Sözün
minbir rəngi
Onun haqqında yazılan xatirələrdə, tədqiqatlarda "söz sərrafı" olması fikri tez-tez işlədilir. Həqiqətən də söz onun qələmində mum kimi yumşaq və təsirli olardı. Şair Teymur Elçini oxuduqca sözün minbir rəngini görür, məna dərinliyinə varır, müəllifin sözə münasibətinə, sözlə işləmək qabiliyyətinə heyran olmaya bilmirsən. Azərbaycan uşaq ədəbiyyatının inkişafında, zənginləşməsində özünəməxsus xidməti və rolu olan Teymur Elçin bu sahənin ən qabaqcıl və tanınan nümayəndələrindən biri idi.
Ədəbiyyatşünas alim Zahid Xəlil onun haqqında qələmə aldığı "Söz adamı" məqaləsində yazırdı: "Teymur Elçin bir söz sərrafı kimi əsərlərində kəlmələri zərgər dəqiqliyi ilə seçirdi. Xalqın dilindən eşitdiyi sözləri ustalıqla oxucusuna öyrədirdi". Həqiqətən də yaddan çıxmış, unudulmuş, işləkdən düşmüş elə sözlər var ki, Teymur Elçin bir müəllim kimi onları uşaqlara öyrətmək, başa salmaq məqsədilə şeirlərində işlədib, onun bütün mahiyyətini kiçik yaşlı oxuculara çatdırmağa çalışıb. Məsələn:
Qonşuluqda təzə bir ev tikdilər,
Köhnəsini sökdülər.
Köçaköç
düşdü,
İlxıya
canavar gəldi,
Atlar
hürküşdü,
Qaçaqaç düşdü.
Teymur Elçin kimi köhnə şairlərin şeirləri
həmişə təzətərdir. Onları oxuduqca bir qəlb
rahatlığı tapırsan.
Teymur
Süleyman oğlu Əliyev 1924-cü ilin yazında Şuşa şəhərində anadan olub. Yeddi yaşında ikən Bakıya
köçüblər. 132 saylı
Bakı şəhər orta məktəbini bitirdikdən sonra
Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsində
təhsil alıb. Oxuduğu illərdə
həm də Radio Komitəsində ştatdankənar müxbir,
diktor, məsul redaktor vəzifələrində
çalışıb. Hələ tələbə
ikən İkinci Dünya müharibəsinin başlanması gənc
Teymurun həyat tərzini dəyişib. Müharibə
illərində müxtəlif səngərlərdə Teymur
kursant, kiçik komandir kimi döyüş yolu keçib.
Müharibə qələbə ilə başa
çatdıqdan sonra vətənə dönən Teymur
müxtəlif vəzifələrdə
çalışıb. Ötən əsrin
ortalarında Azərbaycan Televiziya və Radio Verilişləri
Komitəsinin sədri təyin edilib. Onu bu
vəzifədə görənlər, bir yerdə
çalışanlar söyləyirlər ki, teleradio komitəsinə
rəhbərlik etdiyi dövrlərdə həmişə
dilimizin saflığı keşiyində dayanan bir şəxsiyyət
olub. Xüsusilə də gənclərə
məsləhət görürdü ki, kortəbii ifadələrdən,
xarici sözlərdən qaçmağa
çalışsınlar. Xatırlayırlar ki, o vaxt
qaboy, klarnet, ney kimi nəfəslə
çalınan musiqi alətlərinə adətən "nəfəsli
alətlər" deyirdilər. Məhz Teymur
müəllimin müdaxiləsi ilə bu söz "nəfəs
alətləri" kimi əvəz edildi. O, hər kəsə
başa salmağa çalışırdı ki, bu alətlərin
özlərinin nəfəsi yoxdur. Onları dilləndirən
insan nəfəsidir. Azərbaycan dilinin
orfoepiyasına əməl etməyən efirə
buraxılmazdı. Teymur Elçin elə bir iş
üslubu yaratmışdı ki, verilişlərə cavabdeh
olanlar hər cümləyə, sözə nəzarət
edirdilər. Çünki sədrin
qınağına gəlməkdən çəkinirdilər.
Bu gün Azərbaycan teleməkanında baş
verənləri nəzərdən keçirəndə həqiqətən
bir təəssüf hissi adamı bürüyür. Ləhcələr, jarqon və latayır ifadələr
baş alıb getməkdədir. Bəzi
özəl kanallara baxanda sanki ekran qarşısında deyil,
küçədə, hansısa bir dava-dalaşın,
qalmaqalın, qeybətin içindəsən. Vaxtilə Teymur Elçin tərəfindən
yaradılmış ənənələrin bu gün də tətbiqinə
böyük ehtiyac var.
Ədəbi fəaliyyətə hələ orta məktəb
illərindən başlayan şair uzun illər o dövrün
mətbuatında "Teymur Əlizadə" imzası ilə
çıxış etmişdir. Əsasən də
uşaqlar üçün yazmağı sevən Teymur
Elçinin ilk bədii əsəri 1938-ci ildə çap
edilmiş "Azərbaycan" şeiridir. Sağlığında 15-ə yaxın şeir
kitabı işıq üzü görüb. Əsərləri keçmiş SSRİ-nin müttəfiq
respublikalarında çap edilmişdi. Şair
tərcümə ilə də məşğul olurdu. N.Zabila, İ.V.Turgenev, S.Marşak, A.Tudoraş,
K.Çukovski, P.Voronko, T.Xovman, Ş.Rəşidov, N.Zəkəriyyə
və başqalarının əsərləri Azərbaycan
oxucularına məhz Teymur Elçinin tərcüməsində
çatdırılıb. Onun bir sıra
şeirlərinə mahnılar da bəstələnib. Mənzum pyesləri Gənc Tamaşaçılar Teatrında
səhnələşdirilib. Ədəbi
xidməti dövlət tərəfindən dəfələrlə
təltiflərlə ("Qırmızı Əmək
Bayrağı", "Şərəf nişanı"
ordenləri, 7 medal və müxtəlif fəxri fərmanlar)
qiymətləndirilib. Dövlət
mükafatı laureatı idi. 1975-ci ildən
1988-ci ilədək Azərbaycan mədəniyyət nazirinin
müavini işləyib. Milli mədəniyyətimizin
daha da çiçəklənməsində Teymur Elçinin
də əməyi danılmazdır.
Bütün bunlarla bərabər Teymur Elçin ən məhsuldar
uşaq şairlərindən biri idi. XIX əsrin ikinci yarısından təşəkkül
tapan uşaq ədəbiyyatının sistemli şəkildə
inkişafında S.Ə.Şirvani, F.Köçərli, M.Ə.Sabir,
A.Səhhət, S.S.Axundov, A.Şaiq, S.Vurğun, M.Seyidzadə, Ə.Cəmil,
M.Dilbazi, X.Əlibəyli və onlarca başqaları özlərinə
məxsus fədakarlıq göstəriblər. Bu
şairlərin əksəriyyətinin əsərləri bir tərbiyə
ocağı olub, maarifləndirmək missiyasını şərəflə
yerinə yetirib. Nəsillər Abdulla Şaiqin, Sabirin, Səhhətin,
eləcə də Teymur Elçinin şeirlərini sevə-sevə
oxuyaraq, əzbərləyərək həm özləri
öyrəniblər, həm də sonralar övladlarına, nəvələrinə
öyrədiblər. Onun çoxlu sayda
çapdan çıxmış kitablarının sadəcə
adlarına fikir versək, şairin məqsəd və məramı
dərhal bəlli olar. "Qar qız",
"Bip-bip", "Qulaq asın, danışım",
"Qızılduz, Yaşar və Nur nənə",
"Din-dan", "Bahar, adlar, uşaqlar", "Sözlər,
nəğmələr, nağıllar, laylalar",
"Laylalar", "Şəkərim, duzum",
"Xoruzbani gedirəm", "Torağayın nəğməsi",
"Toğrul babanın nağıl ağacı",
"Balaca Aytən", "Mənim kiçik
ulduzlarım", "Oğul Buğac", "Babalar, nənələr,
nəvələr" və başqaları. Teymur
Elçin uşaq ədəbiyyatının zənginləşməsində
çox böyük xidmətə malikdir. Onun şeirlərində dilimizin şəhdi-şirəsi
duyulur. Misralar bir-birləri ilə elə
ünsiyyət bağlayırlar ki, uşaqlar onu əzbərləməkdə,
daha doğrusu, yadda saxlamaqda çətinlik çəkmirlər.
Söz sözə bağlanaraq bir-birinin
ardıcıllığına, yaddaşda iz salmasına
kömək edir. Məsələn, "Gəl,
bahar" şeirində təbiətin bu sevimli fəslini
görün uşaqlar necə tərzdə
çağırırlar:
Gəl
bahar,
Çətir-çətir
Güllər
gətir,
Otaqlara
Dolsun ətir.
Burada həm söz oyunu var, həm də ifadələrin
mənası uşaqlara öyrədilir və tez də mənimsənilir. Teymur
Elçinin şeirlərində daxili bir ritm və musiqi
duyulur ki, bu da onların kiçik yaşlı oxucular tərəfindən
qavranmasını asanlaşdırır.
Şairin yaradıcılığında yanıltmaclar
da diqqət çəkir. Eyni və yaxın, oxşar
səslərin ritmik təkrarı, ahəngdarlığı
şeirlərə elə qəribə gözəllik gətirir
ki, oxuduqca, öyrəndikcə onun cazibəsindən ayrıla
bilmirsən. Uşaq ədəbiyyatında
ən maraqlı janrlardan biri də laylalardır. Maraqlıdır ki, Teymur Elçin məhz öz
laylalarını qələmə alıb. Məsələn,
"Anamın laylası" şeirində oxuyuruq:
Layla dedim
balama,
İl keçə, ay dolana.
Balam gedə
yuxuya,
Başına Ay dolana.
Yat, ulduz
balam,
Qorxusuz balam.
Ceyran
körpə ahuya
Laylasını oxuya.
Canavarın
balası
Çoxdan gedib yuxuya.
Yat, qoçaq
balam,
Yat, oyaq balam.
Uşaq ədəbiyyatının folklordan gələn
bir qanadı da tapmacalardır. Müəllifin bu
janrda qələmə aldığı söz
boxçasının rəngləri çox müxtəlifdir.
Sadə və orijinaldır:
Gəldi
qoyun sürüsü,
Göy üzünü bürüsün (buludlar).
Yaxud da:
Göydən
gələ-gələ
Düşür yerə gilə-gilə
(yağış).
Kiçik yaşlı
uşaqlar bilməcələrə çox bağlı
olurlar. Bunun da yaxşı cəhəti
var. Çünki tapmacalar zehni qabiliyyəti üzə
çıxarır, ağıl və mühakimənin
inkişafında böyük təsiri olur. Uşaq ədəbiyyatı
üzrə cəfakeş tədqiqatçılardan biri olan
professor Qara Namazov yazırdı: "Tapmacaların köməyi
ilə uşaqlarda müəyyən əşya və hadisə
haqqında tənqidi mühakimə yürütmək vərdişi,
əlamət və keyfiyyətlərə uyğun fəal nəticə
çıxarmaq bacarığı, hazırcavablıq tərbiyə
olunur". Bu fikirlərin işığında Teymur
Elçinin yaradıcılığına diqqətlə nəzər
saldıqda görürük ki, tapmaca janrının ən
yaxşı nümunələrini yaradıb:
Uca-uca evlərə
Pilləkənsiz çıxıram.
Günəşi
damcı-damcı
Salxımlara
yığıram;
Rəngləyirəm:
ağ, qara
Verirəm uşaqlara (üzüm).
İstər
yanıltmacları, istərsə də tapmacaları olsun, fərq
etmir. Teymur Elçin bütün sözləri
elə məharətlə tapıb zərgər dəqiqliyi ilə
qafiyələndirib ki, yeni sözlər yaranıb. Bu, həm oxucunu düşündürür, həm
də yeni bir ifadənin yaşamasını şərtləndirir.
Son dərəcə zəngin bir
yaradıcılıq yolu keçən Teymur Elçinin
bütün şeirlərində bir səmimiyyət və təzə
nəfəs var. Xüsusilə də təbiətdəki
bitkilər və heyvanlar aləminə
ünvanladığı şeirlər maraqlıdır. Bu şeirlərin hər birinin ahəngində
öyrətmək missiyası duyulur. "Kirpinin
laylası", "Turacın laylası", "Delfinin
laylası", "Siçan balası" kimi şeirlərdə
uşaq aləminin minbir marağı nəzərdə tutulub.
Bu səbəbdən də Teymur Elçinin
şeirlərində əbədi hökm sürən bir
sehirli qüvvə var. Oxuduqca ondan ayrılmaq istəmirsən.
Maraqlısı da budur ki, müəllifin
uşaqlar üçün nəzərdə tutduğu
şeirləri böyüklər də həvəs və
maraqla oxuyurlar. Yəqin ki, buna əsas səbəb
şeirin əsl poetik mündəricəyə malik
olmasıdır. Bir də Teymur Elçin
kimi söz sərrafları şair doğulduqları
üçün şeir yazırdılar, zorən təbib
deyildilər. Ona görə də
onların şeirləri həmişəyaşar və məftunedicidir.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2012.- 12 iyul.- S. 11.