Azərbaycanda
multikulturalizmin təntənəsi
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyev İkinci Bakı Beynəlxalq
Humanitar Forumunu multikulturalizmin bayramı kimi dəyərləndirdi.
Bu söz dilimizə yeni daxil olan siyasi termin olsa da, ölkəmizdə
multikulturalizmin əsrlərlə ölçülən qədim
tarixi vardır. Müasir dünyada multikulturalizmin müxtəlif
modelləri və bu modellərin zəminində yaranan
reallıqlar Bakı Forumunda dərindən
araşdırıldı. Forum
iştirakçılarının əksəriyyəti Azərbaycanın,
həqiqətən də, multikulturalizm ənənələrinə
sadiq dövlət olduğunu etiraf etdilər.
Forumda Təl-Əviv
Universitetinin professoru Boris Morozova Qubada Fətəli xanın təqiblərə
məruz qalan yəhidiləri necə xilas etməsindən
danışanda müsahibim bunu multikulturalizmin vacib elementlərindən
biri olduğunu təsdiq etdi, hətta bugünkü Quba yəhudilərindən
çoxunu adbaad tanıdığını dedi. Həqiqətən
də, multikulturalizm bir siyasət kimi mahiyyət etibarilə
tolerantlıqla sıx bağlıdır. O, müxtəlif mədəniyyətlərin
paralel şəkildə yaşamasını qəbul edən
tolerant cəmiyyətin başlıca xüsusiyyətlərindəndir.
Tolerant cəmiyyətdə multikulturalizm mədəniyyətlərin
qarşılıqlı surətdə zənginləşməsinə,
xalqları birləşdirən mədəniyyətin
formalaşmasına səbəb olur.
Forumda Bakı
Slavyan Universitetinin professoru Etibar Nəcəfov
çıxışında bu məqamlara geniş toxundu,
multikulturalizmin inkişafı və tarixi haqqında qısa məlumat
verdi. Multikultural cəmiyyət, ilk növbədə, Qərbi
Avropanın və Şimali Amerikanın demokratik ölkələrində
mövcud olmuşdur. Multikulturalizmin Amerikan modeli 1960-cı illərin
ortalarından etibarən ABŞ anqlo-saksonları immiqrantlarla
bir yerə qatan bir növ "əridici qazan" ("melting
pot") rolunu oynayırdı. Bu "qazanda" anqlo-saksonlar
üstün mövqeyə malik idilər. Lakin iki mühüm
qanunun - "Vətəndaş Hüquqlarına dair Qanun"
(1964) və "İmmiqrasiya haqqında Qanun" (1965) - qəbul
edildikdən sonra təkamül yolunu keçən bu
"qazan" multikulturalizmlə əvəzləndi və
bütün millətlərin bərabərliyi təmin edildi.
Multikulturalizmin
İsveç modelində cəmiyyətdə mədəni
müxtəlifliyin saxlanılmasında dövlət fəal
rol oynayır. 1976-cı ildə İsveç hökuməti əcnəbilərə
səs vermək hüququ verdi. 1997-ci ildə qəbul
olunmuş "İmmiqrasiya haqqında Qanun" isə
İsveçi multikultural cəmiyyət kimi digərlərindən
fərqləndirdi. Bu strategiya immiqrantları həm öz
doğma dillərini, həm də İsveç dilini öyrənməyə
sövq edir. İsveç hökuməti ölkədəki mədəni
müxtəlifliyə vacib və zəruri olan bir reallıq
kimi yanaşır.
Multikulturalizmin
Avstraliya modelinin formalaşması uzun müddət dövlət
tərəfindən təqib edilən izolyasionizm siyasəti ilə
müşayiət olunmuşdur. "Vətəndaşlıq
haqqında Qanun" (düzəlişlərlə) (1948);
"Miqrasiya haqqında Qanun" (düzəlişlərlə)
(1958), "Əcnəbilər haqqında Qanun" (düzəlişlərlə)
(1984) və "Viza rejimi haqqında Qanun" (düzəlişlərlə)
(1997) qəbul olunduqdan sonra vəziyyət dəyişməyə
başladı.
Multikulturalizmin Kanada modelinin
formalaşması 1960-cı illərə təsadüf edir.
Kanada hökuməti əhalinin irqi, etnik və konfessional
müxtəlifliyini cəmiyyətin əsas milli xüsusiyyəti
kimi qəbul edirdi. Multikulturalizm kanadalıların ən
mühüm milli xüsusiyyətlərindən biridir və
ölkədə Azadlıq və Hüquqlar Kanada Nizamnaməsinin
27-ci maddəsi ilə qorunur. ABŞ və Avstraliyadan fərqli
olaraq, Kanadada etnik azlıqlara münasibətdə hakim etnik
qrup tərəfindən assimilyasiya siyasəti yeridilmir. Kanadada
hər bir etnik qrupun üzvləri öz ana dilini azad şəkildə
istifadə etmək, həmçinin öz doğma dillərində
təhsil almaq hüququna malikdirlər.
Beləliklə, bəşəriyyət
üçün multikulturalizm pozitiv sosial təzahürdür,
cəmiyyətin mədəni müxtəliflik əleyhinə
etirazını səngitmək üçün alternativ siyasət
kimi meydana gəlmişdir. Bakı Forumunda ən maraqlı
amillərdən biri ayrı-ayrı çıxışlarda
analitik yanaşmanın, acı tarixi həqiqətlərin,
yaşanılan və qarşıda duran problemlərin açıqlıqla
ortaya qoyulması ilə yadda qaldı.
RF Prezidenti yanında Dövlət
Qulluğu və Xalq Təsərrüfatı Akademiyasından
Olqa Astafyeva mədəni siyasət strategiyasında
multikulturalizm ideyalarının dinamikası mövzusuna toxundu:
"Zaman və məkan anlamına, həyatın mənası
anlayışına təsir edən bu dəyişikliklər
bizi öz doğma mədəniyyətimizlə
yaxınlığa yenidən baxmağa və digər mədəniyyətlərlə
təmas axtarışına sövq edir". Rusiyada milli-mədəni
muxtariyyətlərə yenidən baxılması, müasir
dünyada mədəni və informasiya dəyərlərinin
birləşdirilməsi imkanlarının yeni oxunuşu insana
öz rakursunu tapmağa və öz bütöv mühitindən
təcrid olmadan doğma mədəniyyətinin bütün dəyərlərini
öyrənməyə və ona qoşulmağa imkan verir. Coxmədəniyyətlilik
konsepti də müasir Rusiyada ciddi təhlilə məruz
qalmışdır. Sərhəd vilayəti olan və əhalinin
sayına görə 180-dən 200-dək etnomədəni ənənənin
nümayəndələrini və müxtəlif mədəniyyət
daşıyıcılarını birləşdirən
Orenburq vilayətini nümunə kimi göstərmək
mümkündür. Burada milli kəndin gözəl təcrübəsi
yaranmışdır. Bu mərkəzlərdə digər mədəniyyətlərlə
tanış olmaq və vahid ərazi çərçivəsində
ümumi tədbirlər keçirmək mümkündür.
Rusiyada bu, təzəlikcə vüsət almaqdadır, məhz
təcridetmədən qaçmaq, dialoq formasını qurmaq məqsədilə
çoxmədəniyyətlilik modelinin tətbiqi maraqlı
bir gedişdir. Rusiya təcrübəsinin təhlili onu
göstərir ki, həm ərazi
modelləri, həm də prosesləri qanunvericiliklə
nizamlama modelləri çərçivəsində
axtarışlar mürəkkəb sintezdən keçərək
müsbət nəticə verir. Hər il 200 minədək
insan Rusiyaya gəlir. Onlar müxtəlif mədəniyyətlərin
daşıyıcıları olsa da, Rusiyanın çoxmədəniyyətliliyin
genişləndirilməsinə dair malik olduğu təcrübə
etnomədəni siyasətin strategiyasının pozitiv olmasına və bütün
mövcud gərginliklərin müsbət həllini
tapmasına imkan yaradır.
2004-2008-ci illərdə Bolqarıstan
Respublikasının Azərbaycandakı Fövqəladə və
Səlahiyyətli Səfiri vəzifəsində
çalışmış İvan Palçev
çıxışında multikulturalizmin bolqar etnik modelinin
necə faciəvi yollardan keçdiyini etiraf etdi. Hal-hazırda
Bolqarıstanda bir milyondan artıq müsəlmanın
yaşaması çoxlarına məlum deyil. Onların səkkiz
yüz mini bolqar türkü, iki yüz mini isə Osmanlı
imperiyasının hakimiyyəti dövründə islamı qəbul
etmiş bolqarlardır. Ötən əsrin səksəninci
illərinin ortalarında
Bolqarıstanın o vaxtkı hakimiyyəti bolqar müsəlmanlarının
ərəb-türk mənşəli adlarını slavyan
adlarına dəyişdirdi. Onlara öz dillərində
danışmaq qadağan edildi. İki müsəlman türk
dilində danışanda milis onları saxlayır və cərimə
edirdi. Müsəlmanlara məscidlərdə namaz qılmaq da
qadağan edildi. Ümumiyyətlə, vəziyyət gərginləşdi
və 1989-cu ildə özünün pik nöqtəsinə
çatdı. Bu zaman kütləvi tətillər və
yürüşlər başlandı. Hakimiyyəti əldə
saxlamaq üçün kommunistlər dörd yüz min
türkü Bolqarıstandan qovdu. İvan Palçev belə
dedi: "Ancaq biz müsəlmanlara öz partiyalarını
yaratmaq imkanı verdik. Bu partiya 90-cı illərin əvvəllərində
qeydə alındı və onların kollektiv
hüquqlarını - yaşamaq və azadlıq
hüquqlarını müdafiə etməyə
başladı. Tez bir zamanda müsəlmanların adları
problemi, bizim türk əsilli vətəndaşların
problemləri həll edilmiş, məscidlərdə ibadət
hüququ qanuniləşmiş, məktəbdə dilin öyrənilməsinə
icazə verilmişdi. Bütün bunlar gərginliyin aradan
qaldırılmasına xidmət etdi". Keçmış səfir
artıq özlərinin problemləri ilə məşğul
olan etnik partiyanın bolqar siyasi spektrli partiyalardan birinə
çevrildiyini qeyd edərək, bunu münasibətlərin
inkişafı nümunəsi, həmçinin etnik əsasda gərginliyin
yaranma riski olan cəmiyyətlər üçün də
müsbət nümunə ola biləcəyini vurğuladı.
Ukraynadan "Penta" tətbiqi siyasi tədqiqatlar
mərkəzinin təmsilçisi Vladimir Fesenko müstəqil
dövlət quruculuğu kontekstində millətlərarası
qarşılıqlı münasibətlərin
qurulmasının Ukrayna təcrübəsindən
danışdı. Zahirən Ukrayna monomilli dövlət kimi
tanınsa da, 2001-ci ilin siyahıya alınma məlumatına
görə, əhalinin 78 faizini etnik ukraynalılar təşkil
edir. Əslində, Ukraynanın etnik icması da monomilli
sayıla bilməz. Çünki etnik ukraynalıların bir
hissəsi öz doğma dilində
danışdığı halda, digər hissəsi rusdillidir.
Onlar həm rus, həm də sovet mədəni və siyasi ənənələrinin
güclü təsiri altında formalaşıblar. Ən iri meqa azlığı -
ölkə əhalisinin 17 faizini etnik ruslar təşkil edir.
Müstəgil Ukrayna dövlətinin yaranması
dövründə onların sayı 22 faiz təşkil etsə
də, bütünlükdə rus dilini doğma dili hesab edənlər
əhalinin 30 faizini təşkil edir. Əhalinin yarı hissəsinin
kommunikativ imkanları rus dilindən ibarətdir. Etnik ruslardan
savayı digər milli azlıqlar əhalinin 5 faizini təşkil
edir, lakin bu azlıqların bir çoxu ölkənin
ayrı-ayrı bölgələrində kompakt şəkildə
yerləşiblər. Ukraynada bir-biri ilə rəqabət
aparan üç pravoslav kilsələrinin
hər biri özünəməxsus regional təsir arealı
ilə fərqlənir. Yunan katolik kilsəsi qərbi Ukraynaya
kifayət qədər güclü təsir göstərir. Protestant
dini icması da əvvələr olduğu kimi, indi də yetərincə
fəallığı ilə seçilir. 1991-ci ildə Vətəndaşlıq
haqqında qanunun qəbul
olunması nəticəsində Ukraynada yaşayan hər bir
şəxs milli mənsubiyyətindən asılı olmayaraq,
vətəndaşlıq əldə etdi. 1989-cu ildə milli
azlıqların dil hüquqlarının təmin olunması haqqında,
1992-ci ildə isə Ukraynadakı milli azlıqlar haqqında
qanunlar qəbul edildi. Ukrayna və
rus dillərinin yaxınlığı kommunikasiya ziddiyyəti
yaratmadı. Ölkə əhalisinin rusdilli qismi ölkənin
yeni siyasi elitasının formalaşmasında aktiv rol
oynadı, etnik zəmində hec bir differensiasiya hiss
olunmadı. Ölkədə milli zəmində diskriminasiya
mövcud deyil.
Təl-Əviv Universitetinin professoru Boris
Morozov İsraildə multikulturalizmin rolunu araşdırmağa
cəhd etdi. Bu dövlətin ərazisində 120 ölkədən
gələn mühacirlər 81 dildə danışırlar,
din rəsmi olaraq dövlətdən ayrılmayıb, son 60 ildə
qonşuları ilə səngimək bilməyən
münaqişələr davam edir. Problemlərin
çoxluğuna baxmayaraq, multikulturalizm sahəsində bəzən
uyğunlaşdırılmış, bəzən isə məcburi xarakter
daşıyan bir əsrlik təcrübə mövcuddur. Ən müxtəlif ölkələrdən
gəlmiş müxtəlif dildə danışan yəhudilər
tədricən ivrit dilinə keçdilər. Avropadan gəlmiş
şərqli yəhudilər, şərqi-avropalı yəhudilər
və özlərini zahirən "qaynar" adlandıran,
lakin daxilən mülayim olan fələstinli yəhudilər
arasında ciddi qarşıdurmalar yarandı. 70-ci illərdə,
daha dəqiq desək, 1967-ci ildən sonra bütün
dünyada inkişaf etməkdə olan multikulturalizmin
dalğaları İsrailə də gəlib çatdı. Multikulturalizmin
ilk qaranquşu Birləşmiş Ştatlardan və
Böyük Britaniyadan gəlmiş çox da böyük
olmayan anqlofon icma idi. İvrit dilini öyrənməkdən
imtina etməyən bu adamlar öz dillərini də qorumaq istəyirdilər.
Onlar özləri üçün Qranauf şəhərini
saldılar, kompakt yaşayış rayonu yaratdılar. Bu, bəlkə
də dövlətin assimilyasiya siyasətindən ilk imtina
hadisəsi idi. Daha dəqiq desək, bu assimilyasiyasız
inteqrasiya modelinə keçiddir. Ancaq elə alındı ki,
bu eksperiment postsovet məkanından, daha dəqiqi, o vaxtkı
SSRİ-dən gələnlərə tətbiq edildi.
İsrailə 10 il ərzində MDB ölkələrindən
bir milyondan artıq yəhudi köç etmişdi ki , bu da
ölkə əhalisinin təxminən beşdə bir hissəsinə
bərabər idi. Özü də
bu gələn icma əvvəlki gələnlərdən kəskin
radikallığı ilə fərqlənir, köçüb
gəldikləri vətənləri ilə yaxşı əlaqələr
saxlayırdılar. Bu amil
İsraildə rus dilli informasiya məkanını yaratdı.
İsraildə rus dilində 2 televiziya kanalı, 30-dan artıq
qəzet, 6 radiostansiya fəaliyyət göstərir. Bu
siyahını uzatmaq da olar. Rusdillilərin
dindarlığı aşağı səviyyədədir.
Yerli əhali ilə onların arasında müəyyən
ziddiyyətlər yaransa da, 10 ilin ərzində hər şey
qaydasına düşdü. Həm İsrail, həm də rus
icması bu müddət ərzində dəyişdi.
İsraildə rus ədəbiyyatının bütün
klassikləri ivrit dilinə və bütün ivritdilli klassiklərin
əsərləri rus dilinə tərcümə olunub. Nə
qədər paradoksal olsa da, İsraildə multikulturalizm
baş tutdu.
Forumda araşdırılan multikulturalizmin
Azərbaycan modelinin digərlərindən xususi tolerantlığı ilə
seçildiyi qeyd olundu. Təkcə Bakıda iyirmidən
yuxarı müxtəlif mədəni icmalar fəaliyyət
göstərir. Bunların arasında: rusların,
ukraynalıların, kürdlərin, lakların, ləzgilərin,
slavyanların, tatların, tatarların, gürcülərin,
ingiloyların, talışların, avarların, axıska
türklərinin, Avropa və dağ yəhudilərinin,
gürcü yəhudilərinin, alman və yunanların cəmiyyətləri
vardır. Ümumiyyətlə, etnik azlıqların kompakt
şəkildə yaşadıqları bütün rayonlarda
belə icmalar mövcuddur.
Ölkə daxilində, eləcə də
beynəlxalq arenada mədəniyyətlərarası ünsiyyətin
balanslı şəkildə qurulmasında üç dini
dövrdən - zərdüştlük, xristianlıq və
islamdan keçən və öz şüuruna bunları həkk
etdirən Azərbaycan xalqının tarixi yaddaşı vacib
rol oynayır. Azərbaycanda dinlərarası dialoq və
tolerantlığın dünyanın bir çox polietnik
regionları üçün nümunə ola biləcək
xüsusi modeli qurulmuşdur. Dövlət-din münasibətlərinin
müasir Azərbaycan modeli çərçivəsində
bütün dinlər qanun qarşısında bərabər
status almışlar. Ölkə vətəndaşlarının
böyük əksəriyyətini təşkil edən
müsəlmanların hüquqlarını təmin etməklə
yanaşı, dövlət respublika ərazisində yayılan
bütün ənənəvi dinlərə qayğı
göstərir.
Bakıda "Müqəddəs
qadınlar" kilsəsi açıldı. Qeyd edək ki, bu
kilsə XX əsrin əvvəllərində məşhur
xeyriyyəçi Hacı Zeynalabdin Tağıyevin fəal dəstəyi
ilə tikilmişdir. Pontifik II İohann Pavelin Azərbaycana səfəri
zamanı tikintisinə xeyir-dua verdiyi yeni katolik kostyolu (polyak
kilsəsi) açılmışdır. Bu kilsə 1930-cu illərdə
dağıdılmış əvvəlki məbədin ənənələrini
davam etdirəcək. Bakıda, hətta sovet dövründə
repressiyalardan xilas olan sinaqoq yenidən bərpa edilmiş və
genişləndirilmişdir.
Respublikada millətlərarası
münasibətlərdən, Qafqazda multikulturalizmin Azərbaycan
modelindən danışan həmyerlimiz İrina Kunina ölkəmizin
milli siyasət konsepsiyasının beynəlxalq sənədlərə
və "Azərbaycan Respublikasında yaşayan milli azlıqların, azsaylı
xalqların və etnik qrupların hüquq və
azadlıqlarının qorunması, dilinin və mədəniyyətinin
inkişafına dövlət qayğısı
haqqında" Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Fərmanına əsaslandığını
xüsusi vurğuladı. Milli azlıqlar Azərbaycan
Respublikasının hökumətində və digər
dövlət strukturlarında təmsil olunmuşlar.
Respublikanın milli parlamenti - Milli Məclisdə ölkənin
bir sıra etnik azlıqları, o cümlədən rus, ləzgi,
tat, talış və b. öz nümayəndələri ilə
təmsil olunmuşdur. 2010-cu il parlament seçkiləri
zamanı ATƏT-in demokratik institutlar və insan haqları
üzrə bürosu və müşahidə komissiyası
göstərdi ki, Azərbaycan dövləti ərazisində
yaşayan etnik azlıqların seçkilərdə iştirakı
məsələsində heç bir problem yoxdur. Beləliklə,
respublikada müxtəlif etnik qrupların mövcudluğu
üçün bütün mümkün şərait
yaradılmışdır. Bizim ölkəmizdə mədəni
müxtəliflik etnik azıqların sadəcə cəmlənməsi
kimi başa düşülmür, Azərbaycan ümummilli həmrəyliyin
inkişafı üçün əlverişli mühitdir.
Başqa sözlə desək, etnik, dini və digər mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq ərazisində məskunlaşan hər
bir vətəndaş Azərbaycanın sərvətidir.
Bahadur İMANQULİYEV
Azərbaycan.-2012.-
19 oktyabr.- S.8.