Müasir, qüdrətli və zəngin
Azərbaycan naminə
20 illik fəaliyyətində məhz
bu prinsipi rəhbər tutan Yeni Azərbaycan Partiyası ölkəni davamlı
yüksəliş və tərəqqi yoluna
çıxarmışdır
Cəmiyyətdə
mühüm siyasi prosesləri istiqamətləndirən, tarixi
inkişafın gedişini əvvəlcədən müəyyənləşdirməyə
qabil olan fenomen siyasi liderlər bir qayda olaraq ictimai
inkişafın ən böhranlı, dönüş
anında məsuliyyəti çiyinlərinə götürərək
bütöv bir xalqın, millətin xilaskarına
çevrilirlər. Çoxluğun mənafeyini ideya-məfkurəsində,
qarşıya qoyduğu məqsəd və məramlarda təcəssüm
etdirən belə nüfuzlu şəxsiyyətlər dövlət
hakimiyyətini ölkənin, sadəcə, bugünkü mənafeyi
baxımından deyil, həm də gələcək mənafeyi
baxımından təşkil etməyə, dövlətçiliyin
ideoloji-siyasi və iqtisadi əsaslarını
formalaşdıraraq yeni dünya nizamı ilə
çuğlaşan optimal dövlət modeli yaratmağa
çalışırlar. Real siyasət də məhz belə
siyasi liderlərin davranışlarına, bütövlükdə
cəmiyyət həyatına təsir göstərən qərarlarına
əsaslanır.
İqtisadi tənəzzül
və xaos mərhələsi
Müasir nəzəriyyələr
göstərir ki, ictimai-iqtisadi formasiyadan asılı olmayaraq
cəmiyyət və dövlət idarəçiliyi
üçün şəxsiyyət-lider amili
aktuallığını daim qoruyub saxlayır. Xarizmatik
liderlik keyfiyyətlərinə malik şəxsiyyətlər
sosial-iqtisadi, ictimai-siyasi, mənəvi-mədəni kataklizmlər
dövründə xalqa düzgün yolu göstərən
mayak və xilaskar missiyasında çıxış edirlər.
Azərbaycanlıların əsrlər boyu cilalanaraq
formalaşan güclü, istiqamətverici, gerçək
ümummilli lider idealı isə məhz ümummilli lider Heydər
Əliyevin şəxsiyyətində həqiqətə
çevrildi.
Azərbaycan
xalqı soyuq müharibənin başa çatması və
ittifaqın süqutu ilə bağlı 1991-ci il oktyabrın
18-də dövlət müstəqilliyinin bərpasına nail
olsa da, hakimiyyətdə xalqın etimad göstərdiyi, dəstəklədiyi
siyasi qüvvənin olmaması ilkin mərhələdə
özünü ciddi
problem kimi göstərmiş, ölkədə
xüsusən də sosial-iqtisadi tənəzzülün dərinləşməsinə
gətirib çıxarmışdı. Əmək qabiliyyətli
insanların iş yerlərini itirməsi, istehsal-kooperasiya əlaqələrinin
qırılması, müəssisələrin əksəriyyətinin
fəaliyyətlərini məhdudlaşdırması və
yaxud dayandırması, işçilərin
kütləvi surətdə işdən
çıxarılması, əhalinin gəlirlərinin əsas
hissəsini təşkil edən əməkhaqqının səviyyəsinin
real ifadədə aşağı düşməsi, inflyasiya
prosesinin sürətlənməsi vəziyyəti
ağırlaşdırırdı.
Azad
sahibkarlığın möhkəm əsaslar üzərində
təşəkkül tapmadığı bu dövrdə bazar
konyunkturuna uyğun olmayan məhsul istehsalına rəvac verilməsi
iqtisadi proseslərin daha gərgin məcraya yönəlməsinə
səbəb olurdu. İstehsalın şəraitə
uyğunsuzluğu nəticəsində konkret alıcı
auditoriyası tapmayan məhsullar tədavül dairəsində əmtəəlik
məhsul ehtiyatı kimi yığılıb qalmaqda və
iqtisadiyyatın inkişafında əlavə yükə
çevrilməkdə idi. İstehsal ilə istehlak arasında
yaranmış disbalans iqtisadi böhranın daha da dərinləşməsi
ilə xarakterizə olunurdu, problemlərin miqyasını
genişləndirirdi.
Həmin dövrdə sosial gərginliyi
azaltmaq üçün ölkə iqtisadiyyatının real
imkanları nəzərə alınmadan əməkhaqqının
və sosial ödənişlərin yüksəldilməsi cəhdləri,
çoxsaylı güzəştlərin tətbiqi inflyasiya
prosesinin daha da sürətlənməsinə, hiperinflyasiyaya
çevrilməsinə gətirib çıxardı. 1991-ci
ildə istehlak mallarının qiyməti 1990-cı ilə nisbətən
2,07 dəfə artdı, növbəti illərdə isə bu
artım bir neçə dəfə sürətləndi.
1992-ci ildə istehlak qiymətləri 1991-ci ilə nisbətən
10,12 dəfə, 1993-cü ildə 1992-ci ilə nisbətən
12,3 dəfə, 1994-cü ildə 1993-cü ilə nisbətən
17,63 dəfə artmışdı. Ümumilikdə
1991-1994-cü illərdə iqtisadiyyatda ümumi daxili məhsul
(ÜDM) istehsalı hər il orta hesabla 16,5 faiz
azalmışdı. Tənəzzül meyli sənayedə
xüsusilə kəskin xarakter almış, 1985-ci ilə nisbətən
sənaye istehsalının həcmi 1991-ci ildə 10 faiz,
1992-ci ildə 37 faiz, 1993-cü ildə isə 50 faizə qədər
azalmışdı. Ölkə istehsal potensialının, demək
olar ki, üçdə ikisini itirmiş, büdcə kəsirinin
ümumi daxili məhsula nisbəti 1991-ci ildəki 0,1 faizdən
1994-cü ildə 13 faizə çatmışdı.
1992-1994-cü illərdə xarici ticarət dövriyyəsinin
həcmi 42 faiz azalmış, 1994-cü ilədək ölkə
iqtisadiyyatına bir manat da olsun, xarici sərmayə
qoyulmamışdı. 1994-cü ildə Milli Bankın
uçot dərəcəsini 250 faizə
çatdırması bank sektorunda vəziyyətin idarəolunmaz
vəziyyətə düşməsindən xəbər
verirdi.
Sosial gərginlik də özünü
daha qabarıq biruzə verirdi. 1991-1995-ci illərdə əhalinin
pul gəlirləri real ifadədə 3,3 dəfə,
adambaşına pul gəlirləri orta hesabla 3,6 dəfə
aşağı düşmüşdü. 1993-cü ilə qədər
ölkədə sahibkarlıq sektoru istiqamətində ciddi
islahatların həyata keçirilməməsi və sistemsiz
epizodik tədbirlər bazar iqtisadiyyatının aparıcı
elementlərindən sayılan sahibkarlıq institutunun
inkişafını ləngidirdi. Bu da milli iqtisadiyyatın
müxtəlif sahələrinin böhran mərhələsinə
düşməsinə təsirini mütləq göstərməli
idi. Xarici ticari fəaliyyət, həmçinin zəruri təşkilati-hüquqi
baza yaradılması sahəsində təcrübəsizlik ona
gətirib çıxarmışdı ki, müəssisələr,
xüsusilə yeni yaranmış bazar strukturları dəyəri
yüz milyonlarla ölçülən neft məhsullarını,
alüminiumu, pambığı və digər strateji əhəmiyyətli
məhsulları dünya qiymətlərindən xeyli
aşağı qiymətə ixrac edirdi.
Maliyyə vəsaitinin məhdudluğu
xarici şirkətlərin və investorların cəlb
olunmasını zərurətə çevirsə də, Ermənistanın
Azərbaycana qarşı təcavüzü ilə
yanaşı, ölkəni bürümüş daxili ziddiyyətlər,
səbatsızlıq, özbaşınalıq Qərbin neft
şirkətlərini Azərbaycandan çəkindirirdi. Eyni
zamanda, aparılan danışıqlarda Azərbaycanın
iqtisadi maraqları tam təmin olunmurdu. Azərbaycan neftinə
maraq göstərən xarici neft şirkətləri ilə
ilkin mərhələdə aparılan danışıqlar
artıq 1993-cü ilin yazında başa çatmaq üzrə
idi.
YAP-ın
iqtisadi hədəfləri
Belə
ağır sosial-iqtisadi, siyasi və mənəvi böhran
şəraitində respublikanın gələcəyini
düşünən, reallığı düzgün qiymətləndirməyi
bacaran nüfuzlu ziyalılar xalqın düçar olduğu bəlalardan
qurtulması üçün çıxış yolunu məhz
ulu öndər Heydər Əliyevin böyük siyasətə
qayıdışında görürdülər. Ölkənin
xaos və anarxiyaya sürüklənməsindən cana
doymuş insanlar Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlişini
əngəlləmək üçün Konstitusiyaya daxil
edilmiş qondarma yaş senzinin ləğvi üçün
respublikanın müxtəlif bölgələrində mitinqlər
keçirir, dahi strateqin yenidən böyük siyasətə
qayıdışını tələb edirdilər. Nəhayət,
respublikanın mütərəqqi fikirli ziyalıları
1992-ci ilin iyun ayında yeni siyasi mübarizə yolu seçərək
ümummilli liderimizin rəhbərliyi ilə yeni partiya yaratmaq
qərarına gəldilər. Həmin ziyalılar oktyabr
ayında Heydər Əliyevə Yeni Azərbaycan
Partiyasının (YAP) yaradılması xahişi ilə
müraciət etdilər. Müraciətdə bir sıra vacib
məsələlərlə yanaşı, ölkədə
sosial-iqtisadi vəziyyətin ağırlığı,
ölkənin təbii sərvətlərinin talan edilməsi və
digər məsələlər ziyalı yanğısı ilə
önə çəkilirdi.
Ölkəni bürümüş dərin
siyasi, iqtisadi, sosial gərginlik xalqın qabaqcıl hissəsi
olan ziyalıları, tanınmış insanları ciddi narahat
edirdi. Məhz buna görə də Azərbaycanın taleyini
düşünən insanlar ölkəni böhrandan
çıxara biləcək yeni partiya yaratmaq təşəbbüsü
ilə çıxış edir, xalqın sınanmış
lideri Heydər Əliyevin məsuliyyəti öz üzərinə
götürməsini istəyirdilər.
Azərbaycanın
bütövlüyünün təhlükə
qarşısında qalması, ölkədə hökm
sürən hərc-mərclik, vətəndaş
qarşıdurması, insanların yaşayış səviyyəsinin
dözülməzliyi və bu vəziyyətin getdikcə daha
şiddətli hal alması ilə bağlı
ziyalıların narahatlığını və həyəcanını
bölüşən Heydər Əliyev 1992-ci il 24 oktyabr
tarixli cavab məktubunda yaranmış vəziyyəti təhlil
etmiş və çıxış yollarını göstərmişdi.
Məktubda vurğulanırdı ki, ölkəmizin
qarşısında duran vəzifələr - müstəqil
dövlətin qurulması, milli-demokratik dövlət
atributlarının formalaşdırılması, dövlətin
suverenliyinin, təhlükəsizliyinin və ərazi
bütövlüyünün qorunması, vətəndaşların
dinc, firavan həyat səviyyəsinin təmin edilməsi,
iqtisadi böhranın aradan qaldırılması və sair
taleyüklü məsələlərdir. Və bütün
bunlar həm ölkə rəhbərliyindən, həm də
hər bir vətəndaşdan ciddi səylər tələb
edir.
Ulu öndər Heydər Əliyevin Azərbaycanın
ozamankı durumu və yaranmış təhlükəli vəziyyətdə
çıxış yolunu göstərən, onun müdrik
tövsiyələrini əks etdirən bu məktubu sonralar
YAP-ın fəaliyyətinin əsas prinsip və istiqamətlərini
təşkil etmişdi. Ümumilikdə ulu öndərin
ziyalıların müraciətinə verdiyi müsbət cavab
Heydər Əliyevin yaranmış vəziyyətdə
böyük məsuliyyətin altına girməkdən çəkinməyən,
cəsarətli və qətiyyətli lider olduğunu bir daha təsdiqləyirdi.
Məhz zamanın reallıqları üzərində qurulan,
obyektiv təhlildən qaynaqlanan həmin uzaqgörən həyat
proqramı ilə Azərbaycan xilas edilmiş, sabitlik, tərəqqi
və yüksəliş yoluna qədəm qoymuşdu. Təsadüfi
deyildi ki, 1992-ci il noyabrın 21-də siyasi həyata vəsiqə
alan YAP-ın iqtisadi və sosial proqramında ölkənin
üzləşdiyi böhranlı vəziyyət dolğun əksini
tapmışdı: "Azərbaycan iqtisadiyyatının vəziyyəti
barədə statistik məlumatlar insanı dəhşətə
gətirir. Respublika tükənməz sərvətlərə:
zəngin sənaye, kənd təsərrüfatı və
intellektual potensiala, əsaslı istehsal fondlarına, istənilən
qədər işçi qüvvəsinə malikdir.
Bütün bunlardan Azərbaycanın müstəqilliyini
möhkəmlətmək və əhalinin həyat səviyyəsini
yaxşılaşdırmaq üçün səmərəli
istifadə olunmalıdır".
YAP qısa müddətdə ulu öndər
Heydər Əliyevin rəhbərliyi altında formalaşaraq fəaliyyətə
başlayan, cəmiyyətdə özünə möhkəm
dayaqlar tapan güclü siyasi təşkilata çevrilərək
qarşıya qoyduğu hədəflərə doğru əzmlə
irəliləməyə başladı. Partiya Nizamnaməsinin
2-ci maddəsində onun qarşıya qoyduğu iqtisadi hədəflər
bir daha dolğun əksini tapmışdı. Həmin maddənin
indi də qüvvədə olan bir sıra bəndlərində
partiyanın iqtisadi məqsədlərinə nail olması
üçün görəcəyi işlər əksini
tapmışdır:
- müstəqil, demokratik, hüquqi,
dünyəvi və sosialyönümlü dövlətin qurulması
naminə birgə səy göstərmək istəyən Azərbaycan
vətəndaşlarını öz ətrafında birləşdirmək
və partiya işinə cəlb etmək;
- peşəkar idarəetmə və
demokratik prinsiplər əsasında dövlət
quruculuğunu inkişaf etdirmək, siyasi, hüquqi, iqtisadi və
sosial islahatları dərinləşdirmək
üçün əsaslı təkliflər, proqramlar və
platformalar hazırlamaq;
- Azərbaycan Respublikasının
reallıqlarını və xüsusiyyətlərini nəzərə
alan mərhələli, davamlı siyasi, iqtisadi və sosial
islahatlar bazasında cəmiyyəti tədricən, dinamik surətdə
inkişaf etdirmək;
- bazar iqtisadiyyatının və azad
sahibkarlığın inkişafı yolu ilə istehsalın
yüksəldilməsinə, vətəndaşların rifah
halının təmin olunmasına, ölkədə fəal
sosial siyasətin həyata keçirilməsinə nail olmaq.
Yeni Azərbaycan Partiyasının
1993-cü ilin iyununda xalqın təkidli tələbi ilə
hakimiyyətə gəlişindən sonra qarşıya
qoyduğu ən başlıca məqsəd də məhz
ölkəni iqtisadi tənəzzüldən qurtarmaqla, vətəndaşların
yüksək sosial rifahını təmin etmək, sosial ədaləti
qorumaq idi. Sosial ədalət dedikdə, partiya ilk növbədə
hamının bilik və bacarığı, imkanları səviyyəsində
bərabər bəhrələnə biləcəyi azad bazar
iqtisadiyyatının formalaşdırılmasını önə
çəkirdi. Partiyanın qənaətincə, hüquqi
dövlətdə hər bir insan özünün fərdi
keyfiyyətlərindən asılı olaraq hamı
üçün yaradılan bərabər şəraitdən,
qanun və imkanlar qarşısındakı bərabərlikdən
məharətlə istifadə edib maddi və mənəvi tələbatlarını
eyni dərəcədə ödəyə bilmir. Lakin
sosialyönümlü iqtisadiyyata malik dövlətlərdə
dövlət vergi, sosial və məqsədli yardım mexanizmlərindən
istifadə edərək, cəmiyyətin ən imkanlı təbəqələrinin
imkansızlara yardımını və onların
yaşayışı üçün minimum həyat şəraitinin
təmin olunmasını təşkil edir. Belə cəmiyyətlərdə
sosial sabitliyə nail olmaq, humanizm və ədalət prinsiplərini
qorumaq dövlətin siyasətinin əsas istiqamətlərindəndir.
Yeni Azərbaycan Partiyasının məqsədlərindən
birini təşkil edən sosial dövlət yaratmaq ideyası
sosial ədaləti partiyanın istinad etdiyi əsas prinsiplərdən
birinə çevirmişdir.
Sosialyönümlü
siyasət prioritetdir
Ulu öndər
Heydər Əliyevin sosialyönümlü iqtisadi inkişaf
modeli 1995-ci il noyabrın 12-də ümumxalq referendumu ilə qəbul
edilmiş ilk milli Konstitusiyada da dolğun əksini
tapmışdır. Dövlətin diqqət sahəsində
olan sosial siyasətin konturlarını və vəzifələrini
özündə əks etdirən Əsas Qanunun 16-cı maddəsinin
1-ci bəndində deyilir: "Azərbaycan dövləti
xalqın və hər bir vətəndaşın
rifahının yüksəldilməsi, onun sosial müdafiəsi
və layiqli həyat səviyyəsinin qayğısına
qalır".
Planlı təsərrüfat sistemindən
bazar iqtisadiyyatına keçid şəraitində
ümummilli liderin ölkənin böyük perspektivlərinə
hesablanmış strateji inkişaf proqramının
başlıca məqsədlərindən biri xalqın
rifahının təminatı, əhalinin sosial müdafiəsinin
gücləndirilməsi idi. YAP platformasında əksini
tapmış sosialyönümlülük prinsipini daim əsas
götürən Heydər Əliyevin bu istiqamətdə
qabaqcıl dünya təcrübəsinə cavab verən, eyni
zamanda ölkə və cəmiyyət reallıqlarını
nəzərə alan məqsədyönlü siyasəti cəmiyyətdə
özünü göstərən sosial ziddiyyətlərin
aradan qaldırılmasına xidmət edirdi. Bunun da nəticəsində
1995-2003-cü illərdə ölkədə sosial təminatlar,
sığorta və sosial xidmətlər, hamı
üçün mümkün ola bilən təhsil, səhiyyə,
mədəniyyət sistemləri inkişaf etdirildi. Vətəndaşlara
göstərilən dövlət yardımları
artırıldı, əməyin və insanların
sağlamlığının qorunması prosesi gücləndi.
Məsələn, 1997-ci ildə pensiya qanunvericiliyinə
edilmiş dəyişikliklərdən sonra 1993-cü ilə qədər
təqaüdə çıxmış 650 min vətəndaşın
pensiya məbləği 2,2 dəfə artırıldı, əlillərin,
tənha, ahıl vətəndaşların və sosial təqaüdçülərin
pensiyalarının üzərinə əlavə müavinətlər
hesablandı. 1998-ci ilin avqust ayının 1-dən
pensiyaların yeni hesablanma mexanizminin tətbiqi nəticəsində
şəhid ailələrinin, müharibə əlillərinin,
qaçqın və məcburi köçkünlərin
pensiyalarının məbləği 2 dəfədən
çox artırıldı. Minimum pensiya ilə daha yüksək
pensiya alanlar arasında uyğunsuzluğu aradan qaldırmaq
üçün 1 yanvar 2000-ci ildən 450 min nəfərin
pensiyasının minimum məbləğinin
artırılması məqsədilə dövlət büdcəsindən
müvafiq həcmdə vəsait ayrıldı. Həmin ilin
noyabr ayından isə sosial pensiyaçılara dövlət
qayğısının nəticəsi olaraq onların
pensiyalarının üzərinə aylıq müavinət
hesablandı. Ulu öndər Heydər Əliyevin 29 dekabr
2000-ci il tarixli "Əlil olmuş və digər kateqoriyadan
olan bir qrup aztəminatlı vətəndaşa dövlət
yardımının artırılması haqqında" sərəncamına
əsasən, ölkəmizi erməni təcavüzündən
müdafiə edərkən və 1990-cı il 20 Yanvar hadisələri
zamanı əlil olmuş şəxslərə verilən
aylıq müavinətlər artırıldı. Növbəti
ildə isə bu kateqoriyadan olan insanlara hesablanan aylıq
müavinətlər orta hesabla yenidən 50 faizə kimi
çoxaldıldı.
1998-ci ilin oktyabrında
keçirilmiş prezident seçkilərində YAP-ın
növbəti dəfə layiqli qələbə qazanması
göstərirdi ki, ölkə rəhbərliyinin həyata
keçirdiyi islahatlar cəmiyyətdən ciddi siyasi dəstək
alır. Yeni Azərbaycan Partiyasının 1999-cu ilin dekabr
ayında keçirilmiş I qurultayı təşkilatın
yarandığı gündən böyük ictimai dəyər
kəsb edən milli və ümumbəşəri ideyalarla silahlandığını,
konkret dövr üçün qarşıya qoyduğu iqtisadi
vəzifələrin öhdəsindən əzmlə gəldiyini
bir daha təsdiq edirdi. Qurultaydakı dərin məzmunlu
çıxışında ölkənin iqtisadi göstəricilərinə
xüsusi diqqət çəkən Heydər Əliyev
bildirirdi ki, Azərbaycanın dinamik inkişafı Beynəlxalq
Valyuta Fondu, Dünya Bankı, Avropa Yenidənqurma və
İnkişaf Bankı, Avropa Birliyinin İqtisadi Komissiyası
və digər beynəlxalq təşkilatların
hesabatlarında dolğun əksini tapır. Ulu öndər
Heydər Əliyev məruzəsində vurğulayırdı
ki, milli iqtisadiyyatda islahatların aparılması, insanlara sərbəstlik
verilməsi, dünya təsərrüfat sisteminə
inteqrasiya, ölkəyə xarici sərmayələrin cəlb
olunması kompleks iqtisadi proseslərdir: "Bunları bu
qısa müddətdə həyata keçirmək,
inanın, asan iş deyildir. Həm də bizim göstəricilərimiz
Müstəqil Dövlətlər Birliyi ölkələrinin
göstəriciləri içərisində yüksək yerləri
tutur. Ona görə də biz son illərdə əhalinin rifah
halının yaxşılaşdırılmasına nail ola
bilmişik. Ona görə də maaşları, - burada deyildi,
- dəfələrlə artıra bilmişik, pensiyaları
artıra bilmişik. ...Əgər biz iqtisadi islahatları
ağıllı, düşüncəli və uzaqgörənliklə
aparmasaydıq, bu nailiyyətləri əldə edə bilməzdik.
Məsələn, təsəvvür edin, indi, - mən bu ili
götürürəm, - Azərbaycanda əldə olunan
ümumi daxili məhsulun 60 faizi özəl sektorun
hesabınadır. Bu, islahatların nəticəsidir. Sənayedə
30 faiz özəl sektorun hesabınadır. Kənd təsərrüfatında
98 faiz, ticarətdə 98 faiz, tikintidə təxminən 60-70
faiz, yük daşımalarında təxminən 45-50 faiz
özəl sektorun hesabınadır. Demək, bizim iqtisadi
islahatlarımız öz konkret nəticələrini
verir".
Partiyanın I qurultayının qətnaməsində
1993-1999-cu illərdə əldə olunan uğurlar dolğun əksini
tapmışdı. Sənəddə göstərilirdi ki, Heydər
Əliyevin altı illik iqtidarı dövründə Azərbaycanın
təbii ehtiyatlarından və əlverişli
coğrafi-strateji mövqeyinin üstünlüklərindən
ölkənin milli mənafelərinə uyğun şəkildə
istifadə olunmuş, ölkədə bazar
iqtisadiyyatının bərqərar olması məqsədi ilə
həyata keçirilən cəsarətli,
düşünülmüş və ardıcıl islahatlar
uğurlu nəticələr vermişdir. Qurultay ölkədə
aparılan iqtisadi islahatları və onların nəticələrini
qənaətbəxş hesab edərək bunların xalqın
güzəranının
yaxşılaşdırılması, sosial müdafiəsi məsələlərinə
yönəldilməsinin vacibliyini qeyd edir, bu işlərin
davam etdirilməsini zəruri sayırdı. Həmçinin
razılıq hissi ilə qeyd edirdi ki, partiyanın fəaliyyət
proqramında aparıcı vəzifələrdən biri kimi
göstərilmiş hər bir Azərbaycan vətəndaşına
dinc, firavan və layiqli həyat bəxş etmək məqsədinin
həyata keçirilməsi istiqamətində ötən illərdə bir sıra
mühüm tədbirlər həyata keçirilmiş, onlarca
mühüm qərar, sərəncam və fərman
imzalanmışdır. Qurultay əhalinin həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması sahəsində
mühüm dövlət tədbirlərinin həyata
keçirilməsini, o cümlədən aztəminatlı ailələrin,
əlillərin, şəhid ailələri və ailə
başçısını itirənlərin pensiya və
müavinətlərinin artırılmasını, təhsil,
səhiyyə, kütləvi informasiya vasitələri, bədən
tərbiyəsi və sosial təminat sistemində
çalışan işçilərin, eləcə də mədəniyyət,
incəsənət və elm işçilərinin vəzifə
maaşlarının artırılmasını böyük
razılıq hissi ilə qeyd edirdi.
Partiyanın 2001-ci ilin dekabrında
keçirilmiş II qurultayında Heydər Əliyev bir
sıra iqtisadi məsələlərlə yanaşı, vətəndaşların
sosial rifahı baxımından ölkədə
inflyasiyanın səviyyəsinin aşağı olması
faktına xüsusi diqqət çəkirdi: "Təsəvvür
edin. Əgər 1991-1995-ci illərdə inflyasiyanın səviyyəsi
ildə 14-18 dəfə, yəni 1800 faiz artırdısa,
1996-2001-ci illərdə, yəni beş ildə artım cəmi
16 faiz olmuşdur. Yəni, demək olar ki, inflyasiya yoxdur və
bu 16 faiz də tamamilə təbiidir. Bu, maliyyə sistemində
olan təbii bir şeydir. Azərbaycan MDB ölkələri
içərisində, demək olar, yeganə ölkədir ki,
artıq 5-6 ildir biz inflyasiyanın qarşısını
almışıq".
İqtisadi islahatlarda
novatorçuluq xətti
2003-cü
ilin 15 oktyabrında ulu öndər Heydər Əliyevin "Mən
ona özüm qədər inanır və gələcəyinə
böyük ümidlər bəsləyirəm" deyərək
cəmiyyətə layiqli siyasi varisi kimi təqdim etdiyi cənab
İlham Əliyevin prezident seçkilərindəki layiqli qələbəsi
Yeni Azərbaycan Partiyasının sosial-iqtisadi
proqramının uğurla həyata keçirilməsində
keyfiyyətcə yeni mərhələnin
başlanğıcı olmuşdur. Partiyanın 2005-ci və
2008-ci illərdə keçirilmiş III və IV
qurultaylarında ölkənin sosialyönümlü iqtisadi
siyasətinin mahiyyətində insan amilinin dayanması bir daha
təqdir olunmuş, həyata keçirilən çoxşaxəli
islahatların vətəndaşların mənafeyinə cavab
verdiyi birmənalı vurğulanmışdır.
Partiyanın III qurultayının qətnaməsində
müstəqil Azərbaycan dövlətinin Heydər Əliyev
siyasətinə əsaslanan yeni inkişaf tempi Prezident
İlham Əliyevin irəli sürdüyü "müasir,
qüdrətli və zəngin Azərbaycan naminə"
çağırışı ilə daha da sürətlənmişdir.
Bu siyasət real təsdiqini Azərbaycanın milli
maraqlarının qorunmasında, siyasi, hərbi və iqtisadi təhlükəsizliyinin
təmin edilməsində, sosial-iqtisadi islahatların daha da dərinləşməsində,
iqtisadi tərəqqiyə nail olunmasında, vətəndaşların
hüquq və azadlıqlarının ardıcıl və
davamlı şəkildə qorunmasında tapır. Qurultayda dərin
məzmunlu nitq söyləyən Prezident İlham Əliyev
ölkənin iqtisadi uğurlarında 1994-cü ilin
sentyabrında imzalanmış "Əsrin müqaviləsi"nin
müstəsna rolunu qeyd etmişdir: "Heydər Əliyevin
neft strategiyasının icrası nəticəsində ölkəmizə
milyardlarla dollar xarici sərmayə gətirilibdir. Yenə də
deyirəm, əgər 1994-cü ildə, o çətin şəraitdə
"Əsrin müqaviləsi" imzalanmasaydı, ondan
sonrakı dövr ərzində bütün infrastruktur layihələri
həyata keçirilməsəydi, Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərinin
tikintisinə başlanmasaydı, bu gün Azərbaycanda
iqtisadi inkişafdan ümumiyyətlə söhbət gedə
bilməzdi. Azərbaycanın bir çox sahəsi məhz
"Əsrin müqaviləsi"ndən sonra inkişaf etməyə
başladı... Bu gün Azərbaycanın valyuta
ehtiyatları 2 milyard dollara bərabərdir. Bu, böyük sərvətdir
və biz də ondan Azərbaycan xalqının milli
maraqlarının qorunması üçün, dövlətimizin
möhkəmlənməsi üçün istifadə edirik. Mən
hesab edirəm ki, iqtisadi inkişafda müsbət meyillər
sürətlə gedir və Azərbaycan öz iqtisadi
potensialını günü-gündən gücləndirir".
Yeni Azərbaycan Partiyasının 2008-ci
ilin prezident seçkiləri ərəfəsində
keçirilən IV qurultayında həmin dövr
üçün əldə olunmuş böyük iqtisadi
nailiyyətlərə nəzər salınmışdır.
Qurultayın qətnaməsində ölkənin
iqtisadiyyatının 2 dəfə, dövlət büdcəsinin
həcminin 10 dəfədən çox artması; Azərbaycanın
4 il dalbadal dünyada ən yüksək iqtisadi inkişaf
göstəricilərini nümayiş etdirməsi; ölkəmizin
birmənalı şəkildə bölgənin lider dövləti
kimi etiraf olunması; 650 mindən çox yeni iş yerlərinin
açılması ilə ölkədə məşğulluğun
mənzərəsinin kökündən dəyişdirilməsi;
dövlət büdcəsi hesabına və Heydər Əliyev
Fondunun prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın bilavasitə dəstəyi
ilə 1200-dən çox yeni məktəbin tikilməsi və
ya əsaslı təmir edilməsi, respublikanın
bütün regionlarında onlarca ən müasir səhiyyə
ocaqlarının əhalinin istifadəsinə verilməsi;
quruculuq-abadlıq işlərinin və müasir infrastruktur
layihələrinın Azərbaycanın simasını
büsbütün yeniləşdirməsi və müasirləşdirməsi;
Azərbaycanın bütün regionlarının sürətli
inkişafına təkan verən yeni konsepsiya əsasında
ölkənin tarazlı inkişafının təmin edilməsi;
uzun illər Azərbaycanın yaşadığı humanitar fəlakətin
acı mənzərəsi olan çadır şəhərciklərinin
bütünlüklə ləğv edilərək əvəzində
yeni salınan və hər cür şəraiti olan 56
müasir qəsəbənin məcburi köçkünlərin
həyatına tamamilə yeni məna verməsi; ölkənin
artan iqtisadi gücünün hərbi-siyasi və diplomatik
gücə çevrilməsi sayəsində Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin nizama
salınmasında Azərbaycanın mövqelərinin həlledici
dərəcədə güclənməsi; bunların məntiqi
nəticəsi olaraq, Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
şəxsi nüfuzunun yüksəlməsi, regional və beynəlxalq
proseslərə fəal təsir göstərən lider kimi
birmənalı şəkildə etiraf olunması xüsusi
vurğulanırdı.
Qurultayda dərin məzmunlu nitq söyləyən
Prezident İlham Əliyev 2004-2008-ci illərdə ölkə
iqtisadiyyatının 2 dəfə artmasını mühüm
uğurlardan biri kimi dəyərləndirirdi: "Doğrudan
da son dörd il ərzində iqtisadiyyatımız 2 dəfə
artıbdır. Büdcə xərclərimiz 10 dəfədən
çox artıbdır. Ölkədə geniş
quruculuq-abadlıq işləri aparılır. Demək olar ki,
bütün infrastruktur yeniləşir, yeni sənaye müəssisələri
açılır, yollar salınır, Azərbaycanda enerji təhlükəsizliyi
məsələləri tam şəkildə öz həllini
tapıbdır. Biz sosial məsələlərin həlli
üçün də çalışırıq və
bundan sonra da çalışacağıq. Həm sosial
infrastrukturun yeniləşməsi, yaradılması sahəsində
görülən işlər, həm də insanların sosial
müdafiəsinin güclənməsi sahəsində işlər
davam edəcəkdir. Bir sözlə, bizim sosial siyasətimiz
çox güclüdür".
"Güclü
dövlət - sosial rifah!"
YAP-ın IV qurultayından ötən
illər ərzində müstəqil respublikamız iqtisadi sahədə
daha da möhkəmlənmiş, 2009-cu ildə iqtisadi sahədə
keçid dövrünü başa vuraraq sosiomədəni
modernləşmə mərhələsinə qədəm
qoymuşdur. Bir sıra Avropa ölkələrində qlobal
böhranın mənfi təsirləri qabarıq duyulduğu
halda, Azərbaycan sosialyönümlü siyasətinə
sadiqliyini nümayiş etdirir. Ümumilikdə YAP-ın son 20
illik fəaliyyətinin məntiqi yekunu olaraq partiyanın rəhbər
tutduğu "Güclü dövlət - sosial rifah"
devizinin son illərdə uğurla gerçəkləşdirildiyini
əminliklə söyləmək mümkündür.
Azərbaycanın son illərdəki
dövlət büdcəsinə nəzər saldıqda həyata
keçirilən sosial-iqtisadi islahatların səmərəli
nəticələri özünü əyani şəkildə
nümayiş etdirir. 2003-cü ildən respublikada büdcə
gəlirlərinin orta illik artımı 20-30% təşkil
etmişdir və bu da regionda ən optimal göstəricilərdən
sayılır. Məsələn, 2003-cü ildə təxminən
1 milyard 200 milyon manat təşkil edən Azərbaycanın
dövlət büdcəsi ötən illərdə 12 dəfədən
çox artaraq 2012-ci ildə 17 milyard manatı
keçmişdir. "Azərbaycan Respublikasının
2013-cü il dövlət büdcəsi haqqında" qanun
layihəsi Avropada qlobal böhranın mənfi təsirlərinin
hələ də qabarıq duyulduğu bir dövrdə
respublikamızın qarşıya qoyduğu hədəflərə
doğru inamla irəliləyən ölkələr
sırasında olduğunu bir daha təsdiqləyir. 2013-cü
ilin dövlət büdcəsi ölkənin sosial-iqtisadi
inkişaf sürətinin qorunub saxlanılmasına,
iqtisadiyyatın tənzimlənməsinə və
stimullaşdırılmasına, qeyri-neft sektorunun,
sahibkarlığın inkişafına, sosial infrastrukturun
müasir tələblər səviyyəsində
qurulmasına, xalqın rifah halının
yaxşılaşdırılmasına maliyyə təminatı
yaradır.
Büdcə zərfində diqqət
çəkən mühüm məqamlardan biri də sosial və
investisiya xərclərinin prioritetliyinin qorunub
saxlanılmasıdır. Hər iki sahəyə ayrılan vəsaitlərin
həcminin ilbəil artırılması Azərbaycanın
sosial dövlət konsepsiyasına sadiqliyini göstərir.
2013-cü ildə sosial xərclərin xüsusi çəkisində
də müəyyən artımın olacağı
proqnozlaşdırılır. Büdcədən sosial
müdafiə və təminat xərcləri üçün
1 milyard 813,6 milyon manat vəsaitin ayrılması nəzərdə
tutulur. Əməyin ödənişi üçün 2
milyard 822,6 milyon manat, təqaüdlər, sosial müavinətlərə
1 milyard 750,2 milyon manat vəsait yönəldilməsi nəzərdə
tutulmuşdur. 2013-cü ildə dövlət büdcəsindən
maliyyələşən və maliyyə yardımı alan
elm, elmi-tədqiqat, təhsil, səhiyyə, sosial təminat, kənd
təsərrüfatı, hüquq-mühafizə
orqanlarında çalışan dövlət
qulluqçularının aylıq əməkhaqları, habelə
pensiyaların orta hesabla 10-20 faiz artırılması nəzərdə
tutulur.
Gələn ilin dövlət büdcəsi
müxtəlif sosial layihələrin, eləcə də
ipoteka proqramlarında vəsaitlərin artırılması ilə
də diqqəti cəlb edir. Əgər 2012-ci ildə ipoteka
kreditləşməsi üçün cəmi 20 milyon manat ayrılmışdısa,
2013-cü ildə bu rəqəm 50 milyon manat təşkil edəcəkdir.
İqtisadçı ekspertlərin fikrincə, bu vəsait
hesabına azı 1300-dən çox ailənin mənzil
probleminin həllinə nail olmaq mümkündür.
Bütün bunlar, ilk növbədə,
20 illik yubileyini qeyd edən Yeni Azərbayan Partiyasının
iqtisadi nailiyyətlərinin nəticəsidir. Partiyanın
hakimiyyəti illərində müstəqil
respublikamızın əldə etdiyi böyük nailiyyətlər
YAP-ın ictimai dəyər kəsb edən güclü
iqtisadi ideyalarla silahlandığını danılmaz həqiqət
kimi ortaya qoymuşdur. Partiyanın proqramında irəli
sürülmüş başlıca vəzifələr
dövlət müstəqilliyinin möhkəmləndirilməsi,
demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlətin qurulması,
ölkənin ərazi bütövlüyünün bərpası,
vətəndaşların dinc və firavan həyatının
təmin edilməsidir. Bu mütərəqqi dəyər və
ideyalar Azərbaycan xalqının bütün təbəqələrinin
ümumi mənafelərini, arzu və istəklərini ifadə
edir. 20 ildə böyük inkişafa nail olmuş YAP
ideyalarının xalqa daha cəlbedici və yaxın olması
ilə ölkənin siyasi həyatında mühüm rol
oynamaq qüdrətini tam təsdiqləmişdir. Əminliklə
demək olar ki, Azərbaycan hakim partiyanın uğurlu iqtisadi
platforması əsasında 2020-ci ilədək qarşıya
qoyduğu ən ali məqsədə də nail olacaq, ümumi
daxili məhsulu 2 dəfəyədək artıraraq inkişaf
etmiş ölkələrlə eyni cərgədə
dayanacaqdır.
Əlican
BABAYEV,
Azərbaycan
Dövlət İqtisad Universitetinin "İqtisadi nəzəriyyə-1"
kafedrasının müdiri, iqtisad
elmləri doktoru, professor,
Azərbaycandan Kənarda Təhsil
Almış Mütəxəssislər
Təşkilatının
Ali Məclisinin sədri
Azərbaycan.-2012.-
13 noyabr.- S.5.