Modernləşmə estafeti neftdən
İKT sektoruna keçir
"Mən
növbəti illərdə prioritetlər arasında, ilk
növbədə informasiya-kommunikasiya texnologiyalarını
görürəm".
İlham ƏLİYEV
Dünya
iqtisadiyyatının sürətlə
qloballaşdığı və transmilli səciyyə
daşıdığı hazırkı dövrdə
informasiya və kommunikasiya texnologiyaları, mütərəqqi
yenilikləri özündə ehtiva edən çoxşaxəli
innovasiya sistemləri hər bir dövlətin ümumi
inkişaf səviyyəsindən, potensialından xəbər
verən, sosial-iqtisadi, mədəni-intellektual yüksəlişi
təmin edən vacib meyarlardan birinə çevrilmişdir.
İqtisadi tərəqqi, demokratikləşmə və insan
hüquqlarının etibarlı təminatı
baxımından özünün yüksək inkişaf mərhələsinə
çatmış dövlətlərin bu nailiyyətləri,
eyni zamanda, informasiya iqtisadiyyatına əsaslanan mütərəqqi
biliklər nəticəsində əldə etdiyi danılmaz həqiqətdir.
Təcrübə göstərir ki, iqtisadi inkişaf
strategiyasını elmi-texniki əsaslar üzərində
qurmaqla, innovasiya inkişafını dövlət quruculuğu
prosesinin mühüm təminatı sayan, hər zaman proqressiv ənənələrə
istinad edən dövlətlər milli tərəqqiyə nail
olur, dünya arenasında özünəlayiq yer tuturlar.
İKT sahəsində
ilk fundamental sənəd
Avropanın
böyük ictimai-siyasi xadimlərindən sayılan Uinston
Çörçil demişdir ki, yalnız ağıllı
insanların cəmiyyəti güclü dövlətin
yaranmasını təmin edə bilər. Müasir dövrdə
hər bir xalqın, dövlətin gələcək taleyini təkcə
onun malik olduğu zəngin təbii sərvətlər deyil, həm
də elmi-mədəni və intellektual potensialı,
bütün bunların da fövqündə dayanan insan
kapitalı müəyyənləşdirir. Əsasən elm və
təhsilin səviyyəsinin yüksəldilməsi yolu ilə
gerçəkləşdirilən bu əvəzsiz kapital
hazırkı mərhələdə fərd və ictimai
toplumların, geniş mənada, xalqların gələcək
inkişafının, yaşayış səviyyəsinin,
habelə qazandığı nailiyyətlərin mühüm rəhni
kimi çıxış edir. Müstəqil Azərbaycan
dövləti də qloballaşan dünyanın bərabərhüquqlu
subyekti kimi, öz inkişafını, sadəcə, təbii
sərvətlərin gətirdiyi dividendlərə
bağlamır və mövcud resurslarını sırf insan
amilinin prioritetə çevrilməsi yönümündə
qurur.
Azərbaycan xalqının ümummilli
lideri Heydər Əliyev respublikaya rəhbərliyinin hər
iki mərhələsində cəmiyyətin bütün
sferalarında inkişafın məhz elmi əsaslara söykənməsinə
çalışmış, sənayenin ayrı-ayrı sahələrində
elmi-texniki tərəqqinin ən son nailiyyətlərindən
istifadə olunması, intellektual resursların
artırılması vacibliyini önə çəkmişdir.
Ulu öndər bu sahənin ardıcıl və sistemli surətdə
inkişafına xüsusi diqqət yetirmiş, ötən
müddətdə rabitə və informasiya
texnologiyalarının fəaliyyəti üçün zəruri
hüquqi-normativ baza formalaşdırılmış,
maddi-texniki təminat müasir tələblərə
uyğunlaşdırılmışdır. Böyük
öndərin 2003-cü il 17 fevral tarixdə təsdiq etdiyi
"Azərbaycan Respublikasının inkişafı naminə
informasiya-kommunikasiya texnologiyaları üzrə Milli Strategiya
(2003-2012-ci illər)" Azərbaycanda bu istiqamətdə
dövlətin siyasəti, məqsəd və vəzifələri,
prioritetləri və fəaliyyət istiqamətlərini
müəyyən edən əsas sənəd olmuşdur.
Bununla, ölkəmiz 2000-ci ildə BMT-nin keçirdiyi
Minilliyin Sammitinin qərarına müvafiq olaraq İKT sahəsi
üzrə Milli Strategiya qəbul etmiş ilk ölkələr
sırasında qərarlaşmış, Cənubi Qafqazda isə
birinci olmuşdur. Bu sənəd Azərbaycan dövlətinin
İKT sahəsinə diqqətini cəmiyyətə və
bütün dünyaya bəyan etmişdir. İlk dəfə
olaraq bu sənəddə dövlətin innovasiya
inkişafında elmin rolu önə çəkilmiş,
elmtutumlu yeni texnologiyaların inkişafı, biliklər
iqtisadiyyatının formalaşdırılması zərurəti
önə çəkilmişdir.
Zamanın aktual
çağırışları
Azərbaycanın
bütün strateji sahələr üzrə inkişaf təmayüllərini
ilk gündən düzgün müəyyənləşdirərək
respublikanın ötən 9 ildə həlledici uğurlar
qazanmasını təmin etmiş Prezident İlham Əliyev
İKT-nin cəmiyyət və dövlət üçün
müstəsna əhəmiyyətli sahə olduğunu bəyan
etmişdir. Dövlət başçısının müəyyənləşdirdiyi
sosial-iqtisadi inkişaf strategiyasının mahiyyətində
dayanıqlı və sabit inkişaf edən iqtisadi sistemin
formalaşdırılması məqsədi dayanır. Neftdən
əldə olunan vəsaitlərin böyük qisminin insan
kapitalına yönəldilməsi istiqamətində
yürüdülən məqsədyönlü siyasət
inkişaf etmiş bir sıra dövlətlərin təcrübəsində
özünü tam doğrultmuşdur. Uzaq Şərqin zəngin
təbii sərvətləri olmayan bir sıra dövlətlərinin,
konkret desək, Yaponiyanın, Cənubi Koreyanın,
Malayziyanın və s. timsalında demək olar ki,
informasiya-kommunikasiya sektoru, o cümlədən nanotexnologiyalar
davamlı sosial-iqtisadi, mədəni-intellektual yüksəlişin
əsas təminatı qismində çıxış edir.
İntellektual potensial əhəmiyyətinə və gətirdiyi
dividendlərə görə bu gün hətta zəngin təbii
sərvətləri də üstələyir. Məsələn,
hazırda ABŞ-ın "Apple" və Finlandiyanın
"Nokia" şirkətlərinin əldə etdiyi gəlirlər
müsəlman dövlətlərinin qeyri-neft sektorundan əldə
etdiyi gəlirlərdən çoxdur.
Müasir dünyada rəqabətə tab gətirmək
üçün, ilk növbədə, innovativ biliklərə,
informasiya texnologiyalarına, innovasiya iqtisadiyyatına arxalanmaq
lazımdır. Prezident Administrasiyasının rəhbəri,
akademik Ramiz Mehdiyev "Azərbaycan 2003-2008: reallığa
çevrilən qeyri-adi zaman" əsərində haqlı
olaraq yazır ki, XXI əsrdə bəşəriyyəti
ağuşuna almış qloballaşma dalğası xüsusən
də, müstəqilliyini yenicə qazanmış dövlətlər
qarşısında zamanla ayaqlaşmaq, onun tələblərinə
uyğun siyasət yeritmək, müasir dünya siyasətinin
reallıqlarını düzgün dəyərləndirmək
kimi mühüm vəzifələr müəyyənləşdirmişdir.
Tanınmış akademik amerikalı nəzəriyyəçi
filosof T.Fridmanın bu fikrini də bölüşür ki, əgər
ötən əsrdə böyük dövlətlər
kiçikləri udurdularsa, XXI əsrdə "sürətli"
dövlətlər "ləng", "astagəl"
dövlətləri "həzm edəcəklər". Bəşər
cəmiyyəti sosiomədəni inkişafının elə
bir mərhələsinə çatmışdır ki, hər
bir dövlətin gücü və qüdrəti onun informativ
yeniliklərə, informasiya texnologiyalarına nə dərəcə
yiyələnməsi, informasiya resurslarına nəzarət
imkanlarının səviyyəsi ilə
ölçülür. İnformasiya cəmiyyətinin tələbatına
uyğun olaraq İKT iqtisadiyyatını formalaşdıran
dövlətlər yeni dünya nizamının
formalaşmasında əsas söz sahibi kimi
çıxış edirlər.
Bu reallıqları nəzərə alan
Prezident İlham Əliyev hələ 24 noyabr 2003-cü il
tarixli "Azərbaycan Respublikasında sosial-iqtisadi
inkişafın sürətləndirilməsi tədbirləri
haqqında" fərmanında, habelə 11 fevral 2004-cü il
tarixli "Azərbaycan Respublikası regionlarının
sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı"nda bir
sıra sahələrlə yanaşı, informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının inkişafına da xüsusi diqqət
ayırmışdır. Bu sənədlərdə önə
çəkilən başlıca məqsədlərdən
biri də məhz Azərbaycanda XXI əsrin tələblərinə
cavab verə bilən müasir informasiya infrastrukturunun, habelə
milli iqtisadiyyatda prioritet yer tutan informasiya və kommunikasiya məhsulları
sektorunun yaradılması olmuşdur.
Təsadüfi deyildir ki, cənab İlham Əliyev
prezident seçildikdən sonra ilk xarici səfərinə
BMT-nin mandatı altında 2003-cü ilin dekabr ayında Cenevrədə
təşkil edilmiş İnformasiya Cəmiyyəti üzrə
Dünya Sammitində iştirakla başlamışdır. Azərbaycan
Prezidenti həmin sammitdə bəyan etmişdir ki, XXI əsrdə
informasiya və kommunikasiya texnologiyalarının
inkişafı Azərbaycanın sosial-iqtisadi inkişafında
prioritet sahələrdən biri kimi nəzərdən
keçirilir. Cənab İlham Əliyevin həmin sammitdə
qeyd etdiyi kimi, ölkəmizin Cənubi Qafqaz bölgəsində
bu sahədə liderlik etməsi real zəminə əsaslanır.
Azərbaycan neftdən əldə etdiyi gəlirlərin
qeyri-neft sektoruna, o cümlədən yüksək
texnologiyaların, informasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının tətbiqinə yönəltməyi
davamlı və tarazlı inkişaf baxımından son dərəcə
vacib sayır. Ölkə başçısının
"Qara qızıl"ı insan qızılına,
intellektual potensiala çevirək" tezisi Azərbaycan cəmiyyətində
İKT-nin inkişafını stimullaşdıran
başlıca amilə çevrilmişdir.
Prezident İlham Əliyevin 2004-cü il 20
fevral tarixdə Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları
Nazirliyinin yaradılması barədə fərman
imzalaması, habelə bu sahədə peşəkar mütəxəssis,
akademik Əli Abbasovu nazir vəzifəsinə təyin etməsi
ölkədə İKT sektorunun dinamik inkişafında keyfiyyətcə
yeni mərhələnin əsasını qoymuşdur. Əli
Abbasovun təşəbbüsü ilə 2005-cü il
noyabrın 16-18-də İnformasiya Cəmiyyəti üzrə
Tunisdə keçirilmiş sammitin təşkilat komitəsinin
üzvü və sponsorlarından biri də məhz
respublikamız olmuşdur. Həmin sammitdə respublikamız
XXI əsrin yeni çağırışı kimi
"İnformasiya-kommunikasiya texnologiyalarının cəmiyyətin
demokratikləşməsində və insan hüquqlarının
qorunmasında rolu" prioritet tezis kimi önə çəkmişdir.
İKT-nin inkişafını təmin
edən mükəmməl qanunvericilik
Ötən
illərdə İKT sektorunun sürətlə inkişaf edərək
ümumi daxili məhsulda xüsusi çəkiyə malik
olması, ilk növbədə, bu sahədə mükəmməl
qanunvericilik bazasının yaradılması ilə şərtlənmişdir.
Bu məqsədlə ötən illərdə "Elektron imza
və elektron sənəd haqqında", "Elektron ticarət
haqqında", "Telekommunikasiya haqqında",
"Poçt haqqında", "İnformasiya əldə
etmək haqqında", "Biometrik informasiya
haqqında", "Fərdi məlumatlar haqqında" və
s. Azərbaycan Respublikasının qanunları qəbul
olunmuş, habelə İKT-nin sürətli inkişafı ilə
bağlı mühüm fərman və sərəncamlar
imzalanmışdır.
Prezident İlham Əliyevin 22 oktyabr 2005-ci
il tarixli fərmanı ilə "Azərbaycan
Respublikasında rabitə və informasiya
texnologiyalarının inkişafı üzrə 2005-2008-ci illər
üçün Dövlət Proqramı"nın (Elektron Azərbaycan)
imzalanması rabitə və informasiya texnologiyalarını
hökumətin fəaliyyətində geniş tətbiqinə
imkan yaradan təkmil konsepsiya olmuşdur. Belə bir dövlət
proqramının imzalanması, şübhəsiz, ölkənin
ümumi sosial-iqtisadi inkişaf tepmi ilə şərtlənmişdir.
Bütün sahələrdə inkişaf edən Azərbaycanda
idarəetmənin müasir texnologiyalar əsasında
qurulması, ilk növbədə, zamanın tələbindən
irəli gəlmiş, "rəqəmsal uçurum"un, yəni,
informasiya uçurumu təhlükəsinin aradan
qaldırılmasına xidmət etmişdir.
Bu sahədə islahatların davam etdirilməsi
məqsədilə ölkə başçısının sərəncamı
ilə Azərbaycan Respublikasında rabitə və informasiya texnologiyalarının
inkişafı üzrə 2010-2012-ci illər üçün
Dövlət Proqramı (Elektron Azərbaycan) təsdiq
edilmişdir. Hazırda bu proqramla yanaşı, İKT-nin
müxtəlif sahələrdə geniş tətbiqini nəzərdə
tutan 20-yədək dövlət proqramı uğurla icra
olunur. Bu proqramların qəbulunda başlıca məqsəd
ölkənin informasiya cəmiyyətinə keçidini,
İKT-nin geniş tətbiqini təmin etmək yolu ilə
informasiya və biliklərə əsaslanan, rəqabətədavamlı
iqtisadiyyatın qurulması, dövlət idarəetmə
mexanizmlərinin səmərəliliyinin artırılması,
qərarların qəbulu prosesində vətəndaşların,
sosial institutların iştirakı imkanlarının genişləndirilməsi,
cəmiyyətin informasiya məhsulu və xidmətlərinə
olan tələbatının dolğun ödənilməsidir.
"İqtisadi inkişaf sürətinə
görə Azərbaycan qabaqcıl ölkələr sırasındadır.
Biz bu maddi dəyərləri, iqtisadi potensialımızı
insan kapitalına çevirməliyik. Çünki insanın
savadı, biliyi onun gələcək həyatını müəyyən
edir, ölkənin hərtərəfli inkişafına xidmət
edir və beləliklə, ölkənin intellektual
potensialı da möhkəmlənir. Bu gün vaxt gəlibdir
ki, biz məhz bu sahəyə sərmayələr qoyaq" -
deyən Prezident İlham Əliyevin məktəblərin
kompyuterləşdirilməsi, gənclərin virtual dünyaya
çıxışının təmini, informasiya
texnologiyaları ilə işləmək vərdişlərinə
yiyələnməsi istiqamətində həyata keçirdiyi
məqsədyönlü addımlar də xüsusi qeyd
olunmalıdır. 2004-cü il 21 avqust tarixdə "Azərbaycan
Respublikasında ümumtəhsil məktəblərinin
informasiya və kommunikasiya texnologiyaları ilə təminatı
Proqramının (2005-2007-ci illlər) təsdiq edilməsi haqqında"
fərman imzalayan dövlət başçısı gənclərin
müasir biliklərə və informasiya texnologiyalarını
dərindən mənimsəməsinə yaxşı zəmin
yaratmışdır. Bu proqramın 2005-2007-ci illərdə
uğurla həyata keçirilməsinin nəticəsidir ki,
orta ümumtəhsil məktəblərinin V-XI siniflərində
hər 20 şagirdə 1 kompyuter düşür. Halbuki
2004-cü ildə bu göstərici hər 1062 nəfərə
cəmi 1 kompyuter idi.
2008-ci il iyunun 10-da təsdiq edilmiş
"2008-2012-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında təhsil
sisteminin informasiyalaşdırılması üzrə Dövlət
Proqramı" Azərbaycan Respublikasında müasir
informasiya və kommunikasiya texnologiyalarının geniş tətbiqi
yolu ilə vahid ümummilli təhsil mühitinin
yaradılması və əhalinin bütün təbəqələri
üçün keyfiyyətli təhsil almaq imkanlarının
təmin edilməsi məqsədinə xidmət etmişdir.
Prezident İlham Əliyevin 2012-ci il 15 mart
tarixli "Azərbaycan Respublikası Rabitə və
İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyinin tabeliyində
İnformasiya Texnologiyalarının İnkişafı Dövlət
Fondunun yaradılması haqqında" sərəncamı
informasiya-kommunikasiya texnologiyaları sektorunda fəaliyyətin
stimullaşdırılmasına, bu sahədə
innovasiyaların tətbiqinin, habelə tətbiqi elmi-tədqiqat
işlərinin genişləndirilməsinə xidmət
etmişdir. Fərmanla informasiya texnologiyaları sahəsində
istehsal yönümlü fəaliyyətin dəstəklənməsi,
bu sahəyə yerli və xarici investisiyaların cəlb
olunması üzrə işlərə təkan vermək
üçün Azərbaycan Respublikası Rabitə və
İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyinin tabeliyində
İnformasiya Texnologiyalarının İnkişafı Dövlət
Fondu yaradılmışdır.
Ölkə başçısının
"Dövlət orqanlarının elektron xidmətlər
göstərməsinin təşkili sahəsində bəzi tədbirlər
haqqında" 23 may 2011-ci il tarixli fərmanı Azərbaycanda
"Elektron hökumət"in formalaşdırılması
prosesinə əlavə təkan vermişdir. Bu fərman
İKT-nin ən yeni nailiyyətlərinin tətbiqi ilə vətəndaş-dövlət
münasibətlərinin yeni müstəvidə
qurulmasında, şəffaflığın təmin
olunmasında, korrupsiya və bürokratik amillərin aradan
qaldırılmasında mühüm rol oynayır.
19 iyun 2012-ci il tarixli "Azərbaycan
Respublikası dövlət orqanlarının internet informasiya
ehtiyatlarının və elektron poçt
ünvanlarının təhlükəsizliyinin təmin edilməsi
ilə bağlı bəzi tədbirlər haqqında",
habelə 26 sentyabr 2012-ci il tarixli "İnformasiya təhlükəsizliyi
sahəsində fəaliyyətin təkmilləşdirilməsi
tədbirləri haqqında" fərmanlar da bu baxımdan
müstəsna əhəmiyyətə malikdir. Sonuncu fərmanda
ölkədə informasiya dövriyyəsinin mühafizəsi,
sabitliyi və fasiləsizliyi, dövlət orqanlarının
informasiya ehtiyatlarının qorunması, bu sahədə təhdidlərin
qarşısının alınması, kibertəhlükəsizlik
sahəsində risklərin qiymətləndirilməsi və
idarə olunması, həmçinin digər tədbirlərin
gücləndirilməsi ilə bağlı mühüm
müddəalar əksini tapmışdır. Fərmanla
respublikada informasiya təhlükəsizliyi siyasətinin təmin
olunması və bu sahədə dövlət siyasətinin həyata
keçirilməsi məqsədilə yeni qurum - Xüsusi
Dövlət Mühafizə Xidmətinin Xüsusi Rabitə və
İnformasiya Təhlükəsizliyi Dövlət Agentliyi
yaradılmışdır. Agentlik xüsusi təyinatlı
informasiya-telekommunikasiya sistemlərinin və şəbəkələrinin,
idarələrarası elektron sənəd dövriyyəsinin,
dövlət orqanlarının internet şəbəkəsi
ilə əlaqəsinin, onların internet informasiya
resurslarının məlumat və resurs mərkəzində
yerləşdirilməsinin təşkilini, təhlükəsizliyini
və inkişafını təmin edəcək, dövlət
mühafizəsi obyektlərinin təhlükəsizliyini təmin
etmək məqsədi ilə xüsusi texniki tədbirləri
həyata keçirəcəkdir.
İxrac potensialı artır
Ötən
illərdə İKT sahəsində tətbiq olunan yeniliklərin
son məqsədi, ilk növbədə, respublikamızı
regionda rabitə və informasiya texnologiyaları sahəsində
tranzit və mərkəzi ölkəyə çevirməkdir.
Azərbaycanın yaxın illərdə informasiya ixrac edən
ölkələrdən birinə çevrilməsi də
aparılan islahatların başlıca qayəsini təşkil
edir. Rabitə və informasiya texnologiyaları naziri, akademik Əli
Abbasovun qeyd etdiyi kimi, Azərbaycanın fibro-optik kanalların
keçdiyi əlverişli coğrafi məkanda yerləşməsi
respublikanın Şərqlə-Qərb arasında informasiya
tranziti məkanına çevrilməsi imkanlarını
genişləndirir. Məhz buna görə də son zamanlar
dünyanın ən böyük kommunikasiya şirkətləri
Azərbaycana böyük maraq göstərirlər. Hər
ilin yanvar ayında İsveçrənin Davos şəhərində
təşkil olunan iqtisadi forumlar çərçivəsində
dünyanın aparıcı informasiya-kommunikasiya texnologiyaları
şirkətlərinin ("Microsoft", "Cisco" və
"İntel" və s.) rəhbərlərinin Prezident
İlham Əliyevlə görüşləri bir daha göstərir
ki, Azərbaycanın İKT sektoru üzrə yüksək
potensialı əcnəbi sərmayədarların da diqqətini
cəlb edir.
Həyata keçirilən tədbirlərin
nəticəsi olaraq 2004-2011-ci illərdə bu sahədə
orta illik artım tempi təqribən 25-32 faiz təşkil
etmişdir. Rabitə və informasiya naziri cənab Əli
Abbasovun Nazirlər Kabinetinin 2012-ci ilin I rübündə bəyan
etdiyi kimi, 2011-ci ildə sektor üzrə əldə olunan gəlirlərin
həcmi 2010-cu ilə nisbətən təxminən 12 faiz
artmış, bu uyğun ümumdünya orta göstəricisinin
gözlənilən rəqəmindən təxminən 2 dəfə
çoxdur. Ötən il sektora təxminən 400 milyon manat həcmində
investisiya qoyulmuşdur. Ümumilikdə, ötən 20 ildə
Azərbaycanın informasiya-kommunikasiya texnologiyaları sektoruna
1,8 milyard dollar sərmayə yatırılmışdır.
1993-2011-ci illər ərzində İKT sektorunun dəstəklənməsi
sayəsində bazarda yeni stasionar və mobil operatorlar, İKT
məhsulları istehsalçıları meydana gəlmiş,
sağlam rəqabət mühitinin yaradılması
üçün lazımi tədbirlər həyata
keçirilmişdir. Bu müddətdə İKT üzrə
özəl sektorun həcmi 80 faizə
çatmışdır.
Azərbaycanın bu sahədəki
uğurları müxtəlif beynəlxalq təşkilatların
hesabatlarında da dolğun əksini tapır. Ümumdünya
İqtisadi Forumunun (ÜİF) informasiya
texnologiyalarının inkişafına dair 2012-ci il
hesabatında (Global Information Technology Report 2012) dünyanın
142 ölkəsi üzrə şəbəkə
hazırlığı indeksi əksini tapmışdır. Azərbaycan
həmin reytinq cədvəlində 3,9 balla 61-ci yerdə qərarlaşaraq
ötən ilki mövqeyini 9 pillə
yaxşılaşdırmışdır. ÜİF mütəxəssisləri
ölkəmizə respublikanın informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının inkişafından və maksimum fayda əldə
etmək üçün göstərdiyi səylərdən
bəhs edən "Azərbaycan: sürətlə dəyişən
dünyada böyük iddialar" başlığı ilə
ayrıca bölmə həsr etmişlər. Hesabatda
respublikamız MDB məkanında, Qazaxıstan və Rusiya ilə
yanaşı, informasiya texnologiyalarının inkişafı
baxımından ən inkişaf etmiş ölkə kimi
göstərilmişdir. ÜİF ekspertləri sektorun
hökumət üçün prioritet təşkil etdiyini,
innovasiyalara hazırlıq, iqtisadi təsir, əhalinin
savadlılığı, elektron xidmətlərdən istifadənin
Azərbaycanda İKT-nin inkişafı üçün
güclü amillər olduğunu bildirirlər.
Ümumilikdə, İKT-nin
inkişafında başlıca məqsədlərdən biri də
neft gəlirlərini iqtisadiyyatın qeyri-neft sektoruna yönətlmək,
tarazlı və davamlı inkişafı stimullaşdırmaq,
"Holland sindromu"na yol verməməkdir. Prezident İlham Əliyev
2012-ci ilin sentyabr ayında diplomatlarla keçirdiyi
görüşdə demişdir: "Hələ mən
Dövlət Neft Şirkətində
çalışdığım dövrdə, təzə-təzə
xarici şirkətlərlə kontraktlarımız
bağlananda bəzi təhlilçilər deyirdilər ki, Azərbaycanı
"Holland sindromu" gözləyir, iqtisadiyyat birtərəfli
olacaqdır, batacaqdır, neft qurtarandan sonra çökəcəkdir.
Nə oldu? İndi yoxsulluq 49 faizdən səkkiz ildə 7 faizə
düşübdür. Əgər bu, doğrudan belə idi isə
heç vaxt belə olmazdı, iqtisadiyyat üç dəfə
artmazdı. Mən bunları sadalamaqla, sadəcə, demək
istəyirəm ki, biz müstəqil siyasət aparmağa qadirik,
bunu edirik. Hətta ən çətin dövrdə,
iqtisadiyyatımız ağır vəziyyətdə olan
dövrdə biz yolumuzdan dönməmişik, qaldı ki, indi.
Azərbaycan regionda lider ölkədir. Cənubi Qafqaz
iqtisadiyyatının təxminən 80 faizi Azərbaycan
iqtisadiyyatıdır".
Davamlı uğurlara etibarlı zəmin
Respublikanın uzunmüddətli
inkişafını təmin edəcək strateji əhəmiyyətli
sənəd - "Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış" İnkişaf Konsepsiyasının layihəsində
qeyd olunduğu kimi, qarşıdakı illərdə
başlıca hədəflərdən biri də məhz yeni
informasiyalı cəmiyyətin qurulması üçün
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının (İKT) tətbiqinin
genişləndirilməsi olmalıdır. Konsepsiyada
qarşıdakı 10 ildə İKT və rabitə xidmətlərindən
istifadə imkanlarının genişləndirilməsi,
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının inkişaf etdirilməsi
istiqamətində etibarlı təhlükəsizlik sisteminin
yaradılması, milli standartların
formalaşdırılması, ölkə üzrə tam rəqəmsal
yayımın tətbiq olunması və analoq yayımın
dayandırılması, eləcə də "e-dövlət"
xidmətlərinin 100 faiz tətbiqi nəzərdə tutulur.
Konsepsiyaya əsasən, Rabitə və
İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyinin qarşısında
2020-ci ilə qədər İKT sektoru üzrə gəlirlərin
həcmini 8-9 milyard dollaradək artırmaq vəzifəsi
dayanır. BMT-nin bir müddət əvvəl
açıqladığı "E-idarəçilik 2012"
adlı hesabatında dövlət xidmətlərinin göstərilməsində
İKT-dən istifadə üzrə dövlət
orqanlarının hazırlığı və mövcud
imkanları qiymətləndirilmişdir. Respublikamız MDB-də
Rusiya və Ukraynadan sonra "e-idarəçilik"
imkanlarına görə ən yaxşı mövqeyə malik
ölkə kimi dəyərləndirilmişdir.
Ölkə iqtisadiyyatının prioritet
sahələrindən biri olan İKT sektorunun ümumi
inkişafa töhfə verməsi üçün
qarşıdakı 10 ildə bu sahənin həcmini 4,5-5 dəfə
artırmaq, orta illik artım tempini təqribən 16-18 faiz
civarında saxlamaq nəzərdə tutulur. Özəl sektorun
Azərbaycanın İKT sahəsinə
yatırdığı investisiyalar (yerli və xarici) növbəti
10 ildə 3-4 milyard dollar təşkil etməlidir.
Konsepsiyada həmçinin vurğulanır
ki, Azərbaycanın regionda artan nüfuzu və nəhəng
layihələrin təşəbbüskarı kimi liderliyini
davam etdirməsi yeni nəqliyyat, infrastruktur, enerji,
telekommunikasiya layihələrinin reallaşmasına zəmin
yaratmaqdadır. Respublikamızın son illər informasiya
texnologiyaları sayəsində yüksək inkişaf mərhələsinə
qədəm qoyması regionda trans-informasiya dəhlizlərinin
reallaşmasında maraqlı olduğunu təsdiqləyir. Azərbaycan
hazırda region ölkələrinin və beynəlxalq təşkilatların
diqqətini cəlb edən nəhəng layihənin - fiber
optik informasiya dəhlizinin müəllifi kimi diqqəti cəlb
etməkdədir. Trans-Avropa-Asiya dəhlizi adlanan bu layihə Xəzər
dənizinin dibi ilə geniş zolaqla rabitə şəbəkəsinin
yaradılmasını nəzərdə tutur. Layihə Qərblə
Şərq arasında super informasiya magistralının
yaradılmasını nəzərdə tutur. Kabel
magistralı İran və Fars körfəzi regionunu şərq
marşrutu vasitəsilə Hindistan və Uzaq Şərq ilə,
Qərb marşrutu vasitəsilə Avropa ilə birləşdirəcəkdir.
Azərbaycanın koordinatoru olduğu layihə çərçivəsində
Avropa və Asiya regionunun bir çox dövlətləri
İKT-nin imkanlarından birgə faydalanacaqdır. Azərbaycan,
Gürcüstan və Qazaxıstanın dəstəklədiyi
transmilli magistrala Türkiyənin də marağı
böyükdür. Türkiyə Trans-Avropa-Asiya
magistralının informasiya resurslarının perspektivlərini
yüksək dəyərləndirir və layihənin başa
çatdırılması üçün konsorsium
yaradılmasını təklif edir.
Kosmik sənayenin inkişafına
töhfə
Azərbaycan bu ilin sonunadək ilk
telekommunikasiya peyki "Azərspace"nin orbitə
çıxarılması yönündə hazırlıq tədbirlərini
davam etdirir. Yaxın perspektivdə orbital mövqeyə yiyələnəcək
respublikamız informasiya-kommunikasiya sahəsində bir sıra
layihələri də gerçəkləşdirmək
imkanı qazanacaqdır. Bu yenilik Azərbaycanın etibarlı
informasiya təhlükəsizliyi sisteminin
formalaşmasını təmin etməklə yanaşı,
ümumən telekommunikasiya sisteminin inkişafına ciddi təkan
verəcəkdir.
Hazırda fəzada orbital mövqeyə
malik 30-a qədər dövlət informasiyaların
ötürülməsi və yayımına nəzarət etməklə
yanaşı, peyk icarəsindən külli miqdarda gəlir
götürür. Respublikamız obyektiv səciyyə
daşıyan bu asılılığı aradan qaldırmaq,
informasiya-kommunikasiya resurslarına tələbatını tam
ödəmək üçün telekommunikasiya peyklərinin
hazırlanmasına və orbitə
çıxarılmasına çalışır. Əlverişli
coğrafi mövqedə yerləşən Azərbaycan
informasiyanın ötürülməsi və yayımı sahəsində
regional liderlik iddiasını da açıq ortaya qoyur.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
2009-cu il 17 avqust tarixli "Azərbaycan Respublikasında kosmik
sənayenin yaradılması və inkişafı üzrə
Dövlət Proqramı" bu sahənin inkişafına
geniş imkanlar açmışdır. Dövlət
proqramında nəzərdə tutulmuş tədbirlərin həyata
keçirilməsi üçün 2010-cu il 3 may tarixdə
Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyinin
tabeliyində səhmləri dövlətə məxsus "Azərkosmos"
Açıq Səhmdar Cəmiyyəti
yaradılmışdır. Qurum ötən iki ildə
telekommunikasiya peykinin, o cümlədən məsafədən
distansion zondlama peyklərinin orbitə
çıxarılması, idarə edilməsi və
istismarı işlərinin həyata keçirilməsi sahəsində
tədbirlər həyata keçirmişdir.
Azərbaycanın ilk telekommunikasiya peyki
2012-ci ilin sonunda Fransının "Ariane Space" şirkətinə
məxsus "Ariane-5" raket daşıyıcısı ilə
Fransız Qvineyasının "Kuru" kosmodromundan
geostasionar orbitə qaldırılacaqdır. Telekommunikasiya
peykinin fəzaya buraxılmasından sonra ölkənin
bütün ərazisində internet, beynəlxalq telefon
danışıqları, televiziya yayımı və peyk xidmətlərinin
keyfiyyəti yüksələcək, müvafiq olaraq qiymətlər
aşağı düşəcəkdir. Bundan başqa,
distansion zondlama peyki vasitəsilə xəritəçəkmə,
hidrometeorologiya, yerin təkinin öyrənilməsi, geodeziya işlərinin
yüksək səviyyədə aparılması mümkün
olacaqdır. Neft-qaz ölkəsi olan Azərbaycan milli
telekommunikasiya peyki vasitəsilə kəşfiyyat işləri
apara biləcəkdir.
Milli telekommunikasiya peykinin orbitə
qaldırılması zərurəti həm də onunla şərtlənir
ki, hazırda respublikamız informasiya-kommunikasiya sahəsində
müxtəlif layihələri gerçəkləşdirmək
üçün beynəlxalq və regional peyk təşkilatlarının,
o cümlədən "İntelsat", "Yutelsat",
"Ekspress", "Türksat" və digər peyklərin
tutumlarını icarəyə götürmüşdür.
Hazırda orbital mövqeyə malik dövlətlər ən
müxtəlif informasiyaların öz peykləri ilə
ötürülməsi və yayımına birbaşa nəzarəti
həyata keçirməklə yanaşı, xidmət
rüsumlarını da istədikləri kimi diktə edirlər.
Bu da obyektiv səbəblərdən müəyyən dövlətlərdən
asılılıq vəziyyəti yaratmaqla,
respublikamızın informasiya-kommunikasiya resurslarına olan tələbatının
tam ödənilməsinə imkan vermir. Avropa və Asiya qitələri
arasında informasiya magistrallarının kəsişdiyi əlverişli
geoiqtisadi-coğrafi məkanda yerləşən Azərbaycan məhz
bu səbəblərlə bağlı informasiya təhlükəsizliyinin
əsas komponentlərindən olan telekommunikasiya peyklərinin
hazırlanmasına və orbitə
çıxarılmasına çalışır. Bu həm
də Azərbaycanın regionda informasiyanın
ötürülməsi sahəsində lider ölkəyə
çevrilməsi baxımından böyük əhəmiyyətə
malikdir. Ümumiyyətlə, respublikamız
qarşıdakı illərdə Şərqi Avropa, Şimali
Afrika, MDB, Mərkəzi Asiya və Şərqi Asiya ölkələrini
əhatə edəcək iki telekommunikasiya peyki
buraxmağı planlaşdırır.
Bütün bunlar bir daha təsdiqləyir
ki, İKT-nin cəmiyyətə, sosial-iqtisadi, siyasi, mədəni
və mənəvi inkişafa təsiri XXI əsrin yeni
insanını, insanlar arasında münasibətləri və
yeni istehsal vasitələrini formalaşdırır. Prezident
İlham Əliyev də məhz bu reallıqdan
çıxış edərək bildirir ki, respublikamızda
İKT sahəsinin neftdən gələn gəlirləri əvəzləməsi
üçün geniş potensial mövcuddur. İnanmaq olar
ki, yaxın perspektivdə qarşıya qoyulan məqsəd
realllaşacaq, Azərbaycan neftdən sonra inkişaf sahəsində
İKT estafetini qəbul edəcəkdir.
Əlican BABAYEV,
Azərbaycan
Dövlət İqtisad Universitetinin
"İqtisadi
nəzəriyyə-1" kafedrasının müdiri,
iqtisad elmləri doktoru, professor,
Azərbaycandan Kənarda Təhsil
Almış
Mütəxəssislər
Təşkilatının Ali Məclisinin sədri
Azərbaycan.-2012.-
12 oktyabr.- S. 3.