Ömrün izləri
Azərbaycan klassik ədəbiyyatının
öyrənilməsində uzun illər cəfakeşlik
göstərən Kamran Məmmədov ədəbiyyatşünas
və nasir kimi tanınmışdı. Filologiya elmləri
doktoru, professor Kamal Talıbzadə bu unudulmaz alim haqqında
yazdığı məqalələrin birində onu "XIX və
XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli tədqiqatçılarından biri" kimi səciyyələndirib.
Bu da səbəbsiz deyildir. Ədəbiyyatşünas alimin
ömrünün izlərini əks etdirən əsərlərini
araşdıranda Kamran müəllimin ədəbiyyatşünaslığa
necə fədakarlıqla xidmət etdiyinin şahidi oluruq.
Ədəbiyyat işinə ciddi
mövqedən yanaşma, ədəbi əsərləri,
yazıçı talelərini məsuliyyətlə təhlil
etmək, xalqın ədəbiyyatı qarşısında
müəyyən xidmətlər göstərmək vətəndaş
alim səviyyəsinə yüksəlmək deməkdir. Bu mənada
Kamran Məmmədov ömrü boyu şifahi xalq
yaradıcılığını, onun mövzu və problemlərini,
daxili bədii imkanlarını təhlil edən ədəbiyyatşünas
kimi yadda qalıb. O, Qasım bəy Zakirin, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin, Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin,
Abbas Səhhətin yaradıcılıqları ilə
bağlı çox məzmunlu monoqrafiyaların müəllifidir.
Sovet dövründə yaşayıb yaradan bu ədəbiyyatşünas
alim sözün geniş mənasında realizmin tədqiqatçısı
idi. Onun realistlərə dair tədqiqatlarının
sistemliliyi satira problemlərinin təhlilində də
özünü göstərir. "XIX əsr Azərbaycan
şeirində satira" monoqrafiyası Kamran Məmmədovun
bu sahədəki ən sanballı əsərlərindən
biri kimi dəyərləndirildi.
Əməkdar elm xadimi, akademik İsa Həbibbəyli
bu unudulmaz alim barəsində apardığı
araşdırmada onun ədəbiyyata gətirdiyi yeni ruh və
məziyyətlərə toxunaraq çox böyük ehtiramla
yazıb: "Professor Kamran Məmmədov Azərbaycan elmi
fikrinə "Görkəmli adamların həyatından səhifələr"
janrını gətirmiş, bu janrın əsasını
qoymuşdur. Fikrimcə, keşməkeşli və şərəfli
ömür yaşamış Kamran müəllimin
özünün də həyatının, mənəvi
dünyasının unudulmaz, pozulmaz mənəvi səhifələri
nəsillər üçün nümunədir".
O, 1922-ci ildə yurdumuzun dilbər
guşəsi sayılan Şuşa şəhərində
anadan olmuşdur. Orta
məktəbi bitirdikdən sonra Bakı Pedaqoji Məktəbində
təhsil alıb. 1938-ci ildə APİ-nin dil və ədəbiyyat
fakültəsinə daxil olub. Lakin İkinci Dünya
müharibəsinin başlanması onun təhsilini
yarımçıq saxlayıb. Ordu sıralarına yola
düşən Kamran Məmmədov atıcı
döyüşçü kimi xidmətə başlasa da,
ağır yaralandığına görə 1943-cü ilin
yazında vətənə qayıdıb. Bu dəfə təhsilini
Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsində
davam etdirib. "Zərgül" adlı hekayəsi ilə ədəbi
fəaliyyətə ("Ədəbiyyat qəzeti"ndə)
başlayıb. Bu, onun mətbuatda dərc edilmiş ilk nəsr
əsəri idi.
Sonralar
Azərbaycan Dövlət Radio Verilişləri Komitəsində
ədəbi redaktor, "Uşaqgəncnəşrdə"
şöbə müdiri, Azərbaycan EA-nın Nizami adına
Dil və Ədəbiyyat İnstitutunda aspirant, kiçik elmi
işçi olmuşdur. Ədəbi fəaliyyətlə bərabər
Kamran Məmmədov Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
İnstitutunda baş müəllim işləmişdir. 1952-ci
ildən Nizami adına Dil və Ədəbiyyat İnstitutunda
baş elmi işçi, sonralar şöbə müdiri vəzifələrini
aparmışdır. 1989-cu ildə Bakıda vəfat
etmişdir. Azərbaycan ədəbiyyatında göstərdiyi
xidmətə görə "Şərəf
nişanı", II dərəcəli "Vətən
müharibəsi" ordeni və bir neçə medalla təltif
edilmişdir. Sağlığında 16 kitabı işıq
üzü görmüşdür. Bu kitabların arasında tənqidi
məqalələrdən, araşdırmalardan ibarət nəşrlər
də var, bədii əsərlər də. 200-dən
yuxarı elmi və elmi-publisistik məqalənin, 30-dan
çox kitaba yazılmış müqəddimənin müəllifi,
50-yə qədər kitabın redaktoru, 15-dən çox
aspirant və dissertantın rəhbəri, 80-ə yaxın
namizədlik və doktorluq dissertasiyasının rəsmi
opponenti, bir sıra əsərlərin tərtibçisi və
rəyçisi idi. Mətbuatda bəzən
"Dadaşoğlu" imzası ilə
çıxış edirdi. O, yalnız elmi məqalə və
monoqrafiyalar müəllifi deyildi. Bir nasir kimi də mükəmməl
fəaliyyət göstərirdi. Hekayə və romanları
çap edilirdi. Onun elmi və bədii yaradıcılığı
bir vəhdətdə birləşirdi.
XIX əsr
Azərbaycan satirik bədii fikrinin ən mötəbər tədqiqatçılarından
hesab olunan Kamran Məmmədov "Y.V.Çəmənzəminli"
(1981) adlı monoqrafiyasında ədibin əsərlərini, əlyazmalarını,
arxivini, məktublarını, həyat və yaradıcılığının
ən az işıqlandırılmış səhifələrini
tam halda araşdıraraq fikir və mülahizələrini
elmi ədəbi-mənəvi şəkildə dolğun əsaslandırmışdır.
Məhz bu cəhətdən misilsiz "işlər
gördüyünü" Kamran Məmmədovun müasirləri
də dəfələrlə qələmə alıblar. Tənqidçi
Qulu Xəlilov onun tədqiqatçılıq istedadını
yüksək dəyərləndirərək yazırdı:
"Kamran Dadaşoğlu eyni zamanda nasirdir. Yazıçı
qələmi alim qələminə hərarət,
canlılıq, elmi üsluba gözəllik
bağışlayır. Bu məziyyəti alimin tədqiqatlarında
da hiss edirik. Buna görə də onun monoqrafiyaları quru,
şirəsiz faktlar yığımı olmur, elmi dəlillər,
sübutlar, bədiilik ünsürləri ilə
aşılandığından maraqla oxunur".
Nə
yazırdısa, yuxusuz gecələrinin bəhrəsi kimi
ömrünün izlərini əbədiləşdirirdi.
Ümumiyyətlə, bu nəslə mənsub olan tənqidçilərin,
ədəbiyyatşünas alimlərin həmişə bir
amalı olub. Ədəbi prosesin istiqamətini düzgün
müəyyənləşdirmək, hər bir müəllifin
əsərini sağlam mövqedən araşdırmaq. Bəlkə
də elə buna görə o dövrdə zəif əsərlər
yaranmırdı. Sovet quruluşunun müəyyən diktə
və müdaxilələrinə baxmayaraq əsl sənət
nümunələri işıq üzü görürdü.
Çünki tənqid fəaliyyətdə idi, tənqidçi
qüsur və nöqsanlara göz yummurdu. "Tənqid və
biblioqrafiya" rubrikası ilə dərc olunan fikir və
mülahizələr ədəbiyyatın inkişafına
yönəlirdi, kömək edirdi. Nasir və şairlər də
tənqidi düşmənçilik kimi deyil, yol göstərən,
düzgün meyil kimi qəbul edirdilər. Təəssüf
ki, zəif əsərlərə tost xarakterli təriflər
yazmaq indi dəbə düşüb.
Görkəmli
ədəbiyyatşünas alim Məmməd Arif
yazırdı: "Kamran Məmmədovun yaxşı xüsusiyyətlərindən
biri də elmi obyektivliyi unutmadan öz üslubi etibarilə
polemik, döyüşkən, ehtiraslı təbiətə
malik olmasıdır. Bu səbəbdən də
monoqrafiyaları sadə, aydın, eyni zamanda zəngin bir dildə
yazılıb. Buna görə də onun qələmindən
çıxan bütün əsərləri maraqla oxunur. Son
illərdə qələmə aldığı Nəcəf bəy
Vəzirovun həyat və yaradıcılığı ilə
əlaqədar yazdığı monoqrafiyanı ədəbiyyatşünaslığımızın
ən qiymətli əsərlərindən biri hesab edirəm.
Çünki monoqrafiyada Nəcəf bəy Vəzirovun
yaradıcılığına aydın güzgü
tutulub".
Hadisələri,
faktları, insanları son dərəcə dəqiq və
yığcam xarakterizə etmək həqiqi istedad əlamətidir.
Həmkarları dəfələrlə bildiriblər ki, Kamran
Məmmədov bu cəhətdən əvəzsiz idi. Onun
yaradıcılığının aparıcı uğurunu da
elə bu təşkil edirdi. Bir qərinədən
artıqdır ki, haqq dünyasına qovuşan Kamran Məmmədov
Azərbaycan ədəbiyyatına elə əsərlər bəxş
etdi ki, ömrünün izlərini əbədiləşdirdi.
Unudulmazların sırasında dayandı...
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2012.- 1 sentyabr.-
S.7.