Məhkəmə hakimiyyətinin
müstəqilliyinin təminatçısı
Hakimlərə
göstərilən yüksək etimad
onların məsuliyyətini
daha da artırır
Müstəqil
respublikamızın son illərdə bütün sahələrdə dinamik inkişaf etməsi,
insan hüquq və
azadlıqları sahəsində ixtisaslaşmış nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlarla əməkdaşlığının
genişlənməsi məhkəmə-hüquq
islahatlarının keyfiyyətcə
yeni mərhələdə də davam etdirilməsinə zəmin
yaratmışdır. Məhkəmələrin insan və vətəndaş hüquq
və azadlıqlarının yüksək səviyyədə
qorunduğu, ədalət mühakiməsınin
qanunamüvafiq şəkildə həyata
keçirildiyi müstəqil hakimiyyət
qolu kimi fəaliyyət
göstərməsi, cəmiyyətdə yüksək etimad qazanması bu
sahədə beynəlxalq təcrübənin də uğurlu tətbiqini şərtləndirmişdir.
Müstəqil
məhkəmə hakimiyyətinin
formalaşdırılması, ədalət mühakiməsinin
tamamilə şəffaf, demokratik, obyektiv şəraitdə həyata
keçirilməsi, bu zaman
insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının maksimum səviyyədə qorunması
baxımından hakimlər korpusunun
sağlamlaşdırılmasına da xüsusi diqqət
yetirilmişdir. Xatırlatmaq
yerinə düşər ki, məhkəmə
orqanlarının müstəqilliyinin təmin edilməsi üçün hakimlərin tamamilə şəffaf
və demokratik yolla - test üsulu ilə
seçilməsi təcrübəsinin əsası hələ
2000-ci ildə - ulu öndər Heydər Əliyevin
siyasi iradəsi ilə qoyulmuşdur.
Məhz həmin il hakimliyə namizədlərin
şəffaf prosedur əsasında, beynəlxalq
tələblərə uyğun
seçilməsi məqsədilə test üsulu ilə imtahanın və şifahi müsabiqənin keçirilməsi təmin
edilmişdir. Bunun nəticəsi
olaraq hakimlərin seçilməsi və
təyinatı ilə bağlı cəmiyyətdə müsbət
rəy formalaşmışdır.
2003-cü ilin 15 oktyabrından bu
islahatları uğurla davam
etdirən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin siyasi
iradəsi ilə məhkəmə sisteminin
daha da müasirləşdirilməsinə
xidmət edən tədbirlər genişləndirilmişdir. Bu məqsədlə Azərbaycan-Avropa
Şurası birgə işçi
qrupları yaradılaraq onun tərkibinə
nüfuzlu beynəlxalq ekspertlər daxil edilmiş,
çoxşaxəli fəaliyyət planı hazırlanıb
həyata keçirilmişdir. Görülmüş tədbirlər nəticəsində "Məhkəmələr
və hakimlər haqqında" qanun əsaslı
şəkildə yenilənmiş, "Məhkəmə-Hüquq
Şurası haqqında" yeni qanun, "Hakimlərin Seçki
Komitəsi haqqında Əsasnamə", Hakim
vəzifələrinə namizədlərin seçimi
Qaydaları, Hakimlərin Etik
Davranış Kodeksi, məhkəmələrdə
işin şəffaf təşkili ilə
bağlı digər mühüm sənədlər
qəbul edilmişdir və hazırda uğurla tətbiq olunmaqdadır.
Məhkəmə-Hüquq
Şurasının tərkibinin yenilənərək, əsasən
hakimlərdən, eyni zamanda,
ölkə Prezidentinin, Milli
Məclisin, Prokurorluğun, Vəkillər
Kollegiyasının nümayəndələrindən ibarət
formalaşdırılması onun fəaliyyətinin
daha da təkmilləşməsinə
xidmət etmişdir. Hakimlərin fəaliyyətinin
qiymətləndirilməsi, iş yerinin dəyişdirilməsi, vəzifədə
irəli çəkilməsi, intizam məsuliyyətinə
cəlb edilməsi və onların fəaliyyəti ilə
bağlı digər məsələlər bu
orqanın səlahiyyətinə aid edilmişdir.
19
yanvar 2006-cı il tarixli "Azərbaycan Respublikasında məhkəmə
sisteminin müasirləşdirilməsi və
bəzi qanunvericilik aktlarına dəyişikliklər
və əlavələr edilməsi haqqında" Azərbaycan
Respublikası Qanununun tətbiq edilməsi
barədə" fərman respublikanın məhkəmə sisteminin əsaslı şəkildə
müasirləşdirilməsi və təkmilləşdirilməsi prosesində ən mühüm addımlardan biri
olmuşdur. Regionların sosial-iqtisadi inkişafı sahəsində həyata
keçirilmiş bir
sıra təşkilati-hüquqi, sosial tədbirlərin
mahiyyətindən irəli gələn həmin fərman əsasında
bölgələrdə yeni apelyasiya və iqtisad məhkəmələrinin
yaradılması təmin edilmişdir.
Fərman əsasında, həmçinin, Ədliyyə
Akademiyası yaradılmış, Hakimlərin Etik
Davranış Kodeksi hazırlanaraq təsdiqlənmiş,
məhkəmələrdə İnsan
Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsinin
presedent hüququnun
öyrənilməsi, məhkəmə təcrübəsində
nəzərə alınması təmin olunmuşdur.
Hakimlərin
yüksək iş yükünün
çoxluğunun məhkəmə
araşdırmalarının keyfiyyətinə mənfi təsir
göstərən amillərdən olduğunu
nəzərə alan dövlət
başçısı İlham Əliyevin
17 avqust 2006-cı il tarixli "Azərbaycan Respublikası məhkəmələri
hakimlərinin
sayının artırılması və məhkəmələrin
ərazi yurisdiksiyasının müəyyən edilməsi
haqqında" fərmanı ilə respublika
məhkəmələri hakimlərinin sayı 153 ştat artırılmışdır. Bundan başqa, son illərdə
məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyinin ədalət
mühakiməsinin səmərəliliyinin
artırılmasında rolu nəzərə
alınaraq hakimlərin müddətsiz - son
yaş həddinədək təyinatı,
fəaliyyətlərinin qiymətləndirilməsi və intizam məsuliyyətinə cəlb edilməsinin
demokratik əsasları təsbit olunmuşdur. Korrupsiya hallarının qarşısının
alınması üçün hakimlər
tərəfindən vətəndaşların qəbulu qadağan edilmiş, məhkəmə
qərarlarının dərci nəzərdə tutulmuş, məhkəmələrdə
kargüzarlığın aparılmasının yeni, demokratik qaydaları
müəyyən olunmuşdur.
Ümumiyyətlə,
ötən illərdə ölkədə 20-dək yeni regional məhkəmələr,
o cümlədən apelyasiya,
ağır cinayətlər, inzibati-iqtisadi
məhkəmələr fəaliyyətə
başlamışdır. 2011-ci il
yanvarın 1-dən inzibati xarakterli
işlərə ümumi yurisdiksiyalı
məhkəmələrdə deyil, inzibati-iqtisadi
məhkəmələrdə baxılır. Bu isə inzibati
xarakterli mübahisələrin
ixtisaslaşmış birinci məhkəmə
instansiyasında tam, ədalətli, obyektiv araşdırılmasına, qanunamüvafiq şəkildə baxılmasına,
ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin
artırılmasına xidmət edir.
Ümumilikdə, regionlarda ağır
cinayətlər, hərbi və inzibati-iqtisadi
məhkəmələrin yaradılması yeni dövrün tələblərindən
irəli gələn sosial tələbatdır.
Ölkənin
sürətli iqtisadi inkişafı ilə
əlaqədar məhkəmələrin iş
yükünün dəfələrlə
çoxalması nəzərə alınaraq hakimlərin
sayı son illər ərzində 2 dəfə,
məhkəmə aparatı işçilərinin sayı isə
75 faiz artırılmış, hər bir hakimə köməkçi ştatı
ayrılmışdır. Şübhəsiz, məhkəmə
hakimiyyətinin nüfuzlu və müstəqil
təsisat kimi təşəkkül
tapması bu hakimiyyəti realizə edən
hakimlərin peşəkarlığı, onların mənəvi
keyfiyyətləri ilə bilavasitə bağlıdır.
Bununla əlaqədar
vətəndaşların haqlı narazılığına səbəb
olan qanun
pozuntularının aradan
qaldırılması, məhkəmə hakimiyyətinin
hazırlıqlı və mənəvi cəhətdən saf hakimlərlə komplektləşdirilməsi
üzrə ardıcıl tədbirlər davam
etdirilmiş, bütün
məhkəmələrin tərkibi təzələnmişdir.
Həmçinin, hakimliyə namizədlərin ən
şəffaf üsullarla seçilməsi
qaydası müəyyən edilmişdir. Çoxsaylı
imtahan və müsahibələrdən,
namizədlərin hakim vəzifələrinə
hazırlanmaları üçün
uzunmüddətli kurs və təcrübədən
ibarət olan bu seçim proseduru müstəqil
qurum - tərkibi əsasən hakimlərdən
ibarət olan Hakimlərin Seçki
Komitəsi tərəfindən həyata keçirilir.
Son illərdə
Avropada ən mütərəqqi və
şəffaf hesab edilən bu qaydalar əsasında
2200 namizəd sırasından seçilmiş
235 nəfər yüksək hazırlıqlı hüquqşünas müxtəlif hakim vəzifələrinə təyin edilmişdir. Hakim vəzifəsinə yeni təyin olunmuş
şəxslər uzunmüddətli nəzəri kurslarda iştirak etmiş, məhkəmələrdə təcrübə
keçmiş, xarici
ölkələrə tədris səfərlərinə
göndərilmiş, beləliklə, çətin hakim vəzifəsi üçün
tam hazırlanaraq müxtəlif məhkəmələrə
təyinatlar almışlar.
Hakim vəzifəsinin icrasına yeni
başlamış hakimlərin sosial
müdafiəsi tədbirləri də diqqətdə
saxlanılmışdır. 8 oktyabr 2010-cu
il tarixli müvafiq qanunla "Məhkəmələr
və hakimlər haqqında" qanunun
106-cı maddəsinə edilmiş iki mühüm əlavəni
xüsusi vurğulamaq
lazımdır. Birinci əlavəyə
görə, "Səlahiyyətlərinin yerinə yetirilməsi
ilə bağlı xərclərin ödənilməsi üçün Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsinin hakimlərinə vəzifə
maaşının 25 faizi miqdarında, apelyasiya instansiyası məhkəmələrinin
hakimlərinə vəzifə maaşının 20 faizi miqdarında, birinci
instansiya
məhkəmələrinin hakimlərinə vəzifə
maaşının 15 faizi miqdarında
vergilərdən azad olunan
aylıq pul təminatı verilir.
İlk dəfə hakim
vəzifəsinə təyin olunan şəxslərə
hakimlik fəaliyyətinin birinci
ilində bir dəfə aylıq vəzifə
maaşının iki misli,
sonrakı 4 il ərzində ildə bir dəfə aylıq vəzifə
maaşı məbləğində birdəfəlik yardım
edilir".
Ümumilikdə,
hakimlərin maddi təminatının
yaxşılaşdırılması daim
diqqət mərkəzində saxlanılmış, 2000-ci illə
müqayisədə onların əməkhaqqı orta hesabla 30 dəfə
artırılmış, iş şəraitinin
müasir tələblərə uyğun qurulması üçün
onlarla yeni, müasir məhkəmə binaları istifadəyə verilmişdir.
Vətəndaşların
məhkəmələrə müraciətlərinin sadələşdirilməsi,
elektron xidmətlərin təşkili məqsədilə
bütün məhkəmələri əhatə
edən vahid internet
portalı yaradılmışdır. İnternet
portalı ali, apelyasiya
və birinci instansiya
məhkəmələri, onların yurisdiksiyası, baxılan
işlər və çıxarılan qərarlar, müraciətə
əlavə edilməsi zəruri olan sənədlər,
qəbul günləri və s. barədə
ətraflı məlumat almaq, iddia ərizələri və digər məhkəmə
sənədlərinin nümunələrini əldə etmək,
həmçinin onlayn rejimində
müraciət etmək və cavab almaq imkanı yaradır.
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
xüsusi diqqət və
qayğısı ilə məhkəmələrin yeni bina və inventarla təmini, onların iş
şəraitinin yaxşılaşdırılması istiqamətində
də mühüm addımlar
atılır. Bu qəbildən olan məsələlər
dövlət başçısının hələ 2009-cu il 6 fevral tarixli
sərəncamı ilə təsdiq edilmiş
"Azərbaycan ədliyyəsinin inkişafına dair 2009-2013-cü illər üçün
Dövlət Proqramı"nda da geniş əksini tapmışdır. Dünya Bankının dəstəyi ilə Ədliyyə
Nazirliyi tərəfindən uğurla həyata keçirilən "Ədliyyə
sektorunun müasirləşdirilməsi"
layihəsinin əhəmiyyəti bu
baxımdan xüsusi
vurğulanmalıdır. Layihəyə əsasən
17 yeni məhkəmə binasının tikintisi, bir çox məhkəmə binalarının əsaslı
təmiri, onların texniki cəhətdən
müasirləşdirilməsi, Konstitusiya
Məhkəməsinin və Ali Məhkəmənin
ən müasir avadanlıqla təchiz
edilməsi və digər tədbirlərin maliyyələşdirilməsi
nəzərdə tutulmuşdur.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 3 oktyabr
2012-ci il tarixli "Bir sıra məhkəmə sədrlərinin
təyin edilməsi haqqında" və "Bir
sıra instansiya məhkəmələri
hakimlərinin təyin edilməsi və bəzi birinci instansiya məhkəmələri
hakimlərinin vəzifələrinin dəyişdirilməsi haqqında" sərəncamları
da razılıq və yüksək minnətdarlıq
hissi ilə
qarşılanmışdır. Məhkəmə-Hüquq
Şurasının təqdimatı əsasında möhtərəm
Prezident bir sıra məhkəmə
sədrlərinə və hakimlərinə yüksək etimad göstərmişdir.
Xüsusi qeyd etmək
istərdik ki, Məhkəmə-Hüquq
Şurasının sədri, ədliyyə naziri
Fikrət Məmmədovun rəhbərliyi altında son illər hakimlərin fəaliyyətinin qiymətləndirilməsinin
daha şəffaf, obyektiv,
çevik mexanizmlərinin müəyyənləşdirilməsi
ədalət mühakiməsinin səmərəliliyini və keyfiyyətini
artırır. Hakimlərin fəaliyyətinin
qiymətləndirilməsi, ədalət mühakiməsinin təkmilləşdirilməsi,
hakimlərlə tədris prosesinin düzgün aparılması, habelə
onların vəzifədə irəli çəkilməsi, hakimlik və sədrlik fəaliyyətini davam etdirməyə yararlılığın
müəyyən edilməsi məqsədi ilə
aparılır. İqtisadi-sosial həyatın
sürətlə inkişafı yeni
qanunların qəbulunu, hakimlərin peşə səviyyəsinin
yüksəldilməsini, bilik səviyyəsini,
ümumi dünyagörüşünün
artırılmasını tələb edir.
Obyektiv və ədalətli qiymətləndirmələr
və təyinatlar nəticəsində cəmiyyətin məhkəmələrə
olan inamı daha da möhkəmlənir, ölkəmizin beynəlxalq
imici yüksəlir.
Böyük minnətdarlıq hissi
ilə qeyd etmək istərdik ki, dövlət başçısının
3 oktyabr 2012-ci il tarixli "Bir sıra instansiya məhkəmələri hakimlərinin
təyin edilməsi və bəzi birinci instansiya məhkəmələri hakimlərinin
vəzifələrinin dəyişdirilməsi
haqqında" sərəncamı əsasında hakim vəzifəsinə təyin olunanlar arasında 1 saylı Bakı İnzibati-İqtisadi Məhkəməsinin də
hakimləri vardır. Şübhəsiz, yeni
hakim təyin edilmiş
şəxslər dövlət başçısının bu yüksək etimadını doğrultmaq,
insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının məhkəmələrdə
etibarlı şəkildə qorunmasını təmin etmək
üçün səylə
çalışacaqlar.
Ümumilikdə son illərdə ölkəmizdə
həyata keçirilən məhkəmə-hüquq
islahatları göstərir ki, Azərbaycanda məhkəmə
orqanlarının dövlət idarəçilik mexanizmində
nüfuzlu təsisat kimi təşəkkül tapması, ədalət
mühakiməsinin reallaşdırılması zamanı insan
hüquq və azadlıqlarının müdafiəsinin
yüksək səviyyədə təşkili, peşəkar
hakim korpusunun formalaşdırılması, məhkəmələrin
fəaliyyətində şəffaflığın təmin
edilməsi və digər konseptual məsələlərin həlli
dövlət başçısının xüsusi diqqət
mərkəzindədir. Ardıcıl və sistemli xarakter
daşıyan bu islahatlar respublikada qanunçuluğun,
hüquq qaydalarının daha da möhkəmlənməsinə,
habelə Azərbaycanın beynəlxalq arenadakı demokratik
imicinin yüksəlməsinə xidmət edir.
Sevinc ALIYEVA,
Tahirə ƏSƏDOVA,
Müseyib
BAYRAMOV,
1 saylı
Bakı İnzibati-İqtisadi
Məhkəməsinin
hakimləri
Azərbaycan.-2012.-
9 oktyabr.- S. 9.