Tolerantlığın «Qərb
nümunəsi»
Qarşısıalınmaz qloballaşma proseslərinin təsiri ilə
XXI yüzillikdə bütün dünyada milli identikliyin, mental-mənəvi xüsusiyyətlərin
qorunub saxlanılması, kütləvi mədəniyyət
stereotiplərindən qaçma meyilləri
güclənmişdir. Başqa sözlə, tranzitar proseslərin
nəticəsi kimi ortaya
çıxan sivilizasiyalararası toqquşma
və ziddiyyətlər hər bir
xalqın milli-mənəvi, dini dəyərlərinin
qorunması zərurətini zamanın aktual
məsələlərindən birinə çevirmişdir.
İqtisadi, ekoloji və
demoqrafik problemlərlə yanaşı, əxlaqi-etik
dəyərlərə lazımi diqqət yetirilməməsi
nəticəsində müasir dünyada mənəviyyat problemləri də
kəskinləşmişdir.
Belə
zərərli meyillər bəzi hallarda sivil bəşər cəmiyyətinin minilliklər
boyu əxz etdiyi fenomen dəyərlərdən olan
tolerantlığa da kölgə salır,
onun etnik, irqi, dini və siyasi dözümsüzlüklə əvəzlənməsinə
rəvac verir. Milli
özünəməxsusluğu qoruma instinkti və yaxud da bəhanəsi altında son
nəticədə başqa mədəniyyətlərə,
dinlərə, hətta millətlərə münasibətdə
dözümsüzlük, ksenofobiya
halları artır. Belə bir şəraitdə
bəşər sivilizasiyasının müxtəlif mədəniyyətlərinin
qorunması üçün dinlər və
mədəniyyətlər arasında dialoqun
yaranması böyük əhəmiyyət
kəsb edir.
Ümumilikdə sivil bəşər cəmiyyəti
formalaşandan bəri ayrı-ayrı insan cəmiyyətləri
həmişə inteqrasiyaya can atmış, vahid siyasi,
iqtisadi, yaxud sosiomədəni məkanın bir hissəsi
olmaqla maraqlarını təmin etməyə
çalışmışlar. Tarix belə nümunələr
yaradaraq bu və ya digər imperiyaya öz hərbi-siyasi və
iqtisadi nüfuz dairəsini iki, bəzən də üc qitəyə
genişləndirmək imkanı vermiş, üç dünyəvi
təkallahlıq dinlərinin meydana gəlməsi qlobal
inteqrasiyanın yeni nümunəsini yaratmışdır.
İudaizm, xristianlıq, sonra isə İslam gercəkliyin
sosiomədəni, siyasi və iqtisadi qavrayışına təsirin
hüdudlarını genişləndirərək bu və ya
digər dinin nümayəndələrinin məskunlaşdığı
məkanlar formalaşdırmışlar. Fərqli məkanlarda
formalaşan etnosların sivil dialoqu, qarşılıqlı
anlaşması antik dövrlərdən başlayaraq mürəkkəb
təkamül və inkişaf mərhələləri
keçməklə tolerantlıq düşüncəsi sayəsində
mümkün olmuşdur. Milli, irqi, dini, siyasi
dözümlülük tədricən bəşəriyyətin
zəngin mədəniyyətinin qəbul olunması, dərk
edilməsi, insanın öz fərdiliyini, etnosun özünəməxsusluğunu
təsdiqləmək forması kimi dəyərləndirilmişdir.
Ən müxtəlif baxış bucaqlarını
uzlaşdıraraq ortaq məxrəci təmin edən
tolerantlıq düşüncəsi həm də söz,
fikir, vicdan, etiqad və s. azadlıqların inkişafında,
plüralizmə geniş meydan verilməsində həlledici
rol oynamışdır.
Tolerantlıq ilk növbədə hər
bir fərdin daxili aləmini ifadə edən, insani dəyərlərdən
qaynaqlanan və ali mənəvi dəyər kimi
özünü göstərən əxlaqi fenomendir; o, həm
də fərdin özünüifadə və
özünütəsdiq əzmini gerçəkləşdirən
mühüm meyardır. Tolerant insan nəyinsə və ya
kiminsə xatirinə öz fikir və ideyalarından geri
çəkilmir, sadəcə, qarşısındakı şəxsi
səbirlə dinləmək, ona dözümlü yanaşmaq
mədəniyyəti nümayiş etdirir. Yəni
tolerantlıq əsla sosial ədalətsizliyə,
haqsızlığa dözümlü yanaşma, yaxud
insanların inanclarından imtina etməsi kimi başa
düşülməməlidir. Tolerantlıq eyni zamanda öz
mədəniyyətindən imtina və ya imtina edilməyə
təzyiq göstərilməsi cəhdi də demək deyildir.
Müxtəlif fikir, inam, əqidə və
dünyagörüşlərə münasibətdə
insanın yüksək mədəni səviyyəsi kimi
özünü göstərən tolerantlıq həm də
onu eqoizmdən uzaqlaşdıran, aqressivlikdən,
radikallıqdan xilas edən düşüncə tərzidir.
Dözümlülük göstərmədən
qarşındakını olduğu kimi qəbul etmək,
dünyanın əşrəfi sayılan insana yüksək dəyər
vermək mümkün deyildir. Məhz dözümlü
yanaşma sayəsində cəmiyyətdə sivil birgəyaşayış
normaları, habelə fikir və əqidə müxtəlifliyi,
siyasi plüralizm təmin olunur, demokratik ideyaların praktik
şəkildə gerçəkləşməsinə imkan
yaranır. Dözümlü davranış tərzi liberal cəmiyyətin
nail olmaq istədiyi başlıca nailiyyətdir.
Sivilizasiyaların toqquşması nəzəriyyəsinin
banisi S.Hantinqtonun yazdığı kimi, tolerantlıq dəyər
normativi olaraq kompromisin legitimliyini və həmçinin sosial
və siyasi qruplar arasında mövcud olan fərqlərə və
ziddiyyətlərə dözümlülüyü
özündə ehtiva edir.
Ayrı-ayrı xalqlar
tolerantlığı özlərinin milli-mənəvi dəyərləri,
siyasi baxışları çərçivəsində qiymətləndirirlər.
Ümumilikdə tolerantlıq mahiyyətcə insanın ali
şüur və düşüncə tərzi ilə
bağlı fenomenal anlayış kimi səciyyələndirilir.
Müasir dünyada tolerantlıq həm də
sivilizasiyalararası dialoqun, sülh və barışın,
qarşılıqlı anlaşmanın, iqtisadi tərəqqinin,
sosial rifahın şərtlərindən biridir.
Dözümlülük - baş verən
hadisələrə məmnun olmamaq və eyni zamanda bəyənilməyən
hərəkətin qarşısını almaq
üçün heç nə etməməkdir. O, eyni zamanda
diskriminasiyaya məruz qoymadan hər bir insan üçün bərabər
iqtisadi və sosial inkişaf şəraiti yaratmağı diktə
edir. Yəni cəmiyyətdə fərqli düşünən
insanlara münasibətdə ayrı-seçkilik məyusluğa,
ifrat radikalizmə və düşmənçiliyə səbəb
ola bilər. Ayrı-ayrı insanların, dini icma və millətlərin
bəşər cəmiyyətinin mədəni plüralizmini
etiraf etməsi həm də beynəlxalq
razılaşmaların maraqları çərçivəsindədir.
Tolerantlıq hər
hansı bir düşüncə tərzinin
zorla digərinə təlqin olunması
demək deyildir. Lakin tarixin müxtəlif mərhələlərində
fikir və ideyaları, hətta siyasi baxışları uğrunda
həyatından keçmiş
insanlarla bağlı çoxsaylı
nümunələr göstərmək olar.
Məsələn, sosial, milli, dini dözümsüzlük
dövründə yaşamış Mövlana
Cəlaləddin Rumi yorulmadan
varlığın ən böyük həqiqəti
kimi eşqi tərənnüm
etmiş, insanları düşmənçiliyə
və qarşıdurmaya deyil,
barışa və anlaşmaya
çağırmışdır. "Eyni
dildə danışanlar deyil, eyni duyğunu
daşıyanlar bir-birini daha
artıq anlayar" söyləyən Cəlaləddin
Rumi bəşər övladını daim mehrə, ünsiyyətə, anlaşmaya, sülhə, dostluğa
dəvət etmişdir. Müqayisə üçün bildirək ki,
təqribən Mövlananın müasiri olan böyük italyan şairi Dante Aligyeri isə "İlahi komediya"sında xaçpərəst
olmayanların hamısını cəhənnəmdə, ən
yaxşı halda Ərafda yerləşdirmişdi.
Bu gün dözümsüz münasibətilə
seçilən bəzi Avropa ölkələrindən
fərqli olaraq, Azərbaycan qədim zamanlardan tolerant ölkə
kimi tanınmışdır. Tarixçilər
göstərir ki, Babil
hökmdarı II Novoxodonosorun (e.ə.
586-cı il) Yerusəlimi zəbt etməsi
nəticəsində talan olunmuş
İudeya çarlığından qaçan yəhudi köçkünləri məhz
Azərbaycan torpağında özlərinə
sığınacaq tapmışlar. Eramızın
birinci yüzilliyinin
ortalarında isə xristianlığın ilk
ardıcılları Azərbaycana pənah gətirmiş və
sonradan burada yaranan Alban aftokefal
kilsəsinin əsasını qoymuşlar.
İslamın Azərbaycana gəlişi ilə dini dözümlülük
ənənələri daha da möhkəmlənmişdir. İslamda
tolerantlıq dinin əsas ünsürü kimi qəbul
edilir. Müqəddəs Qurani-Kərimdə
bununla bağlı buyurulur:
"Sizin dininiz sizə,
mənim dinim mənə aiddir"
("Kafirun" surəsi, 6).
Azərbaycanda
tarixən azsaylı xalqların yaşadığını,
onların öz dilini,
mədəniyyətini, dinini qoruyub saxladığını təsdiqləyən
mötəbər mənbələrdən biri
də şifahi xalq ədəbiyyatımızdır.
Xüsusən də epik folklorun
ən mükəmməl nümunələri olan
dastanlarımızda azərbaycanlıların digər xalqlarla qarşılıqlı hörmət
şəraitində yaşadığını göstərən
çoxsaylı epizodlar mövcuddur.
Təfsilata varmadan bunu
"Əsli və Kərəm" dastanı, habelə Hüseyn Cavidin "Şeyx Sənan", Cəfər
Cabbarlının "1905-ci ildə", Mirzə Cəlilin
"Kamança", Qurban Səidin
"Əli və Nino" əsərləri
fonunda aydın görmək mümkündür.
Azərbaycanda
tolerantlıq düşüncəsinin inkişafına ölkəmizin
mühüm coğrafi-siyasi
məkanda yerləşməsi və zəngin karbohidrogen
ehtiyatlarına malik olması da həlledici təsirini göstərmişdir.
Xüsusən də XIX əsrdə Bakıda sənaye üsulu ilə ilk neft mədənlərinin qazılması Azərbaycana
müxtəlif ölkələrdən neft
maqnatlarının gəlməsinə stimul
yaratmışdır. Nobel
qardaşlarının həmin dövrdə Bakıda həyata
keçirdiyi mühüm
layihələr buna əyani misal göstərilə bilər. Eyni zamanda, XX əsrin əvvəllərində
Almaniyadan, Polşadan,
Türkiyədən, Rusiyadan, İrandan çoxlu sayda tacirlər, neftçilər, habelə fəhlələr
gələrək Bakıda və Azərbaycanın digər
bölgələrində çalışmışlar. Beləliklə,
ötən əsrin əvvəllərində iqtisadi
fəallığın artması, sənayenin inkişafı, orta burjuaziyanın formalaşması və digər
obyektiv tarixi proseslərlə
əlaqədar Azərbaycanda tolerantlıq mədəniyyəti
inkişaf etmişdir.
Bədnam qonşularımız ermənilərdən fərqli
olaraq, azərbaycanlılar başqa
xalqlara daim hörmət
və qayğı ilə yanaşmış, onların
sıxışdırılmasına, diskriminasiyasına yol verməmişlər. Amma
ermənilərin Azərbaycan xalqının
tolerantlığından sui-istifadə etməsi
faktlarını tarix dönə-dönə
təsdiqləmişdir.
XX əsrin əvvəllərində
çar Rusiyasında cərəyan edən
mürəkkəb ictimai-siyasi proseslər,
imperiya daxilində bir
araya gətirilmiş xalqların
azadlıq uğrunda mübarizəyə
qalxması 1918-ci il mayın 28-də Azərbaycana
istiqlaliyyətini elan etmək fürsəti
yaratmışdır. İstiqlal Bəyannaməsində
demokratik dövlətə
məxsus atributların - hakimiyyətin xalqa
məxsusluğu, vətəndaşların mülki-siyasi
hüquqlarının təmini, bütün
xalqların və hər bir kəsin milli, dini, sinfi,
silki və cinsi mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq azad
inkişafı üçün şəraitin
yaradılması, ən nəhayət, hakimiyyət bölgüsü kimi
prinsiplərin əksini tapması suveren, demokratik, hüquqi dövlət
yaradılması istəyinin, habelə tolerantlığın bariz təcəssümü olmuşdur.
Cümhuriyyətin
Rusiyanın hərbi müdaxiləsi ilə süqutundan
sonra Azərbaycan 70 il
sovet imperiyasının tərkibində
yaşamalı olmuşdur. Bu
illərdə mərkəzin qondarma vahid sovet xalqı
formalaşdırmaq məqsədinə xidmət edən beynəlmiləlçilik
ideologiyası digər respublikalarda olduğu kimi, Azərbaycanda
da etnik tolerantlığın
güclənməsinə təkan vermişdir.
Lakin ateizm siyasəti
yürüdən imperiya ayrı-ayrı
xalqların mental dəyərlərinin, mədəniyyətinin,
dininin inkişafına yol
verməmiş, milli identikliyə
qarşı dözümsüzlük nümayiş etdirmişdir.
Həmin illərdə respublikada məscidlər
bağlanmış, din xadimləri
sıxışdırılmış, islami
dəyərlərin yayılmasına qarşı sərt tədbirlər
həyata keçirilmişdir. Bununla belə, 70 illik totalitar sovet rejimi xalqın tolerantlıq düşüncəsinə
hakim kəsilə, onu
öz milli-mənəvi, dini
dəyərlərindən, adət-ənənələrindən
ayıra bilməmişdir. Onu da xüsusi vurğulamaq lazımdır ki,
70-80-ci illərdə məhz ulu öndər
Heydər Əliyevin himayəsi altında onlarca
məscid tarixi abidə adı altında qorunub saxlanılmış, əsaslı təmir
edilmiş, xalqa
qaytarılmışdır.
Bəzi hesabatlarda Azərbaycanda guya
insan hüquqlarının pozulduğunu,
vicdan azadlığına təhlükənin
olduğunu iddia edən
Qərb dövlətlərində isə dini
dözümsüzlük qabarıq formada özünü
göstərir. Norveçdə 77 insanın qətli
ilə nəticələnən terror
aktı, Danimarkada, ABŞ-da
Qurani-Kərimin yandırılması, Hollandiyada
Vilders adlı rejissorun
islam dini əleyhinə
"Fitnə" adlı film çəkməsi,
İsveçrədə minarələrin referendumla
ləğv olunması, eləcə də hicab
qadağaları, müsəlman mühacirlərin diskriminasiyaya məruz qalması,
qaraçıların Avropa ölkələrindən
qovulması qloballaşma prosesinin
lokomotivi kimi
çıxış edən Avropa
dövlətlərinin özündə milli-etnik
və dini tolerantlıqla bağlı ciddi problemlərin mövcudluğunu
təsdiqləyir. Özünü
Avropanın "demokratiya beşiyi"
sayan Almaniya və Fransa kimi dövlətlərdə
islamofobiyanın genişlənməsi xüsusilə
narahatlıq doğurur. Xüsusən
də Ramazan və Qurban
bayramları ərəfəsində vəziyyət daha kəskin şəkil alır, müsəlmanlara
qarşı zorakılıq halları genişlənir. 2009-cu
ildə alman qonşusunun
irqçi hərəkətlərinə
görə məhkəməyə şikayət edən misirli müsəlman xanım Mərvə
Əşşərbi həyat yoldaşı və 3
yaşında qızının gözləri önündə
irqçi qonşusundan
18 bıçaq zərbəsi alaraq qətlə
yetirilmişdi. Bu zaman xanımına kömək etmək istəyən
Əşşərbinin həyat yoldaşını isə polis guya səhvən avtomatla vurub qətlə yetirmişdi.
Təəssüflə
vurğulamaq lazımdır ki, hələ də islam əxlaqı,
islam həyat tərzi, habelə
bütövlükdə islam dininə dözümlü münasibətin qloballaşan dünyada
birgəyaşayışın əsas normalarından birinə
çevrilməsinə mane olan qüvvələr var. Bir müddət əvvəl Belçikada
məscidə hücum edilərək
yandırılması, Almaniyada "İslama yox deyək" kimi qondarma plakatların
küçələrdə, ictimai yerlərdə
yerləşdirilməsi, bir qrup rasistin Almaniyanın Düren şəhərindəki məscidə
hücumu, Fransada
"Fransa fransızlar üçündür"
kimi tələblərin
səsləndirilməsi, elə bu ölkənin
paytaxtında məscidin imamının ölkədən
çıxarılmasına dair
çıxışlar, bu günlərdə
Myanmada buddistlər tərəfindən
minlərlə müsəlmanın öldürülməsi,
evlərinin yandırılması, ölkədən
qovulması və s. deyilənləri
bir daha təsdiqləyir.
Avropa Birliyinin insan hüquqları
üzrə komissarı Nils Muiznieksin quruma üzv olan ölkələrdə
müsəlmanların vəziyyəti ilə bağlı
hazırladığı hesabatda göstərilir ki, Avropa cəmiyyətinə
inteqrasiya etmək istəyən müsəlmanlar müxtəlif
təzyiqlərə məruz qalırlar.
Avropa Birliyinin Əsas hüquqlar üzrə
Agentliyinin sorğusuna görə, son bir ildə Avropada
yaşayan hər üç müsəlmandan biri
diskriminasiyaya məruz qalıb. Polis, gömrük və sərhəd
xidməti orqanlarında diskriminasiyanın daha sərt şəkildə
həyata keçirilməsi, təhlükəsizlik qüvvələri
tərəfindən şübhəli şəxslər müəyyən
edilərkən insanların geyiminə görə
saxlanılıb yoxlanılmasına üstünlük verilməsi,
bu vəziyyətdən ən çox gənclərin əziyyət
çəkməsi və s. sorğuda müəyyən
edilmiş və bu da hesabatda öz əksini
tapmışdır.
Avropada fəaliyyət göstərən
QHT-lərin məlumatları və şikayətlər əsasında
tərtib edilən həmin hesabatda xüsusilə
vurğulanmışdır ki, Avropada populist sağçı
qüvvələr üçün İslam dini əsas
müzakirə və təbliğat mövzusuna
çevrilmişdir. Belə ki, Almaniya, Danimarka, Norveç və
digər ölkələrdə siyasi qüvvələr
hakimiyyətə gəlmək üçün müsəlmanlara
"hücum" kampaniyasından istifadə ediblər. 11
sentyabr hadisələrindən sonra müsəlmanlar barədə
ictimai rəydə terrorçu imici
formalaşdırılıb. Almaniyada irqi zəmində törədilən
qətllər və Norveçdə Anders Breyvikin törətdiyi
qanlı olay sübut etdi ki, ifrat sağçılar heç
bir ideologiyası olmayan
terrorçulardan daha təhlükəlidirlər.
Hesabatın müəllifi Nils Muiznieks
hesab edir ki, Avropa dövlətlərinin siyasi partiyaları da
müsəlmanların hüquqlarını məhdudlaşdıran
qanunlara səs veriblər. Məsələn, Fransa,
Belçika və İtaliyada ötən il hicaba məhdudiyyət
qoyan qanunlar qəbul edilib. Belçikada hətta küçədə
hicablı qadın gördükdə polisə məlumat verənlərə
mükafat da təyin edilib. Müsəlmanların
hüquqlarını məhdudlaşdıran oxşar qanunlar
Avstriya, Danimarka, İsveçrə, İspaniya və digər
Avropa ölkələrində də mövcuddur. Müsəlmanlar
ibadət yerləri tikmək istəyərkən də
çox ciddi bürokratik maneələrlə
qarşılaşırlar.
ABŞ
Dövlət Departamentinin illik
hesabatlarında və bununla bağlı H.Klintonun çıxışlarında da açıq etiraf edilir ki, dünyanın bir sıra ölkələrində dini etiqad
azadlığı ilə bağlı insan
hüquqları nəinki inkişaf etməmiş,
hətta geriləmələr baş vermişdir. Məruzədə Çin, Şimali Koreya kimi Asiya dövlətləri
ilə yanaşı, Avropa qitəsində
də antisemitizm və antimüsəlman əhval-ruhiyyəsinin
dözülməz həddə çatması və bu insanların "özgələr" hesab edilməsi xüsusi
vurğulanır.
"Qoca qitə"də Allahın iradəsinin
ifadəsi olan milli, irqi, dini müxtəlifliyə,
habelə Məhəmməd peyğəmbərə "iyrənc
münasibət"in Avropa Birliyinin insan
hüquqları üzrə komissarı tərəfindən etiraf edilməsi bütövlükdə
insanlığa, dünya ictimaiyyətinə
başucalığı gətirmədiyi kimi, nəinki Avropa
və Qərb insanına, həm də "şeytan
xislətli" bütün insanlara Allahın iradəsi əleyhinə
"mübarizə"dən əl çəkməyin zəruriliyini
anlatmalıdır.
Bu gün Myanmada baş verənlər
dini dözümsüzlüyün orta əsrlər
sayağı tipik nümunəsidir. Müsəlmanların
diri-diri yandırılması, qadınların zorlanması,
kütləvi qırğınların təşkil edilməsi
və bu vəhşiliklərə dövlətin müdaxilə
etməməklə faktiki olaraq bunları dəstəkləməsi
dini zəmində soyqırımıdır. Daha
acınacaqlı hal ondan ibarətdir ki, bu hadisələri
dünya ictimaiyyəti etinasızlıqla seyr edir.
(Ardı var)
Rafael CƏBRAYILOV,
Milli Məclisin deputatı
Azərbaycan.-2012.-
16 oktyabr.- S. 4.