Layiqli
töhfə
Nizami Gəncəvinin
870 illik yubileyi ilə
əlaqədar çox işlər görüldü. Bu
baxımdan professor Mübariz
Yusifovun "Nizamidə azərbaycançılıq"
adlı monoqrafiyası da diqqəti cəlb
edir (Bakı-2012). Elmi
redaktoru Milli Elmlər
Akademiyasının həqiq üzvü İsa Həbibbəylidir.
Adətən,
dilçiliklə məşğul olan Mübariz Yusifov bu dəfə Nizami sənətinin
çox dəyərli bir
sahəsindən söz açır. Bu, təsadüfi deyil.
Müəllif yazır ki, Nizaminin
əsərlərində azərbaycançılıq
aparıcı ideyadır. Dahi sənətkar müqəddəs ideyanı zahiri görünüşdə yox, batini nizamda
canlandırır. Əbədiyaşar şair
əsərlərinin ruhuna azərbaycanlı
təfəkkürünün təcəssümünü qətrə-qətrə,
damla-damla hopdurur, təsvir
etdiyi hadisələrdə, bədii
lövhələrdə bütün diqqətini milli
obrazın yaradılmasına yönəldir.
M.Yusifov haqlı olaraq yazır ki, sovet dövründə
sosializm prinsipini meyar tutan tədqiqatçılar
oxucuların diqqətini Nizaminin azərbaycançılıq
ideyalarından yayındıraraq onun məqsədinin
sadəcə ədalətli hökmdar
obrazı yaratmaqdan ibarət olduğunu sübut eləməyə
çalışırdılar. Əslində,
hökmdarların xalqla ədalətli rəftarı onun ideal arzusu
deyildi. Bəzi tədqiqatçılar
yanlış düşünərək Nizaminin
"Xəyali xoşbəxtlər cəmiyyəti"
yaratmasını onun son
arzu və istəyi kimi
qələmə verirlər. Lakin Nizaminin əsas məqsədi nə ədalətli
hökmdar obrazı yaratmaq,
nə də "utopik" bir cəmiyyəti təsvir etmək idi. Onun məqsədi azərbaycançılığı
cəmiyyətin ruhuna hopdurmaq
və bu ruhu ideologiyaya çevirmək olmuşdur.
Kitab üç
bölmədən ibarətdir. Dövlətçilik
ideyaları; vətənpərvərlik ideyaları və bir də millilik
ideyaları. Bu bölmələrin hər
biri dahi Nizaminin əsərlərinin məğzi,
mahiyyəti ilə şərh olunur.
Azərbaycançılıq
məfkurəsinin inamlı, etibarlı təməlini qoyan Nizami ölməz əsərləri
ilə insanlara:
Çalış öz xalqının
işinə yara,
Geysin əməlinlə dünya
zərxara.
Səadət kamalla yetişər başa,
Xalqa hörmət elə ədəblə
yaşa -kimi fikirləri
təlqin edirdi.
Müəllif
yazır ki, azərbaycançılıq milli Azərbaycan şüuru
deməkdir. Milli şüur
isə milli dövlətçilikdə
formalaşıb onun ideoloji
bazasını təşkil edir. Nizami dövründə milli
dövlət yox idi.
Deməli, milli şüurun
formalaşmasından da söhbət gedə
bilməzdi. Buna görə də dahi şair beynində, şüurunda, təsəvvüründə,
təxəyyülündə milli dövlətçiliyin
təcəssümünə çevirdiyi
"ideal xoşbəxtlər cəmiyyəti"
yaradır. Azərbaycançılıq
ideyalarını bəşərilik libasına (humanizmə, ədalətə,
cəmiyyət və şəxsiyyət azadlığına) bürüyüb yaratdığı "ideal xoşbəxtlər cəmiyyəti"ni
həmin ideyaların təbliğinin, yayılmasının və
gələcək nəsillərə
çatdırılmasının təməlinə çevirmişdir. Beləliklə, Nizami ideal cəmiyyəti milli ideyalarının bərqərar olunduğu bir məkan kimi görmək istəyirdi. Bu,
Nizaminin arzusu və
idealı idi. Nizamidən 400 il sonra Füzuli
demişrdir:
Ey Füzuli, nə
gözəldir sözü azadəliyin
Hanı bir sərv bu aləmdə
ki, vardır səməri.
Yəni, azadlıq əvəzsiz bir nemətdir. Azadlıq arzusu
o zaman bəhrə verər
ki, onu vətənpərvər
bir lider həyata
keçirə bilsin, yoxsa
sadəcə xəyali cəmiyyət arzusu
ilə azadlığı, bəşəriliyi bərqərar
etmək mümkün deyil.
Füzulidən
400 il sonra ulu öndər Heydər Əliyev əsrlərdən
üzü bəri gələn bu müqəddəs arzunu
reallaşdırdı. Azadlıq xəyaldan reallığa çevrildi. Azərbaycançılıq isə
bu cəmiyyətdə ideologiyanın ana xətti səviyyəsinə ucaldı. Bu da müdrik
Nizami arzusunun bariz təntənəsidir.
Ulu şairin bəşəri yaradıcılığının
bir sıra mətləblərdən xəbər verən
"Nizamidə Azərbaycançılıq" kitabı
dahi şairin 870 illik yubileyinə dəyərli töhfə, gənc
nəslə layiqli hədiyyədir.
Aytən İSAYEVA,
Gəncə Dövlət Universitetinin müəllimi
Azərbaycan.-2012.-
12 oktyabr.- S.7.