Orta əsrlərdən başlanan yol
Azadə Rüstəmova - 80
Əməkdar elm
xadimi, filologiya elmləri doktoru, professor, AMEA-nın müxbir
üzvü Azadə Rüstəmova Azərbaycan şərqşünaslıq
elminin ən görkəmli nümayəndələrindən
biri olub. Ədəbi fəaliyyətinin əsas
istiqamətini orta əsrlər ədəbiyyatının
tarixi-nəzəri problemlərinin tədqiq və təhlili təşkil
edirdi. Fəaliyyətini orta əsrlər ədəbi
mühitinin tədqiqinə bağlayan bu unudulmaz alim klassik
şeirimizdə obraz və xarakterləri təhlil etmiş, ədəbiyyatşünaslıqda
nisbətən az öyrənilmiş, ya da
heç öyrənilməmiş məqamların
açılmasına xüsusi diqqət yetirmiş,
poeziyamızın metod, janr, üslub xüsusiyyətləri, sələf,
xələf, varis, irs problemlərini, folklor ənənələrini
mükəmməl araşdırıb. 300-ə
yaxın məqalənin, 20 kitab və monoqrafiyanın müəllifi
olan bu görkəmli alim əsasən klassik Azərbaycan
poeziyasının nümayəndələri haqqında dəyərli
tədqiqatlar aparmışdır. "Azərbaycan epik
şeirinin inkişaf yolları", "Əsrlərin
addımları", "Fələki Şirvani",
"Klassik Azərbaycan poeziyasında qəzəl. Janrın
tarixi və poetikası", "Məhəmməd
Füzuli", "Mütəfəkkir Mövlanə
Füzuli", "Nizaminin poeziya sələfləri",
"Mövlanə Cəlaləddin Rumi" kitabları ədəbi
ictimaiyyətin yaxşı tanıdığı dəyərli
tədqiqatlardır.
Azadə
Rüstəmova 1932-ci il iyulun 18-də
Bakıda anadan olub. 132 saylı şəhər
orta məktəbini qızıl medalla bitirdikdən sonra Azərbaycan
Dövlət Universitetinin şərqşünaslıq
fakültəsində təhsilini davam etdirib. Universiteti fərqlənmə diplomu ilə bitirən
Azadə Rüstəmova Moskva Şərqşünaslıq
İnstitutunun aspiranturasına daxil olub. Bu barədə
öz xatirələrində yazırdı: "XX əsrin
görkəmli şərqşünas alimi Y.E.Bertelsin
aspirantı idik. Qəzənfər Əliyev, mən və bir
də uzun müddət Azərbaycan radiosunda fars
dilindən baş tərcüməçi vəzifəsində
çalışan Tamara Əliyevaya bu böyük alimin son
üç aspirantı olmaq xoşbəxtliyi nəsib
olmuşdu. Mən müdafiə edib Bakıya
qayıtdım". Azadə Rüstəmova
Y.E.Bertelsinin rəhbərliyi altında Füzulinin "Leyli və
Məcnun" poeması" mövzusunda namizədlik
dissertasiyası müdafiə etmişdir.
Vətənə
döndükdən sonra Azərbaycan EA-nın Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda
kiçik elmi işçi, böyük elmi işçi vəzifələrində
çalışdı. Orta əsrlər Azərbaycan
ədəbiyyatı, sonra Nizamişünaslıq şöbələrinə
uzun müddət rəhbərlik edən Azadə Rüstəmova
1991-ci ildən Orta əsrlər şöbəsində baş
elmi işçi oldu. Onun tədqiqatının
əsas obyekti klassik Azərbaycan şeirinin tarixi-nəzəri
problemlərinin tədqiqi idi. Müəllifin "Nizami Gəncəvi"
kitabçası Azərbaycan, rus, ingilis və fars
dillərində dəfələrlə nəşr edilib.
Çoxcəhətli yaradıcılığa malik olan
Azadə xanımın tədqiqatları əsasən mənəvi
dünənimizə bugünün işığında nəzər
salmaqdan ibarət idi. Onun yaradıcılığı müxtəlif
mövzuların şərhindən keçirdi. Məsələn,
"Azərbaycan ən qədim və erkən orta yüzilliklərdə",
"Azərbaycan rezonans ədəbiyyatı", "XIII-XIV
yüzilliklərdəki Azərbaycan ədəbiyyatına
baxış", "Milli bədii fikrimizin XV-XVI əsərlər
mərhələsi", "Azərbaycan ədəbiyyatı
XVII-XVIII əsrlərdə". Öz tədqiqatlarında
yüzilliklərin arxasından boylanan ədəbi proseslərin
inkişaf qanunauyğunluqlarını, poetik özəlliklərini
ümummüsəlman mədəniyyəti
işığında təhlil və tədqiqini
qarşısına məqsəd qoyan Azadə Rüstəmova
həm də klassikə münasibətdə yol verilən
neqativ məqamları da aşkarlayırdı. Bu
araşdırma ilə əlaqədar Azadə xanım
maraqlı və məntiqli fikir yürüdürdü:
"Sevindirici haldır ki, bu gün klassik irsimizə yeni təfəkkür
işığında mümkün qədər obyektiv
nüfuz üçün geniş imkanlar
açılmışdır. Tədqiqatçıların
bu yönümdə maraqlı işləri var. Lakin bu gün
klassiklərimizin öyrənilməsində
bütövlüyə xələl gətirmənin də
meydan alacağı məni narahat edir. Klassik
Şərq, o sıradan Azərbaycan poeziyasının görkəmli
nümayəndələrinin yaradıcılığında
yalnız islam faktoru, təriqətçilik, sufi
simvolikasının komponentlərini görmək və tədqiqatlarda
vurğunu məhz bu nisbətə vurmaq da deyərdim ki, vulqar
materialist təhlil üslubu kimi elmilikdən uzaqdır".
Böyük alim öz fikrində haqlı idi. Əlbəttə, bizim
klassiklərimiz islam faktorundan da, sufi təfəkkür
tərzindən də gərəyincə bəhrələniblər.
Lakin onların böyük əksəriyyəti qatı dindar,
mövhumatçı din təbliğatçısı
olmamış, dinə də, dinin müqəddəs
qanunlarına da və alimin təbirincə desək, Yer, kainat
və təbiət həqiqətlərindən təcrid
edilmiş halda yanaşmamışlar. Təəsüsf ki,
uzun illər sovet rejimində yaşadığımızdan sənətkarlarımızın
yaradıcılığında önəmli yer tutan islam faktoruna, sufizm ideyalarına tam elmi
obyektivlik göstərilməmiş, bəzi hallarda da klassiklərimizin
dünyagörüşünün əsasını təşkil
edən bu ideoloji təsisatlardan təcrid halda
yanaşılmışdır. Ona görə də
bu görkəmli şərqşünas alim orta əsrlərdən
başladığı bu tədqiqat yollarında həmişə
həqiqətə sadiqliyi ilə seçilib.
Ötən əsrin 20-30-cu illərində klassik mədəni
irsin bir çox nümayəndələrinə qarşı ədəbiyyatşünaslıqda
inkarçı münasibət yaranmışdır. Quruluşun
diktəsi nəticəsində Azərbaycanın bir sıra qələm
sahibləri öz doğma kökündən, ədəbiyyat
tarixindən qəsdən uzaqlaşdırılırdı.
Bu cür münasibət bəzi alimlərin
ürəyincə olmasa da, bəziləri üçün də
fərq etmirdi. Təki ona dəyib
toxunmasınlar. Özümüzdən
uzaqlaşmağımızın sayəsində bir sıra həqiqətlərin
üstünə pərdə çəkilirdi. Dövlət müstəqilliyimizin bərpasından
sonra ədəbi keçmişimizə də münasibət
kökündən dəyişildi. Bu günün
işığında tarixin dərinliklərinə varmaq milli
duyğu və düşüncələrə sahib olan Azadə
Rüstəmovanın ürəyindən xəbər verdi. Çünki
o, ömrü boyu ədəbiyyat tariximizi araşdırmaqla məşğul
idi. Qədim ortaq türk abidələrini
öyrənmək, klassik Azərbaycan türkcəsi ilə
onlar arasında əlaqələri arayıb üzə
çıxarmaq Azadə xanım üçün vacibdən
də vacib idi. O, həmişə bir məsələni
uzaqgörənliklə qabardırdı. Bütün
bunlar bir şərtlə həyata keçər ki, obyektiv həqiqətin
üstündən xətt çəkməyəsən.
Azadə
Rüstəmova yazırdı: "Ədəbi irsi ərəb,
fars dilində bizə gəlib çatan, ancaq bütün
ruhu, xisləti ilə öz soyuna - türk mənşəyinə
bağlı, Azərbaycan türkü olan, şair və ədiblərimizi,
filosof və irfan sahibi üləmalarımızı necə
tariximizdən kənar etmək olar? Hələ
onu demirəm ki, hər bir xalqın yaşadığı
coğrafi və siyasi hüdudlarda min və yüzilliklər ərzində
onun bu ərazidə yaşamış qədim əcdadları
tərəfindən yaradılan və yadigar olaraq bu günə
gəlib çatan mədəni sərvətlərə varis
olmaq hüququ vardır".
Nizami Gəncəvinin,
Xətib Təbrizinin, Şəhriyarın və digər
yüzlərlə istedadlı sənətkarın ərəb
və fars dillərində
yazıb-yaratmaqları bu mütəfəkkirlərin
ümummüsəlman mədəniyyətindəki xidmətlərini
təsdiqləyir. Bu gün kim bilmir ki, orta
əsrlərdən başlayaraq Azərbaycan islam mədəniyyəti
orbitinə daxil olmuş və yüzilliklər boyu bu prosesin
davamında iştirak etmişdir. Ona görə
də mədəni keçmişimizin bu nümunələrinə
həssaslıqla yanaşmaq gərəkdir. Azadə Rüstəmova bir şərqşünas
alim kimi ədəbi keçmişimizin hansı səhifəsi
haqqında qələmini işlədirdisə, öz təhlillərində,
mülahizə və mühakimələrində həmişə
elmi obyektivlik mövqeyindən çıxış etməyə
çalışır, tarixi-poetik həqiqətlərə
sadiq qalmağa can atırdı.
Həssas təbiətə, zərif bir ürəyə
malik olan Azadə xanım, sözün əsl mənasında,
vətəndaş, və ziyalı idi. Təvazökarlığına,
obyektivliyinə görə həmkarları arasında hörmət
və izzət qazanmışdı. Klassiklərimizin
ictimai bədii fikir tarixinə bəxş etdiyi sənət
möcüzələrini üzə çıxarmaq, incə
zövqlü bir tədqiqatçı kimi onların
yaradıcılıqlarının əsas xüsusiyyətlərini
araşdırmaq, elmi təhlilə çəkmək alimin
başlıca prinsipi idi. İstər ədəbi
keçmişə dair araşdırmalarında, mülahizə
və düşüncələrində, istərsə də
şəxsiyyət və sənətlə bağlı qələmə
aldığı yazılarında, rəy və xatirələrində
həmişə ədəbiyyatımızın konseptual əhəmiyyətli
problemləri ilə əlaqəli məsələlərə
toxunurdu. Elmi-ədəbi fəaliyyətinin
aparıcı yönümü ilə o, əsasən orta əsrlər
şeirimizin görkəmli tədqiqatçılarından
sayılırdı. Ədəbiyyat
tariximizin ötən səhifələrinin qədim və
möhtəşəm qatlarını araşdırmaq, bu
çevrədə neçə-neçə yüksək dəyərli,
səviyyəli əsərlər müəllifi kimi tanınan
Azadə Rüstəmova ədəbiyyatımızın təkamül
dinamikası və onun qanunauyğunluqlarının şərhi
sahəsində fədakarlıqla
çalışırdı. Mülahizə
və mühakimələrində elmi obyektivliyi ilə
seçilən bu alim xanım araşdırdığı
bütün mövzuları ədəbi fəlsəfi, estetik ənənələrilə
üzvi vəhdətdə təhlil süzgəcindən
keçirərdi. Onun klassik irslə
bağlı yazdığı əsərlərin mövzu dairəsi
müxtəlifdir. Azadə Rüstəmova
yalnız respublikamızda deyil, onun hüdudlarından kənarda
da görkəmli şərqşünas alim kimi
tanınırdı.
USESKO tərəfindən 1994-cü ildə böyük
Azərbaycan şairi Füzulinin anadan olmasının 500 illik
yubileyi keçirilirdi. Belə mərasimlərdən biri də
Ankarada düzənləndi. Beynəlxalq
simpoziumda məruzə ilə çıxış edən
Azadə Rüstəmova dahi şairin
yaradıcılığı ilə bağlı etdiyi məruzəsində
Şərqin Füzuliyə qədərki humanist
ideyalarının Füzuli şeirində yeni məna
çaları ilə zənginləşdiyini elmi dəlillərlə
şərh etdi. Əlbəttə,
Füzuli haqqında dünya şərqşünaslığında
çox yazılıb. Amma azərbaycanlı
alim bir daha Füzulinin irfan dünyasında gəzişmələr
apardı. O bildirdi ki, orta əsrlər türk
dünyasında poeziyanın zirvəsini məhz Füzuli
yaradıcılığı fəth etdi. Azadə
Rüstəmovanın bu elmi məclisdəki məruzəsi
dünya füzulişünaslarının diqqətini çəkdi.
Bütün çıxışların sonunda
azərbaycanlı xanıma minnətdarlıq səslənirdi.
Çünki onun Füzuli ilə əlaqədar
hazırladığı bu məruzə öz
orijinallığı və yeniliyi ilə seçilirdi.
O, XX əsrdə
dünyaya gəlmişdi. Ədəbi aləmə
səyahətini isə orta əsrlərdən başladı.
XXI əsrə qədər də amal və
yaradıcılığına sədaqətlə xidmət
etdi. Həmkarları söyləyirlər
ki, çox zəhmətkeş, sənətinə
bağlı, axtarışlardan doymayan bir alim idi.
Filologiya elmləri doktoru, professor Qəzənfər
Paşayevin fikridir: "Bizdən fərqli olaraq Azadə
xanımın araşdırmalarında, düşüncə
və təhlillərində bir zəriflik vardı. Bu zərifliyin də özünəməxsus
möcüzəsi ondan ibarət idi ki, alimin qətiyyətli dəlillərinə
qəribə təsiredici bir qüvvə gətirirdi. Onun ən kəskin tənqidlərindən belə,
incimək olmurdu. Çünki səsinin
ahəngindəki səmimiyyət sözün həqiqətindən
əvvəl sənin qəlbini ələ alırdı. İncimirdin. Bilirdin ki, Azadə
xanım nə söyləyirsə, nəyə irad edirsə, ədəbiyyatın
xeyrinədir. Ayrı-ayrı mövzular
üzərində işləsək də, bizi bir cəhət
birləşdirirdi - Azərbaycan poeziyasına, dilinə, ədəbiyyatına
vurğunluq".
Həyatının sonuncu günlərini də elə bu
əsrdə yaşadı. Ömrünün 80
illik büsatını görmədi. Kim
bilir, həmkarları onu necə təbrik edəcəkdilər?
Ünvanına hansı təltiflər
qanadlanacaqdı. Amma orta əsrlərdən
bugünümüzə kimi saldığı körpüdən
keçən əsərləri, kitabları hələ də
yol getməkdədir... Ölümsüzlük
qazanmaq da hər kəsə qismət deyil.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.-
2012.- 18 iyul.- S. 7.