Həyatı
odlar içində keçib
1887-ci ildə Şuşada dünyaya
göz açan və 1943-cü ildə Rusiyanın şəhərlərindən
birində həyatdan köçən Yusif Vəzir Çəmənzəminlini
hələ sovet dönəmindən çoxu istedadlı
yazıçı kimi tanıyırdı. Çünki geniş ictimaiyyətə
çatan onun yalnız kitabları idi və təbii ki,
cavanların bu insanın həyat və fəaliyyəti
haqqında bildikləri tam deyildi. Sovet dövrünün sərt
ideoloji rejimi bu şəxsiyyətin ömür salnaməsinin
müəyyən səhifələri barədə
açıqlamalar verməyi qadağan etmişdi. Əslində
isə Y.V.Çəmənzəminli həm də görkəmli
ədəbiyyatşünas, tarixçi-etnoqraf, təcrübəli
hüquqşünas, bacarıqlı müəllim, peşəkar
tərcüməçi, ictimai-siyasi xadim, bir sözlə,
dövlət adamı olub. Yaşadığı dövrün
keşməkeşləri onun da həyatından yan keçməyib.
Çəmənzəminli bir çox görkəmli həmvətənləri
və müasirləri kimi Stalin repressiyalarının
qurbanı olub.
Yusif Mirbaba
oğlu Vəzirov Şuşa bəylərindən olan bir ailədə
doğulmuşdu. Atasının bəyliyi 1873-cü ildə
Şuşa qəza idarəsi tərəfindən təsdiq
edilmişdi. Vəzirov soyadı isə XVIII əsr Qarabağ
hökmdarı İbrahimxəlil xanın yüksək savada,
biliyə malik nüfuzlu, adlı-sanlı vəzirlərindən
olan Mirzə Əliməmmədağanın tutduğu vəzifə
titulu ilə bağlı olaraq nəsildən-nəslə
keçmişdi. Bir çox elmlərdən xəbərdar
olan Mirzə Əliməmmədağa Məşədi
Mirbabanın ulu babası idi. 1797-ci ildə İran
hökmdarı Ağaməhəmməd şah Qacar
Şuşanı işğal etdiyi zaman İbrahimxəlil xan tərəfindən
Türkiyəyə yenicə səfir təyin olunmuş Mirzə
Əliməmmədağanı tutdurub qətlə
yetirmişdi.
Belə bir nəslə
mənsub olan Yusifə hərtərəfli istedadı da irsən
keçmişdi. Atası Məşədi Mirbaba bir çox
ölkələri gəzmiş, İranda, Orta Asiyada,
Türkiyədə olmuş, fars və türk dillərini
mükəmməl öyrənmişdi. Ədəbiyyata
böyük maraq göstərmiş, Füzulini, Firdovsini
çox sevərmiş, xanəndələrə
muğamatdan dərs dəyərmiş. Cavan vaxtlarında
yaxşı dolanışığı, var-dövləti olan
Məşədi Mirbaba xeyli keçəndən sonra
kasıbçılıqla üzləşmişdi. Ağdamda
əttar (dərman və ədviyyat satan) dükanı
açmış və bu dükan sayəsində ailəsini
dolandırırmış.
Yusif Vəzirin həyatının
asan və rəvan olmayacağı çox erkən, onun təhsil
illərindən özünü büruzə verir. O, əvvəlcə
Şuşada "Kor Xəlifə" ləqəbi ilə
tanınan Molla Mehdinin məktəbində oxuyur. Lakin burada təhsilin
səviyyəsinin aşağı olduğunu görən
atası Yusifi Ağdama gətirir. Həmin vaxtdan Məşədi
Mirbaba oğlunun təhsili ilə özü məşğul
olur. Ona türk və fars dillərini öyrədir. Lakin ata
oğlunun həm də rus dilini bilməsini arzulayırdı.
Buna görə Yusif Muradbəylidə oxumaq məcburiyyətində
qalır. Bir il rus məktəbində təhsil aldıqdan
sonra realnı məktəbə hazırlaşmaq
üçün 1896-cı ildə yenidən Şuşaya
qayıdır.
O dövrdə
Şuşa realnı məktəbi tədris və təchizat
baxımından bütün Qafqazın orta məktəbləri
sırasında birinci yeri tuturdu. Yusif bu məktəbə daxil
olsa da, çox yüksək nəticələr qazana bilmir.
Çünki riyaziyyata o qədər də maraq göstərmirdi.
Uşaqlıqdan rəssamlığa meyili vardı. Sonralar
ictimai-siyasi motivli karikaturalar da çəkməyə
başlamışdı. 1904-cü ildə o, rus dilində
"Şikayət" adlı ilk şeirini yazır. Müəllimi
Klemiyə şeiri nəzərdən keçirib ona
Çexovu oxumağı məsləhət görür.
Yazıçının hekayələri Yusifin çox
xoşuna gəlir və onun formalaşmasında, sonrakı
yaradıcılıq fəaliyyətində mühüm rol
oynayır. Bundan sonra o, rus və əcnəbi klassiklərin əsərləri
ilə yaxından tanış olmağa başlayır. Bu zaman
Yusifin həmin məktəbdə oxuyan 21 yaşlı
qardaşı Əbdülhəsən dünyasını dəyişir.
Ata-ananın sonsuz sarsıntıları, ailədə hökm
sürən hüzn və kədər ona da mənfi təsir
göstərir. Ailəyə bir-birinin ardınca bədbəxtliklər
üz verir. Yusif 19 yaşında olanda atası vəfat edir.
Ailə onun himayəsində qalır. İmkansızlıq,
maddi cəhətdən çətinlik üzündən
atasının Ağdamdakı əttar dükanını
satır. Çox keçmədən Yusifin özü
ağır yatalaq xəstəliyinə tutulur. Anası Seyid Əziz
xanım ağrı-acı, fikir içində qovrulur,
oğlunun yanından çəkilmir, əlindən gələni
edir ki, onu həyata qaytarsın. Üzüntülər
ananı da haldan salır. Belə çətin bir məqamda həyətlərində
yaşayan üç qardaş bu ailənin dayağı olur.
Qardaşlar Cənubi Azərbaycanın Çəmənzəmin
kəndindən aclıq əlindən baş
götürüb Şuşaya gəlmişdilər. Məşədi
Mirbaba onlara əl tutmuş, öz həyətində
sığınacaq verib himayəsinə almışdı.
İndi isə onlar Yusifə imdad edir, onun sağalması
üçün özlərini oda-közə vururdular.
Yaxınlarının, qohumlarının,
doğmalarının etmədikləri köməyi, qayğını
bu qardaşlardan görən Yusif bir gün anasına deyir ki,
"gələcəkdə adlı-sanlı şəxs olsam,
bu qardaşların kəndinin adını özümə təxəllüs
götürəcəyəm". Ümidsiz xəstə
sağalır. Yusif əhdinə sadiq qalır, "Çəmənzəminli"ni
özünə təxəllüs seçir.
1905-1907-ci illərdə
Şuşada baş verən milli ədavət, erməni
daşnaklarının təbliğatı ilə törədilən
qırğınlar Vəzirovlar ailəsini də ata-baba
yurdundan didərgin düşməyə vadar edir. Onlar
Aşqabada köçürlər. Bu dövrdə Yusif Vəzir
qardaşı Əbülhəsəndən ona qalan zəngin
kitabxanadakı klassiklərin əsərlərini mütaliə
etməyə başlayır.
Mübahisələr,
keşməkeşli hadisələr, çətinliklər, bəzən
hətta böhtan və qalmaqallar gənc yaşlarından
Yusifin yaradıcılığını da addım-addım,
qarabaqara izləmişdir. 1907-ci ildə o, "Şahqulunun
xeyir işi" adlı hekayəsini yazır. Bundan sonra 20
yaşlı müəllif "Molla Nəsrəddin"
jurnalında Qarabağın pir və ocaqlarını kəskin
tənqid edən "Müridi-möhtəşəm" sərlövhəli
məqalə ilə çıxış edir. Yazı
Aşqabadda və Bakının Hacıağa karvansarasında
yaşayan qarabağlılar arasında təlatüm
yaradır. Ünvanına təhqir və hədə dolu məktublar
gəlir. Məktub müəllifləri tələb edirlər
ki, Yusif Vəzir belə yazını çap etdirdiyi
üçün "Molla Nəsrəddin" jurnalında
üzr istəsin. Belə olmasa, onu məhv edəcəklər.
1907-ci il
noyabrın 5-də "Təzə həyat" qəzetində
çıxış edən Yusif Vəzir bildirir ki, "Molla
Nəsrəddin"dəki məqaləni yazmaqda məqsədi
heç də müqəddəs pir və ocaqlara hədyan
atmaq deyil, yalnız fanatizmi yayanları, riyakarları ifşa
etməkdir: "Mən göstərirəm ki, adını
müsəlman qoyanların içində çoxusu qurd
libasına girib millətə xəyanət edirlər, millətin
gözünü bağlayıb ümumi insaniyyət nöqtəsindən
uzaq salırlar. Camaatın dərdinə qalıb məktəblər
açmaqdan, yetim uşaqları oxutdurmaqdan ki, gələcəkdə
küçələrdə qalıb camaata zərər yetirməsinlər...
Bütün bunları eləməyin əvəzində fəqir-füqəranın
axır qəpiklərini alıb ac-acına qoyurlar.
Görünür ki, bəzi oxucular məqalədəki alovlu
vətənpərvərlik hissini fərqləndirə bilməyib
ağızdan-ağıza yalan və şişirdilmiş
şayiələr uydurub yayıblar".
Yeniyetməlik dövründən
taleyi Yusif Vəziri şəhərdən şəhərə
atırdı. Bakıda realnı məktəbdə oxumağa
ona Hacı Zeynalabdin Tağıyev kömək edir.
Milyonçu Qafqaz canişininə müraciət edərək
13 müdavim üçün əlavə yer alır. Həmin
yerlərdən biri qəbula gecikən Yusif Vəzirə
verilir. O, 1909-cu ildə buranı bitirib təhsilini davam etdirmək
üçün yollar axtarmağa başlayır. Bu məqsədlə
iyul ayında Sankt-Peterburqa gedib sənədlərini Mülki
Mühəndislər İnstitutuna verir. Orada qaldığı
vaxt "Cənnətin qəbzi" hekayəsini və
Dağıstanın milli qəhrəmanı Şeyx Şamilə
həsr etdiyi şeirini yazır. Bir aydan sonra fikrini dəyişib
Daşkəndə üz tutur. Nəhayət, 1910-cu ildə
Kiyevə gəlib Müqəddəs Vladimir adına
İmperator Universitetinin hüquq fakültəsinə qəbul
olunur.
Yusif Vəzir
heç vaxt siyasətçi olmaq istəməyib. Lakin
yollar onu bu axara qovuşdurub. Belə ki, 1915-ci ildə
universiteti bitirən Y.V.Çəmənzəminli Saratov məhkəmə
palatasında hakimlik vəzifəsinə namizəd qəbul
olunur. Lakin bu, maaşsız vəzifə olduğu
üçün iş axtarmağa yenidən Kiyevə
dönür. Orada "Zemstvo" təşkilatına daxil
olub cəbhəyə gedir. Fevral inqilabı baş verən
zaman Yusif Vəzir Qalitsiyada idi. Təcili oradan Kiyevə gəlir
və Ukraynanın milli azadlıq hərəkatında,
çarizmə qarşı mübarizədə fəal
iştirak edir. "Müsavat"ın üzvü olan Çəmənzəminli
burada azərbaycanlı tələbələri ətrafına
toplayaraq Türk Ədəmi Mərkəziyyə firqəsinin
- "Müsavat"ın Kiyev şöbəsini yaradır və
ora sədr seçilir. Bolşevikləri daim tənqid edən
Çəmənzəminli bu dövrdə "Azərbaycanın
muxtariyyatı", "Biz kimik və istədiyimiz nədir?"
kitablarını yazır, Krımdakı "Millət" qəzetində
"Azərbaycan və azərbaycanlılar" məqaləsini
çap etdirir.
1918-ci ildə Azərbaycanda Demokratik
Cümhuriyyətin yaradılması ərəfəsində Vətənə
dönmək istəyən Y.V.Çəmənzəminli
çox əziyyət çəkir. Nəhayət, çətinliklə
Bakıya gəlir. "Azərbaycan" qəzetində
"Xarici siyasətimiz", "Milli və mədəni
işlərimiz" başlığı ilə silsilə məqalələr
çap etdirməyə başlayır. Artıq həm siyasətçi, həm də ölkədə gedən
proseslərə aydın qiymət verən yazar kimi
formalaşan ədib hökumətin ilk yığıncaqlarından
birində Türkiyədə Azərbaycanın səfirliyinin
yaradılması təşəbbüsü ilə
çıxış edir. 1919-cu ildə Türkiyədə Azərbaycan
səfirliyi yaradılır və Çəmənzəminli
oraya səfir göndərilir. İstanbulda diplomatik fəaliyyəti
ilə yanaşı, Yusif Vəzir ədəbi yaradıcılıqla
da məşğul olur, kitablarını nəşr etdirir. Azərbaycanı
və onun ədəbiyyatını türk aləminə
tanıtmaq üçün elmi faktlarla zəngin olan "Azərbaycan
ədəbiyyatına bir nəzər",
"Tarixi-coğrafi və iqtisadi Azərbaycan" adlı
kitablarını yazıb onları İstanbulda nəşr
etdirir.
Lakin tezliklə Azərbaycanda sovet hakimiyyəti
qurulur və o öz missiyasını bitmiş hesab edərək
könüllü surətdə vəzifədən
çıxır. Bir faktı da qeyd edək ki, cümhuriyyətin
süqutu Çəmənzəminlinin bütün həyatını
alt-üst edir. O, Parisdə Siyasi Elmlər İnstitutunun
diplomatiya fakültəsində təhsil alan kiçik
qardaşı Mirabdullanın yanına gedir. Burada da həyat
onu sınağa çəkir. Əcnəbi olduğu
üçün Fransada onu öz ixtisası üzrə
hüquqşünas işləməyə qoymurlar. Yusif Vəzir
məcburiyyət qarşısında qalıb Parisin
yaxınlığında yerləşən Klişidə 3 il
ağır fəhləlik həyatı keçirir. Eyni
zamanda, "Paris xəbərləri" qəzeti ilə əməkdaşlıq
edir, bu nəşrdə "Şərq məktubları"
rubrikası ilə maraqlı publisistik yazıları çap
olunur.
Sonrakı illərdə Vətəninə
qayıtmaq istəyir, buna da nail olur. Amma bu
qayıdışın da kədərli bir tarixçəsi
var.
...1924-cü ildə Miri ağır xəstələnir.
Bir ildən çox çəkən xəstəlik nəticəsində
o, dünyasını dəyişir. Yeganə
qardaşının vaxtsız vəfatı Yusifi həddindən
artıq sarsıdır. Üstəlik də Parisdə işləri
yaxşı getmir. Azərbaycana qayıtmaq üçün
Parisdəki sovetlərin səlahiyyətli nümayəndəliyinə
ərizə ilə müraciət edir. Eyni zamanda, Azərbaycan
SSR Xalq Komissarları Sovetinin sədri Qəzənfər Musabəyova
(vaxtilə tələbə yoldaşı olublar) xüsusi məktub
yazır. Q.Musabəyov həmin məktubu o zaman Azərbaycana rəhbərlik
edən S.M.Kirova göstərir. Kirov Y.V.Çəmənzəminlinin
Vətənə qayıtmasına razılıq verir.
Beləliklə, Ümumittifaq İcraiyyə
Komitəsinin 18 yanvar 1926-cı il tarixli qərarına əsasən,
Yusif Vəzir artıq sovet vətəndaşı
sayılır. Həmin ilin aprelində isə mühacirətdən
Vətəninə dönür.
Azərbaycanda Yusif Vəzir
yazıçı, hüquqşünas və müəllim
kimi fəaliyyət göstərir. Əvvəlcə
"Bakı işçisi" nəşriyyatında bədii
şöbənin redaktoru olur. Sonralar Dövlət Plan Komitəsinin
ictimai-mədəni bölməsində öz ixtisası
üzrə hüquqşünas işləyir. Y.V.Çəmənzəminli
eyni zamanda Azərbaycan Dövlət Universitetinin şərqşünaslıq
və pedaqoji fakültələrində, daha sonra isə
pedaqoji, tibb və neft institutlarında Azərbaycan və rus
dillərini tədris edir. Qeyd edək ki, Yusif Vəzir 10-a
yaxın Şərq və Avropa dillərini mükəmməl
bilirdi.
O zaman Ruhulla Axundovun redaktəsi ilə
çıxmış "Rusca-azərbaycanca lüğəti"n
müəlliflərindən biri də Çəmənzəminli
idi. Bu gün isə o, həmçinin Azərbaycan dilində
terminologiyanın yaradılmasında böyük rolu olmuş
bir insan kimi də hörmətlə xatırlanır.
Ümumiyyətlə,
1930-1935-ci illər yazıçının
yaradıcılığının qızğın
dövrü sayılırdı. O, həmin vaxt Azərbaycan
Neft İnstitutunda işləyirdi və burada çıxan
jurnalda "Neft və onun tarixi", eləcə də bir
çox digər dəyərli məqalələr yazıb dərc
etdirirdi. Yazıçının "Maarif və mədəniyyət"
jurnalında da silsilə hekayələri
çıxırdı. Sonralar o, "Studentlər",
"1917-ci il" və s. romanlarını da nəşr
etdirir. 1935-ci ildə "Həzrəti-Şəhriyar"
adlı komediyasını yazıb bitirir.
Yusif Vəzir həm də bacarıqlı
tərcüməçi idi. O, L.Tolstoyun, Turgenevin, Neverovun,
Qoqolun, Lavrenevin, Seyfulinanın, Hüqonun əsərlərini
rus dilindən azərbaycancaya tərcümə edir.
Geniş oxucu kütləsinə müəllifin
"Soyuq öpüş" ("Əli və Nino"
romanının ilk orijinal versiyası),"Bir cavanın dəftəri",
"Keçmiş səhifələr", "Qazanc
yolunda", "Qaranlıqdan işığa",
irili-xırdalı digər çoxsaylı əsərləri
yaxşı tanışdır. Bununla belə, Çəmənzəminlinin
iki romanı - "Qızlar bulağı" (1934) və
"Qan içində" (əsil adı "İki od
arasında", 1936-1937) əsərləri Azərbaycan ədəbiyyatı
romanı tarixində öz orijinallığı ilə fərqlənir.
Ona görə də ədəbiyyatşünaslar, tədqiqatçılar
Yusif Vəzir haqqında söz deyəndə ilk növbədə
ədibin roman janrının təşəkkülü və
inkişafındakı xidmətlərini yüksək qiymətləndirirlər.
"Qızlar bulağı"nda Azərbaycan tarixi,
mifologiyası və folklor materialları əsasında
ulularımızın həyat təcrübəsi, mənəvi-əxlaqi,
fəlsəfi görüşləri, yaşayış tərzi,
xalq adət-ənənələri əksini
tapmışdır. Azərbaycan tarixi romanının klassik
nümunəsi sayılan "İki od arasında" əsərində
isə müəllif Qarabağ xanlığını Azərbaycanın
rəmzi kimi göstərmişdir (M.Təhmasib). Romanda XVIII əsrin
ikinci yarısında ölkənin ictimai-siyasi həyatı,
Qarabağ xanlığında İbrahimxəlil xanın
dövründə baş verən hadisələr təsvir
olunmuş, M.P.Vaqifin surəti yaradılmışdır. Məmmədhüseyn
Təhmasib roman haqqında belə yazırdı: "Bu əsər
yazıçının ən bitkin romanlarından biri
olduğu kimi, həm də tarixi, adət və ənənələri,
inam və etiqadları, sınaq və yozumları, ayin və mərasimləri
çox yaxşı bilən folklorçu, tarixçi,
etnoqraf, şərqşünas alimin bütün
müşahidə və tədqiqatlarının kiçik həcmli
qamusudur".
Çəmənzəminli zəngin
yaradıcılığında "erməni məsələsi"nə
xüsusi yer ayırmışdı. O, elə sənətkarlardandır
ki, qismətinə üç dövrdə - çar
Rusiyası, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti və sovetlər
imperiyası illərində yaşamaq
düşmüşdü. Bu dövrlərdə ermənilər
tərəfindən törədilən
qırğınları izlədiyi, digər tərəfdən
bir müddət xarici işlər idarəsində
çalışdığı, səfir kimi fəaliyyət
göstərdiyi vaxtlarda müxtəlif ölkələrin
diplomatik nümayəndələri ilə danışıqlar
aparan rəsmi şəxs olduğu üçün bu mənfur
millətin azərbaycanlılara, ümumiyyətlə,
türklərə qarşı yeritdikləri məkrli siyasətdən
çox yaxşı xəbərdar idi. O, Ukrayna, Türkiyə
və Fransada olduğu illərdə ermənilərin
çirkin əməlləri ilə tanış olmuş və
bunlar barədə əsərlərində, xüsusən
"Ermənistan və biz", "Əfkari-ümumiyyə",
"On beş gün Ermənistanda" məqalələrində,
"Studentlər" və "Qan içində"
romanlarında bəhs etmiş, yeni fikirlər irəli
sürmüşdür. Həmin fikirlər bu gün də
aktuallığı ilə seçilən tarixi faktlar kimi qiymətləndirilir.
(ardı var)
İradə ƏLİYEVA
Azərbaycan.-2012.-
11 sentyabr.- S. 11.