Cəvahirlər
Bəllidir
ki, Azərbaycan teatrı bir çox Şərq ölkələrində,
xüsusilə də türkdilli xalqlar içərisində
milli teatrın yaradılmasında bir təkan, nümunə
rolu oynamışdır. Bu cəhətdən vaxtilə
Aşqabadda fəaliyyət göstərmiş Azərbaycan
teatrının keçdiyi inkişaf yolunu araşdırarkən
bir aktrisanın ad və soyadı diqqətimi cəlb etdi: Cəvahir
Şuşinskaya. Bir qədər əvvəl də başqa
bir məlumatda oxumuşdum ki, Azərbaycanda neft sahəsi
üzrə ilk qadın alim Cəvahir Şuşinskaya olub. Bu
ad və soyadların bir-biri ilə nə dərəcədə
bağlılığını öyrənmək
üçün apardığımız tədqitqatlar nəticəsində
maraqlı faktlarla rastlaşdıq. Hər iki Cəvahirin Azərbaycan
mədəniyyətində özlərinə məxsus yeri
var. Ad da, soyad da, təxəllüs də, hətta
doğulduqları şəhər də eynidir. Amma fərqli
yaradıcılıq yoluna malik olan bu şuşalı
xanımlar öz əməlləri, məramları, elmi
töhfələri, fitri istedadları ilə unudulmaz şəxsiyyətlərin
sırasında əzmlə dayandılar.
Əvvəl musiqiçi, sonra neft sahəsi
üzrə alim oldu
Cəvahir
İbrahim qızı Həsənova (sonradan Şuşinskaya) 1915-ci
ildə Şuşada anadan olub. İlk təhsilini doğma
şəhərdə aldıqdan sonra Bakıya
köçüb. Hələ uşaqlıq illərində
musiqiyə böyük həvəsi olan Cəvahir
Şuşada kamança çalmağı öyrənmişdi.
Dahi Azərbaycan bəstəkarı Üzeyir bəylə
tanışlığı onu əvvəlcə musiqi sahəsinə
gətirib çıxardı. Üzeyir bəy Cəvahirin
valideynlərini, yaxın qohumlarını yaxşı
tanıyırdı. Azyaşlı qızın musiqi
istedadını ilk dəfə kəşf edən Üzeyir bəy
Cəvahiri 1931-ci ildə özünün təşkil etdiyi
xalq çalğı alətləri orkestrinə işə
götürüb. Cəvahir Həsənova eyni zamanda Azərbaycan
Dövlət Musiqi Məktəbində kamançadan dərs
deyib. Üzeyir bəy gənc Cəvahirin bu qədim aləti
necə ustalıqla səsləndirdiyinin məftunu olmuşdu.
O, inana bilmirdi ki, mükəmməl musiqi təhsili almayan bir
xanım kamançanın bütün sirlərini, incəliklərini
bu dərəcədə müfəssəl bilir. Deyilənə
görə, Üzeyir bəy onun
çalğılarını dinləməyi çox sevərmiş.
Hətta bir dəfə Cəvahirin ifasından sonra söyləyib:
"Sən sadəcə çalmırsan, qızım. Elə
bil ki, ürəyin dil açıb oxuyur. Bu, kamança səsi
yox, insan səsidir. Var ol, qızım".
1940-cı ildə Üzeyir Hacıbəylinin tövsiyəsi ilə
Cəvahir Şuşinskaya Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının professoru
S.L.Bretanskinin köməyi sayəsində
respublikamızda ilk dəfə olaraq kamança dərsliyini
yazaraq kitab şəklində
nəşr etdirib. Musiqiçi
qızın bu fəaliyyətini o zaman Azərbaycan Elmi-Tədqiqat
Musiqi Kabinetinin rəhbəri
vəzifəsində işləyən xalq
artisti Bülbül
belə qiymətləndirib: "Xalq
musiqi alətlərinin inkişafı,
onların Avropa musiqi
alətləri ilə bərabər hüquq
qazanması üçün Azərbaycan
Dövlət Musiqi Məktəbinin pedaqoqu Cəvahir Həsənovanın
hazırladığı dərslik xalq musiqi alətlərinin öyrənilməsində
yeni addım olmaqla musiqi məktəblərimizdə notlu kamança dərsi
verilməsinə böyük kömək
edəcək".
Musiqi məktəbləri üçün nəzərdə tutulmuş bu kitab vasitəsilə şagirdlər ən ibtidai mövzulardan
başlamış mürəkkəb materialları çalmağa hazırlanırdılar. Bu dərslik
müəllimlərin müvafiq materiallar seçməsində mövcud
çətinlikləri aradan
qaldırdı. Beləliklə, Cəvahir Həsənovanın
adı Azərbaycan musiqi tarixinə ilk dəfə olaraq çap edilmiş "Kamança məktəbi" adlı
kitabının müəllifi kimi düşdü. 1940-cı ildə işıq
üzü görən bu dərslikdən uzun illər
müəllimlər istifadə etdilər. Bu
gün də yaranan yeni dərsliklərin mayası məhz həmin
kitabdan götürülüb.
Bu xanımın
bioqrafiyasında ən maraqlı dönəm odur
ki, o, qəlbən
bağlandığı və bir çox ilkinlərə imza
atdığı musiqi sahəsində
sonadək addımlayıb. Ali təhsil almaq üçün indiki Neft Akademiyasında oxuyub. Uzun müddət Azərbaycan
Elmlər Akademiyasının Dəniz, Neft-Qaz
Yataqları Problemləri İnstitutunda baş elmi işçi
vəzifəsində çalışıb. Ömrünün
sonuna kimi də bu sahədən ayrılmayıb. Elmi şuranın yeganə qadın üzvü olan Cəvahir
Həsənova neftçıxarma sahəsində ilk texnika elmləri namizədi
alimlik dərəcəsi almış azərbaycanlı
qadın idi.
70 yaşında
dünyasını dəyişən Cəvahir Həsənovanın
adı həm mədəniyyət, həm də neft tariximizə əbədi həkk edilmiş ilkinlərdən sayılır.
Aktrisa və müğənni
O, səhnəyə
ilk dəfə müğənni kimi
çıxmışdı. Ötən əsrin əvvəllərində
filarmoniyada çalışmışdır. Üzeyir
Hacıbəyli Cəvahirin səsinin ahəngindəki qeyri-adi
nisgili və məlahəti çox bəyənərmiş. Hətta
söhbətlərin birində dahi bəstəkar söyləyib:
"Cəvahir oxuyanda xəyalıma Cıdır düzü,
Şuşa dağları gəlir. Oradakı quşların nəfəsini,
səsini Cəvahir çox ustalıqla bizə
çatdırır".
Cəvahir
Abış qızı Həsənova (Şuşinskaya) 1917-ci
ildə Şuşa şəhərində anadan olub, çox
gənc yaşlarında Bakıya gəlib. Elə Üzeyir
Hacıbəylinin məsləhəti ilə də filarmoniyada
işə düzəlib. Günlərin birində Üzeyir bəylə
Müslüm Maqomayev yaxından tanıdıqları,
istedadını dəyərləndirdikləri gənc bəstəkar
Cümşüd Aşurov üçün Cəvahirgilə
elçi gediblər. Hər iki musiqiçinin ailə
qurmasında bu unudulmaz insanların razılığı və
xeyir-duası olub.
Bu, elə
bir zaman idi ki, Aşqabadda Azərbaycan teatrını
inkişaf etdirmək üçün azərbaycanlı sənətkarlar
müəyyən vaxtlarda və ardıcıllıqla orada
çalışaraq əllərindən gələni əsirgəmirdilər.
Hətta Aşqabadda yaradılmış musiqi məktəblərində
də Azərbaycandan gəlmiş sənətkarlar, pedaqoqlar dərs
deyirdilər. Aşqabad teatrının inkişafında Cəvahir
Şuşinskayanın da xidməti olub.
O, 1936-1938-ci illərdə Aşqabad Azərbaycan Teatrında
çalışıb. Onun bu teatrın səhnəsində
yaratdığı Ərəbzəngi ("Şah
İsmayıl"), Leyli ("Leyli və Məcnun") rolları
tamaşaçıları məftun edib. Deyilənlərə görə, Cəvahir
Şuşinskayanın səsi şəlalə kimi çağlayırmış və o qədər də gur imiş ki, binanın ətrafında
da aydınca eşidilirmiş.
Tamaşaya bilet
tapıb gələ bilməyənlər elə bayırda dayanaraq onun zəngulələrinə,
muğamlarına, segahlarına heyranlıqla qulaq asarmışlar.
1938-ci ildə Cəvahir Həsənova
yenidən Bakıya qayıdaraq əvvəlki fəaliyyətini
- filarmoniyada solistliyini
davam etdirib. Elə həmin il Moskvada keçirilən Azərbaycan mədəniyyəti
ongünlüyündə iştirak edənlərin
arasında Cəvahir Şuşinskaya da olub. 21 yaşlı gənc
ifaçının korifey sənətkarlarla
bir səhnədə
çıxış etməsi o zaman üçün çox qeyri-adi bir hadisə idi. Cəvahirə
bu "vizit
kartı"nı açansa məlahətli
səsi, xoş avazı və həm də
aktrisalıq məharəti idi. Tanrı ondan heç nəyi əsirgəməmişdi.
Daxili zənginlik, qəlbə yatan səs və eyni zamanda, zahiri gözəllik
bu xanımın pərəstişkarlarının
sayını artırmışdı. Təəssüf ki, bu istedadlı
müğənninin yaratdığı opera
surətlərindən heç biri lentə alınmayıb.
Həmişə yaratmağa, qurmağa güclü meyli olan Cəvahir Şuşinskayanı sonradan Naxçıvana dəvət ediblər.
Muxtar respublikada
Dövlət Filarmoniyası yaradılır. Onun
ilk solistlərindən biri
məhz şuşalı qızı Cəvahir xanım olur. O, 1941-1945-ci illərdə
Naxçıvan Dövlət Filarmoniyasında işləyir.
O, burada sadəcə müğənnilik etmir, həm də gələcək ardıcıllarını
yetişdirir. Bir
müddətdən sonra Bakıya
qayıdan Cəvahir Şuşinskaya yenidən
M.Maqomayev adına Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasında çalışır. Adaşı kimi, Cəvahir Həsənova da
sonradan incəsənətdən
ayrılaraq başqa peşə ilə məşğul
olur və heç vaxt özünü reklam etmir. Halbuki
onun təkcə Aşqabad
teatrının inkişafında böyük
xidməti olmuşdur. O, elə bir zamanda
parlamışdı ki, aktrisa
və qadın müğənni sarıdan səhnə korluq çəkirdi. Səhnəni tərk edəndə
isə artıq bu gülüstanın
çiçəkləri çoxalmışdı. Təəssüf
ki, bəzən xidməti olmayanlar
daha çox üzdə
olurlar. Cəvahir Şuşinskaya
79 il ömür sürüb. O, 1996-cı ildə
dünyasını dəyişib. Onu tapmaq, televiziya verilişlərinə
dəvət etmək, səsini lentə almaq,
haqqında yazmaq elə də çətin
deyildi. Özü də
təvazökar insan idi.
Heç vaxt sinəsinə
döyməyi sevməzdi. "Mən həm opera,
həm də filarmoniya səhnələrinin
ilk aktrisalarından biriyəm" sözlərini
dilinə belə gətirmədi. Yalnız dünyasını
dəyişdikdən çox illər sonra bildik ki,
Azərbaycan mədəniyyətinin belə bir
istedadlı və məlahətli səsə malik
görkəmli nümayəndəsi olub.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan .- 2012.- 20
sentyabr.- S. 11.