İnsan
hüquqlarının təminatı dövlət siyasətinin
əsas meyarıdır
Ölkəmiz insan hüquq və əsas azadlıqlarının qorunmasına təminat kimi demokratik idarəetmə və vətəndaş cəmiyyətinin inkişaf etdirilməsini alternativsiz yol kimi seçmişdir.
Demokratik, hüquqi dövlətin qanunun aliliyi, insan hüquqları və sosial ədalət kimi fundamental əsaslarının möhkəmləndirilməsi Azərbaycan Respublikasının Prezidenti möhtərəm cənab İlham Əliyevin daim diqqət mərkəzindədir. Bu istiqamətdə növbəti addımlardan biri də ölkə Prezidenti tərəfindən 27 dekabr 2011-ci il tarixdə "Azərbaycan Respublikasında insan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsinin səmərəliliyini artırmaq sahəsində Milli Fəaliyyət Proqramı"nın qəbul olunmasıdır.
Proqramın ayrı-ayrı müddəalarının təhlilinə keçmədən öncə istərdim ki, müasir cəmiyyətimizdə beynəlxalq səviyyədə insan hüquqlarının təminatı məsələlərinə, ölkəmizin bu sahədə inkişaf yoluna nəzər yetirək.
İnsanların ayrılmaz, təbii hüquqlara malik olması, bu hüquqların təminatı ideyaları inkişaf etdikcə bir sıra mükəmməl sənədlərin, o cümlədən beynəlxalq miqyasda hamılıqla qəbul olunmuş prinsip və konvension normaların formalaşdırılmasının labüdlüyü gündəmə gəlmiş, İkinci Dünya müharibəsinin bəşəriyyətə vurduğu ağır nəticələr daha mükəmməl müdafiə mexanizmlərinin işlənib hazırlanması üzərində dünyanın mütərəqqi qüvvələrini ciddi düşünməyə vadar etmişdir.
Beləliklə, XX əsrin ortalarından insan hüquqlarının beynəlxalq səviyyədə inkişafı və təşviqi mərhələsi başlamışdır. 1948-ci ildə Birləşmiş Millətlər Təşkilatının Baş Assambleyası Ümumdünya İnsan Hüquqları Bəyannaməsini, habelə sonrakı dövrlərdə "Mülki və siyasi hüquqlar haqqında" və "İqtisadi, sosial və mədəni hüquqlar haqqında" 1966-cı il tarixli Beynəlxalq Paktları qəbul etmişdir. Bundan əlavə, 1976-cı ildə "Mülki və siyasi hüquqlar haqqında" Pakta dair Birinci Fakültativ Protokol, 1989-cu ildə isə Paktın ölüm cəzasının ləğvinə yönəlmiş İkinci Fakültativ Protokolu qəbul olunmuşdur. Həmin fundamental sənədlər İnsan hüquqları haqqında Beynəlxalq Bill adlanaraq bu sahədə beynəlxalq standartların əsasını təşkil etmişdir.
Qeyd olunmalıdır ki, Ümumdünya Bəyannaməsinin məqsəd və məramları, həmçinin Avropa Şurası tərəfindən qəbul olunmuş İnsan hüquqlarının və əsas azadlıqların müdafiəsi haqqında Konvensiyada (1950-ci il), Avropa Mədəniyyət Konvensiyasında (1954-cü il), Terrorizmin qarşısının alınması haqqında Konvensiyada (1977-ci il), Milli azlıqların müdafiəsi haqqında Çərçivə Konvensiyasında (1995-ci il), Avropa Sosial Xartiyasında (1996-cı il) və ATƏT səviyyəsində imzalanmış 1975-ci il Helsinki yekun Aktında, 1990-cı il Yeni Avropa üçün Paris Xartiyasında, digər beynəlxalq sənədlərdə özünün gələcək inkişafını tapmışdır.
Azərbaycan Respublikasında 1995-ci ildə ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin müəllifi olduğu və insan hüquqlarının və azadlıqlarının təmin edilməsini dövlətin ali məqsədi kimi bəyan edən ilk milli Konstitusiyamızın qəbul olunması siyasi sistemin müasirləşdirilməsi və demokratik institutların formalaşdırılması üçün zəmin yaratmışdır. 2002-ci və 2009-cu illərdə referendum yolu ilə Konstitusiyaya bir sıra mühüm əlavə və dəyişikliklərin edilməsi tam mütərəqqi xarakter daşımaqla insan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının daha səmərəli qorunmasına, vətəndaşların layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsinə, demokratiyanın genişlənməsinə və inkişafına yönəlmişdir.
Dövlətimizin ali məqsədinə nail olunmasında, müvafiq hüquqi mexanizmlərin yaradılmasında, o cümlədən mükəmməl qanunvericilik bazasının formalaşdırılmasında Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 1998-ci il fevralın 22-də imzaladığı "İnsan və vətəndaş hüquqlarının və azadlıqlarının təmin edilməsi sahəsində tədbirlər haqqında" fərmanı xüsusi əhəmiyyətə malikdir. Həmin dövrdə ulu öndərimiz tərəfindən təsdiq edilmiş "İnsan hüquqlarının müdafiəsinə dair Dövlət Proqramı" bu sahədə ilk fundamental sənəd olmaqla:
- qanunvericilik və institusional islahatların
aparılmasına;
- demokratik ədalət mühakiməsi prinsiplərinə
əsaslanan yeni məhkəmə sisteminin, konstitusiya nəzarətinin,
insan hüquqları üzrə müvəkkil kimi yeni təsisatın
yaradılmasına;
- hüquq-mühafizə fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsinə;
- qeyri-hökumət təşkilatlarının,
kütləvi informasiya vasitələrinin fəaliyyətinin
genişlənməsinə və digər istiqamətlər
üzrə inkişafa təkan vermişdir.
Təsadüfi
deyil ki, ilk Dövlət Proqramının qəbul olunduğu
gün - iyunun 18-i ölkə başçısının
2007-ci il tarixli sərəncamına əsasən
Azərbaycanda insan hüquqları günü elan
edilmişdir. Maraqlı və mahiyyət etibarilə
böyük rəmzi məna daşıyan məqam odur ki, məhz
həmin tarixdə BMT-nin İnsan Hüquqları Şurası
tərəfindən "İnstitusional quruculuq paketi" qəbul
edilmiş və bu paket çərçivəsində BMT-yə
üzv olan dövlətlərdə insan hüquqları sahəsində
vəziyyəti qiymətləndirməyə imkan yaradan yeni
universal dövri icmal mexanizmi təsis edilmişdir.
Ölkəmiz
tərəfindən təsdiq edilmiş 1950-ci il
Avropa Konvensiyasının implementasiyası istiqamətində
mühüm addımlardan biri kimi "Azərbaycan
Respublikasında insan hüquq və azadlıqlarının həyata
keçirilməsinin tənzimlənməsi haqqında"
24.12.2002-ci il tarixli Konstitusiya Qanununun qəbul edilməsini də
xüsusi vurğulamaq lazımdır.
Sonrakı
mərhələdə ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyevin
28 dekabr 2006-cı il tarixdə
imzaladığı "Azərbaycan Respublikasında insan
hüquqlarının müdafiəsi üzrə Milli Fəaliyyət
Planı" bu sahədə Dövlət Proqramının fəlsəfəsini
inkişaf etdirmişdir. Milli Fəaliyyət
Planı insan hüquqlarının təmin edilməsi
prosesinin keyfiyyətcə yeni müstəviyə keçməsinə,
universal və regional səviyyədə əməkdaşlıq
strategiyasının qurulmasına, dövlətlə vətəndaş
cəmiyyəti arasında tərəfdaşlıq münasibətlərinin
yaradılmasına xidmət etmişdir.
Yeni
çağırışların və cəmiyyətimizin
inkişafından irəli gələn tələbatların nəzərə
alınması baxımından Milli Fəaliyyət Planı
ölkəmizin siyasi sahədə milli maraqlarından biri olan
insan hüquqlarının təmin olunması üzrə
görülən ardıcıl tədbirlərin genişləndirilməsində,
hüquq-müdafiə mexanizmlərinin təkmilləşdirilməsində,
əhalinin müxtəlif qruplarının, o cümlədən
ən kövrək nümayəndələrinin
hüquqlarının qorunmasının gücləndirilməsində
yeni mərhələnin başlanğıcı olmuşdur.
Respublikamızda gedən demokratikləşmə prosesi,
ictimai həyatın bütün sahələrində
aparılan uğurlu islahatlar, beynəlxalq miqyasda əldə
olunmuş nailiyyətlər insan hüquqları kimi həssas
və daim konseptual yanaşmaların müəyyən olunmasını
tələb edən sahədə tənzimləyici milli
mexanizmlərin daha da təkmilləşdirilməsini və
ardıcıl tədbirlərin həyata keçirilməsini
vacib edir.
Bu
baxımdan dövlət başçısının
27.12.2011-ci il tarixli sərəncamı ilə
"Azərbaycan Respublikasında insan hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsinin səmərəliliyini
artırmaq sahəsində Milli Fəaliyyət
Proqramı"nın təsdiq edilməsi insan hüquqları
sahəsində tədbirlərin
davamlılığının təmin olunması məqsədini
daşıyaraq, eyni zamanda "Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış" İnkişaf Konsepsiyasının hədəflərinə
yönəlmişdir.
Çoxşaxəliliyi və mütəmadiliyi ilə fərqlənən,
mühüm və konseptual sənəd olan bu Proqramın
hazırlanması prosesində müsbət beynəlxalq təcrübədən
istifadə olunmuşdur. Bu sənəd həqiqi işlək
xarakterə malik olmaqla, hər bir dövlət orqanı
qarşısında konkret mühüm vəzifələr
qoyur. Mahiyyət etibarilə 2006-cı ildə
qəbul olunmuş Milli Fəaliyyət Planı və
hazırkı Proqram bir-biri ilə bağlıdır və
eyni zamanda yeni Proqram bir sıra yeniliklərlə zənginləşdirilmişdir.
Belə ki, 6 fəsil və 75 bənddən ibarət olan
Proqramda aşağıdakı istiqamətlər üzrə
konkret qanunverici və praktiki tədbirlər müəyyən
olunmuş, onların izahı verilmişdir:
- normativ-hüquqi bazanın təkmilləşdirilməsi;
- əhalinin müxtəlif qruplarının
hüquqlarının müdafiəsi;
- dövlət orqanlarının fəaliyyətinin
təkmilləşdirilməsi;
- insan hüquqları sahəsində tədris,
elmi-analitik və maarifləndirmə tədbirləri;
- insan hüquqları sahəsində beynəlxalq
təşkilatlarla əməkdaşlıq;
- proqramın həyata keçirilməsinin əlaqələndirilməsi,
monitorinqi və qiymətləndirilməsi.
Sənəddə
qadınların, uşaqların, həbs yerlərində
saxlanılan şəxslərin (müvafiq qanun layihəsi
Milli Məclisin yaz sessiyasında ikinci oxunuşdan
keçmişdir), miqrantların, xarici ölkələrdə
yaşayan Azərbaycan Respublikası vətəndaşlarının
hüquqlarının daha etibarlı təmin olunması, habelə
hüquqi şəxslərin cinayət məsuliyyətinin
müəyyən edilməsi, diffamasiyaya görə cinayət
məsuliyyətinin aradan qaldırılması məqsədilə
və digər sahələrdə qanunvericilik bazasının
təkmilləşdirilməsi istiqamətində işlərin
görülməsi planlaşdırılır. Və
bu zaman hüquqi aktların layihələri hazırlanarkən
ölkəmizin Konstitusiyasında, tərəfdar
çıxdığı beynəlxalq müqavilələrdə
təsbit edilmiş insan hüquq və azadlıqlarının
əsas meyar kimi rəhbər tutularaq onların beynəlxalq
hüquqi sənədlərə uyğunluğuna xüsusi
diqqət yetirilməsi nəzərdə tutulur.
Milli Fəaliyyət Proqramında əhalinin müxtəlif,
o cümlədən həssas qruplarına aid olan şəxslərin
- qaçqın və məcburi köçkünlər, məhkumlar,
hərbi qulluqçular, qadınlar, uşaqlar, ahıllar, əlillər
və başqalarının hüquqlarının təmin
edilməsində səmərəliliyin artırılması məqsədilə
fəaliyyət istiqamətləri müəyyən olunur. Və bu
baxımdan yoxsulluğun azaldılması, məşğulluğun
təmin olunması, qaçqınların və məcburi
köçkünlərin yaşayış şəraitinin
yaxşılaşdırılması, ahıl vətəndaşların
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi və digər
sahələrdə artıq qəbul olunmuş müvafiq
xüsusi dövlət proqramlarının icrasına Milli Fəaliyyət
Proqramı kontekstindən yanaşılmalıdır.
Proqrama
uyğun olaraq dövlət orqanlarının fəaliyyətində
şəffaflığın təmin edilməsi, korrupsiya ilə
mübarizənin gücləndirilməsi potensialının
artırılması və bu sahədə institusional
islahatların həyata keçirilməsi, əhaliyə
elektron xidmətlərin göstərilməsinin təşkil
edilməsi, hakimlərin və hakimliyə namizədlərin,
hüquq-mühafizə orqanları əməkdaşlarının
və vəkillərin tədrisində insan hüquqları sahəsində
beynəlxalq konvensiyalarla bağlı mövzuların geniş
istifadə olunması, məhkəmə qərarlarının
vaxtında və dəqiq icra edilməsi üçün icra
işinin səmərəliliyinin yüksəldilməsi, habelə
vəkillik institutunun gücləndirilməsi üzrə tədbirlərin
davam etdirilməsi məsələləri mühüm istiqamətlər
sırasındadır.
Milli Fəaliyyət
Proqramında insan hüquqları sahəsində tədris,
elmi-analitik və maarifləndirmə işlərinin həyata
keçirilməsinə xüsusi diqqət yetirilərək əhalinin
hüquq düşüncəsinin və hüquq mədəniyyətinin
inkişaf etdirilməsi məqsədilə
ixtisaslaşmış beynəlxalq elmi-tədqiqat və tədris
müəssisələri ilə əməkdaşlığın
təkmilləşdirilməsi, bu sahədə beynəlxalq sənədlərin,
xüsusilə də İnsan Hüquqlarına dair Avropa
Konvensiyasının, işgəncələr əleyhinə
Konvensiyanın dövlət qulluqçuları,
hüquq-mühafizə orqanlarının əməkdaşları
tərəfindən öyrənilməsinin təmin edilməsi
nəzərdə tutulmuşdur.
Proqramda
BMT-nin müxtəlif təsisatları, o cümlədən
insan hüquqları sahəsində ixtisaslaşan qurumları,
Qaçqınlar üzrə Ali Komissarlıq, UNESCO, UNİCEF,
habelə Avropa Şurası, Avropa İttifaqı, ATƏT,
İslam Əməkdaşlıq Təşkilatı və digər
regional təşkilatlarla birgə layihələrin həyata
keçirilməsinin zəruriliyi vurğulanır.
Qeyd etməliyəm
ki, Milli Fəaliyyət Proqramının 26 bəndi üzrə
icra orqanı qismində Ədliyyə Nazirliyi müəyyən
edilmiş, o cümlədən 8 bəndində nazirlik əsas
icraçı qurum kimi əks olunmuşdur. Proqramın
icrası üzrə irəli gələn vəzifələr
təxirə salınmadan nazirliyin 29.12.2011-ci il
tarixli kollegiya iclasında geniş müzakirə edilmiş, sənədin
ədliyyə işçiləri tərəfindən mükəmməl
öyrənilməsi və mütəşəkkil
icrasının təmin olunmasına dair tapşırıqlar
verilərək müvafiq istiqamətlər üzrə onun həyata
keçirilməsinə başlanılmışdır. İctimaiyyətin maarifləndirilməsi, habelə
gündəlik fəaliyyətdə istifadə edilməsi məqsədilə
kollegiyanın qərarına əsasən Proqramın Azərbaycan
və ingilis dilində mətnlərindən ibarət toplu
böyük həcmdə buraxılmışdır.
Milli Fəaliyyət
Proqramının icrasının əlaqələndirilməsinin
İnsan hüquqları üzrə müvəkkilin
(Ombudsmanın) rəhbərliyi ilə aidiyyəti dövlət
orqanlarının nümayəndələrindən ibarət
xüsusi işçi qrup tərəfindən həyata
keçirilməsi və işi barədə mütəmadi
olaraq Azərbaycan Respublikasının Prezidentinə məlumatın
təqdim olunması, habelə bu sahədə vətəndaş
cəmiyyəti institutları ilə sıx əməkdaşlığın
təsbit edilməsi Proqramın işlək sənəd
olmasını bir daha nümayiş etdirir. Eyni
zamanda Proqramda onun müntəzəm qaydada yeniləşdirilə
bilməsi müddəasının əks olunması fəaliyyətinin
davamlılığına və səmərəliliyinə
imkan yaradır.
Proqramda müəyyən edilmiş tədbirlərin
yerinə yetirilməsi onun icrasına cavabdeh olan qurumların,
vəzifəli şəxslərin məsuliyyət hissinin və
tələbkarlığının daha da artırılmasını
vacib edir.
Danılmaz həqiqətdir ki, dövlət
orqanlarının səmərəli fəaliyyəti,
qarşıda duran vəzifələrin və funksiyaların
uğurla yerinə yetirilməsi, ilk növbədə yüksək
ixtisaslı, müasir dünyagörüşünə malik, ədalətli,
prinsipial və bacarıqlı kadrların sayəsində
mümkündür. Dövlət məmurları insan
hüquqlarının səmərəli və etibarlı təmin
olunması kimi ümumdövlət maraqlarını rəhbər
tutmağa borcludurlar. Hər bir məmur ilk
öncə insan hüquqlarının təmin
olunmasının onun ümdə vəzifəsi olduğunu dərk
etməlidir.
Beləliklə,
tam əsasla vurğulaya bilərik ki, "Azərbaycan
Respublikasında insan hüquq və azadlıqlarının
müdafiəsinin səmərəliliyini artırmaq sahəsində
Milli Fəaliyyət Proqramı" ulu öndərimiz tərəfindən
təməli qoyulmuş insan hüquqları sahəsində
strategiyanın məntiqi davamı və dövlətin
növbəti siyasi iradəsi olmaqla, insan və vətəndaş
hüquqlarının hərtərəfli həyata
keçirilməsinə, onların icra mexanizmlərinin təkmilləşdirilməsinə
real zəmanət verir".
Toğrul
MUSAYEV
Azərbaycan Respublikası ədliyyə
nazirinin müavini, II dərəcəli
dövlət
ədliyyə müşaviri
Azərbaycan.- 2012.- 6 mart.- S. 4.