Dahi Nizaminin
memarlıq düşüncələri
Orta əsrlərdə dünya intibah ədəbiyyatı və mədəniyyətinin banilərindən biri - şair, filosof şeyx Nizami Gəncəvinin bu il anadan olmasının 870 ili tamam oldu. Azərbaycanın qədim bir guşəsində - Gəncədə doğulan Nizami adlı günəşin şəfəqləri bütün Yer üzünü bürüdü. Bu Günəşə şərik çıxanlar çox olsa da, dünyanın möhtəşəm kitabxanalarında onun kimliyi yanlışlıqlara məruz qalsa da, həqiqətin bir üzü var. Yəni, Nizami bütün şəcərəsi ilə gəncəli olaraq da qaldı. Onun doğumu da, dünyasını dəyişməsi də elə bu torpaqla bağlıdır. Əsrlərdir ki, bu dahi şairin məqbərəsi məhz doğma yurdunda onu sevənlərin ziyarətgahına çevrilib.
Memarlıq doktoru, əməkdar memar Nəriman Əliyevin bu yaxınlarda çapdan çıxan "Nizami Gəncəvinin memarlıq düşüncələri" kitabında müəllif ilk dəfə olaraq şairin memarlıq və şəhərsalma düşüncələrini araşdırmışdır. Öz əsərləri ilə dünya söz sənətində silinməz izlər naxışlayan Nizami Gəncəvinin təbabət, etnoqrafiya, musiqi, dekorativ-tətbiqi sənət və başqa sahələr haqqında fikirləri bəllidir. Məhz ilk dəfə bu kitabda böyük şairin memarlıq məsələləri ilə əlaqədar söylədikləri oxuculara təqdim edilib.
"Ön söz"də müəllif bildirir ki, Nizaminin yaşadığı dövrdə öz adını, qiymətli memarlıq abidələrində əbədiləşdirən ustad memarlar yaşayıb yaratmışlar. Həqiqətən də təkcə XII əsrdə dünya memarlığında təkrar olunmayan dəst-xətti ilə seçilən Əcəmi Əbubəkr oğlu Naxçıvanini xatırlamaq bəs edər ki, o dövrün Azərbaycan memarlığı haqqında təsəvvür yaransın. Müəllif "Xəmsə"ni diqqətlə araşdırıb. Nəticədə dahi şairin memarlığa aid fikirləri bir yerə toplanaraq sanki bu sənət haqqında mükəmməl bir bilgiyə çevrilmişdir.
Nizaminin birinci böyük əsəri "Sirlər
xəzinəsi"dir. Müəllifə
görə, Nizami bu əsərində memarlığa elə böyük yer verməsə də, dolayısı ilə bu sənətin əsaslarına aid dərin
fikirlərə rast gəlinir. Nizamiyə görə, memarlıq
ilk növbədə cəmiyyətin
maddi vəziyyətindən
asılıdır. Həqiqətən də memarlıq əsərinin yaranması
üçün "birinci
və vacib şərt insanların firavan yaşaması, onların yüksək maddi imkanlarının olmasıdır" (Nəriman
Əliyev).
Əsərdə "Kərpickəsən qocanın
hekayəsi"ndən çəkilən
nümunəyə diqqətlə
fikir verək. Bir gənc minbir əziyyətlə kərpickəsəndən
soruşur: "Bu nə
əzab-zillətdir çəkirsən?
Kəsəklərlə
özünə nə
qədər əziyyət
verəcəksən,
Torpaq və su ilə
nə qədər
qurdalanacaqsan?"
Qoca ona belə cavab
verdi:
"Cavanlığına salma,
Mənim
işimlə işin olmasın,
məni incitmə,
Kərpic kəsmək qocaların sənətidir.
Yük daşımaq
əsirlərin işidir".
"Xosrov və
Şirin" əsərində
isə Nizami memar, mühəndis, rəssam, heykəltəraş
Fərhadın obrazını
yaradıb. O, təkcə aşiq deyil, həm də istedadlı bir memar kimi təqdim
edilib. Nizaminin bu əsərində
memarlıqla bağlı
fikirləri daha çoxdur. Xüsusilə
də qəhrəmanının
sənətini böyük
vəcdlə tərənnüm
edib:
Sənəti ilə qızılgülə
rəng vurar,
Dəmirlə daşda Çin naxışı qazar.
Sənətinə görə bütün
Rum onun
əlini öpər.
Müəllif yazır ki, Nizaminin bu əsərində
bugünkü memarlığımız
üçün maraqlı,
lakin qapalı görünən sözlər
də var. Bu sözlər
ölçü vahidi
kimi götürülmüş
meydan və meydança anlayışlarıdır. Məsələn, "Başı göylərə
ucalmış bir saray idi, eni-uzunu
iki meydança idi"; "Gəbədən,
kilimdən yol üstünə bir meydan böyüklükdə
xalı döşədi".
Yəqin
ki, bu çalarlar
da tədqiqatçıların
diqqətini cəlb edəcək. Müəllif bir maraqlı məsələyə də
toxunur ki, Nizaminin əsərlərində,
xüsusilə də
"Yeddi gözəl"də
Şərq memarlığının
məkanqurma prinsiplərindən,
tikililərin həcmi
kompozisiyalarından da
söz açılır.
Nizami binaları, tacları və qalaları uca, yüksək görmək istəyib.
Bu gün ucalan
göydələnlər Nizaminin
XII əsrdə düşündüklərinin
əksidir. Məsələn:
"Başı Aya ucalan bir minarə,
onun zirvəsinə baxanda papağım düşdü". Eləcə də
"7" rəqəmi də
Nizami Gəncəvi üçün xüsusi
önəm daşıyıb.
Şübhəsiz ki, şairin
bu rəqəm üzərində dayanması
təsadüfi deyildi.
Müəllif yazır:
"Bu rəqəmlə heyrətamiz
mücərrəd təxəyyülün
sintezi olan zərif simbiotik ümumiləşmə yaradır
- yeddi planet, göyün
yeddinci qatı, yeddi gümbəz, yeddi rəng, yeddi gözəl, yeddi ibrətamiz hekayə".
Kitaba Nizaminin
"Xəmsə"si ilə
əlaqədar müxtəlif
illərdə çəkilmiş
miniatürlər də
salınmışdır. Dahi Azərbaycan
şairinə həsr
olunan belə bir kitabın çapı təqdirəlayiqdir.
Əməkdar memar Nəriman
Əliyevin Nizami yaradıcılığı ilə
bağlı apardığı
araşdırma məqbuldur.
Təəssüf ki, belə bir gərəkli kitab bəzi nöqsanlardan da xali deyildir. Texniki baxımdan uğurlu formatda çap edilməyib. Arada bir
çox səhifələr
yoxdur. Məsələn, 30-cu səhifədən sonra 47 gəlir. "Leyli və
Məcnun" əsəri
bütövlükdə kitaba
düşməyib. Halbuki müəllif
onu da araşdırıb.
"Yeddi gözəl"
əsəri də yarımçıqdır. Mündəricat da hazırlanmayıb.
Müəllifin söylədikləri ürəyimizdən
xəbər verir ki, dahi Nizaminin
memarlıqla əlaqədar
fikirləri bu gün şəhərsalma
və memarlıqda istifadə oluna bilər. Həqiqətən də Nizami
yaradıcılığı bütün dövrlər
üçün aktualdır.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2012.- 4 iyul.- S. 8.