Eks-prezidentlər
barədə qanunun qəbul edilməsi Azərbaycanda
demokratik islahatların, siyasi
mədəniyyətin və milli birliyin inkişafında yeni
mərhələnin başlanğıcıdır
Azərbaycan dövləti müstəqilliyinin bərpasının ilk illərindən hüquqi dövlət və demokratik cəmiyyət quruculuğunu strateji xətt kimi müəyyənləşdirərək onu ardıcıl olaraq reallaşdırmaqdadır. İnkişafın yeni mərhələsində, 2009-cu ildə keçirilən referendumda hüquqi qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi, eks-prezidentlərə status verilməsi nəzərdə tutulmuş və Konstitusiyanın 108-ci maddəsinə belə bir əlavə edilmişdi: "Əvvəllər Azərbaycan Respublikasının Prezidenti seçilmiş şəxsin təminatı qaydaları Konstitusiya qanunu ilə müəyyən edilir".
"Azərbaycan Respublikasının keçmiş prezidentinin və onun ailə üzvlərinin təminatı haqqında" Konstitusiya qanununun layihəsi dövlət müstəqilliyinin bərpasının 20-ci ildönümündə, 2011-ci ilin noyabrında müzakirəyə çıxarılaraq təsdiq edilmiş və Konstitusiya qanunu olduğundan 6 aydan sonra parlamentdə ikinci səsvermədən keçərək iyunun 12-də qəbul edilmişdir.
Beləliklə, son illər ən çox müzakirə edilən, Azərbaycanı dünyanın inkişaf etmiş, sivil, demokratiya ölkələrindəki qanunvericilik səviyyəsinə daha da yaxınlaşdıran qanun qəbul edilib. Demokratiyanın inkişaf etdiyi ölkələrdə bu qanun sabiq dövlət xadimlərinə öz vəzifələrini icra edərkən həyata keçirdikləri fəaliyyətin hüquqi çərçivədə dəyərləndirilməsinə təminat verir.
İndiyə qədər səslənən mövqelərdə, kimlərsə qanunun gec qəbul edildiyini, kimlər isə prosedurların ləngidildiyini və s. məqamları qeyd edirdi. Nəzərə alsaq ki, ABŞ-da analoji qanun 1958-ci ildə, yəni ABŞ-ın 34-cü prezidenti dövründə qəbul edilmişdir, yaxud da hazırda ABŞ-da 44-cü, bizdə isə 4-cü prezidentdir, o zaman qanunun gec, yoxsa tez qəbul edildiyi, dövlətimizin öz siyasətində demokratik islahatlara nə dərəcədə həssas yanaşdığı birmənalı məlum olur.
İndiyə kimi Azərbaycanda eks-prezidentlər var idi. Lakin onlar haqda qanun yox idi.
Qanunda hər şeydən əvvəl ali dövlət
vəzifəsini tutmuş
şəxsin təhlükəsizliyi
və maddi təminatı ilə bağlı məsələlər
öz əksini tapmış, ali dövlət vəzifəsini
tutmuş şəxsin
prezident toxunulmazlığına
malik olması müəyyənləşdirilmişdir. Eks-prezident statusu Azərbaycanda müstəqillik illərində
dövlət başçısı
vəzifəsini yerinə
yetirmiş bütün
şəxslərə aid edilmişdir.
Dünya
təcrübəsində xüsusi
istisnalar mövcuddur və qanunla müəyyən edilən
hallarda həmin status şamil olunmaya da bilir.
Bu qanunun qəbul
edilməsi böyük
tarixi əhəmiyyətə
malikdir və geniş tədqiqatların
mövzusudur. Qanunun qəbul edilməsi
Azərbaycan dövlətçiliyinə
həm siyasi, həm hüquqi, həm də mənəvi baxımdan böyük töhfə verəcəkdir. Burada qanunun
Azərbaycan dövlətçiliyi
və cəmiyyətimiz
üçün nə
kimi əhəmiyyət
daşıdığına bir neçə aspektdə toxunmaq istərdik. Bunlar ilk növbədə, qanunun hüquqi, siyasi, milli-mədəni və beynəlxalq aspektləridir.
Əlbəttə, qanun ilk növbədə,
hüquqi sənəddir. Konstitusiyaya
uyğun olaraq bu qanun impiçment
yolu ilə vəzifəsindən azad edilməmiş bütün prezidentlərə
şamil oluna bilər. Söhbət məsuliyyətdən azad
olmaqdan deyil, məsuliyyətə cəlb
edilmənin müxtəlif
prosedurlarından və
fərqli vaxtlarından
gedir.
Hər bir sıravi vətəndaş üçün
olduğu kimi, hər bir dövlət
başçısı üçün
də fəaliyyətinin
qanunverici əsasları,
hüquqi statusu olmalıdır.
Sivil dünya qanunları belədir. Müasir tarixdə keçmiş dövlət başçılarına
qarşı müxtəlif,
qeyri-sivil münasibətlərə
dair çoxsaylı nümunələr var. Nə
qədər təqdirəlayiq
haldır ki, demokratik cəmiyyət quruculuğuna yeni qədəm qoymasına, mürəkkəb bir tarix yaşamasına baxmayaraq, Azərbaycanın müstəqillik
tarixində bu kimi presedentlər olmamış,
bundan sonra da heç zaman
olmayacaqdır.
Azərbaycanda hüquqi dövlət
quruculuğu yolunda ardıcıl islahatlar həyata keçirilir. Eks-prezidentlər haqda qanun müstəqillik dönəmində ali vəzifələri icra edən prezidentlərlə
bağlı hüquqi
qərarı əks etdirən sənəd kimi dövlət quruculuğunda gedilən yolun konkret mərhələsini
əks etdirir. Azərbaycan bu qanunla dünyanın demokratik baxımdan yüksək inkişaf etmiş, sivil cəmiyyətlərində
eks-prezidentlərin statusunu,
hüquqi təminatını
müəyyənləşdirən ölkələr sırasına
daxil oldu.
Eyni zamanda hər bir qanuna çoxçalarlı
prizmadan baxılır
və dəyərləndirilir.
Bu qanun bir tərəfdən,
Azərbaycanda prezidentlik
institutunun hüquqi modernləşməsi və
təkmilləşməsinə yol açır, demokratik siyasi mübarizədə hakimiyyətə
gəlməyin və hakimiyyətdən getməyin
sivil ənənələrinin
formalaşdığının artıq dönməz şəkil almasına dəlalət edir, digər tərəfdən
isə, Azərbaycanda
eks-prezidentlik ənənələrinin
qanunvericiliklə təminatı
həyata keçirilir.
Siyasi əhəmiyyəti baxımından
qanun Azərbaycanın
dövlətçilik ənənələrinin,
siyasi sistemin inkişafında demokratiya
yolunu seçən dövlətin islahatların
hansı mərhələsində
olduğunu dəyərləndirmək
üçün mükəmməl
bir indikatordur. Yəni keçid dövründə olan bir dövlətdə belə qanunlar qəbul edilə bilməz. Dünyanın yalnız demokratik baxımdan inkişaf etmiş, ardıcıl irəliləyən ölkələrində
bu qanun qəbul edilir. Deməli, Azərbaycanda siyasi sistem daha
yüksək mərhələyə
qədəm qoymuş,
inkişafın yeni mərhələsində irəli
sürülən keyfiyyət
dəyişiklikləri reallaşmaqdadır.
Dövlət başçısı
bəyan etdiyi kimi, "Hər bir azərbaycanlının
prezidenti olduğunu"
əməli şəkildə
sübut edir. Qanun ali siyasi
səviyyədə ölkəmizdə
milli barış, dialoq və vətəndaş sülhü
üçün hər
cür şərait yaratmaq məramının,
cəmiyyətdə siyasi
mədəniyyətin daha
da inkişaf etməsinin göstəricisidir.
Qanun onu göstərir ki, Azərbaycanda demokratiya və siyasi mədəniyyət paralel olaraq inkişaf etməkdədir.
Bu gün dünyanın
qeyri-sabit bölgələrinin
ən çox Şərqdə olduğu
bir vaxtda Azərbaycan yenə də Şərq məkanında eks-prezidentlər
haqda qanun qəbul edən ilk dövlətlər sırasında
yer alır. Belə qanunlar qəbul edilənə qədər dünyanın
bir sıra ölkələrində zaman-zaman
problemlər yaşanıb.
Qanun mühüm milli-mənəvi
əhəmiyyətə malikdir.
Ölkədə demokratik
dəyərlərə üstünlük
verilməsinin, ali dövlət vəzifəsini
icra etmiş şəxslərə siyasi
mədəniyyət və
sayğı ilə yanaşmağın, Azərbaycanda
siyasi dialoq mühitinin formalaşmasının
yeni bir mərhələsinin yarandığını
göstərir.
Demokratiyanın inkişafına aparan
yol sabitlikdən, sivil siyasi mübarizədən
keçir. Adətən
hüquqların təmin
edilməsindən danışılırsa,
bu, insan ləyaqətinə hörmətdən
ayrı başa düşülən məsələ
deyil. Hüquqlara hörmət insan ləyaqəti ilə yanaşı, dövlətin
bütövlüyünü və milli birliyini
təmin edir. Demokratiya və humanizm ayrılmaz anlayışlardır. Qanunun
bütün eks-prezidentlərə
şamil edilməsi bunu bir daha
göstərir: dövlətimiz
humanizm prinsiplərinə
dönmədən əməl
edir. Qanunun qəbulu ölkədə
barışa, dialoq mühitinin daha da inkişaf etməsinə mühüm
təsir göstərərək
hər şeydən əvvəl dövlətin
cəmiyyətdə dialoq,
konsensus, vətəndaş
sülhünün, barış
mühitinin və sabitliyin bərqərar olması üçün
siyasi iradəsinin olmasına dəlalət edir.
Qanunun qəbul edilməsi beynəlxalq əhəmiyyətə
malikdir. Dünya birliyində Azərbaycanda
siyasi islahatların mütərəqqi məzmununa
dair təsəvvürlərin
və nüfuzunun artmasına xidmət edir. Son illər ölkəmizin dünya siyasətində beynəlxalq təşkilatlarda
təmsil olunması da bu artan
nüfuzun göstəricisidir.
Beynəlxalq aspektdə
digər məqam odur ki, bu
gün dünya parlamentlərində uydurma
tarixi hadisələrə
siyasi qiymət verənləri, keçmişi
bu günün gözü ilə təhlil edənləri qınayırıq. Azərbaycan
tarixə obyektiv qiymət verilməsini
"siyasiləşdirməyin" doğru olmadığına
dair örnək nümunəni ortaya qoyur.
Bəzi
fikirlərdə qanunun
qəbul edilməsi siyasi islahatların
"ilk addımı" adlandırılır.
Reallıqda isə, müstəqilliyin
ilk illərindən bu
siyasət həyata keçirilir və inkişafın yeni mərhələsində daha
qətiyyətlə davam
etdirilir. Qəbul edilən qanun Azərbaycanda məhz inkişafın hansı mərhələsində olduğunu
və demokratik islahatlar yolunun dönməzliyini sübut
edir.
Qanun Azərbycanın gələcəyi
baxımından
olduqca böyük
əhəmiyyətə malikdir.
Dövlətimizin müəyyən
etdiyi və hədəfə aldığı
məqsədlərin ardıcıl
həyata keçirilməsinin
sübutu kimi qanun bir daha
onu göstərir ki, Azərbaycan sürətli inkişaf edir, demokratikləşmə
prosesi genişlənir.
Bu irəli sürülən
və "Güclü
dövlət və yüksək rifah"ın
təmin edilməsinə
yönələn siyasətin reallaşmasına doğru
atılan qətiyyətli
addımlardandır. Azərbaycanın
müasir, qabaqcıl dövlət olmaq siyasəti yönündə
qəbul edilən ilk qanunlardan biridir.
Əminliklə demək olar ki, "Azərbaycan Respublikasının keçmiş
prezidentinin və onun ailə üzvlərinin təminatı
haqqında" Konstitusiya
qanunu qəbul edilməsi Azərbaycan dövlətçiliyinin tarixinə
yeni ənənə, cəmiyyətimizə yeni
siyasi və sivil mədəniyyət amilini, nümunəsini gətirəcəkdir. Siyasi
sistemdə proseslərin
yalnız Konstitusiya və qanun çərivəsində
aparılması hüquqi
dövlətçiliyin daha
da möhkəmləndirlməsinə
böyük töhfədir.
Tahirə ALLAHYAROVA,
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Strateji
Araşdırmalar Mərkəzinin
şöbə müdiri
Azərbaycan.- 2012.- 17 iyun.- S. 3.