Beynəlxalq enerji ailəsinə
açılan qapı
13 il əvvəl beş
ölkə başçısı BTC-nin marşrutunu müəyyənləşdirən
sənəd imzaladı
Bu gün Azərbaycan nefti dünya bazarlarına əsasən Bakı-Tbilisi-Ceyhan kəməri vasitəsilə nəql olunur. Öz müəllifinin - ulu öndər Heydər Əliyevin adını daşıyan bu kəmər yaranma ideyası meydana gələn gündən çox çətinliyə düşərək böyük sınaqlardan keçdi və qalib gəldi. BTC-nin tikilib istifadəyə verilməsi adi bir sənaye obyektinin, yaxud nəqliyyat infrastrukturunun işə düşməsi deyil, əsl tarixi hadisə idi.
BTC-nin tikilməsi zərurəti "Əsrin müqaviləsi"nin
real nəticələrindən irəli gəlirdi.
1997-ci ilin noyabr
ayından "Çıraq" platformasından neft alınırdı. Qarşıda "Azəri",
"Dərinsulu Günəşli" yataqlarının
işlənməsi dururdu və
hasilatın ildən-ilə artacağı yəqin idi. Fəaliyyətdə olan
Bakı-Novorossiysk və Bakı-Supsa kəmərlərinin gücü isə getdikcə artan
nefti ixrac etmək üçün kifayət deyildi.
Odur ki, daha böyük bir ixrac sisteminin
yaranması gərək
idi. Bununla bağlı ümummilli
lider Heydər Əliyev hələ keçən əsrin
90-cı illərinin ortalarında
düzgün və uzaqgörən ideya irəli sürmüşdü.
Bu, Bakı-Tbilisi-Ceyhan kəmərinin tikilməsi ideyası idi.
1998-ci il oktyabrın
19-da kəmərin tikilməsi
ilə bağlı
"Ankara bəyannaməsi" imzalandı. 1999-cu il noyabrın 18-də
ATƏT-in İstanbul zirvə
toplantısında BTC-nin
yaranma tarixində həlledici rol oynayan daha bir
sənədə imza atıldı. Bu, "Xam neftin Azərbaycan
Respublikası, Gürcüstan
Respublikası və Türkiyə Cümhuriyyəti
əraziləri ilə
Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac boru kəməri vasitəsilə nəql edilməsinə dair" saziş adlanırdı.
Sazişi Azərbaycan,
Gürcüstan, Türkiyə,
Qazaxıstan və
ABŞ prezidentləri öz
imzaları ilə təsdiqlədilər. İmzalanan saziş
"Əsrin müqaviləsi"ndən
sonra Azərbaycan üçün mühüm
tarixi əhəmiyyət
kəsb edən ikinci sənəd idi.
BTC-nin əleyhinə
çıxanlar çox
oldu. Bir sıra bəhanələr
gətirir, layihənin
irəliləməsinə imkan
vermək istəmirdilər.
Ən başlıca səbəb
kimi isə guya Azərbaycanın bu boru xəttini
doldurmaq üçün
yetərincə nefti olmadığını, kəmərin
rentabellə işləməyəcəyini
göstərirdilər. Təəssüf ki, bunu təkcə xaricdəki bədxahlarımız deyil,
öz aramızda olan bəzi qüvvələr də deyirdi. Lakin BTC düzgün seçilmiş,
uzaqgörənliklə planlaşdırılmış
bir layihə olduğundan saxta fikirlər söyləməklə,
qara yaxmaqla ona maneə törətmək mümkün
deyildi.
BTC layihəsinin müəllifi
ümummilli lider Heydər Əliyev idi. Onun gerçəkləşməsi
ulu öndərin düzgün seçimi ilə yanaşı, həm də dünyadakı nüfuzuna,
mübarizliyinə söykənmişdi.
2002-ci il sentyabrın
18-də Səngəçal terminalında kəmərin
təməli qoyuldu.
Bu münasibətlə keçirilən,
Türkiyə və Gürcüstan prezidentlərinin
də iştirak etdikləri təntənəli
mərasimdə ulu öndər demişdir:
"Bakı-Tbilisi-Ceyhan
boru xəttinin əleyhinə çıxanlar
çox vaxt belə söyləyirdilər
ki, bu, xəyaldır,
mümkün deyil. Azərbaycanda o qədər neft
yoxdur, olmayacaqdır.
Belə danışıqlar çox
idi. Zaman çox keçdiyinə
görə bəziləri
bu danışıqlara
inanırdılar. Ancaq bunların
hamısı əsassız
oldu. Biz öz işimizi gördük".
Lakin kəmərin
təməli qoyulandan
sonra da bəzi qüvvələr
işi pozmaq cəhdlərindən əl
çəkmirdilər. Bununla belə,
ulu öndər ən gərgin məqamlarda da inam və qətiyyətlə
deyirdi ki, BTC tikiləcək, BTC olacaq.
Nəhayət, əli hər yerdən üzülmüş
BTC əleyhdarları layihəni
maliyyələşdirəcək beynəlxalq qurumların ofisləri qarşısında
toplaşdılar. Bu dəfə başqa bir səbəb uydurmuşdular:
guya BTC ətraf mühitə zərbə vuracaq. Lakin layihənin ƏMSSTQ (Ətraf Mühitə və Sosial Sahəyə Təsirin Qiymətləndirilməsi) sənədlərində
ekologiya ilə bağlı bütün məqamlar nəzərə
alınmışdı.
BTC-nin maliyyələşməsi
kəskin bir problem kimi ortaya çıxanda
bu müşkülü
də ulu öndərin dünyada olan böyük nüfuzu həll etdi. 2003-cü ilin fevralında ABŞ-da keçirilən "Şərq-Qərb
enerji dəhlizi reallıqdır" adlı
beynəlxalq konfransda iştirak edən ümummilli lider Heydər Əliyev maliyyə qurumlarının
rəhbərləri ilə
söhbətlər apardı,
məsələnin müsbət
həllinə nail oldu.
2004-cü ilin fevralında
Bakıda, "Gülüstan"
sarayında Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin iştirakı ilə BTC-nin maliyyələşdirilməsinə
aid son sənədlər imzalandı. Bununla da
BTC-nin maliyyələşməsi
məsələsi yekunlaşdı.
Kəmərin inşası uğurla başa çatdı. 2005-ci ilin mayında xəttə Səngəçal
terminalındakı baş
nasos stansiyasından neft vuruldu. 2006-cı ilin iyul
ayında BTC tam bir sistem kimi istifadəyə
verildi.
BTC kəməri bütövlükdə
bölgənin, bəlkə
də qitənin enerji xəritəsini əsaslı şəkildə
dəyişdirə bildi. Onun əhəmiyyəti
həm Azərbaycan neftini dünya bazarlarına çıxarmasında,
həm də yeni kəmərlərin çəkilişinə yol
açmasındadır. Həmin dəhliz işə düşəndən sonra
Xəzərin Azərbaycan
sektorundakı "Şahdəniz"
yatağının qazını
ixrac edən Bakı-Tbilisi-Ərzurum kəmərinin tikilməsi
buna parlaq misaldır.
Bu ilin iyun ayında
Bakıda keçirilən
XIX beynəlxalq Xəzər
neft-qaz sərgisinin açılışındakı çıxışında Prezident
İlham Əliyev bu barədə demişdir: "Geoloqlarımız,
mütəxəssislərimiz, əlbəttə, bilirdilər
ki, bizim zəngin qaz ehtiyatlarımız vardır.
Amma heç vaxt Azərbaycan xarici investorlar tərəfindən
qaz ölkəsi kimi maraq doğurmurdu.
Ancaq
"Şahdəniz" qaz
yatağının kəşfindən
sonra - bu yataq dünya miqyasında ən böyük yataqlardan biridir - əlbəttə ki, bu sahəyə
diqqət daha da çox olmuşdur.
Beləliklə, düzgün strategiyanın
icra edilməsi nəticəsində dəhlizin
açılması, Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərinin
tikilməsi nəticəsində
biz artıq pəncərədən
başlayaraq böyük
qapı açdıq.
Azərbaycanı beynəlxalq enerji
ailəsinə daxil etdirə bildik. Həm siyasi, həm iqtisadi baxımdan böyük uğurlar əldə edə bilmişik".
Bu uğurları BTC-nin
ahəngdar və təhlükəsiz fəaliyyətini
əks etdirən rəqəmlər də təsdiqləyir. Təkcə keçən ay boru
xətti ilə 2 milyon 164 min 305 ton Azərbaycan
nefti nəql olunub. Yanvar-oktyabr aylarında isə
kəmərlə 25 milyon
90 min 26 ton neft ötürülüb.
İstifadəyə verildiyi gündən
indiyədək BTC ümumilikdə
200 milyon 867 min 726 ton neft
daşıyıb.
Hazırda BTC-yə müəyyən miqdarda Türkmənistan nefti də vurulur. Bu ilin oktyabr ayında
kəmərlə 285 min 332 ton Türkmənistan nefti ixrac olunub.
Xatırladaq ki, Heydər Əliyev adına Bakı-Tbilisi-Ceyhan kəmərinin nəql etdiyi neftlə yüklənmiş ilk tanker Ceyhan
limanından 2006-cı il
iyunun 4-də yola salınıb. BTC neftini dünya bazarlarına daşıyan
tankerlərin sayı indi artıq 2000-i ötüb.
Hazırda kəmər gündə
1,2 milyon barel neft daşımaq
gücünə malikdir.
Bir sözlə, BTC potensialı
böyük olan kəmərdir.
Flora
SADIQLI
Azərbaycan.-2012.- 18 noyabr.- S.6.