1918-ci il mart
qırğınları Lənkərandan da yan ötməmişdir
31 mart Azərbaycanlıların
soyqırımı günüdür
1918-ci il mart qırğını XX
əsr Azərbaycan tarixinin ən faciəli səhifələrindən
biridir. Bu faciə Lənkərandan da yan keçməmişdir.
1917-ci il oktyabr çevrilişindən sonra Rusiya
imperiyasının tərkibində olan milli ucqarlarda hərc-mərclik
başlanmışdı. Bu işi Qafqazda ermənilər və
onların havadarları həyata keçirirdilər. Ermənipərəst
Şıvkunovun quldur dəstəsi həmin illərdə Lənkəranda
və ətraf yaşayış məntəqələrində
meydan oxuyurdular. Mir Əhməd xanın evini ələ
keçirən Şıvkunov oranı özünə qərargah
etmiş, ətrafına Çepayev, Somsonov kimi ermənipərəst
qüvvələr yığmış, Sütəmurdov kəndini
qaçaq-quldurlardan qorumaq bəhanəsi ilə atəş
altında saxlayırdı. Bundan narahat olan ağsaqqallar
Şıvkunovun yanına gedib atəşi
dayandırmağı xahiş edir və bildirirlər ki,
qaçaq-quldurlar kənddən çıxıblar.
Şıvkunov ağsaqqalları girov saxlayıb, üç əsgəri
kəşfiyyata göndərir. Onlar yolda qaçaqlarla
üz-üzə gəlirlər. Atışma zamanı
Şıvkunovun iki əsgəri öldürülür, biri
qaçıb hadisə haqqında məlumat verir. İki əsgərinin
öldürülməsindən hiddətlənən
Şıvkunov Sütəmurdov ağsaqqallarının əl-qollarını
bağlatdırır və boyunlarını vurdurur.
Lənkəranda o illərdə belə
qanlı hadisələr çox olub. Xüsusilə, 1918-ci ilin
mart ayında.
Tarix sübut edib ki, ermənilərin Lənkəran
qəzasında müsəlman əhalisinə etdikləri vəhşiliklər
görünməmiş şəkil almış, dinc əhaliyə
amansız divan tutulmuşdur. Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji Universitetinin Azərbaycan tarixi kafedrasının dosenti
Firudin Cümşüdlü yazır: "Bu hadisələrin
törədilməsi zamanı ermənilər şantaj və
təxribat metoduna da əl atdılar. Mart
qırğınına başlamaq üçün ermənilər
şayiə yaydılar ki, Hacı Zeynalabdin Tağıyevin Lənkəranda
xidmət edərkən təsadüfi güllə yarasından
həlak olan oğlunun dəfnində iştirak edən müsəlman
əsgərləri guya Lənkəran ruslarına (malakanlara)
hücum edib onları qıracaqlar".
S.Şaumyanın
əmri ilə 1918-ci il mart ayının
14-də Salyan, Hacıqabul, Muğan və Lənkəran
bölgələrinə silahlı bolşevik dəstələri
yeridildi. Onun tərkibində isə erməni
daşnakları çoxluq təşkil edirdilər. Tədqiqatçı-alimlər
professor Xaqani Məmmədov və professor Nuru Məmmədov
yazırlar ki, toqquşmanı başlamaq üçün bu ərəfədə
H.Z.Tağıyevin oğlu Məhəmməd Tağıyevin cənazəsinin
"Evelina" gəmisində Lənkərandan Bakıya gətirilməsini
təşkil edən 48 hərbçinin gəlişi bəhanə
oldu. Dəfndən sonra zabitlər həmin gəmi
ilə geri qayıtmalı idilər. Erməni
daşnakları fitnəkarlıqla əsgər və matroslar,
eser və menşevik partiyaları, rus milli şurası arasında
şayiə yayırdılar ki, "Evelina"dakı zabitlər
guya ki, Muğandakı malakan kəndlərini dağıtmaq
üçün xüsusi göstəriş alıblar.
Tədqiqatlardan
məlum olur ki, 1918-ci il
soyqırımı dövründə Lənkəran və
qonşu rayonlarda 40-dək kənd yandırılıb,
yüzlərlə günahsız insan qətlə yetirilib,
neçə-neçə ev yandırılıb, talan edilib,
iqtisadiyyata külli miqdarda ziyan vurulub. Erməni
daşnakları evlərə girib bəzən bütün ailəni
məhv edirdilər. Hamilə qadınlara,
uşaqlara, qocalara belə rəhm edilmirdi. Gərmətük kəndində 70-dək, Mamusta kəndində
30-dək, Kərgəlan kəndində 30-dək, Sütəmurdov
kəndində 20-dən çox, Girdəni kəndində 20-dək
günahsız insan faciənin qurbanı olub.
Dövrünün tanınmış şəxsiyyətlərindən
olan Mirmurtuza Talışlının şəxsi arxivində
1918-ci ildə ərəb əlifbası ilə
çıxmış bir qəzet vardı. Qəzet
Mirmurtuza Talışlıya atası Hacı Mirmustafa Axunddan
yadigar qalmışdı. Qəzet ermənilərin
Qars şəhərində törətdikləri qanlı faciəyə
həsr edilib. Bakılı şair Mizə
Səlim Səyyahın qələmə aldığı bir
şeiri də həyəcansız oxumaq mümkün deyil.
Vaxtilə bu qəzet imkanlılara paylanıb,
ondan əldə edilmiş ianə Qarsdan didərgin düşənlərə
verilib. Qəzetdə kimin nə qədər
ianə verdiyi göstərilib. Mirmurtuza
müəllim deyərdi ki, atam Hacı Mirmustafa Axund qəzeti
oxuyandan sonra gözünü silib və bir qızıl onluq
yardım edib.
Mirmurtuza Talışlı nəql edərdi ki, 1918-ci ildə
şəhər camaatı Osakücə meşələrinə
çəkilərək sığınacaq
tapmışdı. Ara sakitləşəndən sonra
ev-eşiyimizə qayıtdıq. Şəhərdə
görünməmiş faciə olmuşdu. Binalar top, mərmi gülləsindən
dağılmış, bir çox evlər qarət, talan
edilmişdi.
Mirmurtuza
Talışlının ömür-gün yoldaşı Humra
xanımın dediklərindən:
- Atam Lerikin Halabın kəndindən idi. Sütəmurdov kəndində
yer alıb ev tikmişdi. Əkin-biçinlə
məşğul olub ailəsini dolandırırdı. 1918-ci ilin yaz günlərinin birində şəhərə
getmiş, orada baş verən atışmada həlak
olmuşdu. Atamla birgə həmin gün kəndə
daha bir neçə meyit gətirildi.
Lənkəranda
ilk ali təhsilli ədəbiyyat müəllimi,
pedaqoji məktəbin ilk direktoru olmuş Teymur Şahverdiyev
deyirdi ki, 1918-ci ilin mart ayı idi. "Kolaz"da
Sütəmurdova gedirdim. Çaya
çatanda gördüm ki, su qırmızıya
çalır. Diqqət verib gördüm
ki, insan qanıdır. Suda xeyli cəsəd
vardı. Papaqlarından müəyyən
etdim ki, öldürülənlər dağ adamlarıdır.
Çünki belə papaqlardan dağ tərəfində
yaşayanlar qoyardılar.
O illərin
şahidi müəllim Əbülqasım Qasımov bir dəfə
belə bir əhvalat danışdı:
- Heyva
gül açan vaxtlar idi. Şıvkunovun quldur
dəstəsi erməni daşnakları ilə birləşərək
xeyli adamı qanına qəltan etmişdi. Hərbi
paraxoddan şəhər top atəşinə tutulmuşdu. Lənkərana ticarət işinə gedən Məşədi
Qasım, Məşədi Şirəli, Kərbəlayı
Nurulla və Hacı Axund qırğını görüb
geri qayıtmışdılar. Atılan mərmi
məscidin bir tərəfini qoparmış, Abuzər
Ağababa oğlu uşağı ilə gülləyə
tuş gəlib həlak olmuş, Kərbəlayı Səfərəli
Cabbar oğlunu buğda və düyü tayaları
üstündə vurmuş, evini yandırmışdılar.
Köməyə gələn Kərbəlayı
Güləliyə də aman verilməmiş,
amansızcasına qətlə yetirilmişdi. Dərzi Musanın evinin ətrafında isə 8 nəfəri
güllə ilə vurmuşdular. Uşaqlara,
qadınlara belə rəhm edilməmişdi. Qaynar samovarı adamların belinə bağlayır,
yeriməyə məcbur edirdilər. İki
gün ərzində Gərmətükdə 7 nəfər
öldürülmüşdü.
Mirzə
Nüsrət Molla Heydər oğlu Əsədullayevin dediklərindən:
- Erməni
daşnakları Xəzər donanmasındakı rus matroslarını
da qırğına cəlb etmişdilər. Kəndimiz və
digər yaşayış məntəqələri dəniz tərəfindən
"Aleksandr Jander" deyilən gəmidən top atəşinə
tutulmuşdu. Ağsaqqallar Hacı Ağabalaya deyirlər ki, sən
rus dilini bilirsən, get onlarla danış, gör nə istəyirlər.
Hacı
Ağabala ağ parçanı
qaldırır, qayıq göndərib onu gəmiyə gətirirlər.
Şıvkunov da onların arasında olur.
Hacı Ağabala gəlişinin məqsədini
açıqlayıb soruşur ki, düşməniniz kimdir,
tutub sizə verək, camaatı qırğına verməyin.
Cavabları bu olur
ki, camaatın hamısı bizim ümumi
düşmənimizdir.
Tədqiqatçı-müəllim Musarza Mirzəyev
yazır ki, dağlı qaçaqlardan biri qəbiristanlıqdan
Gərmətük kəndinin yaxınlığında olan
çayın sahilində dayanmış denikinçi əsgərlərə
atəş açır, əsgərlərdən biri
ölür.
Qəzəblənmiş denikinçilər bunun gərmətüklülər
tərəfindən edildiyini güman edərək kəndi top
atəşinə tuturlar.
Tarix
müəllimi Əlibala Nurullayev danışır ki,
denikinçi rus və erməni əsgərləri kənddə
axtarış apararkən Lələyev Balağa
İsmayıl oğlunun evində gizlənmiş 7 nəfər
cavanı yerindəcə güllələyir, onun həyat
yoldaşı ərinə tərəf qaçarkən
qadını da vəhşicəsinə öldürürlər.
Şıvkunov el arasında hörməti, nüfuzu
olanları aradan götürməkdən həzz
alırdı.
İstefada olan qvardiya polkovniki Mirməhəmmədrza
xan (Miri bəy) Mirfərəculla bəy oğlu
Talışxanovu təkcə Veravul kəndində deyil, ətraf
yaşayış məntəqələrində də
yaxşı tanıyırdılar. Təqaüddə
olan müəllim Vaqif Cavadov nənəsi Miri bəyin
qızı Mirşərəf xanımın söylədiklərinə
əsaslanaraq danışardı:
- Nənəm
deyərdi ki, yay günü həyətimizə bir əsgər
girdi. Həyəcanlı idi, atama dedi ki, Şıvkunov səni
öldürəcək, aradan çıxmaq lazımdır.
Atam adam göndərib Mirmusa xanı
çağırtdırdı. Mirmusa gələn kimi ona dedi
ki, uşaqları da götür dəmirağac meşəsində
gizlən. Şıvkunovun əsgərləri
meşəyə girməyə qorxurlar.
Mirmusa xan
dedi ki, onsuz getməyəcəklər.
- Şıvkunov harada olsam məni tapacaq. Siz aradan
çıxın, mənə görə başqaları əziyyət
çəkməsin. Həyatımın
çoxunu yaşamışam.
Danışırlar
ki, yaraqlı bir dəstə atlı həyət
qapısında görünəndə Miri bəy
"Quran" oxuyurmuş. Çox keçmədən
alov kəndin üstünü alır. Miri
bəy son nəfəsinədək Şıvkunovu sülhə,
ədalətə, Allahın qəzəbindən qorxmağa
çağırıbmış. Şıvkunov
isə Miri bəyin sözlərini qulaq ardına vuraraq, onu
amansızcasına qətlə yetirmişdir.
Başından dəyən güllədən Miri bəy
otağın ortasında "Quran"ın üstünə
yıxılmışdı. Alnında
qılınc yarası da vardı.
Denikinçi rus və erməni əsgərlərinin qərargahı
qəzanın Şıxəkəran kəndində Sadıq Əvəz
oğlunun evində yerləşirdi. Mamusta kənd sakini
Şahmirzə Cəfərov o illərin canlı şahididir.
Onun dediklərindən: "Rus denikinçi əsgərlərindən
ikisi kəşfiyyata çıxmışdı. Qaçaqlar onlardan birini öldürmüş,
birini yaralamışdılar. Bundan qəzəblənən
denikinçi və erməni əsgərləri kəndimizə
girib talançılığa başladılar. Çoxumuz Mamusta ilə Xolmili arasındakı
meşəyə çəkildik. Atam Bəhram
Cəfər oğlu bu faciənin qurbanı oldu. Onun qulağını kəsib, gözünü
çıxartdıqdan sonra yandırmışdılar".
Kəndin tarixinə yaxşı bələd
olan və dünyaya bu kənddə göz açmış
müharibə veteranı, kəndin ilk ali
təhsilli müəllimi Şükür Şükürov:
-
Çoxdanın söhbətidir, onda hələ İkinci
Dünya müharibəsi başlamamışdı, kənddəki
məktəbdə oxuyurdum. Bir dəfə o illərin
hadisələri ilə bağlı Cavahir Abdullayevanı
sorğu-suala tutanda ağlamağa başladı. Anam mənə acıqlandı. Demə,
silahlı əsgərlər kənddə axtarış apararkən
Qurbanovların evinin yanında Cavahiri yaxalayırlar. Nəhmət
kişinin oğlanları Məmmədhəsən, Məmmədhüseyn,
həmçinin Bəhram Cəfərov, Mənsim Əliyev,
İsaq Cəfərov, Hacıəli Əliyev və daha bir
neçə nəfər qızın köməyinə gəlir
və onu qaçırdırlar. Cavahir xəndək
içi ilə kəndin şərq tərəfinə -
Qoçasələ meşəliyinə tərəf üz
tutur. Denikinçi rus və erməni əsgərləri
- cavanları Paşa Mikayıl oğlunun dərz-çəltik
komasına salaraq yandırırlar. Əbülhəsən
Əkbər oğlu Hümmətovu qılıncla
doğrayırlar. Davud müəllimin
atası meşə yolu ilə evinə gələrkən onu
qanına qəltan görür. Ağagül
Əlihəsən oğlu və daha bir neçə
mamustalı da bu faciənin qurbanı olur. Bundan sonra kəndə
od vurub yandırırlar.
Müəllim
İman Əliyev də o illəri yaxşı
xatırlayır: "Şıvkunovun quldur dəstələri
qəzanın hər yerində qanlı cinayətlər
törətmişlər. Onlar adamları, nüfuzlu şəxsləri
aradan götürməklə kifayətlənmir, var-dövlətlərini
aparır və evlərə od vururdular. Lənkəranın bir çox kəndlərində
olduğu kimi, şəhərin özündə də
qanlı qırğınlar olmuşdur. Mayakın ətrafında
yüzlərlə adam
öldürülmüşdür. İtlər
onların cəmdəyini torpaqdan
çıxartmışdı. Müsəlman
qaydası ilə onları basdırdılar".
Dəhşətli faciələr Nuru Paşanın rəhbərlik
etdiyi Qafqaza İslam Ordusu Azərbaycana gələn günədək
davam etmişdir. Lənkəran qəzasına gələn
dəstəyə isə Camal Paşa rəhbərlik edirdi.
Qəzanın dağlıq-meşə hissəsi ilə
Astaraya gələn türk sərkərdəsi Camal Paşa
silahsız camaatın köməyinə çatdı. Onun qərargahı
Lənkəran şəhərinin 4 kilometrliyində olan Gərmətük
kəndində Güləli Cabbar oğlunun evində yerləşirdi.
Tədqiqatçılar türk qoşunu Lənkərana
gəlməmişdən əvvəl orada "Müəllim və
müəllimlərin türklərlə birliyi haqqında
ittifaq"ın yaradılmasını xəbər verirlər. Onun üzvləri qəzada
müxtəlif tədbirlər keçirmiş,
toplanmış vəsait fonda
köçürülmüşdür. 1919-cu il
aprel ayının 4-də türklərin şərəfinə
verilən konsertdə 100 min manat toplanması haqqında məlumat
da vardır.
Məlumdur ki, 1917-1920-ci illərdə Lənkəran qəzasında
ictimai-siyasi vəziyyət daha da gərginləşmiş,
tez-tez hakimiyyət dəyişiklikləri baş vermişdir. 1918-ci ilin
aprel ayının 19-da Lənkəranda hakimiyyəti ələ
keçirən bolşeviklər denikinçilərin təzyiqinə
davam gətirməmiş, həmin ilin avqust ayında məğlub
olmuşlar.
Həmin dövrdə ingilislərin dayağı, milliyyətcə
erməni olan polkovnik Avetisov və Makarovun qoşun hissələri
Lənkəranda meydan sulayırdılar. Onlar general
Tomsonun adamları idilər. Tarix elmləri
doktoru Firudin Əsədovun araşdırmalarında Makarovun 5
min nəfərlik birləşmiş qoşunla 1918-ci ilin
dekabrında Lənkərana daxil olması bildirilir.
Lənkəran ziyalıları faciənin
qarşısını almağa cəhdlər göstərirdilər. Yadellilərin vəhşiliyindən cana gəlmiş
camaat dövrün tanınmış ziyalılarından olan
Teymur bəy Bayraməlibəyovu Nuru Paşanın yanına
göndərirlər. Lənkəran ziyalıları Nuru Paşaya
göndərdikləri məktubda yazırdılar: "Avetisov
Lənkəranda ermənilərdən ibarət tərəfdarlar
toplamışdır. O, lənkəranlı Əkbər Qəribovun,
Xəlil Nəcəfqulu oğlunun evinə basqın edib, evdəki
qiymətli şeyləri aparmışdır. Belə
biabırçılığa türk oğlu, müsəlman
dözə bilməz. Xahiş edirik kömək
göstərəsiniz".
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin 1918-ci il mayın
28-də elan olunmasına baxmayaraq, 1919-cu il avqustun 12-dək Lənkəran
qəzasında öz hakimiyyətini qura bilməmişdi.
Köməyə gələn Camal Paşanın dəstəsində
300-500 nəfərə qədər
döyüşçü vardı. O, deyərmiş ki, gavur
gülləsi mənə dəyməz. Amma
1920-ci ilin dekabrında bir nəfər Astaranın Kələdəhnə
yaxınlığında Camal Paşanı güllə ilə
vurur. Camal Paşanın dəfni
haqqında müxtəlif fərziyyələr vardır.
Yüz yaşlı Murtuza Mirzəyevin dediyinə
görə, Camal Paşa Astaranın Pensər kənd məscidinin
həyətində basdırılıb. Qocaman
müəllim Əbülqasım Qasımov isə
danışardı ki, Camal Paşanın cənazəsi
Türkiyəyə aparılıb.
O
qanlı-qadalı illərdə qadınlar da erməni
daşnakları ilə mübarizə aparmış, hünər
göstərmişlər. Rayonun Tükəvilə
kəndindən Vəsmicahan Məmmədova, Veravul kəndindən
Səkinə xanım əllərinə silah
götürüb yaşadıqları kəndi quldurlardan
qorumuşlar. Tükəvilə kəndindəki
özünümüdafiə dəstələrindən birinə
Vəsmicahan Məmmədova rəhbərlik etmişdir.
O
dövrdə Lənkəranda yaradılmış Fövqəladə
İstintaq Komissiyası baş vermiş qanlı faciəni
araşdırmağa çalışsa da, sovet hakimiyyəti
buna imkan verməmişdir.
Mirhaşım TALIŞLI,
Lənkəran Dövlət
Universitetinin
müəllimi, filologiya elmləri namizədi
Etibar ƏHƏDOV,
Lənkəranda çıxan
"Aşkarlıq"
qəzetinin baş redaktoru
Azərbaycan.- 2012.- 31 mart.- S. 8.