Bağçada
güllər, oxur bülbüllər...
21 mart Beynəlxalq Novruz
Günüdür
2009-cu ildə Novruz bayramı UNESCO-nun Qeyri-Maddi, Mədəni, İrs Siyahısına daxil edildi. 2010-cu ilin fevralında BMT Baş Məclisinin 64-cü sessiyasında martın 21-i Beynəlxalq Novruz Günü elan edildi. Əslində, Novruz elə sülh və barış bayramıdır. Əgər bir millət söyləyirsə ki, Novruzda heç kəs küsülü qalmasın, nəhs sözlər danışmasın, qalmaqala, dava-dalaşa yol verilməsin, süfrəsi bərəkətli, ömrü şən, ruzisi bol olsun, bu, Novruzun bəşəriliyinə nümunə deyilmi? İndi bizim bu milli və qədim bayramımızın beynəlxalq aləmdə qeyd edilməsi Azərbaycan dövlətinin bütün xalqlarla həmrəylik, dostluq və anlaşma şəraitində yaşamaq istəyinin əks-sədasıdır.
Novruzun qədim xalq bayramı olması haqqında tarixi və ədəbi mənbələrdə məlumat və fikirlərə rast gəlinir. Novruz haqqında geniş və çoxsaylı faktlarla zəngin mənbədən biri də Azərbaycan mifləridir. Eləcə də Azərbaycanda olan səyyahlar öz qeydlərində Novruzla bağlı maraqlı fikirlər söyləyiblər. Bu qədim bayramla bağlı məlumatlara Nizam əl-Mülkün "Siyasətnamə"sində də rast gəlirik. Zərdüştilik dövründə də qeyd edilən bayramın ən maraqlısı məhz Novruz idi. Ömər Xəyyam (1048-1131) "Novruznamə" adlı əsərində astronomik tədqiqatlara əsasən elmi surətdə göstərib ki, Novruzun yaranması Günəş təqvimi ilə bağlıdır. Novruz həqiqətən də ilin dəyişməsi deməkdir.
XVII əsrdə yaşamış fransız səyyahı Jan Şardən Şərq ölkələrinə səyahətə çıxır. Gəncədə, Naxçıvanda, Tiflisdə, İrəvanda, Təbrizdə, İsfahanda olur... Vətəninə qayıtdıqdan sonra "Səyahətnamə" adlı kitab yazır. Maraqlıdır ki, onun səfərlərindən biri mart ayına düşdüyündən o, Azərbaycanda qeyd edilən Novruz bayramının iştirakçısı olub. Həmin bayramla bağlı "Səyahətnamə" adlı kitabında yazırdı ki, Səfəvilərdə dini və mülki bayramlar lap çoxdur. Bu bayramların üçü təntənəli surətdə qeyd edilir: Orucluq, Qurban və Yaz bayramı. Yaz bayramı əslində Yeni il deməkdir. Həmin gün gecə ilə gündüz bərabərləşir. Fransız səyyahını heyrətə gətirən yumurtaların qızıl suyuna boyanması və insanların bir-birinə nadir tapılan, həm də bahalı əşyalardan - cavahiratdan, qızıldan, gümüşdən, parçadan, ətriyyatdan, qaş-daşdan hədiyyə verməsi olub. Bu cür bayramlaşmanın əkinçidən şaha qədər davam etməsi avropalı səyyahı daha çox heyrətləndirib. Xüsusilə də İrəvan bəylərbəyliyində keçirilən Novruz bayramı Jan Şardəni valeh edib. Səyyahı təəccübləndirən amillərdən biri də insanların bayramın birinci günü Allaha dua etmələri olub. Səyyah yazırdı: "Onlar sübh çağı bütün bədənlərini su ilə yuyurlar. Sonra tərtəmiz paltar geyinirlər, xoş sözlər danışırlar, bir-birləri ilə mehribançılıq edirlər. Bu ovqat onlarda Yeni ilin xoş keçəcəyinə, xoşbəxtlik gətirəcəyinə inam yaradır".
Əlbəttə, fransız səyyahının kitabında xoşa gəlməyən məqamlar, yanlış fikirlər də var. Amma bununla bərabər avropalı səyyahın Novruzu bəşəri bayram kimi dəyərləndirməsi təqdirəlayiqdir. Novruz həm də xalqımızın intellektual səviyyəsindən, təfəkküründən xəbər verir. Bu bayram həmişə eyni vaxta düşür.
Mətbuatımızın cəfakeşi Həsən bəy Zərdabi "Quyruq doğdu, çillə çıxdı" adlı məqaləsində yazırdı: "Təəccüblüdür ki, bizim heç bir yerdə oxumamış kəndli nə filan ayın neçəsi olduğunu, hətta ayların adlarını belə bilməyib. Amma onunla belə, təsbehini alaraq Novruzdan tutub hesab çəkib ki, quyruq doğmağa neçə gün qalıb və filan gün çillə çıxacaqdır. Bundan belə məlum olur ki, bu hesab çox doğru və asan hesabdır və bunun belə olmağına səbəb hesabın Novruzdan çəkilməyidir. Novruz ki o vaxt gün - bahar nöqtəsindən keçir, heç vaxt dəyişmir".
Orta əsrlərdə Azərbaycanda xüsusi şəxslər - astroloqlar Günəşin hərəkətini izləyər, bu barədə əhaliyə məlumat verərdilər. 1637-ci ildə alman səyyahı Adam Oleari Şamaxıda azərbaycanlıların Yeni il mərasimini - Novruzu necə qarşılamalarının şahid olmuş və bu barədə yazmışdır: "Astroloq tez-tez stolun arxasında durur, xüsusi alətlər vasitəsilə Günəşi müşahidə edir, Günəşin gecə ilə gündüzün bərabərlik nöqtəsinə çatacağı anı müşahidə edirdi. Elə ki gözlənilən məqam çatdı, astroloqun xəbəri ilə əlaqədar şəhərdə yaylım atəşləri açıldı. Şamaxı şəhərinin Qala divarları boyunca təbillər döyüldü, xalq şənliyə başladı".
Bu fakt göstərir ki, Novruz kor-koranə qəbul
edilməyib. Onun
kökündə elmi əsaslar dayanıb. Yeni ilin məhz
martın 21-də başlanması tam elmi təsdiqini
tapmışdır. Novruzun heç bir dinlə əlaqəsi
yoxdur. O, xalqımızın məişəti, adət-ənənəsi,
gün-güzəranı, həyat tərzi, təfəkkürü,
intellektual səviyyəsi ilə qırılmaz tellərlə
bağlı olub. Novruz nəsildən-nəslə, əsrdən-əsrə
keçərək milli bayram və
xalq mərasimi kimi yaşamaqdadır.
Doğrudur,
sovet hakimiyyəti illərində bir çox milli dəyərlərimizə
qarşı səlib yürüşü yeridildi. İnsanları
dinindən, imanından, adət-ənənəsindən,
soykökündən, milli mənsubluğundan qoparmaq
üçün baş alıb gedən qadağa və təzyiqlərin
bir zərbəsi də, təbii ki, Novruza dəydi. Qəribədir
ki, çox diktələrə boyun əymək məcburiyyətində
qalan xalqımız nə dinindən, imanından ayrı
düşdü, nə də Novruzu qəlbindən
çıxarıb atdı. Acılı-ağrılı
zamanın vahiməsinə baxmayaraq, Novruz yaşadı. Rəsmi
tədbirlərdə, radio və televiziya verilişlərində
onun adını dəyişdirib gah "Yaz bayramı", gah
"Bahar bayramı", gah da yaz-tarla işlərinin
başlanğıcı hesab etsələr də, xalq Novruzu məhəbbətlə
qarşılayıb, ehtiramla keçirirdi. Şəkərbura,
paxlava bişirilirdi, bayram plovu süzülürdü, səməni
göyərdilirdi, həyətlərdə tonqal
yandırılırdı. Qohum-əqrəba bir-birinin
qapısını döyərək bayramlaşırdı.
Amma bütün bunlar sanki bir örtük, bir pərdə
axasında həyata keçirilirdi. Radio və televiziyalarda
baharın gəlişi ilə əlaqədar konsertlər
verilir, yazla bağlı mahnılar oxunurdu. Hər kəs
öz imkanı və səlahiyyəti daxilində bu qədim
bayramın əbədiyaşarlığına xidmət
edirdi. Heç kim Novruzun adını çəkmirdi. Amma həmin
əziz günlər xüsusi ovqatla qeyd edilirdi.
Əlbəttə,
Novruzun üzərindəki qadağaları götürmək
üçün Azərbaycan ziyalıları uzun müddət
çarpışdılar. Unudulmaz Şıxəli Qurbanovdan
başlamış neçə-neçə işıqlı
şəxsiyyət Novruzun həyata qaytarılması yolunda fədakarcasına
mübarizə apardı. Xalqımızın bir xoşbəxtliyi
də onunla bağlıdır ki, 1969-cu ildə Heydər Əliyev
Azərbaycana rəhbər seçildi. Məhz ümummilli
liderin diqqəti və qayğısı sayəsində bayram
günlərində Bakı küçələrində
insanlar kütləvi şənliyə başladılar. Bahar
qızı peyda oldu. Bizim yadımızdan çıxmayıb
ki, yataqxanada yaşayan tələbələr Novruzu qeyd etmək
üçün hansı qadağaların üstündən
keçməli oldular. Otaqlarda göyərdilən səmənilər
pəncərədən atılır, Fəxri xiyabana bayram
xonçası aparan tələbə həbs edilirdi. Bizi bu əzablardan
qurtaran məhz Heydər Əliyev oldu. Yaxşı
yadımdadır, Şıxəli Qurbanovun qəbrini ziyarət
edərkən əlində səməni tutan tələbə
yoldaşımızı milislər apardılar. Müəllimlərimizdən
biri söyləyirdi ki, Heydər Əliyev universitetin rektoruna
irad tutaraq deyib: "Yaşıllığın nəyi pisdir
ki, sən onu pəncərədən atırsan? Rəhmətə
gedənləri ziyarət etmək kimə ziyan gətirir?"
Məhz bu təpkidən sonra biz növbəti Novruzu, təbii
ki, Bahar bayramı adı ilə qeyd etdik. Nə xoş ki,
dövlət müstəqilliyimizin bərpasından sonra
Novruzun həqiqətən də özünə layiq
büsatlı günləri başladı. Ümummilli liderdən
müsahibə alan bir jurnalistin "Sevdiyiniz bayram
hansıdır" sualına ulu öndər Heydər Əliyev
"Novruz" demişdir. Ömrümüzün ən fərəhli
günlərindən biri idi ki, Novruz şənliklərində
ulu öndər şəhər sakinləri ilə
görüşər, onları bayram münasibətilə təbrik
edər, Kosa ilə zarafatlaşar, yumurta
döyüşdürər, öz xeyir-duaları ilə hər
kəsdə xoş ovqat yaradardı.
İndi
Novruz rəsmi bayramların sırasında əzəmətlə
dayanıb. Onu layiqincə qeyd etmək üçün ölkə
başçısı İlham Əliyevin sərəncamı
ilə insanlar bir neçə gün işdən ayrılaraq
öz bayramlarını qeyd edəcəklər. Həqiqətən
də bu bayram istirahətini, insanlara mənəvi
rahatlığı bəxş etdiyi üçün ölkə
Prezidentinə minnətdarıq!
Nədənsə
həmişə Novruz bayramı gələndə
yadımıza Şəhriyarın, Səməd Vurğunun
şeirləri düşür. Xüsusilə də "Heydərbabaya
salam" mənzuməsi Novruz günlərində daha
çox xatırlanır. Bu, ən çox onunla
bağlıdır ki, ustad Şəhriyar bu məşhur əsərində
Novruz bayramının sözlə portretini çox
ustalıqla çəkib. Poemanın əksər bəndlərində
Novruz mərasimlərinin təntənəsi o qədər
doğma və zərif ifadə edilib ki, istər-istəməz
Şəhriyar poeziyası doğma Novruzumuzun bir əlaməti
kimi diqqət çəkir. Bu əsərin
canlandırdığı mənzərələr sadəcə
könül xoşluğu yaratmır, həm də bizim
tariximizdi, adət-ənənəmizdi, həyatımızdı,
dünəndən sabaha atılan körpülərdi:
Bayram idi,
gecəquşu oxurdu,
Adaxlı
qız bəy corabı toxurdu,
Hər kəs
şalın bir bacadan soxurdu,
Ah, nə
gözəl qaydadı şal sallamaq,
Bəy
şalına bayramlığın bağlamaq.
Bütövlükdə
"Heydərbabaya salam" mənzuməsi adamın ürəyinə
elə xəfif toxunur ki, xəyalımızdan nələr
keçmir?! Xüsusilə də Səməd Vurğunun
poeziyasında ruh oxşayan, Novruzun özəlliklərini
xatırladan elə şeirlər var ki, hələ də
bizimlə yol gedir. Şairin öz səsi ilə lentə
yazılmış belə unudulmaz məqamlardan biri:
Bahar, istəklimsən
başdan-binadan,
Ən
gözəl qızısan sən təbiətin,
Xoşbəxt
yaranmısan, xoşbəxt anadan,
Gözünün
odusan şeirin, sənətin,
Ən
gözəl qızısan sən təbiətin.
Başqa
bir şeirində isə yaşıl köynəyini geyinən
meşələrə, daşların dibinə quş kimi
qonan bənövşəyə, dağ döşünə
çıxan qıvırcıq quzulara, bütövlükdə
təbiətin özünə, Novruzun gəlişinə
şair belə deyib: "Bahar nə xoş gəlir, ruha dad
verir, xəyala, duyğuya qol-qanad verir". Bu mənzərələrin
şair qəlbində yaratdığı kövrək xatirələrin
poetik əks-sədası genişdir:
Göylərə
baş çəkir Göyəzən dağı,
Axşam
açıq olur Ayın qabağı,
Bizim gəlinlərin
bayramqabağı,
Fəsəli
yaymağı yadıma düşdü.
Ruhu
xoş olsun Səməd Vurğunun! O, bu şeirləri sovet
dövründə yazıb, repressiyaların at
oynatdığı illərdə. Elə həqiqətlər
var ki, onları etiraf etmək Allaha da xoş gedər. Qoy
Novruzun suları gurhagur axsın. Torpaqda sünbüllər
göyərsin, xoş sorağımız eldən-elə
yayılsın. Şair demişkən, torpağa, daşa təzə
nəfəs gəlsin, hər şey dəyişsin, həyat təzələnsin,
təbiətdəki zümrüdlük insan ömrünün
rənginə yeni çalarlar gətirsin.
Qoy 21
martda bütün dünya Novruzun gözəlliyinə,
sülhsevərliyinə heyrət kəsilərək onu
yaşadan xalqın qədimliyinə, əzəmətinə,
böyüklüyünə bir daha əmin olsun. Ötən əsrin
sonlarında - Novruz günlərində Azərbaycanda olan
xarici ölkə səyyahlarının birinə bayram
sovqatı olan bir xonça bağışlayırlar. O,
xonçanın qarşısında diz çəkərək
heyrətlə deyib: "Siz bunu necə bacarmısınız?
Bu ki dünyanın bəzədilmiş simvoludur". Bu,
Novruzumuzun qüdrətidir. Bütün bəlalardan,
qadağalardan, təzyiqlərdən, quruluşlardan qalibiyyətlə
çıxdı. Bu, ölkə rəhbərinin nailiyyətidir.
Novruz sərhədləri aşdı, coğrafiyası
genişləndi. Şairlərimizin arzuları çiçək
açdı, xalqımızın duaları eşidildi. Həqiqətən
də ruha nə xoş gəlir ki, qürurla, iftixarla, bəlkə
də daha ucadan deyəsən: 21 mart Beynəlxalq Novruz
Günüdür. Bayramınız mübarək, həmvətənlər!
Bayramınız mübarək, Azərbaycanı sevənlər!
Qədim xalq mahnısında deyildiyi kimi:
Bağçada
güllər, oxur bülbüllər,
Belə
deyirlər: yenə yaz gəlir...
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2012.- 20 mart.- S. 6.