Üç
soyqırımının şahidi
Xocalı dedikdə, yadımıza
ilk növbədə, 1992-ci ilin dəhşətli
soyqırımı düşür. Əslində isə qədim
tarixə malik bu ata-baba torpağımız ondan əvvəl də
çox zülmlərə, təzyiqlərə məruz
qalıb. XIX əsrdə və XX əsrin əvvəllərində
çar Rusiyasının Qarabağda apardığı erməniləşmə
siyasəti bu yerdə də düşünülmüş
şəkildə həyata keçirilib. Xocalıya məxsus
üç bölgədən birinə - Qala Dərəsi kəndinə
İrandan köçürülmüş ermənilər
yerləşdirilib. Bunun ardınca, əsasən də 1918-ci
il qırğınlarından sonra "Qaçqınlar"
adlanan ərazidə Qərbi Azərbaycanın Dərələyəz
mahalından didərgin salınmış azərbaycanlılar
məskunlaşdırılıb.
Xocalı təkcə
XX əsrdə ermənilər və onların himayədarları
tərəfindən üç dəfə
soyqırımına məruz qalmış qanlı və şanlı
tarixə malik bir məkandır.
Deyirlər, hər
bir insanın həyatı öz vətəninin,
xalqının tarixinin kiçik bir hissəsidir. Bu baxımdan
Xocalı elinin ləyaqətli oğlu Qasım Allahverdiyevin həyat
salnaməsi də onun tarixindən ayrılmazdır. 90 ildən
çox ömür sürən, üç
soyqırımının dəhşətlərini görən
və bütün həyatını xalqına həsr edən
bu insan Xocalının ilk ziyalılarından biri olmuşdur.
Qasım
Allahverdiyev əsil-nəcabətli yerin oğlu idi. Möhkəm
soy-kökdən "boy atmışdı". Təsadüfi
deyil ki, həyatı da elə bil atası İmamqulunun mənalı
ömrünün davamına çevrilmişdi.
İmamqulu kişi seyid, imam nəslindən
idi. Mərd, igid, hörmətli, xeyirxah bir insan kimi
tanınırdı. Onun bütün bu xüsusiyyətləri
zaman-zaman daha çox üzə çıxırdı. Vaxt gəldi
və İmamqulu Nuru Paşanın Qarabağın azadlığı
uğrunda vuruşan atlı əsgərləri
sırasında yüzbaşı kimi döyüşdü və
böyük xidmətlər göstərdi.
Təbii ki, döyüşlərdə
onun köməyi çox gərəkli idi. Çünki yerli
adam kimi coğrafi mövqe ilə əsgərləri
yaxından tanış edirdi, hər daşına, hər
ağacına bələd olduğu ərazilər barədə
bir növ, onlara ətraflı məlumat verir, üstəlik,
özü də hünər göstərirdi.
1918-ci ildə Xocalı ikinci dəfə
yandırıldı. Kənd əhalisi bu başıbəlalı
yurdun birinci soyqırımını hələ
unutmamışdı. 1905-1907-ci illərdəki qanlı olaylar
hələ də xocalılıların yuxularına girir,
onları dönə-dönə dəhşətə gətirirdi.
Bu dəfə ermənilərin törətdikləri
vəhşiliklərdən sonra salamat qalmış Xocalı
sakinləri Şuşanın Malıbəyli kəndində məskunlaşmışdılar.
Erməni quldur dəstələri Malıbəyli və
qonşu Quşçular kəndinin əhalisini də vahimə
içərisində saxlayırdılar. Onlar əliyalın
Xocalı sakinlərinə gündüzlər su gətirməyə
belə aman vermirdilər və bundan xüsusi zövq
alırdılar. Odur ki, kişilər gecələr evlərə
su daşımalı olurdular.
Belə gərgin dövr-zamanda İmamqulu
kişi də xocalılıların məskunlaşdıqları
məhəlləyə gəlir, bulaqdan atla camaata su
aparırdı. Malıbəylinin
yaxınlığındakı yeganə içməli su mənbəyi
novlu bulaq idi. Bu xəbər ermənilərə çatan
günü burada pusqu qurulur. Öz el-obası
üçün həyatını riskə atan İmamqulu
kişi düşmən tərəfindən əvvəlcə
izlənilir. Əlbəttə,
Nuru Paşanın əsgərinin silahsız
olmadığı aydın məsələ idi. Buna görə
də erməni öz riyakar xislətinə sadiq qalaraq yenidən
hiylə işlədir. İmamqulu gecə su qabının
birini doldurub bulaqdan iki-üç addım aralandıqda
atı fınxırmağa və ayaqlarını yerə
döyməyə başlayır. O, silaha əl atmağa belə
macal tapmır və vurulur.
Namərd gülləsindən yaralanan
İmamqulu ölümə təslim olmaq istəmir. Su
qabını sinəsinə sıxaraq sürünə-sürünə
kəndə çatmağa can atır. Lakin bacarmır,
qanı dupduru bulaq suyuna qarışaraq doğma Qarabağ
torpağı boyu axıb gedir... Beləcə, İmamqulu
kişi qeyri-adi bir "döyüş"də, zülmət
gecədə düşmən məkrinin qurbanı olub, şəhid
zirvəsinə çatır. Ömrünü
övladlarına bağışlayaraq əbədiyyətə
qovuşur və Malıbəyli kəndində dəfn olunur. Bəs
həyatını Vətən, el yolunda qurban verən bu
atanın övladlarının taleyi necə olur?
Qarabağın dağlıq hissəsində
Nuru Paşanın döyüşçüləri erməni
quldurlarını tərk-silah etdikdən sonra
xocalılılar öz doğma yurd yerlərinə
qayıdırlar. Lakin onların evləri - torpaqları viran
edilmişdi. Məsələn, Qışlaq kəndi adlanan
bölgədə (hissədə) bircə salamat ev belə
qalmamışdı. Ermənilər hətta qapı və pəncərələri
də söküb daşımış, bununla məkrlərini
"yatırda" bilməyib hər yana od vurmuşdular. Kəndin
ərazisindəki iki su quyusunu da
dağıtmışdılar.
Bu zaman İmamqulunun ailəsinin
başında böyük oğlu Qasım dayanırdı.
Şəxsiyyətini təsdiq edən sənədə
görə onun 16 yaşı vardı. Əslində isə
Qasımın təvəllüdü
yazıldığından 5-6 il əvvəl idi. Çünki
1905-ci ilin qırğınlarını dəqiqliyi ilə
xatırlayırdı. Xocalı bəylərinin
adlarını bir-bir çəkərək Qasım söyləyirdi
ki, onlar həmin vaxt Xocalının yaşlısını,
cavanını başlarına toplayıb təzə yurd yerini
Qışlaqdan bir-iki kilometr aşağıda, magistral yolun
yaxınlığında salmağı məsləhət
görmüşdülər: "Köhnə
Qışlaqdakı kösövə dönmüş divarlar
isə tarixə yadigar qalsın" - demişdilər.
Xocalılılar belə də etmişdilər.
Lakin bir qədər irəliyə gedərək elə buradaca
qeyd etmək yerinə düşər ki, keçən əsrin
60-cı illərində ermənilərin Yer üzündəki
vəhşi pəncələrinin izlərini silmək istəyən
bu mənfur millətin nümayəndəsi Silva Kapitukyan
"Karvan hələ yoldadır" kitabını yazdı.
Bundan sonra ermənilər vaxt itirmədən Xocalıda
saxlanan "açıq səma altında muzey"i buldozerlərin
cənginə verib yerlə yeksan etdilər.
Qışlaqdakı qədim qəbiristanlığı
traktorlarla şumladılar...
Bütün bunlar Xocalının tarixindən
və hər bir xocalılının taleyindən keçən
olaylardır. Odlara qalanmış doğma kəndin mənzərəsini
Qasım da ömrünün sonuna qədər unuda bilmirdi. Həm
də təsəvvür etmirdi ki, ahıl yaşında bundan
da böyük dəhşətləri görüb sonra
dünyadan köçəcək. Bununla belə o, gənc
yaşlarından mətinləşmiş, çətin
anlarda özünü itirməmişdi. Xocalılılar
Qışlaqda yeni kənd quranda Qasımın artıq
anası da yox idi. Bahar xanımın incə qəlbi erməni
zülmlərinə dözməmişdi və o, hələ
1916-cı ildə haqq dünyasına qovuşmuşdu.
Anasının vəfatından sonra Qasım və kiçik
bacısı Bənövşə xeyli vaxt
dayılarının - Qarabağın tanınmış bəylərindən
olan Hacı Zeynalın nəvəsi Həsən kişinin
himayəsində yaşamışdılar.
Sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra Qasım
Allahverdiyevi Şuşa rayonunun Xocalı kəndi üzrə
komsomol katibi seçirlər. Kənd cavanlarından
Şükür Məmmədov, Bəşir Mustafayev, Talıb
Abışov və başqaları bu təşkilata üzv
yazılırlar. Şükür Qasımın müavini idi.
İkisi birlikdə hər ayın axırında Şuşaya
gedir, hesabat iclaslarında iştirak edirdilər. Bu, hər dəfə
dağ yolları ilə 22-24 kilometr məsafə qət etmək
demək idi.
Qısa arayış: 1923-cü ildə,
SSRİ təşkil olunandan sonra Leninlə Mikoyan Azərbaycanda
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti (DQMV) yaratdılar. Xankəndini
DQMV-nin mərkəzi elan edərək şəhərə
düşünülmüş şəkildə
xalqımızın düşməni, satqın və riyakar
Stepan Şaumyanın adını verdilər. Əhali bu şəhərə
"ştab", yəni, "qərargah" deyirdi.
Çünki SSRİ-nin silahlı qüvvələrinin qərargahı
burada yerləşirdi. Rayonu genişləndirmək
üçün Xocalını Şuşanın tərkibindən
çıxarıb oraya birləşdirdilər.
Getdikcə Qasım öz gələcək
təhsili, sənəti ilə bağlı da
qayğılanmağa başladı. Elə buna görə də
Bakıya gələrək aqronomluq məktəbinə daxil
oldu və 30-cu illərin əvvəllərində təhsilini
bitirdi. Qasım bilərəkdən bu sahəni
seçmişdi ki, kəndə bir mütəxəssis kimi
köməyi dəysin. Belə də oldu.
Qasım kəndə yaxşı bir
mütəxəssis kimi qayıtdı. Cavan olmasına
baxmayaraq, onu kolxoz sədri seçdilər.
1930-cu illərin sonu - 1940-cı illərin əvvəllərində
Xocalı DQMV-nin iqtisadi həyatında mühüm rol
oynayırdı. O dövrün təbirincə desək,
qabaqcıllığı əldən vermir, beşillik
planları dörd ildə yerinə yetirirdi. Bu bölgənin
(o zaman kənd adlansa da, əslində, bir rayon idi) kənd təsərrüfatının
bütün sahələrində nailiyyətlər əldə
etməsində təbii ki, Qasım kişinin zəhməti və
təşkilatçılığı əvəzsiz idi.
Burada heyvandarlıq, tütünçülük, tərəvəzçilik,
baramaçılıq, bağçılıq inkişaf edir,
dövlət planları az qala ikiqat yerinə yetirilirdi.
İndiki nəslə tarixdən məlum olan
"Staxanovçular hərəkatı"nda da
xocalılılar irəlidə gedirdilər.
Vilayətin milliyyətcə erməni olan
rəhbərlərinin gözü bu yüksəlişi
heç götürmək istəmirdi. Onlar əsasən ermənilərin
məskunlaşdıqları kəndləri abadlaşdırır,
Xocalını isə həmişə diqqətdən kənarda
qoyurdular. Bununla belə, kolxoz sədri Qasım Allahverdiyev
Xocalıda yetişdirilən taxılın bolluğuna
uyğun saxlama anbarları, tütün sexi tikdirməyə,
quşçuluq və maldarlıq fermalarını genişləndirməyə
nail olmuşdu. Bütün bunlar kənd camaatının ərzağa
olan tələbatının daxili imkanlar hesabına ödənilməsinə
imkan yaradırdı. Üstəlik, dövlətə də nə
qədər məhsul təhvil verilirdi.
Ermənistanın Dərələyəz
bölgəsindən, öz dədə-baba torpaqlarından
Xocalıya pənah gətirmiş azərbaycanlılara burada
Qasım kişinin başçılıq etdiyi xeyriyyəçi
dəstə xüsusi qayğı göstərirdi. Bu, erməniləri
çox qıcıqlandırırdı və onlar hər
vasitə ilə həmin xeyirxahlığın
qarşısını almağa
çalışırdılar. Lakin Qasım Allahverdiyev təmkinli
və tədbirli adam idi, öz məqsədinə də nail
olurdu.
1940-cı illərin əvvəllərində
təsərrüfatda qazanılan nailiyyətlərə
görə Qasım Allahverdiyev "Lenin ordeni"nə layiq
görüldü. Lakin onun şanı-şöhrəti
heç bir orden və mükafatla
ölçülmürdü. Hələ cavan ikən el
arasında ağsaqqal nüfuzu qazanmışdı. Təkcə
Xocalı camaatı deyil, bütün Qarabağ əhli onu
çörəkli kişi kimi tanıyırdı. Əli
ruzi-bərəkətli, nəsihətləri uğurlu, məsləhətləri
ağıllı olardı. Evindən qonaq-qara əskik
olmazdı. Elçiliyə Qasım kişini aparardılar ki,
çox get-gələ düşməsinlər. Onun
xeyir-duası ilə evlənən cavanlar xoşbəxtlik
tapardı. Eldə-elatda bu kişinin sözünü heç
kəs yerə salmaz, bircə kəlməsi ilə qan-dava
yatırılardı.
Ümumiyyətlə, ağır
müharibə illərində Qasım öz həmyerlilərinə
çox gərək idi. Burada vəziyyətin digər kəndlərə
nisbətən yaxşı olmasında onun əməyi az
deyildi. Xocalıda dəyirman işləyir, ehtiyat kimi saxlanan
arpa və qarğıdalı camaata paylanırdı. Beləliklə,
xocalılılar çörəksiz qalmırdılar. Hərənin
qapısında ən azı bir malı-heyvanı vardı. Zəmilərdən
cəbhəyə taxıl biçilib göndərilirdi. Arxa cəbhədə
kişiləri mətinliklə əvəz edən qadınlar
üstəlik ön cəbhəyə də kömək
göstərirdilər.
Bununla belə, Qasım Allahverdiyev mənəvi
rahatlıq tapa bilmirdi. Yaşıdlarının odlu cəbhələrdə
vuruşduqlarını xəyalına gətirəndə
vicdan əzabı çəkirdi, fikirləşirdi ki, əlim-ayağım
sağ, gözüm görür, mən niyə burada
olmalıyam?
Qasımın müharibəyə getməməsi
üçün bronu da vardı. Bununla belə, 1942-ci ildə
yenidən - artıq üçüncü dəfə Xankəndiyə
hərbi komissarlığa gedir. Qərarı qəti olur və
hərbi komissara deyir:
- Mən kənddə qadınların,
qocaların üzünə baxa bilmirəm. Hamıya izah edə
bilmirəm ki, mən niyə buradayam və nəyə görə
müharibəyə getməmişəm. Xahiş edirəm, məni
cəbhəyə göndərin. Buradakı işimi isə
davada əlil olub qayıtmış kişilər və
artıq çətinliklərə alışmış
qadınlar da görə bilərlər.
Beləliklə, təkid edərək
1942-ci ilin sentyabr ayında müharibəyə göndərilir.
O zaman Krımda qızğın döyüşlər gedirdi.
Qasım əvvəlcə Mahaçqalaya, oradan Mozdoka, sonra da
birbaşa döyüşlərə yollanır. Burada azərbaycanlılar
çox idi. Hər gün neçəsi igidliklə həlak
olurdu. Qasım da mərdliklə döyüşmək əzmində
idi. Hələ gənc yaşlarından atası ona silahla necə
davranmaq lazım olduğunu öyrətmişdi. Amma tezliklə
alman təyyarələri Allahverdiyevin vuruşduğu polku bombaladı.
Xeyli əsgər həlak oldu. Yaralıları isə almanlar əsir
götürdülər. Onların arasında Qasım kişi
də vardı.
Düşərgədə əsirlərə
ən ağır işlər gördürürdülər.
Müharibənin sonlarına yaxın bir gün Amerika əsgərləri
düşərgənin qapılarını açaraq əsirləri
şəhərdə sərbəst gəzməyə
buraxdılar. Küçədə almanlar gözə seyrək dəyirdi,
hamısı zirzəmilərə doluşmuşdu. Əsgərlər
şərait yaratmışdılar ki, əsirlər
açıq qalmış mağazalardan ərzaq götürə
bilsinlər. Hamı bir ağızdan deyirdi: "Hitler
kaput!" Bu, Qasımın da həyatında bir
dönüş anı idi.
Müharibə qurtarandan sonra əsirləri
bir sıraya düzüb deyirlər:
- Moskvaya çatan kimi Stalin sizi güllələdəcək,
ən yaxşı halda Sibirə sürgün edəcək.
Kim Sibirə getmək istəyirsə, bir addım irəli
çıxsın. Kim də istəməsə, xarici ölkələrdən
birinə gedə bilər.
Əsirlərin bəzisi başqa ölkələrə
getmək arzusunda olduqlarını bildirdilər. Bu an
Qasımın gözləri önünə neçə illər
intizarda, əzab-əziyyətdə olan ömür-gün
yoldaşı Əfruz xanım, onu göz yaşları
içində müharibəyə yola salan yeganə
qardaşı Saleh gəldi. Qasım davaya yola düşəndə
Əfruz ana olmağa hazırlaşırdı. Odur ki,
atası cəbhədə vuruşarkən doğulan
uşağın adını Mübariz qoymuşdular.
Üzünü görmədiyi övladını, eləcə
də ondan böyük iki uşağını bağrına
basmaq üçün Qasımın ürəyi uçunurdu.
"İndi Zahid 10 yaşındadır, maşallah,
böyük oğlandır. Ofelyanın isə 6 yaşı
var. Məktəbə getməyinə az qalır. Mən evdən
çıxanda tumurcuq boyda idi" - deyə bir anda xəyalından
keçirdi. Qasım ürəyində bütün
el-obasını, əzizlərini, doğmalarını
görməyə ümid bəsləyə-bəsləyə
sıradan bir addım qabağa çıxdı...
Bu ümid, bu qərar ona sanki
Tanrının bir töhfəsi oldu...
Qasım Allahverdiyevin ailə tarixçəsi
həm də xalqın o dövrdə keçdiyi yolun qısa
bir salnaməsidir. Belə ki Qasım ilk dəfə olaraq
Xocalıda "komsomol toyu" edir. Sonra da Əfruz
xanımı Həkim müəllimin sinfinə yazdırır
ki, savadlansın. Bununla həm də
"savadsızlığın ləğvi"
üçün şəxsi nümunə göstərir.
Bundan sonra başqa kişilər də qız-gəlinin
yazıb-oxumağı öyrənməsinə sədd çəkmirlər.
Q.Allahverdiyev müharibəyə getdikdən
sonra kolxoz sədri vəzifəsində bir müddət Bəşir
Mustafayev çalışmağa başlayır. Lakin ermənilər
onu heç nədən həbs edir, azadlığa
çıxandan sonra isə uzun müddət briqadir işləyir.
Müharibənin son illərində kolxoz sədri vəzifəsi
Qasımın dostu və komsomol silahdaşı, müharibədə
yaralanıb ordudan tərxis olunmuş Şükür Məmmədova
etibar edilir.
Qasım müharibədən sonrakı
quruculuq illərində var qüvvəsi ilə
çalışır. Təcrübəli aqronom kimi
bağçılığın,
bostançılığın, tərəvəzçiliyin
yenidən dirçəldilməsi üçün təcili tədbirlər
görür. Dövlətə əla növ məhsul,
tütün yarpağı təhvil verilir. Planlar bir qayda olaraq
artıqlaması ilə yerinə yetirilirdi. Mütəxəssis
olaraq ildə eyni sahədən bir neçə dəfə bol
məhsul (qarpız, yemiş, paxlalı bitkilər, kartof, kələm, xiyar, pomidor və s.)
götürməyə nail olurdu. Onun üsulu ilə dağətəyi
ərazidə yetişdirilən məhsul ətraf rayonların
əhalisinə də paylanılırdı. 50-ci illərdə
artıq Xocalı sakinlərinin özləri də şəxsi
təsərrüfatlarından ildə bir neçə dəfə
məhsul götürməyi öyrəndilər. Bölgədə
bar-bərəkət aşıb-daşırdı.
XX əsrin 60-cı illərinin sonu və
70-ci illərinin əvvəllərində Xocalı sovxozu
yarandı. Bu zaman Qasım kişinin yaşı da artıq
70-i haqlamışdı. Amma əli işdən-gücdən
soyumurdu. O, quşçuluq fermasının müdiri vəzifəsində
çalışır, bağçılıq,
bostançılıq sahəsində aqronom kimi fəaliyyət
göstərirdi. Stalinin ölümündən sonra "əsir"
adı da üstündən götürüldü. "Əmək
və müharibə veteranı" tituluna layiq
görüldü, medallarla təltif olundu.
Qasım Allahverdiyev insanların
yaxşı keyfiyyətlərini dəyərləndirməyi
bacarırdı. O, istedadı, qabiliyyəti, əməyi ilə
xalqa xeyir verənləri çox sevirdi. Məsələn,
Xocalı sakini, yurdunun sayılıb-seçilən
ağsaqqalı Məhəmməd
Sadıqov baytarlıq üzrə təhsil almasa da, vaxtilə
yaşlı insanlardan atları müalicə etməyi öyrənmişdi
və bu səriştəsi ilə təsərrüfata
kömək etməsi Qasım kişiyə çox xoş gəlirdi.
Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı
Tofiq Hüseynovun babası Həzrətqulu kişi kənddə
həm bərbər, həm də dantist (diş çəkən)
kimi çalışırdı. Şahlar Nağıyev isə
bir neçə sənətə yiyələnmişdi. O, həm
bərbərlik peşəsini öyrənmişdi, həm də
toylarda gözəl kamança çalırdı.
Şahların qardaşı Ağalar isə Qasım
kişinin təkidi və maliyyə yardımı ilə
mühasibatlıq texnikumunu bitirmişdi. Kazım Həsənov
və Camal Abışov Xocalının ilk maşın mexaniki
və sürücüləri idilər. Yusif Nağıyev,
Milli Qəhrəman Araz Səlimovun atası Bahadur Səlimov
mexanizator, Əkbər Əzizov, İsmayıl Əliyev, Milli
Qəhrəman Əlif Hacıyevin əmisi Azad Məmmədov,
İsmayıl Nağıyev bacarıqlı traktorçu idilər.
Onların hamısını Qasım kişi əməllərinə
və şəxsiyyətlərinə görə yüksək
qiymətləndirirdi. Həm də bu insanlar əsilli-nəcabətli,
tanınmış, nüfuzlu bəy nəslindən idilər.
Kökdən, qandan-gendən gələn
xüsusiyyətlər Qasım kişinin oğul və
qızlarına da sirayət etmişdi. Ata onların həkim sənətinə
yiyələnməsini çox arzulayırdı. Onun bu sənətə
böyük ehtiramı vardı. Həm də
düşünürdü ki, həkim hər yerdə,
bütün zaman və şəraitlərdə öz sənəti
və biliyi ilə gərəklidir. Ata nəsihəti
uşaqların da ürəyindən oldu. Belə ki Qasım
kişinin altı övladından beşi tibb sahəsində
təhsil aldı. Oğulları Zahid, Mübariz və Eldəniz,
qızı Yaqut Azərbaycan Tibb Universitetinin yetirməsidirlər.
Digər qızı Fənarə Türkmənistanda tibb
texnikumunu bitirib. Yalnız böyük qızı Ofelya BDU-nun
filologiya fakültəsini qurtararaq həyatını gənc nəslin
təhsil və tərbiyəsinə həsr edib.
Qasım kişi gənc yaşlarından sədaqətlə
xidmət etdiyi sovet hakimiyyətinə, cavan vaxtlarından
üzvü olduğu Kommunist Partiyasına çox
inanırdı. Odur ki, 80-ci illərin sonunda ermənilərin
yenidən torpaq iddiasına düşdüklərini eşidəndə
demişdi: "Erməni heç nə eləyə bilməz.
Buna sovet hökuməti yol verməz".
Çox təəssüf ki, bizlər
hamının ürəyini öz qəlbimiz kimi təmiz
bilmişik. Unutmuşuq ki, namərd həmişə arxadan zərbə
endirər.
Odur ki, 1988-ci il sentyabrın 18-də
Xocalıya ilk təhlükəli hücum ediləndə
Qasım kişi də sanki diksinib yuxudan oyandı. Bu, dəhşətli
soyqırımına gedən yolun başlanğıcı
idi... Bundan sonra bölgəyə odlu silahla manevrlər, həmlələr
edilirdi. Mərmilərdən biri Lətif kişinin həyətində
partlayaraq onun cavan oğlu Zahidin həyatını
yarımçıq qırdı.
Bir mərmi isə Qasım kişinin evinin
divarının bir hissəsini və pəncərəsini
dağıtdı. Bu, Qasım Allahverdiyevin həm də
inamına, ümidinə, mənəviyyatına atılan
güllə idi.
Çox keçmədi - 1989-cu il
yanvarın 9-da Qasım Allahverdiyev dünyasını dəyişdi.
Xocalının üçüncü
soyqırımının ərəfəsi idi. Əslində,
o, bu soyqırımının əvvəlcədən
şahidi və sonda isə şəhidi oldu...
Yaşasaydı, indi 110 yaşında idi.
Qarabağ kimi uzunömürlülər diyarında bu nə
yaş idi ki?! Amma o, qədim Xocalı elinin tarixinin bir
parçasına çevrildi. İntizarlı ruhu, qərib məzarı
bizim o ellərə qayıdacağımızı gözləyir...
İradə ƏLİYEVA
Azərbaycan.-2012.-
1 noyabr.- S.7.