Şəffaflığın
artırılması və korrupsiyaya
qarşı mübarizə sahəsində yeni
mərhələ
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin 2012-ci il
5 sentyabr tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş
"Açıq Hökumətin təşviqinə dair 2012-2015-ci illər üçün
Milli Fəaliyyət Planı"nda" və
"Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə
dair 2012-2015-ci illər üçün
Milli Fəaliyyət Planı"nda
icrası nəzərdə tutulmuş
problemlər mühüm əhəmiyyət
kəsb edir və cəmiyyətdə böyük maraq doğurmuşdur.
Bunu nəzərə alaraq, biz bu sənədlərdə
təsbit olunmuş problemlərə, ilk növbədə, şəffaflıq,
maliyyə nəzarəti və beynəlxalq standartların tətbiqi
ilə əlaqədar məsələlərə
diqqət yetirməyi, onların həllinə dair
öz təklif və tövsiyələrimizi
bölüşməyi
məqsədəmüvafiq hesab edirik.
İlk növbədə, qeyd etmək
lazımdır ki, ölkədə həyata
keçirilən iqtisadi islahatlar
prosesində maliyyə nəzarətinin təkmilləşdirilməsinə
daim mühüm əhəmiyyət
verilmiş və nəzarət mexanizmlərinin
bazar iqtisadiyyatının xüsusiyyətlərinə
uyğunlaşdırılması dövlət quruculuğu siyasətində diqqət mərkəzində
saxlanılan məsələlərdən biri
olmuşdur.
Hələ
1996-cı ildə "İstehsal, xidmət, maliyyə-kredit fəaliyyətinə
dövlət nəzarətinin qaydaya
salınması və əsassız yoxlamaların qadağan edilməsi barədə" ulu öndər Heydər Əliyevin
imzaladığı fərman paralel və
lüzumsuz yoxlamaların
azaldılmasında, iqtisadi subyektlərin qanuni mənafelərinin qorunmasında mühüm rol oynamışdır.
Beynəlxalq
standartlara cavab verən
nəzarət mexanizmini tətbiq etmək
məqsədilə "Dövlət nəzarəti sisteminin təkmilləşdirilməsi və
sahibkarlığın inkişafı sahəsində süni maneələrin aradan
qaldırılması haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti tərəfindən
1998-ci ildə imzalanmış fərman iqtisadiyyatımızda
demokratik prinsiplərin bərqərar
olunması baxımından müstəsna əhəmiyyət
kəsb etmişdir.
Maliyyə nəzarətinin
mühüm qollarından olan
auditin inkişafına da
xüsusi önəm verilmişdir.
Bu mənada
heç də təsadüfi deyil ki, audit
sisteminin islahatı "Azərbaycan Respublikasının dövlət idarəetmə
sistemində islahatlar aparılması
üzrə Dövlət Komissiyasının yaradılması
haqqında" Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
1999-cu ildə imzalanmış fərmanında müasir
şəraitdə dövlət quruculuğunun
dörd əsas istiqamətindən biri kimi qarşıya qoyulmuşdur.
Maliyyə-mühasibat,
audit və maliyyə nəzarəti sistemlərinin
təkmilləşdirilməsi istiqamətində son illər ölkədə həyata
keçirilən məqsədyönlü işlər, o cümlədən "Mühasibat
uçotu haqqında" Azərbaycan
Respublikasının yeni qanunu,
"Beynəlxalq mühasibat uçotu standartlarına keçmək məqsədilə
milli mühasibat uçotu standartlarının 2003-2007-ci illərdə
hazırlanması və tətbiqi üzrə Proqramı",
"Korrupsiyaya qarşı mübarizə
üzrə Dövlət Proqramı (2004-2006-cı illər)",
"Şəffaflığın artırılması və korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə
Milli Strategiya
(2007-2011-ci illər)", "Auditor xidməti haqqında", "Hesablama Palatası haqqında",
"Daxili audit
haqqında" qanunların qəbul edilməsi və digər
normativ aktlar maliyyə
nəzarəti sahəsində mövcud normativ-hüquqi bazanın daha
da təkmilləşdirilməsinə və
nəzarət sisteminin beynəlxalq təcrübəyə
uyğunlaşdırılmasına zəmin
yaratmışdır.
Şəffaflığın
inkişafına Prezident İlham
Əliyevin diqqət və qayğısı son
bir ayda qəbul edilmiş dörd mühüm sənəddə də öz əksini tapıb. Həmin
sənədlərə "Açıq Hökumətin təşviqinə
dair 2012-2015-ci illər üçün
Milli Fəaliyyət Planı"nın və
"Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə
dair 2012-2015-ci illər üçün
Milli Fəaliyyət Planı"nın təsdiq
edilməsi haqqında" Azərbaycan Respublikasının 2012-ci il 5 sentyabr tarixli
sərəncamı, "İdarələrarası
elektron sənəd dövriyyəsi sistemi haqqında" Əsasnamənin təsdiq
edilməsi barədə 2012-ci il 4 sentyabr tarixli fərmanı,
"Kommersiya təşkilatlarının illik maliyyə hesabatlarının və birləşdirilmiş
(konsolidə edilmiş) maliyyə
hesabatlarının təqdim edilməsi, hesabat
dövrləri və dərc edilməsi
Qaydaları"nın təsdiq edilməsi haqqında" Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 2010-cu il 27 may tarixli
97 nömrəli qərarında dəyişikliklər edilməsi
haqqında" Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin 2012-ci il 6 sentyabr tarixli 191 nömrəli
qərarı daxildir.
Bütün bunlar ona dəlalət edir ki, maliyyə şəffaflığının
təmin edilməsi, maliyyə nəzarətinin müasir dövrün tələblərinə
uyğun olması istiqamətində
yüksək hüquqi bazaya
malik ölkələr arasında Azərbaycanın
layiqli yer tutmasına baxmayaraq, möhtərəm Prezident bu sahədə işlərin qabaqcıl beynəlxalq
təcrübəyə uyğun
qurulmasına xüsusi önəm verir.
Həyata
keçirilən bütün tədbirlər
maliyyə nəzarətinin idarəetmənin mühüm
bir istiqaməti kimi aktuallığını
artırmaqla bərabər, optimal idarəetmə
məsələlərinin işlənib hazırlanması və
qəbul edilməsi sahəsində onun rolunun yüksəldilməsi zərurətindən irəli gəlir.
Bununla belə, qeyd
etmək lazımdır ki, maliyyə nəzarəti
və şəffaflıq sahəsində ölkəmizdə bir sıra aktual problemlər
öz konseptual həllini
gözləyir.
Bu gün haqqında
danışdığımız hər iki
mühüm milli fəaliyyət
planlarının da məqsədi Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2007-ci il 28 iyul tarixli
sərəncamı ilə təsdiq edilmiş
"Şəffaflığın artırılması və korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə
Milli Strategiya"
çərçivəsində həyata keçirilən tədbirlərin davamlılığının təmin
edilməsi, bu sahədə normativ hüquqi bazanın
və institusional mexanizmlərin təkmilləşdirilməsi,
dövlət və yerli
özünüidarə orqanlarının fəaliyyətinin
açıq hökumət prinsiplərinə
uyğunlaşdırılması, qərarların qəbulu prosesində ictimaiyyətin iştirakının
genişləndirilməsi və şəffaflığın
artırılması, Azərbaycan Respublikasının bu sahədə beynəlxalq öhdəliklərinin
icrasının təmin edilməsi olmaqla mövcud problemlərin həlli istiqamətində
müvafiq qurumlar
qarşısında konkret vəzifələr
qoymuşdur.
Bu baxımdan ilk olaraq
"Açıq Hökumətin təşviqinə dair 2012-2015-ci illər üçün
Milli Fəaliyyət Planı"nın
"Maliyyə nəzarətini həyata keçirən
orqanların fəaliyyətində şəffaflığın
artırılması" adlı 6-cı bölməsinin
6.1-ci bəndində layihəsinin hazırlanması nəzərdə
tutulan "Maliyyə nəzarəti
haqqında" qanun üzərində ilk olaraq dayanmaq
istərdim.
Fikrimizcə,
hazırlanacaq qanun layihəsində maliyyə nəzarətinin nəticəliliyinin,
şəffaflığının və
aşkarlığının, obyektivliyinin
və səriştəliliyinin, müstəqilliyinin və təsirliliyinin,
iqtisadi inkişafa və
təhlükəsizliyə təminatının əsas istiqamətləri,
maliyyə nəzarətinin hüdudları, forma
və metodları, nəzarət
qurumlarının hüquqi statusu, maliyyə nəzarəti orqanları ilə
digər dövlət idarəetmə orqanlarının əlaqələrinin
təkmilləşdirilməsi, maliyyə nəzarəti sahəsində
maraqların toqquşmasının qarşısının
alınması, habelə nəzarət qurumlarının fəaliyyətinin
iqtisadi mexanizmləri müəyyən
edilməlidir.
Maliyyə
nəzarətinin normativ hüquqi
bazası hazırlanarkən nəzarətin əsas məqsədi
kimi maliyyə vəsaitlərindən gələcəkdə
daha səmərəli və şəffaf
istifadə edilməsi əsas götürülməli, bu sahədə analitik
prosedurların daha geniş
tətbiqinə diqqət yetirilməlidir. Bu məqsədlə
maliyyə nəzarətçilərinin investisiya
layihələrinin və biznes-planların
araşdırılması üzrə səlahiyyətləri
təsbit olunmalı, konkret vəzifə və
məsuliyyətləri müəyyənləşdirilməlidir.
Maliyyə nəzarətçiləri
və auditorların məsuliyyətinin artırılması
üzrə müddəaların da
qanunvericilikdə daha aşkar
təsbit olunması məqsədəuyğun olardı.
"Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə dair 2012-2015-ci illər üçün
Milli Fəaliyyət Planı"nda daxili
audit qanunvericiliyinin təkmilləşdirilməsi nəzərdə
tutulmuşdur.
Belə
ki, Milli Tədbirlər
Planının audit xidmətlərinin təkmilləşdirilməsinə
həsr olunmuş 13-cü bölməsinin
13.4-cü bəndində Nazirlər Kabinetinə, Maliyyə
Nazirliyinə, Hesablama Palatasına və Auditorlar Palatasına daxili
audit haqqında
qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi
üzrə təkliflərin
hazırlanması həvalə edilmişdir.
Azərbaycanda
daxili auditin tətbiqi
zərurəti ilk dəfə olaraq Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2004-cü il 3 sentyabr tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş "Korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə
Dövlət Proqramında (2004-2006-cı illər)" əksini
tapmış, "Şəffaflığın artırılması və korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə
Milli Strategiya"da isə daha da inkişaf etdirilmişdir. Prezident İlham Əliyevin qanunvericilik təşəbbüsü
ilə Milli Məclisdə qəbul edilmiş 2007-ci il 22 may tarixli "Daxili audit haqqında"
Azərbaycan Respublikası Qanunu xarici tərəfdaşlarımız və
beynəlxalq qurumlar tərəfindən
yüksək dəyərləndirilir.
Bununla
belə, qanunun daha da təkmilləşdirilməsi, o cümlədən dövlət
orqanlarında daxili auditin
fəaliyyəti, səmərəliliyi və nəzarətin
digər qolları ilə əlaqələrinin təkmil uzlaşdırılmasının
qanunvericilikdə təsbit olunması zərurəti hiss olunmaqdadır.
Daxili auditin təşkilinin təkmilləşdirilməsi
maliyyə vəsaitlərindən istifadədə səhvlərdən
və sui-istifadə hallarından müdafiəni, bu sahədə risk zonalarını və gələcəkdə
baş verə biləcək
nöqsanların aradan
qaldırılması imkanlarını müəyyən etməklə,
bütövlükdə
idarəetmədə səmərəliliyin yüksəlməsinə
zəmin yaratmış olur. Bu mənada MDB məkanında ilk
dəfə ölkəmizdə qəbul olunmuş
"Daxili audit
haqqında" qanunun təkmilləşdirilməsi
dövlət orqanlarında və özəl sektorda
daha geniş tətbiq
edilə və böyük rol oynaya bilər.
Qeyd etmək lazımdır ki,
"Açıq Hökumətin təşviqinə dair Milli Fəaliyyət
Planı"nda tam düzgün
olaraq dövlət maliyyə nəzarətini
həyata keçirən orqanların fəaliyyətində
şəffaflığın artırılması üçün birinci olaraq dövlət maliyyə nəzarətini həyata keçirən orqanların səlahiyyətlərinin
dəqiqləşdirilməsi tələb olunur.
(6-cı bölmə, 6.1-ci bənd).
Bu problemin həlli, bir
tərəfdən dövlət nəzarət
qurumlarının öz aralarında və
digər tərəfdən isə, dövlət nəzarəti
orqanları ilə müstəqil auditorların
qarşılıqlı əlaqələrinin qaydaya
salınması və təkmilləşdirilməsi işini aktuallaşdırır. Fikrimizcə,
bu istiqamətdə qeyri-dövlət nəzarətçilərinin
dövlət nəzarəti orqanları nümayəndələri
ilə birgə fəaliyyət rəftarlarının prinsipləri,
habelə yoxlama materialları üzrə
məsələlərin razılaşdırılma
qaydaları və digər məsələlər öz həllini tapmalıdır.
Bu onunla əlaqədardır ki, birincisi, dövlət
maliyyə nəzarəti və audit müəyyən
fərqli cəhətlərə malik olsalar da, onların qarşısında duran ümumi məsələ
dövlətin və iqtisadiyyatın bütün
səviyyələrində maliyyə
intizamının yüksəldilməsi və idarəetmə işinin keyfiyyətinin artırılması durur. İkincisi, özəl
bölmənin ölkə iqtisadiyyatında xüsusi
çəkisi durmadan artdığı və
yüksək bir həddə
çatdığı, mülkiyyət və təsərrüfatçılıq formalarının müxtəlifliyi
geniş vüsət aldığı bir şəraitdə dövlət maliyyə nəzarətindən dəstək almaqla
müstəqil auditor xidmətinin inkişaf
etdirilməsinin alternativi yoxdur.
Üçüncüsü, maliyyə nəzarətinin
müxtəlif formaları arasında düzgün
əlaqələrin və səlahiyyət bölgüsünün dəqiqləşdirilməsi
ölkədə həyata
keçirilən islahatların uğurlarının
daha da
artırılmasına zəmin yaradır. Qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
diqqət və
qayğısı sayəsində müstəqil auditin ölkədə həyata keçirilən
müxtəlif səpkili dövlət proqramlarının icrasına cəlb
olunması bu baxımdan müstəsna əhəmiyyət
kəsb edir.
Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə dair 2012-2015-ci illər üçün
Milli Fəaliyyət
Planında maraqlar toqquşmasının
qarşısının alınmasına xüsusi
önəm verilmiş və bu sahədə görüləcək işlər
ayrıca bir bölmədə - 9-cu
bölmədə yer almışdır. Bu problemin vacibliyi və həlli
yolları barədə
mülahizələri auditin
timsalında demək istərdim.
Auditdə maraqlar sisteminin əsas
istiqamətləri auditorlar və auditor təşkilatları, habelə dövlət orqanlarının cari və perspektiv
maraqlarında cəmlənmişdir. Hər bir
yuxarıda göstərilən tərəf üçün
isə bunun öz
xüsusiyyətləri mövcuddur. Belə
ki, auditorlar üçün cari maraq fəaliyyət göstərilməsi üçün istənilən sifarişçi ilə iş
qurmadıqda, perspektiv maraq
daha sayılıb seçilən sifarişçini seçməklə təşkilatın
imicinin yüksəldilməsini
özündə ehtiva edir.
Maraqlar
toqquşmasının qarşısının alınması bir tərəfdən auditdən istifadə edənlərin,
auditor təşkilatlarının,
dövlət orqanlarının, dövlətin tənzimləyici
orqanlarının maraqlarını öz
aralarında razılaşdırmalı, digər tərəfdən isə bütün
bunların cəmiyyətin maraqları ilə
uzlaşdırılmasına zəmin yaratmalıdır. Maraqların uzlaşdırılması problemi həll edilmədən auditor
təşkilatları və sifarişçi
iqtisadi subyektlər arasında gizli sövdələşmənin
nəticəsi kimi meydana
gələn "qara", "boz" və s. kimi səciyyələnən yalançı auditor rəylərinin qarşısının
alınması həll edilə bilməz. Bu mənada auditor
təşkilatları və sifarişçilərin
maraqlarının auditi tənzimləyən
dövlət qurumlarının
maraqları və keyfiyyətə nəzarət prosedurları ilə
uzlaşdırılması auditin inkişaf konsepsiyasında öz
təşkilati hüquqi həllini
tapmalıdır. Bütün bunlar isə digər bir
sıra problemlərin həllini tələb edir.
Bunlara auditor xidmətini, qiymət səviyyəsini,
keyfiyyətsiz audit rəylərinə
görə auditorların məsuliyyətini, lisenziyaların ləğvini,
məcburi audit subyektlərinin dairəsinin
dəqiqləşdirilməsini, xarici audit təşkilatlarının Azərbaycanın
auditor xidməti bazarında iştirak dərəcəsini, könüllü auditin həcminin artırılmasını və digərlərini
göstərmək olar.
"Açıq
Hökumətin təşviqinə dair
2012-2015-ci illər üçün Milli Fəaliyyət Planı"nda çox vacib bir problem - dövlət
müəssisələrinin Maliyyə Hesabatlarının Beynəlxalq
Standartlarına və ya Milli
Mühasibat Uçotu
Standartlarına uyğun olaraq
tərtib edilmiş maliyyə hesabatlarının auditor
rəyi ilə
birlikdə dərc edilməsinə nəzarət mexanizmlərinin
təkmilləşdirilməsi problemi
qarşıya qoyulmuşdur.
Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə dair Milli Fəaliyyət
Planında isə müstəqil audit sahəsində
beynəlxalq standartların tətbiqi ilə əlaqədar tədbirlərin
davam etdirilməsi auditor
xidmətlərinin təkmilləşdirilməsinin vacib istiqaməti kimi Auditorlar Palatasına
tapşırılmışdır.
Beynəlxalq
standartların tətbiqi zərurəti möhtərəm Prezident İlham Əliyevin
məruzə və çıxışlarında mütəmadi
olaraq
vurğulanmış, vacibliyi
göstərilmişdir. Buna misal olaraq, ölkə rəhbərinin
aşağıdakı sitatlarını xatırlatmaq olar:
"...bütün dövlət şirkətləri
də beynəlxalq şirkətlər kimi
fəaliyyət göstərməlidir. Beynəlxalq audit keçirilməlidir və bütün standartlar dünya səviyyəsində olmalıdır.
Bilirsiniz
ki, biz indi
xaricə sərmayə qoyulmasına başlamışıq və
belə olan halda Azərbaycanda
bütövlükdə iqtisadi sahədə
vəziyyətin dünya səviyyəsinə
çatdırılması üçün
bütün şirkətlər beynəlxalq
qaydalara əməl etməlidirlər".
"Audit sisteminin beynəlxalq
təcrübə və standartlar əsasında
təkmilləşdirilməsi ölkə iqtisadiyyatında
maliyyə şəffaflığını, büdcə vəsaitlərindən
təyinatına uyğun istifadəni təmin
etməklə, Azərbaycanın iqtisadi
qüdrətinin möhkəmləndirilməsinə xidmət edir".
Başqa sözlə, beynəlxalq
standartların tətbiqi Azərbaycanda həyata keçirilən
iqtisadi islahatların ayrılmaz hissəsidir,
ölkəmizdə bazar iqtisadiyyatına keçid mərhələsinin
başa çatmasına uyğun
olaraq və dövlət
başçısının tövsiyə və
tapşırıqları əsasında həyata keçirilir. Eyni zamanda, beynəlxalq
standartların Azərbaycanda tətbiqi bizim
qarşımızda ciddi vəzifələr
qoyur. Bunlara beynəlxalq standartların tətbiqinin hüquqi və normativ
bazasının davamlı olaraq təkmilləşdirilməsi
və müntəzəm yenilənməsi, keyfiyyətə nəzarət
sisteminin təkmilləşdirilməsi,
kadrların hazırlanması və
ixtisasartırmasının təkmilləşdirilməsi, normativ bazasının monitorinqi
və beynəlxalq standartların tətbiqinə
uyğunlaşdırılması
daxildir.
Bu baxımdan qeyd
etmək istərdim ki, ölkəmizdə
BAS-ın tətbiqinə 2010-cu ildən
başlanılmış və hazırda da Beynəlxalq
Mühasiblər Federasiyası (IFAC) və Azərbaycan
Respublikası Maliyyə Nazirliyi ilə
birgə bu işlər davam
etdirilir.
"Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə dair Milli Fəaliyyət
Planı"nda qarşıya qoyulan çox aktual problemlərdən
biri də 12.5-ci bənddə göstərilən sahibkarlıq sahəsində
aparılan yoxlamalarla
bağlı risk
qiymətləndirilməsi sisteminin
yaradılması və yoxlamaların risklərin idarə edilməsi
əsasında təyin edilməsinin təşkili problemidir. Kifayət qədər yeni olan bu
problemin həlli müvafiq araşdırmaların və beynəlxalq
təcrübənin tətbiqini ön plana çəkir. Fikrimizcə,
maliyyə nəzarətinin effektivlik
meyarlarının hazırlanması və tətbiqi, maliyyə
nəzarətində daha geniş
əhatəliliyi təmin etmək məqsədilə mütərəqqi
seçmə prosedurlarından istifadə edilməsi, maliyyə
nəzarətinin özünün keyfiyyətinin
yüksəldilməsi və təsirliliyinin təmin
olunması kimi istiqamətlər bu sahədə zəruri və məqsədəuyğun hesab edilə bilər.
Öz aktuallığı və yeniliyi
ilə fərqlənən həlli vacib problem kimi "Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə dair Milli Fəaliyyət
Planı"nın 10.2-10.5-ci bəndlərində əks olunmuş etik
davranış məsələləri üzrə illik hesabatların hazırlanması (hesabatlarda aparılmış maarifləndirmə
işləri, etik davranış
qaydalarının pozulması halları və tətbiq edilmiş intizam tənbehi
tədbirləri göstərilməklə), Korrupsiyaya
qarşı mübarizə üzrə komissiyaya
təqdim edilməsi və ictimaiyyətə
açıqlanması, etik davranış
qaydalarının pozulması ilə bağlı daxil olmuş şikayətlərin
effektiv araşdırılması mexanizmlərinin
müəyyən edilməsi, dövlət
orqanlarının internet saytlarında etik məsələlər üzrə xüsusi bölmənin yaradılması (qeyri-etik davranış barədə elektron şikayətetmə mexanizmi,
etik qaydalar, etik hesabatlar və s.), etik davranış
üzrə tədrisin və treninqlərin təşkili ilə
əlaqədar tədris modulunun və minimum şərtlərin
müəyyən edilməsi kimi kompleks tədbirlər müvafiq
qurumlardan yaradıcı və beynəlxalq
təcrübə nəzərə alınmaqla yanaşmanı
tələb edir.
Tam yəqinliklə demək olar ki, yuxarıda göstərilən mexanizmlərin
işlənib hazırlanması və tətbiqi
bütövlükdə maliyyə nəzarətçiləri
və o cümlədən auditorların fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi
baxımından mühüm əhəmiyyət
kəsb edə bilər.
Çox əlamətdar haldır ki, möhtərəm Prezidentin
2012-ci il 5 sentyabr tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilmiş milli fəaliyyət
planlarında auditə ayrıca yer
ayrılmışdır. Müstəqil audit
sahəsində beynəlxalq audit
standartlarının tətbiqinin daha da genişləndirilməsi zərurətinin
"Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə
dair Milli Fəaliyyət
Planı"nda nəzərdə tutulduğunu
bir qədər əvvəl qeyd etmişdik. Azərbaycanda
auditə dövlət qayğısının əsasında
ölkə Prezidentinin auditə verdiyi önəm durur, desək,
yanılmarıq. Bu mənada dövlət
başçısı İlham Əliyevin
aşağıdakı sözlərini xatırlatmaq istərdim:
"Azərbaycan
Respublikasının iqtisadiyyatı inkişaf
etdikcə və onun dünya
təsərrüfat sisteminə inteqrasiyası gücləndikcə
iqtisadi-maliyyə münasibətlərində şəffaflığın
təmin olunmasında, iqtisadi cinayətkarlığa
və korrupsiyaya qarşı mübarizədə
auditin imkanlarından daha
geniş istifadə etmək zərurəti
yaranır. Bunun üçün
müstəqil maliyyə nəzarəti sahəsində mütərəqqi
dünya təcrübəsini öyrənmək
və milli iqtisadiyyatın xüsusiyyətlərini
nəzərə almaqla ölkəmizdə
tətbiqini genişləndirmək çox
vacibdir".
Bu baxımdan bizim üçün
çox önəmlidir ki,
"Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə
dair Milli Fəaliyyət
Planı"nın 13.2-ci bəndində beynəlxalq təcrübə
nəzərə alınmaqla auditor xidmətinin inkişaf
konsepsiyasının (2012-2020-ci illər) layihəsinin
hazırlanması və 2013-cü ildə başa
çatdırılması Auditorlar Palatasına həvalə edilmişdir.
Auditin inkişaf
konsepsiyasının hazırlanması bir
sıra məsələlərə müasir
baxımdan yanaşmanı tələb edir.
Bunlardan biri də iqtisadi maliyyə münasibətlərinin
perspektivdə hansı istiqamətdə dəyişə biləcəyini nəzərə almaqla, iqtisadiyyatda auditin rolu və əhəmiyyətini
düzgün müəyyənləşdirməkdən
ibarətdir. Bu mənada auditin mühasibat
və maliyyə hesabatlarının düzgünlüyünün
müəyyənləşdirilməsi aləti kimi yox, həm də bu hesabatlılığın keyfiyyətinin
yüksəldilməsinə və bütövlükdə
iqtisadiyyatın səmərəliliyinə xidmət edən mühüm infrastruktur sahəsi
kimi nəzərdən
keçirilməlidir. Başqa sözlə, müasir şəraitdə
təsdiqedici auditdən təsdiqedici analitik
auditə keçməklə audit mühasibat uçotunun
aparılması və hesabatlığın normativ
aktlara uyğunluğunun
yoxlanılmasından təsərrüfat subyektlərinin maliyyə
vəziyyətinin qiymətləndirilməsinə, onların fəaliyyətinin
təhlilinə və son məqamda inkişaf perspektivlərinin müəyyənləşdirilməsinə
öz töhfəsini verməlidir.
Digər bir mühüm məsələ
auditin informasiya riskinin idarəetmədə qərarlar qəbul edilərkən optimal səviyyədə olmasına təminat
verməsindən ibarətdir.
Audit informasiya riskinin azaldılmasının ən səmərəli
yolu kimi özünü doğrultmalıdır. Məhz keyfiyyətli audit sayəsində
qeyri-dəqiq və düzgün olmayan
informasiyanın iqtisadi-idarəetmə məsələlərində
düzgün olmayan qərarların
qəbuluna səbəb ola biləcək informasiya riskini minimuma endirməklə mülkiyyətçilərin
hüquqlarını, korrupsiya
hallarının aradan qaldırılmasını,
şəffaflığı təmin etməklə,
iqtisadi-maliyyə münasibətlərində etibarlı tərəfdaşlığın
möhkəm özül əsasında
qurulmasına, cəmiyyətin inamını qazanmağa
nail oluna bilər.
"Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə dair Milli Fəaliyyət
Planı"nda ölkə
auditorları üçün çox zəruri olan məcburi
auditdən yayınmaya görə inzibati
məsuliyyətin tətbiqi ilə bağlı mexanizmlərin
müəyyən edilməsi üçün
tədbirlər görülməsinin Azərbaycan
Respublikası Vergilər Nazirliyi və Auditorlar Palatasına tapşırılmasıdır. (13.3-cü bənd).
Maliyyə
hesabatlarının auditor rəyi ilə təsdiq
olunması zərurəti "Açıq Hökumətin təşviqinə
dair 2012-2015-ci illər üçün
Milli Fəaliyyət Planı"nda da təsbit olunmuşdur
(6.5-ci bənd).
Məlumat
üçün bildiririk
ki, auditin bu aktual probleminin
həlli möhtərəm Prezidentin
2006-cı ildə imzaladığı sərəncamda,
"Şəffaflığın artırılması və korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə
Milli Strategiya"da da irəli sürülmüşdü. Belə ki, Milli Strategiya
və onun həyata keçirilməsi ilə
bağlı 2007-2011-ci illər üçün Fəaliyyət Planının 48-ci bəndində
qanunvericiliyə uyğun olaraq, məcburi auditin
obyekti olan təsərrüfat
subyektlərinin auditdən yayınması hallarının
qarşısının alınması üçün
tədbirlərin görülməsi nəzərdə tutulmuşdu.
Lakin bu problemin həllində ciddi
irəliləyiş müşahidə olunmur.
Bir daha xatırladaq ki,
mövcud qanunvericiliyə görə,
respublikamızda fəaliyyət göstərən bir sıra təşkilati-hüquqi formalı iqtisadi subyektlərin, o
cümlədən hesabatlarını mətbuatda dərc etdirməli
olan hüquqi şəxslərin
(banklar, sığorta təşkilatları,
açıq tipli səhmdar cəmiyyətləri), kapitalında
xarici investisiya olan müəssisələrin, məhdud məsuliyyətli
cəmiyyətlərin, dövriyyəsi və aktivləri
qanunvericiliklə müəyyən edilmiş
həddən yüksək olan
qurumların, bələdiyyələrin və s.
auditor yoxlamasından keçməsi məcburi
xarakter daşıyır.
Azərbaycan
Respublikasının Vergilər Nazirliyinin
yaxından köməyi ilə Auditorlar
Palatasında aparılmış ilkin
araşdırmalar nəticəsində qanunvericiliyə uyğun olaraq məcburi auditin obyekti olan təsərrüfat subyektlərinin auditdən
yayınması hallarının
kütləvi xarakter
daşıdığı
müəyyən edilmişdir.
Təəssüf
ki, möhtərəm Prezidentin
təqdimatı əsasında qəbul
olunmuş "Auditor
xidməti haqqında" və Azərbaycan
Respublikasının İnzibati Xətalar
Məcəlləsinə dəyişiklik və əlavələr
edilməsi barədə Azərbaycan Respublikasının
2011-ci il 11 fevral tarixli qanununun tam həcmdə tətbiqi mexanizminin
yaradılması işinin
yubadılması da bu
sahədə öz mənfi təsirini
göstərmişdir.
Fikrimizcə,
möhtərəm Prezidentin müvafiq sərəncamı ilə təsdiq etdiyi və şərh etməyə
çalışdığımız Milli
Fəaliyyət Planlarının reallaşdırılması bu problemin həllində köklü
dəyişikliklərə gətirib çıxaracaq.
Vahid NOVRUZOV,
Azərbaycan Respublikası
Auditorlar Palatasının
sədri,
iqtisad
elmləri doktoru, professor
Azərbaycan.-2012.- 19 oktyabr.- S.7.