Həqiqətin
yandırıcı odu
Mirzə Ələkbər Sabir - 150
Təkcə Azərbaycan xalqının deyil, bütün Şərq xalqlarının dərdinin tərcümanı, üsyankar ruhu olan Mirzə Ələkbər Sabirin sənəti, tənqidçi Qulu Xəlilovun təbirincə desək, ümumbəşəri xarakter daşıyır. Bu əzəmətli sənətin yaradıcısı Mirzə Ələkbər Sabir 1862-ci ildə Şamaxıda anadan olub. Əvvəlcə atasının arzusu ilə mədrəsədə təhsil alan Ələkbər sonradan Seyid Əzim Şirvaninin yeni tipli məktəbində oxudu. Dövrünün böyük maarifpərvəri, şair və ictimai xadimi Şirvanidən çox şey əxz etdi Ələkbər. Rus dilini mükəmməl öyrəndi, bir neçə elmin əsaslarına yiyələndi. Həm klassik Şərq poeziyasını, həm də Avropa ədəbiyyatını mənimsədi. Lap gənc yaşlarında klassik şeir üslubunda müxtəlif janrlarda şeirlər yazmağa başlayan Ələkbərin istedadı Seyid Əzimin diqqətini cəlb etdi. O öz şagirdinə Nizaminin "Xəmsə"sini də bağışlayıb. Ədəbiyyat tarixçiləri bu barədə dəfələrlə yazıblar. Sonralar Mirzə Ələkbər Sabirin dünya səyahətinə çıxmaq - Türküstanı, İranı, İraqı gəzib dolaşmaq istəyi də elə Seyid Əzim Şirvaninin məsləhəti ilə olub.
Mətbuat tarixindən bəllidir ki, XX əsrin ilk anadilli qəzeti kimi məşhur olan "Şərqi-Rus"un işıq üzü görməsi başqa ziyalılar kimi, Sabiri də ürəkdən şad etmişdi. Hətta o, bu qəzeti "Şükrlillah ki, afitabi-süxən" misrası ilə başlayan maarifpərvər bir şeiri ilə alqışlamışdı.
Belə bir fikir də var ki, "Molla Nəsrəddin" jurnalı Sabirin yaradıcılığında xüsusi bir dönüş yaratdı. Demək olar ki, bu jurnalın birinci nömrəsindən başlayaraq Sabir öz şeirləri ilə Cəlil Məmmədquluzadənin yaxın silahdaşı olduğunu sübut etdi. Jurnalın birinci nömrəsində Sabirin "Lisan bəlası" şeiri çap edildi. "Millət necə tarac olur olsun" ilk satirik şeiri də jurnalın dördüncü nömrəsində çap olundu. Demək olar ki, Sabir "Molla Nəsrəddin"in fəal iştirakçısı, iti və kəskin qələmli müəllifi idi. Əli Nəzmi "Keçmiş günlər" adlı xatirəsində məslək və qələm dostu Sabir haqqında yazırdı: "Əgər "Molla Nəsrəddin" məcmuəsi olmasaydı, əziz şairimiz Sabir də bu qədər məşhur ola bilməzdi. Mən isə ya heç şair ola bilməzdim, ya şair olsam da, bir növhə və mərsiyə şairi olmaqdan irəli gedə bilməzdim. "Molla Nəsrəddin"in bizim boynumuzda böyük haqqı var". Əlbəttə, "Molla Nəsrəddin"i zəmanə özü yetirdi, bu tarixi şəraitdə də Sabir kimi bir qəzəl, qəsidə ustası da öz sözünü dedi. Şair 1911-ci ildə vəfat edib. Abbas Səhhət isə 1912-ci ildə onun şeirlərini toplayaraq "Hophopnamə" adı ilə kitab çap etdirmişdir. Ötən yüz il ərzində "Hophopnamə" dəfələrlə nəşr olunmuşdur.
Tənqidçi Məsud Əlioğlu Mirzə Ələkbər Sabirin şeirlərinin ölümsüzlüyünü şərtləndirən xüsusiyyətləri təhlilə çəkərək məhz bu fikrin üzərində dayanmışdı: "Sabir şeirində əsrin qaranlıqlarını yararaq bugünə gəlib çıxan və hal-hazırda ictimai və bədii dərinliyə yol tapan xüsusiyyət nədir? Həqiqətin qüvvəsi!" Əlbəttə, bu, yalnız sənətə həqiqətlə xidmət deyildi. Sabirin həqiqəti çox geniş məsələləri əhatə edirdi. Xalqının maariflənməsi, mədəni yüksəlişi yolunda apardığı mübarizə avamlığın, mövhumatın, əsarətin, nadanlığın, rüşvətxorluğun, yalanın, fırıldaqçılığın əleyhinə idi. Yüksək ideallarla yaşayan, millətini varlığından artıq sevən, onun xoş sabahı üçün bütün rahatlığından keçməyi bacaran Sabirin özü necə, problemlərdən azad idimi? Sabirin həqiqəti ilə həyatın reallığı uzlaşa bilirdimi? Bu sualın ən dolğun cavabını da şairin şeirlərində tapmaq olur:
Dəhr bir müddət oldu mənzilimiz,
Onda həll olmaz oldu müşkilimiz.
Yaşadıqca
çoxaldı düşmənimiz,
Nə edək, doğru söylədi dilimiz.
Sabir həssas bir qəlbə, güclü müşahidə
qabiliyyətinə malik idi. O, yaşadığı mühitin
bütün bəlalarını, ictimai dərdləri dərindən
duyurdu. Bu səbəbdən də onun həyatı
qüssə və kədər içində keçirdi.
Mühiti tamamilə dəyişdirmək onun
gücündən xaric idi. Bu mənəvi
əzabların, haqsızlığın önündə mətin
dayanaraq yenə də millətini elmə, maarifə
çağırırdı. Çünki
bütün bəlaların aradan
qaldırılımasını o, ancaq irfan mərtəbəsinə
çatmaqda görürdü. Dövrünün
bütün çarpışmalarından qalib
çıxmağı bacaran Sabirin məğrurluğu, əyilməzliyi
həmişə qeyri-adi bir cəsarətə söykənirdi
və şeirlərində öz xarakterini çox dolğun ifadə edə
bilirdi:
Dövlətliyə
yaltaqlanmaq
bilmərəm,
Qəmli
ikən yalan yerə
gülə bilmərəm.
Pristavın
çəkməsini silmərəm,
Hörmətimi
gözlərəm,
əskilmərəm.
Sovet dövründə Sabir
yaradıcılığı ilə bağlı qələmə
alınan yazıların əksəriyyətində onu
"inqilabçı" adlandırıblar. 1912-ci ildə
vəfat edən şair, əslində, Azərbaycanın necə
işğal olunduğunu görmədi. Kim
bilir, onda nə baş verərdi? Ya ürəyi
partlardı, ya da taleyinə repressiya yazılardı Sabirin.
Əslində, şair vətənini xarici qəsbkarlardan
və yerli istismarçılardan qurtulmuş görmək istəyirdi.
Bu isə inqilabçılıq yox, cəsur qələm
sahibinin amalı, mənəvi keyfiyyəti, qeyrəti və vətənpərvərliyi
idi. Ömrü boyu cəhalətə, avamlığa,
riyakarlığa qarşı dönməz iradə göstərən,
yeniliyə, həqiqətə can atan Sabir şeirlərinin
birində öz arzularını çox cəsarət və
məntiqlə dilə gətirib:
Gopnan əməl
aşmaz,
işə qeyrət gərək olsun,
Millət
düyümünü açmağa
himmət
gərək olsun,
Min elm deməkdənsə,
həmiyyət gərək olsun,
Sözdən
nə bitər, işdə
həqiqət gərək olsun!
Filologiya
elmləri doktoru, professor Məmməd Məmmədov
Sabirin "Yazıçı" nəşriyyatı tərəfindən
1980-ci ildə çap edilmiş "Hophopnamə"sinə
ünvanladığı ön sözdə yazırdı:
"Sabir öz satiralarında dövrünün zəngin tiplər
silsiləsini yaratmışdır. Az sözlə çox şey demək, bir
neçə tipik, səciyyəvi cizgi ilə bitkin lövhə
və portret yaratmaq, surətləri səciyyələndirərkən
rəngarəng bədii təsvir və ifadə
üsullarından istifadə etmək sahəsində Sabir
misilsiz sənətkardır. Sabir sənətkarlığının
bu xüsusiyyətlərini şairin istənilən
satirası əsasında görüb göstərmək
mümkündür". Maraqlısı da budur ki,
şair əksər vaxtlarda tipin öz dili ilə daxili aləmini
sənət güzgüsündə əks etdirib:
Ax!.. Necə kef çəkməli əyyam idi,
Onda ki
övladi-vətən xam idi!
Artıq sözə, izahata ehtiyac yoxdur. Qarşıdakını
aldatmaq və soymaq istəyənin içi çox məharətlə
açılıb. Sabir bəzən kinayə yolu ilə
də tiplərinin portretini qeyri-adi bir ustalıqla
yaradırdı:
Qonşuların
cəhd eləsə sənətə,
Yetsə
də qeyriləri hürriyyətə,
Vermə
qulaq söhbəti-milliyyətə,
Onlar əbəsdir
ki düşür möhnətə,
Ey adı
insan, özü kərtənkələ!
Qovzama
başın, çocuğum, səbr elə!
Sabir ömrü boyu böyük məqsəd uğrunda
çalışıb vuruşdu və elə mövzular
tapıb işlədi ki, bütün zamanların
fövqündə dayanmağı bacardı. Vəfatından yüz il keçib. Sabirin
yazdıqları bu gün də aktualdır. Belə bir fikir də var ki, Sabirin şeirləri
üçün, əslində, zaman məfhumu yoxdur.
Sabirin 1910-cu ildə "Zənbur" jurnalında "Qoca bəy"
imzası ilə çap edilmiş bir şeirində oxuyuruq:
Əhli-İranda,
pah, oğlan,
yenə
himmət görünür!
Yenə hər
guşədə bir tazə
cəmaət görünür!
Baxasan hər
tərəfə - cünbüşü
qeyrət
görünür!
Bütün
əsbabi-tərəqqidən
əlamət görünür!
Əhsənullah
ki, dəxi bizdə
səadət görünür!
Nə qədər aktualdır. Bu gün İranda
baş verən hadisələr Sabir şeirlərinin
ölümsüzlüyünü bir daha təsdiqləyir.
Hətta "Bir dəstə gül" şeirində Sabir
görün o taydakı mollaların, yalançı zahidlərin
iç üzünü necə açıb:
İranlı
deyir ki, ədl ilə dad olsun;
Osmanlı
deyir ki, millət azad olsun;
Zahid nə deyir? - Deyir ki,
qarnım
dolsun,
İranlı
da, osmanlı da bərbad olsun!
Bir
şeirində isə Sabir sanki iranlılara bugünün
gözü ilə bir alqış ünvanlayıb: "Xab (yəni
qəflət yuxusu - F.X.) görüb şad olun iranlılar,
qüssədən azad olun iranlılar". Sabir,
həqiqətən, elə dahi sənətkardır ki, əxlaq
və mənəviyyatca ikrah hissi doğuranlardan ibarət əbədi
bir tiplər qalereyası yaradıb. Sabir xalqının
böyük oğlu idi və onun problemlərilə
yaşayıb dərdləri ilə nəfəs alırdı:
Neyliyim,
ey vay!
Bu urus
başdılar,
Bilməyirəm
hardan
aşıb-daşdılar?!
Ölkədə
gündən-günə
çoxlaşdılar,
Hər əmələ,
hər işə çulğaşdılar,
Qoymayın,
ay köhnələr,
hay
yaşdılar!
Heyvərələr
hər yerə
dırmaşdılar!
Bu da bir faktdır ki, Sabirin şeirləri işıq
üzü görəndən üzü bəri bir tərbiyə
məktəbi missiyasını çox məharətlə
yerinə yetirib. Sabir təkcə qəzəllər,
satirik şeirlər yazmırdı. Onun
yaradıcılığında uşaqlar üçün də
qələmə alınmış mükəmməl nümunələr
var. Uzun illər orta məktəb dərsliklərində
aşağı sinif şagirdləri məhz Sabirin şeirlərini
sevə-sevə oxuyurdular, əzbərləyirdilər.
Bir məsələ də maraqlıdır ki, Sabirin şeirlərində
maqnit gücü, yaddaşdan silinməmək qüdrəti
var. Biz nəsil kiçik yaşlarımızda öyrəndiyimiz
"Yaz günləri", "Uşaq və buz",
"Qarınca", "Ağacların bəhsi",
"Cütçü", "Qarğa və
tülkü" və s. şeirləri bugünədək
yaddan çıxarmamışıq. Bizə öyrətdilər,
biz balalarımıza dedik, indi də nəvələrimiz
şövqlə, özlərinə məxsus şirinliklə
söyləyirlər:
Dərsə
gedən bir uşaq,
Çıxdı
buz üstə qoçaq,
Sürüşdü
birdən-birə,
Düşdü üz üstə yerə.
Durdu uşaq neylədi?
Buza belə
söylədi:
"Sən nə yamansan, a buz!
Adam
yıxansan, a buz!
Az
qalıb ömrün sənin,
Yaz gələr,
artar qəmin:
Əriyib
suya dönərsən,
Axıb çaya gedərsən!"
Bu, sadəcə uşaqlar üçün
yazılmış mükəmməl şeir nümunəsi
deyil. Bir fəslin bioqrafiyasıdır. Təəssüf ki, indi dərsliklərə elə
"şeirlər" salınıb ki, nə məzmunu var, nə
süjeti, nə də uşağın yaddaşına hopur,
yaşına uyğun gəlir. Mirzə
Ələkbər Sabirin, Abdulla Şaiqin, Abbas Səhhətin
uşaqlar üçün qələmə aldığı
şeirlər həmişə təzə-tər, oxunaqlı
və yaddaqalandır.
Şamaxılı Mirzə Ələkbər
dövrün, zamanın zirvəsində dayanaraq elə əsərlərə
imza atdı ki, bu gün də Sabir sənətinin əzəməti
qarşısında heyrətimizi gizlədə bilmirik. O öz dövrünün
tiplərinin ümumiləşdirilmiş surətlərini
yaratmışdır. Onun sözlə çəkdiyi
lövhələr, hədəf seçdiyi məqamlar
dövrü üçün çox aktual idi. Amma indi Sabirin "Hophopnamə"sini bir daha vərəqləyəndə
şairin cəsarətinə, uzaqgörənliyinə,
mübariz və döyüşçü ruhuna təəccüblənməyə
bilmirsən. Çünki Sabirin qələminə -
süngüsünə tuş gələn o mənfi tiplər
bu gün də var. Satiralarını oxuduqca ətrafımızda
o "qəhrəmanlar"ın az qala
neçəsini görürük. Bu şeirlərdə
yalnız öz şəxsi mənafeyi naminə
xalqının uğursuzluğa düçar olmasını
istəyənlərin zahirən təmiz libas altındakı
iyrənc təbiəti boylanır:
Mənəm-mənəm
deyənlərin
inanma
çox da qövlünə,
Gərəkli
gündə onların
qıçındakı fərari gör!
Amandır,
uyma vaizin
həlavəti-kəlamına,
Əba qəbanı
qovza, bax, içindəki
zəhrimarı gör!
Sabir
satirasının yandırıcı odu budur! 150
yaşlı babamızın şeirimizdə
qaldırdığı həqiqət bayrağı əbədi
bir yüksəlişdə, zirvədə
dalğalanmaqdadır.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2012.- 31 may.- S. 14.