Möcüzəli
təranələr dünyası
Bu il görkəmli sənətkarımız Habil Əliyevin 85 yaşı tamam olub. Sənətində əbədilik yaşamını qazanmış Habil Əliyev haqqında indi hansı sözü tapıb deyəsən ki, onun kamanından qopan kövrək pıçıltını, həzin nəğməni, harayı olduğu kimi ifadə edə bilsin?! Ustadın kamanda ifa etdiyi muğamlar, xalq havaları, təsniflər möcüzəli təranələr dünyasıdır. Alovu ürəkləri yandıran, adamı ağladan, düşündürən bu ovsunlu sədaların sehri təbiətin özü kimi sadə və mürəkkəbdir. Ondan ancaq ariflər baş aça bilər. Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə vaxtilə ustadın sənəti haqqında belə deyirdi: "Habil əslində xalq musiqi yaradıcılığının ifaçısıdır. Lakin onun ifasında "Habil çaları" da var. Bizi valeh edən də budur. Çünki biz bu çalarları Habilə qədər heç bir kaman ifaçısında görməmişik. O, sadəcə çalmır, yaradır. Bəziləri kimi yaradıcılıqda axtarışlarını eninə-uzununa yox, dərin qatlara tuşlayan Habil düşündüyünə görə bizi də düşündürməyi bacarır. Düşündürməyən sənət sənət deyil. Buna görə də biz Habilə çalğıçı, yaxud ifaçı deyil, sənətkar deyirik".
Ürəyinin çırpıntılarını barmaqları ilə kamana yetirərək onun tellərində tufan qoparan Habil Əliyev Azərbaycan mədəniyyətində öz məktəbini, ənənəsini yaratmış görkəmli ifaçılarımızdan ən qüdrətlisidir. Çağdaş mədəniyyətimizin çox istedadlı nümayəndəsi olan bu kaman ustadı haqqında sənətşünaslıq doktoru, professor İlham Rəhimli öz fikirlərini belə ifadə edir: "Mədəniyyətimizdə möhkəm platformalı nadir şəxslər olmasa, musiqi sənətimiz əvvəl öz formasını, sonra isə məzmununu və mahiyyətini tam dəyişə bilər. Habil kamanı bu baxımdan, sözün tam mənasında, Azərbaycan xalqının mədəniyyət xadimi kimi də təhlil etmək, sənətinin mahiyyətini həmin istiqamətdə araşdırmaq təbiidir". Müəllifin fikrinə qoşulsaq, bu təbiiliyə səbəb odur ki, Habil Əliyevin kamanında yüksək sənətkarlıqla ifa olunan musiqinin dərin xəlqiliyi, tarixiliyi ön planda qalır və estetik təsir öz işini görür. Habil Əliyevin Azərbaycan mədəniyyətinə ən böyük xidmətidir ki, bu mahir ifaçı xalq musiqisinin xalqa məxsusluğunu öz istedadının gücü ilə kamanında böyük məharətlə təsdiqlədi.
Əlbəttə, kamançada çalanlarımız çox olub. Habil Əliyevdən öncə də, sonra da. Bu sənətin fədailəri sırasında Habil Əliyev fərqli olaraq qalmaqda davam edir. Bu məxsusluq o qədər qüdrətli və təsirlidir ki, orta əsrlərdən üzübəri təriflənən, klassik ədəbiyyatda adı tez-tez çəkilən kamançanın az qala yaradıcısı, məhz ilk çalanı da Habildir deyə düşünürük. Çünki ustad sənətkarımız kamançanın həyatını tamam dəyişdi. Onun avazına yeni xallar, rənglər, ovqatlar, nalələr qatdı. Bu, hər kəsə nəsib olan sənət uğuru deyil ki, çalğısının ilk təranələrindən kamanı dilləndirənin məhz Habil olduğunu dərhal hiss edirik. Böyük sənətkarımız bu möhtəşəm zirvəni fəth edərək əzablı yollar keçib. Habil müəllim deyir: "Həmişə hər yerdə çalışmışam ki, məni yalnız adi çalğıçı kimi dinləməsinlər. Muğamın xarakterinə uyğun hekayətə qulaq assınlar. Onlara elə gəlsin ki, bu musiqili ovqatı yaradan öz ürəyinin hekayətini söyləyir. Bu səbəbdən də həmişə gözümü yumub ürəyimlə tellərin ünsiyyətinə çalışıram". Elə onun sənətinin cazibəsinin də kökü buradadır. Unudulmaz Bəxtiyar Vahabzadə Habil müəllimə, onun sevimli kamanına bəlkə onlarca şeir həsr edib. Hər dəfə də öz heyrətini poetik dilə gətirib:
Bu ağac parçası yanmayır özü,
Ancaq
od-ocaqsız yandırır bizi.
Onun atəşinə
od şan-şan olur,
Bu səsin oduna alışır su da.
Ağac hər
atəşə alışan olur,
Bəs niyə alışmır belə bir oda?
Habil kamanının ovsunlu ifaları Azərbaycan
muğamlarına, xalq mahnılarına, bütövlükdə
musiqi dünyamıza yeni bir çağlayış qüdrəti,
titrəyiş, daha dəqiq desək, kaman mərhələsi
gətirdi.
Ötən əsrin 50-ci illərinə qədər
"Bayatı-Qacar", "Bəstənigar",
"Bayatı-Şiraz", "Bayatı-Kürd",
"Segah", "Zabul" muğamlarını
çoxları ifa edib. Xalqımızın
ruhunda, ürəyimizin dərinliklərində əbədiyaşarlıq
tapmış bu bəşəri incilərin məhz Habil
kamanında öz yozumu oldu. Sanki bu
muğamlara yeni təravətli ömür, qəribə cazibə
qüdrəti gəldi. Hər dəfə onları
Habilin ifasında dinləyəndə ilk dəfə
eşidirmiş kimi heyrətlə varlığımıza
çəkirik və bizə elə gəlir ki, ustadın
bundan sonra belə möcüzəli çalğısı ola bilməz. Amma sənətdə
zirvə silsilə dağa bənzəyir. Habilin
hər ifası möcüzədir. Maraqlısı
da odur ki, bu qəribə hal davam etməkdədir.
Özünün maraqlı bir fikri var: "Hər kəs
öz sənətində snayper olmalıdır. Hədəfi düz seçsin,
yanılmasın". Bax, elə buna
görə də Habil Əliyev illər boyu əzizlədiyi
kamanına qarşılıqlı etibar və vəfa göstərdi.
85 yaşlı ustadımız Ağdaş rayonunun Üçqovaq kəndində anadan olub. Özünün dediyinə görə, uşaqlıqda bəxti onda gətirib ki, məktəbdə oxuduğu illərdə dövrün məşhur xanəndəsi və musiqi müəllimi Əhməd Ağdamski onların evində kirayədə qalıb. Əhməd Ağdamskinin hər axşam müxtəlif qonaqları olardı. Onun yanına əsasən musiqiçilər gələr, muğamlardan, təsniflərdən, xalq mahnılarından danışar, yeri gəldikcə də onlardan parçaları ya tarda, ya da kamançada ifa edərdilər. Bütün bu baş verənlərə uşaq marağı ilə qulaq kəsilən Habilin qəlbinə sənət məhəbbəti də elə o illərdən düşmüşdür. Habil Əliyev ömrünün dünənini xatırlayanda söyləyir: "Mənim sənət aləminə gəlməyimdə iki xeyirxahım olub. Onlardan biri Əhməd Ağdamski, o birisi isə anamdır. Əhməd Ağdamski mənə sənətin nə olduğunu anlatdı, anam isə məndə sənətə məhəbbət yaratdı".
Habil məktəbə gedəndə 6
yaşı vardı. Musiqi
alətləri boyundan hündür idi. Əvvəllər tar
sinfində oxumaq istəsə də, aləti sinəsində
tuta bilmədiyindən kamançanı seçmək məcburiyyətində
qalıb. Sinif yoldaşlarından fərqli olaraq bir neçə
ay Habil kamançanı dizi üstündə yox, stol üstündə qoyub çalarmış.
Ritmi düzgün tutması, musiqi duyumu,
xüsusilə də yaddaşı onu hamıdan fərqləndirdi.
Yeddinci sinfi və musiqi təhsilini bitirdikdən
sonra Habil Əliyev pedaqoji məktəbə daxil olub. Bu o zaman idi ki, İkinci Dünya müharibəsinin
vahiməsi ölkəmizi bürümüşdü. Ailənin bütün ağırlığı
ananın və Habilin çiyinlərinə
düşmüşdü. Böyük
qardaşı Məhəmmədiyyənin cəbhədən
qara kağızı gəlmişdi. Habil Əliyev
danışırdı: "Anam nalə çəkib şivən
qoparırdı. Mən ağlaya bilmirdim, ancaq
çalırdım. Dərdimi kamana
deyirdim. Onda elə bil bütün
anaların, bacıların kədəri kamançamın simlərinə
hopurdu. Sanki çəkilən ah-fəryadların
əks-sədası kimi yeni bir musiqi parçası
yaranırdı. İndi də kamanımda
o sədalar, o fəryadlar qalmaqdadır".
İkinci Dünya müharibəsi Habilgilin ailəsinə
ağır zərbə vurdu. Atanın və
böyük qardaşın həlak olması onları çətin
duruma saldı. Habilin böyük
bacısı İmişlinin Məzrəli kəndində
yaşayırdı. Habil də
kamançasını qoltuğuna vuraraq onlara gedib, xalq şənliklərində,
toy-büsatlarda iştirak edib. "Payıma düşən
pulu anamgilə yollayırdım", - deyən Habil 1947-ci ildə
Ağdaşa qayıdaraq pionerlər evində dərnək rəhbəri
vəzifəsində işləyib.
Sonralar Asəf
Zeynallı adına musiqi məktəbində
oxumaq üçün Bakıya gələn Habilin qeyri-adi
istedadı bəstəkar Süleyman Ələsgərovun diqqətini
çəkib. O, həmin məktəbin direktoru vəzifəsində
çalışırdı. Məşhur tarzən,
muğam bilicisi Qurban Pirimovdan, xanəndə Seyid
Şuşinskidən sənət sirlərini öyrənən
Habil bu dəfə ifaçılığı ilə bəstəkar
Soltan Hacıbəylinin diqqətini cəlb edib. Təbiətən həssas və xeyirxah olan Soltan
müəllim Habilə filarmoniyada işləməyi məsləhət
görüb. O vaxt filarmoniyanın direktoru Şəmsi Bədəlbəyli
idi. Soltan Hacıbəyli, Niyazi, Səid Rüstəmov gənc
çalğıçıya diqqətlə qulaq
asmış, onun ifasındakı muğam və xalq
mahnılarını məftunluqla qarşılamışlar.
Beləliklə, 1953-cü ildən Müslüm Maqomayev
adına Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasında fəaliyyətə
başlayan Habil Əliyev öz kamançası ilə Seyid
Şuşinski, Həqiqət Rzayeva, Zülfü Adıgözəlov,
Xan Şuşinski, Mütəllim Mütəllimov, Fatma Mehrəliyeva,
Şövkət Ələkbərova, Sara Qədimova kimi sənətkarları
müşayiət edib.
Habil Əliyevin televiziyada ilk konserti 1961-ci ildə olub. İfa etdiyi
"Segah" muğamı dövrün görkəmli sənətkarları
tərəfindən bəyənilib. O, bir çox
muğamlarımıza yeni kamança həyatı verib. Ötən əsrin 50-ci illərindən
başlayaraq mahir kamança ustası kimi məşhurlaşan
Habil Əliyev hələ sovet dövründə
dünyanın 30-dan artıq ölkəsində konsert
proqramları ilə çıxış edib. Azərbaycan
muğamlarının səsi haralardan gəlmirdi: Fransa,
Polşa, Misir, Bolqarıstan, Monqolustan, Hindistan, Pakistan,
Türkiyə, İran, İsveç, Hollandiya, Şotlandiya, Əlcəzair,
Tunis, İngiltərə, İrlandiya, Yaponiya, Suriya, Mozambik,
İtaliya, Almaniya, İsveçrə, Amerika... Bu
ölkələrin səhnəsində Habil Əliyev xalq
mahnılarımızı səsləndirib, muğamlarımızı
ifa edib.
Ustad sənətkar virtuoz ifaçılığı ilə
yanaşı, gözəl mahnıların da müəllifidir. Onun bəstələdiyi
15-dən artıq mahnı bu gün tanınmış
ifaçılar tərəfindən sevilə-sevilə oxunur.
Sənət meydanına çıxdığı gündən
musiqi mədəniyyətimizin ənənəsini yaşadaraq
inkişaf etdirən Habil Kaman Azərbaycan ifaçılıq
sənətinə "Habil segahı"nı
bəxş etdi. Dünya şöhrətli bəstəkar
Firəngiz Əlizadənin görkəmli sənətkara həsr
etdiyi "Habilsayağı" simfonik əsəri artıq
dünyanın bir çox ölkəsində
tamaşaçılar tərəfindən rəğbətlə
qarşılandı.
Həmişə sənətə ciddi münasibət bəsləyən
Habil Əliyevin milli musiqi tariximizdə özünəməxsus
yolu var. "Mən həmişə kamanı ürəyimlə,
duyğularımla dilləndirmişəm. Kamanla
ünsiyyətdə olanda mən tamaşaçını da
görməmişəm. Filarmoniya bizim müqəddəs
ocağımız sayılıb. Mən
indi də ora gedəndə həyəcanlanıram. Görün, orada kimlər konsert verib?! Filrmoniyanın o möhtəşəm səhnəsində
kimlərin ruhu dolaşır?!"
Misilsiz ifası ilə pərəstişkarlarını
sehrləyən Habil Əliyev yalnız dinləyiciləri,
tamaşaçıları deyil, həmkarlarını da valeh
edən ustaddır. Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafında göstərdiyi xidmətlərə görə
1964-cü ildə əməkdar, 1978-ci ildə xalq artisti fəxri
adlarına layiq görülüb. Dövlət tərəfindən
müxtəlif orden və medallar alan Habil Əliyev
hazırda Prezident təqaüdçüsüdür. 1997-ci
ildə ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən
"Şöhrət", 2007-ci ildə anadan olmasının
80 illiyi ilə əlaqədar ölkə Prezidenti cənab
İlham Əliyev tərəfindən "İstiqlal"
ordenləri ilə təltif edilib. Ürəyinin
səsini kamanda dilləndirən və bizi bu sədalarla
ovsunlayaraq kövrəldən, düşündürən, eləcə
də sabahımıza ümid dolu anlar yaşadan Habil Əliyev
hazırcavab bir insandır. Onunla
bağlı çoxlu lətifələr var. Bəzilərini
özü, bəzilərini də xalq onun haqqında
yaradıb. Ömrünün 85-ci baharını
yola salan böyük sənətkarımızla elə
özünün təbəssüm doğuran lətifələri
ilə ayrılmaq istəyirik.
* * *
Bir gün Habil Əliyev səsini
xoşlamadığı bir müğənni ilə
üz-üzə gəlir. Onun kefsiz olduğunu
görüb soruşur ki, nə olub? Müğənni
gileylənir:
- Həkimdən
gəlirəm. Dedi ki, məndə möhkəm duzlaşma
gedir.
Habil Əliyev
dərhal cavab verib:
- Həkim
gözünün içinəcən yalan deyir. Azərbaycanda
səndən duzsuz adam yoxdur, fikir eləmə.
* * *
Habil müəllim danışır ki, qardaşım
Tahir "Azərbaycan məktəbi" jurnalında işləyirdi. Ağdaşlıların
bir-birini tutan olmadığını yaxşı bildiyimdən
ondan soruşdum:
- Sizin
jurnalda səndən başqa ağdaşlı işləyir?
- Yox, -
dedi. - Tək mənəm.
Dedim:
- Onda
özünü özündən qoru.
* * *
Bir dəfə mədəniyyət naziri Zakir
Bağırovla filarmoniyanın qabağında üz-üzə
gəldik. Salamlaşdıq. O, ciddi şəkildə dedi:
- Habil,
tarını köklə, gedirik Bolqarıstana.
Cavab
verdim:
- Zakir
müəllim mən tar çalmıram, kamança
çalıram.
O, təəccüblə
soruşdu:
- Bahoo,
Habil, sən də keçdin kamançaya?
Allah sizə
ömür versin, Habil müəllim! Düşündürməkdən,
güldürməkdən qalmayasınız!
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.-
2012.- 14 iyun.- S. 6.