Xocalı faciəsi beynəlxalq
hüquq prinsiplərinə görə dünyada
soyqırımı kimi qəbul edilməlidir
Dünyada hegemonluğu ələ
keçirmək istəyən qüdrətli dövlətlərin
iddiaları bitib tükənmək bilmir. Elə buna görə
də keçən əsrdə baş verən iki dünya
müharibəsi bəşəriyyətə çox
böyük itkilər hesabına başa gəldi. Nəticədə
beynəlxalq miqyasda sülhü və təhlükəsizliyi
qoruyub saxlamaq, beynəlxalq mübahisələrin və
münaqişələrin dinc vasitələrlə və ədalətlə
nizama salınmasını təmin etmək, insan hüquq və
azadlıqlarını qoruya bilən və dünya dövlətlərinin
iradəsini ifadə edən beynəlxalq bir təşkilatın
yaradılmasına böyük zərurət var idi. Bu məqsədlə
1945-ci ilin iyunun 26-da San-Fransiskoda Birləşmiş Millətlər
Konfransının yekun iclasında yeni bir təşkilatın
- Birləşmiş Millətlər Təşkilatının
Nizamnaməsi təsdiq olundu və bu, 1945-ci il oktyabrın 24-dən
qüvvəyə mindi. BMT-nin Baş Məclisi 11 dekabr
1946-cı il tarixli 96 saylı qətnaməsində
soyqırımının beynəlxalq hüquq
normalarını pozduğunu, xeyirxah bəşəriyyətin
ruhuna və məqsədlərinə zidd olduğunu, sivil
dünyanın onu pis bir əməl kimi səciyyələndirdiyini
nəzərə alaraq soyqırımı əməllərinin
cinayət kimi qiymətləndirilməsini zəruri hesab etdi.
Buna görə də bəşəriyyət tarixində ilk dəfə
olaraq 1948-ci ilin 9 dekabrında "Genosid cinayətinin
qarşısının alınması və onun cəzalandırılması
haqqında" BMT Konvensiyası qəbul edildi. Bu konvensiya
1951-ci il yanvarın 12-dən qüvvəyə mindi.
Beynəlxalq hüquqda "genosid"
termini, yunan dilində olan "genos" - nəsil, kök, soy
mənasını verən sözlə, latın dilində
"öldürürəm" mənasını verən
"caedo" sözlərinin birləşməsi nəticəsində
yaranan "genosid" termini - Azərbaycan dilində
"soyqırımı" mənasını verməklə,
ilk dəfə olaraq 1944-cü ildə yəhudi mənşəli
polşalı hüquqşünas Rafael Lemkin tərəfindən
Avropa yəhudilərinin faşistlər tərəfindən
milli mənsubiyyətinə görə kütləvi şəkildə,
dövlət səviyyəsində, planlı surətdə məhv
edilməsi siyasətini ifadə edən bir termin kimi işlədilmişdir.
Tarixən aparılan siyasətin sonrakı mərhələlərində
ilk dəfə olaraq beynəlxalq hüquqda insan
qruplarının milli, etnik, irqi, dini mənsubiyyətinə
görə kütləvi şəkildə məhv edilməsinə
yönələn cinayət əməlləri
"soyqırımı" adlandırılmağa
başlandı. Nəticədə 9 dekabr 1948-ci ildə
"Genosid cinayətinin qarşısının
alınması və onun cəzalandırılması
haqqında" BMT Konvensiyası qəbul edildi. Həmin
konvensiyanın 2-ci maddəsinin tələbinə görə
milli, etnik, irqi, yaxud dini qrupun üzvlərinin
öldürülməsi, onlara ağır bədən xəsarətlərinin
yetirilməsi, hər hansı qrup üçün qəsdən
onu tam, yaxud qismən fiziki məhvini nəzərdə tutan həyat
şəraitinin yaradılması, bu qrupdan olan doğumun
qarşısını almağa yönəldilmiş tədbirlərin
görülməsi, uşaqların zorla bir insan qrupundan
alınıb başqasına verilməsi kimi hərəkətlər
"soyqırımı" hesab edilir. Konvensiyanın 3-cü
maddəsinin tələbinə görə
soyqırımı, belə əməlləri törətməyə
yönəlmiş gizli sövdələşmə,
soyqırımı cinayətlərini törətməyə
birbaşa və açıq təhrik, soyqırımı
törətməyə yönəlmiş qəsd və
soyqırımında iştirak etmək kimi əməllərin
hər hansı birini törətmiş şəxslər,
soyqırımı cinayətini törətmiş hesab olunur və
cəzalandırılırlar.
Azərbaycan Respublikası dövlət
müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra BMT-nin
üzvlüyünə qəbul edildi. Bundan sonra ölkəmiz
31 may 1996-cı il tarixli qanunla BMT-nin "Genosid cinayətinin
qarşısının alınması və onun cəzalandırılması
haqqında" 9 dekabr 1948-ci il tarixli konvensiyasına
qoşuldu. Ulu öndər Heydər Əliyevin 26 mart 1998-ci il
tarixli fərmanı ilə ölkəmizdə hər il 31 mart
tarixi "Azərbaycanlıların soyqırımı
günü" kimi qeyd edilir. Müstəqillik illərində
qəbul edilən Azərbaycan Respublikasının Cinayət Məcəlləsinin
"Sülh və insanlıq əleyhinə olan cinayətlər"ə
görə məsuliyyət nəzərdə tutan VII bölməsinin
"Sülh və insanlıq əleyhinə olan cinayətlər"
adlanan VI fəslinin 103-cü maddəsində "Soyqırımı"na,
104-cü maddəsi "Soyqırımının törədilməsinə
təhrik etmə"yə görə cinayət məsuliyyəti
müəyyən edilmişdir. Bu tərkiblər Azərbaycan
Respublikasının yeni Cinayət Məcəlləsinə ilk
dəfə daxil edilsə də, əslində, azərbaycanlılara
qarşı soyqırımı cinayətlərinin tarixi
yüz ildən artıq bir dövrü əhatə edir. Ulu
öndər Heydər Əliyevin imzaladığı "Azərbaycanlıların
soyqırımı haqqında" 26 mart 1998-ci il tarixli fərmanda
1905-1907, 1918-1920, 1948-1953, 1988-1994-cü illərdə azərbaycanlılara
qarşı sistemli şəkildə soyqırımı cinayətlərinin
törədildiyi xüsusi vurğulanmışdır. Tarixən
"Şərq məsələsi"nin tərkib hissəsi
kimi formalaşdırılan "Erməni məsələsi"
1988-ci ilin fevral ayından başlayaraq Azərbaycan
Respublikasının tərkibində fəaliyyət göstərən
keçmiş Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin ərazisində
yaşayan və fəaliyyət göstərən bir qrup erməni
separatçılarının səyi ilə yenidən
qızışdırıldı, Ermənistandan və Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ ərazisindən əhali milli, etnik və
dini mənsubiyyətinə görə qovulmağa,
öldürülməyə və ən qəddar cinayətlərə
məruz qalmağa başladı. Etiraf edək ki, 1992-ci il
fevralın 26-da törədilən "Xocalı
soyqırımı" bütün bu cinayətlər
içərisində xüsusilə ağır ictimai təhlükəliliyi
və dəhşətləri ilə erməni faşizminin
iç üzünü açmaq baxımından daha səciyyəvi
mahiyyət daşıyır.
Keçmiş SSR İttifaqının
Zaqafqaziyada yerləşən 4-cü ordusunun 23-cü
diviziyasının 366-cı motoatıcı alayının
(alay komandiri Zarviqorov) tərkibində milliyyətcə erməni
olan çoxsaylı zabit və çavuş xidmət edirdi.
Alayın ikinci motoatıcı taqımının komandiri,
mayor Seyran Ohanyan (hazırda Ermənistanın müdafiə
naziridir), üçüncü motoatıcı
taqımının komandiri mayor Y.Nabokixinin həyat
yoldaşı milliyyətcə erməni idi. Birinci
taqımın qərargah komandiri, milliyətcə erməni
olan V.Citciyan, topçu taqımının komandiri isə
kapitan Q.Liqodexiya idi. Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
ən qızğın dövründə 366-cı alayın
tabe olduğu Zaqafqaziya hərbi dairəsinin komandir müavini,
general-leytenant Q.Ohanovun da milliyyətcə erməni olması
mövqelərin real vəziyyəti haqqında müəyyən
təsəvvürlər əldə etməyə imkan verir.
Beləliklə, o dövrün müasir sovet döyüş
silahları ilə yaxşı silahlanmış 366-cı
alayın "Dağlıq Qarabağ separatçı qüvvələri"nin
qərargah rəisi Arkadi Tomasyanın, müdafiə naziri Serj
Sarkisyanın (indiki Ermənistan prezidenti), həmin vaxt Xankəndi
şəhər daxili işlər şöbəsinin rəisi
işləmiş Armo Abramyanın, Əsgəran rayon daxili
işlər şöbəsinin rəisi işləmiş
Mavrik Qukasyanın, onun müavini Şaqen Barseqyanın,
Dağlıq Qarabağın erməni xalq cəbhəsinin sədri
olmuş Vitali Balasanyanın, Xankəndidə yerləşən
həbsxananın rəisi Serjik Koçaryanın, hərbi
qulluqçular Slavik Artunyanın, Andrey İşxanyanın,
Sergey Beqlaryanın, Movses Akopyanın, Qriqori Kisebekyanın,
Vacik Mirzoyanın, Vacaqan Ayriyanın, Aleksandr Ayrapetyanın, Karo
Petrosyanın, Vitali Balasanyanın, Seyran Tumasyanın, Valerik
Qriqonyanın və digərlərinin bilavasitə iştirak
etdikləri hərbi qüvvələr, Ermənistanın
keçmiş rəhbəri Robert Köçəryanın və
digər erməni liderlərini səfərbər olaraq
Xocalı şəhərində azərbaycanlılara və məhsəti
türklərinə qarşı soyqırımı cinayətini
həyata keçirdilər. Belə ki, 1992-ci il fevral
ayının 25-dən 26-na keçən gecə erməni hərbi
birləşmələri 366-cı alayın şəxsi heyəti
ilə birlikdə Xocalı şəhərinin dinc əhalisinə
qarşı silahlı hücuma keçdi. Yeddi min nəfər
əhalisi olan bu şəhər yerlə yeksan edildi. Şəhərin
əhalisi isə yalnız azərbaycanlı, türk və
müsəlman olduqlarına görə kütləvi surətdə
qətlə yetirildilər. Müharibə qanunları tamamilə
pozularaq dinc əhaliyə, qocalara, qadınlara, uşaqlara qarşı
ən amansız qətl üsullarından istifadə edildi. Nəticədə
613 nəfər, o cümədən onlardan 106 nəfər
qadın, 63 nəfər uşaq və 70 nəfər qoca
xüsusi qəddarlıqla öldürüldü, 8 ailənin
həyatına tamamilə son qoyuldu, 25 uşaq hər iki
valideynini, 130 uşaq valideynlərdən birini itirdi, 487 nəfər
ağır yaralandı, 1275 nəfər girov
götürüldü, o cümlədən onlardan 150 nəfərinin
taleyi haqqında indiyə qədər heç bir məlumat
yoxdur. Qırğın zamanı girovlar əzizlərinin
gözü qarşısında güllələndi, hamilə
qadınların qarınları yarılaraq bətnində olan
uşaqlar süngüyə keçirildi, başlarının
dərisi soyuldu, müxtəlif əzaları kəsildi,
körpələrin və yaşlıların gözləri
çıxarıldı, diri-diri torpağa
basdırıldı, əhalinin bir qismi ac-susuz və yaralı
vəziyyətlərdə soyuqda saxlanıldı və onlara
insanlığa yaraşmayan işgəncələr verildi. Azərbaycanlı
döyüşçülər erməni qəbirləri
üzərində qurban kəsildi, alçaldıldı və
təhqir edildi.
Xocalıda ermənilərin törətdikləri
qətliam hərəkətlərində sülh və
insanlıq əleyhinə olan, müharibə cinayətlərinin
tərkibləri - Azərbaycan Respublikası CM-in 103
(soyqırımı), 104 (soyqırımın törədilməsinə
təhrik etmə), 105 (əhalini məhv etmə), 107 (əhalini
deportasiya etmə və məcburi köçürmə), 112
(beynəlxalq hüquq normalarına zidd azadlıqdan məhrum
etmə), 113 (işgəncə), 115 (müharibə
qanunlarını və ədaləti pozma), 116 (silahlı
münaqişə zamanı beynəlxalq humanitar hüququ
pozma), 117 (silahlı münaqişə zamanı cinayətkar əmr
vermə), 118 (hərbi soyğunçuluq) cinayətlərinə
yol verildi. Son iyirmi ildə aparılan istintaq Xocalı şəhərində
azərbaycanlılara qarşı törədilən
soyqırımı cinayətinin - bəşəriyyətə
qarşı ən ağır cinayət əməlinin törədildiyi,
Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin deputat-istintaq
komissiyasının, Azərbaycan Respublikası Baş
Prokurorluğunun xüsusi istintaq qrupunun topladığı
materiallarla - ifadə və üzləşmələrlə,
sənədlərlə, videoçəkilişlərlə, məhkəmə
ekspertizasının rəyləri ilə mübahisəsiz, tam
sübuta yetirilmişdir. Cinayətin təşkilatçıları,
icraçıları və köməkçiləri tam
müəyyən edilsə də, onlar indiyə qədər cəzasız
qalmışlar. Azərbaycan Respublikasının
qoşulduğu BMT-nin "Genosid cinayətinin
qarşısının alınması və onun cəzalandırılması
haqqında" 9 dekabr 1948-ci il konvensiyasının 6-cı
maddəsi, Azərbaycan Respublikasının Cinayət və
Cinayət-Prosessual məcəllələri Xocalıda
soyqırımı kimi ağır cinayətləri törətməkdə
ittiham olunan şəxslərin cinayət işlərinə Azərbaycan
Respublikasının səlahiyyətli məhkəmələrində,
yaxud yurisdiksiyası onun yurisdiksiyasını
tanımış Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsində
baxılmasını və təqsirli şəxslərin
layiqincə cəzalandırılması üçün
bütün qanuni tədbirlərin görülməsini tələb
edir.
BMT Nizamnaməsinin 92-ci maddəsinə əsasən
Beynəlxalq Məhkəmə Birləşmiş Millətlər
Təşkilatının əsas məhkəmə orqanı
hesab olunur. Baş Məclis və ya Təhlükəsizlik
Şurası Beynəlxalq Məhkəmədən istənilən
hüquqi məsələ üzrə məsləhət
xarakterli rəy verməyi xahiş edə bilər. Beynəlxalq
Ədalət Məhkəməsinin Nizamnaməsinin 1-ci maddəsinə
görə BMT-nin əsas məhkəmə orqanı kimi
yaradılan Beynəlxalq Məhkəmə öz nizamnaməsinin
müddəalarına müvafiq olaraq təşkil olunur və
fəaliyyət göstərir. O öz funksiyasını həyata
keçirmək üçün prosedur qaydalar müəyyən
etmək səlahiyyətlərinə malikdir (mad. 30). Məhkəmənin
yurisdiksiyasına dövlətlərin ona təqdim etdiyi
bütün işlərə, o cümlədən BMT Nizamnaməsində
və konvensiyalarda xüsusi olaraq göstərilmiş
bütün məsələlər üzrə işlərə
baxa bilərlər. Bütün bunlara baxmayaraq Beynəlxalq Məhkəmənin
Nizamnaməsinin 34-cü maddəsinin tələbinə görə
"yalnız dövlətlərin bu məhkəmənin
baxdığı işlərdə tərəf ola bilməsi
prinsipi" birmənalı şəkildə təsdiq edir ki,
bu məhkəmə ayrı-ayrı fiziki şəxslərin
törətdikləri cinayət işlərinə baxmaq
statusuna malik deyildir. Bu o demək deyil ki, soyqırımı və
digər ağır cinayətləri törədənlərin
əməlləri cəzasız qalmalıdır. Bəşər
tarixinin ən qəddar müharibələrindən olan II
dünya müharibəsindən sonra bəşəriyyət əleyhinə
törədilmiş ən ağır cinayətlərə
görə Nürnberq Beynəlxalq Tribunalı 8 avqust 1945-ci
ildə SSRİ, ABŞ, Böyük Britaniya və Fransa
hökumətləri arasında Avropa ölkələrində
əsas hərbi cinayətkarların tribunala verilməsi və
cəzalandırılması haqqında bağlanmış
dövlətlərarası saziş əsasında, Tokio
tribunalı isə 19 yanvar 1946-cı ildə müttəfiq
dövlətlərin baş komandanlarının birgə
iclasında təsis edilmişdir. Bundan fərqli olaraq Yuqoslaviya
və Ruanda tribunalları BMT Təhlükəsizlik
Şurası tərəfindən təsis edilmişdir. Beynəlxalq
Cinayət Məhkəməsi İtaliyanın paytaxtı Roma
şəhərində BMT-nin Diplomatik konfransında 17 iyul
1998-ci ildə təsis edilmişdir. Bu məhkəmə beynəlxalq
birliyi narahat edən ən ciddi cinayətlərə görə
məsuliyyət daşıyan şəxslərə
münasibətdə yurisdiksiyasını həyata keçirməyə
səlahiyyətli olan daimi bir orqan kimi
yaradılmışdır. Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsinin
Roma statusunun 5, 6-cı maddələrinə əsasən bu məhkəmə
genosid cinayətlərini icraata qəbul etmək və mahiyyəti
üzrə baxmaq səlahiyyətinə malikdir. Bütün
bunlarla yanaşı, Roma statusunun "Ratione temporis
yurisdiksiyası"na (11-ci maddə) görə məhkəmə
yalnız status qüvvəyə mindiyi tarixdən sonra, yəni,
17 iyun 1998-ci ildən sonra törədilmiş cinayətlərə
münasibətdə müvafiq yurisdiksiyaya malikdir.
Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsinin
Roma statusunun 5-ci maddəsinin tələbinə əsasən,
bu məhkəmənin yurisdiksiyası yalnız Roma statusunun
iştirakçısı olan dövlətlərə
şamil edilə bilər. Haaqa tribunalında isə məsələyə
o vaxt baxıla bilər ki, həmin cinayətlər Roma
statusunu ratifikasiya etmiş dövlətin ərazisində və
Roma statusunu ratifikasiya etmiş dövlətin vətəndaşı
tərəfindən törədilmiş olsun. Bundan başqa,
soyqırımı cinayətlərinin beynəlxalq sülhə
və təhlükəsizliyə təhlükə yaradan vəziyyətdə
törədildiyi və BMT Təhlükəsizlik
Şurasının BMT Nizamnaməsinin VII bölməsinə
müvafiq olaraq Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsinə
müraciət etdiyi hallarda da baxıla bilər. Bu hüquqi əsaslar
və hüquqi şərtlər hazırda mövcud
olmadığına görə də Xocalı
soyqırımını törədənlərin cinayət
işinə Haaqa tribunalında baxılması
mümkünsüzdür. Çünki Azərbaycan Beynəlxalq
Cinayət Məhkəməsinin Roma statusunu
imzalamamışdır və ölkəmiz bu beynəlxalq təşkilatın
subyekti deyildir. Ermənistan isə 1 oktyabr 1999-cu ildə Roma
statusunu imzalasa da, lakin onu indiyə qədər ratifikasiya etməmişdir.
Buna görə də Xocalı soyqırımını
törədənlərin əməlləri Haaqa
tribunalının yurisdikasiyasının təsiri altına
düşsə belə, Azərbaycan bu statusu
imzalamadığından xalqımıza qarşı törədilən
soyqırımı cinayətinə baxılması barədə
Azərbaycanın müraciəti icraata qəbul edilməyəcəkdir.
Digər tərəfdən, Azərbaycan beynəlxalq cinayət
məhkəməsinin üzvü və Roma statusunu ratifikasiya
etsə belə, yenə də bu barədə toplanmış
materiallar icraata qəbul edilə bilməz, ona görə ki,
Xocalı soyqırımı 25-26 fevral 1992-ci ildə baş
vermişdir. Həmin vaxt isə Azərbaycan bu məhkəmənin
üzvü olmamışdır. Lakin bütün bunlar
ümidsizlik yarada bilməz və beynəlxalq hüquqda məsələnin
başqa həlli yolları da vardır. Bu da onunla əlaqədardır
ki, konvensiyanın 6-cı maddəsinin tələbinə
uyğun olaraq Xocalı soyqırımı barədə cinayət
işi universal yurisdiksiya prinsipinə müvafiq olaraq Azərbaycan
Respublikasının səlahiyyətli məhkəmələri
tərəfindən icraata qəbul edilə bilər və həmin
cinayəti törədənlər öz layiqli cəzalarını
ala bilərlər. Beynəlxalq hüquq nəinki milli məhkəmələrə
belə bir imkanı verir, hətta onların üzərinə
belə bir öhdəlik qoyur. "Polyuxoviçin Avstraliya
İttifaqına qarşı" işi üzrə Avstriya məhkəməsinin,
Adolf Ayxmanın işi üzrə Yerusəlim məhkəməsinin
(1961-ci il), Rafik Sariçə qarşı Danimarka milli məhkəməsinin
(1994), Duşko Tadiçə qarşı Almaniya Ali Məhkəməsinin
(1994), Darko Kneceviçə qarşı Niderland Ali Məhkəməsinin
(1997) və onlarca digər faktlar üzrə milli məhkəmələrin
hökmləri buna misal ola bilər. Dünya təcrübəsi
tam təsdiq edir ki, Xocalı qətliamını törədənlərin
cinayət işinə Azərbaycanın Xocalı ərazisi
üzrə ağır cinayətlər məhkəməsində
baxıla bilər. Çünki Xocalı soyqırımı Azərbaycan
ərazisində, keçmiş Azərbaycan vətəndaşları
olan ermənilər tərəfindən, Azərbaycan vətəndaşı
olan azərbaycanlılara və məhsəti türklərinə
qarşı törədilmişdir. Bu, milli və beynəlxalq
hüququn tələblərinə tamamilə müvafiqdir.
Çünki universal yurisdiksiya prinsipinə görə genosid
və başqa beynəlxalq cinayət törətmiş şəxsləri
mühakimə etmək Azərbaycanın, onun istintaq və məhkəmə
orqanlarının borcudur. Burada nəzərə almaq
lazımdır ki, belə cinayətləri törətmiş
şəxslərin Ermənistanın, Rusiyanın və ya hər
hansı başqa bir ölkənin ərazisində
olmasından asılı olmayaraq, onların tutulub Azərbaycana
ekstradisiya edilməsi beynəlxalq hüququn tələblərindən
irəli gəlir. Belə ki, soyqırımı
konvensiyasının 7-ci maddəsinin tələbinə görə
təqsirlilərin verilməsi məsələsində
soyqırımı və yaxud konvensiyanın 3-cü maddəsində
sadalanan digər əməllər siyasi cinayət
sayılmır. Bu da onu göstərir ki, təqsirləndirilən
şəxslərin hər hansı bir siyasi motivlə əlaqələndirilməsi
və Azərbaycana verilməkdən imtina edilməsi
mümkünsüzdür.
Məsələnin başqa bir hüquqi
həlli yolu da vardır. Azərbaycanın səlahiyyətli
orqanlarının vəsatətləri əsasında
Xocalı soyqırımı üzrə, yaxud ümumiyyətlə,
Ermənistanın və ya onun separatçı qüvvələrinin,
hərbçilərinin azərbaycanlılara qarşı həyata
keçirdikləri sülh və insanlıq əleyhinə
olan cinayətlərə görə xüsusi səlahiyyətli
Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsinin yaradılması
da mümkündür. Bunun üçün Azərbaycanın
səlahiyyətli orqanlarının BMT-nin Təhlükəsizlik
Şurası qarşısında məsələ
qaldırması zəruridir. Hesab edirəm ki, münaqişə
ilə bağlı BMT Təhlükəsizlik
Şurasının dörd qətnamə qəbul etməsi və
bu qətnamələrin heç birinin indiyə qədər
icra edilməməsi, münaqişə zamanı törədilmiş
ağır cinayətlərlə bağlı "ad hoc"
xüsusi beynəlxalq tribunalın yaradılması haqqında
Azərbaycan Respublikasının qaldırdığı vəsatət
BMT-nin Təhlükəsizlik Şurası tərəfindən
təmin edilməlidir. Mövcud nizanmanə və prosedurlar
daxilində və beynəlxalq hüququn tələbləri əsasında
Xocalı soyqırımı üzrə xüsusi Beynəlxalq
Cinayət Məhkəməsi yaradılarsa, həmin məhkəmədə
məsələyə mahiyyəti üzrə baxılıb təqsirli
şəxslərin layiqincə cəzalandırılmaları
təmin edilə bilər.
Ümumiyyətlə, son illər
dünyanın müxtəlif ərazilərində müxtəlif
insan qrupularına qarşı milli, etnik, irqi, dini mənsubiyyətlərinə
görə törədilmiş soyqırımı cinayətlərinin
heç bir əsaslı dəlil, sübut, qanuni məhkəmə
rəyi olmadan, qanunverici orqan hesab edilən ayrı-ayrı
parlamentlər tərəfindən tanınması haqqında
qanunların qəbul edilməsi ənənəsi geniş
vüsət almışdır. Bu, hər şeydən əvvəl,
hüquqi dövlətdə "hakimiyyət
bölgüsü" prinsipinin həmin qanunverici orqanlar tərəfindən
kobud şəkildə pozulması, məhkəmənin
funksiyasına aid olan soyqırımı faktının
tanınması səlahiyyətlərinin parlamentlər və
prezidentlər tərəfindən mənimsənilməsi kimi
qiymətləndirilməlidir. Beynəlxalq və milli hüquq
birmənalı şəkildə təsdiq edir ki, hüquqi nəticələr
doğuran faktların - xüsusilə, ağır cinayət
faktlarının tanınması məhkəmə
araşdırmalarının, sübutlara obyektiv qiymət
verilməsinin nəticəsi kimi qəbul edilə bilər.
Başqa sözlə, bu səlahiyyət məhkəmə
orqanlarının - məhkəmə hakimiyyətinin səlahiyyətlərinə
aiddir.
Türkiyədə, guya 1915-ci ildə
ermənilərə qarşı soyqırımı törədilməsi
haqqında müxtəlif ölkələrin - Hollandiyanın,
İtaliyanın, Rusiyanın, Argentinanın, Uruqvayın,
Çilinin, Almaniyanın, Yunanıstanın, Venesuellanın,
Yunan Kiprinin, Litvanın, Livanın, Polşanın,
Kanadanın, Belçikanın, Vatikanın, İsveçrənin,
Slovakiyanın parlamentləri tərəfindən müvafiq
qanunlar qəbul edilmişdir. ABŞ-ın 30 ştatında da
bu məsələ ermənilərin təsiri ilə
onların xeyrinə həll edilmişdir. Fransa isə nəinki
qondarma "erməni soyqırımı"nın
tanınması haqqında 2001-ci ildə qərar qəbul
etmiş, habelə Fransa prezidenti Nikola Sarkozinin qanunvericilik təşəbbüsü
əsasında 22 dekabr 2011-ci ildə Milli Assambleya "Erməni
soyqırımını inkar edənlərin cinayət məsuliyyətinə
cəlb edilməsinə dair" qanun da qəbul etmişdir. Bu
qanun beynəlxalq hüququn hamılıqla qəbul edilmiş
prinsip və normalarına tamamilə ziddir.
Fransanın "Erməni
soyqırımı"nı inkar edənlərə 1 il
müddətinə azadlıqdan məhrum edilmə və ya 45
min avro məbləğində cərimə cəzasının
tətbiqini nəzərdə tutan qanun layihəsinin Fransa
parlamentinin aşağı palatasında - Milli Assambleyada,
sonradan isə Senatda qəbul edilməsi ciddi təəssüf
doğurur. Belə ki, bu qanun bir çox beynəlxalq hüquq
normalarında təsbit edilmiş fundamental insan hüquq və
azadlıqlarını Fransa kimi demokratik və hüquqi dəyərləri
ilə tanınan bir ölkədə məhdudlaşdırır,
insanların söz, fikir, əqidə, mətbuat,
düşüncə azadlığı hüquqlarını
kobud şəkildə pozur, analoji hadisə və proseslər
barədə insanların sərbəst söz demək,
mövqe bildirmək, fikir yürütmək, araşdırma
aparmaq azadlıqlarını məhdudlaşdırır. Bu,
BMT-nin Baş Assambleyasının 9 dekabr 1998-ci il tarixli
"Hamı tərəfindən tanınan insan
hüquqlarını və əsas azadlıqlarını dəstəkləmək
və müdafiə etməklə bağlı cəmiyyətdəki
fərdlərin, qrupların və orqanların hüquq və
məsuliyyəti haqqında Bəyannaməsi"nə ziddir.
Fransanın Cinayət Məcəlləsi insan hüquq və
azadlıqlarının qanunsuz məhdudlaşdırılmasını
və onun qanunsuz pozulmasına görə cinayət məsuliyyəti
nəzərdə tutur.
BMT-nin 16 dekabr 1966-cı il tarixli
"Mülki və siyasi hüquqlar haqqında Beynəlxalq Pakt"ı 23 mart
1976-cı il tarixdən qüvvəyə minmişdir. Bu pakta
görə hər bir insan düşüncə, vicdan və
din azadlığı hüququna (mad. 18), öz fikrini sərbəst
ifadə etmək hüququna (mad. 19) sahibdir. İnsan hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsi və mühafizəsi
ilə bağlı bir çox hüquq normaları öz mənbəyini
böyük fransız hüquqşünası
Ş.Monteskyönün, fransız mütəfəkkiri J.Russonun
dəyərli fikirlərindən, dünyanın ilk
yazılı burjua konstitusiyası olan ABŞ-ın 1787-ci il
konstitusiyasından, Fransanın 1791 və 1793-cü illərdə
qəbul etdiyi konstitusiyalardan götürür. Hələ
Fransada 1789-cu ildə qəbul edilmiş "Vətəndaş
və insan hüquqları Bəyannaməsi"nin 10-cu və
11-ci maddələrində birmənalı şəkildə
göstərilir ki, heç kim öz fikirlərinə görə
təqib oluna bilməz. Fikir və düşüncə
azadlığının ifadəsi insanın mühüm
hüquqlarından hesab olunur. Bütün bunlara baxmayaraq Fransa
beynəlxalq hüquq normalarını və beynəlxalq birlik
qarşısında üzərinə götürdüyü
öhdəlikləri kobud şəkildə pozaraq, öz
yurisdiksiyası sərhədlərində "erməni
soyqırımı"nı inkar edən şəxslərin
cinayət məsuliyyətinə cəlb edilməsi haqqında
hüquqa zidd olan norma qəbul etmişdir.
Beynəlxalq birliyin üzvü olan, insan
hüquq və azadlıqlarının məhdudlaşdırılmasını
qadağan edən bir çox beynəlxalq konvensiyaları
ratifikasiya etməklə Fransa bu sahədə öz üzərinə
müvafiq öhdəliklər götürmüşdür.
Qloballaşan dünyada formalaşan müasir beynəlxalq hüquq
və beynəlxalq adətlər insan hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsi və mühafizəsi
məsələsinin universal səciyyə
daşıdığını vurğulamaqla, bu məsələnin
yalnız milli dövlətlərin daxili işi
olmadığını birmənalı şəkildə və
dəfələrlə bəyan edir. Bir çox hüquqi dövlətlərdə
olduğu kimi, Fransada da beynəlxalq hüququn
üstünlüyü prinsipi tanınır və qəbul
edilir. Bu baxımdan Fransanın qondarma "erməni
soyqırımı" haqqında qəbul etdiyi qanun beynəlxalq
birliyin insan hüquq və azadlıqları sahəsində əsas
saydığı bütün saziş və konvensiyalara
tamamilə zidd olduğu heç bir mübahisə doğurmur.
Demokratik dünyada BMT-nin "İnsan hüquqları
haqqında Ümumi Bəyannamə"sinin tələbinə
görə insan hüquq və azadlıqlarının bu və
ya digər dərəcədə məhdudlaşdırılmasına
yönəlmiş hər hansı bir fəaliyyət yolverilməz
hesab edilir. BMT-nin "İnsan hüquqları haqqında
Ümumi Bəyannamə"si, Avropa Şurasının
"İnsan hüquqlarının və əsas
azadlıqlarının müdafiəsi haqqında" 4 noyabr
1950-ci il tarixli konvensiyası, BMT-nin "Mülki və Siyasi
Hüquqlar Haqqında Pakt"ı, Avropa Şurasının,
ATƏT-in, Avropa İttifaqının və digər beynəlxalq
və regional qurumların qəbul etdiyi çoxsaylı
konvensiyalar birmənalı şəkildə hər bir şəxsin
əqidə və söz azadlığını, öz
fikrini sərbəst ifadə etmək müstəqilliyini
tanıyır. İnsanların düşüncə, vicdan,
söz və fikir azadlığı demokratik və hüquqi
dövlətlərdə əsas dəyərlərdən hesab
olunur. Bu yanaşma Fransada da eynidir. Buna görə də
Fransada insan hüquqlarının hər hansı şəkildə
qanunsuz məhdudlaşdırılması qəti qadağan
edilir. Hətta bir çox hüquqi dövlətlərdə
olduğu kimi, Fransada da insan hüquqlarının, o cümlədən
fikir və söz azadlığının qanunsuz məhdudlaşdırılması
cinayət əməli hesab edilir. Təsadüfi deyil ki,
Fransanın Cinayət Məcəlləsi insan hüquq və
azadlıqlarının müxtəlif formalarda pozulmasına,
qadağan edilməsinə və ya məhdudlaşdırılmasına
görə məsuliyyət nəzərdə tutulmuşdur.
BMT-nin "Mülki və siyasi
hüquqlar haqqında beynəlxalq Paktı"nın 20-ci maddəsinin
2-ci bəndi, ayrı-seçkiliyə, düşmənçiliyə
və ya zorakılığa təhriki özündə əks
etdirən milli, irqi və ya dini nifrətə qulluq edən
çıxışların hər cür formasını
qanunla qadağan edir. Bu baxımdan yanaşdıqda, "erməni
soyqırımı"nı inkar edənlərin cinayət məsuliyyətinə
cəlb edilməsi haqqında qanunun təşəbbüsçüsü
olan Fransa prezidenti Nikola Sarkozi Fransa Konstitusiyasına və beynəlxalq
hüquq normalarına tamamilə zidd olan belə bir layihəni
parlamentə təqdim etməklə erməni və türk
millətləri arasında milli münaqişəni və
düşmənçiliyi qızışdıran hərəkətlərə
yol vermişdir. Hətta o, son bəyanatlarında təqdim
etdiyi layihənin parlamentin yuxarı palatasında təsdiq
edilmədiyi halda belə, onu yenidən parlamentə təqdim
edəcəyini və qanunun qəbul edilməsinə nail
olacağını bəyan etmişdir. Belə subyektiv
mülahizələrə əsaslanan yersiz
çılğınlıq və qərəzlilik Fransa kimi
bir ölkənin prezidentinə yaraşmır. Nəhayət,
hesab edirəm ki, insan hüquq və azadlıqlarının
mühafizəsi və müdafiəsi ilə məşğul
olan müvafiq beynəlxalq qurumlar Nikola Sarkozinin hərəkətlərinə
öz mövqelərini bildirməlidirlər.
Şərh edilən qanunla bağlı
digər ciddi mübahisə yaradan məsələlər də
vardır. Hər şeydən əvvəl, ümumi cinayət
hüquq nəzəriyyəsində cinayət qanununun zamana və
məkana görə tətbiq olunma prinsipini də qətiyyən
unutmaq olmaz. Bu prinsip demək olar ki, dünyanın
bütün müstəqil dövlətlərinin cinayət
haqqında qanunlarında nəzərə
alınmışdır. Bəşəriyyət tarixində
ilk dəfə olaraq 9 dekabr 1948-ci ildə "Genosid cinayətinin
qarşısının alınması və onun cəzalandırılması
haqqında" BMT Konvensiyası qəbul edilmiş və bu
konvensiya 12 yanvar 1951-ci ildən qüvvəyə minmişdir.
Belə bir halda Fransa parlamentinin qəbul etdiyi "Erməni
soyqırımını inkar edənlərin cinayət məsuliyyətinə
cəlb edilməsinə dair" qanunu cinayət hüququnun
şərh edilən bütün prinsiplərinə ziddir. Belə
ki, hələ genosid əməllərinin
kriminallaşdırılması aparılmadığı bir
dövrdə - 1915-ci ildə, başqa bir ölkənin -
Türkiyənin ərazisində guya törədilməsi
ehtimal edilən əməlin soyqırımı kimi
tanınması və bunu inkar edənlərin cinayət məsuliyyəti
daşıması barədə həmin tarixdən az qala
yüz il keçdikdən sonra qanun qəbul edilməsi tamamilə
məntiqsiz və yolverilməzdir. Hansı əməlin cinayət
olmasını hər bir ölkə öz sərhədləri
daxilində özü müstəqil müəyyən etdiyi
halda, Fransa prezidenti Nikola Sarkozinin şəxsi maraqları
üzündən, heç bir məhkəmənin və ya
tribunalın fakt olaraq tanımadığı halda "erməni
soyqırımı"nın cinayət kimi tanınması və
bunu inkar edənlərin məsuliyyət daşıması barədə
təklifi yalnız cəfəngiyat kimi dəyərləndirilə
bilər. Əməlin cinayət sayılması və həmin
əmələ görə cəza verilə bilməsi bu əməlin
törədildiyi zaman qüvvədə olan cinayət qanunu ilə
müəyyən edilə bilər. Törədildiyi zaman cinayət
sayılmayan əmələ görə heç kəs cinayət
məsuliyyətinə cəlb oluna və cəzalandırıla
bilməz. Beynəlxalq hüququn prinsiplərinə görə
Türkiyə ərazisində törədilən hər
hansı bir əməlin cinayət olub-olmamasını müəyyən
etmək müstəqil dövlət olan Türkiyənin və
onun məhkəmə orqanlarının müstəsna səlahiyyətinə
aiddir. Bu halda Fransanın yüz il əvvəl - 1915-ci ildə
digər bir ölkənin - Türkiyənin ərazisində
edilib-edilməməsi fakt olaraq heç bir məhkəmə və
ya tribunal tərəfindən tanınmadığı halda,
Fransa tərəfindən cinayət hesab edilməsi və
insanların düşüncəsinə, fikrinə subyektiv
olaraq yeridilməsi tamamilə qanunsuz və əsassız hesab
olunmalıdır. Ümumiyyətlə, "hakimiyyət
bölgüsü" prinsipinə əməl etməyən
Fransa parlamentinin məhkəmə və ya tribunalın qərarı
olmadan belə bir ağır cinayəti -
soyqırımını "tanıması" faktı
özü qanunsuzdur. Belə təşəbbüslər səlahiyyət
həddinin aşılması kimi qiymətləndirilməlidir.
Beynəlxalq və milli hüquqda qanunverici orqanın -
parlamentin heç bir hüquqi əsas, dəlil,
yoxlanılmamış və qiymətləndirilməmiş
sübutlar olmadan cinayət faktını məhkəmənin
və ya tribunalın qərarı olmadan tanıması və
bu barədə qanun qəbul edilməsi qanunsuzdur və məhkəmə
hakimiyyətinin səlahiyyətlərinin mənimsənilməsidir.
"Genosid cinayətinin
qarşısının alınması və onun cəzalandırılması
haqqında" konvensiya 9 dekabr 1948-ci il tarixdə qəbul
edilməsinə və 12 yanvar 1951-ci ildən qüvvəyə
mindiyi halda, bu konvensiyanın hüquqi nəticələrini
1915-ci ildə törədilməsi ehtimal edilən hadisələrə
şamil edilə bilməz. Çünki
ağırlaşdırıcı hallarda qanunun geriyə
qüvvəsi yoxdur.
Hüquqi dövlət prinsiplərinə
görə Fransanın konstitusiyası ümumi formal bərabərlik
prinsipinə əsaslanır və azadlıq hüquqi icazə
və hüquqi qadağa üsulları ilə həyata
keçirilir. Hüquqi icazə üsulu vasitəsilə həyata
keçirilən hüquqi tənzimetmədə icazə verilən
azadlığın məzmunu və həddi qanunla dəqiq
müəyyən edilir. Hüquqi qadağa üsulunda isə
insan hərəkətlərinin və münasibətlərinin
ictimai təhlükəli anları qadağan edilir. Deməli,
qanunda qadağan edilməyən hər bir şey müsbət
hesab edilərək müdafiə olunur. Hüquqi qadağa
üsulundan doğan ümumi hüquq prinsipi müasir dövlətlərdə
ictimai həyatın çox dəbdə olan nizamlayıcı
normasına çevrilir. Bu mənada erməni
soyqırımını tanımayan şəxslərin
baxışlarına görə cinayət məsuliyyəti
daşıması barədə Fransa parlamentinin qəbul etdiyi
qərar insanları obyektiv fikir və düşüncəsinə
görə cinayət məsuliyyəti
daşıyacağı hədəsi ilə qorxudur. Bu isə
hüquqi dövlət prinsiplərinə tamamilə ziddir və
heç bir hüquqi nəticə doğura bilməz. Belə
halda Fransanın konstitusiya məhkəməsinin borcu və vəzifəsi
həmin qanunun təxirə salınmadan qanunsuz olduğunu elan
etməkdən ibarətdir. Bizim vəzifəmiz isə
Xocalı soyqırımını törədənlərin
cinayət işlərini tamamlayıb təqsirli şəxslərin
məhkəmə məsuliyyətinə verilməsini təmin
etməkdir.
Bəhram
ZAHİDOV,
AMEA-nın
Fəlsəfə, Sosiologiya
və
Hüquq İnstitutunun direktor
müavini,
hüquq
elmləri doktoru,
professor
Azərbaycan.-
2012.- 26 fevral.- S.8.