Günahsız
müqəssirlər
Ötən əsrin əvvəllərində və sovet hakimiyyətinin ilk illərində yaşamış, həyatını xalqının milli azadlığı uğrunda mübarizəyə qurban vermiş vətənpərvər şair, publisist, ədəbiyyatşünas Əlabbas Müznibin anadan olmasının 130 illiyi tamam olur. Onun həyat yolu Azərbaycan xalqının taleyini əks etdirən ibrətamiz hadisələrlə zəngindir. 85 il əvvəl yazdığı bir şeiri bu gün də öz aktullığı ilə diqqət çəkir.
Cahanda hər kəsin rəhnümasıdır tarix,
Əsiri-zülməti-qəhrin ziyasıdır tarix,
Hüquqi
səlb olunan millətin bu gün məncə,
Hünərli, qüvvətli tək bir
xüdasıdır tarix.
Əlabbas Mütalib oğlu Əhmədov (bəzi mənbələrdə
Mütəllibzadə) 1882-ci ildə Bakıda anadan olub. Öz ata babasının
şəcərəsi haqqında şəxsi anketində belə
yazıb: "Atam Mütəllib, babam Əhməd Ələsgər
oğlu, Ələsgər Yusif oğlu, Yusif Novruzəli
oğludur".
Atası
Mütəllib kişi daşyonan olub. Bu səbəbdən də Əlabbas uşaqlıqda
heç bir xüsusi təhsil görməmişdir. Özü də mollaxanada oxumuşdur. Burada da sonadək davam gətirə bilməmişdir.
On yaşında olarkən Bakıda
tüğyan edən vəba xəstəliyi onları məcbur
edib ki, Abşeron bağlarına köçsünlər.
Bu səbəbdən də təhsili
yarımçıq qalıb. Çox erkən
həyatın ağırlıqlarını çiyninə
götürüb. Əvvəl baqqal
dükanında, sonralar xarrat, araba düzəldən və dəmirçi
yanında şagird işləyib. Fitri
istedadı sayəsində yazı işlərinə meyil
göstərib. O vaxt İçərişəhərdə
"Məcmüəüş-şüəra" adlı
şeir məclisi fəaliyyət göstərirdi. Bakılı şairlər bir araya gələrək
şeirlərini oxuyur və müzakirə edərdilər.
Əlabbas da vaxt tapan kimi bu məclislərə
gələrdi. Elə ilk klassik poeziya nümunələrini
də o vaxtdan yazmağa başladı. Özünə
"Müznib" təxəllüsünü
seçmişdi. Ərəb sözü olub "günahkar,
müqəssir" mənasındadır. Qəribə də
olsa, bu imza ilə Əlabbasın şəxsi həyatı
arasında çox sıx bir bağlılıq vardı. Əlabbas
Müznib haqqında araşdırma aparan ədəbiyyatşünas
alim İslam Ağayev yazırdı: "Elə bil ki, hələ
yaradıcılığının ilk çağlarında
taleyin onun adına yazmış olduğu cəza
hökmünü Əlabbas qabaqcadan bilirmiş. Buna görə
də özünə belə bir əbədi təxəllüs
seçmişdir".
Onun ilk
yazıları "Şərqi-Rus" qəzetində
çap edilirdi. 1903-1905-ci illərdə Tiflisdə
çıxan "Şərqi-Rus"un böyük
maarifçilik ideyalarının təsiri altında
formalaşan Əlabbas Müznib sonralar Azərbaycan milli
azadlıq hərəkatının banilərindən olan Əli
bəy Hüseynzadənin, Əhməd bəy Ağaoğlunun
nəşr etdirdikləri "Həyat" qəzeti ilə əməkdaşlıq
edirdi. Eləcə də 1906-cı ildə Cəlil Məmmədquluzadənin
redaktorluğu ilə nəşrə başlayan "Molla Nəsrəddin"
jurnalı da Əlabbas Müznibin həyatında əsl məktəb
rolunu oynadı. Bununla bərabər, bu irfan sahibi
dövrünün tanınmış ziyalıları və
maarifçiləri ilə dostluq etməyi çox sevirdi. Seyid
Hüseyn, Abbasqulu Kazımzadə, Məmməd Əmin Rəsulzadə,
Məmmədəli Rəsulzadə, Kərbəlayi Vəli
Mikayılov kimi milli düşüncəli insanlarla
oturub-durardı. 1910-cu ildə Əlabbas Müznibin
"Şeyx Bəhlul" adlı kitabı çapdan
çıxdı. Hüseyn Sadiqin (Seyid Hüseyn) naşirliyi
ilə çap edilən "Şihabi-saqib"
jurnalının əsas müəlliflərindən biri də
məhz Əlabbas Müznib idi.
Əlabbas
Müznib həyatı boyu öz ictimai ideyalarına görə
üç dəfə müxtəlif vaxtlarda cəzaya məhkum
olunmuşdur. Birinci dəfə 1912-ci ildə çar hökuməti
onu xalqı milli azadlıq qiyamına çağıranlar
sırasında Sibirə ömürlük sürgün
etmişdir. O, 1913-cü ildə Romanovlar sülaləsinin 300
illik yubileyi münasibətilə əfv qərarına
düşdü. Sürgündən qayıtdıqdan sonra yenə
də Hüseyn Sadiqin redaktor olduğu "İqbal" qəzetinin
müəlliflərindən birinə çevrildi. Ə.Müznib
ikinci dəfə dini fanatizmi tənqid etməsi üstündə
Bakı ruhanilərindən Şeyx Qəninin ölüm
fitvasına məruz qalmışdı. Doğrudur, bu fitva o
zaman baş tutmadı. Əlabbas Müznib
üçüncü dəfə daha ağır cəza
hökmünə -repressiyaların caynağına ilişdi və
o, taleyini bu haqsızlıqdan qurtara bilmədi. "Burjua millətçisi",
"pantürkist" və "panislamist" təbliğatçısı
kimi damğalanaraq Sibirə göndərildi. 1938-ci ildə elə
sürgündə də dünyasını dəyişdi. Ədəbi
ictimaiyyətə "Müqəssir" imzası ilə
atılan Əlabbas Müznib ömrünü müqəssir
kimi də başa vurdu. Təbii ki, repressiyaların
zülmünə tuş gələnlərin hamısı
günahsız müqəssirlər idi. Bu yerdə bir məsələni
də xatırladaq ki, Əlabbasın kiçik qardaşı Əmin
Abid də Müznibin naşiri və redaktoru olduğu
"Dirilik", "Babayi-Əmir" jurnallarında
çalışıb. "Gültəkin" təxəllüsü
ilə qəzetlərdə, jurnallarda şeirləri dərc
edilirdi.
Sən bizimsən, bizimsən durduqca
bədəndə can,
Yaşa,
yaşa, çox yaşa, ey şanlı Azərbaycan!
misraları
ilə başlanan məşhur şeirin müəllifi olan Əmin
Abid gənclik illərində heca vəznində şeirlər
yazardı. Onun bədii yazıları "Yeni Qafqaz",
"Azəri türk", "Odlu yurd" jurnallarında dərc
edilirdi. Əmin Abid Bakı Dövlət Universitetində də
dərs deyib. O, "Azərbaycan türklərinin ədəbiyyat
tarixi", "Türk ədəbiyyatında bayati-mani
növü", "Bayatının türk xalqları ədəbiyyatında
mövqeyi" kimi onlarca elmi əsərin, monoqrafiyanın
müəllifi idi. Əmin Abid də qardaşı kimi 1937-ci
il repressiyasının qurbanı oldu.
Əlabbas
Müznib bütün yaradıcılığını həmişə
bir məqsədə - vətənin və millətin
azadlığı mübarizəsinə həsr edib. Tədqiqatçılar
yazıblar ki, Əlabbas Müznibin "Molla Nəsrəddin"
jurnalına bağlılığı böyük satira
ustası Mirzə Ələkbər Sabirlə şəxsi
tanışlığı ilə əlaqədardır. O, Ələkbəri
çox sevirdi, onun satiralarını oxuyub təsirlənirdi,
özü də Sabir ruhunda şeirlər yazırdı.
Onların arasındakı yaradıcılıq əlaqələri
tezliklə əqidə dostluğuna çevrildi. Hətta Əlabbas
Müznibin Sabirə həsr etdiyi bir neçə şeiri də
olub. Müznib Sabiri "cahanə-şərəfəfza"
kimi qiymətləndirirdi. Onun uğurlu satiraları əsasən
1909-1910-cu illərdə "Zənbur" jurnalında
çıxıb. O, bu jurnallarda gizli imzalarla çap olunurdu. İslam
Ağayevin fikrincə, Azərbaycan mətbuatında ən
çox gizli imzalı müəlliflərdən biri məhz Əlabbas
Müznib olub. Tədqiqatçı Qulam Məmmədli də
Müznibin müxtəlif mətbuat orqanlarında gizli imzalarla
dərc edildiyi haqqında məlumat verib. Əlabbas Müznibin
əsas gizli imzaları onun redaktoru olduğu "Zənbur"
(1908-1910) və "Babayi-Əmir" (1914-1916)
jurnallarıdır. "Zənbur"da əsas imzaları
"Vaq-vaq cinani", "Lagər", "Azər",
"Arıq", "Babayi-Əmir"də isə
"Babayi-Əmir", "Qəsim" və "Nəsim"
olub. Bununla bərabər, dövri mətbuatda "Bərq"
və "Bəriqə" imzaları ilə satiraları
çap edilib.
Sabirə
böyük hörməti və məhəbbəti olan Əlabbas
Müznib onun təsiri ilə yazıb yaradırdı. Bununla
bahəm, qələmindən elə şeirlər
çıxırdı ki, Sabirin özü də Əlabbas
Müznibin təsirinə düşürdü. İlk dəfə
"Zənbur"da Əlabbas Müznibin "Dilənçi"
şeiri çap edildi. Bu satira gənc şairin o dövrdə
ilk bədii tapıntısı idi. İctimaiyyət
arasında böyük uğur qazandı. Əlabbas Müznib
yazırdı:
Etsən
nə qədər naləvü-əfqan, a dilənçi,
Bir zərrə verilməz sənə ehsan, a dilənçi.
Ar eylə!
Utan! Bari bir, ey mülhədi-kafir!
Xəsmin
ola ol xaliqi-sübhan, a dilənçi!
Kəssin
səni həm həzrəti-sübhan, a dilənçi!
Maraqlıdır
ki, çox az sonra böyük satira ustası Mirzə Ələkbər
Sabir də Müznibin bu şeirinə özünün
eyniadlı bənzətməsini qələmə aldı. O,
bu satiranı daha ritmik şəkildə kəskinləşdirdi:
Rədd ol qapıdan, ağlama
zar-zar, dilənçi!
Vaqqıldama
bayquş kimi, idbar dilənçi!
Əlabbas Müznib tərcümə ilə də məşğul
olurdu. Onun birinci dəfə sürgünə göndərilənə
kimi bir neçə tərcümə kitabı çapdan
çıxmışdı. Əsasən
farscadan dilimizə tərcümələr edirdi.
Bunların içərisində "Molla Nəsrəddin məzhəkəsi",
"Əlif Leyla", "Şeyx Bəhlul", "Muxtarnamə"
və başqa kitablar ondan yadigardır.
1910-cu ildə Əlabbas Müznibin redaktorluğu ilə
"Hilal" adlı qəzet çap edilib. Üzərində
türkçülük və islamçılıq rəmzi
Ay və ulduz olan "Hilal" qəzetinin ilk nömrəsi
dekabrın 18-də işıq üzü görüb. Təəssüf
ki, həftədə bir dəfə nəşr olunan bu qəzet
özünün kəskin siyasi mövqeyinə görə
çar senzurası tərəfindən bağlanılıb.
Bununla razılaşmayan Əlabbas Müznib icazəsiz olaraq
dekabrın 25-də qəzetin ikinci nömrəsini çap
etdirib. Kəskin çıxışına görə qəzetin
bütün nömrələri polis tərəfindən
müsadirə olunub. Redaktoru haqqında isə cinayət
işi açılıb. Əqidəsindən və
mübarizəsindən dönməyən Əlabbas Müznib
1911-ci ilin yanvarında yenidən "Hilal" qəzetini
çıxarmağa nail olub. Həmin qəzetdə "Binəva
islam" adlı məqaləsində xalqının
ağır vəziyyətini qələmə alaraq oxucusuna bir
sıra həqiqətləri deməyə
çalışıb. Bu qəzetin də cəmi üç
nömrəsi çıxıb. Yenidən polisin müdaxiləsi
nəticəsində qəzetin nəşri
dayandırılıb. İnadından dönməyən Əlabbas
Müznib "Hilal"ın ideya xəttini eynən davam etdirən
"Şihabi-saqib" adlı bir jurnal çıxarmağa
başlayıb. Qəzetdə olduğu kimi, burada da çar
zülmünə qarşı etirazlar öz əksini
tapırdı. O, bu jurnalın səhifələrində vətənin
və millətin ağır vəziyyəti ilə əlaqədar
yazılar dərc etdirirdi. Az keçmir ki, mart ayında
jandarmalar Əlabbas Müznibin evinə basqın edərək
axtarışlar aparır, jurnalın nəşrini
dayandırır, özünü də həbs edirlər. Məhkəmə
ona 15 gün həbs, 25 manat cərimə elan etsə də, Əlabbas
Müznib Bayıl həbsxanasında 25 gün qalır.
Heç bir təzyiq və təqib onu milli maarifçilik
ideyalarından döndərə bilmir.
1914-cü ildə Əlabbas Müznib
"Dirilik" jurnalının nəşrinə nail oldu. Bu mətbu
orqanı yaratmaqda məqsəd Azərbaycan türk millətinin
siyasi şüurunu formalaşdırmaq, onda milli müstəqillik
inamını yaratmaq idi. Elə bu ideyaya görə də o, nəşr
etdiyi jurnala "Dirilik" adı verib. İslam Ağayev
yazırdı: "Jurnalın əsas müəllifi Ə.Müznib
özü idi. O, bu jurnalda poetik əsərlərlə
yanaşı, tarixə, ədəbiyyatşünaslığa,
siyasətə, fəlsəfəyə və s.-ə aid
yazılar çap edir. Jurnalda onlarca imzasız yazıların
da onun qələminə məxsus olduğunu hələ ilk
müşahidədən görmək olar". Beləliklə
də, "Dirilik"in nəşri Azərbaycanın
ictimai-siyasi həyatında bir oyanış yaratdı. Ondan bəhrələnən
həmkarları "Açıq söz" qəzetini nəşr
etdirdilər. "Dirilik" jurnalı 1916-cı ilin
sentyabrında nəşrini dayandırsa da, Əlabbas
Müznib fəaliyyətini həmişəki qaydada davam
etdirdi. O, bu dəfə bir qədər tədbirli
tərpənmişdi. 1915-ci ilin aprelində "Babayi-Əmir"
adlı bir satira jurnalı çıxarmağa
başlamışdı. Xalqımızın ağır sosial
həyat tərzini bu jurnalın səhifələrində
satiraları ilə təsvir edirdi. O, ictimai bəlalara qarşı
qətiyyətlə mübarizə aparırdı. 1915-ci ildə
erməni-daşnak qırğınları nəticəsində
Türkiyənin Qars vilayətində baş verən talanlar səbəbindən
qaçqın düşmüş insanlara əl uzadanlar
içərisində Əlabbas Müznibin də adı var
idi. O, redaktoru olduğu "Babayi-Əmir" jurnalında
"Qardaş köməyi" adlı bir yazı çap
etdirdi. "Dirilik"dən
bir ay sonra "Babayi-Əmir"in də nəşri
dayandırıldı.
1918-ci ildə Bakıda ermənilərin törətdiyi
qırğınlarla bağlı Əlabbas Müznib "Mart
hadisələri" adlı bir kitabça da çap etdirib. Türkiyədən
Bakıya erməni-bolşevik qırğınlarının
qarşısını almaq üçün gəlmiş hərbi
dəstələrin komandanlığı idarəsində
katib işləyən Əlabbas Müznib "Ənvər
Paşa" adlı kitabçasında Azərbaycanda əmin-amanlıq bərpa
etmiş türk generalının şücaətini qələmə
alıb. O dövrdə Əlabbas Müznib artıq Azərbaycan
Demokratik Respublikasının ideyalarının böyük təbliğatçılarından
sayılırdı. Dövrünün fikir və
əqidə xadimləri kimi tanınırdı. 1919-cu il
mayın 28-də Azərbaycan Milli Hökumətinin birillik
yubileyi günlərində "Azərbaycan" qəzetində
onun "Azərbaycan istiqlalı" adlı məqaləsi
çap olunur. O illərdə Əlabbas Müznibin "Azərbaycan"
qəzetində bir neçə şeiri və publisistik məqaləsi
də çap olunub. Xalq Cümhuriyyətinin möhkəmlənməsi
uğrunda sidq ürəklə çalışan Əlabbas
Müznib o dövrdə yazdığı şeirlərin
birində deyirdi:
Gəl ey
bülbül, bahar gəldi,
Nə ağlarsan, nə sızlarsan.
Mövsümi-laləzar
gəldi,
Nə ağlarsan, nə sızlarsan.
Təəssüf ki, cümhuriyyətin süqutu onun bu
ovqatına da ağır durumlar gətirdi. 1920-ci ilin
aprelində rus ordusu Azərbaycanı işğal etdi. O
dövrdə Azərbaycan bolşevik hökumətinə Nəriman
Nərimanovun rəhbərlik etməsi yazıçı və
şairlərdə bir inam hissi oyatdı. Çünki
bütün həyatını xalqının maariflənməsinə
həsr edən insana inanmamaq qeyri-mümkün idi. Bu səbəbdən
Seyid Hüseyn, Cəfər Cabbarlı, Əbülrrəhim bəy
Haqverdiyev, Üzeyir Hacıbəyli, Əli Razi
Şamçızadə kimi sənətkarlarla yanaşı, Əlabbas
Müznib də kommunistlərlə çiyin-çiyinə
işləməyə başladılar. Hətta
arada o, Qarabağ üzrə fövqəladə komissar təyin
edilmiş Dadaş Bünyadzadə ilə birlikdə
Şuşaya gedir. O, burada bir mətbəə də təşkil
edib. Qarabağın bu füsunkar şəhəri
Əlabbas Müznibi valeh edir. O, Şuşada qalmaq istəsə
də, tezliklə onu Bakıya çağırırlar. "Azərbaycan füqərası" və
"Azərbaycan... refkomunun xəbərləri" adlı qəzetlərə
redaktor təyin olunur. 1921-1922-ci illərdə
Əlabbas Müznib "Kommunist" qəzetində də
publisist kimi çıxış edir. Məqalələrlə
yanaşı, şeirlər çap etdirən Əlabbas
Müznib Qubada mətbuat işləri üzrə müdir də
işləyir. O, burada iki ilə yaxın yaşayaraq
"Azərbaycan füqərası" qəzetinə rəhbərlik
edir. Sonralar mətbəədə baş verən qəza nəticəsində
bir gözündən zədə alan Ə.Müznib
müalicə məqsədilə Bakıya qayıdır. 1924-1926-cı illərdə onun bir sıra qəzetlərdə
felyetonları nəşr edilir. Qəflətən
- 44 yaşında ikən onu təqaüdə göndərirlər.
Yaradıcılığının qaynar
çağında ona belə bir münasibətin bəslənilməsi
təsadüfi deyildi. İslam Ağayevin
araşdırmasına görə bu, 1926-cı ildə
Bakıda keçirilmiş I Türkoloji qurultayın Rusiya
şovinistlərində doğurduğu vahimə ilə
bağlıdır. Sovetlər İttifaqının
türkoloji ziyalılarının həm də
düşüncələrini öyrənmək məqsədilə
çağırılmış bu qurultayda Əlabbas
Müznib də iştirak edirdi. Onun alimlərlə
söhbət etməsi, türksoylu alimlərə diqqət
göstərməsi nəzərdən qaçmırdı.
Bir sözlə, Əlabbas Müznib ciddi nəzarət
altında idi. Hətta onun adını
"Vahid türk dövləti" yaratmaq arzusunda olanların
qara siyahısına salmışdılar. O, "təqaüdə
çıxarılsa" da, ədəbiyyatşünas kimi fəaliyyətini
davam etdirirdi. 1936-cı ildə həbs edilənə kimi, yəni,
on il ərzində zəngin bir elmi irs
yaratdı. Onun bu qeyri-adi fəaliyyətini Əlyazmalar
İnstitutunda saxlanılan şəxsi arxivindəki 387 adda
olan sənədlərdən açıq görmək olar.
Bəzilərinin adlarını yazmaq kifayətdir ki, bu
çoxcəhətli yaradıcılığa malik olan ədəbiyyatşünasın,
publisistin, şairin, tərcüməçinin, ictimai xadimin
yaradıcılığından dolğun məlumat əldə
edilsin: Azərbaycan ədəbiyyatı klassiklərindən
Vaqif, Vidadi, Nəbati, Vazeh, Zakir, Nitqi, N.Şirvani, S.Ə.Şirvani,
Şuxi, Natəvan, Nadim, Nəvvab və onlarca başqa
şairlər haqqında elmi axtarışlar aparıb. Təkcə Azərbaycan ədəbi irsinin deyil,
İran-tacik ədəbiyyatı klassiklərinin də həyat
və yaradıcılıqlarını tədqiq edib, Şərq
tarixi ilə maraqlanıb, fironlar və Misir ehramları barədə
qədim mənbələri öyrənib. Bununla
yanaşı, öz müasirləri Səməd Mənsur, Fərhad
Ağazadə, Məhəmməd Hadi, Mirzə Ələkbər
Sabir və onlarca başqaları haqqında məlumatlar
toplayıb.
1936-cı ilin dekabrında - müdhiş bir gecədə
şairin evində axtarış aparıldı və həbs
edildi. İstintaq 1937-ci ilin iyununda başa çatdı.
Müznib burjua millətçi qəzet və jurnallarda
panislamist ideyalar təbliğ etməsinə, sovet hökumətinin
əleyhinə iş aparmasına, Şaumyana böhtan
atmasına, türk Osmanlı qoşunlarının Bakıya gəlməsini
alqışladığına görə ittiham olunaraq Sibirə
sürgün edildi. Ürəyi şər və
böhtanlara dözməyərək 1938-ci ildə dayandı.
Bəraəti isə 1955-ci ildə aldı.
İstər
Əlabbas Müznibin, istərsə də qardaşı Əmin
Abidin Azərbaycan mətbuatında, ədəbiyyatında
böyük xidmətləri var.
Yaradıcılıqlarının ən qaynar
çağlarında repressiya caynaqlarına ilişən bu
qardaşlar dövrün günahsız müqəssirləri
idilər.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2012.- 17 iyun.- S. 7.