşbəxt görünsə də, şirin, duzlu, səxavətli olsa da, xəstəliklər ondan uzaq düşməyib.
Müxtəlif cərrahi əməliyyatlara
məruz qalıb.
Belə əməliyyatların birində
həkimin səhvi ucbatından dünyasını
dəyişib. 50 yaşını təzə
tamamlamış Münəvvər
Kələntərli istər
kinoda, istərsə də səhnədə hələ çox rollar təqdim etməli idi. Başqa respublikalardan da təkliflər almışdı.
Səfər üstə idi.
Amma öz həyatı yarımçıq
qırıldı. On il idi ki,
"Vətən" kinoteatrında
direktor müavini kimi çalışırdı.
Müxtəlif təltiflərə, fəxri adlara layiq görülmüşdü.
Onu təkcə Azərbaycanda
deyil, keçmiş
SSRİ-nin bütün
müttəfiq respublikalarında
tanıyır və sevirdilər. Təəssüf ki, vaxtilə min bir həvəs və məhəbbətlə
qədəm atdığı
və alqışlarla
qarşılandığı Musiqili Komediya Teatrına son dəfə vida görüşünə
gətirildi. Bir vaxt onu alqışlayan
əllər indi bu sevincdən uzaq düşərək yanaqlardan yuvarlanan göz yaşlarını
silirdi...
Flora XƏLİLZADƏ,
Azərbaycan.- 2012.- 7
fevral.- S.7.