Bir
qəlibdən çıxanlar
Ötən əsrlərdə
yaşamış Azərbaycan maarifçiləri,
ziyalıları, ədib və şairləri
xalqımızın işıqlı gələcəyi naminə
apardıqları mübarizədə ilk işlərini təhsildən,
tərbiyədən başladılar. Cahilliyə qarşı
tuşlanan mənəvi çarpışmanın ilk hədəfi
avamçılıqdan, savadsızlıqdan doğan bir
sıra qüsur və nöqsanların aradan
qaldırılması oldu. Bəzi insanların həyat tərzində
kök salmış və çox hallarda da kütləviləşmiş
dini fanatizmə, geriliyə qarşı yönəlmiş
mübarizə üsullarının çalarları da
müxtəlif oldu. Bu yolda kimi qəzet çap etdi, kimi teatr
binası tikdirdi, kimi tamaşa hazırladı, kimi məktəb
açdı.
Qaranlıq bir mühitdə ulduz kimi parlayaraq ətrafa nur saçan bu hünər sahiblərinin əməlləri göyərməyə başladı. Tale elə gətirdi ki, ötən əsrin əvvəlində sovet hakimiyyəti öz işğalçılıq siyasətini Azərbaycanda da həyata keçirdi. Baş verən haqsızlıqlara, təpkilərə, quruluşdan doğan təzyiqlərə baxmayaraq ölkəmizdə böyük bir təhsil sistemi fəaliyyət göstərdi. Ən ucqar kənddən başlayaraq paytaxtımıza kimi hər yerdə məktəblər açıldı, xüsusilə də qızların savadlanmasında müsbət dəyişikliklər diqqət çəkdi. Elmli insanın davranış və hərəkətlərində, ətrafa münasibətində də bir diqqətçəkən məqam var. Özünün və sözünün yerini bilir, əhatəsində olduğu insanlara nəzakətlə yanaşır, böyüyə-kiçiyə hörmət göstərməyi mənəvi borc sayır. Bütün bu məziyyətlər isə insan kamilliyinin təzahürüdür.
Elm təsdiqləyib ki, insana irsən təkcə zahiri bənzəyiş, xasiyyət deyil, əxlaqi dəyərlər, hətta müəyyən xəstəlikləri də keçir. Deməli, hər kəsin sağlam, nəcib və kamil olmasında bütün məsuliyyəti yalnız məktəbin və cəmiyyətin üstünə atmaq da düzgün deyil. Bəsit bir misal var: qanqalın, yaxud da qızılgülün qanadını kəsib hansı torpaqda bəsləsən də hər birinin öz adı üzərində olacaq. Bu mənada son illər bəzi gənclərin davranışlarında, həyata münasibətlərində müşahidə edilən nöqsanların da kökünü ailə mühitində axtarmaq lazımdır. Sınaqdan çıxıb ki, qəddarlıq, kobudluq üzərində qurulan ailədə heç zaman mərhəmətli körpələr böyümür. Çünki uşaq gözünü açandan üzləşdiyi sıxıntıdan, gərginlikdən elə vücuda sahib olur ki, onun qəlbində ancaq kriminal hisslər olur: vurmaq, dağıtmaq, yaxud da bunların başqa bir üzü - laqeydlik, biganəlik libasında görünür. Elmli ailədə doğulan uşaq musiqi eşidir, ədəbiyyatdan xəbərdar olur, tarixi bilir, nənəsinin nağıllarına qulaq asır, babasının müdrikliyini duyur, ata-anasının öyüdünü eşidir, bacı-qardaşının məhəbbətinə bürünür. Bu səbəbdən də şəfqətli və mehriban olur. Başqa hal da mövcuddur: sadəcə yemək üçün yaşayanlar. Bəşəriyyətin böyük yazıçısı Viktor Hüqonun fikridir ki, insan yaşamaq üçün yeməlidir. Yemək üçün yaşayanlar insanlıq üçün qorxuludur. Belə ailələrdə böyüyənlər isə əxlaqdan, tərbiyədən, böyük-kiçiyin yerini bilməkdən, milli duyğulardan, hətta utanmaqdan belə uzaq olurlar. Atalar demişkən, utanmasan oynamağa nə var ki?..
Əgər hər şeyin təməli ailədə qoyulursa, bəs onda məktəbin və cəmiyyətin rolu nədən ibarətdir? Ailə insanı mənən tərbiyələndirir, duyğularına nəciblik aşılayır, məktəb bunu istiqamətləndirir, cəmiyyət isə formalaşdırır. Əgər ailədən gələn bu mənəvi tərbiyə, əxlaq yerində deyilsə, məktəbin istiqamətindən də, cəmiyyətin formalaşdırmaq təpkisindən də uğurlu nəticə qazanılmır. Bu, çox istisna hallarda baş verər ki, tozluqda çiçək göyərsin. Nahaq deyilməyib ki, ot kökü üstündə bitər.
Ataların belə bir sözü də var - beş barmağın beşi də bir deyil. Bax, burada məktəbin, cəmiyyətin müəyyən təsirindən danışmağa dəyər. Yeniyetmənin istiqamətləndirilməsində hansısa səhvə yol verilib. Bu səhvin ucbatından da həmin şəxs cəmiyyətdə öz yerini tapa bilmir. Amma bir qədər fərqinə varılsa, dərindən araşdırılsa, karvanından uzaq düşmüşü də öz sırasına qaytarmaq mümkündür. Bu "tarixi-nadiri" vərəqləməkdə məqsədimiz nədir? Son vaxtlar istər radio, televiziya verilişlərində, istərsə konsert salonlarında, el şənliklərində, ictimai nəqliyyatda bəzi gənclərimizin elə hərəkətlərini müşahidə edir, danışıqlarına qulaq asır, daxili aləminə bələd olursan ki, anlamaq olmur, onları bizim məmləkətə hansı planetdən gətiriblər?.. Keçirdiyin pəjmürdə hisslərin qarşısında bir çox suallara cavab tapa bilmirsən. Bu ikitirəliyin, bu müxtəlif qütblərin yaranmasına səbəb nədir? Sanki iki mərhələnin arasında qalırsan. Bir tərəfdə əynində əsgər paltarı, soyuqda, sazaqda, istidə, küləkdə vətən keşiyində dayanan mərd oğullar, lazım gələndə düşmənin üstünə qorxmadan yeriyən igidlər, bayrağımızı uzaq-uzaq məmləkətlərdə yüksəldən, himnimizi səsləndirən idmançı, musiqiçi, ifaçı, eləcə də digər sənət və peşələr üzrə fəaliyyət göstərən gənclərin yurdumuza gətirdiyi şöhrət, şərafət bizi sevindirir. İstedadlı, qabiliyyətli, vətənpərvər gənclərimizin səsini Moskvadan, Londondan, Parisdən, Berlindən və müxtəlif qitələrdən eşidirik. Beynəlxalq yarışmalardan, müsabiqələrdən, simpoziumlardan onların qələbələri haqqında yurdumuza qanadlanan xəbərlərdən aldığımız qürurun, iftixarın həddi-hüdudu olmur. Təəssüf ki, digər qütbdə isə gecə-gündüz şou meydanlarında atılıb-düşən, mənasız söz-söhbətləri, şit danışıqları ilə tamaşaçılara əsəb gətirən üzdəniraq aparıcılar, müğənniciklər, parkda, bulvarda hətta qışın oğlan çağında belə yarımçılpaq vəziyyətdə gəzənlər var. İctimai nəqliyyatda rahat əyləşərək əlində telefon, ağzında saqqız, qulaqcığı ilə özünü "məşğul" göstərərək yaşlıları "görməyən", qadına, qocaya, uşağa yer verməyən, hətta dilə gələnlərə də kobud cavab qaytaran gənclər... Sovet vaxtında "Oqonyok" jurnalında bir rus müxbiri Bakıdan aldığı təəssüratları dilə gətirərək yazırdı: "Məni ən çox heyrətləndirən avtobus və trolleybuslarda cavanların dərhal ayağa qalxaraq özündən böyüklərə yer verməsi oldu. Azərbaycanda bu bir ənənədir. Böyük olan yerdə kiçik əyləşməz". İndi bu ənənə niyə yox olub gedir?!
Bizim maarifçilərimiz vaxtilə o mənfiliklərə
qarşı mübarizə aparmışdılar ki, onların
əksəriyyəti yenidən həyatımıza
qayıdıb. Bəzən gənclər arasında elələri
də tapılır ki, onlar ümumilikdə axına
qarşı getməyi çox sevirlər. Sanki qatığa
"qara" deməklə yenilikçi olurlar. Bunu
yazılarında da göstərirlər, nitq və
çıxışlarında da. Xüsusilə də milli
mentalitetə qarşı çıxanlar elə yerdən
yapışırlar ki, bunlar xalqımız üçün qətiyyən
ənənəvi hal deyil. Məsələn, erkən
nikah, qızları oxutmamaq, uşaq əməyindən istifadə.
Hansısa bir bölgədə, ailədə bu nöqsan və
qüsur varsa, bunu bütövlükdə xalqın adına
yox, həmin ailənin ünvanına yazmaq lazımdır.
Müasirlik, demokratiya anarxiya deyil. Mən niyə
"qayınanamla bir yerdə yaşamalıyam" sözləri
azad fikrimi ifadə edir? Məgər sərbəst
yaşamaq böyüklərin - valideynlərin üzünə
ağ olmaq, yaxud da onlardan imtina etməkdir? Əgər 17-18 yaşlı qız
televiziyaya - evlilik proqramına çıxıb "mən ərə
getmək üçün gəlmişəm" söyləyirsə,
bu, müasirlikdirmi? "Mən evi olan qız
axtarıram" - deyən 22 yaşlı gəncdən
hansı mənəvi dəyəri, mərdliyi gözləmək
mümkündür. Bütün adətlərin, ənənələrin,
minilliklərin belə sınağından
çıxmış ailə prinsiplərinin üzərindən
xətt çəkərək bütün abır-hayanı
arxivə vermək yenilikdirmi? "O olmasın, bu olsun" prinsipi ilə sanki bazardan alma, armud almağa gəliblər. Qızlar gedəcəyi oğlanın rəngi,
çəkisi, ölçüsü ilə maraqlanırlar.
Bu, hansı əxlaqdır? Cavan
aparıcı (hələ ailə həyatı qurmamış
gənc) 60-70 yaşlı adamlara məsləhət verir, ailənin
qanun-qaydalarından söz açır. Hər
şey öz əndazəsində gözəldir. Ailə
həyatı qurmayanın ailə dəyərlərindən
danışması, hətta məsləhət verməsi, tərbiyəsi
cümlə-millətə məlum olanın pak əxlaqdan dəm
vurması, gündə bir "yar" sevənin əsl məhəbbətdən
söz açması, "aşiq"lərinin
adlarını sıralaması və onun bu halının
aparıcı qıza təsir etməsi, yəni onu həsədə
salması hansı mənəviyyatın göstəricisidir?
ATV-də yayımlanan "Ulduz oldun"da aparıcı
müğənni xanımdan soruşur: "Nə olar, sizi sevən
kişilərin adlarını deyin, tamaşaçılar da
bilsinlər". Müğənni də əzilə-büzülə
başlayır saymağa...
Bir neçə kəlmə də özəl kanallarda
yayımlanan evlilik proqramları haqqında. Bu məsələyə
cəmiyyətdə münasibət birmənalı deyil.
Təbii ki, yüksək zövqlü, əxlaqa,
adət-ənənəyə, milli kökə bağlı
insanlar bu verilişlərin əleyhinədir. Lehinə olanlar da var.
Açıq deyək ki, Türkiyə televiziyalarında
gedən bu tipli verilişlərə baxanda həqiqətən
də zövq alırsan. Söhbət o qədər təbii, səmimi
qurulur ki, tamaşaçıda ikrah yaratmır. Amma bizim
özəl telekanallarda o verilişlərin surətini elə
duzsuz və şit çıxarıblar ki, xəcalət
qarışıq bir əsəbilik keçirirsən. Əlbəttə, dünya kanallarından, xüsusilə
türkiyəli həmkarlarımızdan öyrənmək
yaxşıdır (baxmayaraq ki, bizim televiziya tariximiz daha qədimdir).
Belə verilişləri isə oğurlayaraq bayağılaşdırmağa ehtiyac varmı? Cavab müxtəlif
ola bilər. Evlilik
proqramlarına adətən fiziki sağlamlıq
baxımından qüsurlu insanların, ata-ana himayəsindən
məhrum böyümüşlərin, yaxud da yaşı
ötmüşlərin gəlməsi o qədər də təəccüblü
deyil. Onların əhatə dairəsi
dardır. Heç bu bir o qədər də
pis qarşılanmaz. Mərhəmət
naminə köməyə dəyər. Əslində
belə evlilik mərasimi bizim adət-ənənəmizə ləkə
gətirir. İnsanın əlinə meydan
veriləndə gözləri yalnız kameranın
işığına baxmalı deyil. Anlamalıdır
ki, o, minlərlə, milyonlarla tamaşaçının
qarşısında çıxış edir, hər şeydən
əvvəl də aparıcıdır.
Aparıcının da mütləq əməl edəcəyi
qaydalar var! Təkcə geyimi-keçimi, səliqəsi
ilə deyil, danışığı, müsahiblərlə
söhbəti mükəmməl qurulmalıdır. Ekran qeybət və qalmaqallar məkanı deyil ki,
iştirakçıları bir-birinin üstünə
saldırıb onların səviyyəsiz
danışmasına, deyişməsinə
tamaşaçını qulaq asmağa sövq edəsən.
Bəzən belə bir iddiadada olurlar ki, bəyənmirsən
baxma! Belə deyil axı?! Televiziya
dərin təsir gücünə malikdir, eyni zamanda
tamaşaçıların hamısı yüksək
zövqlü deyil ki? O cümlədən sınaqdan
çıxıb ki, uşağa nəyi qadağan etsən, məhz
ona meyillənir. İndi hər kəs evində
xüsusi bir nəzarətçi saxlasın ki, ailədəki
qayda-qanunu qorusun, "nəyə bax, nəyə baxma"
söyləsin?
Aparıcıların müəyyən qisminin Azərbaycan
dilində təmiz danışa bilməməsi, bu sahədə
çalışanların gərəkli bilgilərdən xəbərsizliyi,
təcrübəyə, səriştəyə, aydın
diksiyaya malik olmaması haqqında dəfələrlə
yazmışıq. Təəssüf ki, mənəviyyatsızlıq
uğrunda dəyərsiz verilişlər üyütməkdə
olan bu "dəyirman" eləcə öz işindədir.
Başağrısı bizlərə -
ömrünü dəyərli söz uğrunda odlara
tapşıran qələm sahiblərinə qalıb. Nə qədər yazmaq olar? Deyək
ki, aparıcıların, müğənnilərin səviyyəsi
hamıya bəllidir. Bəs bütün bu
işləri qaydaya, normaya salmalı olacaq telekanalların rəhbərləri
hara baxır? Mirzə Cəlilin təbirincə
desək, sözümüz oxunana, səsimiz eşidilənə
qədər dilimizə, mənəviyyatımıza balta
çalmaq cəhdində olanları oxuculara da, həmin təşkilatların
sahiblərinə də çatdıracağıq.
Böyük Zərdabi söyləmişkən: "Heç ola bilməz ki, doğru söz yerdə
qalsın". Hansı kanalı açırsan gözləri
döyənək etmiş aparıcılar, natamam müğənnilər
və onların şit, bayağı, səviyyəsiz
söz-söhbətləri...
Həyatda sən nə cür yaşayırsan,
özün bilərsən. Televiziya milyonların
baxdığı bir məkandır. Burada
hər şey ölçülü, biçili və müəyyən
etika normalarına əsaslanmalıdır. Ekran sənin
şəxsi evin deyil ki, sosiskanın yarısını
özün yeyib, yarısını da aparıcı həmkarına uzadasan.
Yaxud da konfeti dişləyib yenə də həmin
hərəkəti təkrarlayasan, ikiniz bir stəkanda çay
içəsiniz. Aparıcıların
heç kimə məhəl qoymadan qaş-göz
oynatmaları, müxtəlif reklam çarxları (öz
eşq macəralarından səhnəciklər) nümayiş
etdirmələri heç bir əxlaqa sığmır. Bu, açıq danışmaq, müasirlik və səmimilik
deyil. Bu, ən azından
tamaşaçını saymamaq, öz
yüngüllüyünü və şitliyini heç bir
abır-həya gözləmədən nümayiş etdirməkdir.
Kiminsə qüsurunu, nöqsanını deyəndə dərhal
"demokratiya"nın ətəyindən
yapışır. Qardaşlar, bu, anarxiyadır! Əgər doğrudan da hər şey
açıq-saçıqlıq sevirsə, onda qapı-pəncərə
pərdələrini niyə reklam edirsiniz? Əyninizə gündə bir paltar geyib sizi bəzəyənlərə
niyə təşəkkür edirsiniz? Bəlkə
bu suallar ətrafında düşünəsiniz?
Verilişlərin
birində dahi Nizaminin "Qüvvət elmidədir, başqa
cür heç kəs, heç kəsə üstünlük
eyləyə bilməz" beytini Məhəmməd peyğəmbərin
(ə.s.) adına çıxan
aparıcının səhvi səviyyəsizliyindən doğur.
Bu az deyilmiş ki, şit-şit gülərək
"qarnım doydu", "qarnım ağrıdı",
"boğazım qurudu", "qız, sən hamiləsən",
"bir şey-mey varmı", "uşağın neçə
aylıqdır" və s. kimi sözlər səsləndirməsi
isə tərbiyəsizlikdən başqa bir şey deyil.
Biz gördüklərimizdən danışdıq. Ataların bir sözü
var: "Qızım, sənə deyirəm, gəlinim, sən
də eşit". İllərdir bu mövzuda
müxtəlif yazılar çap edilir. Yəqin
ki, "çaq-çaq"ın dayandığı bir
gün olacaq. Dəyirman həmişə bildiyini
üyütməyəcək ki?.. Bir də dəyirmanda nə günah?
Bu gün Azərbaycandakı bəzi özəl
telekanalların ümumi bir sifəti var. Ayrı-ayrı adlarla
fəaliyyət göstərmələrinə baxmayaraq, sanki
bir qəlibdən çıxıblar. Eyni müğənnicik,
eyni aşıq qadın, eyni mövzu, eyni
bayağılıq... Təəssüf ki,
milli-mənəvi dəyərlərə qarşı
çıxanlar bir məsələni tamamilə unudublar.
Dünəni olmayanın sabahı da yoxdur.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2012.- 4 mart.- S. 7.