Heydər Əliyevin
ali məqsədi insan
hüquqlarının müdafiəsi idi
Dövlətimizin tarixində həlledici məqamlar çox olub. 15 iyun 1993-cü il isə çox fərqli bir məqam, şərəfli bir tarixdir. Həmin gün Azərbaycanın siyasət tarixinə ən məsul, ən önəmli hadisə kimi həkk olub. Böyük qurbanlar bahasına qazanılmış azadlığımızın, dövlət müstəqilliyinin müqəddəratının müəyyən edildiyi ən gərgin və ağır günlərdə Heydər Əliyev xalqın iradəsi ilə ölkə rəhbərliyinə qayıdaraq tarixi xilaskarlıq missiyasına başladı. Bu hadisə şanlı tarixə malik müstəqil dövlətimizin qurtuluşunun başlanğıcı kimi dəyərləndirilərək Milli Qurtuluş Günü elan edilmişdir. Bu günün ölkəmizdə əlamətdar bayramlardan biri kimi qeyd olunması artıq ənənəyə çevrilmişdir.
Müasir tariximizin yaradıcısı olan ulu öndər Heydər Əliyev təkcə özünün ölməz əməlləri, ictimai-siyasi fəaliyyəti ilə deyil, həm də xalqa, dövlətə əmanət etdiyi böyük arzuları, düşüncələri və əsrlərə nümunə olacaq ideyaları ilə həmişəyaşardır.
Heydər Əliyevin dövlət xadimi kimi zəngin fəaliyyəti Azərbaycanın tarixində dərin iz buraxaraq əsl dövlət idarəçiliyi məktəbinə çevrilmişdir. Onun ikinci dəfə Azərbaycana rəhbərlik etdiyi 1993-2003-cü illər ərzində dövlət quruculuğu istiqamətində düşünülmüş, məqsədyönlü, ardıcıl, çevik həyata keçirilən dövlət siyasəti respublikanı geridə qalmış sovet respublikaları siyahısından çıxararaq, öz inkişaf sürəti ilə bütün dünyanın diqqətini cəlb edən bir ölkəyə çevirdi.
Xalqımızın əbədiyaşar oğlu Heydər Əliyevin XX əsrin və ümumiyyətlə bütün tarixin önəmli şəxsləri sırasında ilk yerlərdən birini tutması heç də təsadüfi deyildir. Birmənalı olaraq etiraf etmək lazımdır ki, ulu öndər həyatın sərt imtahanlarından, böyük və amansız mübarizələrdən mətanətlə keçmiş, həmişə də öz müdrikliyi ilə qalib gəlmişdir. Bu o dahi insanın xalqa tükənməz sevgisinin, Azərbaycana bağlılığının və bir də tarixin ona verdiyi böyük istedadın nəticəsidir.
Ümumiyyətlə, ulu öndər Heydər Əliyevin istər birinci dəfə, istərsə də ikinci dəfə Azərbaycanda hakimiyyətə gəldiyi dövrdə dövlət idarəçiliyində müəyyən bir zəiflik, bəsitlik mövcud olub. Ulu öndər böyük təşkilatçılıq bacarığı, zəngin idarəçilik səriştəsi ilə bunlara son qoyub. Onun rəhbərliyə qayıdışı ilə başlıca olaraq müstəqillik, azərbaycançılıq, dövlətçilik, ədalətlilik, demokratiya, milli tərəqqi, dünyəvilik kimi ümumbəşəri dəyərlər təşkil edən yeni bir ideologiyanın əsası qoyulmuşdur. Heydər Əliyev nəinki müstəqil Azərbaycan dövlətinin yaradılma konsepsiyasını işləyib hazırladı və həyata keçirdi, eyni zamanda Azərbaycan vətəndaşlarını birləşdirən, xalqımızı beynəlxalq aləmdə vahid amal, əqidə, məqsəd və məram ətrafında səfərbər edən milli təlim-azərbaycançılıq ideologiyasını yaratdı.
Heydər Əliyevin dövlət quruculuğu proqramında güclü dövlət anlayışı xüsusi yer tuturdu. O hesab edirdi ki, cəmiyyətin və dövlətin bütün sferalarını bürümüş dərin böhran şəraitindən çıxış yolu yalnız dövlət hakimiyyətinin radikal şəkildə gücləndirilməsindən, sosial, iqtisadi və siyasi proseslərin dövlət tənzimlənməsinin genişləndirilməsindən ibarətdir.
1996-1998-ci illərdə Azərbaycanda iqtisadi islahatların, dövlətin iqtisadi siyasətinin aparıcı istiqamətləri müəyyən edilməklə yanaşı, islahatların hüquqi bazası da genişləndirildi. Bu illər ərzində 20-dən çox idarəetmə orqanı ləğv olunmuş, maliyyə, bank, vergi və sığorta sistemində institusional dəyişikliklər aparılmışdı.
Heydər Əliyev ötən əsrin doxsanıncı illərinin sərt burulğanında ölkəmizi xilas etdi, sabitliyə nail oldu. 20 sentyabr 1994-cü ildə Azərbaycan Respublikasının siyasi, iqtisadi və informasiya blokadası şəraitində olduğu bir vaxtda "Əsrin müqaviləsi" imzalandı. Həmin dövrdə Azərbaycan haqqında dünyada təsəvvür ya ümumiyyətlə yox idi, yaxud da respublikamız barəsində yalnız mənfi rəy formalaşmışdı. Heydər Əliyev belə bir gərgin şəraitdə dünyanın 7 inkişaf etmiş qüdrətli dövlətini təmsil edən 11 neft şirkəti ilə "Əsrin müqaviləsi"ni imzalamağa müvəffəq oldu.
Ulu öndər Heydər Əliyev iqtisadi inkişafı ölkənin və dövlətin ən vacib vəzifəsi hesab edirdi. Məhz buna görə təsadüfi deyildir ki, onun dövlətçilik konsepsiyasında iqtisadiyyatın idarə olunması ilə bağlı iki cəhət başlıca yer tuturdu: Bunlardan biri dövlət tərəfindən ölkənin, ümumilikdə cəmiyyətin iqtisadi inkişaf strategiyasının müəyyənləşdirilməsi, ikincisi isə, dövlətin iqtisadi siyasətinin həyata keçirilməsini şərtləndirən mühüm amil kimi ölkə iqtisadiyyatına xarici investisiyaların cəlb olunmasıdır. Onun bu kəlamı ümummilli liderin iqtisadi inkişafa verdiyi əhəmiyyəti açıqlayır: "İqtisadiyyatı güclü olan dövlət hər şeyə qadirdir".
Demokratik təsisatların və qanunun aliliyi prinsiplərinin möhkəmləndirilməsi, hüquqi islahatların ardıcıl və keyfiyyətlə aparılması üçün Heydər Əliyev 1998-ci ilin dekabr ayında "Azərbaycan Respublikasında dövlət idarəetmə sistemində islahatlar aparılması üzrə dövlət komissiyasının yaradılması haqqında" fərman imzaladı ki, bu da səmərəli dövlət idarəetmə sisteminin formalaşdırılması istiqamətində aparılan islahatların başlanğıcını qoydu. Komissiya qısa müddət ərzində Azərbaycanda dövlət idarəetmə sisteminin islahatlarının konsepsiyasının layihəsini işləyib hazırladı. Layihədə islahatların dörd istiqamətdə aparılması nəzərdə tutulurdu:
- dövlət xərclərinin idarə olunması sisteminin yenidən qurulması;
- audit sisteminin islahatı;
- dövlət idarəetmə sisteminin (inzibati dövlət qulluğu) islahatı;
- hüquq və
məhkəmə sisteminin
islahatı.
Dövlət quruculuğu məsələləri
daim ümummilli lider Heydər Əliyevin diqqət mərkəzində olmuşdur. Onun tərəfindən
cəmiyyət və dövlət həyatının
bütün sahələrində
olduğu kimi, hüquqi sahədə də köklü islahatlar aparılmışdır. Bu islahatların
həyata keçirilməsinin
əsasını "Heydər
Əliyev Konstitusiyası"
kimi tarixə düşən 1995-ci il noyabrın 12-də
ümumxalq səsverməsi
ilə qəbul olunan ilk müstəqil Konstitusiyamız qoydu. Burada dövlət quruculuğunun əsasları
müəyyənləşdirilmiş və
onun maddələrinin
üçdə bir hissəsi insan hüquqlarına və onların təminatlarına
həsr edilmişdir.
Hüquq və məhkəmə sisteminin islahatları dövlət idarəetmə
sisteminin mühüm tərkib hissəsidir. Bu sahədə islahatlara hələ 1997-ci ildən
"Məhkəmələr və hakimlər haqqında" qanunun qəbul olunması ilə başlanmışdır.
Ötən müddət ərzində
Konstitusiya Məhkəməsi
yaradılmış, qanunvericilik
yolu ilə hər bir vətəndaşın
pozulmuş hüquqlarının
müdafiəsi üçün
məhkəməyə müraciət
etməsinə bütün
maneələr aradan qaldırılmışdır. Xüsusi mülkiyyətin, seçki
hüququnun müdafiəsi,
dövlət orqanlarının
hərəkətlərindən və qərarlarından şikayətlər kimi yeni kateqoriyalı işlər meydana gəlmişdir.
Beləliklə, qısa müddətdə
hüquq sisteminin təməlini təşkil
edən mühüm qanun və məcəllələr
qəbul edildi, məhkəmə və hüquq-mühafizə orqanlarının
funksiya və səlahiyyətlərinə yenidən
baxıldı. Nəticə etibarilə Azərbaycanda
əvvəlkindən prinsipcə
köklü surətdə
fərqlənən yeni
hüquq və üçpilləli müstəqil
məhkəmə sistemi
formalaşdırıldı. İndi biz fəxrlə deyə bilərik ki, ali məqsədi insan haqlarının müdafiəsinə
xidmət edən Azərbaycanın yeni hüquq sistemi fəaliyyətdədir. Aparılan
islahatlar nəticəsində
ölkənin bütün
hüquq sistemində köklü dəyişikliklərə
səbəb olan yeni mütərəqqi qanunlar, o cümlədən
"Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında", "Məhkəmələr
və hakimlər haqqında", "Prokurorluq
haqqında", "Polis haqqında",
"Əməliyyat-axtarış fəaliyyəti haqqında"
qanunlar və digər sənədlər
qəbul edildi.
Bu gün inamla demək olar ki, məhkəmələrin
müstəqil fəaliyyət
göstərməsi üçün
kifayət qədər
hüquqi baza mövcuddur. Məhkəmələrin müstəqilliyinin təminatı Konstitusiyada,
"Məhkəmələr və hakimlər haqqında" qanunda, digər qanunvericilik aktlarında geniş şəkildə öz əksini tapmışdır.
Hakimlərin müstəqilliyinin təmin edilməsi üçün dövlət
tərəfindən bütün
tədbirlər görülmüşdür.
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına
dəyişikliklər edilməsi
haqqında 2002-ci il avqustun 24-də gerçəkləşən referendum respublikada həyata keçirilən məhkəmə-hüquq
islahatlarına yeni bir töhfə vermişdir.
Azərbaycanın məhkəmə sistemi gündən-günə təkmilləşərək
inkişaf edir. Dünya ədliyyə
sisteminə inteqrasiya edən Azərbaycan özünün hüquqi
bazasını daha da möhkəmləndirməklə
bu sahədə uğurlarını gündən-günə
artırır. Məhkəmə sistemində çalışan
insanlar isə ona göstərilən etimadı doğrultmaq üçün üzərinə
düşən işin
öhdəsindən layiqincə
gəlməyi, vətəninə,
xalqına ləyaqətlə
xidmət göstərməyi
özünün şərəfli
vəzifəsi hesab edir.
Bu gün ulu öndər Heydər Əliyevin dediyi "Hüquq-mühafizə orqanlarında
işləyən, yaxud
işləmək istəyən
hər bir vətəndaş bilməlidir
ki, ondan birinci növbədə Azərbaycan dövlətinə
sədaqət tələb
olunur. Mənəvi saflıq, mənəvi
paklıq, mənəvi
keyfiyyətlər tələb
olunur" fikirləri
bu strukturların hər bir əməkdaşının
həyat devizinə çevrilməlidir.
Elmir ALIŞZADƏ,
Gəncə Apelyasiya Məhkəməsi
aparatının rəhbəri
Azərbaycan.- 2012.- 14 iyun.- S. 4.