Uşaqların
hüquqları qanunlarla qorunur
1 İyun Uşaqları Beynəlxalq
Müdafiə Günüdür
Hər bir sivil cəmiyyətin gələcək inkişafının sosial bazasını yetkinlik yaşına çatmayan şəxslər təşkil edir. Bu səbəbdən də uşaqların sağlam mühitdə böyüməsi, layiqli vətəndaş kimi formalaşması dövlət siyasətinin əsas ünsürlərindəndir. BMT Baş Məclisinin 20 noyabr 1959-cu il tarixli 1386 (XIV) saylı Qətnaməsi ilə "Uşaq hüquqları Bəyannaməsi" qəbul edilmişdir. "Uşaq hüquqları Bəyannaməsi"nin Preambulasında qeyd edilir ki, Baş Məclis, uşaqların xoşbəxt uşaqlığını və burada nəzərdə tutulan hüquq və azadlıqlardan onların öz nəfinə və bəşəriyyətin xeyrinə istifadə olunmasını təmin etmək məqsədilə bu "Uşaq hüquqları Bəyannaməsi"ni elan edir və valideynləri, ayrı-ayrı şəxslər kimi kişi və qadınları, həmçinin, könüllü təşkilatları, yerli hakimiyyət orqanlarını və milli hökumətləri bu hüquqları tanımağa çağırır.
BMT-nin Baş Məclisinin 44-cü (1989) sessiyasında "Uşaq hüquqları haqqında" Konvensiya qəbul edilmiş və respublikamız dövlət müstəqilliyi əldə etdikdən sonra bu konvensiyaya 1992-ci il iyulun 21-də qoşulmuşdur. Bununla yanaşı, azyaşlıların hüquqi müdafiəsi həmin beynəlxalq sənədlərə müvafiq olaraq, hər bir dövlətin özünün milli qanunvericiliyi ilə də təmin edilir.
Bu sahədə Azərbaycan Respublikasının bir sıra qanunvericilik aktları qəbul edilmişdir: "Uşaq hüquqları haqqında" 19 may 1998-ci il tarixli qanunu, "Yetkinlik yaşına çatmayanların baxımsızlığının və hüquq pozuntularının profilaktikası haqqında" 24 may 2005-ci il tarixli qanunu, "Yetkinlik yaşına çatmayanların işləri və hüquqlarının müdafiəsi üzrə komissiyalar haqqında" Əsasnaməni göstərmək olar. Ölkəmiz 2000-ci ildə qəbul olunmuş "Uşaq hüquqları haqqında" BMT Konvensiyasının "Uşaq alverinə, uşaq fahişəliyinə və uşaq pornoqrafiyasına dair" və "Uşaqların silahlı münaqişələrə cəlb edilməsinə dair" Fakültativ Protokollarına qoşulmuş və milli qanunvericiliyi daha da təkmilləşdirmişdir.
"Yetkinlik yaşına çatmayanların işləri və hüquqlarının müdafiəsi üzrə komissiyalar haqqında" Əsasnaməninin 1-ci maddəsinə əsasən komissiyanın əsas məqsədi azyaşlılara tərbiyəvi təsir göstərməkdən, onların hüquqlarını və qanuni mənafelərini qorumaqdan, davranışına nəzarət etməkdən, qanunazidd əməllərinin qarşısını almaqdan, göstərilən məsələlərdə dövlət və yerli özünüidarəetmə orqanlarının, mülkiyyət formasından asılı olmayaraq müəssisələrin, idarələrin və təşkilatların fəaliyyətini əlaqələndirməkdən ibarətdir.
"Uşaq hüquqları və rifahı
haqqında" Afrika Xartiyasının 4 (1)-ci maddəsi də
müəyyən edir ki, hər hansı bir şəxs və
ya orqan tərəfindən uşağa aid görülən
bütün tədbirlərdə, ilk növbədə,
uşaq mənafelərinin üstünlüyü nəzərə
alınmalıdır.
"Uşaq hüquqları haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Qanununda da (maddə 5. Uşaq mənafelərinin
üstünlüyü) dövlət orqanlarının öz
fəaliyyətində uşaqların mənafelərini
üstün tutması, onların hüquqlarının təmin
olunmasına şərait yaratması əksini tapıb.
Buradan aydın olur ki, həm beynəlxalq, həm də
milli qanunvericilik səviyyəsində qəbul edilmiş
bütün aktlar-sənədlər bir məqsədə -
azyaşlıların mənafelərinin üstün
tutulmasına xidmət edir.
BMT-nin "Uşaq hüquqları haqqında"
Konvensiyasının 2-ci maddəsi bütün uşaqların
bərabər hüquqlara malik olduğunu bəyan edir. Uşaqların,
onların valideynlərinin və ya valideynləri əvəz
edən şəxslərin sosial və əmlak vəziyyətindən,
sağlamlığından, irqi və milli mənsubiyyətindən,
dilindən, təhsilindən, siyasi baxışlarından,
yaşadıqları yerdən asılı olmayaraq, uşaqlar
ayrı-seçkiliyə məruz qala bilməzlər. Uşaqlar valideynlərinin və ya valideynlərini əvəz
edən şəxslərin hərəkətlərinə
görə məsuliyyət daşımırlar. Valideynləri ilə bağlı səbəblərə
görə uşaqların hüquqlarının məhdudlaşdırılması
yolverilməzdir. Uşaqların nikahda və
ya nikahdan kənar doğulmasından asılı olmayaraq, onlar
valideynlərə münasibətdə eyni hüquqlardan istifadə
edirlər.
Uşaqlar öz hüquqlarını bilməklə
özlərinin konstitusion hüquqlarını tələb etmək
bacarığına malik olurlar. Onlar bərabərlik, təhsil,
yaşamaq, birləşmək, azadlıq, mülkiyyət, əmək,
şəxsi toxunulmazlıq, istirahət, mədəniyyət,
sağlamlığın qorunması, sağlam ətraf
mühitdə yaşamaq, ana dilindən istifadə, vətəndaşlıq
hüquqlarından, fikir, söz, vicdan, məlumat
azadlıqlarından, o cümlədən yerli və beynəlxalq
qanunvericilik aktlarında nəzərdə tutulmuş başqa
hüquq və azadlıqlarından sərbəst istifadə
edirlər.
Eyni zamanda uşaqlar vəzifələrini də bilməlidirlər. Cəmiyyətdə
davranış qaydalarına əməl etmək, Azərbaycan
Respublikasının dövlət rəmzlərinə bələd
olmaq, biliklərə yiyələnmək, özünü
faydalı fəaliyyətə hazırlamaq, valideynlərə,
digər vətəndaşların hüquq və mənafelərinə,
öz xalqının və başqa xalqların ənənələrinə
və mədəni sərvətlərinə hörmətlə
yanaşmaq, tarix və mədəniyyət abidələrini, ətraf
mühiti qorumaq və Azərbaycan Respublikasının
qanunvericiliyi ilə nəzərdə tutulmuş digər vəzifələri
yerinə yetirmək uşağın borcudur.
"Uşaq
hüquqları haqqında" Azərbaycan Respublikası
Qanununun 31-ci maddəsinə əsasən valideyn himayəsindən
məhrum olmuş uşaqların müdafiəsi onların
övladlığa, qəyyumluğa, himayəçiliyə,
digər ailəyə verilməsi, bunlar mümkün
olmadıqda, uşaqlara baxan müvafiq müəssisələrdə
yerləşdirilməsi üsulu ilə təmin edilir. Azərbaycan
Respublikası Ailə Məcəlləsinin 136-cı maddəsinə
əsasən qəyyumluq və himayə valideynlərini
itirmiş uşaqlara onların saxlanması, tərbiyə
olunması, təhsil alması, habelə onların hüquq və
vəzifələrinin qorunması məqsədilə müəyyən
olunur.
Uşaq
müəssisələrində saxlanan valideyn himayəsindən
məhrum olmuş uşaqlar Azərbaycan Respublikasının
qanunvericiliyində nəzərdə tutulmuş güzəşt
və imtiyazlardan istifadə edirlər.
Ailə Məcəlləsinin
56-cı maddəsinə müvafiq olaraq valideynlər öz
uşaqlarına münasibətdə bərabər hüquq və
vəzifələrə malikdirlər. Uşaqlar yetkinlik
yaşına çatdıqda, yetkinlik yaşına
çatmayan şəxslər nikah bağladıqda, habelə
yetkinlik yaşına çatmayan uşaqlar qanunvericiliklə
müəyyən edilmiş hallarda tam fəaliyyət qabiliyyəti
əldə etdikdə, valideynlərin bu fəsildə göstərilən
hüquq və vəzifələrinə xitam verilir.
Həmin
məcəllənin 58-ci maddəsinə əsasən, valideynlər
uşaqlarını tərbiyə etmək hüququna malikdirlər
və uşaqlarını tərbiyə etməyə
borcludurlar. Valideynlər uşaqlarının tərbiyəsinə,
sağlamlığına və onların psixi, fiziki, mənəvi
inkişafına görə məsuliyyət
daşıyırlar.
1999-cu il
22 iyun tarixdə qəbul edilmiş "Valideynlərini
itirmiş və valideyn himayəsindən məhrum olmuş
uşaqların sosial müdafiəsi haqqında" qanunla 23
yaşadək uşaqlar dövlət himayəsindədirlər.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 17-ci maddəsində
uşaqların hüquqi müdafiəsi ilə bağlı
başlanğıc müddəalar nəzərdə
tutulmuşdur. Həmin maddəyə görə
uşaqların qayğısına qalmaq və onları tərbiyə
etmək valideynlərin borcudur. Bu borcun yerinə yetirilməsinə
dövlət nəzarət edir. Valideynləri və ya qəyyumları
olmayan, valideyn qayğısından məhrum olan uşaqlar
dövlətin himayəsindədirlər. Uşaqları onların
həyatına, sağlamlığına və ya mənəviyyatına
təhlükə törədə bilən fəaliyyətə
cəlb etmək qadağandır. 15 yaşına
çatmamış uşaqlar isə işə
götürülə bilməzlər. Uşaq
hüquqlarının həyata keçirilməsinə
dövlət nəzarət edir.
Azyaşlılar
cinayət qanunvericiliyi ilə də qorunur. Belə ki,
uşaqların övladlığa götürülməsi, qəyyumluğa
(və ya himayəliyə) və ya himayədar ailəyə tərbiyə
olunmaq üçün verilməsi ilə bağlı qanunsuz
hərəkətlər gəlir əldə etmək arzusu ilə
törədildikdə Cinayət Məcəlləsinin
174-cü maddəsinə müvafiq olaraq cinayət məsuliyyəti
nəzərdə tutulur. Bu məcəllənin 176-cı maddəsi
əmək qabiliyyəti olan və işləyən valideynlər
tərəfindən yetkinlik yaşına çatmayan
uşaqların, habelə yetkinlik yaşına
çatmış, lakin əmək qabiliyyəti olmayan
övladlarının saxlanması üçün məhkəmə
tərəfindən müəyyən edilmiş vəsaiti
ödəməkdən qərəzli boyun
qaçırmağa görə cinayət məsuliyyəti
müəyyən edib. Sözügedən məcəllənin
103-cü maddəsi də bir qrupa mənsub olan
uşaqların zorla başqa bir
qrupa keçirməyə görə cinayət məsuliyyəti
nəzərdə tutur.
"Uşaq
hüquqları haqqında" Azərbaycan Respublikası
Qanununun 37-ci maddəsinə əsasən Azərbaycan dövləti
hərbi münaqişələr baş verən ərazilərində
olan uşaqların müdafiəsini beynəlxalq hüquq
normalarına uyğun olaraq təmin etməyi öz üzərinə
götürür. Hərbi birləşmələr
döyüş əməliyyatları zonasında olan
uşaqların təhlükəsiz yerlərə
köçürülməsi, onların həyatının və
sağlamlığının mühafizəsi
üçün bütün mümkün imkanlardan istifadə
etməlidirlər. 15 yaşına çatmamış
uşaqların hərbi əməliyyatlarda birbaşa
iştirakı qadağandır. Azərbaycan Respublikası
Cinayət Məcəlləsinin 116.0.5-ci maddəsinə
müvafiq olaraq, yetkinlik yaşına çatmayanları
silahlı qüvvələrə cəlbetmə cinayət əməli
kimi tanınır.
"Uşaq
hüquqları haqqında" BMT Konvensiyasının
Uşaqların silahlı münaqişələrə cəlb
edilməsinə dair Fakültativ Protokolu da uşaq
hüquqlarının xüsusi müdafiəyə ehtiyacı
olmasını bir daha təsdiq edərək, sülh və təhlükəsizlik
şəraitində onların vəziyyətinin heç bir fərq
qoymadan getdikcə yaxşılaşdırılmasını,
həmçinin, onların inkişafının və təhsil
almasının təmin edilməsini tövsiyə edir.
Ölkəmizdə
azlıqlara və yerli əhaliyə mənsub olan uşaqlar
öz mədəniyyətindən, ana dilindən istifadə
etmək və öz dininə etiqad bəsləmək
hüququna malik olduqları halda, təəssüf hissi ilə
qeyd etməliyik ki, Ermənistanın torpaqlarımıza təcavüzü
nəticəsində Azərbaycanın azyaşlı vətəndaşlarının
hüquqları pozulub və bu məsələdə beynəlxalq
birliyin dəstəyi sıfıra bərabərdir.
Azərbaycan
Respublikasında uşaqlara dövlət
qayğısının gücləndirilməsi, uşaq
problemlərinə vətəndaş cəmiyyəti
qurumlarının diqqətinin artırılması və
ölkənin uşaqlarla bağlı demoqrafik perspektivlərinin
müəyyənləşdirilməsi ilə əlaqədar
dövlət başçısının müvafiq sərəncamı
ilə 2009-cu
il "Uşaq ili" elan edilmişdir.
1 İyun Uşaqların Beynəlxalq Müdafiəsi
günüdür. 1950-ci il iyunun 1-də BMT Baş Assambleyası tərəfindən
təşkil olunan "Qadınların beynəlxalq
konfransı"nda uşaq hüquqlarının təmin edilməsi
ilə bağlı təkliflər irəli
sürülmüş və elə həmin tədbirdə də
1 iyun tarixini uşaqların beynəlxalq müdafiəsinə
həsr etmək qərara alınmışdır.
Uşaqlar bizim gələcəyimizdir. Gələcəyi
qorumaq isə təkcə qanunların deyil,
hamımızın borcudur.
Gülgün ŞƏFİYEVA,
Ədliyyə Nazirliyi Ədliyyə
Akademiyasının
əməkdaşı, III dərəcəli
ədliyyə qulluqçusu
Azərbaycan.- 2012.- 1 iyun.- S. 5.